ORDIN
Nr. 176 din 24 octombrie 2003
pentru punerea in aplicare a Instructiunilor privind autorizarea ajutoarelor de
stat in domeniul transportului aerian si a Instructiunilor privind autorizarea
ajutoarelor de stat acordate in domeniul transportului maritim
ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 806 din 17 noiembrie 2003
In baza:
- Decretului nr. 1.075/2001 privind numirea membrilor Consiliului
Concurentei;
- prevederilor art. 21 alin. (4) lit. f), ale art. 28 alin. (1) si ale art.
29 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 88 din 30 aprilie 1996;
- prevederilor art. 22 alin. (1) si (5) din Legea nr. 143/1999 privind
ajutorul de stat, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 370
din 3 august 1999, cu modificarile ulterioare,
si avand in vedere:
- avizul favorabil al Consiliului Legislativ referitor la proiectul de
Instructiuni privind autorizarea ajutoarelor de stat in domeniul transportului
aerian si la proiectul de Instructiuni privind autorizarea ajutoarelor de stat
acordate in domeniul transportului maritim,
presedintele Consiliului Concurentei emite urmatorul ordin:
Art. 1
In urma adoptarii in plenul Consiliului Concurentei, se pun in aplicare
Instructiunile privind autorizarea ajutoarelor de stat in domeniul
transportului aerian si Instructiunile privind autorizarea ajutoarelor de stat
acordate in domeniul transportului maritim, prevazute in anexa care face parte
integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului Concurentei vor
urmari punerea in aplicare a prevederilor prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin si instructiunile mentionate la art. 1 vor fi publicate in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Presedintele Consiliului Concurentei,
Theodor Valentin Purcarea
ANEXA 1
INSTRUCTIUNI
privind autorizarea ajutoarelor de stat in domeniul transportului aerian
In temeiul art. 28 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare, si al art. 22 alin. (1) din Legea nr.
143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificarile si completarile ulterioare,
Consiliul Concurentei adopta prezentele instructiuni.
1. Introducere
1.1. Elaborarea unui cadru juridic de reglementare a disciplinei ajutorului
de stat reprezinta continuarea procesului de armonizare a legislatiei romanesti
cu legislatia europeana, parte a procesului de aderare a Romaniei la Uniunea
Europeana.
1.2. Scopul autorizarii de catre Consiliul Concurentei a ajutoarelor de
stat acordate de autoritatile publice sau de organisme care administreaza
fonduri publice in sectorul aviatiei este de a urmari masura in care un ajutor
de stat este compatibil cu mediul concurential normal intr-o economie de piata
in care preturile produselor si tarifele serviciilor sunt determinate pe baza
cererii si ofertei.
1.3. Prezentele instructiuni au ca obiectiv atat cresterea gradului de
transparenta a procesului de evaluare a notificarilor transmise Consiliului
Concurentei, cat si stabilirea criteriilor si a procedurilor aplicabile in
acest domeniu.
2. Domeniu de aplicare
2.1. Prezentele instructiuni se aplica schemelor de ajutor de stat si
ajutoarelor de stat individuale acordate in sectorul aviatiei.
2.2. Ajutoarele de stat de care pot beneficia companiile aeriene se pot
acorda si pentru activitati conexe transportului aerian, precum pregatirea
personalului din aviatia civila, comercializarea in regim duty-free,
facilitatile aeroportuare, francizele, tarife aeroportuare, in limitele ce vor
fi stabilite in capitolele urmatoare.
2.3. Nu intra sub incidenta prezentelor instructiuni ajutorul de stat
acordat productiei de aeronave.
2.4. Ajutoarele acordate companiilor aeriene pentru promovarea cumpararii
sau exploatarii anumitor aeronave intra sub incidenta domeniului de aplicare al
prezentelor instructiuni.
2.5. Realizarea proiectelor de infrastructura (aeroporturi, autostrazi,
poduri) reprezinta o masura de politica economica generala care nu poate fi
controlata de Consiliul Concurentei, in temeiul dispozitiilor Legii nr.
143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificarile si completarile ulterioare.
Deciziile de dezvoltare a infrastructurii nu intra sub incidenta domeniului de
aplicare al prezentelor instructiuni in masura in care acestea raspund unor
nevoi de programare sau implementare a politicilor nationale privind mediul si
transporturile.
2.6. Acest principiu general se aplica doar pentru realizarea
infrastructurilor fara a prejudicia evaluarea eventualelor elemente de ajutor
ce rezulta din tratamentul preferential acordat anumitor companii pentru
utilizarea infrastructurilor. De aceea, Consiliul Concurentei poate evalua
activitatile realizate in interiorul aeroporturilor de care pot beneficia in
mod direct sau indirect companiile aeriene.
2.7. Acordarea unor facilitati de natura fiscala sau sociala nu reprezinta
ajutoare de stat, ci constituie o masura generala atunci cand nu confera un
avantaj concurential anumitor intreprinzatori, prin evitarea suportarii
costurilor care ar trebui in mod normal suportate de acestia din propriile
resurse financiare. Crearea unor avantaje in pozitia concurentiala a anumitor
intreprinzatori impiedica fortele pietei sa aiba efectele lor normale.
2.8. Ajutoarele de stat cu caracter social sunt abordate pozitiv de catre
Consiliul Concurentei, deoarece acestea plaseaza beneficiile economice inaintea
intereselor intreprinzatorilor in cauza, favorizand schimbarile structurale,
reducand saracia si eliminand obligatiile impuse intreprinderilor de legislatia
nationala.
3. Ajutoare de operare
3.1. Ajutoarele de stat care au ca scop acoperirea pierderilor de operare
sunt in principiu interzise.
3.2. In cazuri exceptionale, asemenea ajutoare pot fi acordate cu
indeplinirea cumulativa a urmatoarelor conditii:
a) ajutoarele sa fie justificate prin contributia lor la redresarea,
innoirea si dezvoltarea flotei aeriene romanesti;
b) nivelul ajutoarelor sa fie proportional cu marimea dezavantajelor pe
care vizeaza sa le atenueze.
3.3. Ajutorul pentru operare trebuie sa fie limitat in timp si redus
progresiv.
3.4. Ajutorul de stat acordat sub forma subventiei directe pentru
exploatarea liniilor aeriene poate fi acceptat in urmatoarele doua cazuri:
a) obligatiile de serviciu public;
b) ajutoare cu caracter social.
3.5. Obligatiile de serviciu public
3.5.1. Obligatia de serviciu public reprezinta obligatia impusa unui
transportator aerian pentru a asigura ca serviciul satisface standardele de
continuitate, regularitate, capacitate si pret impuse cu privire la rutele
pentru care a fost autorizat sa opereze, standarde pe care transportatorul
aerian nu si le-ar asuma daca ar lua in considerare numai interesul lui
economic.
3.5.2. Obligatiile de serviciu public pot fi impuse:
a) unor servicii aeriene regulate spre un aeroport ce deserveste regiuni
periferice sau in dezvoltare;
b) pe o ruta cu trafic scazut avand destinatia un aeroport regional;
c) pe o ruta care sa fie considerata vitala pentru dezvoltarea economica a
regiunii unde este situat aeroportul.
3.5.3. Daca nici un transportator aerian nu a prestat sau nu este pe
punctul de a presta pe o ruta servicii aeriene regulate conform obligatiilor de
serviciu public care au fost impuse pe acea ruta, se poate limita accesul la acea
ruta numai pentru un singur transportator pentru o perioada maxima de 3 ani,
dupa care situatia trebuie sa fie reanalizata.
3.5.4. Dreptul de a opera trebuie acordat oricarui transportator aerian
roman, indreptatit sa opereze astfel de servicii aeriene, prin procedura de
licitatie publica deschisa.
3.5.5. Transportatorul aerian selectat pentru a realiza obligatia de
serviciu public impusa poate beneficia de o subventie compensatorie din surse
ale statului, care va lua in considerare cheltuielile si veniturile (adica
deficitul) generate de prestarea serviciului impus. Subventia nu poate implica
supracompensatia in favoarea transportatorului aerian. Dezvoltarea si
implementarea sistemului de compensare trebuie sa fie transparente. De aceea
trebuie sa existe un sistem analitic de contabilitate in companie suficient de
elaborat pentru a permite calcularea costurilor (inclusiv costurile fixe) si a
veniturilor.
3.5.6. Evaluarea subventiei compensatorii pentru a se stabili daca este
acceptabila se va realiza avandu-se in vedere dispozitiile legale privind
ajutorul de stat. In acest context este important ca o companie aeriana care
are acces la o ruta pentru care a fost impusa obligatia de serviciu public sa
poata fi compensata doar dupa ce a fost selectionata prin licitatie publica.
Aceasta procedura de licitatie permite furnizorului sa evalueze oferta pentru
ruta respectiva si sa faca alegerea tinand seama atat de interesul
utilizatorului, cat si de costul compensatiei.
3.5.7. Ajutorul de stat este implicat atunci cand confera un avantaj
beneficiarului sau. O subventie care se limiteaza doar la pierderile datorate
exploatarii unei anumite rute nu aduce nici un beneficiu special companiei care
a fost selectata in baza unor criterii obiective.
3.5.8. Consiliul Concurentei considera ca o compensatie pentru obligatia de
serviciu public nu implica ajutor de stat cu conditia ca:
a) transportatorul sa fie corect selectat printr-o licitatie;
b) sa fie limitat accesul la ruta pentru un singur transportator;
c) nivelul maxim al compensatiei sa nu depaseasca suma deficitului
prevazuta in oferta.
3.5.9. Consiliul Concurentei considera ca nivelul compensatiei este
principalul criteriu de selectare. Celelalte criterii (de exemplu: caracterul
adecvat al serviciului, preturile) si standardele impuse sunt incluse, in
general, in obligatiile de serviciu public. Astfel, numai in cazuri
exceptionale si justificate in mod corespunzator transportatorul selectat poate
fi altul decat cel care solicita cea mai scazuta compensatie.
3.5.10. In cazul in care exista dovezi ca nu a fost selectata cea mai buna
oferta, Consiliul Concurentei poate cere informatii de la organizatorii
licitatiei pentru a putea verifica daca adjudecarea licitatiei include elemente
de ajutor de stat.
3.5.11. In situatia in care nu a fost selectata cea mai buna oferta, se
poate considera ca transportatorului i s-a acordat ajutor de stat. Atunci cand
furnizorul nu a notificat ajutorul si compensatia a fost deja platita,
Consiliul Concurentei considera ajutorul de stat ilegal si va incepe procedura
investigatiei.
3.5.12. O posibila subventie oferita transportatorilor care beneficiaza de
concesiuni exclusive pe rutele interne in baza prevederilor legale in vigoare
poate include elemente de ajutor de stat, in special daca transportatorii nu au
fost selectati printr-o licitatie deschisa. Aceste rambursari trebuie
notificate pentru a fi analizate in vederea descoperirii eventualelor elemente
de ajutor de stat.
3.5.13. Evaluand aceste compensatii, Consiliul Concurentei va verifica daca
ajutorul nu presupune deturnarea unui volum important de trafic sau daca
permite transportatorilor sa realizeze subventii incrucisate pe rute - fie
regionale, interne sau intracomunitare - pe care ei concureaza cu alti
transportatori aerieni romani. Nu va fi luat in considerare cazul in care
subventia se bazeaza pe cheltuielile si veniturile (deficitul) generate de
prestarea serviciului public. O astfel de compensatie trebuie notificata.
3.6. Ajutoare cu caracter social
3.6.1. Ajutorul de stat cu caracter social, acordat consumatorilor
individuali, este permis doar in conditiile in care acest ajutor este acordat
fara discriminare transportatorilor aerieni care opereaza serviciile.
3.6.2. Ajutorul cu caracter social trebuie sa vizeze in principal anumite
categorii de calatori ce utilizeaza o ruta (de exemplu: copii, persoane cu
handicap, persoane cu venit scazut). Totusi, in cazul in care ruta in cauza
face legatura cu o regiune defavorizata, ajutorul trebuie sa acopere intreaga
populatie a acelei regiuni.
4. Aplicarea principiului investitorului privat prudent in economia de
piata
4.1. In analizarea notificarilor Consiliul Concurentei va tine seama de
principiul investitorului privat prudent. Consiliul Concurentei nu face
rationamente in locul investitorului si nici nu le cenzureaza pe ale acestuia,
dar trebuie sa stabileasca daca programul finantat de stat va fi rentabil,
inainte de a-l considera o operatiune comerciala normala. Daca insa anumite
aspecte ale operatiei indica faptul ca un proprietar nu si-ar risca propriul
capital in circumstante asemanatoare, operatiunea va fi considerata ajutor de
stat.
4.2. Aporturi de capital
4.2.1. Aportul de capital nu implica un ajutor de stat atunci cand
participarea statului la capitalul unei societati trebuie sa fie majorata, cu
conditia ca aportul de capital sa fie proportional cu numarul de actiuni
detinute de autoritatile publice si sa fie insotit de un aport de fonduri ale
unui actionar privat in cadrul procesului de majorare a capitalului social.
Aportul de fonduri al actionarului privat trebuie sa aiba o importanta
economica semnificativa.
4.2.2. In mod normal se va putea considera ca principiul investitorului
privat prudent in economia de piata a fost respectat daca structura si
perspectivele viitoare ale companiei permit realizarea unor venituri normale
intr-un interval rezonabil in comparatie cu o intreprindere privata, prin plata
de dividende sau prin plusvaloare de capital.
4.2.3. Consiliul Concurentei va analiza situatia comerciala si financiara
trecuta, prezenta si viitoare a societatii.
4.2.4. Pentru a examina daca perspectivele financiare ale unei companii
sunt realiste, Consiliul Concurentei va evalua situatia acesteia, si anume:
a) performante financiare. Se analizeaza indicatori cum ar fi:
- raportul dintre datorii si capitalul propriu, precum si fluxul de
numerar, indicatori importanti ai soliditatii financiare a unei societati;
- rezultatele de exploatare si rezultatele nete inregistrate pe mai multi
ani;
- indicatorii de rentabilitate;
- valorile viitoare ale capitalului si platile viitoare de dividende;
b) eficienta economica si tehnica. Se analizeaza indicatori cum ar fi:
- costurile de exploatare si productivitatea muncii;
- varsta flotei. O companie care are o flota de varsta superioara mediei
europene va fi in mod cert dezavantajata din cauza investitiilor considerabile
necesare pentru reinnoirea flotei sale;
c) strategia comerciala pe diferite piete. Pot fi analizate tendintele
diferitelor piete pe care compania intra in concurenta (situatia trecuta,
prezenta si viitoare), cota de piata detinuta de companie pe o perioada
suficient de lunga si perspectivele companiei.
4.2.5. In cazul intreprinderilor aflate in dificultate, masurile necesare
pentru imbunatatirea si restructurarea acestora sunt esentiale pentru evaluarea
realizata de Consiliul Concurentei. Aceste intreprinderi trebuie sa aiba un
program de restructurare coerent. Consiliul Concurentei considera necesar ca
planurile de restructurare sa fie stabilite de consilieri financiari
independenti.
4.3. Finantarea imprumuturilor
4.3.1. Consiliul Concurentei va aplica principiul investitorului privat in
economia de piata pentru a evalua daca imprumutul este acordat in conditii
comerciale normale si daca ar fi putut fi acordat de o societate comerciala
bancara.
4.3.2. Consiliul Concurentei va tine cont, in special, de rata dobanzii
aplicata si de garantia ceruta pentru a acoperi imprumutul, dobanda si alte
costuri aferente acestuia.
4.3.3. Consiliul Concurentei va examina daca garantia acordata este
suficienta pentru a rambursa integral imprumutul in caz de suspendare a platii,
cat si situatia financiara a companiei la momentul acordarii imprumutului.
4.3.4. Elementul de ajutor va fi echivalent cu diferenta dintre rata
dobanzii pe care compania aeriana ar plati-o in conditii normale de piata si
cea pe care o plateste efectiv.
4.3.5. In cazul extrem cand imprumutul negarantat este acordat unei
companii care, in circumstante normale, nu ar fi in masura sa obtina o
finantare, imprumutul va fi echivalat efectiv unei subventii si Consiliul
Concurentei il va considera ca atare.
4.4. Garantii
4.4.1. Pentru a evalua elementul de ajutor continut de o garantie este
necesara o analiza a situatiei financiare a celui care primeste imprumutul.
Elementul de ajutor al unei asemenea garantii ar fi egal cu diferenta dintre
rata pe care cel care primeste imprumutul ar trebui sa o achite pe o piata
libera si cea care a fost obtinuta efectiv datorita garantiei nete a intregii
prime achitate.
4.4.2. In cazul in care nici o institutie financiara, tinand cont de
situatia financiara precara a companiei aeriene, nu ar accepta sa acorde un
imprumut fara o garantie de stat, intregul imprumut va fi considerat ca un
ajutor de stat.
5. Ajutorul de stat regional in sectorul aerian
5.1. Ajutorul de stat regional se acorda companiilor stabilite in regiuni
dezavantajate sau care investesc in aceste regiuni.
5.2. Pentru ajutorul regional acordat in sectorul aerian se aplica
dispozitiile Regulamentului privind ajutorul de stat regional si ajutorul de
stat pentru intreprinderile mici si mijlocii, pus in aplicare prin Ordinul
presedintelui Consiliului Concurentei nr. 92/2002, publicat in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 470 din 2 iulie 2002.
6. Ajutorul de stat pentru salvare si restructurare
6.1. Ajutorul de stat pentru salvare si ajutorul de stat pentru
restructurare, acordate in sectorul aviatiei, se acorda cu respectarea
dispozitiilor Regulamentului privind ajutorul de stat regional si ajutorul de
stat pentru salvarea si restructurarea firmelor in dificultate, pus in aplicare
prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 92/2002, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 470 din 2 iulie 2002.
7. Ajutorul de stat in cadrul procesului de privatizare in sectorul
transportului aerian
7.1. In cazul in care statul actionar cedeaza participatia sa la capitalul
unei societati de transport aerian, ajutorul de stat nu este implicat daca sunt
indeplinite urmatoarele conditii:
a) cesiunea se realizeaza prin intermediul unei oferte publice
neconditionate pentru licitatie, in conditii transparente si nediscriminatorii;
b) intreprinderea este vanduta celui mai bun ofertant;
c) partile interesate dispun de un timp suficient pentru a-si pregati
oferta si pentru a obtine toate informatiile necesare care sa le permita sa procedeze
la o evaluare corecta.
7.2. Urmatoarele vanzari realizate in cadrul procesului de privatizare sunt
supuse notificarii deoarece se presupune ca acestea implica ajutor de stat:
a) toate vanzarile prin intermediul unor metode restrictive sau efectuate
sub forma de vanzari comerciale directe;
b) toate vanzarile insotite de anularea datoriilor de catre stat,
intreprinderi publice sau orice alt organism public;
c) toate vanzarile precedate de o conversie a datoriei in capital sau de o
recapitalizare;
d) toate vanzarile realizate in conditii ce nu pot fi acceptate in
tranzactiile intre investitori in economia de piata.
7.3. Societatile vandute in conditiile enumerate la pct. 7.2 trebuie sa fie
evaluate de un expert independent care trebuie, in circumstante normale, sa
indice valoarea de cesiune globala a societatii si, daca Consiliul Concurentei
apreciaza necesar, valoarea de lichidare. Un raport precizand valoarea de
cesiune si produsul vanzarii trebuie sa fie prezentat Consiliului Concurentei
in scopul de a-i permite sa stabileasca suma efectiva a ajutorului.
8. Concesiunea de drepturi exclusive pentru activitatile conexe
transporturilor aeriene
8.1. Acordarea drepturilor exclusive pentru activitatile conexe
transporturilor aeriene poate implica avantaje financiare considerabile pentru
concesionarul exclusiv.
8.2. Statul sau entitatea responsabila cu exploatarea unei infrastructuri
aeroportuare poate acorda o concesiune exclusiva unei companii aeriene pentru
un pret inferior valorii reale pe piata a concesiunii. Daca concesionarul nu
plateste redeventa pentru drepturile sale de exclusivitate sau nu plateste
decat o redeventa inferioara pretului pe care concedentul l-ar pretinde in
conditii comerciale normale, operatiunea comporta un element de ajutor.
8.3. Consiliul Concurentei estimeaza ca, intr-o maniera generala,
operatiunea nu implica nici un element de ajutor daca concesionarul a fost ales
in circumstante care ar putea fi acceptate de un concedent normal in conditii
normale de economie de piata. In anumite circumstante, de exemplu atunci cand
cel mai bun ofertant este putin fiabil sau atunci cand solvabilitatea acestuia
este precara, Consiliul Concurentei ar putea admite acceptarea unei oferte
inferioare.
9. Dispozitii finale
9.1. Dispozitiile prezentelor instructiuni nu contravin celorlalte
reglementari emise in aplicarea Legii nr. 143/1999.
9.2. Prezentele instructiuni se aplica ajutoarelor de stat acordate
transportului aerian, notificate dupa intrarea in vigoare a acestora, precum si
atunci cand ajutoarele de stat au fost notificate inainte de intrarea lor in
vigoare, dar decizia Consiliului Concurentei este ulterioara acestei date sau
Consiliul Concurentei nu a emis inca o decizie.
9.3. In conformitate cu prevederile art. 29 alin. (1) din Legea concurentei
nr. 21/1996 si ale art. 22 alin. (5) din Legea nr. 143/1999, cu modificarile si
completarile ulterioare, prezentele instructiuni vor fi puse in aplicare prin
ordin al presedintelui Consiliului Concurentei.
INSTRUCTIUNI
privind autorizarea ajutoarelor de stat in domeniul transportului maritim
In temeiul art. 28 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare, si al art. 22 alin. (1) din Legea nr.
143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificarile si completarile ulterioare,
Consiliul Concurentei adopta prezentele instructiuni.
1. Introducere
1.1. Elaborarea unui cadru juridic de reglementare a disciplinei ajutorului
de stat reprezinta continuarea procesului de armonizare a legislatiei romanesti
cu legislatia europeana, parte a procesului de aderare a Romaniei la Uniunea
Europeana.
1.2. Scopul autorizarii de catre Consiliul Concurentei a ajutoarelor de stat
acordate de autoritatile publice sau de organisme care administreaza surse ale
statului in domeniul transportului maritim este de a urmari masura in care un
ajutor de stat este compatibil cu mediul concurential normal intr-o economie de
piata in care preturile produselor si tarifele serviciilor sunt determinate pe
baza cererii si ofertei.
1.3. Ajutorul de stat acordat in domeniul transportului maritim poate fi
justificat, in principal, de necesitatea depasirii standardelor de siguranta a
navigatiei si a conditiilor de lucru la bordul navelor maritime inregistrate in
Romania, conform conventiilor internationale la care Romania este parte si
rezolutiilor organizatiilor internationale la care este membra, in special ale
Organizatiei Maritime Internationale, de necesitatea modernizarii si reinnoirii
flotei maritime romanesti, precum si a depasirii standardelor privind protectia
mediului, in scopul asigurarii libertatii de acces pe piata internationala de
transport.
2. Domeniu de aplicare
2.1. Prezentele instructiuni se aplica schemelor de ajutor de stat si
ajutoarelor de stat individuale acordate in domeniul transportului maritim.
2.2. Nu intra sub incidenta prezentelor instructiuni ajutorul de stat
acordat constructiei de nave si ajutorul pentru vasele de pescuit.
2.3. Investitiile in infrastructura transporturilor maritime nu sunt
considerate, in principiu, ca fiind ajutor de stat, in sensul art. 2 din Legea
nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificarile si completarile
ulterioare, daca este asigurat accesul liber si egal la infrastructura, in
beneficiul tuturor operatorilor interesati. Totusi Consiliul Concurentei poate
examina aceste investitii, daca de acestea ar beneficia direct sau indirect
anumiti armatori.
2.4. Masurile de sprijin, indiferent de forma, din surse de stat, acordat
de autoritati publice sau de alte organisme care le administreaza in numele
statului nu reprezinta ajutor de stat in situatia in care se respecta
principiul investitorului privat prudent in economia de piata.
3. Definitii
3.1. In sensul prezentelor instructiuni, termenii si expresiile de mai jos
semnifica dupa cum urmeaza:
a) companie de navigatie - o societate comerciala, infiintata ca persoana
juridica romana, care are ca obiect de activitate transportul maritim de
marfuri si/sau persoane si care detine nave maritime aflate in proprietate sau
navlosite ca nave nearmate si neechipate pentru cel putin un an;
b) nava este definita conform Ordonantei Guvernului nr. 42/1997 privind transportul
naval, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 412/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare, si intruneste cumulativ urmatoarele
conditii: este destinata transportului maritim de marfuri si/sau persoane si
are dreptul de arborare a pavilionului roman;
c) navigator - personalul navigant si auxiliar care formeaza echipajul
navei, stabilit in functie de tipul si destinatia navei;
d) obligatie de serviciu public - orice obligatie impusa unei companii de
navigatie de a asigura un serviciu care sa satisfaca standarde fixe de
continuitate, regularitate, capacitate si pret, standarde pe care compania nu
si le-ar asuma daca ar lua in considerare doar interesul ei economic;
e) taxa pe tonaj - reprezinta suma platita de proprietarul navei in functie
de tonajul net al navelor din operare.
4. Scopul si obiectivele generale ale ajutorului de stat acordat in
domeniul transportului maritim
4.1. Ajutorul de stat acordat in domeniul transportului maritim nu trebuie
sa conduca la distorsionarea semnificativa a concurentei si sa afecteze
aplicarea corespunzatoare a acordurilor internationale la care Romania este
parte.
4.2. Ajutorul de stat trebuie sa fie limitat la ceea ce este necesar pentru
realizarea scopului propus si sa fie acordat intr-un mod transparent.
4.3. Se vor lua in considerare efectele cumulative ale tuturor ajutoarelor
acordate de autoritatile statului (la nivel national, regional si local) pentru
acelasi obiectiv.
4.4. Pot fi permise ajutoare de stat in domeniul transportului maritim care
au ca obiective:
a) mentinerea navelor sub pavilion romanesc;
b) instruirea permanenta a fortei de munca angajate (de la bordul navelor,
cat si de pe uscat);
c) cresterea competitivitatii, pastrarea know-how-ului si dezvoltarea
abilitatilor maritime;
d) imbunatatirea sigurantei;
e) imbunatatirea calitatii atat din punct de vedere al standardelor
tehnice, in sensul depasirii acestora, cat si din punct de vedere al operarii
navelor.
5. Ajutorul de operare
5.1. Ajutoarele de stat care au ca scop acoperirea pierderilor sunt, in
general, incompatibile cu mediul concurential normal.
5.2. In cazuri exceptionale, asemenea ajutoare pot fi acordate cu
indeplinirea cumulativa a urmatoarelor conditii:
a) ajutoarele sa fie justificate prin contributia lor la redresarea,
innoirea si dezvoltarea flotei maritime comerciale romanesti;
b) nivelul ajutoarelor sa fie proportional cu marimea dezavantajelor pe
care vizeaza sa le atenueze.
6. Masuri sociale si fiscale care sa imbunatateasca competitivitatea
6.1. Pot fi autorizate ajutoare de stat in domeniul transportului maritim
pentru companiile de navigatie, constand in:
a) neimpozitarea profiturilor realizate prin vanzarea de nave, pentru un
numar limitat de ani, cu conditia ca aceste profituri sa fie reinvestite in
achizitia de nave noi;
b) reducerea termenelor de amortizare a investitiilor in navele noi care
intra in patrimoniul companiilor;
c) inlocuirea sistemului normal de impozitare a companiei cu o taxa pe
tonajul net al navelor din operare, indiferent de profiturile sau pierderile
companiei intr-un an calendaristic;
d) alte facilitati fiscale.
6.2. Pentru a beneficia de ajutoare de stat constand in facilitati fiscale
si sociale, companiile de navigatie trebuie sa indeplineasca urmatoarele
criterii:
a) sa faca dovada ca managementul strategic si comercial este asigurat pe
teritoriul Romaniei, companiile de navigatie fiind supuse impozitarii pe
societate in Romania;
b) navele cu care opereaza companiile ce beneficiaza de aceste masuri detin
certificate care sa ateste conformitatea cu regulile, acordurile si conventiile
internationale aplicabile transportului maritim, in special in privinta
conditiilor de siguranta a navigatiei si a conditiilor de lucru de la bordul
navelor.
6.3. Consiliul Concurentei va cere rapoarte regulate care sa demonstreze
efectul ajutoarelor de stat autorizate asupra flotei inregistrate in Romania si
asupra angajarii navigatorilor.
6.4. Avantajele fiscale mentionate anterior trebuie limitate doar la
activitatile de navigatie; deci, in cazul in care o companie care detine nave
este, de asemenea, angrenata in alte activitati comerciale se va solicita
realizarea unei contabilitati transparente pentru a prezenta in mod diferentiat
datele referitoare la activitatile de navigatie si cele auxiliare.
7. Ajutoarele de stat privind costurile legate de munca
7.1. Pot fi autorizate ajutoare de stat in domeniul transportului maritim
pentru companiile de navigatie, constand in:
a) masuri pentru reducerea costurilor legate de munca;
b) masuri de sprijin care sa stimuleze in mod direct dezvoltarea sectorului
maritim si angajarea de personal;
c) reducerea la zero a obligatiilor, ceea ce permite companiilor maritime
sa aduca costurile cu angajarea personalului la un nivel care sa se alinieze la
normele mondiale care, adeseori, impun scutirea de la obligatia de a plati taxe
si asigurari sociale pentru navigatori.
7.2. Demersul constand in rambursarea partiala sau totala a costurilor
rezultate din impozitele percepute pe salarii, catre compania de navigatie,
este, in general, considerat ca fiind echivalentul unui sistem redus de
impozitare, cu conditia sa fie legat de impozitele percepute, neexistand nici
un element de supracompensare. Acest sistem trebuie sa fie transparent si sa nu
fie deschis abuzurilor.
7.3. Nu pot fi autorizate ajutoare de stat sub forma subventiilor privind
salariile nete ale navigatorilor intrucat conduc la o denaturare a concurentei.
8. Ajutoare de stat pentru investitii
8.1. Ajutorul de stat pentru investitii poate fi permis cu respectarea
normelor de siguranta pe mare, in anumite conditii, pentru imbunatatirea
echipamentelor de la bordul navelor inregistrate in Romania sau pentru
promovarea folosirii navelor sigure. Se pot acorda ajutoare de stat in
modalitatile prevazute de art. 2 alin. (6) din Legea nr. 143/1999, cu
modificarile si completarile ulterioare, ajutoare care au ca efect modernizarea
navelor inregistrate in Romania, atingandu-se standarde superioare celor
obligatorii de siguranta si de mediu stabilite in conventiile internationale si
care anticipeaza standarde de nivel mai inalt, sporindu-se astfel controlul
sigurantei si al mediului.
8.2. In situatia in care investitiile sunt legate de constructia de nave,
ajutorul de stat acordat trebuie sa fie in conformitate cu reglementarile
specifice ajutorului pentru constructiile de nave.
8.3. Ajutorul regional pentru companiile maritime, care poate lua forma
unui ajutor pentru investitii, poate fi permis doar in conditiile in care
beneficiile vor reveni regiunii, dupa o perioada de timp rezonabila. Poate fi
cazul investitiilor legate de constructia unui depozit sau al achizitiei unui echipament
fix la bord.
8.4. De asemenea, ajutorul de stat pentru investitii acordat companiilor
maritime poate fi permis doar atunci cand sunt indeplinite regulile privind
ajutorul de stat regional.
9. Ajutorul de stat regional acordat in transportul maritim
9.1. In cazul schemelor regionale de ajutor de stat pentru transportul
maritim sunt aplicabile reglementarile privind ajutorul de stat regional.
10. Ajutorul de stat pentru instruire
10.1. Multe programe de instruire urmate de navigatori si finantate de stat
nu sunt considerate a fi ajutoare de stat datorita naturii generale a acestora
(mai mult profesionale decat academice). Prin urmare, acestea nu fac obiectul
notificarii si examinarii de catre Consiliul Concurentei.
10.2. In cazul acordarii ajutoarelor de stat pentru instruire este
obligatorie notificarea in cazul in care valoarea acestora depaseste nivelul
pragului minim stabilit prin Legea nr. 143/1999, cu modificarile si
completarile ulterioare, prag ce poate fi modificat prin ordin al presedintelui
Consiliului Concurentei.
10.3. Ajutorul de stat pentru instruire va fi autorizat cu conditia ca
acesta sa respecte criteriile generale de acordare (de exemplu:
proportionalitate, nediscriminare, transparenta - in legatura cu instruirea
facuta la bordul navelor inscrise in registrele romanesti).
10.4. In mod exceptional, ajutorul pentru instruirea la bordul altor nave
poate fi autorizat atunci cand se justifica prin criterii obiective, cum ar fi
lipsa locurilor disponibile pe navele inscrise in registrul statului roman.
10.5. Cand sunt acordate ajutoare de stat pentru instruirea la bord, cel
instruit nu poate sa fie, in principiu, un membru activ al echipajului, dar
echipajul trebuie sa fie supranumerar. Aceasta pentru a se asigura ca
subventiile pentru salariile nete nu pot fi platite pentru navigatorii
angrenati in activitati normale ale echipajelor.
10.6. Pentru a asigura si dezvolta specializarea maritima si
competitivitatea industriei maritime sunt necesare cercetari vaste si eforturi
de dezvoltare concentrate pe calitate, productivitate, siguranta si protectia
mediului. Pentru acestea sprijinul statului poate fi autorizat in conformitate
cu reglementarile privind ajutorul de stat pentru cercetare-dezvoltare si protectia
mediului.
11. Ajutorul de stat pentru restructurare, inclusiv privatizare
11.1. Consiliul Concurentei va aplica instructiunile privind salvarea si
restructurarea firmelor in dificultate in cazul ajutorului de stat pentru
restructurare acordat companiilor maritime.
12. Obligatiile si contractele serviciului public
12.1. Obligatiile de serviciu public pot fi impuse in cadrul serviciilor
programate in porturile care deservesc regiunile periferice ale Romaniei sau
rutele foarte putin deservite, considerate vitale pentru dezvoltarea economica
a regiunii respective, in cazurile in care operatorii de pe piata nu ar asigura
un nivel suficient al serviciilor.
12.2. Interventia statului pentru acoperirea pierderilor operationale
rezultate din indeplinirea obligatiilor de serviciu public nu este considerata
ajutor de stat. Pe cale de consecinta, notificarea la Consiliul Concurentei nu
este necesara daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
a) contractele de serviciu public nu incalca aplicarea corespunzatoare a
tratatelor internationale la care Romania este parte si nu contin elemente de
ajutor de stat; obligatia serviciului public este adjudecata prin organizarea
de licitatii publice, implementarea contractelor de serviciu public urmand a fi
transparenta si sa permita dezvoltarea concurentei;
b) sa se faca publicitate corespunzatoare pentru licitatiile publice (cu
respectarea cerintelor legate de nivelul si frecventa serviciului, capacitate,
preturi, standarde solicitate etc.); acestea trebuie specificate clar si
transparent pentru a asigura tuturor transportatorilor cu drept de acces la
ruta sanse egale sa oferteze;
c) statul poate atribui un contract ofertantului castigator care solicita
cea mai scazuta compensatie financiara si ii poate rambursa acestuia costurile
suplimentare suportate de operator ca rezultat al prestarii serviciului, in
afara cazurilor exceptionale si pe deplin justificate. Aceste costuri trebuie
sa fie direct legate de deficitul calculat, realizat de operator ca urmare a
serviciilor prestate. Trebuie tinuta contabilitate separat pentru fiecare
serviciu astfel incat sa se poata verifica existenta sau inexistenta
supracompensatiilor sau a subventiilor incrucisate si daca sistemul nu poate fi
folosit pentru a sprijini un management ineficient ori metode de operare
ineficiente.
12.3. Durata serviciului public trebuie limitata la aproximativ 5 ani,
deoarece contractele care se desfasoara pe perioade semnificativ mai lungi pot
determina crearea unui monopol.
12.4. Exceptiile de la procedura mentionata mai sus pot fi justificate si
trebuie notificate si evaluate de catre Consiliul Concurentei potrivit
regulilor generale privind ajutorul de stat. In evaluarea compatibilitatii,
Consiliul Concurentei va analiza daca ajutorul poate sa devieze un volum
semnificativ al traficului sau daca implica supracompensarea, ceea ce ar putea
permite operatorului selectat subventia incrucisata a activitatilor pentru care
exista si alti competitori.
13. Limitele ajutorului de stat
13.1. O reducere pana la zero a impozitelor si cheltuielilor sociale pentru
navigatori si a impozitelor percepute companiei, pentru activitatea de
navigatie, este nivelul maxim permis al ajutorului de stat.
14. Dispozitii finale
14.1. Dispozitiile prezentelor instructiuni nu contravin celorlalte
reglementari emise in aplicarea Legii nr. 143/1999, cu modificarile si
completarile ulterioare.
14.2. Prezentele instructiuni se aplica ajutoarelor de stat acordate
transportului maritim, notificate dupa intrarea in vigoare a acestora, precum
si atunci cand ajutoarele de stat au fost notificate inainte de intrarea lor in
vigoare, dar decizia Consiliului Concurentei este ulterioara acestei date sau
Consiliul Concurentei nu a emis inca o decizie.
14.3. In conformitate cu prevederile art. 29 alin. (1) din Legea
concurentei nr. 21/1996 si ale art. 22 alin. (5) din Legea nr. 143/1999, cu
modificarile si completarile ulterioare, prezentele instructiuni vor fi puse in
aplicare prin ordin al presedintelui Consiliului Concurentei.