ORDIN
Nr. 149 din 25 februarie 2003
privind metodologia de trimitere a unor categorii de bolnavi pentru tratament
in strainatate
ACT EMIS DE: MINISTERUL SANATATII SI FAMILIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 126 din 27 februarie 2003
Avand in vedere prevederile Ordonantei Guvernului nr. 28/2003 privind
trimiterea bolnavilor pentru tratament in strainatate,
vazand Referatul de aprobare al Directiei generale asistenta medicala si
programe nr. D.B. 1.700 din 25 februarie 2003,
in temeiul prevederilor Hotararii Guvernului nr. 22/2001 privind
organizarea si functionarea Ministerului Sanatatii si Familiei, cu modificarile
si completarile ulterioare,
ministrul sanatatii si familiei emite urmatorul ordin:
Art. 1
(1) Activitatea de trimitere la tratament medical in strainatate a
bolnavilor, precum si a ranitilor in Revolutia din decembrie 1989 va fi
indeplinita de directiile de sanatate publica judetene sau a municipiului
Bucuresti si de Directia generala asistenta medicala si programe din cadrul
Ministerului Sanatatii si Familiei.
(2) Trimiterea bolnavilor pentru tratament in strainatate se aproba de
Ministerul Sanatatii si Familiei numai pentru afectiunile care nu pot fi
tratate in tara, pe baza unei documentatii medicale intocmite de directiile de
sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti, denumite in continuare
directii de sanatate publica.
(3) Procedura mentionata la alin. (2) se aplica si persoanelor care au
dobandit afectiuni in si ca urmare a Revolutiei din decembrie 1989.
Art. 2
(1) Trimiterea la tratament in strainatate se face pentru bolnavii inscrisi
pe lista unui medic de familie, care au parcurs toate nivelurile de acordare a
asistentei medicale, respectiv asistenta medicala primara de specialitate, si
care au fost spitalizati in unitati sanitare care ofera servicii medicale de
inalta calitate profesionala si tehnica, dar a caror sanatate nu a fost
restabilita.
(2) Documentele medicale ale bolnavului (copie de pe fisa pacientului,
bilet de iesire din spital, analize etc.) se depun de catre medicul de familie
sau de catre bolnav la directia de sanatate publica pe a carei raza teritoriala
domiciliaza, impreuna cu o cerere din partea bolnavului.
(3) In centrele universitare medicale din Bucuresti, Cluj-Napoca, Iasi,
Craiova, Timisoara si Targu Mures se organizeaza comisii de specialitate
teritoriale a caror arondare este prevazuta in anexa nr. 1.
(4) Comisiile de specialitate teritoriale vor fi formate din minimum 3
cadre medicale de specialitate cu inalt nivel de pregatire profesionala,
presedintele fiecarei comisii fiind numit de catre ministrul sanatatii si
familiei, la propunerea comisiilor de specialitate ale Ministerului Sanatatii
si Familiei, iar componenta acestora va fi hotarata de catre presedinte.
(5) Atributiile comisiilor de specialitate sunt prevazute in anexa nr. 2.
Art. 3
(1) Directiile de sanatate publica vor desemna un medic inspector
responsabil cu organizarea activitatii de trimitere la tratament in
strainatate, activitate care consta in intocmirea, verificarea si trimiterea
documentatiei medicale a bolnavilor la comisiile de specialitate teritoriale.
(2) Medicul inspector prevazut la alin. (1) efectueaza corespondenta cu
clinica recomandata de comisia de specialitate teritoriala, programeaza
bolnavul si obtine documente privind costul si conditiile de plata a
tratamentului, precum si numarul de cont al clinicii.
Art. 4
(1) Bolnavii propusi pentru trimitere la tratament in strainatate vor fi
internati intr-o clinica din centrul universitar la care este arondata directia
de sanatate publica, pentru efectuarea unei investigatii medicale riguroase
atat pentru maladia de baza, cat si pentru depistarea unor afectiuni ce
contraindica sau complica tratamentul.
(2) Dupa efectuarea investigatiei medicale prevazute la alin. (1) va fi
intocmita documentatia necesara trimiterii bolnavului in strainatate, daca este
cazul.
(3) Examinarea bolnavului se realizeaza de catre comisia de specialitate
teritoriala mentionata la art. 2 alin. (3) si (4).
(4) Directorul directiei de sanatate publica trimite Directiei generale
asistenta medicala si programe din cadrul Ministerului Sanatatii si Familiei
documentatia intocmita in conformitate cu metodologia prevazuta in prezentul
ordin si insotita de adresa-tip de inaintare, al carei model este prevazut in
anexa nr. 5.
(5) Directia generala asistenta medicala si programe solicita comisiilor de
specialitate ale Ministerului Sanatatii si Familiei examinarea documentatiei
medicale si, dupa caz, a bolnavului, oportunitatea trimiterii in strainatate
fiind stabilita in functie de concluziile acestora.
(6) Cazurile examinate de catre comisiile de specialitate ale Ministerului
Sanatatii si Familiei vor fi prezentate conducerii Ministerului Sanatatii si
Familiei.
(7) Comisia de specialitate teritoriala care recomanda trimiterea la
tratament in strainatate va avea obligatia sa examineze bolnavul si la
intoarcerea acestuia in tara, pentru a stabili beneficiul tratamentului,
intocmind un raport medical ce va fi inaintat directiei de sanatate publica,
care sa cuprinda date privind starea prezenta a bolnavului.
(8) In cazuri exceptionale impuse de natura si gravitatea bolii, precum si
pentru bolnavii minori comisiile de specialitate pot recomanda ca bolnavii sa
se deplaseze in strainatate cu insotitori, costurile deplasarii si cazarii
urmand sa fie suportate de acestia, cu exceptia cazurilor in care bolnavul are
varsta cuprinsa intre 0 - 1 an.
Art. 5
(1) Suma in valuta necesara pentru tratamentul in strainatate se stabileste
de directia de sanatate publica a judetului in care domiciliaza pacientul, pe
baza documentelor primite de la clinicile de specialitate din strainatate.
(2) Echivalentul in lei al sumei prevazute la alin. (1) se asigura de
Ministerul Sanatatii si Familiei in limita bugetului aprobat si se utilizeaza
pentru acoperirea costurilor tratamentului medico-chirurgical, ale spitalizarii
si ale transportului pentru bolnav, sumele aferente fiind transmise directiei
de sanatate publica prin care s-a intocmit documentatia bolnavului.
(3) Asigurarea valutei necesare se face de catre directia de sanatate
publica a judetului in care domiciliaza bolnavul, in conformitate cu
regulamentul valutar in vigoare.
Art. 6
(1) Plata tratamentului se face de catre directia de sanatate publica, de
regula, in contul clinicii din strainatate, dupa efectuarea tratamentului, pe
baza documentelor justificative primite in original de la aceasta.
(2) In situatia in care clinica din strainatate solicita achitarea in avans
a costului tratamentului, directia de sanatate publica va transmite acesteia
suma stabilita, solicitand totodata sa se transmita la sfarsitul tratamentului
documentele justificative privind efectuarea acestuia.
(3) In cazul unor urgente medicale, pe baza recomandarilor comisiilor de
specialitate ale Ministerului Sanatatii si Familiei si a aprobarii ministrului
sanatatii si familiei, pacientul poate efectua tratamentul recomandat in
strainatate, cu suportarea cheltuielilor de catre acesta, urmand ca in termen
de 3 zile de la intoarcerea in tara, pe baza documentelor justificative, sa
solicite directiei de sanatate publica decontarea cheltuielilor prevazute la
art. 5 alin. (2).
(4) In vederea stabilirii modalitatii de achitare a costului tratamentului
in avans sau dupa efectuarea acestuia directiile de sanatate publica vor
solicita, in corespondenta cu clinicile din strainatate, precizari in acest sens.
Art. 7
(1) La plecarea din tara in vederea efectuarii tratamentului bolnavul va
semna un angajament prin care se obliga ca in termen de 3 zile de la intoarcere
sa prezinte directiei de sanatate publica documentele justificative ale sumelor
acordate pentru efectuarea tratamentului. Modelul angajamentului este prevazut
in anexa nr. 6.
(2) In cazul decesului pacientului familia are obligatia sa anunte in
termen de 7 zile aceasta situatie directiei de sanatate publica, in vederea
intocmirii decontului de cheltuieli.
Art. 8
Pentru nerespectarea prevederilor art. 7 persoana vinovata va raspunde
material, civil sau penal, dupa caz.
Art. 9
(1) Este interzisa finantarea retroactiva a tratamentelor efectuate in
strainatate de catre bolnavii care nu au avut aprobarea prealabila a
ministrului sanatatii si familiei.
(2) Directia de sanatate publica are obligatia de a comunica Directiei
asistenta medicala si programe din cadrul Ministerului Sanatatii si Familiei
cazurile in care plecarea pacientilor in strainatate in scopul efectuarii unui
tratament medical s-a facut fara aprobarea prealabila a ministrului sanatatii
si familiei.
Art. 10
Alocarea sumelor necesare trimiterii pentru tratament medical in
strainatate se aproba de ordonatorul principal de credite, in limita fondurilor
aprobate anual cu aceasta destinatie, pe luni si pe trimestre.
Art. 11
Decizia trimiterii pentru tratament medical in strainatate este adoptata
dupa examinarea de catre comisiile de specialitate ale Ministerului Sanatatii
si Familiei a documentatiei medicale si, dupa caz, a bolnavului.
Art. 12
La intoarcerea in tara bolnavul are obligatia sa se prezinte in termen de
14 zile la comisia de specialitate teritoriala care i-a recomandat tratamentul
in strainatate.
Art. 13
Anexele nr. 1 - 6 fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. 14
Directia generala asistenta medicala si programe, celelalte directii din
cadrul Ministerului Sanatatii si Familiei si directiile de sanatate publica vor
duce la indeplinire dispozitiile prezentului ordin.
Art. 15
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin isi inceteaza
aplicabilitatea Ordinul ministrului sanatatii si familiei nr. 566/2001 privind
metodologia de trimitere a unor categorii de bolnavi pentru tratament medical
in strainatate, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 505
din 27 august 2001.
Art. 16
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul sanatatii si familiei,
Daniela Bartos
ANEXA 1
ARONDAREA JUDETELOR
la centrele universitare medicale in care functioneaza comisiile de
specialitate zonale si comisiile medicale centrale
1. Centrul universitar Bucuresti
Municipiul Bucuresti
Judetele: Arges, Buzau, Dambovita, Ialomita, Prahova, Teleorman, Giurgiu,
Calarasi, Ilfov, Constanta, Tulcea, Braila.
2. Centrul universitar Cluj-Napoca
Judetele: Cluj, Alba, Bihor, Bistrita-Nasaud, Maramures, Satu Mare, Salaj.
3. Centrul universitar Timisoara
Judetele: Timis, Arad, Caras-Severin, Hunedoara.
4. Centrul universitar Iasi
Judetele: Bacau, Neamt, Suceava, Vaslui, Vrancea, Iasi, Botosani, Galati.
5. Centrul universitar Targu Mures
Judetele: Covasna, Harghita, Mures, Brasov, Sibiu.
6. Centrul universitar Craiova
Judetele: Gorj, Mehedinti, Valcea, Dolj, Olt.
ANEXA 2
ATRIBUTIILE
comisiilor de specialitate
I. Atributiile comisiilor de specialitate teritoriale
1. Examineaza bolnavul si documentatia medicala, in vederea stabilirii
diagnosticului complet al afectiunii de baza (clinic, etiologic, functional,
histopatologic, topografic, forma si stadiul evolutiv), consemnand totodata si
eventualele boli asociate.
2. Recomanda clinica din strainatate unde poate fi efectuat tratamentul
necesar.
3. Completeaza procesul-verbal medical care va fi inclus in documentatia
medicala ce va fi trimisa directiei de sanatate publica, al carui model este
prevazut in anexa nr. 3.
4. Completeaza fisa speciala prevazuta in anexa nr. 4, pentru bolnavii cu
afectiuni hematologice care solicita transplant de celule STEM hematopoietice.
5. Recomanda internarea bolnavilor propusi pentru plecare la tratament in
strainatate in clinica din centrul universitar la care este arondata directia
de sanatate publica a judetului in care domiciliaza bolnavul, pentru o
investigatie riguroasa de evaluare a stadiului evolutiv al bolii.
6. Analizeaza:
a) masurile terapeutice aplicate in unitatile de specialitate din tara
(examen clinic complet, documentatie medicala etc.);
b) starea bolnavului dupa aplicarea tratamentelor respective;
c) recomandarile de tratament in tara (unitate de specialitate, scheme
terapeutice, proceduri, metode);
d) eficienta tratamentului aplicat in tara.
7. Recomanda unitatea medicala unde bolnavul urmeaza sa fie tratat,
intocmind in acest scop documentatia medicala necesara, in situatia in care
tratamentul bolnavului examinat poate fi efectuat in tara.
8. Comunica in scris solicitantului concluziile sale, inclusiv conduita
medicala de urmat, in maximum 14 zile de la examinarea cazului.
II. Atributiile comisiilor de specialitate ale Ministerului Sanatatii si
Familiei
1. Examineaza documentatia medicala primita de la Directia generala
asistenta medicala si programe din cadrul Ministerului Sanatatii si Familiei
si, dupa caz, bolnavul, stabilind oportunitatea trimiterii la tratament medical
in strainatate.
2. Stabilesc temporizarea plecarii sau efectuarea unor noi tratamente
medicale in tara si iau masuri pentru trimiterea bolnavilor respectivi in
unitati de specialitate.
3. Stabilesc investigatii si atitudini terapeutice noi in raport cu
profilul afectiunii pentru bolnavii care solicita reexaminarea medicala pentru
tratament in strainatate.
ANEXA 3
PROCES-VERBAL MEDICAL
pentru trimiterea la tratament medical in strainatate
din data de ...........
Membrii comisiei medicale de specialitate:
1. .........................., presedintele comisiei;
2. .........................., membru;
3. .........................., membru;
4. .........................., membru;
5. .........................., membru.
In conformitate cu prevederile ..................., ne-am intrunit in
comisie si am examinat bolnavul/bolnava ............................, in varsta
de ........, avand ocupatia ............................., posesor/posesoare
al/a buletinului/cartii de identitate seria ......... nr. ....................,
domiciliat/domiciliata in ....................................................,
telefon ..........................., stabilind urmatoarele:
...............................................................................
Concluzii:
1. Diagnosticul complet (clinic, etiologic, forma evolutiva, boli asociate
etc.)
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
............................................................................. .
2. Tratamentul efectuat pana in prezent in tara
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
............................................................................. .
3. Tratamentul efectuat pana in prezent in strainatate:
a) locul .................................................................;
b) intervalul de timp ....................................................;
c) in ce a constat tratamentul
...............................................................................
...............................................................................
..............................................................................;
d) beneficiul pentru bolnav
...............................................................................
...............................................................................
............................................................................. .
4. Starea actuala a afectiunii
...............................................................................
...............................................................................
............................................................................. .
5. Recomandari de tratament (al starii actuale) in tara:
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
a) eficienta estimata
...............................................................................
...............................................................................
..............................................................................;
b) Nu beneficiaza de tratament in tara (motivatia completa asupra riscului
tratamentului efectuat in tara, comparativ cu cel care urmeaza sa se efectueze
in strainatate)
...............................................................................
...............................................................................
............................................................................. .
6. Recomandari de tratament in strainatate (al starii actuale):
a) scopul (specificarea tratamentului recomandat, de exemplu: operatie,
protezare, tratament, recuperare etc.)
...............................................................................
...............................................................................
..............................................................................;
b) estimarea beneficiului pentru bolnav
...............................................................................
...............................................................................
..............................................................................;
c) locul (clinica recomandata), tara, orasul, telefon, fax
...............................................................................
...............................................................................
..............................................................................;
d) estimarea duratei pentru tratamentul recomandat
...............................................................................
...............................................................................
..............................................................................;
e) daca bolnavul are nevoie de insotitor - motivare
...............................................................................
...............................................................................
............................................................................. .
Semnaturile membrilor comisiei:
1. ................
2. ................
3. ................
4. ................
5. ................
Aprobarea comisiei de specialitate a Ministerului Sanatatii si Familiei:
Presedinte,
...............
ANEXA 4
Unitatea sanitara ........................ Nr. ....../............
FISA DE TRIMITERE
la Comisia de specialitate hematologie, pentru evaluarea indicatiei de
transplant de celule STEM hematopoietice
(A se completa cu majuscule toate rubricile, respectandu-se integral toate
datele cerute.)
Numele bolnavului .........................................................
Prenumele bolnavului ......................................................
Numele purtat anterior ......................., varsta ......, sexul ......
Locul nasterii ......................, data nasterii ......................
Mama ............................. tata ...................................
Buletin/carte de identitate nr. ........... seria ............, eliberat(a)
la data ........................
Organul emitent ...........................................................
Domiciliul stabil:
Judetul/sectorul ....................., orasul/comuna .....................
Strada ....................................... nr. ........................
Blocul ........, scara ........, etajul ........, apartamentul ............
Telefon (domiciliu) ..................., alte telefoane ...................
Alte adrese ...............................................................
Locul de munca (institutia, adresa, telefon)
...............................................................................
...............................................................................
Persoane de contact (gradul de rudenie, numele, prenumele, adresa,
telefonul)
...............................................................................
...............................................................................
Diagnostic (in detaliu: forma celulara, forma imunologica, stadiul, grupa
de risc)
...............................................................................
...............................................................................
Data diagnosticului .......................................................
Locul diagnosticului: Institutia ..........................................
Adresa institutiei
...............................................................................
...............................................................................
Telefon ............................, fax .................................
Medic .....................................................................
Elemente de sustinere a diagnosticului (forma celulara, forma imunologica,
stadiul, grupa de risc). A se preciza locul efectuarii examenelor, daca acesta
difera de locul diagnosticului:
- examen clinic
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
- examene hematologice
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
- examene citochimice si/sau imunohistochimice
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
- examene biochimice (cu valorile normale ale metodei)
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
- examene imunologice (imunoserologice, imunohistochimice)
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
- examene citogenice
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
- examene radiologice (imagistice)
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
- alte examene
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
Tratament (in detaliu: produs, doze, ritm, zile, raspuns, complicatii
pentru fiecare cura)
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
Raspuns global (bilant); modul in care a fost apreciata evolutia sub
tratament
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
Complicatii la bilant
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
Boli asociate la momentul formularii cererii de transplant (cu precizarea
elementelor de sustinere a diagnosticului); orice modificare survenita ulterior
completarii actualului formular permite anularea valabilitatii cererii si a
rezolutiei formulate.
- Cardiace
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
- Hepatice
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
- Renale
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
- Infectioase (precizari HIV, HTLV, virusuri hepatice, CMV, sifilis)
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
- Alte boli asociate
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
Examene stomatologice
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
Parafa si semnatura medicului specialist ..................................
Consult neurologic
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
Parafa si semnatura medicului specialist ..................................
Consult psihiatric
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
Parafa si semnatura medicului specialist
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
Expertiza psihologica
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
Parafa si semnatura medicului specialist ..................................
Situatia bolii la momentul formularii cererii de transplant
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
Elemente de fundamentare a cererii de transplant
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
Ultimul bilant: data ......................................................
Indice Karnofsky (modificat pentru copii) .......... Testul HIV ...........
Radiografia toracica (f + p) ..............................................
Teste functionale ventilatorii: VEMS .......... CV ......... CPT ..........
FVC (optional) ....................... FEVI (optional) ....................
Indice de difuziune a CO (optional) .......................................
Puls/AV .................. TA ................... ECG .....................
Ecocardiograma (FEVS)
...............................................................................
...............................................................................
EEG (optional) ...........................................................
Examenul fundului de ochi .................................................
Examenul LCR ..............................................................
AST/ALT .......... Bilirubina serica (totala, directa, indirecta)
........................;
Creatinina serica .............. CI. Creatinina (optional) ................
Uree sanguina ..................... Acid uric sanguin .....................
Hemograma completa
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
Mielograma (nr./data)
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
Biopsia medulara (nr./data)
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
Consimtamantul scris al pacientului/familiei (tutorelui legal), motivarea
consimtamantului
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
Martori: 1. Numele si prenumele (in clar) .................................
Semnatura ........................................................
2. Numele si prenumele (in clar) .................................
Semnatura ........................................................
Grupa sanguina ......................... Rh ...............................
Anticorpi iregulari .......................................................
Fenotip HLA ...............................................................
...............................................................................
Semnatura si parafa medicului care trimite .......................
Data formularii cererii complete ..........................................
Data analizei cererii .....................................................
Rezultatul cererii (TCSH este/nu este indicat) ............................
Motivarea formulata de comisie
...............................................................................
...............................................................................
Locul de pe lista de asteptare ............................................
Data prevazuta a transplantului ...........................................
Centrul ...................................................................
Alte observatii ale comisiei
...............................................................................
...............................................................................
Asigurarea de sanatate/Nr. carnet de asigurat
...............................................................................
Comisia de specialitate teritoriala:
Presedinte .................................................
Membri: 1. ..............................................
2. ..............................................
3. ..............................................
Aprobarea comisiei de specialitate a Ministerului Sanatatii si Familiei:
Presedinte,
................
ANEXA 5
DIRECTIA DE SANATATE PUBLICA .................................
(adresa, telefon, fax)
Nr. ....../..............
Catre
MINISTERUL SANATATII SI FAMILIEI
Directia generala asistenta medicala si programe
Va trimitem alaturat dosarul medical al pacientului ......................,
cu diagnosticul ..............................., care are recomandarea Comisiei
medicale de ........................ pentru trimiterea la tratament medical in
.............., in vederea efectuarii .........................................
Va rugam sa analizati si sa dispuneti finantarea cu echivalentul in lei al
sumei de .................., din care:
cheltuieli de tratament = ...........................
cheltuieli de cazare = ...........................
cheltuieli de transport = ...........................
Va multumim,
Director,
...................
Director adjunct financiar-contabil,
ANEXA 6
ANGAJAMENT
Subsemnatul (numele si prenumele) ........................................,
domiciliat in ....................................... (judet, localitate, str.,
bloc, scara, etaj, apartament), posesor al buletinului/cartii de identitate
seria .... nr. ................, eliberat(a) la data de .................... de
............................................. .
Ca urmare a trimiterii mele in (tara, localitatea, spitalul, clinica unde
este trimis) ................................., aprobata prin (nr. de
inregistrare al documentului de aprobare) .............................,
in temeiul art. ....... din Ordinul ministrului sanatatii si familiei nr.
149/2003, ma angajez ca in termen de 3 zile de la intoarcerea mea in tara sa
prezint directiei de sanatate publica a judetului (municipiului Bucuresti)
............ documente le justificative privind utilizarea sumei de
.........................., aprobata pentru efectuarea tratamentului medical.
Nr. ......... din ....................
Semnatura