ORDIN Nr. 136
din 5 decembrie 2006
privind aprobarea
Metodologiei, a modelului si continutului unor formulare si documente utilizate
in procedura de evaluare in vederea obtinerii atestatului de persoana/familie
apta sa adopte
ACT EMIS DE:
OFICIUL ROMAN PENTRU ADOPTII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 1016 din 21 decembrie 2006
In temeiul dispoziţiilor art. 3 alin. (3) din anexa nr.
2 la Hotărârea Guvernului nr. 1.433/2004 privind aprobarea structurii
organizatorice, a numărului maxim de posturi şi a Regulamentului de organizare
şi funcţionare ale Oficiului Român pentru Adopţii, cu modificările ulterioare,
având în vedere prevederile art. 6 alin. (1) lit. o)
din Legea nr. 274/2004 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea
Oficiului Român pentru Adopţii,
secretarul de stat al Oficiului Român pentru Adopţii
emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Metodologia privind evaluarea în
vederea obţinerii atestatului de persoană/familie aptă să adopte, prevăzută în
anexa nr. 1.
Art. 2. - Se aprobă modelul şi conţinutul următoarelor
formulare şi documente utilizate în procedura de evaluare în vederea obţinerii
atestatului de persoană/familie aptă să adopte:
- Cerere de evaluare în vederea eliberării
atestatului de familie/persoană aptă să adopte - anexa nr. 2;
- Fişa de evaluare iniţială - anexa nr. 3;
- Ancheta socială - anexa nr.
4;
- Fişa de evaluare psihologică a persoanei/familiei
potenţial adoptatoare - anexa nr. 5;
- Fişa de observaţie pe parcursul pregătirii - anexa
nr. 6;
- Raport final de evaluare - anexa nr. 7;
- Atestat de persoană/familie aptă să adopte - anexa nr. 8.
Art. 3. - Anexele nr. 1 -8*) fac parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 4. - Direcţiile generale de asistenţă socială şi
protecţia copilului, precum şi organismele private la care se face referire în
cuprinsul Hotărârii Guvernului nr. 1.442/2004 privind serviciile şi
activităţile ce pot fi desfăşurate de către organismele private române în
cadrul procedurii adopţiei interne vor duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 5. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, şi va intra în vigoare
în termen de 30 de zile de la data publicării.
Secretarul de stat al Oficiului Român pentru Adopţii,
Theodora Bertzi
*) Anexele nr. 2-8 sunt reproduse în facsimil.
ANEXA Nr. 1
METODOLOGIE
privind evaluarea în
vederea obţinerii atestatului de persoană/familie aptă să adopte
I. Introducere
Evaluarea persoanei/familiei potenţial adoptatoare este un proces complex, planificat, prin care se urmăresc istoricul
persoanei/familiei, evoluţia, dinamica şi funcţionarea acesteia în timp,
interacţiunile din cadrul familiei şi în comunitate, capacităţile parentale ale
persoanei/familiei care solicită obţinerea atestatului.
Evaluarea persoanei/familiei potenţial adoptatoare se
face de către profesioniştii direcţiei generale de asistenţă socială şi
protecţia copilului, denumită în continuare DGASPC, sau ai unui organism privat acreditat, denumit în continuare OPA,
care a obţinut licenţa de funcţionare; este o
activitate care începe odată cu primul contact, atunci când familia/persoana
depune cerere în vederea obţinerii atestatului de familie/persoană aptă să
adopte, şi continuă printr-o serie de întâlniri cu familia/persoana
solicitantă.
Procesul de evaluare include trei componente:
- evaluarea socială a
persoanei/familiei potenţial adoptatoare;
- evaluarea psihologică a
persoanei/familiei potenţial adoptatoare;
- pregătirea pentru asumarea
în cunoştinţă de cauză a rolului de părinte a persoanei/familiei potenţial
adoptatoare.
Familia care doreşte să adopte un copil trebuie să
depună la DGASPC din judeţul/sectorul de domiciliu o cerere scrisă în vederea
evaluării condiţiilor morale şi materiale. La cerere se vor anexa actele
prevăzute de lege (art. 2 din normele metodologice aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 1.435/2004).
Profesionistul (asistentul social/psihologul) care
înregistrează cererea persoanei/familiei realizează o informare administrativă
preliminară a solicitantului/ solicitanţilor, oferind informaţii despre actele
solicitate de lege pentru întocmirea dosarului în vederea atestării şi etapele
procesului de adopţie. Informaţiile vor fi oferite într-o întâlnire de cel
puţin 30 de minute.
Profesionistul care participă la această întâlnire va
oferi solicitantului/solicitanţilor un material informativ despre procedura adopţiei interne, care
trebuie să conţină informaţii referitoare la:
- cadrul legal care reglementează adopţia în România;
- definiţia şi efectele adopţiei;
- condiţiile de fond ale adopţiei;
- actele care trebuie anexate la cererea de evaluare (art. 2 din normele metodologice aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr. 1.435/2004);
- termenul de soluţionare a cererii privind evaluarea,
precum şi modalităţile şi termenele de contestare a rezultatelor evaluării;
- procedura de evaluare şi
pregătire în vederea obţinerii atestatului;
- potrivirea dintre copil şi persoana/familia
adoptatoare (potrivirea teoretică şi practică), cu menţionarea explicită a
faptului că aceasta are drept scop identificarea celei mai potrivite familii
pentru fiecare copil adoptabil şi nu invers (identificarea unui copil pentru o
familie care doreşte să adopte);
- perioada de încredinţare în vederea adopţiei;
- încuviinţarea adopţiei de către instanţa de
judecată;
- serviciile/grupurile de sprijin care activează în comunitate;
- monitorizarea postadopţie.
Aceste informaţii trebuie să fie oferite persoanelor/
familiilor potenţial adoptatoare prin intermediul unui material scris,
accesibil acestora din punctul de vedere al limbajului utilizat. Solicitanţii
vor fi încurajaţi să adreseze profesioniştilor din cadrul serviciului de
adopţie orice întrebări suplimentare legate de informaţiile scrise care le sunt
oferite.
II. Realizarea întâlnirilor în cadrul procesului de
evaluare
Asistentul social/psihologul va avea întâlniri cu persoanele/familiile potenţial adoptatoare, întâlniri
care vor avea loc în grup, în cuplu şi individual. Intâlnirile vor avea loc la
domiciliul solicitanţilor şi la sediul DGASPC. In procesul de evaluare sunt
incluse şi discuţii cu alţi profesionişti şi orice alte investigaţii
suplimentare considerate utile de către responsabilul de caz/profesionişti.
Intre profesionişti şi persoanele/familiile potenţial
adoptatoare au loc mai multe întâlniri (conform legislaţiei în vigoare fiind
stabilite obligatoriu minimum 6 întâlniri) care trebuie să fie realizate cu respectarea
confidenţialităţii. Profesionistul implicat în realizarea întâlnirilor va fi
deschis în atitudine şi comportament, astfel încât să îi inducă şi partenerului
de discuţie o atitudine deschisă, sinceră, cu efecte benefice pentru ambele
părţi.
Pe parcursul întâlnirilor, profesionistul va proceda la:
- informarea familiei potenţial adoptatoare despre:
- copiii adoptabili;
- rolurile şi
responsabilităţile familiei potenţial adoptatoare;
- procedura de urmat pentru a
deveni familie adoptatoare (cerinţele/criteriile de îndeplinit,
caracteristicile pentru a deveni familie adoptatoare);
- încurajarea solicitanţilor în conştientizarea
punctelor slabe şi punctelor tari (resurselor) şi în
analizarea acestora;
- sprijinirea solicitantului în vederea dezvoltării
capacităţii de reflecţie asupra propriei persoane, exprimării
emoţiilor/sentimentelor şi mobilizării resurselor proprii pentru a lua decizia
de a continua sau de a se retrage din procedura adopţiei;
- angajarea în discuţii fără a emite păreri sau opinii
critice.
Intâlnirile în grup
Experienţa a arătat că cei care doresc să adopte un
copil se simt în largul lor când îşi exprimă sentimentele, dar şi
îngrijorările, împreună cu alţi potenţiali părinţi adoptivi, aflaţi în situaţii
similare.
Informarea şi pregătirea potenţialilor părinţi adoptivi
prin discuţii în grup, moderate de asistentul social sau de psiholog, includ
atât vizionare de casete video-filme, cât şi scenarii, exerciţii imaginative
care sunt rezolvate de potenţialii părinţi adoptivi, anticipând astfel ipostaze
concrete în care s-ar putea afla.
Intâlnirile de grup le permit potenţialilor părinţi
adoptivi să dezbată ei înşişi unele aspecte fundamentale, să pună în practică,
în mod concret, unele dintre calităţile care le sunt cerute, ceea ce le va
permite profesioniştilor să aprecieze obiectiv dacă acestea există sau nu.
Se recomandă să fie invitate cel mult 8 cupluri/ 16
persoane la întâlnirile de grup şi se vor organiza 4 întâlniri (o întâlnire de
informare şi 3 de pregătire) pe parcursul procesului de evaluare şi pregătire
pentru acestea.
Intâlnirile individuale
Desfăşurându-se şi într-un cadru mai intim, întâlnirile
individuale oferă mai repede posibilitatea realizării unei relaţii sincere şi
deschise între profesionist şi solicitant. In cadrul acestor întâlniri se va
discuta pe larg despre istoria personală, relaţiile în cadrul familiei,
motivaţia pentru a adopta etc.
Intâlnirile individuale pot alterna cu cele de grup, scopul comun fiind acelaşi - de a evalua cuplurile care doresc să
adopte.
III. Intâlnirea de informare
Scopul întâlnirii este informarea cât mai corectă a
familiilor/persoanelor potenţial adoptatoare despre particularităţile
parentalităţii adoptive la diferite nivele - legal, administrativ şi
sociopsihomedical -, astfel încât să fie cât mai bine pregătite pentru a face
demersurile necesare în acest sens.
Această întâlnire se realizează la sediul DGASPC/OPA.
Este recomandat să fie o întâlnire de grup moderată de unul sau de 2 asistenţi
sociali/psihologi. De asemenea, se recomandă ca la această întâlnire să
participe cel mult 8 cupluri/16 persoane, care au solicitat la DGASPC evaluarea
garanţiilor morale şi condiţiilor materiale şi care au depus la dosar actele
prevăzute de lege.
Organizarea unei astfel de întâlniri în grup permite
participanţilor să se distanţeze de propria lor experienţă de viaţă, determină
un schimb de experienţă şi de cunoştinţe, pune bazele unei dinamici de gândire
al cărei scop este să valorizeze şi să dezvolte abilităţi parentale de care
potenţialii părinţi adoptivi vor avea mare nevoie.
In cadrul unor astfel de întâlniri, participanţii
trebuie să fie informaţi nu numai despre dificultăţile pe care le pot
întâmpina, ci, mai ales, despre soluţiile care pot fi folosite, despre
atitudinile adecvate pe care să le adopte pentru a favoriza dezvoltarea
copiilor.
Intâlnirea de informare, apoi întâlnirile de pregătire
îi ajută pe potenţialii părinţi adoptivi să-şi clarifice percepţia/imaginea
iniţială asupra adopţiei (prejudecăţile) prin dobândirea unor informaţii şi a
unor cunoştinţe fundamentate pe experienţa şi pe expertiza ştiinţifică.
Timpul recomandat pentru desfăşurarea acestei întâlniri
este de 4 ore.
Profesioniştii din domeniul adopţiei trebuie să acorde
o atenţie deosebită adulţilor care doresc să adopte, în măsura în care aceştia
din urmă îşi vor asuma răspunderea protejării copiilor care le vor fi
încredinţaţi.
Această misiune parentală constă în a garanta
satisfacerea nevoilor esenţiale ale copiilor, atât din punct de vedere fizic,
cât şi afectiv, în a le oferi condiţii de dezvoltare a capacităţilor şi a
aspiraţiilor lor, în a-i ajuta să devină treptat autonomi.
Prin urmare, prima sarcină a profesioniştilor va fi să
le ofere solicitanţilor un exemplu pentru atitudinea pe care ar dori ca aceştia
din urmă să o aibă faţă de copilul care le va fi încredinţat, o atitudine de
respect, empatie şi de încredere reciprocă.
IV. Evaluarea socială a
persoanei/familiei potenţial adoptatoare
Asistentul social responsabil
de caz realizează ancheta socială în urma vizitelor la domiciliul
solicitantului/familiei, verificării referinţelor de la locurile de muncă,
vizitelor în comunitate sau la domiciliul membrilor relevanţi ai familiei
extinse (care pot deveni persoane de sprijin pentru familie după momentul
adopţiei). In urma fiecărei întâlniri, asistentul social întocmeşte rapoarte de
vizită/întâlnire, pe baza cărora va completa ancheta socială.
Prima vizită la domiciliul solicitanţilor se va realiza
de asistentul social împreună cu psihologul. Astfel, se stabileşte primul contact
între profesioniştii care se vor ocupa de caz şi persoana/familia potenţial
adoptatoare.
Asistentul social şi psihologul vor face primele
observaţii cu privire la persoana/familia potenţial adoptatoare.
Ca urmare a acestei vizite, profesioniştii vor completa
Fişa de evaluare iniţială, urmând ca toate informaţiile necesare completării
Anchetei sociale să fie obţinute de asistentul social pe parcursul următoarelor
vizite la domiciliul solicitanţilor, la locurile de muncă ale acestora, la
membrii familiei extinse sau în comunitate.
Psihologul va consemna în Fişa de evaluare psihologică
primele informaţii relevante, urmând a finaliza evaluarea psihologică pe
parcursul mai multor întâlniri.
Este important ca solicitanţii să nu resimtă această
primă vizită ca pe o inspecţie şi pentru aceasta asistentul social trebuie să
îi informeze cu claritate asupra scopului vizitei: să verifice dacă copilul va
intra într-un mediu familial sigur şi sănătos şi dacă familia prezintă condiţii
pentru creşterea şi îngrijirea corespunzătoare a unui copil.
Solicitanţilor li se va preciza că este de dorit să fie
deschişi şi oneşti pe întreaga durată a procesului de adopţie, să ofere toate
informaţiile necesare corect şi cu acurateţe şi să participe activ la evaluare
şi la sesiunile de pregătire.
Solicitanţii vor fi ajutaţi să înţeleagă că adopţia
este un angajament al întregii familii şi de aceea trebuie să faciliteze
întâlnirile sau discuţiile asistentului social şi psihologului cu membrii
familiei extinse, în funcţie de particularităţile fiecărui caz. La finalul
acestei vizite se stabileşte, de comun acord, un calendar al următoarelor
întâlniri ale familiei cu echipa de profesionişti care realizează evaluarea.
Asistentul social, prin
intervievarea cuplului sau a soţilor individual, în mediul acestora de viaţă,
explorează istoria şi funcţionalitatea familiei, caracteristicile şi resursele
ei pentru a putea deveni cu succes familie adoptatoare, credinţe, convingeri,
atitudini, opinii, obiective, realizări, deprinderi de viaţă, şi observă
interacţiunea în cuplu.
O atenţie deosebită se acordă de către asistentul
social locuinţei şi condiţiilor materiale de care familia dispune şi acesta îşi
formulează primele recomandări referitoare la amenajarea şi funcţionalitatea
locuinţei.
Asistentul social trebuie să aloce timp suficient
pentru realizarea interviurilor cu toate persoanele care locuiesc la acelaşi
domiciliu şi pentru a discuta cu angajatorii
persoanelor solicitante, cu rudele acestora sau cu persoanele
importante din comunitate.
Evaluarea socială vizează următoarele aspecte:
- date privind persoana/familia potenţial
adoptatoare:
- date generale despre
solicitanţi: structura familiei, cu detalii generale despre data şi locul
naşterii, domiciliul solicitanţilor, studiile şi domeniul în care profesează,
locul de muncă şi venitul obţinut, etnia, religia şi limba vorbită în familie,
dacă au avut antecedente penale;
- date despre copiii biologici/adoptaţi/în plasament (dacă este cazul): cum se văd ei înşişi, relaţiile
semnificative cu alte persoane şi cu părinţii; identitatea etnică,
temperamentul, talentele şi nevoile speciale; atitudinea faţă de potenţiala
adopţie; modul în care au fost implicaţi în procesul de pregătire a adopţiei;
- informaţii despre alte persoane
care locuiesc la acelaşi domiciliu: relaţia cu solicitanţii, dacă vor locui în
continuare în aceeaşi locuinţă, atitudinea lor faţă de adopţia unui copil, cât
de important este acordul lor pentru solicitanţi;
- profilul solicitanţilor
(temperament; atitudini faţă de alte etnii, culturi; percepţia faţă de
societatea actuală; relaţiile de familie; pasiuni, talente);
- climatul intrafamilial
(relaţii anterioare semnificative; relaţia prezentă: evoluţia relaţiei,
rezolvarea conflictelor, comunicare, domenii de interes, sentimente, roluri şi
aşteptări; stilul de viaţă; capacitatea parentală);
- motivul adopţiei;
- situaţia financiară
(inclusiv atitudinea faţă de bani şi probleme financiare);
- date despre familia extinsă (structura familiei, cu
detalii despre părinţii şi fraţii solicitanţilor, detalii semnificative despre
membrii familiei, relaţiile trecute şi prezente ale familiei);
- date despre reţeaua de sprijin (relaţiile/sistemele
cele mai semnificative şi importanţa acestora pentru solicitanţi în legătură cu
adopţia);
- informaţii de la locul de muncă (experienţa de
lucru, serviciul actual sau viitor; importanţa muncii; atitudinea faţă de
muncă, modul în care afectează aceasta viaţa de familie şi rolurile din familie;
satisfacţia în muncă).
V. Evaluarea psihologică a
persoanei/familiei potenţial adoptatoare
Psihologul va folosi metoda interviului în vederea
obţinerii tuturor informaţiilor necesare completării Fişei de evaluare
psihologică a persoanei/familiei potenţial adoptatoare.
Dacă pe parcursul interviului, în funcţie de
răspunsurile primite la întrebări şi/sau de comportamentul neadecvat al
persoanei evaluate, există suspiciunea anumitor tulburări psihologice sau
suspiciunea că persoana nu înţelege întrebările care îi sunt adresate,
psihologul va folosi în evaluare şi teste psihologice.
Evaluarea psihologică se va efectua la sediul
DGASPC/OPA pe parcursul mai multor şedinţe (minimum 3), individual şi în cuplu,
dintre care una este destinată consilierii persoanei/cuplului în vederea
asumării în cunoştinţă de cauză a rolului de potenţial părinte/potenţiali
părinţi. Şedinţele de evaluare psihologică vor avea loc într-un spaţiu special
amenajat destinat activităţilor derulate de psiholog. Spaţiul trebuie să asigure
intimitatea şi siguranţa persoanelor/familiilor adoptatoare. Durata unei
şedinţe de evaluare/consiliere va fi de 45-50 de minute.
Pe parcursul evaluării, psihologul va fi ghidat atât de
etica profesională, cât şi de drepturile persoanei, de standardele morale,
valorile individuale şi culturale specifice acestuia. Psihologul trebuie să fie onest, integru şi obiectiv în
relaţia sa cu persoana/familia adoptatoare.
Evaluarea psihologică vizează următoarele aspecte:
- anamneză persoanei
adoptatoare sau a fiecărui membru al cuplului conjugal (antecedente
psihiatrice; evenimente psihotraumatizante; autoadministrare excesivă de
tranchilizante, sedative; consum de alcool, droguri, alte substanţe; alte
dependenţe; stabilitate emoţională, capacitate de autocontrol; capacitate de
exprimare a emoţiilor şi sentimentelor; rezistenţă la stres; experienţa
personală privind separarea/pierderea; capacitatea de a depăşi eşecuri şi
neîmpliniri; gândire pozitivă; idealuri în viaţă; concepţie despre viaţă;
autocaracterizare; caracterizarea partenerului; atenţie şi disponibilitate la
nevoile celorlalţi; empatie, răbdare, compasiune);
- istoria maritală şi relaţia de cuplu (relaţia de
cuplu dinainte de căsătorie; modul de construire a rolurilor maritale;
stabilitatea afectivă a cuplului; nivelul şi calitatea comunicării în cadrul
cuplului; împărţirea rolurilor maritale; proiecte de viitor; domenii de
tensiune/conflict; modalităţi de rezolvare a problemelor/conflictelor;
modalităţi de împărtăşire a problemelor; aşteptări ale soţilor unul faţă de
celălalt; mod de împărtăşire a iubirii, tandreţei; concordanţa părerilor şi
convingerilor;
- relaţia cu propriii părinţi (relaţia cu mama;
relaţia cu tatăl; propria copilărie: cum a perceput experienţele pozitive şi
negative; cum apreciază abilităţile parentale ale propriilor părinţi/persoane
de îngrijire; ce ar face în aceleaşi situaţii în calitate de părinte: ce ar
schimba în raport cu propriii copii şi cum ar face acest lucru, ce consideră că
a fost greşit în comportamentul părinţilor);
- relaţiile cu ceilalţi (relaţia cu familia extinsă;
relaţia cu prietenii; relaţia cu comunitatea; frecvenţa şi calitatea
contactelor cu aceştia; eventuale conflicte; disponibilitatea familiei,
prietenilor, vecinilor ca reţea de sprijin; atitudinea acestora faţă de
adopţie; relaţia cu alţi copii: proprii, din familie, din comunitate);
- stilul de viaţă al familiei (sistemul de valori,
convingeri şi norme; atitudinea faţă de viaţă; programul zilnic, săptămânal,
lunar, anual al familiei; modul de petrecere a vacanţelor; gestionarea timpului
liber; sărbătorirea evenimentelor importante; reguli în familie, atitudinea
faţă de educaţia copiilor);
- motivaţia de a adopta (acceptarea propriei
sterilităţi; iniţierea proiectului adopţiei; experienţa adopţiei; avantaje şi
dezavantaje ale adopţiei; motivul pentru care doresc să adopte; speranţe legate
de evenimentul adopţiei; ce anume i-ar împiedica să finalizeze adopţia);
- aşteptările în legătură cu adopţia (cunoaşterea
nevoilor copilului adoptabil; aşteptări referitoare la copilul adoptat; temeri,
anxietăţi, incertitudini; „copilul imaginar": vârstă, sex, etnie, religie,
probleme medicale şi psihologice versus „copilul real"; modalităţi de
informare a copilului despre adopţie şi despre familia sa de origine; modelul
educaţional pentru copil; proiecte de viitor pentru copiii);
- capacităţi parentale (reprezentarea ca familie;
modul în care îşi percep rolul de viitori părinţi; experienţa îngrijirii
copiilor sau lucrului cu copiii; capacitatea de a-şi împărţi rolurile şi
responsabilităţile creşterii copilului adoptat; gestionarea sentimentelor şi
emoţiilor în relaţie cu copiii; gestionarea situaţiilor dificile;
disponibilitatea la schimbare; capacitatea de a înţelege schimbările care se
impun în stilul de viaţă al familiei odată cu adopţia; acceptarea
individualităţii copilului; înţelegerea etapelor de dezvoltare a copiilor şi a
modului în care dezvoltarea este influenţată de experienţele timpurii ale
copilului adoptat; protejarea copilului împotriva oricăror forme de abuz;
flexibilitatea în ceea ce
priveşte aşteptările, atitudini şi comportamente conform vârstei, nevoilor şi
particularităţilor copiilor; stabilirea limitelor, regulilor de disciplină;
sistemul de pedeapsă-recompensă; atitudinea faţă de dezvăluirea secretului
adopţiei; înţelegerea motivelor separării copiilor de părinţii lor, capacitatea
de a înţelege relaţia copilului cu familia sa de origine).
Pe parcursul întregului proces de evaluare psihologică,
profesionistul va urmări cu prioritate existenţa capacităţilor parentale ale
solicitanţilor, va identifica împreună cu aceştia resursele pe care le au în
vederea dezvoltării capacităţilor parentale insuficient dezvoltate şi îi va
consilia în legătură cu dobândirea/dezvoltarea acestora. Psihologul va urmări, prin
participare la sesiunile de pregătire sau prin discuţiile cu profesionistul
care va susţine sesiunile de pregătire, evoluţia solicitanţilor din punctul de
vedere al dezvoltării capacităţilor parentale.
VI. Pregătirea persoanelor/familiilor potenţial adoptatoare
Pregătirea persoanelor/familiilor potenţial adoptatoare
se va structura în 3 întâlniri/sesiuni. De preferat este organizarea sesiunilor
la un interval de minimum 5 zile pentru a le da posibilitate participanţilor să
reflecteze asupra subiectelor discutate în timpul sesiunii şi să aibă timp
suficient pentru a rezolva diverse teme pentru acasă.
Sesiunile de pregătire vor fi organizate la sediul
DGASPC/OPA, în săli de curs corespunzătoare.
Se recomandă realizarea pregătirii în grupuri de
minimum 3 cupluri/6 persoane - maximum 8 cupluri/16 persoane, dar în situaţia
în care nu sunt suficiente persoane pentru a constitui un grup, pregătirea se
poate realiza şi individual/în cuplu. In mod obligatoriu la grup vor participa
atât soţul, cât şi soţia. Locul desfăşurării, ziua şi ora vor fi stabilite de
comun acord cu participanţii la grup.
Pregătirea persoanelor/familiilor potenţial adoptatoare
este organizată şi susţinută de către un profesionist (asistent
social/psiholog) sau 2 profesionişti, angajaţi ai serviciului de adopţie.
Se recomandă ca fiecare sesiune din cele 3 sesiuni de
pregătire să se deruleze pe o perioadă de 4-6 ore, în funcţie de numărul
participanţilor şi de problematica abordată. Profesionistul va completa, la
finalul fiecărei zile de pregătire, informaţiile relevante cuprinse în Fişa de
observaţie pe parcursul pregătirii.
Pregătirea persoanelor/familiilor potenţial adoptatoare
are drept scop dezvoltarea capacităţilor parentale necesare creşterii şi
îngrijirii unui „copil adoptabil", sensibilizarea acestora în legătură cu
particularităţile copiilor adoptabili şi înţelegerea importanţei acceptării
copilului „real".
In cadrul sesiunilor de pregătire, moderatorul
(asistent social/psiholog) are următoarele responsabilităţi:
- crearea cadrului întâlnirilor de grup;
- încurajarea participanţilor să-şi exprime liber
opiniile, sentimentele, experienţele personale;
- facilitarea schimburilor informaţionale între
participanţi;
- stabilirea unor relaţii de încredere şi de durată
cu participanţii;
- identificarea dificultăţilor, obstacolelor şi
soluţiilor;
- exprimarea lucrurilor importante care sunt dificil
de verbalizat de către participanţi;
- evaluarea rezultatelor şi a impactului grupului
asupra participanţilor;
- solicitarea permanentă a feed-back-ului de la
participanţi;
- evaluarea progreselor şi a impactului sesiunilor de
pregătire asupra participanţilor.
Metodele de lucru care vor fi folosite în cadrul
sesiunilor sunt: prezentarea, brainstormingul, demonstraţia,
exerciţii în grupuri mici, discuţii de grup în plen, studii de caz.
Tematica celor trei sesiuni de pregătire este
prezentată în continuare:
Prima sesiune de pregătire:
1. Caracteristicile copilului adoptabil
1.1. Motivele instituţionalizării copilului
1.2. Caracteristicile biologice şi psihologice
specifice copilului instituţionalizat
1.3. Consecinţele instituţionalizării copilului la
diferite vârste
1.4. Efectele traumei abandonului asupra copilului
1.5. Tulburările psihologice frecvent întâlnite la copilul adoptabil/adoptat
A 2-a sesiune de pregătire:
2. Sterilitatea/lnfertilitatea
2.1. Fazele durerii şi pierderii
2.2. Necesitatea parcurgerii acestor faze
2.3. Propria atitudine faţă de sterilitate
2.4. Efectele neacceptării propriei sterilităţi
asupra adopţiei
3. Relaţia cu propriii părinţi
3.1. Modalităţile de relaţionare cu propriii părinţi
3.2. Analizarea propriilor emoţii şi sentimente
referitoare la relaţia cu părinţii si efectele acestora asupra vieţii de adult
4. Capacitatea de relaţionare
şi de comunicare cu ceilalţi, familia extinsă, vecini etc.
4.1. Necesitatea informării membrilor familiei
extinse despre intenţia de a adopta, efectele adopţiei asupra familiei, modul
de derulare a procesului de adopţie
4.2. Identificarea persoanelor
de sprijin în cadrul familiei şi anturajului; serviciile de sprijin în adopţie
5. Capacitatea de a gestiona diferenţele de opinie,
conflictele, dezacordurile
5.1. Posibile reacţii ale familiei lărgite,
anturajului şi comunităţii faţă de adopţie
5.2. Modalităţi de gestionare a diferenţelor de
opinie faţă de adopţie
5.3. Posibilitatea apariţiei conflictelor odată cu
intrarea copilului în familie
5.4. Posibile conflicte în propria familie
extinsă/propriul anturaj
5.5. Modalităţi de gestionare
a conflictelor
6. Capacitatea de a se adapta la situaţii noi
6.1. Etapele procesului de mutare a copilului în
familia adoptatoare
6.2. Descrierea modului de organizare a mediului
fizic din propria casă (stimulativ şi securizant), pregătit pentru momentul
mutării
6.3. Descrierea modului de organizare a programului
personal de viaţă modificat în vederea primirii copilului
6.4. Principalele manifestări fizice şi psihologice
care pot apărea la copilul adoptat şi la familia adoptatoare în momentul
mutării
6.5. Modalităţi de gestionare şi remediere a acestor
manifestări
7. Capacitatea cuplului de a funcţiona în echipa
parentală
7.1. Rolurile şi responsabilităţile membrilor cuplului
7.2. Identificarea momentelor critice ale dinamicii cuplului şi a modalităţilor de gestionare a situaţiilor critice
A 3-a sesiune de pregătire:
8. Motivaţia pentru adopţie
8.1. Motivaţia participanţilor pentru adopţie
9. Aşteptările familiilor potenţial adoptatoare faţă
de copilul pe care ar dori să îl adopte
9.1. Imaginea copilului ideal
9.2. Necesitatea adaptării imaginii copilului ideal
la copilul real adoptabil
10. Etapele dezvoltării copilului
10.1. Prezentarea etapelor de dezvoltare a copilului
(caracteristicile fiecărei etape) şi factorii care le influenţează
10.2. Necesitatea individualizării îngrijirii la
particularităţile fiecărui copil
10.3. Definirea ataşamentului, tipurile de ataşament
10.4. Efectele lipsei de ataşament
10.5. Factorii care conduc la tulburările de
ataşament (separarea, instituţionalizarea şi consecinţele acesteia)
10.6. Rolul mediului familial în dezvoltarea
personalităţii copilului
11. Reprezentările despre familia biologică a
copilului adoptabil şi ale motivelor abandonului
11.1. Cauzele abandonării copiilor
11.2. Situaţii de abandon al
copilului
11.3. Necesitatea dezvăluirii adopţiei şi a originii
copilului adoptat
11.4. Modalităţi de explicare a adopţiei pentru
diferite categorii de vârstă a copiilor
11.5. Necesitatea conturării unei imagini adecvate
despre familia biologică pe care o vor transmite copilului
11.6. Necesitatea cunoaşterii de către copil a
propriei istorii
11.7. Elementele conţinute în „Cartea vieţii" şi
beneficiile utilizării acesteia
12. Rolul parental
12.1. Posibile dificultăţi de relaţionare a cuplului cu
copilul adoptat
12.2. Rolul familiei în dezvoltarea copilului (rolul
emoţiilor şi al stimulării cognitive pentru dezvoltarea copilului, calităţi şi
comportamente ale adultului care stimulează dezvoltarea copilului, situaţii de
abuz în educaţia copiilor, stabilirea limitelor etc.)
VII. Intâlnirea echipei multidisciplinare pentru
elaborarea raportului final
Raportul final va conţine sinteza informaţiilor
psihosociale, concluziile fiecărui profesionist (asistent social, psiholog) pe
baza evaluării sociale şi psihologice, evaluarea aptitudinilor parentale şi
recomandarea în vederea eliberării sau neeliberării atestatului de
persoană/familie aptă să adopte.
La această întâlnire este convocată persoana/familia
pentru a i se comunica concluziile evaluării şi recomandarea echipei de
profesionişti care a instrumentat cazul privind eliberarea sau neeliberarea
atestatului de persoană/familie aptă să adopte.
ANEXA Nr. 2
Nr._______din______________
CERERE DE EVALUARE
ÎN VEDEREA ELIBERĂRII
ATESTATULUI DE
FAMILIE/PERSOANĂ APTĂ SĂ ADOPTE
Subsemnatul________________________________________,
domiciliat în _______________________________________________
tel._________________, CNP___________________, posesor al BI/CI Seria___,
Nr.______, eliberat de____________________la
data____________
şi
Subsemnata___________________________________________,
cu acelaşi domiciliu, tel._________________,
CNP___________________, posesoare a BI/CI Seria ____, Nr.
_________, eliberat de____________________la data____________,
In conformitate cu prevederile art. 19 din Legea nr.
273/2004 privind regimul juridic al adopţiei, vă rugăm să realizaţi procedura
evaluării garanţiilor morale şi a condiţiilor materiale necesare asigurării
dezvoltării depline şi armonioase a unui copil, în vederea eliberării
atestatului de familie/persoană aptă să adopte.
Dorim să adoptăm 1 copil/___copii
Sex:___________________
Vârstă:_________________
Situaţie
psiho-socio-medicală:_____________________________________
Motivele pentru care dorim să adoptăm
sunt________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________
Menţionăm că:
- suntem căsătoriţi
de____ani/divorţat/ă |_|/necăsătorit/ă
|_|/ văduv/ă |_|
- avem locuinţă proprietate
personală/închiriată compusă din_____camere;
- realizăm venituri de
aproximativ_________________lunar;
- modalitatea în care am
aflat despre procedura adopţiei şi despre instituţia dvs. este:
____________________________________________________________
Suntem de acord să respectăm întreaga procedură de
evaluare şi pregătire în vederea obţinerii atestatului de familie/persoană aptă
să adopte şi vom colabora cu specialiştii responsabili de această procedură;
Data,
Semnături,
_________________________
___________________________
___________________________
Doamnei/Domnului Director General/Executiv
Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia
Copilului___________
ANEXA Nr. 3
FIŞA DE EVALUARE INIŢIALĂ
a persoanei/familiei potenţial adoptatoare
1. Structura familiei:
SOŢIA
Nume şi
prenume.................................................................................
Data şi locul naşterii.............................................................................
Pregătirea
şcolară/profesională................................................................
Profesia, ocupaţia şi locul de muncă
.......................................................
Domiciliul........................................................................................
SOŢUL
Nume şi
prenume...............................................................................
Data şi locul naşterii............................................................................
Pregătirea
şcolară/profesională...............................................................
Profesia, ocupaţia şi locul de
muncă.........................................................
Domiciliul.......................................................................................
COPII ( biologici, adoptaţi, în plasament, etc.)
Nume şi
prenume...............................................................................
Data şi locul naşterii............................................................................
Situaţia
şcolară/profesională................................................................
Observaţii.......................................................................................
Nume şi prenume...............................................................................
Data şi locul
naşterii...........................................................................
Situaţia şcolară/profesională................................................................
Observaţii:.......................................................................................
Alte persoane care locuiesc la acelaşi domiciliu
Nume şi prenume..............................................................................
Data şi locul
naşterii..........................................................................
Pregătirea
şcolară/profesională..............................................................
Profesia, ocupaţia şi locul de
muncă.......................................................
Observaţii (gradul de rudenie, motivele
pentru care locuiesc împreună cu persoana/familia potenţial
adoptatoare, etc):.............................................................................................................................
2. Date despre mediul de viaţă a solicitanţilor:
Locuinţa
Casă la curte |_|
Apartament |_|
Proprietate personală |_|
Proprietate de stat |_| Locuinţă cu
chirie |_|
Nr. de camere locuibile:......... Nr.
persoanelor care locuiesc:.............
Apă curentă Da |_| Nu |_|
Canalizare Da
|_| Nu |_|
Incălzire Da |_| Nu
|_|
Alte informaţii:
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
Condiţii de locuit (igienă, curăţenie, siguranţă) :
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
Existenţa condiţiilor de locuire pentru viitorul copil
(spaţiu/cameră care poate fi amenajată, resurse pentru amenajare, etc.)
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
Etnia, limba vorbita şi religia
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
venitul familiei (cuantumul şi sursele)
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
mariajul
- câţi ani de căsătorie
în acest mariaj:........................................
- dacă au mai fost
căsătoriţi anterior şi motivul desfacerii acelei căsătorii:...........................................................................
- comunicare între parteneri:...................................................
3. Motivul pentru care doresc să adopte:
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
4. Aşteptările solicitantului faţă de copilul pe
care ar dori să îl adopte (vârstă, sex, situaţie psiho-socio-medicală):
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
1 Se va analiza
durata contractului de închiriere şi se va corela cu posibilităţile financiare ale familiei
5. Observaţii (inclusiv
stabilirea datei următoarei întâlniri, dacă locuinţa este un loc sigur pentru
copil, cooperarea solicitanţilor pentru desfăşurarea întâlnirii,
disponibilitatea oferirii informaţiilor, discuţii purtate cu alte persoane care
locuiesc la acelaşi domiciliu):
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
6. Recomandări:
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
Numele şi prenumele asistentului social:.....................................................
Instituţia:..........................................................................................
Semnătura..................
Data :........................
Numele şi prenumele psihologului:.....................................................
Instituţia:..........................................................................................
Semnătura..................
Data :........................
ANEXA Nr. 4
ANCHETA SOCIALĂ
I. DATE PRIVIND PERSOANA /FAMILIA POTENŢIAL ADOPTATOARE
a. SOLICITANŢII:
|
SOŢUL
|
SOŢIA
|
Nume şi prenume
|
|
|
C.N.P.
|
|
|
Data şi locul naşterii
|
|
|
Domiciliul
|
|
|
Reşedinţa (adresa actuală)
|
|
|
Studiile / Profesia
|
|
|
Ocupaţia
|
|
|
Locul de muncă şi adresa
|
|
|
Venitul (cuantumul şi sursele)
|
|
|
Etnia
|
|
|
Religie
|
|
|
Limba vorbită
|
|
|
Antecedente penale
|
|
|
b. COPIII (biologici,
adoptaţi, în plasament, etc):
Nume şi prenume
............................................................................................
C.N.P
...............................................................................................................
Certificat de naştere/Carte de identitate Seria:........... Nr :..............
Data naşterii : |__|__|
|__|__| |__|__|__|__| locul naşterii
.....................
Sexul : F/M Etnia ......................Religia................Limba vorbită....................
Situaţia şcolară/profesională
.........................................................................
Observaţii :.................................................................................................
Nume şi prenume ................................................................................................
C.N.P
...............................................................................................................
1 Informaţii
deosebite legate de naştere, plasament, comportament, ataşament, relaţia cu
părinţii, deprinderi de viaţă, performanţe
Certificat de naştere/Carte de identitate
Seria:........... Nr : ........................
Datanaşterii: |__|__|
|__|__| |__|__|__|__| Locul naşterii
...............................
Sexul : F/M Etnia..................Religia......................Limba vorbită....................
Situaţia şcolară/profesională
.........................................................................
Observaţii:................................................................................................…………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
c. ALTE PERSOANE CARE LOCUIESC LA ACELAŞI DOMICILIU2
Nume şi
prenume........................................................................................
Data şi locul
naşterii.....................................................................................
C.N.P......................................................................................................
Pregătirea
şcolară/profesională......................................................................
Profesia, ocupaţia şi locul de muncă................................................................
Observaţii (gradul de rudenie, motivele pentru care
locuiesc împreună cu persoana/familia adoptatoare, opinia faţă de adopţie,
etc):
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
d. PROFILUL PERSOANEI/FAMILIEI POTENŢIAL ADOPTATOARE
Cuplu căsătorit |_| Cuplu necăsătorit |_| Persoană singură |_|
Starea de sănătate fizică şi psihică:
Soţia ......................................................................................................
Soţul.........................................................................................................
Pasiuni:
Soţia:.......................................................................................................
Soţul:........................................................................................................
Alte informaţii:
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
e. CLIMATUL
INTRAFAMILIAL:
- câţi ani de căsătorie în acest
mariaj:..................................................................
- dacă au mai fost căsătoriţi anterior şi motivul
desfacerii acelei căsătorii:
soţia:........................................................................................................
soţul:........................................................................................................
- relaţionare între parteneri (comunicare, consens,
cooperare,
etc.)............................................................................................................................
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- pasiuni
comune:..........................................................................................
- anturajul familiei:.......................................................................................
- stil de viaţă:..............................................................................................
2 Se va completa, pe
o pagină separată, pentru fiecare persoană adultă care locuieşte la acelaşi
domiciliu
3 Se va menţiona
dacă persoana este: divorţată, văduvă sau necăsătorită
Observaţii
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
f. MOTIVUL ADOPŢIEI
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
g. LOCUINŢA :
Casă la curte |_|
Apartament |_|
Proprietate personală |_|
Proprietate de stat |_| Locuinţă cu chirie |_|
Nr. de camere locuibile: Nr.
persoanelor care locuiesc:
Apă curentă Da |_| Nu |_|
Canalizare Da
|_| Nu |_|
Incălzire
Da |_| Nu |_|
Alte informaţii:....................................................................................................………………………………………………………………………………....…
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…
Condiţii de locuit (igienă, curăţenie, siguranţă) :
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…
Existenţa condiţiilor de locuire pentru viitorul copil
(spaţiu/cameră care poate fi amenajată, resurse pentru amenajare, etc):
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…
Observaţii în legătură cu condiţiile de locuit:
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…
h. SITUAŢIA FINANCIARĂ A FAMILIEI:
Venitul lunar total al
familiei:............................................................................
Sursele de venit:
-
salarii:..............................................................................................
- alocaţii:.............................................................................................
- proprietăţi:..........................................................................................
- terenuri
agricole:..................................................................................
-
altele:...............................................................................................
Observaţii referitoare la situaţia financiară:
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….....…
4 Se vor sublinia de
exemplu: experienţele care au marcat familia, probleme ale familiei în trecut,
efectul infertilităţii asupra familiei
5 Se va analiza
durata contractului de închiriere şi se va corela cu posibilităţile financiare
ale familiei
II. FAMILIA EXTINSĂ
SOŢIA
Date personale
|
Mama
|
Tata
|
Surori /Fraţi
|
Surori /Fraţi
|
Nume şi prenume:
|
|
|
|
|
Data şi locul naşterii:
|
|
|
|
|
Domiciliul:
|
|
|
|
|
Studiile/Profesia:
|
|
|
|
|
Ocupaţia:
|
|
|
|
|
Venitul:
|
|
|
|
|
Etnie:
|
|
|
|
|
Religie:
|
|
|
|
|
Limba vorbită:
|
|
|
|
|
Antecedente penale:
|
|
|
|
|
SOŢUL
Date personale
|
Mama
|
Tata
|
Surori/Frati
|
Surori/Frati
|
Nume şi prenume:
|
|
|
|
|
Data şi locul naşterii:
|
|
|
|
|
Domiciliul:
|
|
|
|
|
Studiile/Profesia:
|
|
|
|
|
Ocupaţia:
|
|
|
|
|
Venitul:
|
|
|
|
|
Etnie:
|
|
|
|
|
Religie:
|
|
|
|
|
Limba vorbită:
|
|
|
|
|
Antecedente penale:
|
|
|
|
|
6 Se va completa, pe
o pagină separată, pentru situaţia în care numărul de surori/fraţi depăşeşte
spaţiul alocat în tabel
Observaţii cu privire la familia extinsă:
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
III. REŢEAUA DE SPRIJIN
Alte rude care sprijină/ar
putea sprijini familia:..................................................
Vecini:......................................................................................................
Prieteni:.....................................................................................................
Observaţii7
:................................................................................................
IV. INFORMAŢII DE LA
LOCUL DE MUNCĂ
( Statutul de angajat, atitudinea la locul de muncă şi
relaţiile cu şefii, subalternii, colegii, îndeplinirea atribuţiilor de
serviciu, etc.)
Soţia:
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...……………………………………………………………
Soţul:
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...……………………………………………………………
V. Observaţii,
concluzii şi recomandări8
Observaţii:
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...……………………………………………………………
7 Se va observa
viaţa în comunitate a familiei (relationare cu membrii comunităţii, implicare
în diverse activităţi ale comunităţii, etc.)
8 Se vor avea în
vedere punctele forte şi punctele slabe ale familiei, climatul intrafamilial,
motivaţia pentru adopţie s.a
Concluzii:
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………………………………………………………………...………………........................................................
Recomandări:
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………………………………………………………………...………………........................................................
Numele şi prenumele asistentului social:......................................................
Instituţia:.......................................................................................................
Semnătura:.....................................................................................................
Data:................................................................................................................
ANEXA Nr. 5
FIŞA DE EVALUARE PSIHOLOGICĂ A PERSOANEI/FAMILIEI
POTENŢIAL ADOPTATOARE
Numele persoanei/familiei
potenţial adoptatoare..............................
Membrii familiei:
D-na (soţie)
Nume şi
prenume..........................................................................
Data şi locul
naşterii......................................................................
Pregătirea şcolară/profesională.............................................................................
Profesia, ocupaţia şi locul de
muncă....................................................................
Domiciliul.............................................................................................................
D-nul (soţ)
Nume şi
prenume..........................................................................
Data şi locul
naşterii......................................................................
Pregătirea şcolară/profesională.............................................................................
Profesia, ocupaţia şi locul de
muncă......................................................................
Domiciliul.............................................................................................................
Anamneză persoanei/fiecărui membru al cuplului
conjugal
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..................…..
Istoria cuplului
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………………………………………...………………........................................................
Relaţia de cuplu (climatul intrafamilial,
comunicare/interrelaţionare, modul de rezolvare a conflictelor/divergenţelor de opinie,
capacitatea de a se adapta situaţiilor noi)
Puncte tari
(resurse).............................................................................................
…………………………………………………………………………………………………
Puncte
slabe.........................................................................................................
…………………………………………………………………………………………………
Modalitatea de relaţionare cu propriii părinţi
Puncte tari
(resurse).............................................................................................
…………………………………………………………………………………………………
Puncte
slabe.........................................................................................................
…………………………………………………………………………………………………
Modalitatea de relaţionare cu alte persoane
(inclusiv familia lărgită)
Puncte tari
(resurse)..............................................................................................
…………………………………………………………………………………………………
Puncte
slabe..........................................................................................................
…………………………………………………………………………………………………..
Stilul de viaţă al familiei
Puncte tari
(resurse).............................................................................................
…………………………………………………………………………………………………
Puncte
slabe.........................................................................................................
…………………………………………………………………………………………………
Motivaţia de a adopta
Puncte tari
(resurse)..............................................................................................
…………………………………………………………………………………………………
Puncte
slabe..........................................................................................................
…………………………………………………………………………………………………
Aşteptările privind adopţia (inclusiv reprezentările
în legătură cu familia biologi că a „copilului adoptabil")
Puncte tari
(resurse).............................................................................................
…………………………………………………………………………………...………………
Puncte slabe..........................................................................................................
…………………………………………………………………………………...………………
Capacitatea parentală
Puncte tari
(resurse).............................................................................................
…………………………………………………………………………………...………………
Puncte
slabe.........................................................................................................
…………………………………………………………………………………...………………
Observaţii
…………………………………………………………………………………...………………
…………………………………………………………………………………...………………
…………………………………………………………………………………...………………
Psiholog (nume şi
prenume):.............................................................................
Semnătura:..........................................................................................................
Instituţia:.............................................................................................................
Data:....................................................................................................................
ANEXA Nr. 6
FIŞA DE OBSERVAŢIE PE PARCURSUL PREGĂTIRII1
Nume şi
prenume:.......................................................................
Vârstă:.........................................................................................
1. Modalitatea de relationare2 cu ceilalţi participanţi la grup:
|
Sesiunea 1
mereu frecvent câteodată niciodată
|
Sesiunea 2
mereu frecvent câteodată niciodată
|
Sesiunea 3
mereu frecvent câteodată niciodată
|
|
Cooperant
|
|
|
|
Reticent (neîncrezător)
|
|
|
|
Comunicativ
|
|
|
|
Ne comunicativ
|
|
|
|
Agresiv (revendicativ)
|
|
|
|
Indiferent (apatic)
|
|
|
|
Dinamic
|
|
|
|
Dominator
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1Se completează la
sfârşitul fiecărei zi de pregătire de către profesionistul care realizează
pregătirea în ziua respectivă
2Se completează
tabelul, pentru fiecare participant în parte
3Se marchează în
tabel cu x
Comentarii/Observaţii:
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
2. Modalitatea de
relaţionare în cuplu:
|
Sesiunea 1
mereu frecvent câteodată niciodată
|
Sesiunea 2
mereu frecvent câteodată niciodată
|
Sesiunea 3
mereu frecvent câteodată niciodată
|
|
Cooperant
|
|
|
|
Reticent (neîncrezător)
|
|
|
|
Comunicativ
|
|
|
|
Necomunicativ
|
|
|
|
Agresiv (revendicativ)
|
|
|
|
Indiferent (apatic)
|
|
|
|
Dinamic
|
|
|
|
Dominator
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Comentarii/Observatii:
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
3. Modalitate de a reacţiona la sarcinile primite:
|
Sesiunea 1
mereu frecvent câteodată niciodată
|
Sesiunea 2
mereu frecvent câteodată niciodată
|
Sesiunea 3
mereu frecvent câteodată niciodată
|
|
Interesat
|
|
|
|
Reticent
|
|
|
|
Implicat în activităţi
|
|
|
|
Preia iniţiativa
|
|
|
|
Preferă să fie îndrumat în ceea ce are de făcut
|
|
|
|
Conflictual
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Comentarii/Observatii:
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
4. Atitudinea fată de formator:
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
5. Concluzii în ceea ce priveşte modalitatea de
participare la sarcinile propuse de formator şi la temele/subiectele abordate:
Sesiunea 1
Caracteristicile „copilului adoptabil"
|
Sesiunea 2
Sterilitatea/infertilitatea
Relaţia cu propriii părinţi
Capacitatea de relationare şi de comunicare cu ceilalţi, familia
extinsă, vecini, etc.
Capacitatea de a gestiona diferenţele de opinie, conflictele, dezacordurile
Capacitatea de a se adapta la situaţii noi
Capacitatea cuplului adoptiv de a
funcţiona în echipa
parentală
|
Sesiunea 3
Motivaţia pentru adopţie
Aşteptările familiilor potenţial adoptatoare faţă de copilul pe care ar dori să îl adopte
Etapele dezvoltării copilului
Reprezentările despre familia biologică a
„copilului adoptabil" şi a motivelor abandonului
Rolul parental
|
|
|
|
6. Frecvenţa participării la curs4
Sesiunea
1..................................................................................................
Sesiunea
2..................................................................................................
Sesiunea 3..................................................................................................
7. Concluzii:
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
Profesionist (formator)5
:...............................................
Data/Sesiunea 1:...............................
Data /Sesiunea 2:..............................
Data/Sesiunea 3:...............................
Data finalizării
pregătirii:...................................
4 Se completează la
finalul pregătirii, în funcţie de tabelul de prezenţă zilnică semnat şi se
observă eventualele întârzieri sau neparticiparea la întreaga zi de pregătire
5 Profesie, nume şi
prenume, semnătură
ANEXA Nr. 7
Raport final de evaluare
a capacităţii de a adopta a persoanei/familiei
potenţial adoptatoare
(nume şi prenume persoană/soţi)
1. Concluziile şi recomandările evaluării sociale:
Sinteza informaţiilor sociale:
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
Concluzii:
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
Recomandări:
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
2. Concluziile şi recomandările evaluării
psihologice:
Sinteza informaţiilor
psihologice:
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
Concluzii:
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
Recomandări:
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
3. Aşteptările persoanei/familiei în legătură cu
profilul copilului pe care ar dori să îl adopte:
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
4. Evaluarea aptitudinilor parentale în vederea
adopţiei, pe baza evaluării sociale, psihologice şi a participării la sesiunile
de pregătire:
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
5. Factori favorizanţi şi defavorizanţi care pot
influenţa integrarea unui copil în cadrul familiei potenţial adoptatoare:
Factori favorizanţi:
.............................................................................................
..............................................................................................................................
Factori defavorizanţi:
..........................................................................................
..............................................................................................................................
6. Concluzii finale1 :
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
1 Se consemnează
profilul copilului (vârstă, sex, stare de sănătate, fratrie etc,) pentru care
persoana/familia poate să îndeplinească adecvat rolul de părinte/părinţi
7. Recomandarea pentru acordarea sau neacordarea
atestatului de persoană/familie aptă să adopte2 :
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
..............................................................................................................................
Numele şi prenumele responsabilului de
caz:.....................................................
Semnătura.............................................
Instituţia................................................................................................................
Data.......................................................
Numele şi prenumele
psihologului:...............................................................
Semnătura...........................................
Instituţia................................................................................................................
Data....................................................
2 Se consemnează dacă persoana/familia poate adopta unul sau mai
mulţi copii
ANEXA Nr. 8
CONSILIUL LOCAL/JUDEŢEAN__________________
DIRECŢIA GENERALĂ DE ASISTENŢĂ SOCIALĂ ŞI PROTECŢIA
COPILULUI
Adresa D.G.A.S.P.C. şi datele de contact
Anexă la Dispoziţia nr.__din_______
ATESTAT
Nr.____din__________
In conformitate cu prevederile art. 10 şi art. 19 din
Legea nr. 273/2004 privind regimul juridic al adopţiei şi având în vedere
concluziile raportului de evaluare a capacităţii de a adopta nr.___din________;
In temeiul Dispoziţiei nr. din___________,
emisă de Directorul
General/Executiv al Direcţiei Generale de Asistenţă
Socială şi Protecţia Copilului
SE ATESTA
Ca familie/persoană aptă să adopte
dl._______________, CNP____________şi d-na_____________, CNP__________,
cu domiciliul în_____________, întrucât prezintă garanţiile morale
şi condiţiile materiale necesare creşterii şi dezvoltării armonioase pentru 1 copil/___copii.
Art. 1 Atestatul este valabil pentru o perioadă de 1 an
de la data emiterii.
Art. 2 La expirarea perioadei de valabilitate a
atestatului, pe baza unei noi cereri de evaluare şi cu anexarea actelor
prevăzute de lege, procedura de evaluare va fi reluată;
Art. 3 Atestatul se va comunica
solicitanţilor/solicitantului, ca anexă la Dispoziţie, conform prevederilor
art. 9 alin 2 din H.G.R. nr. 1435/2004 şi Oficiului Român pentru Adopţii,
potrivit art. 66 alin. 1 lit. e din Legea nr. 273/2004.
DIRECTOR GENERAL/EXECUTIV