ORDIN Nr. 149
din 10 mai 2007
privind modelul si
continutul unor documente intocmite in activitatea de inspectie fiscala pentru
persoane fizice care desfasoara activitati independente in mod individual
si/sau intr-o forma de asociere
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 344 din 21 mai 2007
In temeiul dispoziţiilor art. 11 alin. (4) din
Hotărârea Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Economiei şi Finanţelor,
având în vedere prevederile art. 84 şi 107 din
Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi pct. 106.1 din
Normele metodologice de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind
Codul de procedură fiscală, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.050/2004,
cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul economiei şi finanţelor emite următorul ordin:
Art. 1. - (1) Se aprobă modelul şi conţinutul
formularului „Decizie de impunere privind impozitul pe venit stabilit
suplimentar de plată de inspecţia fiscală pentru persoane fizice care
desfăşoară activităţi independente în mod individual şi/sau într-o formă de
asociere", prezentat în anexa nr. 1.
(2) Instrucţiunile de completare a formularului
„Decizie de impunere privind impozitul pe venit stabilit suplimentar de plată
de inspecţia fiscală pentru persoane fizice care desfăşoară activităţi
independente în mod individual şi/sau într-o formă de asociere" sunt
prezentate în anexa nr. 2.
(3) Caracteristicile de tipărire, modul de difuzare,
de utilizare şi păstrare a formularului „Decizie de impunere privind impozitul
pe venit stabilit suplimentar de plată de inspecţia fiscală pentru persoane
fizice care desfăşoară activităţi independente în mod individual şi/sau într-o
formă de asociere" sunt prezentate în anexa nr. 3.
Art. 2. - Actul administrativ fiscal „Decizie de
impunere privind impozitul pe venit stabilit suplimentar de plată de inspecţia
fiscală pentru persoane fizice care desfăşoară activităţi independente în mod
individual şi/sau într-o formă de asociere" se emite pentru fiecare
persoană fizică plătitoare de impozit pe venit, pentru care s-au stabilit
obligaţii fiscale suplimentare.
Art. 3. - (1) Se aprobă modelul şi conţinutul
formularului „Decizie de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare de
plată stabilite de inspecţia fiscală pentru persoane fizice care desfăşoară
activităţi independente în mod individual şi/sau într-o formă de
asociere", prezentat în anexa nr. 4.
(2) Instrucţiunile de completare a formularului
„Decizie de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare de plată
stabilite de inspecţia fiscală pentru persoane fizice care desfăşoară activităţi
independente în mod individual şi/sau într-o formă de asociere" sunt
prezentate în anexa nr. 5.
(3) Caracteristicile de
tipărire, modul de difuzare, de utilizare şi păstrare a formularului „Decizie
de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare de plată stabilite de
inspecţia fiscală pentru persoane fizice care desfăşoară activităţi
independente în mod individual şi/sau într-o formă de asociere" sunt
prezentate în anexa nr. 6.
Art. 4. - (1) Pentru efectuarea inspecţiei fiscale a
impozitului pe venit la persoanele fizice care desfăşoară activităţi independente, în mod
individual şi/sau într-o formă de asociere, organul de inspecţie fiscală care
verifică activitatea acestora la sediul activităţii sau la locul de desfăşurare
efectivă a activităţii principale va solicita delegarea de competenţă de la
organul fiscal de administrare a impozitului pe venit.
(2) Organul fiscal de
administrare a impozitului pe venit va transmite, concomitent cu acordarea
delegării de competenţă, pentru fiecare contribuabil şi perioadă verificată,
decizia de impunere anuală, data comunicării acesteia şi evidenţa debitelor,
plăţilor şi soldurilor.
Art. 5. - (1) Direcţia generală a tehnologiei
informaţiei din Ministerul Economiei şi Finanţelor va elabora aplicaţia informatică
pentru crearea bazei de date cu rezultatele inspecţiei fiscale, precum şi
aplicaţia pentru editarea automată a formularelor „Decizie de impunere privind
impozitul pe venit stabilit suplimentar de plată de inspecţia fiscală pentru
persoane fizice care desfăşoară activităţi independente în mod individual
şi/sau într-o formă de asociere" şi „Decizie de impunere privind
obligaţiile fiscale suplimentare de plată stabilite de inspecţia fiscală pentru
persoane fizice care desfăşoară activităţi independente în mod individual
şi/sau într-o formă de asociere".
(2) Până la implementarea aplicaţiei informatice,
formularele „Decizie de impunere privind impozitul pe venit stabilit
suplimentar de plată de inspecţia fiscală pentru persoane fizice care
desfăşoară activităţi independente în mod individual şi/sau într-o formă de
asociere" şi „Decizie de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare
de plată stabilite de inspecţia fiscală pentru persoane fizice care desfăşoară
activităţi independente în mod individual şi/sau într-o formă de asociere"
se vor completa manual.
Art. 6. - Direcţia generală a tehnologiei informaţiei
din Ministerul Economiei şi Finanţelor, Direcţia de metodologie şi proceduri
pentru inspecţia fiscală, direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene
şi a municipiului Bucureşti, Direcţia economică şi administrativă din cadrul
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală vor duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 7. - Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 8. - Prezentul ordin se va publica în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Sebastian Teodor
Gheorghe Vlădescu,
secretar de stat
ANEXA Nr. 1*)
![](poze/79222_0.jpg)
|
AGENŢIA NAŢIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ
Direcţia generală a fonaţelor publice a
.............................................
Administraţia
finanţelor publice a
.....................................................
|
Nr. înregistrare..........................
Data........../.........../..................
|
DECIZIE DE IMPUNERE
privind impozitul pe venit stabilit suplimentar de
plată de inspecţia fiscală pentru persoane fizice care desfăşoară activităţi
independente în mod individual şi/sau într-o formă de asociere
1. DATE DE IDENTIFICARE ALE CONTRIBUABILULUI
Cod numeric personal / Număr de identificare fiscala
|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
Numele
|_________________________________| Iniţiala tatălui |_____|
Prenumele |_________________________________|
Denumire
|________________________________________|
2. DATE PRIVIND DOMICILIUL FISCAL AL PERSOANEI FIZICE
Judeţ_______________Localitate____________________ Sector_____
Strada_____________________ Nr.___ Bloc______Scara _______Etaj____ Ap._____
Cod poştal__________________ Telefon___________
Fax_________________E-mail_____________________________________
3 DATE PRIVIND SEDIUL
ACTIVITĂŢII SAU LOCUL DE DESFĂŞURARE EFECTIVĂ A ACTIVITĂŢII PRINCIPALE
Judeţ______________Localitate________________ Sector__________
Strada ________________ Nr.___Bloc___ Scara___ Etaj___ Ap. ___ Cod
poştal____________Telefon___________Fax__________
E-mail __________________________________
4. DATE PRIVIND CREANŢA FISCALĂ
Anul verificat: |_|_|_|_|
4.1 Rezultatele inspecţiei fiscale
Nr.
crt
|
Denumireobligaţie fiscală
|
Venitul net anual impozabil
evidenţiat în decizia de
impunere
anuală
comunicată
contribuabilului
|
Diferenţa de venit net anual
stabilită suplimentar de organele de inspecţie fiscală
|
Venitul net
anual
impozabil
recalculat
de organele
de inspecţie
fiscală
|
Impozitul pe venitul net anual
impozabil stabilit:
|
Diferenţa de impozit pe venitul net anual stabilită suplimentar de
organele de inspecţie
fiscală
|
Obligaţii fiscale accesorii de
plată
|
Cod cont bugetar
|
prin decizia de impunere anuală
|
de organele de inspecţie fiscală
|
în plus
|
în minus
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
1
|
Impozit pe venit
|
|
|
|
|
|
|
|
X
|
|
2
|
Majorări de întârziere
|
X
|
X
|
X
|
X
|
X
|
|
X
|
|
|
*) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
4. 2 Motivul de fapt
________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________
4..3 Temeiul de drept Act normativ:________,
articol:_____, paragraf:____, punct:_____, literă:___, alineat______
_________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________
5. DATA COMUNICĂRII
Data comunicării actului administrativ fiscal
reprezintă :
- data semnării de primire, în condiţiile art.44, alin
(2), lit. a) şi b) din OG 92/2003 privind Codul de procedură fiscală,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
- data înscrisă de poştă la remiterea "confirmării de primire", în condiţiile art.44,
alin (2), lit.c) din OG 92/2003 privind Codul de procedură fiscală,
republicată, cu modificării' şi completările ulterioare;
- data la care expiră termenul de 15 zile de la data
afişării anunţului publicitar în condiţiile art.44, alin (2) lit.d) şi alin (3)
din OG 92/2003 privind Codul de procedură fiscal; republicată, cu modificările
şi completările ulterioare;
6. TERMENUL DE PLATĂ
Diferenţa de impozit pe venit stabilită suplimentar,
precum şi obligaţiile accesorii aferente acestora se plătesc în funcţie de data
comunicării prezentei, astfel:
- până la data de 5 a lunii următoare, când data
comunicării este cuprinsă în intervalul 01 -15 din lună;
- până la data de 20 a lunii următoare, când data
comunicării este cuprinsă în intervalul 16 - 31 din lună;
Diferenţa de impozit pe venitul anual stabilit în minus
în sumă de________lei se restituie în termen de cel mult 60 de zile, cu
respectarea prevederilor art. 112 sau 113 după caz, din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură
fiscală.republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
7. DISPOZIŢII FINALE
La prezenta Decizie de impunere se anexează Raportul de
inspecţie fiscală care, împreună cu anexele, conţine |_____|
pagini.
In conformitate cu art 175 si
art 177 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură
fiscală, republicată, împotriva sumelor de plata şi /sau aprobate la rambursare
prin prezenta se poate face contestaţie, care se depune, în termen de 30 zile
de la comunicare, la organul fiscal emitent, sub sancţiunea decăderii.
Prezenta reprezintă titlu de creanţă .
APROBAT,
|
AVIZAT,
|
ÎNTOCMIT,
|
Conducătorul actiivităţii de inspecţie fiscală
|
Şef serviciu/şef birou/ şef compartiment
|
Numele şi prenumele
|
Funcţia
|
Semnătura
|
Funcţia
|
Numele şi prenumele
|
|
|
|
Numele şi prenumele
|
|
|
|
|
Semnătura şi ştampila*
|
Semnătura
|
|
|
|
Ştampila se va aplica numai pentru coloana „aprobat
Cod MEF 14.13.02.18/ i.v aprobat prin OMEF nr.
149/10.05.2007
ANEXA Nr. 2
Instrucţiuni de completare a formularului „Decizie de impunere privind
impozitul pe venit stabilit suplimentar de plată de inspecţia fiscală pentru persoane fizice care
desfăşoară activităţi independente în mod individual şi/sau într-o formă de asociere"
Formularul „Decizie de impunere privind impozitul pe
venit stabilit suplimentar de plată de inspecţia fiscală pentru persoane fizice
care desfăşoară activităţi independente în mod individual şi/sau într-o formă
de asociere" reprezintă actul administrativ fiscal emis de organele de
inspecţie fiscală în aplicarea prevederilor legale privind stabilirea
diferenţelor de impozit pe venit.
Acesta se va completa la finalizarea unei inspecţii
fiscale generale sau parţiale, ca urmare a constatării de diferenţe de impozit
pe venit stabilit suplimentar şi/sau accesorii aferente acestora, înscrise în
„Raportul de inspecţie fiscală".
Formularul „Decizie de impunere privind impozitul pe
venit stabilit suplimentar de plată de inspecţia fiscală pentru persoane fizice
care desfăşoară activităţi independente în mod individual şi/sau într-o formă
de asociere" se emite pentru fiecare persoană fizică plătitoare de impozit
pe venit datorat pentru veniturile proprii, în baza constatărilor din raportul
de inspecţie fiscală.
Formularul „Decizie de impunere privind impozitul pe
venit stabilit suplimentar de plată de inspecţia fiscală pentru persoane fizice
care desfăşoară activităţi independente în mod individual şi/sau într-o formă
de asociere" se întocmeşte de către organul de inspecţie fiscală, se
avizează de şeful de serviciu/birou/compartiment şi se aprobă de conducătorul
activităţii de inspecţie fiscală din care face parte echipa de inspecţie
fiscală.
Informaţiile din conţinutul formularului „Decizie de
impunere privind impozitul pe venit stabilit suplimentar de plată de inspecţia
fiscală pentru persoane fizice care desfăşoară activităţi independente în mod
individual şi/sau într-o formă de asociere" se vor completa după cum
urmează:
1. „Date de identificare ale contribuabilului" va
cuprinde:
- Cod numeric personal/Număr de identificare fiscală,
definit conform prevederilor din Codul de procedură fiscală, care se
completează astfel:
a) pentru persoanele fizice, codul numeric personal
atribuit potrivit legii speciale;
b) pentru persoanele fizice care nu deţin cod numeric
personal, numărul de identificare fiscală atribuit de organul fiscal competent
din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală;
- Numele şi prenumele se va completa cu numele,
iniţiala tatălui şi prenumele persoanei fizice verificate.
- Denumire - denumirea completă a contribuabilului.
2. „Date privind domiciliul fiscal al persoanei
fizice" - se va completa cu toate informaţiile care definesc complet
adresa unde îşi are domiciliul sau adresa unde locuieşte efectiv persoana
fizică.
3. „Date privind sediul activităţii sau locul de
desfăşurare efectivă a activităţii principale" - se va completa cu toate
informaţiile care definesc complet sediul activităţii sau locul de desfăşurare a activităţii economice
autorizate sau a profesiei libere exercitate.
4. „Date privind creanţa fiscală"
Rezultatele inspecţiei fiscale vor fi întotdeauna
prezentate separat pentru fiecare an fiscal, care va fi înscris în cartuşul
„anul verificat".
4.1. Rezultatele inspecţiei
fiscale vor fi înscrise în câte un tabel astfel:
Rândul 1 „Impozit pe venit" se va completa astfel:
coloana 2 - va cuprinde venitul net anual impozabil
evidenţiat în decizia de impunere anuală comunicată contribuabilului;
coloana 3 - va cuprinde
diferenţa de venit net anual impozabil stabilită suplimentar de organele de
inspecţie fiscală;
coloana 4 - va cuprinde venitul net anual impozabil
recalculat de organele de inspecţie prin cumularea venitului net anual
impozabil din coloana 2 cu diferenţa de venit net anual impozabil stabilită
suplimentar, înscrisă în coloana 3;
coloana 5 - va cuprinde impozitul pe venitul net anual
impozabil evidenţiat în decizia de impunere anuală comunicată contribuabilului;
coloana 6 - va cuprinde impozitul pe venitul net anual impozabil recalculat de organele de inspecţie
fiscală prin aplicarea cotei de impunere, prevăzută de lege pentru anul fiscal
verificat, asupra valorii înscrise în coloana 4;
coloana 7 - va cuprinde diferenţa de impozit pe venitul
net anual calculată de organele de inspecţie fiscală. In cazul în care
diferenţa dintre impozitul calculat de organele de inspecţie fiscală şi cel
înscris în decizia de impunere anuală este pozitivă, aceasta va fi înscrisă în
această coloană, fiind datorată de către contribuabil;
coloana 8 - în cazul în care diferenţa dintre impozitul
calculat de organele de inspecţie fiscală şi cel evidenţiat în decizia de
impunere anuală este negativă, aceasta va fi înscrisă în această coloană şi
urmează a fi restituită contribuabilului de către organele fiscale competente,
potrivit prevederilor legale;
coloana 10 - va cuprinde codul de cont bugetar al
impozitului pe venit.
Rândul 2 „Majorări de întârziere":
coloana 7 - va cuprinde baza de calcul a obligaţiilor
fiscale accesorii;
coloana 9 - va cuprinde majorările de întârziere
aferente diferenţei de impozit pe venit net anual stabilită în plus;
coloana 10 - va cuprinde codul de cont bugetar pentru
majorările de întârziere aferente impozitului pe venit.
4.2. „Motivul de fapt":
se va înscrie detaliat modul în care contribuabilul a efectuat şi a tratat din
punct de vedere fiscal o operaţiune cu influenţă în veniturile sau cheltuielile
înscrise în registrul de încasări şi plăţi sau ca urmare a unor operaţiuni neevidenţiate în acesta, cu prezentarea
consecinţei fiscale.
4.3. „Temeiul de drept": se va înscrie detaliat
încadrarea faptei constatate, cu precizarea actului normativ, a articolului, a
celorlalte elemente prevăzute de lege.
Temeiul de drept se va înscrie atât pentru obligaţia
fiscală principală, cât şi pentru accesoriile calculate la aceasta.
5. „Data comunicării": reprezintă data stabilită în
conformitate cu prevederile art. 44 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, şi este în funcţie de modalitatea de comunicare, după
cum urmează:
- data semnării de primire, în condiţiile art. 44
alin. (2) lit. a) şi b) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Această dată va fi înscrisă de contribuabil pe toate exemplarele deciziei de
impunere, împreună cu semnătura de primire, la momentul primirii deciziei de
impunere;
- data înscrisă de poştă la remiterea „confirmării de
primire", în condiţiile art. 44 alin. (2) lit. c) din Ordonanţa Guvernului
nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare. „Confirmarea de primire" va fi anexată la
exemplarul deciziei de impunere care rămâne la organul fiscal, iar o copie va
fi transmisă organului fiscal competent în a cărei administrare se află
contribuabilul verificat;
- data la care expiră termenul de 15 zile de la data
afişării anunţului publicitar, în condiţiile prevăzute la art. 44 alin. (2)
lit. d) şi alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Câte o copie a anunţului publicitar, care a fost
afişat, va fi anexată deciziei de impunere şi va fi transmisă împreună cu aceasta la organul fiscal
competent în a cărei administrare se află contribuabilul verificat, precum şi
la exemplarul rămas la organul de inspecţie fiscală care a efectuat
verificarea.
6. „Termenul de plată". Diferenţa de impozit pe
venit stabilită suplimentar, precum şi obligaţiile accesorii aferente acesteia
se plătesc în funcţie de data comunicării prezentei, astfel:
- până la data de 5 a lunii următoare, când data
comunicării este cuprinsă în intervalul 1-15 din lună;
- până la data de 20 a lunii următoare, când data
comunicării este cuprinsă în intervalul 16-31 din lună.
Diferenţa de impozit pe venitul anual stabilit în minus
de inspecţia fiscală se restituie de organul fiscal competent, în termen de cel
mult 60 de zile, cu respectarea prevederilor art. 112 sau 113, după caz, din
Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
7. La „Dispoziţii finale" se va completa numărul
total de pagini ale Raportului de inspecţie fiscală care se anexează la
„Decizia de impunere privind impozitul pe venit stabilit suplimentar de plată
de inspecţia fiscală pentru persoane fizice care desfăşoară activităţi
independente în mod individual şi/sau într-o formă de asociere".
Formularul „Decizie de impunere privind impozitul pe
venit stabilit suplimentar de plată de inspecţia fiscală pentru persoane fizice
care desfăşoară activităţi independente în mod individual şi/sau într-o formă
de asociere" se va întocmi pentru fiecare plătitor de impozit pe venit, în
3 exemplare, toate cu titlu de original, câte un exemplar pentru:
- organul fiscal unde contribuabilul verificat este
înregistrat ca plătitor de impozit pe venit;
- echipa de inspecţie fiscală;
- contribuabilul verificat.
ANEXA Nr. 3
Caracteristicile de tipărire, modul de difuzare, de
utilizare şi de păstrare a formularului „Decizie de impunere privind impozitul pe venit stabilit
suplimentar de plată de inspecţia fiscală pentru
persoane fizice care desfăşoară activităţi
independente în mod individual si/sau într-o formă de asociere"
1. Denumire: Decizie de impunere privind impozitul pe
venit stabilit suplimentar de plată de inspecţia fiscală pentru persoane fizice
care desfăşoară activităţi independente în mod individual şi/sau într-o formă
de asociere
2. Cod: MEF 14.13.02.18/i.v.
3. Format: A4/t1 (număr variabil de pagini)
4. Caracteristici de tipărire:
- se tipăreşte pe o singură faţă, utilizându-se
echipamente informatice pentru editare; poate avea un număr variabil de pagini.
5. Se difuzează: gratuit
6. Se utilizează: la stabilirea obligaţiilor fiscale
suplimentare de plată privind impozitul pe venit de către organul fiscal cu atribuţii de inspecţie
fiscală, pe baza Raportului de inspecţie fiscală.
7. Se întocmeşte: în 3 exemplare, de organul fiscal cu
atribuţii de inspecţie fiscală.
8. Circulă:
- un exemplar la contribuabil;
- un exemplar la organul fiscal
care a efectuat inspecţia fiscală;
- un exemplar la organul fiscal cu atribuţii de
gestiune a declaraţiilor şi a dosarului fiscal al contribuabilului.
9. Se arhivează la:
- dosarul fiscal al contribuabilului.
ANEXA Nr. 4*)
![](poze/79222_1.jpg)
|
AGENŢIA NAŢIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ
Direcţia generală
.........................................................................
Administraţia finanţelor publice
a...................................................
|
Nr. înregistrare.....................................
Data............../................../..................
|
DECIZIA DE IMPUNERE
privind obligaţiile fiscale suplimentare de plată
stabilite de inspecţia fiscala pentru persoane fizice care desfăşoară
activităţi independente în mod individual şi/sau într-o formă de asociere
1. DATE DE IDENTIFICARE ALE CONTRIBUABILULUI
Cod de inregistrare fiscală /
Cod unic de înregistrare fiscală
|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|__|
Denumire contribuabil
|____________________________________________________________|
2 DATE PRIVIND SEDIUL ACTIVITĂŢII SAU LOCUL DE
DESFĂŞURARE EFECTIVĂ A ACTIVITĂŢII PRINCIPALE
Judeţ__________________Localitate______________________Sector______ Strada ____________________Nr.____ Bloc______Scara
Etaj______Ap. ________ Cod poştal ____________ Telefon________________
Fax______________E-mail_________________________________
3. DATE PRIVIND CREANŢA FISCALĂ
3.1 Obligaţii fiscale
suplimentare de plată
Nr. crt.
|
Denumire obligaţie fiscala/
obligaţii fiscale
accesorii
|
Perioada verificată (rd.l)/
Perioada pentru care s-au calculat obligaţii fiscale accesorii (rd.2 si 3)
|
Baza impozabilă
stabilită suplimentar
-lei-
|
Obligaţie fiscală stabilită
suplimentar de plata / Obligaţii fiscale accesorii
-lei-
|
Cod cont bugetar
|
De la data
|
Până la data
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
1
|
Obligaţia fiscală principală
|
zz.ll.aa
|
zz.ll.aa
|
|
|
|
2
|
Majorări de întârziere
|
zz.ll.aa
|
zz.ll.aa
|
|
..
|
|
3.1.1. Motivul de fapt
_________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________
3.1.2. Temeiul de drept Act normativ:________,
articol :_____, paragraf:____, punct:_____,
literă:___. alineat:
_________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________
*) Anexa nr. 4 este reprodusă în facsimil.
SOLUŢIONAREA
DECONTULUI DE TAXĂ PE VALOAREA ADĂUGATĂ CU SUME NEGATIVE CU OPŢIUNE DE RAMBURSARE CU INSPECŢIE FISCALĂ ANTICIPATĂ
4.1 Taxa pe valoarea adăugată
Nr. crt.
|
Denumire obligaţie fiscală
|
Perioada verificată (rd. 1) /Perioada pentru care s-au calculat
obligaţii fiscale accesorii (rd.2)
|
Suma solicitată la rambursare
|
TVA stabilită suplimentar
|
TVA respinsă la rambursare
|
TVA aprobată la rambursare
|
TVA stabilită
suplimentar de
plată(rd.l)/
Obligaţii fiscale
accesorii
de plată(rd.2)
|
Cod cont bugetar
|
De la data
|
Până la data
|
Baza impozabilă
|
Total TVA
stabilită
suplimentar
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
1
|
Taxa pe valoarea adăugată
|
zz.ll.aa
|
zz.ll.aa
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
Majorări de întârziere
|
zz.ll.aa
|
zz.ll.aa
|
X
|
|
X
|
X
|
X
|
|
|
4.1.1 Motivul de fapt
_________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________
4.1.2 Temeiul de drept Act normativ:_________,
articol :_____, paragraf:____, punct:_____,
literă:___, alineat______
_________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________
5. Data comunicării :
Data comunicării Deciziei de impunere privind
obligaţiile fiscale suplimentare de plată stabilite de inspecţia fiscală pentru
persoane fizice care desfăşoară activităţi independente în mod individual
şi/sau într-o formă de asociere reprezintă :
- data semnării de primire, în condiţiile art.44, alin
(2), lit. a) şi b) din OG 92/2003 privind Codul de procedură fiscală,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
- data înscrisă de poştă la remiterea"
confirmării de primire", în condiţiile art.44, alin (2), lit.c) din OG
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare;
- data la care expiră termenul de 15 zile de la
data afişării anunţului publicitar în condiţiile alin (2), lit.d) şi alin( 3)
art.44 din OG 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare;
6. Termenul de plată
Diferenţa de obligaţie fiscală stabilită suplimentar de
plată de organele de inspecţie fiscală precum şi obligaţiile accesorii aferente
acestora se plătesc în funcţie de data comunicării prezentei, astfel:
- până la data de 5 a lunii următoare, când data
comunicării este cuprinsă în intervalul 01 - 15 din lună;
- până la data de 20 a lunii următoare, când data
comunicării este cuprinsă în intervalul 16 - 31 din lună; 7. Dispoziţii finale
La prezenta Decizie de impunere se anexează Raportul de
inspecţie fiscală care, împreună cu anexele, conţine |.....| pagini.
In conformitate cu art 175 si art 177 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală,
republicată, împotriva sumelor de plată şi/ sau aprobate la rambursare prin
prezenta se poate face contestaţie, care se depune, în termen de 30 zile de la
comunicare, la organul fiscal emitent, sub sancţiunea decăderii.
Prezenta reprezintă titlu de creanţă .
APROBAT,
|
AVIZAT,
|
ÎNTOCMIT,
|
Conducătorul activităţii de inspecţie fiscală
|
Şef serviciu/ Şef birou/ Şef compartiment
|
Numele şi prenumele
|
Funcţia
|
Semnătura
|
Funcţia
|
Numele şi prenumele
|
|
|
|
Numele şi prenumele
|
|
|
|
|
Semnătura şi ştampila*
|
Semnătura
|
|
|
|
Ştampila se va aplica numai pentru coloana „aprobat
Cod MEF 14.13.02.18/o.f. aprobat prin OMEF nr.
149/10.05.2007
ANEXA Nr. 5
Instrucţiuni de completare a formularului „Decizie
de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare de plată stabilite de
inspecţia fiscală pentru persoane fizice care desfăşoară activităţi
independente în mod individual şi/sau într-o formă de asociere"
Formularul „Decizie de impunere privind obligaţiile
fiscale suplimentare de plată stabilite de inspecţia fiscală pentru persoane
fizice care desfăşoară activităţi independente în mod individual şi/sau într-o
formă de asociere" reprezintă actul administrativ fiscal emis de organele
de inspecţie fiscală în aplicarea prevederilor legale privind stabilirea
obligaţiilor fiscale suplimentare de plată (cu excepţia impozitului pe venit),
precum şi pentru comunicarea modului de soluţionare cu inspecţie fiscală
anticipată a decontului de taxă pe valoarea adăugată cu sume negative cu
opţiune de rambursare.
Se va completa la finalizarea unei inspecţii fiscale
generale sau parţiale, ca urmare a stabilirii de obligaţii fiscale suplimentare
şi/sau accesorii aferente acestora, înscrise în Raportul de inspecţie fiscală
întocmit la finalizarea acesteia.
Formularul „Decizie de impunere privind obligaţiile
fiscale suplimentare de plată stabilite de inspecţia fiscală pentru persoane
fizice care desfăşoară activităţi independente în mod individual şi/sau într-o
formă de asociere" se întocmeşte de către organul de inspecţie fiscală, se
avizează de şeful de serviciu/birou/compartiment şi se aprobă de conducătorul
activităţii de inspecţie fiscală de care aparţine echipa de inspecţie fiscală.
Informaţiile din conţinutul formularului „Decizie de
impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare de plată stabilite de
inspecţia fiscală pentru persoane fizice care desfăşoară activităţi
independente în mod individual şi/sau într-o formă de asociere" se vor
completa după cum urmează:
1. „Date de identificare ale contribuabilului" va
cuprinde:
- Codul de înregistrare fiscală este cel atribuit de
organul fiscal competent din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare,
conform prevederilor din Codul de procedură fiscală;
- Codul unic de înregistrare
atribuit potrivit legii speciale şi înregistrat la oficiul registrului
comerţului.
Pentru plătitorii de TVA, codul de înregistrare
fiscală/codul unic de înregistrare va fi precedat de prefixul „RO". In
cazul în care persoana impozabilă nerezidentă şi-a
desemnat un reprezentant fiscal, se va înscrie codul de înregistrare în scopuri
de TVA atribuit reprezentantului fiscal ca mandatar al persoanei impozabile;
- Denumire contribuabil - se va completa cu
denumirea completă a contribuabilului.
2. „Date privind sediul
activităţii sau locul de desfăşurare efectivă a activităţii principale" -
se va completa cu toate informaţiile care definesc complet sediul activităţii
sau locul unde se desfăşoară efectiv activitatea principală.
3. „Date privind creanţa fiscală"
3.1. Obligaţii fiscale suplimentare de plată: se va
completa câte un tabel pentru fiecare obligaţie fiscală stabilită suplimentar
cu informaţii referitoare la:
- rând 1 coloana 1: denumirea obligaţiei fiscale
principale. In acest rând se vor înscrie: denumirea obligaţiei fiscale
principale, impozitul, taxa sau contribuţia care a făcut obiectul inspecţiei
fiscale (cu excepţia taxei pe valoarea adăugată, atunci când verificarea se
efectuează pentru soluţionarea cu inspecţie fiscală anticipată a unui decont cu
opţiunea de rambursare a soldului sumei negative de TVA);
- rând 2 coloana 1: majorări de întârziere. In acest
rând se vor înscrie cumulat dobânzile şi penalităţile de întârziere calculate
până la 31 decembrie 2005 împreună cu majorările de întârziere calculate după 1
ianuarie 2006, acolo unde este cazul.
Pentru fiecare din rândurile 1 şi 2, organele de
inspecţie vor înscrie următoarele:
Rând 1:
coloana 2 - data de la care începe perioada supusă
verificării;
coloana 3 - data de sfârşit a perioadei supuse
verificării;
coloana 4 - baza impozabilă stabilită suplimentar
reprezintă valoarea totală a bazei impozabile asupra căreia se aplică cota de
impozit pentru determinarea obligaţiei fiscale suplimentare;
coloana 5 - obligaţie fiscală stabilită suplimentar de
plată reprezintă valoarea totală a sumelor stabilite suplimentar pentru
obligaţia fiscală care a făcut obiectul inspecţiei fiscale;
coloana 6 - cod cont bugetar reprezintă codul de cont
bugetar al obligaţiei fiscale care a făcut obiectul inspecţiei fiscale.
Rând 2:
coloana 2 - data de început a perioadei pentru care se
calculează majorările de întârziere, pentru obligaţiile fiscale stabilite
suplimentar de plată;
coloana 3 - data până la care se calculează majorările
de întârziere;
coloana 4 - baza impozabilă
stabilită suplimentar reprezintă obligaţia fiscală principală care a stat la
calculul obligaţiilor fiscale accesorii;
coloana 5 - obligaţii fiscale accesorii reprezintă suma
totală a accesoriilor calculate pentru sumele stabilite suplimentar de
inspecţia fiscală.
Pentru perioadele de până la 31 decembrie 2005 se vor
calcula dobânzi şi penalităţi de întârziere care se vor cumula cu majorările de
întârziere datorate pentru perioada de după 1 ianuarie 2006.
coloana 6 - cod cont bugetar reprezintă codul de cont
bugetar pentru majorările de întârziere.
3.1.1. „Motivul de fapt": se va înscrie detaliat
modul în care contribuabilul a efectuat şi tratat din punct de vedere fiscal o
operaţiune patrimonială şi prezentarea consecinţei fiscale. Motivul de fapt se
va înscrie atât pentru obligaţia fiscală principală, cât şi pentru accesoriile
calculate pentru aceasta.
3.1.2. „Temeiul de drept": se va înscrie
detaliat şi clar încadrarea faptei constatate, cu precizarea actului normativ,
a articolului, a celorlalte elemente prevăzute de lege, cu prezentarea concisă
a textului de lege pentru cazul constatat. Temeiul de drept se va înscrie atât
pentru obligaţia fiscală principală, cât şi pentru accesoriile calculate la
aceasta.
Informaţiile prevăzute la pct. 3.1.1 şi 3.1.2 se vor
completa pentru fiecare obligaţie fiscală pentru care s-au constatat sume
suplimentare şi/sau accesorii aferente acestora.
4. „Soluţionarea decontului de taxă pe valoarea
adăugată cu sume negative cu opţiune de rambursare cu inspecţie fiscală
anticipată"
Acest tabel se completează numai în cazul în care
inspecţia fiscală este efectuată pentru soluţionarea unui decont de taxă pe
valoarea adăugată cu sumă negativă cu opţiune de rambursare cu control
anticipat şi numai dacă s-a stabilit suplimentar taxă pe valoarea adăugată.
In cazul în care se soluţionează mai multe deconturi cu
sumă negativă de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare, se va
efectua câte o inspecţie fiscală pentru fiecare decont de taxă pe valoarea
adăugată pentru care s-a solicitat rambursarea de TVA, finalizată cu un raport
de inspecţie fiscală şi cu o decizie de impunere, acolo unde este cazul.
4.1. Datele privind taxa pe valoarea adăugată se vor
completa în tabel după cum urmează:
Rândul 1 „Taxa pe valoarea adăugată". In acest
rând se vor înscrie următoarele:
coloana 2 - data de început a perioadei supuse
verificării;
coloana 3 - data de sfârşit a perioadei supuse
verificării;
coloana 4 - suma solicitată la rambursare; această
informaţie va fi preluată din decontul de TVA cu sume negative cu opţiune de
rambursare, care a fost transmis pentru soluţionare cu inspecţie fiscală
anticipată;
coloana 5 - baza impozabilă reprezintă valoarea totală
a bazei impozabile asupra căreia se aplică cota legală pentru determinarea
taxei pe valoarea adăugată suplimentare;
coloana 6 - total TVA stabilită suplimentar reprezintă
taxa pe valoarea adăugată stabilită suplimentar în perioada verificată;
coloana 7 - TVA respinsă la rambursare reprezintă suma
cu care se diminuează TVA solicitată la rambursare ca urmare a stabilirii unor
sume suplimentare. Aceasta nu poate fi mai mare decât suma stabilită suplimentar sau decât suma
solicitată la rambursare;
coloana 8 - TVA aprobată la rambursare reprezintă taxa
pe valoarea adăugată care urmează a fi rambursată şi se calculează ca diferenţă
pozitivă între TVA solicitată la rambursare şi TVA respinsă la rambursare.
In cazul în care taxa pe valoarea adăugată stabilită
suplimentar de inspecţia fiscală este mai mare decât taxa pe valoarea adăugată
solicitată la rambursare, atunci coloana „TVA respinsă la rambursare" va
fi egală cu „TVA solicitată la rambursare";
coloana 9 - TVA stabilită suplimentar de plată
reprezintă diferenţa pozitivă dintre taxa pe valoarea adăugată stabilită
suplimentar şi cea respinsă la rambursare;
coloana 10 - se va înscrie cod cont bugetar pentru taxa
pe valoarea adăugată;
Rândul 2 „Majorări de întârziere". In acest rând
se vor înscrie cumulat dobânzile şi penalităţile de întârziere calculate până
la 31 decembrie 2005, împreună cu majorările de întârziere calculate după 1
ianuarie 2006, acolo unde este cazul;
coloana 2 - se va înscrie data de început a perioadei
pentru care se calculează majorările de întârziere;
coloana 3 - se va înscrie data de sfârşit a perioadei
pentru care s-au calculat majorări de întârziere;
coloana 5 - se va înscrie baza impozabilă pentru
calculul majorărilor de întârziere şi reprezintă taxa pe valoarea adăugată
stabilită suplimentar de plată;
coloana 9 - se vor înscrie obligaţiile fiscale
accesorii calculate pentru TVA stabilită suplimentar;
coloana 10 - se va înscrie cod cont bugetar pentru
majorările de întârziere aferente taxei pe valoarea adăugată stabilită
suplimentar de plată.
4.1.1. „Motivul de fapt": se va înscrie detaliat
modul în care contribuabilul a efectuat şi tratat din
punct de vedere fiscal o operaţiune patrimonială şi prezentarea consecinţei
fiscale. Motivul de fapt se va înscrie atât pentru obligaţia fiscală
principală, cât şi pentru accesoriile calculate pentru aceasta.
4.1.2. „Temeiul de
drept": se va înscrie detaliat încadrarea faptei constatate, cu precizarea
actului normativ, a articolului, a celorlalte elemente prevăzute de lege, cu
prezentarea concisă a textului de lege pentru cazul constatat. Temeiul de drept
se va înscrie atât pentru taxa pe valoarea adăugată, cât şi pentru accesoriile
calculate la aceasta.
Formularul „Decizie de impunere privind obligaţiile
fiscale suplimentare de plată stabilite de inspecţia fiscală pentru persoane
fizice care desfăşoară activităţi independente în mod individual şi/sau într-o
formă de asociere" are rol şi de „Decizie de rambursare a taxei pe
valoarea adăugată" în cazul soluţionării cu inspecţie fiscală anticipată a
deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de
rambursare, în urma cărora se stabilesc diferenţe faţă de suma solicitată.
Suma aprobată la rambursare urmează procedura prevăzută
la art. 112 sau 113, după caz, din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind
Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare.
5. „Data comunicării" actului administrativ fiscal
reprezintă data stabilită în conformitate cu prevederile art. 44 din Ordonanţa
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, şi este în funcţie de modalitatea de
comunicare, după cum urmează:
- data semnării de primire, în condiţiile art. 44
alin. (2) lit. a) şi b) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Această dată va fi înscrisă de contribuabil pe toate exemplarele deciziei de
impunere, împreună cu semnătura de primire, la momentul primirii deciziei de
impunere;
- data înscrisă de poştă la remiterea „confirmării de
primire", în condiţiile art. 44 alin. (2) lit. c) din Ordonanţa Guvernului
nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare. „Confirmarea de primire" va fi anexată la
exemplarul actului administrativ fiscal care rămâne la organul de inspecţie
fiscală, iar o copie va fi transmisă organului fiscal competent în
administrarea căruia se află contribuabilul verificat;
- data la care expiră termenul de 15 zile de la data
afişării anunţului publicitar, în condiţiile prevăzute la art. 44 alin. (2)
lit. d) şi alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
O copie a anunţului publicitar care a fost afişat va fi
anexată deciziei de impunere şi va fi transmisă împreună cu aceasta la organul
fiscal competent în administrarea căruia se află contribuabilul verificat, iar
o altă copie va fi anexată la exemplarul rămas la organul de inspecţie fiscală
care a efectuat verificarea.
6. „Termenul de plată".
Diferenţa de obligaţie fiscală stabilită suplimentar de plată, precum şi
obligaţiile accesorii aferente acestora se plătesc, în funcţie de data
comunicării prezentei, astfel:
- până la data de 5 a lunii următoare, când data
comunicării este cuprinsă în intervalul 1-15 din lună;
- până la data de 20 a lunii următoare, când data
comunicării este cuprinsă în intervalul 16-31 din lună.
7. La „Dispoziţii finale" se va completa numărul
total de pagini al Raportului de inspecţie fiscală care se anexează la
formularul „Decizie de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare de
plată stabilite de inspecţia fiscală pentru persoane fizice care desfăşoară
activităţi independente în mod individual şi/sau într-o formă de
asociere".
Formularul „Decizie de impunere
privind obligaţiile fiscale suplimentare de plată stabilite de inspecţia
fiscală pentru persoane fizice care desfăşoară activităţi independente în mod
individual şi/sau într-o formă de asociere" se va întocmi în 3 exemplare,
toate cu titlu de original, câte un exemplar pentru:
- organul fiscal unde contribuabilul verificat este
înregistrat ca plătitor de obligaţii fiscale;
- echipa de inspecţie fiscală;
- contribuabilul verificat.
ANEXA Nr. 6
Caracteristicile de tipărire, modul de difuzare, de
utilizare şi păstrare a formularului „Decizie de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare de
plată stabilite de inspecţia fiscală pentru persoane fizice care desfăşoară activităţi independente în
mod individual si/sau într-o formă de asociere"
1. Denumire: Decizie de impunere privind obligaţiile
fiscale suplimentare de plată stabilite de inspecţia fiscală pentru persoane
fizice care desfăşoară activităţi independente în mod individual şi/sau într-o
formă de asociere
2. Cod: MEF 14.13.02.18/o.f.
3. Format A4/t1 (număr variabil de pagini)
4. Caracteristici de tipărire:
- se tipăreşte pe o singură faţă, utilizându-se
echipamente informatice pentru editare; poate avea număr variabil de pagini, în
funcţie de impozitele, taxele sau contribuţiile pentru care s-au stabilit obligaţii
fiscale suplimentare.
5. Se difuzează: gratuit.
6. Se utilizează: la stabilirea obligaţiilor fiscale
suplimentare de plată de către organul fiscal cu atribuţii de inspecţie
fiscală, pe baza Raportului de inspecţie fiscală.
7. Se întocmeşte: în 3 exemplare, de organul fiscal cu
atribuţii de inspecţie fiscală.
8. Circulă:
- un exemplar la contribuabil;
- un exemplar la organul fiscal care a efectuat
inspecţia fiscală;
- un exemplar la organul fiscal
cu atribuţii de gestiune a declaraţiilor şi a dosarului fiscal al
contribuabilului.
9. Se arhivează la:
- dosarul fiscal al contribuabilului.