ORDIN
Nr. 1427 din 30 octombrie 2000
pentru aprobarea Precizarilor metodologice privind compensarea unor obligatii
de plata, potrivit prevederilor art. 65 alin. (6), (6^1) si (6^2) din Legea
bugetului de stat pe anul 2000 nr. 76/2000, modificata si completata prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 145/2000 cu privire la rectificarea
bugetului de stat pe anul 2000
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 571 din 16 noiembrie 2000
Ministrul finantelor,
in baza prevederilor Hotararii Guvernului nr. 447/1997 privind organizarea
si functionarea Ministerului Finantelor, cu modificarile ulterioare, in
conformitate cu prevederile art. 42 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
145/2000 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2000,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Precizarile metodologice privind compensarea unor obligatii de
plata, potrivit prevederilor art. 65 alin. (6), (6^1) si (6^2) din Legea
bugetului de stat pe anul 2000 nr. 76/2000, modificata si completata prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 145/2000 cu privire la rectificarea
bugetului de stat pe anul 2000, prezentate in anexa care face parte integranta
din prezentul ordin.
Art. 2
Pe data intrarii in vigoare a prezentului ordin isi inceteaza
aplicabilitatea Ordinul ministrului finantelor nr. 1.009 din 7 iulie 2000,
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 352 din 27 iulie 2000.
Art. 3
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Ministrul finantelor,
Sebastian Vladescu,
secretar de stat
ANEXA 1
PRECIZARI METODOLOGICE
privind compensarea unor obligatii de plata, potrivit prevederilor art. 65
alin. (6), (6^1) si (6^2) din Legea bugetului de stat pe anul 2000 nr. 76/2000,
modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 145/2000 cu
privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2000
In aplicarea prevederilor art. 65 alin. (6), (6^1) si (6^2) din Legea
bugetului de stat pe anul 2000 nr. 76/2000, modificata si completata prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 145/2000, se emit urmatoarele precizari
metodologice:
1. Sumele reprezentand contravaloarea in lei a garantiilor in cota de 10%
din valoarea utilajelor, echipamentelor, aparatajului si constructiilor
metalice livrate pentru Combinatul minier de imbogatire a minereurilor acide cu
continut de fier (CIM) de la Krivoi Rog, Ucraina, retinute prin necreditare, se
compenseaza pana la data de 15 decembrie 2000 cu obligatiile de plata datorate
bugetului de stat pana la data de 31 decembrie 1999 si neachitate pana la data
compensarii, de catre societatile comerciale furnizoare.
In intelesul prezentelor precizari metodologice data compensarii este data
intocmirii procesului-verbal de compensare.
In cuantumul obligatiilor de plata datorate bugetului de stat nu se includ
si majorarile de intarziere aferente sumelor compensate, calculate pana la data
compensarii inclusiv, care se scutesc la plata.
2. Procedura de compensare se realizeaza de organele fiscale teritoriale la
care sunt inregistrate ca platitori de impozite si taxe societatile comerciale
furnizoare, denumite in continuare organe fiscale competente, cu conditia
incheierii in prealabil, conform art. 65 alin. (6^1) din Legea bugetului de
stat pe anul 2000 nr. 76/2000, modificata si completata prin Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 145/2000, a unei conventii intre fiecare societate comerciala
si Ministerul Industriei si Comertului. Prin conventie se prevede obligatia
expresa a acestor societati comerciale furnizoare ca, in cadrul noilor termene
de punere in functiune a combinatului si in conditiile ce vor fi stabilite prin
noua intelegere care va fi perfectata intre Guvernul Romaniei si Cabinetul de
Ministri al Ucrainei, sa aduca furnitura livrata, pe cheltuiala proprie, intr-o
noua garantie externa care sa expire in termen de 12 luni de la data punerii in
functiune a combinatului. Conventia va fi intocmita in 3 exemplare originale,
dintre care un exemplar pentru Ministerul Industriei si Comertului, un exemplar
pentru societatea comerciala si al treilea exemplar va insoti exemplarul
procesului-verbal de compensare care va fi retinut de organul fiscal.
3. In operatiunea de compensare nu sunt cuprinse societatile comerciale
furnizoare aflate in procedura de dizolvare-lichidare, in conformitate cu
prevederile Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, sau
in procedura de reorganizare judiciara si faliment, conform prevederilor Legii
nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului,
republicata.
4. Societatile comerciale furnizoare care se incadreaza in prevederile art.
65 alin. (6), (6^1) si (6^2) din Legea bugetului de stat pe anul 2000 nr.
76/2000, modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
145/2000, care au incheiat conventia cu Ministerul Industriei si Comertului,
vor stabili valoarea in lei a garantiilor retinute si vor intocmi pe propria
raspundere, in 4 exemplare, procesul-verbal de compensare prevazut in modelul
cuprins in anexa la prezentele precizari metodologice.
Sumele reprezentand valoarea garantiilor retinute, potrivit pct. 1 din
anexa, se stabilesc de catre aceste societati comerciale pe baza datelor
cuprinse in documentele justificative proprii.
Procesul-verbal de compensare, semnat de directorul general si de seful
compartimentului financiar-contabil al societatii comerciale este transmis
Ministerului Industriei si Comertului pentru verificare si confirmarea pe
propria raspundere a realitatii garantiilor retinute si a cuantumului acestora,
actualizat la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a Romaniei,
in vigoare la data compensarii, mentionate de societatea comerciala furnizoare
si rezultate din documentele justificative prezentate de aceasta, potrivit pct.
2 din anexa. Procesul-verbal de compensare va fi insotit de un exemplar
original al conventiei.
Dupa confirmarea realitatii garantiilor cele 4 exemplare ale
procesului-verbal de compensare, insotite de conventie, sunt transmise de catre
Ministerul Industriei si Comertului organului fiscal teritorial la care este
inregistrata ca platitor de impozite si taxe societatea comerciala furnizoare,
nominalizata in document.
Organul fiscal teritorial competent va verifica mai intai daca societatea
comerciala respectiva nu se afla in procedura de dizolvare-lichidare sau
reorganizare judiciara ori faliment, dupa care, numai pentru societatile
comerciale care nu se afla in aceste situatii, va inscrie la pct. 3.1 din anexa
cuantumul obligatiilor datorate bugetului de stat pana la data de 31 decembrie
1999 si neachitate pana la data compensarii, pe feluri de impozite si taxe.
Organul fiscal teritorial competent va efectua compensarea obligatiilor
bugetare datorate bugetului de stat in limita sumei reprezentand contravaloarea
in lei a garantiilor retinute, prevazuta la pct. 1.3 din anexa, si in
conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 11/1996 privind
executarea creantelor bugetare, aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996,
cu modificarile si completarile ulterioare, conform pct. 3.2 din anexa.
Pot fi stinse numai obligatiile mentionate in procesul-verbal de compensare
al carui model este prezentat in anexa la prezentele precizari metodologice, cu
mentiunea ca T.V.A. datorata in vama nu face obiectul compensarii.
Pentru impozitul pe salarii se vor compensa numai sumele reprezentand cota
din acest impozit, aferenta bugetului de stat, care trebuia virata de
societatea comerciala furnizoare.
5. Dupa efectuarea procedurii de stingere organul fiscal competent va
retine un exemplar al procesului-verbal de compensare, impreuna cu exemplarul
original al conventiei care l-a insotit, pentru operarea in evidenta a
compensarii obligatiilor datorate bugetului de stat de catre societatea
comerciala furnizoare, care se vor pastra la dosarul fiscal al acesteia, iar pe
celelalte 3 exemplare ale procesului-verbal le va transmite, dupa cum urmeaza:
- un exemplar societatii comerciale furnizoare, pentru a sta la baza
efectuarii operatiunii de compensare in contabilitatea proprie;
- un exemplar Ministerului Industriei si Comertului, pentru informarea
ordonatorului principal de credite asupra rezultatelor compensarii garantiilor
retinute si pastrarii acestuia impreuna cu conventia, in vederea respectarii
obligatiilor mentionate in aceasta;
- un exemplar directiei generale a finantelor publice si controlului
financiar de stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti (serviciul buget
si achizitii publice), la care este inregistrata societatea comerciala
furnizoare ca platitor de impozite si taxe, in vederea preluarii si prelucrarii
datelor din procesul-verbal de compensare.
Directia generala a finantelor publice si controlului financiar de stat
judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, va transmite informatiile
rezultate Ministerului Finantelor - Directia generala pentru tehnologia
informatiei pana in ultima zi a fiecarei luni in care s-a efectuat compensarea,
pentru situatiile primite pana la data de 25 a lunii respective, in
conformitate cu instructiunile transmise de aceasta directie.
6. In cazul in care societatile comerciale care au beneficiat de
compensarea obligatiilor bugetare nu si-au indeplinit obligatiile asumate in
conventia incheiata cu Ministerul Industriei si Comertului, acestea vor
restitui contravaloarea garantiilor compensate, actualizate la cursul de schimb
valutar, comunicat de Banca Nationala a Romaniei, in vigoare la data
restituirii garantiei.
Aceste sume, care reprezinta venituri ale bugetului de stat, vor fi
recuperate de organele fiscale teritoriale competente ale Ministerului
Finantelor, in baza conventiei care constituie, potrivit legii, titlu
executoriu.
7. Majorarile de intarziere aferente obligatiilor bugetare compensate se
calculeaza si se evidentiaza de organele fiscale teritoriale competente in
evidenta pe platitori si se scutesc la plata, conform prevederilor art. 65
alin. (6) din Legea bugetului de stat pe anul 2000 nr. 76/2000, modificata si
completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 145/2000, iar la nivelul
societatilor comerciale, persoane juridice, se reflecta in contul de ordine si
evidenta 8038 "Alte valori in afara bilantului", analitic distinct.
8. Reflectarea in contabilitatea agentilor economici a acestor operatiuni
Agentii economici care efectueaza operatiuni de compensare a obligatiilor
datorate bugetului de stat cu sumele retinute cu titlu de garantii, potrivit
prevederilor art. 65 alin. (6), (6^1) si (6^2) din Legea bugetului de stat pe
anul 2000 nr. 76/2000, modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 145/2000, vor proceda, pe baza procesului-verbal de compensare
aprobat de organele in drept, la efectuarea inregistrarii:
% = 267 "Creante imobilizate" cu sumele
compensate
prevazute la pct. 3.2
din procesul-verbal
de compensare
- 441 "Impozitul pe profit"
- 4423 "T.V.A. de plata"
- 444 "Impozitul pe salarii"
- 446 "Alte impozite, taxe
si varsaminte
asimilate"
- 448 "Alte datorii si
creante cu bugetul
statului"
ANEXA 1
Societatea Comerciala ..............
Sediul .............................
Cod fiscal .........................
PROCES-VERBAL DE COMPENSARE
a garantiilor retinute in cota de 10% din valoarea utilajelor, echipamentelor
etc., livrate la Combinatul minier de imbogatire a minereurilor acide cu
continut de fier de la Krivoi Rog, Ucraina, care urmeaza sa fie compensate cu
obligatiile de plata datorate bugetului de stat, in conformitate cu prevederile
art. 65 alin. (6), (6^1) si (6^2) din Legea nr. 76/2000, modificata si
completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 145/2000
- model -
____________________________________________________________________________
Nr. Explicatii Numarul Suma
crt. randului lei
____________________________________________________________________________
0 1 2 3
____________________________________________________________________________
1. Date privind garantiile retinute
1.1. Valoarea in lei a garantiilor de 10% la
data retinerii, prin necreditare*)
1.2. Echivalentul in dolari S.U.A. al garantiilor
retinute la cursul de schimb valutar
comunicat de Banca Nationala a Romaniei,
in vigoare la data retinerii .......... USD
1.3. Valoarea in lei a garantiilor retinute,
actualizata la cursul de schimb valutar
comunicat de Banca Nationala a Romaniei,
in vigoare la data intocmirii
procesului-verbal de compensare 01 ..........
Raspundem pentru datele de mai sus.
Director, Conducatorul compartimentului
L.S. financiar-contabil,
2. Ministerul Industriei si Comertului
Confirmam si avizam pe propria raspundere
realitatea sumelor prevazute la pct. 1.
Ordonator principal Director,
de credite,
L.S.
Organul fiscal teritorial ...................
3.1. Obligatii datorate bugetului de stat la data
de 31 decembrie 1999, in suma totala
de .........................................., 02 ..........
din care:
a) 010100 Impozit pe profit .................. 03 ..........
b) 020101 Impozit pe salarii (cota aferenta
bugetului de stat) ........................ 04 ..........
c) 080103 Impozit pe dividende de la
societatile comerciale .................... 05 ..........
d) 130100 Taxa pe valoarea adaugata .......... 06 ..........
e) 140101 Accize ............................. 07 ..........
f) 140102 Impozit la titeiul si la gazele
naturale din productia interna ............ 08 ..........
g) 170104 Taxa pe activitatea de prospectiuni,
explorare si exploatare a resurselor
minerale .................................. 09 ..........
h) 220107 Venituri din concesiuni (redevente)
........................................... 10 ..........
3.2. In baza art. 65 alin. (6), (6^1) si (6^2)
din Legea nr. 76/2000, modificata si completata
prin Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 145/2000, in limita sumei garantiilor
retinute in cota de 10% se compenseaza
obligatiile catre bugetul de stat,
in suma totala de ..........................., 11 ..........
din care:
a) 010100 Impozit pe profit .................. 12 ..........
b) 020101 Impozit pe salarii (cota aferenta
bugetului de stat) ........................... 13 ..........
c) 080103 Impozit pe dividende de la
societatile comerciale ....................... 14 ..........
d) 130100 Taxa pe valoarea adaugata .......... 15 ..........
e) 140101 Accize ............................. 16 ..........
f) 140102 Impozit la titeiul si la gazele
naturale din productia interna 17 ..........
g) 170104 Taxa pe activitatea de prospectiuni,
explorare si exploatare a resurselor
minerale .................................. 18 ..........
h) 220107 Venituri din concesiuni (redevente)
........................................... 19 ..........
Director, Sef serviciu,
L.S.
4. Suma garantiilor retinute in cota de 10%,
ramase necompensate (1.3 - 3.2) 20
____________________________________________________________________________
*) Prin data retinerii se intelege data inregistrarii in extrasul de cont
bancar a sumei in lei, reprezentand 90% din valoarea utilajelor, echipamentelor
etc. livrate la CIM Krivoi Rog.