ORDIN Nr. 1447 din 24
noiembrie 2008
privind aprobarea cerintelor
tehnice pentru navele de navigatie interioara
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 858 din 19 decembrie 2008
In temeiul prevederilor art.2 din Legea nr. 157/2005 pentru
ratificarea Tratatului dintre Regatul Belgiei,
Republica Cehă, Regatul Danemarcei, Republica Federală Germania, Republica
Estonia, Republica Elenă, Regatul Spaniei, Republica Franceză, Irlanda, Republica
Italiană, Republica Cipru, Republica Letonia, Republica Lituania, Marele Ducat
al Luxemburgului, Republica Ungară, Republica Malta, Regatul Ţărilor de Jos,
Republica Austria, Republica Polonă, Republica Portugheză, Republica Slovenia,
Republica Slovacă, Republica Finlanda, Regatul Suediei, Regatul Unit al Marii
Britanii şi Irlandei de Nord (state membre ale Uniunii Europene) şi Republica
Bulgaria şi România privind aderarea Republicii Bulgaria şi a României la
Uniunea Europeană, semnat de România la Luxemburg la 25 aprilie 2005, ale art.
16 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 42/1997 privind transportul maritim
şi pe căile navigabile interioare, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 367/2007
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, cu
modificările ulterioare,
ministrul transporturilor emite
următorul ordin:
ARTICOLUL 1
Clasificarea căilor navigabile interioare
(1) In scopul aplicării prezentului ordin, căile navigabile
interioare comunitare sunt clasificate după cum urmează:
a) zonele 1, 2, 3,4:
(i) zonele 1 şi 2: căile navigabile
interioare enumerate la cap. 1 din anexa nr. 1;
(ii) zona 3: căile navigabile interioare enumerate la cap. 2 din anexa nr. 1;
(iii) zona 4: căile navigabile interioare enumerate la cap. 3 din anexa nr. 1;
b) zona R: acele zone ale căilor navigabile
interioare susmenţionate pentru care sunt emise certificate de inspecţie în
conformitate cu art. 22 din Convenţia revizuită pentru navigaţia pe Rin, aşa
cum respectivul articol a fost formulat la data de 30 decembrie 2006: „Inainte
ca o navă să efectueze primul său voiaj pe Rin, proprietarul sau comandantul
trebuie să obţină un certificat care să ateste că nava are rezistenţa structurală
şi echipamentul necesare pentru navigaţia pe porţiunea de fluviu pentru care ea
este destinată."
(2) După consultarea Comisiei Europene,
Ministerul Transporturilor poate modifica clasificarea căilor navigabile
interioare din România în zonele indicate în anexa nr. 1. Aceste modificări vor
fi notificate Comisiei Europene cu cel puţin 6 luni înainte de intrarea în vigoare a acestora.
(3) Proprietarii, operatorii, comandanţii navelor care arborează
pavilionul român au obligaţia de a se informa asupra modului în care sunt
clasificate căile navigabile interioare unde se intenţionează să se navigheze,
precum şi asupra cerinţelor tehnice valabile pe respectivele căi navigabile
interioare şi de a lua măsurile care se impun.
ARTICOLUL 2
Domeniul de aplicare
(1) In conformitate cu art. 1.01 din anexa nr. 2, prezentul ordin
se aplică următoarelor construcţii navale de navigaţie interioară care
arborează pavilionul român şi celor ale celorlalte state membre ale Uniunii
Europene care navighează pe căile navigabile interioare din România prevăzute
în anexa nr. 1:
a) navelor cu o lungime (L) mai mare sau egală cu 20 m;
b) navelor al căror produs între lungime (L), lăţime (B) şi pescaj
(T) reprezintă un volum mai mare sau egal cu 100 m3.
(2) In conformitate cu art. 1.01 din anexa nr. 2, prezentul ordin
se aplică, de asemenea, următoarelor construcţii navale
de navigaţie interioară care arborează pavilionul
român şi celor ale celorlalte state membre ale Uniunii Europene care navighează
pe căile navigabile interioare din România incluse în anexa nr. 1:
a) remorcherelor şi împingătoarelor destinate să remorcheze sau să
împingă ori să deplaseze la ureche construcţiile navale menţionate la alin. (1)
sau instalaţiile plutitoare;
b) navelor destinate transportului de pasageri care transportă mai
mult de 12 pasageri suplimentar faţă de echipaj;
c) instalaţiilor plutitoare.
(3) Prevederile prezentului ordin nu se
aplică:
a) bacurilor;
b) navelor militare;
c) navelor maritime, inclusiv remorcherelor şi împingătoarelor
maritime, care:
(i) navighează sau staţionează în ape
fluvio-maritime;
(ii) navighează temporar pe căile de navigaţie interioară, cu
condiţia să aibă la bord:
- un certificat care atestă conformitatea cu Convenţia
internaţională din 1974 pentru ocrotirea vieţii omeneşti pe mare (SOLAS) sau cu
o convenţie echivalentă, un certificat care atestă conformitatea cu Convenţia
internaţională din 1966 asupra liniilor de încărcare sau cu o convenţie
echivalentă şi un certificat internaţional pentru prevenirea poluării cu
hidrocarburi (IOPP) care atestă conformitatea cu Convenţia internaţională din
1973 privind prevenirea poluării de către nave, modificată prin Protocolul
încheiat la Londra la data de 17 februarie 1978 (MARPOL 73/78);
sau
- un certificat privind regulile şi standardele de siguranţă
pentru navele maritime de pasageri emis în conformitate cu prevederile
Directivei Consiliului 98/18/CE*), pentru navele de pasageri care nu fac
obiectul tuturor convenţiilor menţionate mai sus; sau
- un certificat al statului al cărui pavilion îl arborează pentru
ambarcaţiunile de agrement care nu fac obiectul tuturor convenţiilor de mai sus.
(4) In conformitate cu art. 1.01 din anexa nr. 2, prezentul ordin
se aplică şi construcţiilor navale care arborează pavilionul unui stat terţ
atunci când este solicitată emiterea certificatului comunitar pentru navigaţie
interioară.
*) Directiva 98/18/CE a Consiliului din 17
martie 1998 privind normele şi standardele de siguranţă pentru navele de
pasageri, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene (JOCE) nr. L
144 din 15 mai 1998, astfel cum a fost modificată.
ARTICOLUL 3
Obligaţia de a deţine un certificat
(1) Construcţiile navale prevăzute la art. 2, care navighează pe
căile navigabile interioare comunitare prevăzute la art. 1, trebuie să aibă la
bord:
a) când navighează pe o cale navigabilă interioară din zona R:
- fie un certificat emis în baza art. 22
din Convenţia revizuită pentru navigaţia pe Rin;
- fie un certificat comunitar pentru navigaţie interioară emis sau
reînnoit după 30 decembrie 2008 şi care atestă conformitatea deplină a
construcţiei navale cu cerinţele tehnice prevăzute în anexa nr. 2, fără a aduce
atingere dispoziţiilor tranzitorii din cap. 24 al acesteia, pentru care
echivalenţa cu cerinţele tehnice preconizate în vederea aplicării convenţiei
susmenţionate a fost stabilită conform regulilor şi procedurilor aplicabile;
b) când navighează pe o altă cale navigabilă interioară, un
certificat comunitar pentru navigaţie interioară, care să includă, după caz,
specificaţiile menţionate la art. 5.
(2) Certificatul comunitar pentru navigaţie interioară trebuie să
fie întocmit după modelul prevăzut în partea I a anexei nr. 5 şi se emite în conformitate cu prezentul ordin.
ARTICOLUL 4
Certificate comunitare suplimentare pentru navigaţie interioară
(1) Toate construcţiile navale, care au un certificat valabil emis
în baza art. 22 din Convenţia revizuită pentru navigaţia pe Rin, pot, conform
prevederilor art. 5 alin. (5), să navigheze pe căile navigabile interioare din
România având doar acest certificat.
(2) Cu toate acestea, toate construcţiile navale care au
certificatul prevăzut la alin. (1) trebuie să aibă şi un certificat comunitar
suplimentar pentru navigaţie interioară:
a) în cazul în care navighează pe căile navigabile interioare din
zonele 3 şi 4, dacă acestea doresc să beneficieze de reduceri ale cerinţelor
tehnice prevăzute pentru aceste căi navigabile interioare;
b) în cazul în care navighează pe căile navigabile interioare din
zonele 1 şi 2 sau, în ceea ce priveşte navele de pasageri, în cazul în care
navighează pe căile navigabile interioare din zona 3 care nu sunt legate de
căile navigabile interioare ale altui stat membru, dacă statul membru respectiv
a adoptat cerinţele tehnice suplimentare pentru aceste căi navigabile
interioare în conformitate cu art. 5 alin. (1), (2) şi (3).
(3) Certificatul comunitar suplimentar
pentru navigaţie interioară trebuie să fie conform modelului prevăzut în partea
a II-a a anexei nr. 5 şi se emite de către autorităţile naţionale competente
după prezentarea certificatului menţionat la alin. (1) şi conform condiţiilor
prevăzute de autorităţile competente pentru respectivele căi navigabile
interioare.
ARTICOLUL 5
Cerinţe tehnice suplimentare sau reduse pentru anumite zone
(1) Toate construcţiile navale care
arborează pavilion român şi care navighează pe căile navigabile interioare din
zonele 1 şi 2 de pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene trebuie să
respecte şi cerinţele tehnice suplimentare celor prevăzute în anexa nr. 2,
adoptate de statul membru respectiv.
(2) Toate navele de pasageri care arborează pavilion român şi
navighează pe căile navigabile interioare din zona 3 situate pe teritoriul unui
stat membru al Uniunii Europene, care nu sunt legate de căile navigabile
interioare ale unui alt stat membru al Uniunii Europene, trebuie să respecte şi
cerinţele tehnice suplimentare faţă de cele prevăzute în anexa nr. 2, adoptate
de statul membru respectiv.
(3) In cazul în care Autoritatea Navală Română va elabora cerinţe
tehnice suplimentare pentru navele şi zonele prevăzute
la alin. (1) şi (2), atunci acestea trebuie să fie
limitate la subiectele enumerate în anexa nr. 3, fiind necesară comunicarea
acestora Comisiei Europene cu cel puţin 6 luni înainte de intrarea lor în
vigoare.
(4) Conformitatea cu aceste cerinţe tehnice suplimentare trebuie
să fie specificată în certificatul comunitar pentru navigaţie interioară
menţionat la art. 3 sau, în cazul în care se aplică art. 4 alin. (2), în
certificatul comunitar suplimentar pentru navigaţie interioară. Această
atestare a conformităţii trebuie să fie recunoscută pe căile navigabile
interioare comunitare din zona respectivă.
(5) Cerinţele reduse prevăzute în cap. 19b din anexa nr. 2 se
aplică numai construcţiilor navale care navighează doar pe căile navigabile
interioare din zona 4. Conformitatea cu aceste cerinţe reduse trebuie să fie
specificată în certificatul comunitar pentru navigaţie interioară menţionat la
art. 3.
(6) După consultarea Comisiei Europene, Autoritatea Navală Română
poate reduce cerinţele tehnice din anexa nr. 2 pentru construcţiile navale care
navighează exclusiv pe căile navigabile interioare din zonele 3 şi 4 de pe
teritoriul României. Această reducere trebuie să fie limitată la subiectele
enumerate în anexa nr. 4. In cazul în care caracteristicile tehnice ale unei
nave corespund acestor cerinţe tehnice reduse, acest lucru trebuie specificat
în certificatul comunitar pentru navigaţie interioară sau, în cazul aplicării art.
4 alin. (2), în certificatul comunitar suplimentar pentru navigaţie interioară.
(7) In cazul aplicării în România a dispoziţiilor de mai sus,
Ministerul Transporturilor va informa Comisia Europeană cu cel puţin 6 luni
înainte de intrarea acestora în vigoare.
ARTICOLUL 6
Transportul mărfurilor periculoase
Navele de navigaţie interioară pot să transporte mărfuri
periculoase pe căile navigabile interioare din România numai dacă îndeplinesc
cerinţele din Acordul european privind transportul internaţional al mărfurilor
periculoase pe căile navigabile interioare (ADN), adoptat la Geneva la 26 mai
2000, şi cerinţele din prezentul ordin.
ARTICOLUL 7
Derogări
(1) Autoritatea Navală Română poate acorda derogări de la aplicarea
integrală sau parţială a prezentului ordin:
a) navelor, remorcherelor, împingătoarelor şi instalaţiilor
plutitoare care navighează pe căile navigabile interioare din România care nu
sunt legate printr-o cale navigabilă interioară de căile navigabile interioare
ale celorlalte state membre ale Uniunii Europene;
b) construcţiilor navale cu o capacitate de încărcare care nu
depăşeşte 350 de tone sau construcţiilor navale care nu sunt destinate
transportului de mărfuri şi care au un deplasament mai mic de 100 m3, a căror chilă a fost pusă înainte
de 1 ianuarie 1950 şi care navighează în mod exclusiv pe o cale navigabilă
interioară din România.
(2) Autoritatea Navală Română poate acorda derogări de la una sau
mai multe prevederi ale prezentului ordin pentru voiaje limitate de interes
local sau în zonele portuare din România. Derogările respective, precum şi
voiajele sau zona pentru care acestea sunt valabile trebuie menţionate în certificatul navei.
(3) Ministerul Transporturilor va comunica Comisiei Europene
derogările acordate conform alin. (1) şi (2).
ARTICOLUL 8
Emiterea certificatelor comunitare pentru navigaţie interioară
(1) Certificatul comunitar pentru navigaţie interioară se emite
construcţiilor navale a căror chilă a fost pusă începând cu 30 decembrie 2008,
în urma unei inspecţii tehnice efectuate înainte de punerea în exploatare şi destinate verificării
conformităţii acesteia cu cerinţele tehnice prevăzute în anexa nr. 2.
(2) Certificatul comunitar pentru navigaţie interioară se emite şi
construcţiilor navale care nu au fost incluse în domeniul de aplicare al
Directivei 82/714/CEE*), dar care intră sub incidenţa prezentului ordin în
conformitate cu art. 2 alin. (1) şi (2), la expirarea datei certificatului
existent, dar în niciun caz mai târziu de 30 decembrie 2018, în urma unei
inspecţii tehnice efectuate în vederea verificării conformităţii acestora cu
cerinţele tehnice prevăzute în anexa nr. 2. Orice nerespectare a cerinţelor
prevăzute în anexa nr. 2 trebuie să fie specificată în certificatul comunitar
pentru navigaţie interioară. In cazul în care Autoritatea Navală Română
consideră că deficienţele care au determinat nerespectarea cerinţelor prevăzute
în anexa nr. 2 nu reprezintă un pericol evident, construcţiile navale pot
continua să navigheze până în momentul în care componentele sau părţile
construcţiei navale care nu îndeplinesc cerinţele sunt înlocuite sau modificate
şi corespund în totalitate cerinţelor tehnice prevăzute în anexa nr. 2.
(3) In sensul prezentului articol, se consideră că există un
pericol evident numai atunci când sunt afectate cerinţele privind rezistenţa
structurală a construcţiei navale, navigaţia, manevrabilitatea sau
caracteristicile speciale prevăzute în anexa nr. 2. Derogările permise în anexa
nr. 2 nu sunt considerate lipsuri care constituie un pericol evident.
Inlocuirea pieselor existente cu piese identice sau cu piese dintr-o tehnologie
şi concepţie echivalente, în timpul lucrărilor de reparaţie şi întreţinere
curente, nu trebuie să fie considerată drept o înlocuire
în sensul acestui articol.
(4) Conformitatea construcţiei navale cu cerinţele tehnice
suplimentare prevăzute la art. 5 alin. (1), (2), (3), după caz, trebuie să fie
verificată fie cu ocazia inspecţiilor tehnice prevăzute la alin. (1) şi (2),
fie în cursul unei inspecţii tehnice efectuate la cererea proprietarului navei.
(5) Autoritatea Navală Română va ţine un registru al tuturor
certificatelor comunitare pe care le emite, conform modelului prevăzut în anexa
nr. 6.
ARTICOLUL 9
Autorităţile competente
(1) Certificatele comunitare de navigaţie
interioară pot fi emise de autorităţile competente ale oricărui stat membru al
Uniunii Europene, indiferent de pavilionul pe care îl arborează nava.
Autoritatea competentă din România care emite certificatele comunitare pentru
navigaţie interioară este Autoritatea Navală Română.
(2) Ministerul Transporturilor va comunica Comisiei Europene că
Autoritatea Navală Română este autoritatea competentă din România care emite
certificatele comunitare pentru navigaţie interioară.
ARTICOLUL 10
Efectuarea inspecţiilor tehnice
(1) Inspecţia tehnică menţionată la art. 8 se efectuează de către
autorităţile competente prevăzute la art. 9 alin. (1), care pot să nu supună
construcţia navală în totalitate sau parţial inspecţiei tehnice, în cazul în care
se face dovada printr-un document valabil, conform căruia nava corespunde în
totalitate sau parţial cerinţelor tehnice prevăzute în anexa nr. 2, emis de o
societate de clasificare recunoscută în conformitate cu art. 1.01 din anexa nr.
2. Societăţile de clasificare sunt recunoscute dacă îndeplinesc criteriile
prevăzute în partea I din anexa nr. 7.
(2) Cerinţele aplicabile luminilor de semnalizare, instalaţiilor
radar şi indicatorilor vitezei de giraţie ale navelor de navigaţie interioară
sunt incluse în anexa nr. 9.
(3) Autoritatea competentă din România care efectuează inspecţiile
tehnice la construcţiile navale de navigaţie interioară este Autoritatea Navală
Română.
(4) Ministerul Transporturilor va comunica Comisiei Europene că
Autoritatea Navală Română este autoritatea competentă din România care
efectuează inspecţii tehnice la construcţiile navale de navigaţie interioară.
ARTICOLUL 11
Valabilitatea certificatelor comunitare pentru navigaţie interioară
(1) Perioada de valabilitate a
certificatului comunitar pentru navigaţie interioară emis de către Autoritatea
Navală Română trebuie să fie stabilită pentru fiecare caz în parte în
conformitate cu prevederile cuprinse în anexa nr. 2.
(2) In cazurile specificate la art. 12 şi 16 şi anexa nr. 2,
Autoritatea Navală Română poate să emită certificatul comunitar provizoriu
pentru navigaţie interioară. Certificatul comunitar provizoriu pentru navigaţie
interioară trebuie să fie conform modelului prevăzut în partea a III-a a anexei
nr. 5.
ARTICOLUL 12
Inlocuirea certificatelor comunitare
pentru navigaţie interioară
In cazul în care certificatul comunitar pentru navigaţie interioară
valabil, emis de Autoritatea Navală Română, a fost pierdut sau deteriorat,
proprietarul va prezenta o cerere pentru obţinerea unui alt certificat. In
termenul cel mai scurt posibil, Autoritatea Navală Română va emite un alt
certificat comunitar pentru navigaţie interioară, valabil de la data emiterii
acestuia până la data de expirare a certificatului iniţial.
ARTICOLUL 13
Innoirea certificatelor comunitare
pentru navigaţie interioară
(1) Certificatul comunitar pentru navigaţie interioară trebuie
reînnoit la expirarea perioadei sale de valabilitate, în conformitate cu
condiţiile prevăzute la art. 8.
(2) Pentru reînnoirea certificatelor
comunitare pentru navigaţie interioară emise înainte de 30 decembrie 2008
trebuie aplicate prevederile tranzitorii din anexa nr. 2.
(3) Pentru reînnoirea certificatelor comunitare pentru navigaţie
interioară emise după 30 decembrie 2008, trebuie aplicate prevederile
tranzitorii cuprinse în anexa nr. 2, care au intrat în vigoare după emiterea
certificatelor comunitare.
ARTICOLUL 14
Prelungirea valabilităţii certificatelor comunitare pentru
navigaţie interioară
Valabilitatea certificatului comunitar
pentru navigaţie interioară emis sau reînnoit de Autoritatea Navală Română
poate fi prelungită conform anexei nr. 2, fără efectuarea unei inspecţii
tehnice. Această prelungire trebuie să fie menţionată în certificatul comunitar.
ARTICOLUL 15
Emiterea de noi certificate comunitare pentru navigaţie interioară
In cazul transformărilor sau reparaţiilor majore care afectează
rezistenţa structurală a construcţiei navale, navigaţia, manevrabilitatea sau
caracteristicile speciale ale acesteia conform anexei nr. 2, construcţia navală
trebuie supusă, înaintea începerii oricărui alt voiaj, inspecţiei tehnice
prevăzute la art. 8. Ca urmare a acestei inspecţii trebuie emis un nou
certificat comunitar pentru navigaţie interioară, care menţionează
caracteristicile tehnice ale construcţiei navale, sau trebuie modificat corespunzător certificatul
existent. Dacă acest certificat este emis într-un alt stat membru decât cel în
care s-a emis sau s-a reînnoit certificatul iniţial, autoritatea competentă
care a emis sau a reînnoit certificatul trebuie, în decurs de o lună, să fie
informată în mod corespunzător.
*) Directiva Consiliului 82/714/CEE din 4 octombrie 1982 de
stabilire a condiţiilor tehnice pentru navele de navigaţie interioară,
publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene (JOCE) nr. L 301 din 28
octombrie 1982, astfel cum a fost modificată.
ARTICOLUL 16
Refuzul de a emite sau de a reînnoi, precum şi retragerea
certificatelor comunitare pentru navigaţie interioară
(1) Autoritatea Navală Română poate refuza
emiterea sau reînnoirea unui certificat comunitar pentru navigaţie interioară.
(2) Proprietarul, operatorul sau reprezentantul acestora trebuie să
fie informat în scris cu privire la motivele care stau la baza refuzului,
precum şi la dreptul acestuia la contestaţie împotriva deciziei Autorităţii
Navale Române.
(3) Dreptul la contestaţie se supune prevederilor legii
contenciosului administrativ.
(4) Autoritatea Navală Română poate retrage un certificat comunitar
pentru navigaţie interioară emis sau reînnoit, în cazurile în care construcţia
navală nu mai îndeplineşte cerinţele tehnice specificate în certificat.
ARTICOLUL 17
Inspecţii suplimentare
Autoritatea Navală Română poate, în conformitate cu anexa nr. 8, să
verifice în orice moment dacă o construcţie navală de navigaţie interioară,
menţionată la art. 2, are un certificat valabil în sensul prezentului ordin şi
corespunde cerinţelor menţionate în acesta sau dacă constituie un pericol
evident pentru persoanele aflate la bord, pentru mediu sau navigaţie.
Autoritatea Navală Română va lua măsurile necesare în conformitate cu anexa nr.
8.
ARTICOLUL 18
Recunoaşterea certificatelor de navigabilitate sau a navelor din
state terţe
(1) Până la încheierea acordurilor de
recunoaştere reciprocă a certificatelor de navigaţie între Comunitate şi state
terţe, Autoritatea Navală Română poate recunoaşte certificatele de navigaţie
ale navelor din state terţe în scopul navigaţiei pe căile navigabile interioare
ale României.
(2) Emiterea certificatului comunitar
pentru navigaţie interioară pentru construcţiile navale din state terţe trebuie
efectuată în conformitate cu art. 8 alin. (1).
ARTICOLUL 19
Adaptarea anexelor şi recomandărilor referitoare la certificatele provizorii
Orice amendamente care vor fi adoptate de
către Comisia Europeană pentru adaptarea anexelor Directivei 2006/87/CE privind
stabilirea cerinţelor tehnice pentru navele de navigaţie interioară şi de
abrogare a Directivei 82/714/CEE, aşa cum a fost modificată, la progresul tehnic
sau la dezvoltările în această zonă provenite de la lucrările altor organizaţii
internaţionale, în special ale Comisiei centrale pentru navigaţia pe Rin
(CCNR), în scopul asigurării că cele două certificate la care se referă art. 3
alin. (1) lit. a) sunt emise în baza cerinţelor tehnice care garantează un
nivel echivalent de siguranţă, sau iau în consideraţie cazurile la care se
referă art. 5, trebuie să fie transpuse prin ordin al ministrului
transporturilor.
ARTICOLUL 20
Continuarea aplicabilităţii Directivei
76/135/CEE
Pentru acele construcţii navale care nu fac obiectul art. 2 alin.
(1) şi (2), dar care se supun prevederilor art. 1 lit. (a) din Directiva
Consiliului 76/135/CEE*), trebuie aplicate prevederile acesteia din urmă.
Autoritatea Navală Română va emite acestor nave, în urma unei inspecţii
tehnice, certificatul tehnic pentru navigaţie interioară, conform modelului
prevăzut în anexa nr. 10.
ARTICOLUL 21
Cerinţe naţionale suplimentare sau reduse
(1) Cu data intrării în vigoare a
prezentului ordin, construcţiile navale de navigaţie interioară care arborează
pavilionul român şi care nu intră în domeniul de aplicare al prezentului ordin,
aşa cum este menţionat la art. 2, cu excepţia navelor militare, sunt obligate
să respecte normele tehnice aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor
nr. 306/1999 pentru aprobarea Normelor tehnice privind clasificarea şi
construcţia navelor de navigaţie interioară - cod MT. RNR-NI-99.
(2) Pentru voiaje de interes local, pentru anumite tipuri de nave
care nu intră în domeniul de aplicare al prezentului
ordin, aşa cum este menţionat la art. 2, în scopul creşterii siguranţei
navigaţiei, Autoritatea Navală Română poate stabili şi alte norme tehnice
suplimentare.
ARTICOLUL 22
Transpunere
(1) Având în vedere necesitatea aplicării
unitare la nivelul Uniunii Europene a prevederilor Directivei Parlamentului
European şi a Consiliului 2006/87/CE, astfel cum a fost publicată în Jurnalul
Oficial al Uniunii Europene nr. L 389/1 din 30 decembrie 2006, precum şi faptul
că articolele fără obiect din anexe sunt în curs de elaborare, prezentul ordin
va păstra numerotarea articolelor din anexele directivei.
(2) Prezentul ordin transpune Directiva Parlamentului European şi
a Consiliului 2006/87/CE privind stabilirea cerinţelor tehnice pentru navele de
navigaţie interioară şi de abrogare a Directivei 82/714/CEE a Consiliului,
publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 389 din 30 decembrie
2006, p. 1, aşa cum a fost modificată prin:
a) Directiva Parlamentului European şi a
Consiliului 2006/137/CE din 18 decembrie 2006 de modificare a Directivei
2006/87/CE privind stabilirea cerinţelor tehnice pentru navele de navigaţie
interioară, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 389
din 30 decembrie 2006, p. 261;
b) Directiva 2008/59/CE a Consiliului din 12 iunie 2008 de
adaptare a Directivei 2006/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului
privind stabilirea cerinţelor tehnice pentru navele de navigaţie interioară, ca
urmare a aderării Republicii Bulgaria şi a României, publicată în Jurnalul
Oficial al Uniunii Europene nr. L 166 din 27 iunie 2008, p. 31;
c) Directiva 2008/87/CE a Comisiei din 22 septembrie 2008 de
modificare a Directivei 2006/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului
privind stabilirea cerinţelor tehnice pentru navele de navigaţie interioară,
publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 255 din 23 septembrie
2008 p. 5;
*) Directiva Consiliului 76/135/CEE din 20 ianuarie 1976 privind
recunoaşterea reciprocă a certificatelor de navigaţie pentru navele de
navigaţie interioară, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene
(JOCE) nr. L 21 din 29 ianuarie 1976, astfel cum a fost modificată.
d) Directiva 2008/68/CE a Parlamentului European şi a Consiliului
din 24 septembrie 2008 privind transportul interior de mărfuri periculoase,
art. 11, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 260 din 30
septembrie 2008, p. 13.
(3) Ministerul Transporturilor va comunica textul prezentului ordin
Comisiei Europene.
ARTICOLUL 23
Sancţiuni
Contravenţiile la prevederile prezentului ordin se stabilesc prin
hotărâre a Guvernului, în condiţiile legii.
ARTICOLUL 24
Direcţia generală transport naval şi Autoritatea Navală Română vor
duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
ARTICOLUL 25
Anexele nr. 1-10*) fac parte integrantă din prezentul ordin.
ARTICOLUL 26
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
ARTICOLUL 27
La data de 30 decembrie 2008, Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 595/2003
privind aprobarea cerinţelor tehnice minime pentru navele fluviale care
arborează pavilion român, cu modificările şi completările ulterioare, publicat
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 374 din 31 mai 2003, se abrogă.
*) Anexele nr. 1-10 se publică ulterior în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 858 bis
în afara abonamentului, care se poate achiziţiona de la Centrul de vânzări şi
informare al Regiei Autonome „Monitorul Oficial", Bucureşti, şos. Panduri
nr. 1.
p. Ministrul transporturilor,
Septimiu Buzaşu,
secretar de stat