ORDIN
Nr. 1439 din 16 august 2004
privind instituirea procedurii de administrare speciala
ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI
TURISMULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 804 din 31 august 2004
In temeiul prevederilor art. 16 din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri
pentru accelerarea privatizarii, cu modificarile si completarile ulterioare,
ale Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale, cu modificarile si
completarile ulterioare, si ale Legii nr. 137/2002 privind unele masuri pentru
accelerarea privatizarii, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 577/2002, cu
completarile ulterioare, si ale art. 5 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr.
412/2004 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului, cu modificarile ulterioare,
in vederea stabilirii modului de administrare si gestionare, precum si a
masurilor ce trebuie luate pentru accelerarea procesului de privatizare,
ministrul transporturilor, constructiilor si turismului emite urmatorul
ordin:
Art. 1
Incepand cu data publicarii prezentului ordin se instituie procedura de
administrare speciala si supraveghere financiara in perioada de privatizare la
Societatea Comerciala de Intretinere si Reparatii Vagoane "C.F.R.
IRV" - S.A., cu sediul social in municipiul Constanta, Str. Remizei nr. 1,
si nr. de inregistrare la oficiul registrului comertului J13/2035/2001, filiala
a Societatii Nationale de Transport Feroviar de Marfa "C.F.R. Marfa"
- S.A.
Art. 2
Pe durata administrarii speciale si a supravegherii financiare in perioada
privatizarii, administratorul special are atributiile stabilite prin mandatul
special prevazut in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 3
Procedura de administrare speciala in perioada de privatizare inceteaza la
data transferului dreptului de proprietate asupra actiunilor in situatia
privatizarii societatii comerciale sau la o alta data ce va fi stabilita prin
ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului.
Art. 4
Atributiile si competentele privind numirea si, dupa caz, revocarea
administratorilor speciali, precum si cele referitoare la incheierea sau
incetarea contractelor de mandat revin secretarului de stat care coordoneaza
sectorul in care isi desfasoara activitatea societatea comerciala la care a
fost instituita administrarea speciala si supravegherea financiara.
Art. 5
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Ileana Tureanu,
secretar de stat
ANEXA 1
MANDAT SPECIAL
acordat administratorului special
In scopul administrarii speciale si supravegherii financiare instituite la
societatea comerciala - filiala a Societatii Nationale de Transport Feroviar de
Marfa "C.F.R. Marfa" - S.A., administratorul special are urmatoarele
atributii si obligatii:
1. va convoca sau va dispune convocarea adunarii generale a actionarilor
ori de cate ori este necesar si in mod obligatoriu pentru modificarea actului
constitutiv al societatii/statutului si contractului de societate comerciala,
in sensul separarii functiei de presedinte al consiliului de administratie de
cea de director general, dupa caz;
2. va examina activitatea societatii in raport cu situatia de fapt si va
intocmi rapoarte de activitate amanuntite asupra situatiei economico-financiare
si juridice a societatii comerciale, in conditiile si la termenele stabilite
prin contractul de mandat;
3. va supraveghea operatiunile de gestionare a patrimoniului societatii
comerciale;
4. va lua masuri de administrare si gestionare a patrimoniului societatii
comerciale, impreuna cu directorul general, astfel incat pana la transferul
dreptului de proprietate sa nu se produca modificari patrimoniale decat in
sensul celor stabilite prin contractul de mandat;
5. va lua unele masuri de administrare si gestionare a societatii
comerciale, cu accent pe:
- situatia indeplinirii principalilor indicatori economico-financiari si de
performanta;
- identificarea unor active neutilizate, care pot fi transferate, vandute,
inchiriate, externalizate;
- inventarierea datoriilor societatii comerciale, precum si a platilor
restante, in structura lor;
- inventarierea creantelor pe care societatea comerciala le are de
recuperat;
- cunoasterea litigiilor in care societatea comerciala este parte;
- inventarierea activelor posibil a fi revendicate in conditiile legii;
- identificarea structurii cheltuielilor si veniturilor societatii
comerciale, in scopul eficientizarii costurilor;
- situatia contractelor comerciale incheiate de societatea comerciala;
6. va lua masuri pentru intarirea disciplinei economico-financiare a
societatii comerciale;
7. va examina volumul arieratelor si creantelor si va stabili, in
conditiile legii, ordinea efectuarii platilor, tinand seama de respectarea
disciplinei economico-financiare;
8. va solicita furnizorilor de servicii/utilitati - electricitate, gaze
naturale, apa sau alte servicii fara de care societatea comerciala nu poate
functiona - intocmirea graficelor de reesalonare a obligatiilor restante dupa
data instituirii procedurii de administrare speciala si a supravegherii
financiare;
9. va urmari permanent incadrarea in graficele intocmite pentru
reesalonarea platilor la furnizorii de servicii/utilitati, concomitent cu
achitarea obligatiilor curente ale societatii comerciale;
10. va supraveghea incasarea creantelor societatii si efectuarea tuturor
platilor catre creditorii bugetari, furnizorii de servicii/utilitati,
creditorii comerciali, conform graficelor stabilite cu acestia;
11. va solicita creditorilor bugetari ridicarea tuturor sarcinilor ce
greveaza asupra activelor societatii comerciale, care urmeaza sa fie vandute,
externalizate sau transferate in scopul cresterii atractivitatii societatii
comerciale la privatizare;
12. va intocmi lista creditorilor societatii comerciale care au instituit
sarcini asupra activelor acesteia, astfel incat dupa vanzarea activelor sa
poata dispune distribuirea sumelor incasate, proportional, creditorilor
bugetari implicati, pana la limita ramasa neacoperita prin scutirea principala,
in baza grilei de facilitati;
13. va asigura distribuirea sumelor incasate prin vanzarea de active in
contul datoriei reesalonate, daca prin aplicarea grilei de facilitati
creditorul bugetar a acordat scutire pentru tot debitul inregistrat pana la
data de 31 decembrie 2001;
14. va solicita creditorilor bugetari, printr-o notificare, suspendarea,
pana la transferul dreptului de proprietate, a tuturor masurilor de executare
silita incepute asupra societatii, precum si neinceperea unor noi masuri de
executare silita;
15. va sesiza Societatea Nationala de Transport Feroviar de Marfa
"C.F.R. Marfa" - S.A. denumita in continuare SNTF, in calitatea sa de
actionar unic al societatii comerciale, in legatura cu orice problema care ar
cere solutionarea de catre aceasta;
16. va participa la sedintele adunarii generale a actionarilor si la
sedintele consiliului de administratie, prilej cu care va supraveghea direct
indeplinirea sarcinilor transmise, putand anula, cu acordul SNTF, inainte de
publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, orice hotarare luata
de acestea si care contravine mandatului special;
17. va introduce actiuni in anulare cu privire la transferuri cu caracter
patrimonial, unele actiuni comerciale incheiate de conducerea societatii
comerciale sau de constituire a unor garantii, susceptibile a prejudicia
drepturile actionarilor si ale societatii comerciale, daca este cazul;
18. va introduce actiuni pentru anularea actelor frauduloase incheiate de
conducerea societatii comerciale in dauna actionarilor sau a societatii
comerciale, daca este cazul;
19. va notifica suspendarea actiunilor judiciare sau extrajudiciare pornite
impotriva societatii comerciale, pe perioada cuprinsa intre data instituirii
supravegherii financiare si data incheierii contractului de vanzare-cumparare a
pachetului de actiuni, dar nu mai mult de 12 luni de la data instituirii
supravegherii financiare;
20. va sprijini SNTF in solicitarea adresata unitatilor teritoriale ale
Ministerului Finantelor Publice (pentru bugetul de stat si pentru bugetul
asigurarilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale), precum si
autoritatilor administratiei publice locale (pentru bugetele locale), de
acordare a inlesnirilor prevazute de lege pentru societatile comerciale aflate
in procedura de administrare speciala;
21. va identifica eventualele creante ale Autoritatii pentru Valorificarea
Activelor Statului asupra societatii comerciale si va propune SNTF, dupa caz,
conversia acestor creante in actiuni;
22. va indeplini orice alte atributii si obligatii stabilite prin
contractul de mandat.