ORDIN
Nr. 1774 din 9 septembrie 1996
pentru aprobarea Normelor metodologice privind evidentierea in contabilitate a
constituirii si utilizarii fondurilor de stimulare a personalului din aparatul
propriu al Ministerului Finantelor si din unitatile subordonate acestuia, in
conformitate cu prevederile Hotararii Guvernului nr. 487 din 21 iunie 1996
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 225 din 20 septembrie 1996
Ministru de stat, ministrul finantelor,
in baza Hotararii Guvernului nr. 449/1994 privind organizarea si
functionarea Ministerului Finantelor, republicata, si a prevederilor art. 8 din
Hotararea Guvernului nr. 487 din 21 iunie 1996,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice privind evidentierea in contabilitate a
constituirii si utilizarii fondurilor de stimulare a personalului din aparatul
propriu al Ministerului Finantelor si din unitatile subordonate acestuia, in
conformitate cu prevederile Hotararii Guvernului nr. 487/1996, anexa la
prezentul ordin.
Art. 2
Directia generala de contabilitate publica si trezorerie a statului,
Directia generala de organizare, resurse umane si servicii generale si
directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene si a municipiului Bucuresti vor aduce la indeplinire dispozitiile din
prezentul ordin.
Art. 3.
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
privind evidentierea in contabilitate a constituirii si utilizarii fondurilor
de stimulare a personalului din aparatul propriu al Ministerului Finantelor si
din unitatile subordonate acestuia, in conformitate cu prevederile Hotararii
Guvernului nr. 487/1996
In aplicarea prevederilor art. 8 din Hotararea Guvernului nr. 487/1996 cu
privire la constituirea si utilizarea de fonduri de stimulare a personalului
din aparatul propriu al Ministerului Finantelor si din unitatile subordonate
acestuia, se emit urmatoarele norme:
1. Veniturile suplimentare stabilite de catre personalul din aparatul
propriu al Ministerului Finantelor si din unitatile subordonate acestuia, ca
urmare a controalelor efectuate, in conditiile art. 1 si 2 din Hotararea
Guvernului nr. 487/1996, se vireaza de catre platitorii in cauza in conturile
de venituri ale bugetului de stat, pe capitole si subcapitole, sau in conturile
de disponibil ale fondurilor speciale, dupa caz, deschise la trezoreriile
statului sau la unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A., in judetele in care
nu functioneaza trezorerii ale statului.
Organele financiare respective, o data cu incheierea procesului-verbal de
constatare a veniturilor suplimentare, vor stabili si termenele de varsare ale
acestora la bugetul de stat sau la bugetele fondurilor speciale. Aceste organe
vor urmari permanent incasarea veniturilor suplimentare constatate si stabilite
prin procesele-verbale incheiate.
2. In vederea defalcarii cotei de 1% din veniturile suplimentare incasate,
ca urmare a controalelor efectuate, peste nivelul veniturilor declarate si al
obligatiilor de plata asumate fata de bugetul de stat si bugetele fondurilor
speciale, organele financiare constatatoare vor proceda astfel:
a) Lunar, pana la data de 10, intocmesc situatia din modelul prezentat in
anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice, distinct pentru bugetul de stat
si pentru fiecare fond special constituit, conform legii, pentru sumele
incasate in luna precedenta. Situatia se completeaza de catre organele
financiare constatatoare in coloanele: "nr. crt.",
"proces-verbal de constatare", "denumirea impozitelor, taxelor
si altor venituri stabilite suplimentar", "denumirea contribuabilului
verificat", "suma stabilita in procesul-verbal de constatare".
b) Situatiile se intocmesc pe fiecare trezorerie teritoriala, in functie de
conturile in care au fost virate veniturile respective.
In cazul in care organele Garzii financiare si ale directiilor de control
si inspectiilor fiscale ale directiilor generale ale finantelor publice si
controlului financiar de stat judetene au stabilit venituri suplimentare care
se incaseaza in conturi deschise la trezoreriile statului din judet, situatiile
mentionate mai sus vor fi transmise acestor trezorerii.
3. Trezoreriile teritoriale ale statului, respectiv serviciul de control si
evidenta veniturilor, au obligatia sa verifice incasarea fiecarei sume inscrise
in anexa nr. 1, completand datele din col. 7-11 din situatie.
Sumele din procesul-verbal de constatare, care nu se regasesc ca incasate,
se anuleaza cu o linie, precizandu-se in coloana "observatii" ca suma
nu a fost incasata.
In cazul in care suma incasata este mai mica decat suma stabilita prin
procesul-verbal de constatare, cota de 1% se aplica numai asupra sumei efectiv
incasate, acest fapt specificandu-se in coloana "observatii".
4. Dupa verificarea si completarea datelor din col. 7-12 din situatia-anexa
nr. 1, organele trezoreriei procedeaza astfel:
a) In cazul veniturilor suplimentare stabilite si incasate pentru bugetul
de stat:
- totalul veniturilor suplimentare si cuvenite fiecarei directii sau Garzii
financiare, stabilit in col. 11 din anexa nr. 1, se vireaza cu ordin de plata
in contul 50.01 "Disponibil din fonduri cu destinatie speciala ale
ministerelor si institutiilor subordonate", deschis pe seama directiei
generale a finantelor publice si controlului financiar de stat la trezoreria
resedinta de judet. In ordinul de plata se inscriu in mod detaliat natura sumei
virate, directia beneficiara sau Garda financiara, documentul care a stat la
baza operatiunii etc.;
- se evidentiaza prelevarea veniturilor suplimentare pe sursele incasate pe
capitole si subcapitole (in debit). In acest scop, pentru veniturile a caror
evidenta analitica se conduce pe platitori, se deschide in cadrul fiecarei
surse de venit un cont analitic intitulat: "Sume prelevate pentru fondul
de stimulare conform Hotararii Guvernului nr. 487/1996". Acest cont se
codifica in contabilitatea trezoreriei, astfel: cont sintetic 20, cod capitol
si subcapitol; la cod fiscal se inscrie: 999000.
In cazul surselor de venituri incasate, a caror evidenta se conduce numai
la nivelul capitolelor si subcapitolelor, prelevarea veniturilor se
inregistreaza in debitul conturilor respective.
Operatiunile de mai sus se inregistreaza in contabilitatea trezoreriei, astfel:
La trezoreriile orasenesti si perceptii:
- virarea in contul 50.01% = 61 "Cont corespondent al
trezoreriei"
deschis la trezoreria
municipala resedinta 20 .....
de judet pe seama 20 .....
Directiei generale a 20 .....
finantelor publice si
controlului financiar de
stat a sumelor prelevate
din veniturile incasate la
bugetul de stat suplimentar
(cont 20 "Veniturile
bugetului de stat",
urmat de codul, capitolul
si subcapitolul, precum
si de codul fiscal)
La trezoreria municipala resedinta de judet:
- primirea in contul 50.01 61 "Cont = 50.01
"Disponibil
al Directiei generale a corespondent din fonduri cu
finantelor publice si trezoreriei" al destinatie
speciala
controlului financiar de ale ministerelor si
stat a sumelor de la institutiilor
trezoreriile din judet, subordonate"
reprezentand cota de
1% din veniturile
suplimentare
- prelevarea sumelor din % = 50.01 "Disponibil din
veniturile suplimentare 20 ....... fonduri cu destinatie
incasate la trezoreria 20 ....... speciala ale
municipala si virate in 20 ....... ministerelor
contul 50.01 al Directiei si institutiilor
generale a finantelor subordonate"
publice si controlului
financiar de stat
Operatiunea se efectueaza pe baza de nota contabila; extrasul contului
50.01, impreuna cu ordinele de plata sau notele contabile, dupa caz, se
transmite Directiei generale a finantelor publice si controlului financiar de
stat.
Situatia-anexa nr. 1 ramane ca document justificativ la trezorerie.
b) In cazul veniturilor suplimentare constatate la fondurile speciale:
- trezoreria municipala resedinta de judet, la care sunt deschise conturile
fondurilor speciale, preia cu ordin de plata sumele cuvenite din veniturile
suplimentare privind fondurile speciale pe baza situatiei-anexa nr. 1 si le
vireaza in contul 50.01 mentionat mai sus, efectuand urmatoarea inregistrare:
% = 50.01 "Disponibil din fonduri
30.03 "Disponibil din Fondul cu destinatie speciala ale
pentru pensia suplimentara" ministerelor si institutiilor
30.04 "Disponibil din Fondul subordonate"
pentru plata ajutorului de
somaj"
etc.
5. In judetele Mehedinti si Ilfov si municipiile Bucuresti si Constanta,
unde nu functioneaza trezorerii ale statului, se aplica aceeasi metodologie
prevazuta in prezentele norme metodologice, cu urmatoarele deosebiri:
- sumele stabilite in anexa nr. 1 se vireaza cu ordin de plata din fiecare
cont de venituri al bugetului de stat in contul 64.11.x.10 al Directiei
generale a finantelor publice si controlului financiar de stat, deschis la
unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A.;
- in contabilitatea executiei de casa a bugetului de stat, operatiunile se
inregistreaza in aceleasi conturi prevazute la pct. 4 lit. a);
- in cazul veniturilor suplimentare privind fondurile speciale se
procedeaza conform pct. 4 lit. b).
6. Conturile in care se inregistreaza in contabilitate operatiunile privind
fondul de stimulare a personalului din Ministerul Finantelor, conform Hotararii
Guvernului nr. 487/1996, se asigura cu ajutorul urmatoarelor conturi:
- 337.09 "Fondul pentru stimularea personalului din aparatul propriu
si din unitatile subordonate Ministerului Finantelor, conform Hotararii
Guvernului nr. 487/1996", ce se desfasoara in analitic pe cele patru surse
prevazute in prezentele norme metodologice;
- 119.01.09 "Disponibil din fondul pentru stimularea personalului din
aparatul propriu si din unitatile subordonate Ministerului Finantelor, conform
Hotararii Guvernului nr. 487/1996" (cont bancar 64.11.x.10 sau 50.01 la
trezoreriile statului).
In cadrul acestui cont, directiile generale ale finantelor publice si
controlului financiar de stat vor conduce evidenta analitica pe directiile
beneficiare ale stimulentelor;
- 421.09 "Cheltuieli din fondul pentru stimularea personalului din
aparatul propriu si din unitatile subordonate Ministerului Finantelor, conform
Hotararii Guvernului nr. 487/1996".
Executia veniturilor si cheltuielilor fondului pentru stimularea
personalului din aparatul propriu si din unitatile subordonate Ministerului
Finantelor, conform Hotararii Guvernului nr. 487/1996, se raporteaza
trimestrial - in darea de seama contabila pentru "INSTITUTII PUBLICE"
- formularul-anexa nr. 15 "Disponibil din fondul cu destinatie
speciala" la randul 07.
Fondul destinat stimularii personalului din aparatul propriu si unitatile
subordonate Ministerului Finantelor (cont 337.07), constituit in conformitate
cu prevederile Hotararii Guvernului nr. 498/1993 si cu Precizarile Ministerului
Finantelor nr. 143.300/1993. isi schimba denumirea in "Fondul pentru stimularea
personalului din aparatul propriu si din unitatile subordonate, conform
Hotararii Guvernului nr. 498/1993" (cont 337.07), si se raporteaza in
formularul-anexa nr. 15 la darea de seama contabila pentru "INSTITUTII
PUBLICE" la randul 05.
7. Precizarile din prezentele norme metodologice se aplica si in cazul
sumelor prelevate pentru fondul de stimulare, constituit in conditiile
Hotararii Guvernului nr. 498/1993, modificata prin Hotararea Guvernului nr.
562/1994, cu deosebirea ca se foloseste anexa nr. 2 la prezentele norme
metodologice, care inlocuieste anexele nr. 2 si 3 din Precizarile Ministerului
Finantelor nr. 143.300/1993 privind modul de aplicare a normelor pentru
constituirea si utilizarea fondului de stimulare a personalului propriu Ministerului
Finantelor si din unitatile subordonate acestuia.
ANEXA 1
la normele metodologice
Directia ........................
Garda financiara ................
.................................
Nr ......... din ................
SITUATIA
veniturilor suplimentare constatate si incasate de organele Ministerului
Finantelor, in baza Hotararii Guvernului nr. 487/1996 pentru
bugetul de stat *)
----------------
fondul special .....
pe luna ........
- lei -
|------------------------------------------------------------------------------|
| | Proces-verbal | Denumirea | Denumirea | Suma | Suma
|
| Nr.| de constatare |impozitelor, | contribuabilului | stabilita | incasata
|
|crt.|---------------| taxelor si | verificat |in procesul- |in contul
|
| | Nr. | Data | altor | | verbal de | de
|
| | | | venituri | | constatare | venituri
|
| | | | stabilite | | | (contul
| | | | | suplimentar | | |
fondului |
| | | | | | | special)
|
|----|-----|---------|-------------|------------------|-------------|----------|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7
|
|----|-----|---------|-------------|------------------|-------------|----------|
|------------------------------------------------------------------------------|
| Documentul cu care | Contul din venituri | Suma rezultata | Observatii
|
| s-a incasat suma | in care s-a inregistrat | din aplicarea |
|
|------------------- | incasarea veniturilor | cotei de 1% |
|
| Nr. | Data | suplimentare | | |
|--------------------|-------------------------|------------------|------------|
| 8 | 9 | 10 | 11 = col. 7 x 1% | 12
|
|---------|----------|-------------------------|------------------|------------|
|----|-----|---------|-------------|------------------|-------------|----------|
|----|-----|---------|-------------|------------------|-------------|----------|
|----|-----|---------|-------------|------------------|-------------|----------|
|----|-----|---------|-------------|------------------|-------------|----------|
|----|-----|---------|-------------|------------------|-------------|----------|
|----|-----|---------|-------------|------------------|-------------|----------|
|----|-----|---------|-------------|------------------|-------------|----------|
|----|-----|---------|-------------|------------------|-------------|----------|
| Total | X | X | |
|
|------------------------------------------------------------------------------|
|---------|----------|-------------------------|------------------|------------|
|---------|----------|-------------------------|------------------|------------|
|---------|----------|-------------------------|------------------|------------|
|---------|----------|-------------------------|------------------|------------|
|---------|----------|-------------------------|------------------|------------|
|---------|----------|-------------------------|------------------|------------|
|---------|----------|-------------------------|------------------|------------|
| X | X | X | | X
|
|---------|----------|-------------------------|------------------|------------|
_____________________________
| |
Director, Sef serviciu, | Trezoreria ................ |
| Verificat si completat |
| datele din coloanele 7 - 12 |
| |
| Director, Sef serviciu, |
|_____________________________|
------------
*) Se anuleaza ceea ce nu corespunde.
ANEXA 2
la normele metodologice
Directia ..................
Garda financiara ..........
...........................
Nr .......... din .........
SITUATIA
veniturilor suplimentare constatate si incasate de organele Ministerului
Finantelor, in baza Hotararii Guvernului nr. 489/1993, modificata prin
Hotararea Guvernului nr. 562/1994 pentru
bugetul de stat *)
--------------------
fondul special .....
pe luna ....
- lei-
|------------------------------------------------------------------------------|
| | Proces-verbal | Denumirea | Denumirea | Suma | Suma
|
| Nr.| de constatare | veniturilor | contribuabilului | stabilita | incasata
|
|crt.|---------------| | verificat |in procesul- |in contul
|
| | Nr. | Data | | | verbal de | de
|
| | | | | | constatare | venituri
|
| | | | | | | (bugetul
| | | | | | | | de
stat/ |
| | | | | | | bugetul |
| | | | | | | local)
|
|----|-----|---------|-------------|------------------|-------------|----------|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7
|
|----|-----|---------|-------------|------------------|-------------|----------|
|------------------------------------------------------------------------------|
| Documentul cu care | Codul | Suma rezultata din
|
| s-a incasat suma | contului de venituri | din aplicarea:
|
|------------------- | | cotei ... cotei ... cotei ...
| | Nr. | Data |
| |
|--------------------|-------------------------|-------------------------------|
| 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13
|
|---------|----------|-------------------------|---------|----------|----------|
|----|-----|---------|-------------|------------------|-------------|----------|
|----|-----|---------|-------------|------------------|-------------|----------|
|----|-----|---------|-------------|------------------|-------------|----------|
|----|-----|---------|-------------|------------------|-------------|----------|
|----|-----|---------|-------------|------------------|-------------|----------|
|----|-----|---------|-------------|------------------|-------------|----------|
|----|-----|---------|-------------|------------------|-------------|----------|
|----|-----|---------|-------------|------------------|-------------|----------|
| TOTAL | X | X | |
|
|------------------------------------------------------------------------------|
|---------|----------|-------------------------|---------|----------|----------|
|---------|----------|-------------------------|---------|----------|----------|
|---------|----------|-------------------------|---------|----------|----------|
|---------|----------|-------------------------|---------|----------|----------|
|---------|----------|-------------------------|---------|----------|----------|
|---------|----------|-------------------------|---------|----------|----------|
|---------|----------|-------------------------|---------|----------|----------|
|---------|----------|-------------------------|---------|----------|----------|
| X | X | X | | |
|
|---------|----------|-------------------------|---------|----------|----------|
_____________________________
| |
Director, Sef serviciu, | Trezoreria ................ |
| Verificat si completat |
| datele din coloanele 7 - 13 |
| |
| Director, Sef serviciu, |
|_____________________________|
--------------
*) Se anuleaza ceea ce nu corespunde.