Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

Ordinul Nr.182 din 30.12.2015

privind aprobarea Metodologiei pentru stabilirea venitului unitar aferent activităţii de furnizare reglementată, desfăşurată într-un an de reglementare, şi de aprobare a preţurilor reglementate în sectorul gazelor naturale, începând cu anul 2016
ACT EMIS DE: Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 4 din 05 ianuarie 2016



SmartCity1

Având în vedere prevederile art. 179 alin. (1), alin. (2) lit. b), alin. (4) şi (5) din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare,în temeiul dispoziţiilor art. 5 alin. (1) lit. b) şi ale art. 10 alin. (1) lit. l) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 33/2007 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 160/2012,preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei emite prezentul ordin. Articolul 1Se aprobă Metodologia pentru stabilirea venitului unitar aferent activităţii de furnizare reglementată, desfăşurată într-un an de reglementare, şi de aprobare a preţurilor reglementate în sectorul gazelor naturale, începând cu anul 2016, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 2La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 7/2015 privind aprobarea Metodologiei pentru stabilirea veniturilor reglementate unitare şi a veniturilor totale unitare aferente activităţii de furnizare reglementată şi de aprobare a preţurilor reglementate în sectorul gazelor naturale, pentru anul 2015, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 121 din 17 februarie 2015.Articolul 3Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei şi titularii licenţelor de furnizare a gazelor naturale vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. Articolul 4Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2016. Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, Niculae Havrileţ ANEXĂMETODOLOGIE pentru stabilirea venitului unitar aferent activităţii de furnizare reglementată, desfăşurată într-un an de reglementare, şi de aprobare a preţurilor reglementate în sectorul gazelor naturale, începând cu anul 2016 Capitolul I Secţiunea 1Principii generale Articolul 1(1) Prezenta metodologie reglementează modalitatea de fundamentare şi de stabilire a venitului unitar şi de aprobare a preţurilor reglementate din sectorul gazelor naturale, la care se realizează furnizarea reglementată a gazelor naturale într-un an din cadrul perioadei a patra de reglementare, începând cu anul 2016.(2) Furnizarea reglementată realizată de către furnizorul de ultimă instanţă, la preţ reglementat şi în baza contractelor-cadru pentru clienţii casnici, conform reglementărilor specifice elaborate de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei, denumită în continuare ANRE, nu face obiectul prezentei metodologii.(3) Determinarea anuală a venitului unitar şi aprobarea preţurilor reglementate, prevăzute la alin. (1), se realizează pe baza formulelor şi a parametrilor prevăzuţi în prezenta metodologie. Articolul 2(1) Perioada de reglementare reprezintă intervalul de timp pe parcursul căruia ANRE reglementează anual venitul pe care un titular de licenţă este îndreptăţit să îl realizeze pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale, denumit în continuare venit (Vfr), la nivelul acoperirii costurilor justificate, realizate într-o manieră prudentă, şi al unei rate rezonabile a rentabilităţii pentru capitalul investit.(2) Perioada a patra de reglementare începe la data de 1 ianuarie 2016 şi se încheie la data eliminării preţurilor reglementate pentru clienţii casnici, conform prevederilor legale.(3) Pentru operatorii licenţiaţi ulterior datei publicării prezentei metodologii, perioada de reglementare începe la data începerii activităţii reglementate şi se încheie la data eliminării preţurilor reglementate pentru clienţii casnici.(4) În vederea stabilirii şi aprobării venitului unitar aferent activităţii de furnizare reglementată, desfăşurată în primul an, operatorii menţionaţi la alin. (3) vor transmite documentaţia aferentă odată cu depunerea documentelor necesare obţinerii licenţelor de furnizare. Articolul 3(1) Stabilirea şi aprobarea venitului unitar, începând cu anul 2016, se vor realiza începând cu data de 1 aprilie a fiecărui an, pe baza datelor şi informaţiilor transmise de către titularii licenţei de furnizare a gazelor naturale, conform principiilor prezentei metodologii. (2) Pentru titularii nou-licenţiaţi, stabilirea şi aprobarea venitului unitar se vor realiza odată cu obţinerea licenţelor de furnizare. Secţiunea a 2-aFurnizarea reglementată a gazelor naturale Articolul 4(1) Furnizarea reglementată a gazelor naturale reprezintă activitatea comercială de vânzare a gazelor naturale către clienţii casnici care nu şi-au exercitat dreptul de eligibilitate şi desemnează ansamblul de activităţi şi operaţiuni desfăşurate de către titularul licenţei de furnizare pentru sau în legătură cu:a)încheierea contractelor pentru achiziţia gazelor naturale destinate asigurării furnizării reglementate a gazelor naturale, încheierea şi derularea contractelor-cadru reglementate privind serviciile de transport, înmagazinare şi distribuţie, precum şi acţiunile de echilibrare a sistemul naţional de transport (SNT); b)comercializarea gazelor naturale către clienţii casnici, în baza unor contracte-cadru de furnizare şi la preţ reglementat; c)relaţiile cu clienţii casnici, determinate de încheierea şi derularea contractelor de furnizare reglementată; d)informarea clienţilor, conform legislaţiei în vigoare; e)facturarea consumului de gaze naturale. (2) Pentru clienţii casnici care nu încheie un contract de vânzare-cumpărare a gazelor naturale cu clauze şi preţ negociat şi aleg astfel să rămână parte într-un contract comercial încheiat în baza contractului-cadru pentru furnizarea reglementată a gazelor naturale, furnizarea se va realiza la preţurile reglementate de către ANRE, în conformitate cu prezenta metodologie. Capitolul II Secţiunea 1 Venitul aferent unui an de reglementare, începând cu anul 2016, pentru titularii de licenţă de furnizare Articolul 5(1) Venitul aferent unui an de reglementare reprezintă venitul recunoscut şi permis de către ANRE unui titular de licenţă pentru acoperirea costurilor necesare desfăşurării activităţii de furnizare reglementată în anul respectiv, estimate la nivelul costurilor justificate şi realizate, întro manieră prudentă, în anul anterior de reglementare, şi al unei rate rezonabile a rentabilităţii pentru capitalul investit. (2) Veniturile nerealizate sau realizate suplimentar în anul 2015 vor fi cuantificate şi recuperate, respectiv cedate începând cu anul 2016. Perioada şi modalitatea de recuperare sau cedare se vor stabili de comun acord cu fiecare operator. În situaţia în care nu se agreează de comun acord, ANRE are dreptul de a decide.(3) Venitul aferent unui an de reglementare, permis pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată, se stabileşte după cum urmează:a)pentru anul 2016:Vfr(2016)permis = [Cfr(2015) + RoRfr x (RABfr(2015) + CLP(2015))] + DeltaCfr2015 + (VUfr(2015) * Q(2015) estimat – VUfr(2014) * Q realizat trim. I (2015) – VUfr(2015) * Qrealizat trim. II-IV (2015)), unde: Vfr(2016)permis - venitul permis în anul 2016 pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale; Cfr(2015) - costurile realizate într-o manieră prudentă, recunoscute şi permise de către ANRE titularului de licenţă pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale în anul 2015, conform evidenţelor contabile de la data transmiterii datelor; RoRfr - rata reglementată a rentabilităţii, aprobată de ANRE pentru activitatea de furnizare reglementată a gazelor naturale; RABfr(2015) - valoarea reglementată rămasă a activelor puse în funcţiune până la data de 31 decembrie 2015, active aferente desfăşurării activităţii de furnizare reglementată în anul 2015; CLP(2015) - capitalul de lucru necesar titularului de licenţă pentru desfăşurarea activităţii curente la nivelul anului 2015, calculat conform informaţiilor de la data transmiterii datelor; DeltaCfr(2015) - diferenţa dintre costurile realizate într-o manieră prudentă, recunoscute şi permise de către ANRE titularului de licenţă pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale în anul 2015, conform evidenţelor contabile de la data transmiterii datelor, şi costurile permise şi incluse în venitul unitar aprobat pentru anul 2015; componenta Delta Cfr(2015) se acordă titularilor de licenţă în situaţia în care creşterea numărului de clienţi casnici a fost determinată preponderent de procesul preluării clienţilor izolaţi şi/sau ca urmare a perfectării unor noi contracte de concesiune a serviciului public de distribuţie a gazelor naturale în aria de distribuţie deservită în calitate de operator licenţiat al sistemului de distribuţie sau pentru zonele delimitate unde întreprinderea afiliată deţine licenţă de distribuţie a gazelor naturale; VUfr(2015) - venitul unitar permis în anul 2015 pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale; Q(2015) estimat - cantitatea de gaze naturale estimată a fi furnizată în regim reglementat în anul 2015; VUfr(2014) - venitul unitar permis în anul 2014 pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale; Qrealizat trim. I (2015) - cantitatea de gaze naturale furnizată în regim reglementat în trimestrul I al anului 2015; Qrealizat trim. II-IV (2015) - cantitatea de gaze naturale furnizată în regim reglementat în trimestrele II, III şi IV ale anului 2015; b)pentru anul 2017:Vfr(2017) permis = [Cfr(2016) + RoRfr x (RABfr(2016) + CLP(2016))] + {[Cfr(2015) realizat + RoRfr x (RABfr(2015) realizat + CLP(2015) realizat)] + DeltaCfr(2015) realizat + [(VUfr(2015) *Q(2015) estimat – VUfr (2014) * Qrealizat trim. I (2015) – VUfr(2015) *Qrealizat trim. II-IV (2015))] – Vfr(2016)}, unde: Vfr(2017) permis - venitul permis în anul 2017 pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale; Cfr(2016) - costurile realizate într-o manieră prudentă, recunoscute şi permise de către ANRE titularului de licenţă pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale în anul 2016, conform evidenţelor contabile de la data transmiterii datelor; RABfr(2016) - valoarea reglementată rămasă a activelor puse în funcţiune până la data de 31 decembrie 2016, active aferente desfăşurării activităţii de furnizare reglementată în anul 2016; CLP(2016) - capitalul de lucru necesar titularului de licenţă pentru desfăşurarea activităţii curente la nivelul anului 2016, calculat conform informaţiilor de la data transmiterii datelor; Cfr(2015) realizat - costurile realizate într-o manieră prudentă, recunoscute şi permise de ANRE titularului de licenţă pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale în anul 2015, conform Evidenţelor contabile reglementate; DeltaCfr(2015) realizat - diferenţa dintre costurile realizate într-o manieră prudentă, recunoscute şi permise de către ANRE titularului de licenţă pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale în anul 2015, conform Evidenţelor contabile reglementate, şi costurile permise şi incluse în venitul unitar aprobat pentru anul 2015; RABfr(2015) realizat - valoarea reglementată rămasă a activelor puse în funcţiune până la data de 31 decembrie a anului 2015, active aferente desfăşurării activităţii de furnizare reglementată în anul 2015, conform Evidenţelor contabile reglementate; CLP(2015)realizat - capitalul de lucru necesar titularului de licenţă pentru desfăşurarea activităţii curente la nivelul anului 2015, realizat; Vfr(2016) - venit realizat în anul 2016 pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale, conform evidenţelor contabile de la data transmiterii datelor; c)începând cu anul 2018 şi pentru fiecare an de reglementare, până la eliminarea preţurilor reglementate pentru clienţii casnici:Vfr (j) permis = [Cfr (j-1) + RoRfr x (RABfr(j-1) + CLP(j-1))] + {Vfr (j-1) permis – [Cfr(j-2) + RoRfr x (RABfr(j-2) + CLP(j-2))] + [Cfr(j-2) realizat + RoRfr x (RABfr (j-2) realizat + CLP(j-2) realizat)] – Vfr(j-1)} + (Vfr(j-2 – Vfr (j-2) realizat), unde: j ≥ 2018 Vfr (j) permis - venitul permis în anul j de reglementare pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale; Cfr(j-1) - costurile realizate într-o manieră prudentă, recunoscute şi permise de către ANRE titularului de licenţă pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale în anul j-1, conform evidenţelor contabile de la data transmiterii datelor; RABfr(j-1) - valoarea reglementată rămasă a activelor puse în funcţiune până la data de 31 decembrie a anului j-1, active aferente desfăşurării activităţii de furnizare reglementată în anul j-1; CLP(j-1) - capitalul de lucru necesar titularului de licenţă pentru desfăşurarea activităţii curente la nivelul anului j-1; Cfr(j-2) - costurile realizate într-o manieră prudentă, recunoscute şi permise de către ANRE titularului de licenţă pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale în anul j-2, conform evidenţelor contabile de la data transmiterii datelor; RABfr(j-2) - valoarea reglementată rămasă a activelor puse în funcţiune până la data de 31 decembrie a anului j-2, active aferente desfăşurării activităţii de furnizare reglementată în anul j-2; CLP(j-2) - capitalul de lucru necesar titularului de licenţă pentru desfăşurarea activităţii curente la nivelul anului j-2; Cfr (j-2) realizat - costurile realizate într-o manieră prudentă, recunoscute şi permise de ANRE titularului de licenţă pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale în anul j-2, conform Evidenţelor contabile reglementate; RABfr(j-2) realizat - valoarea reglementată rămasă a activelor puse în funcţiune până la data de 31 decembrie a anului j-2, active aferente desfăşurării activităţii de furnizare reglementată în anul j-2, conform Evidenţelor contabile reglementate; CLP(j-2) realizat - capitalul de lucru necesar titularului de licenţă pentru desfăşurarea activităţii curente la nivelul anului j-2, realizat; Vfr(j-1) - venit realizat în anul j-1 pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale, conform evidenţelor contabile de la data transmiterii datelor; Vfr(j-2) - venit realizat în anul j-2 pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale, conform evidenţelor contabile de la data transmiterii datelor; Vfr (j-2) realizat - venitul realizat în anul j-2 pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale, conform Evidenţelor contabile reglementate. Secţiunea a 2-aVenitul aferent unui an de reglementare, începând cu anul 2016, pentru titularii noi de licenţă Articolul 6Pentru titularii noi de licenţă, costurile recunoscute şi permise de ANRE sunt costurile estimate şi justificate de către titularul de licenţă pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale în anul k de reglementare, într-o manieră prudentă. Articolul 7(1) Costurile justificate pentru determinarea venitului unitar, aplicabil la începerea desfăşurării activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale, sunt reprezentate de costurile estimate de către operatorul licenţiat ca fiind necesare pentru desfăşurarea activităţii reglementate, la nivelul întregului an calendaristic. (2) Venitul aferent unui an de reglementare, permis pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată, pentru titularii nou-licenţiaţi, se stabileşte după cum urmează:a)pentru primul an de reglementare:Vfr(k) permis = [Cfr(k) estimat + RoRfr x (RABfr(k) init + CLP (k) estimat)], unde: (k) - primul an de reglementare, k ≥ 2016; Vfr(k) permis - venitul permis în anul k de reglementare pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale; Cfr(k) estimat - costurile estimate, recunoscute şi permise de ANRE titularului nou de licenţă pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale în anul k de reglementare; RABfr(k) init - valoarea netă contabilă a activelor puse în funcţiune până în anul k de reglementare, la data stabilirii venitului, active aferente desfăşurării activităţii de furnizare reglementată în anul k; CLP(k) estimat - capitalul de lucru necesar titularului de licenţă pentru desfăşurarea activităţii curente la nivelul anului k de reglementare, estimat; b)pentru al doilea an de reglementare:Vfr(k+1) permis = [Cfr(k) + RoRfr x (RABfr(k)+ CLP(k))]/ nr_luni_activitate(k)*12 + {[Cfr(k) + RoRfr x (RABfr(k) + CLP(k))] – Vfr(k)}, unde: Vfr(k+1) permis - venitul permis în anul k+1 pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale; Cfr(k) - costurile realizate într-o manieră prudentă, recunoscute şi permise de ANRE titularului de licenţă pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale în anul k, conform evidenţelor contabile de la data transmiterii datelor; RABfr(k) - valoarea reglementată a activelor puse în funcţiune până la data de 31 decembrie a anului k, active aferente desfăşurării activităţii de furnizare reglementată în anul k; CLP(k) - capitalul de lucru necesar titularului de licenţă pentru desfăşurarea activităţii curente la nivelul anului k; nr_luni_activitate(k) - numărul de luni din anul k în care operatorul a desfăşurat activitatea de furnizare reglementată; Vfr(k) - venit realizat în anul k pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale, conform evidenţelor contabile de la data transmiterii datelor; c)pentru al treilea an de reglementare: Vfr (k+2) permis = [Cfr (k+1) + RoRfr x (RABfr(k+1) + CLP(k+1))] + {Vfr (k+1) permis – [Cfr(k) + RoRfr x (RABfr(k) + CLP (k))]/ nr_luni_activitate (k)*12 + [Cfr(k) realizat + RoRfr x (RABfr(k) realizat + CLP(k) realizat)]/nr_luni_activitate (k) *12 – Vfr (k+1) )} + [ Vfr (k) – Vfr (k) realizat ], unde: Vfr(k+2) permis - venitul permis în anul k+2 pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale; Cfr(k+1) - costurile realizate într-o manieră prudentă, recunoscute şi permise de către ANRE titularului de licenţă pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale în anul k + 1, conform evidenţelor contabile de la data transmiterii datelor; RABfr (k+1 ) - valoarea reglementată a activelor puse în funcţiune până la data de 31 decembrie a anului k + 1, active aferente desfăşurării activităţii de furnizare reglementată în anul k + 1; CLP(k+1) - capitalul de lucru necesar titularului de licenţă pentru desfăşurarea activităţii curente la nivelul anului k + 1; Cfr(k) realizat - costurile realizate de către titularul de licenţă pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale în anul k, conform Evidenţelor contabile reglementate; RABfr(k) realizat - valoarea reglementată a activelor puse în funcţiune până la data de 31 decembrie a anului k, active aferente desfăşurării activităţii de furnizare reglementată în anul k, conform Evidenţelor contabile reglementate; CLP(k) realizat - capitalul de lucru necesar titularului de licenţă pentru desfăşurarea activităţii curente la nivelul anului k, realizat; Vfr(k+1) - venit realizat în anul k+1 pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale, conform evidenţelor contabile de la data transmiterii datelor; Vfr(k) realizat - venitul realizat în anul k din desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale, conform Evidenţelor contabile reglementate; d)începând cu al patrulea an şi pentru fiecare an de reglementare, până la eliminarea preţurilor reglementate pentru clienţii casnici: Vfr(j)permis = [Cfr(j–1) + RoRfr x (RABfr(j–1) + CLP(j–1))] + {Vfr(j–1)permis – [Cfr(j–2) + RoRfr x (RABfr(j–2) + CLP(j–2))] + [Cfr(j–2)realizat + RoRfr x (RABfr(j–2)realizat + CLP(j–2)realizat)] – Vfr (j–1)} + (Vfr (j–2) – Vfr (j–2) realizat), unde: j ≥ k + 3 Vfr(j)permis - venitul permis în anul j de reglementare pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale; Cfr(j–1) - costurile realizate într-o manieră prudentă, recunoscute şi permise de ANRE titularului de licenţă pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale în anul j–1, conform evidenţelor contabile de la data transmiterii datelor; RABfr (j–1) - valoarea reglementată a activelor puse în funcţiune până la data de 31 decembrie a anului j–1, active aferente desfăşurării activităţii de furnizare reglementată în anul j–1; CLP(j–1) - capitalul de lucru necesar titularului de licenţă pentru desfăşurarea activităţii curente la nivelul anului j–1; Cfr(j–2) - costurile realizate într-o manieră prudentă, recunoscute şi permise de ANRE titularului de licenţă pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale în anul j–2, conform evidenţelor contabile de la data transmiterii datelor; RABfr (j–2) - valoarea reglementată a activelor puse în funcţiune până la data de 31 decembrie a anului j–2, active aferente desfăşurării activităţii de furnizare reglementată în anul j–2; CLP(j–2) - capitalul de lucru necesar titularului de licenţă pentru desfăşurarea activităţii curente la nivelul anului j–2; Cfr(j–2)realizat - costurile realizate într-o manieră prudentă, recunoscute şi permise de ANRE titularului de licenţă pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale în anul j–2, conform Evidenţelor contabile reglementate; RABfr(j–2)realizat - valoarea reglementată a activelor puse în funcţiune până la data de 31 decembrie a anului j–2, active aferente desfăşurării activităţii de furnizare reglementată în anul j–2, conform Evidenţelor contabile reglementate; CLP(j–2)realizat - capitalul de lucru necesar titularului de licenţă pentru desfăşurarea activităţii curente la nivelul anului j–2, realizat; Vfr(j–1) - venitul realizat în anul j–1 pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale, conform evidenţelor contabile de la data transmiterii datelor; Vfr(j–2) - venitul realizat în anul j–2 pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale, conform evidenţelor contabile de la data transmiterii datelor; Vfr(j–2)realizat - venitul realizat în anul j–2 din desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale, conform Evidenţelor contabile reglementate. Secţiunea a 3-aVenitul unitar aferent unui an de reglementare, începând cu anul 2016 Articolul 8(1) În cazul în care componenta de corecţie induce o modificare semnificativă a nivelului veniturilor permise, ANRE poate decide eşalonarea recuperării/cedării diferenţei pe o perioadă mai mare de un an. (2) Componenta de corecţie aferentă unui an de reglementare reprezintă elementele suplimentare faţă de costurile realizate în anul anterior într-o manieră prudentă, recunoscute şi permise de către ANRE titularului de licenţă pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale, conform evidenţelor contabile de la data transmiterii datelor, costuri utilizate la stabilirea venitului. Articolul 9(1) Pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată, venitul este reglementat la nivelul acoperirii costurilor justificate, aferente unui an al perioadei de reglementare, efectuate într-o manieră prudentă, denumit în continuare venit unitar (VUfr).(2) Venitul unitar aferent unui an de reglementare, permis pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată, se determină, pentru fiecare titular al licenţei de furnizare a gazelor naturale, prin împărţirea venitului aferent desfăşurării activităţii de furnizare reglementată în anul respectiv la cantitatea totală estimată a fi furnizată în regim reglementat în acelaşi an, după următoarea formulă generală de calcul:VUfr(i) permis = Vfr(i) permis/Qfr(i) [lei/MWh], unde: i ≥ 2016 VUfr(i) permis - venitul unitar permis în anul i de reglementare pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale; Vfr(i) permis - venitul permis în anul i de reglementare pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale; Qfr(i) - cantitatea de gaze naturale estimată a fi furnizată în regim reglementat în anul i de reglementare. (3) Cantitatea de gaze naturale estimată a fi furnizată în regim reglementat se fundamentează de către operatorul licenţiat. Prognoza privind cantităţile estimate şi fundamentarea acesteia se înaintează ANRE odată cu înaintarea documentelor privind stabilirea venitului unitar pentru fiecare an de reglementare. Considerentele care stau la baza fundamentării şi metodele de previzionare utilizate sunt prezentate ANRE odată cu prognozele.(4) ANRE are dreptul să ceară motivat sau să propună revizuirea prognozelor înaintate. Secţiunea a 4-aAlocarea şi justificarea costurilor Articolul 10Alocarea costurilor între activităţile reglementate ale titularului de licenţă se va realiza cu respectarea obligaţiilor specifice legislaţiei în vigoare în sectorul gazelor naturale. Articolul 11 (1) Titularii licenţei de furnizare au obligaţia ca, la înaintarea costurilor realizate/estimate a fi realizate, în vederea recunoaşterii în veniturile aferente activităţii de furnizare reglementată, să justifice că acestea au fost sau sunt costuri prudente.(2) Se consideră costuri prudente acele costuri care sunt demonstrate a fi necesare, oportune, eficiente şi care reflectă condiţiile pieţei, astfel:a)necesar - nevoia obiectivă a titularului licenţei de furnizare de a realiza un cost în vederea asigurării continuităţii în furnizarea gazelor naturale; b)oportun - amânarea costului ar fi de natură a produce prejudicii operatorului şi/sau clientului; c)eficient - realizarea costului ar fi de natură a aduce beneficii viitoare operatorului şi clientului; d)condiţiile pieţei - costul realizat de către operator este raportat la cele mai bune condiţii ale pieţei, existente la data realizării şi în conformitate cu legislaţia română în materie. Secţiunea a 5-aCosturile justificate pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale Articolul 12(1) Costurile justificate generate de desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale, astfel cum aceasta este definită la art. 4 alin (1), sunt considerate următoarele cheltuieli, conform reglementărilor legale în vigoare:a)cheltuielile cu materiile prime, materialele consumabile, combustibilul, materialele nestocate, inclusiv cele de natura obiectelor de inventar; b)cheltuielile cu energia şi apa; c)cheltuielile cu întreţinerea şi reparaţiile, conform prevederilor legale în vigoare; d)cheltuielile cu reclama şi publicitatea; e)alte cheltuieli cu serviciile executate de terţi; f)cheltuielile poştale şi taxe pentru comunicaţii, servicii bancare şi asimilate; g)cheltuielile cu primele de asigurare obligatorii, conform prevederilor legale în vigoare; h)cheltuielile cu deplasările; i)cheltuielile cu locaţiile de gestiune şi chiriile, efectuate întro manieră prudentă; pentru aceste categorii de cheltuieli se va transmite lista documentelor (contracte, facturi, fişe de cont etc.); j)cheltuielile cu personalul - salarii, prime şi alte drepturi acordate conform prevederilor legale în vigoare; k)cheltuielile ce nu pot fi controlate şi asupra cărora conducerea titularului de licenţă nu poate acţiona direct pentru creşterea eficienţei activităţii desfăşurate, denumite în continuare costuri preluate direct, reprezentând:1. contribuţii la asigurări sociale, fondul de şomaj şi asigurări sociale de sănătate, aferente fondului de salarii; 2. taxe şi impozite, stabilite conform legislaţiei în vigoare; l)costurile justificate şi cheltuielile corespunzătoare sumelor neîncasate, aferente activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale, reprezentând creanţele comerciale care nu au putut fi recuperate din cauze obiective (deces, hotărâre judecătorească definitivă); m)cheltuielile cu amortizarea reglementată a imobilizărilor corporale şi necorporale puse în funcţiune până la data de 31 decembrie a anului anterior şi utilizate în activitatea de furnizare reglementată, pentru titularii de licenţă existenţi; n)cheltuielile cu amortizarea reglementată a imobilizărilor corporale şi necorporale puse în funcţiune până la data stabilirii venitului şi utilizate în activitatea de furnizare reglementată, pentru titularii nou-licenţiaţi; o)reducerile comerciale aferente costurilor justificate pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale, astfel cum sunt prevăzute la lit. a)-g). (2) Se asigură o rată de rentabilitate pentru capitalul investit, conform prevederilor legale.(3) Capitalul investit reprezintă valoarea reglementată rămasă, după deducerea amortizării reglementate, a activelor puse în funcţiune, aferente desfăşurării activităţii de furnizare reglementată, la care se adaugă capitalul de lucru.(4) Capitalul de lucru aferent activităţii de furnizare reglementată se referă la capitalul necesar titularului de licenţă pentru desfăşurarea activităţii curente din perioada de reglementare, pentru o durată medie de 30 de zile calendaristice, şi se determină ca fiind a 12-a parte din valoarea costurilor cu achiziţia gazelor naturale, inclusiv serviciile aferente, destinate revânzării în cadrul activităţii de furnizare reglementată, exclusiv TVA.(5) Costurile permise pentru anul fundamentării vor fi evaluate şi acceptate de către ANRE ţinând cont şi de analiza următoarelor elemente:a)costurile înregistrate în anii anteriori; b)evoluţia elementelor de cost (materiale, salarii, energie, servicii etc.), sectorial şi pe ansamblul economiei; c)creşterea productivităţii muncii şi a eficienţei activităţii titularului licenţei de furnizare; d)cheltuielile realizate de către alţi operatori de furnizare reglementată în anii anteriori, în condiţii similare; e)evoluţia indicatorilor economico-financiari realizaţi de către operatorii de furnizare în anii anteriori. Secţiunea a 6-aCriterii de respingere a costurilor Articolul 13(1) Analiza costurilor justificate se realizează pe baza situaţiilor puse la dispoziţia ANRE de către titularii licenţei de furnizare, privind costurile aferente anului anterior anului de fundamentare, pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale. (2) Costurile vor fi transmise detaliat, ca anexe, în format letric şi electronic - „Evidenţe contabile reglementate".(3) Pentru activitatea de furnizare reglementată se vor transmite suplimentar, în formatul prevăzut în anexa nr. 3 privind costurile generate de desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată, astfel cum acestea sunt definite la art. 12 alin. (1), precum şi alocarea acestora pe activităţi, astfel cum acestea sunt prevăzute la art. 4 alin. (1).(4) Odată cu transmiterea datelor pentru fundamentarea venitului unitar aferent unui an de reglementare se va înainta şi raportul de separare contabilă a activităţilor reglementate, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, structurat pe:a)activităţi reglementate din sector, detaliate pe:

(i) activităţi şi operaţiuni desfăşurate de către titularul licenţei de furnizare;
(ii) alte activităţi reglementate din sector;

b)activităţi nereglementate din sector; c)activităţi din afara sectorului. Articolul 14ANRE are dreptul să solicite titularilor licenţei de furnizare informaţii suplimentare, inclusiv detalierea şi justificarea oricăror elemente din situaţiile prezentate. Articolul 15(1) Costurile înaintate de către titularii de licenţă în vederea recunoaşterii în veniturile unitare nu vor include categoriile care nu sunt considerate aferente activităţii de furnizare reglementată, respectiv: a)amenzile, penalităţile şi majorările de întârziere pentru neplata la termen a obligaţiilor către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale, fondurile speciale, bugetele locale şi alte cheltuieli asociate celor deja enumerate; b)penalităţile, majorările şi/sau daunele-interese de întârziere pentru nerambursarea în termen a împrumuturilor şi alte cheltuieli asociate celor deja enumerate; c)cheltuielile cu despăgubiri, penalităţi sau altele asemenea, care rezultă din standardul de performanţă, şi alte cheltuieli asociate celor deja enumerate; d)penalităţile, majorările de întârziere la plată şi/sau daunele-interese pentru nerespectarea clauzelor contractuale; e)cheltuielile cu donaţiile şi subvenţiile acordate; f)valoarea neamortizată a imobilizărilor corporale şi necorporale, casate sau cedate terţilor ori către activităţile nereglementate ale titularului licenţei de furnizare; g)provizioanele de orice natură; h)cheltuielile de natura imobilizărilor corporale şi necorporale care nu sunt finanţate din surse proprii; i)cheltuielile aferente plăţilor compensatorii acordate salariaţilor cu ocazia încetării contractului individual de muncă sau a raportului de serviciu, fără a avea la bază un program de restructurare şi de reorganizare a societăţii aprobat de conducerea titularului de licenţă, cu excepţia situaţiei când salariaţii se pensionează; j)cheltuielile reprezentând salarii, indemnizaţii, sume compensatorii acordate, în condiţiile legii, cu ocazia încetării contractului de muncă, raportului de serviciu sau mandatului, angajaţilor cu funcţii de conducere şi persoanelor care sunt numite în calitate de membri în consilii de administraţie şi în consilii de conducere, cu excepţia salariilor sau sumelor compensatorii acordate angajaţilor cu funcţii de conducere, cu ocazia pensionării, în conformitate cu prevederile contractului colectiv de muncă şi când există un program de restructurare aprobat; k)cheltuielile aferente materialelor recuperate şi refolosibile; l)cheltuielile din fonduri şi împrumuturi nerambursabile, din ajutoare primite de la stat sau de la altă entitate, din plusuri de inventar, precum şi alte asemenea cheltuieli din alte surse nerambursabile; m)cheltuielile realizate din sumele datorate statului român, persoanelor fizice şi/sau juridice sub formă de dividende la care aceştia au renunţat; n)orice cheltuieli de judecată şi alte cheltuieli asociate; o)cheltuielile privind activele casate sau cedate şi alte operaţiuni de capital; p)sumele neîncasate de către titularul de licenţă, trecute pe cheltuieli de exploatare, reprezentând pierderi din creanţe şi debitori diverşi, scoase din evidenţa patrimonială, cu excepţia celor prevăzute la art. 12 alin. (1) lit. k); q)valoarea, respectiv o parte a acesteia, aferentă imobilizărilor corporale/necorporale pentru care societatea încasează chirie; r)avansurile, imobilizările corporale şi necorporale în curs; s)imobilizările financiare; t)comisioanele din contractele de achiziţie a gazelor naturale din producţia internă; u)comisioanele şi dobânzile aferente creditelor destinate investiţiilor realizate pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată. (2) Pentru activele care nu sunt aferente desfăşurării activităţii de furnizare reglementată nu sunt recunoscute cheltuieli cu amortizarea. Articolul 16ANRE are dreptul să refuze titularilor de licenţă recunoaşterea unor costuri sau părţi din acestea, altele decât cele menţionate anterior, pentru care nu s-a justificat faptul că au fost generate de desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată şi realizate într-o manieră prudentă, conform prevederilor art. 11 alin. (2). Secţiunea a 7-aReguli privind calculul bazei de active reglementate (RAB) Articolul 17RAB reflectă costurile de capital aferente imobilizărilor corporale şi necorporale prudent efectuate, necesare desfăşurării activităţii de furnizare reglementată. Articolul 18Pentru titularii nou-licenţiaţi, valoarea iniţială a RABfr (k) init utilizată la calculul venitului aferent primului an de reglementare se determină pe baza valorii imobilizărilor corporale şi necorporale puse în funcţiune şi utilizate la desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată. Articolul 19(1) Valoarea RABfr(2015) pentru titularii de licenţă existenţi, utilizată la determinarea venitului unitar permis pentru anul 2016, se determină după următoarea formulă:RABfr (2015) = RABfr (2014)*y% – ΣARfr (2015) + INVfr (2015) – IEfr (2015), unde: RABfr (2014) - valoarea reglementată rămasă a activelor aferente desfăşurării activităţii de furnizare reglementată în anul 2014, puse în funcţiune până la data de 31 decembrie 2014, calculată după următoarea formulă: RABfr (2014) = RABfr(3) – ΣARfr (3) + ΣINVfr (3) – ΣIEfr (3) RABfr (2015) - valoarea reglementată rămasă a activelor aferente desfăşurării activităţii de furnizare reglementată în anul 2015, puse în funcţiune până la data de 31 decembrie 2015, active aferente desfăşurării activităţii de furnizare reglementată în anul 2015; RABfr(3) - valoarea RAB la începutul perioadei a treia de reglementare; ΣARfr (3) - amortizarea reglementată cumulată în perioada a treia de reglementare; ΣINVfr (3) - valoarea reglementată cumulată a investiţiilor puse în funcţiune în perioada a treia de reglementare, reflectată în ECR; valoarea cumulată se calculează prin însumarea valorii investiţiilor anuale; ΣIEfr (3) - valoarea reglementată rămasă cumulată, aferentă imobilizărilor corporale şi necorporale scoase din funcţiune în perioada a treia de reglementare; y% - ponderea medie a imobilizărilor corporale şi necorporale aferente desfăşurării activităţii de furnizare reglementată, pentru clienţii casnici, în totalul valorii reglementate rămase la 31 decembrie 2014, care cuantifică trecerea clienţilor noncasnici pe piaţa liberă, concurenţială, începând cu data de 1 ianuarie 2015; ΣARfr (2015) - amortizarea reglementată în anul 2015; INVfr (2015) - valoarea reglementată a investiţiilor realizate şi puse în funcţiune în anul 2015; IEfr (2015) - valoarea reglementată aferentă imobilizărilor corporale şi necorporale scoase din funcţiune în anul 2015. Termenul ΣAR(3) reprezintă valoarea cumulată a amortizării reglementate în perioada a treia de reglementare şi include: amortizarea calculată pe baza valorii RAB la începutul perioadei a treia de reglementare;

amortizarea aferentă imobilizărilor corporale/necorporale puse în funcţiune pe parcursul perioadei a treia de reglementare.
(2) Valoarea RABfr (i) la data de 31 decembrie a anului i, utilizată la calculul venitului reglementat aferent anului i+1 de reglementare, începând cu anul 2016, se determină după următoarea formulă:RABfr (i) = RABfr (i-1) + INVfr(i) – ARfr(i) – IEfr(i), unde: i ≥ 2016 RABfr(i) - valoarea RAB aferentă anului i al perioadei a patra de reglementare; RABfr(i-1) - valoarea RAB la 31 decembrie a anului i-1; INVfr(i) - valoarea reglementată a investiţiilor puse în funcţiune în anul i, conform evidenţelor contabile de la data transmiterii datelor; ARfr(i) - amortizarea reglementată aferentă anului i; IEfr(i) - valoarea reglementată aferentă imobilizărilor corporale şi necorporale scoase din funcţiune în anul i, conform evidenţelor contabile de la data transmiterii datelor. (3) La determinarea RAB aferente activităţii de furnizare reglementată, astfel cum sunt precizate la alin. (1) şi (2), vor fi avute în vedere şi Regulile suplimentare privind modul de determinare a RAB aferente activităţii de furnizare reglementată, prevăzute în anexa nr. 5.
Secţiunea a 8-aAmortizarea reglementată a bazei activelor reglementate (RAB) Articolul 20(1) Imobilizările corporale şi necorporale incluse în RAB se amortizează conform următoarelor reguli:a)valoarea imobilizărilor corporale şi necorporale, care se supun amortizării în regim reglementat, este cea rezultată din aplicarea metodelor de calcul al RAB; b)metoda de amortizare utilizată este cea lineară; c)pentru imobilizările corporale şi necorporale puse în funcţiune după începutul primei perioade de reglementare, amortizarea se calculează prin împărţirea valorii reglementate a acestora la duratele reglementate de amortizare. (2) Duratele reglementate de amortizare a imobilizărilor corporale şi necorporale puse în funcţiune după începerea primei perioade de reglementare sunt prevăzute în anexa nr. 4.
Capitolul III Secţiunea 1 Evidenţe contabile reglementate Articolul 21Titularii de licenţă trebuie să ţină în sistemul de contabilitate internă evidenţe contabile separate pe tipuri de activităţi desfăşurate şi pentru fiecare dintre activităţile reglementate, denumite „Evidenţe contabile reglementate" (ECR), conform prevederilor legale în vigoare. Articolul 22(1) ANRE are dreptul să ceară, pe propria cheltuială, un audit separat al ECR, titularul de licenţă fiind obligat să asigure auditorului ales de ANRE accesul la toate datele, evidenţele şi informaţiile necesare. (2) Un exemplar al raportului întocmit de auditor se transmite de către ANRE titularului de licenţă. Secţiunea a 2-aRata reglementată a rentabilităţii capitalului Articolul 23Rata reglementată a rentabilităţii capitalului (RoR) se determină pentru fiecare activitate şi reflectă costurile de capital implicate de realizarea activităţii reglementate într-o manieră prudentă, având în vedere condiţiile curente ale pieţei de capital. Articolul 24(1) RoR este stabilită în termeni reali, înainte de calculul impozitului pe profit. Calculul acesteia porneşte de la costul mediu ponderat al capitalului (WACC), determinat în termeni nominali, după impozitul pe profit.(2) Formula utilizată de ANRE, prin care WACC (calculat în termeni nominali, după impozitul pe profit) este transformat în RoR (stabilit în termeni reali, înainte de impozitare), asigură recuperarea integrală a capitalului investit.
(3) Transformarea WACC nominal, post-tax, în RoR real, pre-tax, se face cu următoarea formulă: unde: RoR - rata reglementată a rentabilităţii capitalului, prevăzută în formula de calcul al venitului unitar aferent activităţii de furnizare reglementată; WACC - costul mediu ponderat al capitalului, determinat în termeni nominali, după impozitare; pi - rata medie a inflaţiei în perioada de reglementare; T - rata impozitului pe profit în perioada de reglementare. (4) Până la aprobarea unei valori actualizate pentru activitatea de furnizare reglementată, valoarea RoR este cea aprobată pentru perioada a treia de reglementare, respectiv 8,43%.
Capitolul IV Secţiunea 1 Procedura de stabilire a venitului unitar aferent activităţii de furnizare reglementată, desfăşurată într-un an de reglementare, şi de aprobare a preţurilor reglementate în sectorul gazelor naturale, începând cu anul 2016 Articolul 25Venitul unitar permis pentru un an de reglementare se aprobă prin ordin al preşedintelui ANRE, pentru fiecare titular de licenţă care desfăşoară activitatea de furnizare reglementată. Articolul 26(1) Titularii de licenţă care desfăşoară activitatea de furnizare reglementată înaintează ANRE documentaţia privind stabilirea venitului unitar aferent anului de reglementare, până cel târziu la data de 1 februarie a anului respectiv.(2) Titularii nou-licenţiaţi înaintează ANRE documentaţia privind stabilirea venitului aferent anului de reglementare odată cu depunerea documentelor necesare obţinerii licenţelor de furnizare.(3) În situaţia în care documentaţia înaintată este incompletă, ANRE va solicita completarea acesteia în termen de 5 zile lucrătoare de la data depunerii, operatorii având obligaţia de a răspunde în termen de 5 zile lucrătoare de la data primirii solicitării. În perioada de analiză şi calcul, în scopul corectării, clarificării sau justificării documentelor înaintate, ANRE are dreptul de a solicita orice informaţii şi documente, iar operatorii au obligaţia de a răspunde în termen de maximum 5 zile lucrătoare. Aspectele pentru care s-au solicitat informaţii şi documente nu vor fi luate în considerare în cazul în care operatorii nu răspund solicitărilor ANRE. Articolul 27Documentaţia privind stabilirea venitului unitar aferent unui an de reglementare se referă în principal la: a)informaţii despre:1. numărul de clienţi şi cantităţile de gaze naturale furnizate în regim reglementat în anul anterior, cu excepţia titularilor noulicenţiaţi; 2. cantităţile estimate a fi furnizate în regim reglementat în anul de reglementare, conform art. 9 alin. (3); 3. structura de clienţi, cu prezentarea caracteristicilor specifice fiecărei categorii (consum anual, număr de clienţi etc.) pentru anul de reglementare; b)costurile realizate în anul anterior pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale, conform prevederilor art. 12, cu excepţia titularilor nou-licenţiaţi care vor transmite costurile estimate, necesare desfăşurării activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale în anul de reglementare; c)lista contractelor de prestări de servicii şi a societăţilor cu care au fost încheiate, aferente desfăşurării activităţii de furnizare reglementată, cu precizarea perioadei de desfăşurare a contractului şi a valorilor contractuale pe fiecare contract în parte; suplimentar, pentru toate contractele, inclusiv în situaţia în care părţile contractuale sunt din cadrul aceluiaşi grup, se vor demonstra prudenţa costurilor, precum şi modul de separare în cadrul grupului; d)raportul de separare contabilă a activităţilor în primul an al perioadei a patra de reglementare; e)propunerea titularului de licenţă privind venitul reglementat unitar aferent activităţii de furnizare. Articolul 28(1) Pe baza documentaţiei şi a propunerilor înaintate, respectiv în urma analizei efectuate, compartimentul de specialitate din cadrul ANRE elaborează un raport cuprinzând propunerile pentru stabilirea venitului unitar, aferent anului de reglementare, precum şi pentru stabilirea preţurilor reglementate.
(2) Raportul prevăzut la alin. (1) se comunică operatorului în vederea formulării unui punct de vedere. Articolul 29Compartimentul de specialitate înaintează Comitetului de reglementare, după caz, următoarele: 1. raportul şi/sau referatul de aprobare cuprinzând propunerile pentru stabilirea: a)venitului unitar pentru anul de reglementare; b)elementului ΔCUGfr, conform prevederilor art. 35 alin. (7); c)elementelor Efr şi ESNT, conform prevederilor art. 35 alin. (7); d)elementului CUGfr, conform art. 36; e)preţurilor reglementate;2. punctul de vedere referitor la raportul menţionat la pct. 1, exprimat de către titularul licenţei de furnizare. Articolul 30(1) Pe baza aprobării de către Comitetul de reglementare a raportului şi/sau referatului prevăzute la art. 29, în forma propusă sau cu modificările şi/sau completările aprobate în cadrul şedinţei, preşedintele ANRE emite ordinul privind:a)venitul unitar pentru anul de reglementare; şi/sau b)aprobarea preţurilor reglementate. (2) Ordinul preşedintelui ANRE prevăzut la alin. (1) se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.(3) Raportul aprobat de către Comitetul de reglementare, prevăzut la alin. (1), se comunică operatorului licenţiat în termen de 3 zile lucrătoare de la data şedinţei Comitetului de reglementare. Articolul 31(1) În situaţia în care raportul şi/sau referatul de aprobare prevăzute la art. 29 nu au fost aprobate, în termen de 3 zile lucrătoare de la data şedinţei Comitetului de reglementare în care au fost dezbătute şi pe baza informaţiilor puse la dispoziţie de către secretariatul acestuia, compartimentul de specialitate are obligaţia să comunice operatorului licenţiat decizia Comitetului de reglementare referitoare la respingerea/ amânarea raportului şi/sau referatului de aprobare, însoţită de motivarea deciziei. (2) În termen de 30 de zile lucrătoare de la comunicarea de către secretariatul Comitetului de reglementare a deciziei de respingere/amânare sau de la primirea eventualelor date suplimentare solicitate operatorilor, compartimentul de specialitate va elabora un nou raport şi/sau referat de aprobare, după caz, în situaţia în care Comitetul de reglementare nu a stabilit un alt termen în interiorul acestui interval. Secţiunea a 2-aDispoziţii comune Articolul 32(1) În cazul fuziunii cu un alt operator licenţiat sau al divizării unui operator licenţiat, până la aprobarea noului venit unitar permis titularului de licenţă de furnizare a gazelor naturale, rămân în vigoare ultimul venit unitar aprobat acestuia, precum şi preţurile reglementate, în situaţia în care nu se modifică niciun alt element din componenţa acestora.(2) În cazul în care operatorul licenţiat nu transmite, odată cu ceilalţi titulari ai licenţei de furnizare, solicitările de stabilire a venitului unitar, începând cu anul 2016, din diverse motive, acesta poate face ulterior o solicitare în acest sens către ANRE, însoţită de o notă explicativă care să conţină justificarea netransmiterii la timp a datelor. Dacă, în urma analizei de către compartimentul de specialitate, ANRE consideră solicitarea şi nota explicativă întemeiate, operatorul licenţiat va înainta datele conform prevederilor prezentei metodologii.(3) Pentru operatorii care transmit datele conform prezentei metodologii, dar care nu răspund solicitărilor ANRE privind corectarea, clarificarea, completarea sau justificarea documentelor înaintate, în termenele prevăzute prin prezenta metodologie, sau răspund eronat ori incomplet, stabilirea şi aprobarea veniturilor unitare se vor realiza în termen de 60 de zile de la primirea tuturor documentelor solicitate. (4) Pentru operatorii care nu transmit datele conform prezentei metodologii, ANRE are dreptul de a modifica veniturile aprobate, precum şi preţurile reglementate, cu anunţarea prealabilă a operatorului licenţiat.(5) În situaţia în care un operator licenţiat constată că există diferenţe între datele transmise pentru stabilirea venitului unitar şi preţurile reglementate practicate, care îi pot genera venituri suplimentare mai mari cu minimum 7% decât cele permise în anul respectiv, acesta are obligaţia de a transmite ANRE solicitarea modificării preţurilor. Articolul 33(1) ANRE modifică preţurile reglementate, cu anunţarea prealabilă a operatorului licenţiat, în situaţia modificării, conform prevederilor prezentei metodologii, a oricărui element component al structurii preţului reglementat, după cum aceasta este prevăzută la art. 35 alin. (7).(2) ANRE poate modifica veniturile aprobate, precum şi preţurile reglementate, cu anunţarea prealabilă a operatorului licenţiat şi pe baza prevederilor prezentei metodologii, dacă se constată că:a)stabilirea acestora s-a efectuat pe baza unor informaţii eronate sau false furnizate de către operatorul licenţiat; b)există erori de calcul semnificative în stabilirea preţurilor reglementate şi a veniturilor unitare aferente activităţii de furnizare reglementată. Articolul 34Modificarea veniturilor aprobate, precum şi a preţurilor reglementate conform art. 33 alin. (2) implică în primul rând măsuri pentru corectarea efectelor veniturilor şi preţurilor stabilite, respectiv corectarea informaţiilor eronate sau false, recalcularea şi aprobarea noilor venituri şi preţuri reglementate ce vor fi aplicate de către titularul de licenţă în cauză. Capitolul V Secţiunea 1Preţuri reglementate Articolul 35 (1) Preţurile reglementate reprezintă preţurile la care se realizează furnizarea reglementată pentru o cantitate de gaze naturale cu un conţinut energetic echivalent cu 1 MWh, gaze naturale aflate în condiţii standard de presiune, temperatură şi calitate, prevăzute în regulamentul de măsurare a cantităţilor de gaze naturale tranzacţionate în România, aprobat de către ANRE.(2) Preţurile reglementate se stabilesc diferenţiat pentru fiecare titular al licenţei de furnizare, pentru întreaga arie de distribuţie deservită în calitate de operator licenţiat al sistemului de distribuţie ori pentru zonele delimitate unde întreprinderea afiliată deţine licenţă de distribuţie a gazelor naturale, în funcţie de realizarea procesului de separare legală a activităţilor reglementate, pentru fiecare categorie de clienţi, în raport cu consumul anual şi cu tipul sistemelor prin care se realizează furnizarea reglementată a gazelor naturale, după caz, respectiv până la finalizarea calendarului de liberalizare a preţurilor la gaze naturale sau până la ieşirea din reglementare.(3) Categoriile de clienţi pentru care se stabilesc preţuri reglementate, prevăzute în anexa nr. 1, se actualizează în corelare cu reglementările din sectorul gazelor naturale, elaborate ulterior, conform prevederilor legislaţiei în vigoare.(4) Preţurile reglementate, la care se realizează furnizarea reglementată a gazelor naturale, acoperă costurile justificate implicate de asigurarea cu gaze naturale a clientului casnic, ce nu îşi exercită drepturile care decurg din calitatea de client eligibil, şi alege astfel să încheie un contract de furnizare în regim reglementat. (5) Preţurile reglementate acoperă atât costurile aferente achiziţionării şi comercializării gazelor naturale ca marfă în sine, costurile aferente desfăşurării activităţii de furnizare reglementată, cât şi toate costurile aferente serviciilor de transport, înmagazinare şi distribuţie, precum şi costurile aferente dezechilibrelor generate de clienţii care beneficiază de furnizarea reglementată a gazelor naturale, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, realizate într-o manieră prudentă, necesare ca gazele naturale să ajungă de la furnizor la clientul casnic.(6) Preţurile reglementate nu includ accize şi T.V.A.(7) Preţurile reglementate au următoarea structură:a)pentru clienţii conectaţi direct la sistemul de transport:P(i)x = CUGfr + VUfr(i)permis x + Efr(i)x + ESNT(i)x + ΔCUGfr b)pentru clienţii conectaţi în sistemul de distribuţie:P(i)x = CUGfr + VUfr(i)permis x + Td(i)x + Efr(i)x + ESNT(i)x + ΔCUGfr, unde: P(i)x - preţul reglementat în anul i, pentru categoria „x" de clienţi; CUGfr - suma fixă unitară pentru acoperirea costurilor anuale sau aferente unei perioade stabilite conform prevederilor legale în vigoare, estimate pentru achiziţia gazelor naturale, inclusiv serviciile aferente, destinate revânzării în cadrul activităţii de furnizare reglementată; VUfr(i)permis x - venitul unitar permis în anul i de reglementare, pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale, stabilit în raport cu cantitatea furnizată categoriei „x" de clienţi; Efr(i)x - diferenţa dintre preţul plătit pentru gazele naturale necesare echilibrării zilnice şi preţul stabilit prin hotărâre a Guvernului, ponderată cu cantităţile aferente, diferenţă alocată în anul (i), pentru categoria „x" de clienţi ai titularului de licenţă de furnizare, care a înregistrat dezechilibre justificate pe piaţa de gaze naturale, doar pentru activitatea de furnizare a gazelor naturale la preţ reglementat. Valoarea acestei componente la data de 1 aprilie 2016 este zero. Formula de calcul al diferenţei dintre preţul plătit pentru gazele naturale necesare echilibrării zilnice, efectuate de către titularul de licenţă, şi preţul stabilit prin hotărâre a Guvernului, este următoarea: unde: Pz - preţul plătit de către titularul de licenţă de furnizare pentru gazele naturale necesare echilibrării zilnice; PHG - preţul stabilit prin hotărâre a Guvernului; qz - cantitatea de gaze naturale achiziţionată de către titularul de licenţă de furnizare, în ziua z, aferentă acţiunilor de echilibrare. Furnizorilor care nu au calitatea de utilizatori ai reţelei, dar care au în portofolii şi clienţi casnici, în vederea acoperirii dezechilibrului produs furnizorilor de gaze naturale care sunt şi utilizatori ai reţelei, li se vor determina diferenţele dintre preţul plătit pentru gazele naturale necesare echilibrării zilnice şi preţul stabilit prin hotărâre a Guvernului, ponderate cu cantităţile aferente, doar pentru activitatea de furnizare a gazelor naturale la preţ reglementat; Td(i)x - tariful de distribuţie aplicat în anul (i), pentru categoria „x" de clienţi; ESNT(i)x - componenta de neutralitate a activităţii de echilibrare desfăşurate de către operatorul de transport şi de sistem (OTS), reprezentând suma unitară rezultată din alocarea, în anul (i), pentru categoria „x" de clienţi ai furnizorului care a înregistrat dezechilibre justificate pe piaţa de gaze naturale, doar pentru activitatea de furnizare a gazelor naturale la preţ reglementat, a cheltuielilor/veniturilor aferente acţiunilor de echilibrare efectuate de către OTS. Valoarea acestei componente la data de 1 aprilie 2016 este zero. Cheltuielile/Veniturile rezultate din activitatea de echilibrare, care sunt transferate clienţilor casnici prin componenta preţului reglementat, se vor determina în conformitate cu reglementările aprobate de ANRE, ţinând cont şi de următoarele etape de analiză: a)modalităţile de recuperare/cedare de către operatorul de transport şi de sistem de la/către utilizatorul de reţea; b)prezentarea de către furnizorul/utilizatorul de reţea, cu acţiune pe piaţa reglementată, a unor analize care să cuprindă:

(i) cauzele ce au condus la dezechilibre şi, implicit, la plata de către furnizor a acestor dezechilibre (spre exemplu, diferenţe între nominalizare şi alocare, generate printre altele de creşterea/scăderea consumului faţă de estimările iniţiale, conform profilelor/programelor de consum etc.);
(ii) acţiunile întreprinse de furnizor pentru echilibrarea portofoliului;
(iii) determinarea ponderii responsabilităţii financiare pentru plata dezechilibrelor aferente furnizorilor şi clienţilor finali, respectiv clienţilor reglementaţi şi nereglementaţi;

c)prezentarea de către operatorul de transport şi de sistem, lunar, a situaţiei dezechilibrelor induse de către utilizatorul de reţea, precum şi a acţiunilor întreprinse de către fiecare utilizator de reţea pentru echilibrarea portofoliului; d)prezentarea de către utilizatorul de reţea, care are în portofoliu titulari de licenţă care asigură furnizarea de gaze naturale clienţilor casnici, a situaţiei lunare a dezechilibrelor induse de către fiecare furnizor, precum şi a acţiunilor întreprinse de către acesta pentru echilibrarea portofoliului.Ca urmare a transferului de cheltuieli/venituri din activitatea de echilibrare de la utilizatorul reţelei către furnizorii care nu au şi calitatea de utilizatori de reţea şi care au în portofolii şi clienţi casnici, componenta de dezechilibru se va determina în conformitate cu reglementările aprobate de ANRE, ţinându-se cont şi de analizele prezentate în vederea determinării valorii acestora; ΔCUGfr - componenta unitară de corecţie pentru diferenţa dintre suma fixă unitară recunoscută de ANRE pentru acoperirea costurilor legate de achiziţia gazelor naturale, inclusiv serviciile reglementate aferente, destinate revânzării în cadrul activităţii de furnizare reglementată în anul i-1, şi costurile unitare efectiv realizate şi recunoscute de ANRE operatorului care realizează furnizarea reglementată pentru anul respectiv; componenta ΔCUGfr poate fi recalculată trimestrial/ semestrial/anual în cursul anului i, prin adăugarea diferenţelor aferente fiecărui trimestru al anului respectiv; În componenta ΔCUGfr, pentru gazele naturale din producţie internă extrase din depozitele de înmagazinare subterană, aferente stocului minim pentru segmentul reglementat, sunt recunoscute preţurile de achiziţie pentru clienţii casnici, stabilite prin prevederile legale în vigoare, din perioada ciclului de injecţie, la care se adaugă tarifele aferente prestării serviciilor de înmagazinare subterană aprobate de ANRE. Conform reglementărilor legale în vigoare se adaugă şi costurile de finanţare, după cum urmează: unde: Pds(int) - preţul gazelor naturale din depozitele de înmagazinare subterană, exprimat în lei/MWh; Pint - preţul de achiziţie a gazelor naturale din producţia internă pentru piaţa reglementată, aferent fiecărei categorii de clienţi, conform prevederilor legale în vigoare, exprimat în lei/MWh; RCds - componenta fixă pentru rezervarea capacităţii în depozitul subteran, exprimată în lei/MWh/ciclu complet de înmagazinare; Ids - componenta volumetrică pentru injecţia gazelor naturale în depozitul subteran, exprimată în lei/MWh; RoRfr - rata reglementată a rentabilităţii, recunoscută de ANRE pentru activitatea de furnizare reglementată a gazelor naturale, pentru anul 2015; Eds - componenta volumetrică pentru extracţia gazelor naturale din depozitul subteran, exprimată în lei/MWh. Secţiunea a 2-aSuma fixă unitară pentru acoperirea costurilor de achiziţie a gazelor naturale destinate clienţilor casnici Articolul 36Suma fixă unitară - CUGfr pentru acoperirea costurilor de achiziţie a gazelor naturale, inclusiv serviciile aferente, destinate revânzării în cadrul activităţii de furnizare reglementată, se determină de către ANRE, anual sau pentru o altă perioadă, în concordanţă cu prevederile legale în vigoare. Cantităţile luate în calcul sunt cele destinate exclusiv furnizării în regim reglementat. Articolul 37(1) Suma fixă unitară pentru acoperirea costurilor legate de achiziţia gazelor naturale CUGfr se estimează pe baza următoarelor elemente:a)estimarea privind cererea clienţilor casnici, aferentă activităţii de furnizare reglementată; b)estimarea privind structura surselor de gaze naturale din producţia internă şi din import, necesare acoperirii cererii clienţilor casnici; c)estimarea privind partea din cantităţile de gaze naturale destinate revânzării în cadrul activităţii de furnizare reglementată, ce urmează a fi transportată şi/sau înmagazinată extrasă; d)nivelul stocului minim conform reglementărilor ANRE; e)estimarea privind evoluţia preţurilor de achiziţie a gazelor naturale din import curent; f)preţurile medii de import rezultate din încheierea şi derularea contractelor bilaterale, precum şi preţurile medii rezultate din tranzacţionarea gazelor naturale pe piaţa centralizată de gaze naturale; g)preţurile de intern conform prevederilor legale în vigoare pentru piaţa reglementată; h)preţurile medii de import înregistrate/estimate pe alte pieţe relevante ale Uniunii Europene; i)estimare privind evoluţia tarifelor medii pentru serviciile de transport şi înmagazinare subterană. (2) Suma fixă unitară pentru acoperirea costurilor legate de achiziţia gazelor naturale nu include accize, acestea fiind calculate şi înscrise distinct pe factura fiscală, în conformitate cu prevederile legale. (3) Estimările privind structura surselor de gaze naturale din producţia internă şi din import, care stau la baza estimării sumei fixe unitare pentru acoperirea costurilor legate de achiziţia gazelor naturale, menţionate la alin. (1) lit. b), se elaborează de către ANRE pentru clienţii casnici. Articolul 38
(1) Formula generală de calcul al sumei fixe unitare pentru acoperirea costurilor legate de achiziţia gazelor naturale, destinate revânzării în cadrul activităţii de furnizare reglementată, este următoarea: unde: Qfr(imp) - estimarea privind cantitatea trimestrială/ semestrială/anuală de gaze naturale din import destinată furnizării în regim reglementat; P(imp) - estimarea privind evoluţia preţului de achiziţie a gazelor naturale de import; Qfr(int) - estimarea privind cantitatea trimestrială/ semestrială/anuală de gaze naturale din producţia internă destinată furnizării în regim reglementat; P(int) - estimarea privind evoluţia preţului de achiziţie a gazelor naturale din producţia internă; T(t) - estimare privind evoluţia costului mediu unitar pentru serviciile de transport, conform tarifelor de transport în vigoare. (2) Cantităţile de gaze naturale Qfr(imp) şi Qfr(int) sunt cantităţile ce urmează a fi furnizate în regim reglementat.(3) La calculul sumei fixe unitare, în costurile generale de achiziţie a gazelor naturale din intern sunt incluse costurile aferente gazelor naturale din producţia internă curentă şi costurile aferente gazelor naturale din producţia internă extrase din depozitele de înmagazinare, ca marfă. (4) La calculul sumei fixe unitare, în costurile generale de achiziţie a gazelor naturale din import sunt recunoscute costurile aferente gazelor naturale din import curent.
Articolul 39Termenii formulei generale de calcul al CUGfr, definită la art. 38, se determină astfel: a)costul gazelor naturale din import: unde: q(v)fr(imp) - cantitatea de gaze naturale estimată a fi achiziţionată din import; p(v)(imp) - preţul unitar estimat, exprimat în lei/MWh, aferent fiecărei cantităţi q(v)fr(imp), respectiv preţurile de achiziţie pentru gazele naturale din import curent; Preţul unitar din import luat în calcul la determinarea costului gazelor naturale din import este considerat în condiţii de livrare DAP („delivered at place"), cu toate taxele şi comisioanele vamale, precum şi comisionul importatorului incluse. Costul transportului pe parcursul extern, precum şi orice alte taxe, alte obligaţii legale şi/sau alte costuri de orice natură, implicate de acest transport, sunt considerate incluse în preţul de import. Costul transportului pe parcursul intern, precum şi orice alte taxe, alte obligaţii legale şi/sau alte costuri de orice natură, implicate de acest transport, nu sunt considerate incluse în preţul unitar p(v)(imp); b)costul gazelor naturale din producţia internă: unde: q(w)fr(int) - cantitatea de gaze naturale estimată a fi achiziţionată din producţia internă, provenind din contractul (w), destinată furnizării reglementate, fie că aceasta este livrată direct utilizatorilor, pe măsură ce producătorii le injectează în sistemul naţional de transport/sistemul de distribuţie, fie că este extrasă dintr-un depozit de înmagazinare subterană în care a fost stocată anterior livrării; p(w)(int) - preţul unitar, exprimat în lei/MWh, aferent fiecărei cantităţi q(w)fr(int), respectiv: preţurile de achiziţie pentru gazele naturale din producţie internă curentă, utilizate pentru acoperirea consumului pe piaţă, la nivelul celor stabilite prin prevederile legale în vigoare;

preţurile de achiziţie pentru gazele naturale din producţie internă, extrase din depozitele de înmagazinare subterană, aferente stocului minim pentru segmentul reglementat, reprezentând preţurile de achiziţie pentru clienţii casnici, astfel cum este stabilit prin prevederile legale în vigoare, din perioada ciclului de injecţie, la care se adaugă tarifele aferente prestării serviciilor de înmagazinare subterană aprobate de ANRE.Conform reglementărilor legale în vigoare, se adaugă şi costurile de finanţare, după cum urmează: unde: Pds(int) - preţul gazelor naturale din depozitele de înmagazinare subterană, exprimat în lei/MWh; Pint - preţul de achiziţie a gazelor naturale din producţia internă pentru piaţa reglementată, aferent fiecărei categorii de clienţi, conform prevederilor legale în vigoare, exprimat în lei/MWh; RCds - componenta fixă pentru rezervarea capacităţii în depozitul subteran, exprimată în lei/MWh/ciclu complet de înmagazinare; Ids - componenta volumetrică pentru injecţia gazelor naturale în depozitul subteran, exprimată în lei/MWh; Eds - componenta volumetrică pentru extracţia gazelor naturale din depozitul subteran, exprimată în lei/MWh. Costul transportului în şi/sau între perimetrele de exploatare, precum şi orice alte taxe, alte obligaţii legale şi/sau alte costuri de orice natură, implicate de acest transport, inclusiv uscarea, tratarea şi/sau comprimarea gazelor naturale, precum şi/sau orice alte operaţiuni efectuate de producător pentru sau în legătură cu producţia şi livrarea acestora până la robinetul de ieşire din staţia/panoul de măsurare al producătorului sunt considerate incluse în preţ. Costul transportului, de la staţia/panoul de măsurare al producătorului până la robinetul de ieşire din staţia de reglare-măsurare-predare la client sau la operatorul sistemului de distribuţie, precum şi orice alte taxe, alte obligaţii legale şi/sau alte costuri de orice natură, implicate de acest transport, nu sunt considerate incluse în preţul unitar p(w)(int); c)costul transportului gazelor naturale destinate furnizării în regim reglementat: T(t) - cost mediu pentru serviciile de transport, exprimat în lei/MWh, estimat pe baza tarifelor de transport în vigoare, a contractelor de transport, a capacităţilor rezervate şi a cantităţilor transportate, inclusiv costurile aferente transportului gazelor naturale de la punctele de intrare/ieşire în/din SNT la punctele de înmagazinare subterană. Articolul 40(1) Suma fixă unitară pentru acoperirea costurilor legate de achiziţia gazelor naturale destinate activităţii de furnizare reglementată, CUGfr, se determină anual sau pentru o altă perioadă, în concordanţă cu prevederile legale în vigoare. (2) În situaţia în care există diferenţe semnificative între noua componentă CUGfr calculată conform prevederilor alin. (1) şi cea inclusă în preţurile reglementate în vigoare, acestea vor fi actualizate în consecinţă. Capitolul VI Secţiunea 1Facturarea Articolul 41Contravaloarea activităţii de furnizare reglementată prestate unui client casnic se facturează lunar şi se determină cu următoarea formulă: VTf = P * Q, unde: VTf - valoarea totală a facturii, exclusiv TVA sau alte taxe în conformitate cu prevederile legale în vigoare, reprezentând contravaloarea activităţii de furnizare reglementată, exprimată în lei; P - preţ reglementat, exprimat în lei/kWh; Q - cantitatea furnizată în regim reglementat, exprimată în kWh. Secţiunea a 2-aDispoziţii finale Articolul 42Categoriile de clienţi pentru care se stabilesc diferenţiat preţuri reglementate sunt prevăzute în anexa nr. 1. Articolul 43Termenii utilizaţi în prezenta metodologie sunt prevăzuţi în anexa nr. 2. Articolul 44Costurile generate de desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată sunt prevăzute în anexa nr. 3. Articolul 45Duratele reglementate pentru amortizarea imobilizărilor corporale şi necorporale sunt prevăzute în anexa nr. 4. Articolul 46Regulile suplimentare privind modul de determinare a bazei de active reglementate (RAB), aferente activităţii de furnizare reglementată, sunt prevăzute în anexa nr. 5. Articolul 47Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din prezenta metodologie. ANEXA Nr. 1la metodologie CATEGORIILE DE CLIENŢI pentru care se stabilesc diferenţiat preţuri reglementate A. Clienţi conectaţi direct la sistemul de transport: A.1. clienţi cu un consum anual de până la 1.162,78 MWh; A.2. clienţi cu un consum anual între 1.162,79 MWh şi 11.627,78 MWh; A.3. clienţi cu un consum anual între 11.627,79 MWh şi 116.277,79 MWh; A.4. clienţi cu un consum anual între 116.277,80 MWh şi 1.162.777,87 MWh; A.5. clienţi cu un consum anual de peste 1.162.777,87 MWh. B. Clienţi conectaţi în sistemul de distribuţie: B.1. clienţi cu un consum anual de până la 23,25 MWh; B.2. clienţi cu un consum anual între 23,26 MWh şi 116,28 MWh; B.3. clienţi cu un consum anual între 116,29 MWh şi 1.162,78 MWh; B.4. clienţi cu un consum anual între 1.162,79 MWh şi 11.627,78 MWh; B.5. clienţi cu un consum anual între 11.627,79 MWh şi 116.277,79 MWh; B.6. clienţi cu un consum anual de peste 116.277,79 MWh. ANEXA Nr. 2la metodologie TERMENII UTILIZAŢI 1. an de reglementare - anul de reglementare reprezintă un an calendaristic pentru care ANRE reglementează venitul pe care un titular de licenţă este îndreptăţit să îl realizeze pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată, într-o manieră prudentă, la nivelul acoperirii costurilor justificate aferente anului respectiv; 2. cantitate furnizată - cantitatea totală de gaze naturale comercializată către clienţii finali în baza unor contracte de furnizare; 3. client final - clientul care cumpără gaze naturale pentru uz propriu; 4. client casnic - clientul care cumpără gaze naturale pentru consumul casnic propriu; 5 furnizarea gazelor naturale - activitatea comercială de vânzare a gazelor naturale; 6. furnizor - persoană fizică sau juridică ce realizează activitatea de furnizare a gazelor naturale; 7. licenţă - actul administrativ individual, emis de ANRE, acordat unei persoane fizice sau juridice, pentru exercitarea unui drept şi executarea unor obligaţii; 8. operator economic din sectorul gazelor naturale - persoana fizică sau juridică, cu excepţia clienţilor finali, care desfăşoară cel puţin una dintre următoarele activităţi: producţie, transport, distribuţie, furnizare, administrare de piaţă centralizată, cumpărare sau înmagazinare de gaze naturale, inclusiv GNL, şi care are atribuţii comerciale, tehnice şi/sau de mentenanţă legate de respectivele activităţi; 9. preţ reglementat - preţul la care este realizată furnizarea gazelor naturale în baza unui contract-cadru, a unor standarde de calitate a serviciului şi/sau a unor condiţii specifice stabilite de autoritatea competentă. ANEXA Nr. 3la metodologie COSTURILE generate de desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată NOTĂ: Coloana „Conturi" se va completa cu numărul contului/conturilor sintetice/analitice aferente. Se va prezenta şi lista conturilor analitice, cu denumirile corespunzătoare. ANEXA Nr. 4la metodologie DURATELE REGLEMENTATE pentru amortizarea imobilizărilor corporale şi necorporale

I. Durata tehnică şi economică pentru amortizarea reglementată a imobilizărilor corporale şi necorporale care au
constituit RAB implicit la începutul primei perioade de reglementare, pentru activitatea de furnizare reglementată 25 de ani
II. Durata tehnică şi economică a imobilizărilor corporale şi necorporale puse în funcţiune după începutul primei
perioade de reglementare:
Grupa 1 Construcţii
Subgrupa 1.1 Clădiri 50 de ani
Subgrupa 1.2 Construcţii uşoare (barăci, şoproane etc.) 10 ani
Subgrupa 1.3 Conducte colectoare şi magistrale (inclusiv instalaţiile tehnologice, dotările şi echipamentele aferente) 40 de ani
Subgrupa 1.4 Sonde pentru injecţia/extracţia gazelor naturale din depozitele subterane (inclusiv sondele auxiliare,
instalaţiile tehnologice, dotările şi echipamentele aferente) 25 de ani
Subgrupa 1.5 Conducte de distribuţie din oţel(inclusiv instalaţiile tehnologice, dotările şi echipamentele aferente) 30 de ani
Subgrupa 1.6 Conducte de distribuţie din polietilenă (inclusiv instalaţiile tehnologice, dotările şi echipamentele
aferente) 40 de ani
Subgrupa 1.7 Alte construcţii 10 ani
Grupa 2 Echipamente tehnologice, maşini, utilaje şi echipamente de lucru 10 ani
Grupa 3 Aparate şi instalaţii de măsurare, control şi reglare
Subgrupa 3.1 Contoare volumetrice cu membrană, contoare cu ultrasunete, alte sisteme cu element deprimogen 20 de ani
Subgrupa 3.2 Contoare cu pistoane rotative, contoare cu turbină 15 ani
Subgrupa 3.3 Convertoare electronice, calculatoare de debit, alte aparate şi instalaţii de măsurare, control şi reglare 10 ani
Grupa 4 Mijloace de transport 5 ani
Grupa 5 Alte imobilizări corporale şi necorporale 5 ani
Grupa 6 Terenuri

ANEXA Nr. 5la metodologie REGULI SUPLIMENTARE privind modul de determinare a bazei de active reglementate (RAB) aferente activităţii de furnizare reglementată Articolul 1(1) Calculul RAB aferente activităţii de furnizare reglementată la data de 31 decembrie 2014 se realizează pornind de la valoarea de început a celei de a treia perioade de reglementare 2013-2014.(2) Valorile reglementate ale imobilizărilor corporale/ necorporale intrate/ieşite în ceilalţi ani ai celei de-a doua perioade de reglementare (2008-2012) se corectează doar în situaţii justificate, dacă se constată că stabilirea RAB aferente perioadei a treia de reglementare s-a efectuat pe baza unor informaţii eronate/false furnizate de către operatorul licenţiat sau au fost depistate erori de calcul. Articolul 2(1) Valoarea RAB la sfârşitul anului 2014 se determină pornind de la valoarea de la începutul celei de-a treia perioade de reglementare, corectată conform art. 1, din care se scad valoarea cumulată a amortizării reglementate, calculată pentru perioada a treia de reglementare, valoarea reglementată rămasă cumulată aferentă imobilizărilor corporale şi necorporale scoase din funcţiune în perioada a treia de reglementare şi se adaugă valoarea reglementată cumulată a investiţiilor puse în funcţiune în perioada a treia de reglementare, recunoscute de ANRE.(2) Pentru anul 2015, valoarea RAB la sfârşitul anului se determină pe baza formulei prevăzute în metodologie la art. 19 alin. (1), pornind de la valoarea de la sfârşitul anului 2014, doar pentru imobilizările corporale şi necorporale alocate activităţii de furnizare reglementată către clienţii casnici, din care se scad valoarea amortizării reglementate pentru anul 2015, valoarea reglementată rămasă aferentă imobilizărilor corporale şi necorporale scoase din funcţiune în anul 2015 şi se adaugă valoarea reglementată a investiţiilor puse în funcţiune în anul 2015, recunoscute de ANRE. Articolul 3Nu sunt considerate intrări de imobilizări corporale/necorporale şi nu se vor lua în calcul la stabilirea valorii bazei de active reglementate, imobilizările corporale/ necorporale pentru care societatea nu a plătit un echivalent financiar, plusurile de inventar, imobilizările corporale/ necorporale pentru care societatea încasează chirie, terenurile preluate prin contracte de concesiune, care nu se amortizează contabil, reevaluările, precum şi orice valoare care la fundamentarea veniturilor a fost inclusă în categoria costurilor operaţionale, dar în contabilitate a fost înregistrată ca imobilizare corporală/necorporală. Articolul 4(1) Se consideră ieşiri de imobilizări corporale/necorporale imobilizările corporale/necorporale care au făcut parte din valoarea RAB iniţiale sau care au intrat pe parcursul perioadelor de reglementare.(2) Pentru operatorii licenţiaţi pentru care valoarea RAB 0 a fost determinată prin metoda RAB implicit, aceasta se va corecta doar cu ieşirile din vânzările de imobilizări şi prin transfer către alte activităţi.(3) Imobilizările corporale/necorporale supuse unei operaţiuni de vânzare, casare sau de transfer în categoria obiectelor de inventar sau către alte activităţi sunt considerate ieşiri de imobilizări corporale/necorporale ale perioadei.(4) Valoarea reglementată rămasă aferentă unei ieşiri de imobilizări corporale/necorporale dintr-un an de reglementare, începând cu anul 2016, este egală cu valoarea reglementată rămasă la 31 decembrie 2015 diminuată cu valoarea cumulată a amortizării reglementate până în anul ieşirii. Articolul 5În situaţia în care o anumită imobilizare corporală/necorporală a fost utilizată în desfăşurarea unei activităţi nereglementate, din sector sau din afara sectorului, iar în cursul unui an de reglementare începe să fie utilizată pentru/şi pentru desfăşurarea activităţii reglementate, aceasta va fi raportată ca o intrare nouă, la valoarea contabilă rămasă, iar durata de amortizare reglementată aferentă grupei/subgrupei din care face parte va fi diminuată corespunzător cu durata de utilizare consumată contabilă, exprimată în ani întregi, fără fracţiuni de an. Articolul 6(1) În situaţia în care s-au efectuat reîncadrări ale unor imobilizări corporale/necorporale în alte grupe/subgrupe decât cele raportate şi luate în considerare la ajustarea veniturilor reglementate, imobilizările respective se vor lua în calculul valorii RAB întâi ca o ieşire din grupa/subgrupa în care au fost raportate iniţial, la valoarea reglementată rămasă, iar apoi ca o intrare nouă în grupa/subgrupa reconsiderată, la aceeaşi valoare reglementată rămasă. Orice reconsiderare a grupei/subgrupei de încadrare a mijloacelor fixe se va face numai justificat, iar imobilizările corporale/necorporale respective vor fi prezentate, atât în situaţia bazei de active reglementate, cât şi detaliat, într-o situaţie distinctă de cea a RAB.(2) În situaţia în care durata reglementată de amortizare aferentă noii grupe/subgrupe este mai mare decât durata reglementată de amortizare consumată, valoarea reglementată rămasă menţionată la alin. (1) se va recupera pe o durată calculată prin diferenţa celor două durate. (3) În situaţia în care durata reglementată de amortizare aferentă noii grupe/subgrupe este mai mică sau egală cu durata reglementată de amortizare consumată, valoarea reglementată rămasă menţionată la alin. (1) se va recupera pe durata reglementată de amortizare aferentă noii grupe/subgrupe.


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 182/2015

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 182 din 2015
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 182/2015
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu