Având în vedere dispoziţiile art. 5 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 33/2007 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 160/2012,în temeiul dispoziţiilor art. 179 alin. (4) şi (5) din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare,preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei emite prezentul ordin. Articolul 1Se aprobă Metodologia pentru stabilirea veniturilor reglementate unitare şi a veniturilor totale unitare aferente activităţii de furnizare reglementată şi de aprobare a preţurilor reglementate în sectorul gazelor naturale, pentru anul 2015, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 2La data intrării în vigoare a prezentului ordin, se abrogă Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 10/2014 privind aprobarea Metodologiei pentru stabilirea veniturilor reglementate unitare şi a veniturilor totale unitare aferente activităţii de furnizare reglementată şi de aprobare a preţurilor finale reglementate în sectorul gazelor naturale, pentru a treia perioadă de reglementare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 121 din 18 februarie 2014, cu modificările ulterioare. Articolul 3Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei şi titularii licenţelor de furnizare a gazelor naturale vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. Articolul 4Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, Niculae Havrileţ
ANEXĂMETODOLOGIE pentru stabilirea veniturilor reglementate unitare şi a veniturilor totale unitare aferente activităţii de furnizare reglementată şi de aprobare a preţurilor reglementate în sectorul gazelor naturale, pentru anul 2015 Capitolul IPrincipii generale Articolul 1 (1) Prezenta metodologie reglementează modalitatea de fundamentare şi stabilire a venitului reglementat unitar, a venitului total unitar şi de aprobare a preţurilor reglementate din sectorul gazelor naturale la care se realizează furnizarea reglementată a gazelor naturale, pentru anul 2015, denumite în continuare preţuri reglementate.(2) Furnizarea reglementată realizată de către furnizorul de ultimă instanţă, la preţ reglementat şi în baza contractelor-cadru pentru clienţii casnici, conform reglementărilor specifice elaborate de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei, denumită în continuare ANRE, nu face obiectul prezentei metodologii.(3) Determinarea veniturilor şi preţurilor reglementate prevăzute la alin. (1) se realizează pe baza formulelor şi a parametrilor specificaţi în prezenta metodologie. Secţiunea 1Furnizarea reglementată a gazelor naturale Articolul 2 (1) Furnizarea reglementată a gazelor naturale reprezintă activitatea comercială de vânzare a gazelor naturale către clienţii casnici care nu şi-au exercitat dreptul de eligibilitate şi desemnează ansamblul de activităţi şi operaţiuni desfăşurate de către titularul licenţei de furnizare pentru sau în legătură cu:a)achiziţia gazelor naturale; b)comercializarea gazelor naturale către clienţii casnici, în baza unor contracte-cadru de furnizare şi la preţ reglementat; c)relaţiile cu clienţii casnici, determinate de încheierea şi derularea contractelor de furnizare reglementată. (2) Pentru clienţii casnici care nu încheie un contract de vânzare-cumpărare a gazelor naturale cu clauze şi preţ negociat şi aleg astfel să rămână parte într-un contract comercial încheiat în baza contractului-cadru pentru furnizarea reglementată a gazelor naturale, furnizarea se va realiza la preţurile reglementate de ANRE în conformitate cu prezenta metodologie. Secţiunea a 2-aDefinirea anului 2015 şi a perioadei a patra de reglementare Articolul 3Perioada de reglementare reprezintă intervalul de timp pe parcursul căruia ANRE reglementează anual venitul pe care un titular de licenţă este îndreptăţit să îl realizeze pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată, într-o manieră prudentă, la nivelul acoperirii costurilor justificate aferente anului de reglementare, denumit în continuare venit reglementat (VR). Articolul 4(1) Pentru titularii de licenţă care la data intrării în vigoare a prezentei metodologii desfăşoară activitatea de furnizare reglementată a gazelor naturale, anul 2015 reprezintă an de tranziţie de la perioada a treia de reglementare la perioada a patra de reglementare.(2) Stabilirea şi aprobarea venitului reglementat unitar şi a venitului total unitar, aferente anului 2015, pentru operatorii prevăzuţi la alin. (1), se vor realiza începând cu data de 1 aprilie 2015, pe baza datelor şi informaţiilor transmise de către titularii licenţei de furnizare a gazelor naturale.(3) Veniturile nerealizate sau realizate suplimentar în anul 2015 vor fi cuantificate şi recuperate/cedate începând cu cea de a patra perioadă de reglementare. Perioada şi modalitatea de recuperare se vor stabili de comun acord cu fiecare operator. Articolul 5 (1) Pentru operatorii economici licenţiaţi în cursul anului 2015, ulterior datei intrării în vigoare a prezentei metodologii şi până la începerea perioadei a patra de reglementare, fundamentarea şi aprobarea venitului reglementat unitar şi a venitului total unitar se vor realiza pe baza formulelor şi a parametrilor specificaţi în cadrul prezentei metodologii.(2) Operatorii economici prevăzuţi la alin. (1) vor transmite documentaţia aferentă fundamentării şi aprobării venitului reglementat unitar şi a venitului total unitar, aferente activităţii de furnizare reglementată desfăşurate în anul 2015, odată cu depunerea documentelor necesare pentru obţinerea licenţelor de furnizare a gazelor naturale. Articolul 6Data începerii şi durata perioadei a patra de reglementare se vor stabili ulterior aprobării Calendarului de eliminare treptată a preţurilor reglementate pentru clienţii casnici, conform legislaţiei în vigoare, dar nu mai târziu de data de 31 decembrie 2015 inclusiv. Articolul 7 (1) Pentru cea de a patra perioadă de reglementare, ANRE va elabora şi aproba o nouă metodologie pentru stabilirea veniturilor reglementate unitare, a veniturilor totale unitare aferente activităţii de furnizare reglementată şi de aprobare a preţurilor reglementate în sectorul gazelor naturale.(2) Până la aprobarea noului venit reglementat unitar şi a noului venit total unitar aferente activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale pentru cea de a patra perioadă de reglementare, pe baza prevederilor metodologiei prevăzute la alin. (1), veniturile în vigoare la data intrării în cea de a patra perioadă de reglementare rămân nemodificate. Capitolul IIStabilirea venitului reglementat unitar şi a venitului total unitar pentru anul 2015, pentru titularii de licenţă care desfăşoară activitatea de furnizare reglementată la data intrării în vigoare a prezentei metodologii Secţiunea 1Venitul reglementat unitar aferent anului 2015 Articolul 8 (1) Venitul reglementat aferent anului 2015 reprezintă venitul recunoscut şi permis de către ANRE unui titular de licenţă pentru acoperirea costurilor justificate, aflate sub controlul managementului titularului de licenţă şi necesare desfăşurării activităţii de furnizare reglementată în anul 2015.(2) Venitul reglementat aferent anului 2015, permis pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată, se stabileşte după următoarea formulă generală:
unde: VRfr(2015)casnici - venitul reglementat aferent anului 2015, permis pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată VRfr(2015)casnici_fixe - componenta venitului reglementat permis pentru anul 2015, pentru acoperirea costurilor fixe reprezentând cheltuielile legate de administrarea contractelor de furnizare, care nu depind de cantităţile comercializate şi care acoperă amortizarea imobilizărilor corporale şi necorporale utilizate în activitatea de furnizare reglementată şi o parte din cheltuielile generale de administrare. Formula de calcul este următoarea: unde: VRUfr(2014) - venitul reglementat unitar publicat pentru anul 2014 pentru activitatea de furnizare reglementată a gazelor naturale; Qfr2014 - cantitatea de gaze naturale, conform datelor publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, pentru anul 2014, estimată a fi furnizată în regim reglementat; Nrfr 2014 casnici/Nrfr 2014 - ponderea numărului de clienţi casnici în numărul total de clienţi realizat pe piaţa reglementată în anul 2014; RI2014, estimat - rata inflaţiei estimate pentru anul 2014, luată în considerare la stabilirea venitului reglementat unitar, permis pentru anul 2014; RI2014, realizat - rata inflaţiei, realizată în anul 2014, conform Institutului Naţional de Statistică, respectiv 0,83%; RI2015, estimat - rata inflaţiei, estimată pentru anul 2015 de către Comisia Naţională de Prognoză; 0,65 - ponderea medie a costurilor fixe în totalul costurilor aferente desfăşurării activităţii de furnizare a gazelor naturale, pe piaţa reglementată. VRfr(2015)casnici_variabile - componenta venitului reglementat permis pentru anul 2015, pentru acoperirea costurilor variabile reprezentând cheltuielile care depind de cantităţile efectiv furnizate în regim reglementat şi care se alocă egal întregii cantităţi. Formula de calcul este următoarea: unde: VRUfr(2014) - venitul reglementat unitar publicat pentru anul 2014 pentru activitatea de furnizare reglementată a gazelor naturale; Qfr2014 – cantitatea de gaze naturale, conform datelor publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, pentru anul 2014, estimată a fi furnizată în regim reglementat; Qfr2014casnici/Qfr2014 - ponderea cantităţii furnizate în regim reglementat în totalul cantităţii furnizate efectiv în regim reglementat în anul 2014; RI2015, estimat - rata inflaţiei estimate pentru anul 2015, de către Comisia Naţională de Prognoză; 0,35 - ponderea medie a costurilor variabile în totalul costurilor aferente desfăşurării activităţii de furnizare a gazelor naturale, pe piaţa reglementată. Articolul 9Venitul reglementat unitar pentru anul 2015 se determină, pentru fiecare operator, titular al licenţei de furnizare a gazelor naturale, prin împărţirea venitului reglementat aferent desfăşurării activităţii de furnizare reglementată în anul 2015, la cantitatea totală estimată a fi furnizată în regim reglementat în acelaşi an, după următoarea formulă generală de calcul: unde: VRUfr(2015)casnici - venitul reglementat unitar pentru anul 2015, permis pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale; VRfr(2015)casnici - venitul reglementat pentru anul 2015, permis pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale; Qfr 2015casnici - cantitatea de gaze naturale estimată a fi furnizată în regim reglementat în anul 2015. Secţiunea a 2-a Venitul total unitar aferent anului 2015 Articolul 10(1) Venitul total unitar aferent anului 2015 include venitul reglementat unitar şi costurile preluate direct unitare, recunoscute şi permise pentru acest an.(2) Venitul total unitar pentru anul 2015 se stabileşte după următoarea formulă generală:
unde: VRUfr(2015)casnici - venitul reglementat unitar pentru anul 2015, permis pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale; CPDUfr(2015)casnici - costurile preluate direct unitare pentru anul 2015, permise pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale, reprezentând costurile pe care titularul licenţei de furnizare nu le poate controla, dar pe care este necesar să le realizeze pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată; sunt considerate costuri preluate direct, şi anume cheltuielile de natura taxelor, impozitelor, tarifelor aferente licenţei acordate şi altele asemenea. Formula de calcul este următoarea: unde: CPDfr((2014), realizat) - costurile preluate direct realizate în anul 2014, pentru activitatea de furnizare reglementată a gazelor naturale; ΔCPDfr - diferenţa dintre costurile preluate direct, efectiv realizate într-un an de reglementare, şi cele incluse în venitul total unitar permis pentru anul respectiv, pentru fiecare an din intervalul 2012-2014, reprezentând componenta de modificare a costurilor preluate direct, care se calculează astfel: a)Pentru anul 2012
unde: RoRfr(3) - rata reglementată a rentabilităţii, aprobată de ANRE pentru perioada a treia de reglementare, pentru activitatea de furnizare reglementată a gazelor naturale; b)Pentru anul 2013
unde: CPDfr((2013), estimat) - costurile preluate direct, luate în considerare în calculul venitului total unitar permis şi publicat, aferent anului 2014 pentru activitatea de furnizare reglementată a gazelor naturale; c)Pentru anul 2014
Qfr 2015casnici - cantitatea de gaze naturale estimată a fi furnizată în regim reglementat în anul 2015. Capitolul IIIFundamentarea venitului reglementat unitar şi a venitului total unitar pentru anul 2015, pentru titularii de licenţă care încep activitatea de furnizare reglementată în cursul anului 2015 şi până la începerea perioadei a patra de reglementare Secţiunea 1 Venitul reglementat unitar aferent anului 2015 Articolul 11 (1) Formula generală pentru calculul venitului reglementat prevăzut la art. 8 alin. (1), pentru oricare titular de licenţă de furnizare, este următoarea:unde: VRfr (2015) casnici - venitul reglementat aferent desfăşurării activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale în anul 2015; OPEXfr (2015) casnici - cheltuielile operaţionale totale ale titularului licenţei de furnizare, recunoscute de către ANRE pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale în anul 2015; RoRfr (3) - rata reglementată a rentabilităţii, recunoscută de către ANRE pentru activitatea de furnizare reglementată a gazelor naturale, pentru perioada a treia de reglementare; RABfr (2015) - valoarea reglementată a activelor reprezentând valoarea imobilizărilor corporale şi necorporale la începutul anului 2015, recunoscută de către ANRE pentru activitatea de furnizare reglementată a gazelor naturale; ARfr (2015) - amortizarea reglementată a imobilizărilor corporale şi necorporale, recunoscută de către ANRE pentru anul 2015, pentru activitatea de furnizare reglementată a gazelor naturale; CLPfr (2015) casnici - capitalul de lucru, conform prevederilor art. 20 alin. (2); RoRfr(3) * CLPfr(2015)casnici - compensaţia financiară ce reprezintă rata reglementată a rentabilităţii acordate capitalului de lucru pentru costurile recunoscute titularului licenţei de furnizare şi recuperate de la clienţii casnici în termenele prevăzute în contractele comerciale încheiate în baza contractelor-cadru emise de către ANRE. (2) Venitul reglementat nu acoperă costurile ce nu pot fi controlate şi asupra cărora conducerea titularului de licenţă nu poate acţiona direct pentru creşterea eficienţei activităţii desfăşurate, denumite în continuare costuri preluate direct, reprezentând:a)contribuţii la fondul de sănătate, la fondurile speciale, altele de aceeaşi natură, aferente fondului de salarii; b)taxe, impozite, contribuţiile la fonduri speciale, altele asemenea stabilite conform legislaţiei în vigoare. (3) Pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată, venitul este reglementat la nivelul acoperirii costurilor justificate unitare, aferente unui an al perioadei de reglementare, efectuate într-o manieră prudentă, denumit în continuare venit reglementat unitar (VRU). Articolul 12Venitul reglementat unitar aferent anului 2015 se determină, pentru fiecare titular al licenţei de furnizare, prin împărţirea venitului reglementat aferent desfăşurării activităţii de furnizare reglementată în anul 2015, la cantitatea de gaze naturale, estimată a fi furnizată în regim reglementat în acelaşi an, după următoarea formulă de calcul: unde: VRUfr (2015) casnici - venitul reglementat unitar aferent anului 2015, permis pentru activitatea de furnizare reglementată a gazelor naturale; VRfr (2015) casnici - venitul reglementat aferent desfăşurării activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale în anul 2015, calculat potrivit art. 11 alin. (1) şi potrivit celorlalte prevederi ale prezentei metodologii; Qfr2015casnici - cantitatea de gaze naturale, estimată a fi furnizată în regim reglementat, aferent anului 2015. Secţiunea a 2-a Venitul total unitar aferent anului 2015 Articolul 13(1) Pentru anul 2015 se calculează, pentru fiecare titular de licenţă de furnizare, venitul total unitar aferent acestuia.(2) Venitul total unitar aferent anului 2015 include venitul reglementat unitar şi costurile preluate direct unitare aferente acestui an.(3) Venitul total unitar aferent anului 2015 se determină cu următoarea formulă:
unde: VUfr (2015) casnici - venitul total unitar aferent anului 2015, permis pentru activitatea de furnizare reglementată a gazelor naturale; VRUfr (2015) casnici - venitul reglementat unitar aferent anului 2015, permis pentru activitatea de furnizare reglementată a gazelor naturale; CPDUfr (2015) casnici - costurile preluate direct unitare permise pentru anul 2015 pentru activitatea de furnizare reglementată a gazelor naturale, calculate prin împărţirea costurilor preluate direct totale, recunoscute titularului de licenţă de furnizare pentru anul 2015, pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată, la cantitatea de gaze naturale, estimată a fi furnizată în regim reglementat. (4) Venitul total unitar aferent anului 2015 este inclus în determinarea preţurilor reglementate pentru acest an, preţuri pe care titularii licenţei de furnizare sunt îndreptăţiţi să le practice în contractele de furnizare reglementată a gazelor naturale. Articolul 14La determinarea venitului total unitar pentru activitatea de furnizare reglementată, costurile pentru achiziţia gazelor naturale, inclusiv costurile serviciilor, nu se includ în costurile operaţionale (OPEX). Secţiunea a 3-a Alocarea şi justificarea costurilor Articolul 15Alocarea costurilor între activităţile reglementate ale titularului de licenţă se va realiza cu respectarea obligaţiilor specifice legislaţiei în vigoare în sectorul gazelor naturale. Articolul 16 (1) Titularii licenţei de furnizare au obligaţia ca, la înaintarea costurilor realizate/estimate a fi realizate, în vederea recunoaşterii în veniturile de furnizare reglementată, să justifice că acestea sunt costuri prudente.(2) Se consideră costuri prudente acele costuri care sunt demonstrate a fi necesare, oportune, eficiente şi care reflectă condiţiile pieţei, respectiv:
– „necesar“ - nevoia obiectivă a titularului licenţei de furnizare de a realiza un cost în vederea asigurării siguranţei în furnizare a gazelor naturale;
– „oportun“ - amânarea costului ar fi de natură a produce prejudicii operatorului şi/sau clientului;
– „eficient“ - realizarea costului ar fi de natură a aduce beneficii viitoare operatorului şi clientului;
– „condiţiile pieţei“ - costul realizat de către operator raportat la cele mai bune condiţii ale pieţei, existente la data realizării şi în conformitate cu legislaţia română în materie. Secţiunea a 4-a Alocarea costurilor în costuri operaţionale (OPEX) şi costuri de capital (CAPEX) Articolul 17Sunt considerate OPEX toate costurile care sunt generate de activitatea de furnizare reglementată a titularului de licenţă. Articolul 18(1) OPEX includ:a)cheltuielile cu materiile prime, materialele, altele asemenea; b)cheltuielile cu energia, combustibilii, apa; c)cheltuielile cu personalul - salarii, prime şi alte drepturi acordate conform prevederilor legale în vigoare; d)alte cheltuieli cu serviciile executate de terţi; e)cheltuielile cu primele de asigurare; f)cheltuielile cu locaţiile de gestiune şi chiriile - alte contracte în afara celor încheiate cu autorităţile centrale şi locale - pentru aceste categorii de cheltuieli se va transmite la ANRE lista documentelor (contracte, facturi, fişe de cont etc.); g)alte cheltuieli administrative generale; h)cheltuielile de reclamă, publicitate, sponsorizare, acţiuni sociale, altele asemenea, în limita de deductibilitate, recunoscută la calculul impozitului pe profit. (2) OPEX estimate pentru anul fundamentării vor fi evaluate şi acceptate de ANRE ţinând cont de:a)cheltuielile operaţionale înregistrate în anii anteriori; b)evoluţia elementelor de cost (materiale, salarii, energie, servicii etc.), sectorial şi pe ansamblul economiei; c)creşterea productivităţii muncii şi a eficienţei activităţii titularului licenţei de furnizare; d)analiza cheltuielilor operaţionale realizate de către alţi operatori de furnizare reglementată în anii anteriori, în condiţii similare; e)evoluţia indicatorilor economico-financiari realizaţi de către operatorii de furnizare în anii anteriori; Articolul 19Nu se includ în OPEX aferente activităţii de furnizare reglementată: a)contribuţiile la fondul de sănătate, la fondurile speciale, altele de aceeaşi natură, aferente fondului de salarii; b)taxe, impozite, contribuţiile la fonduri speciale şi altele asemenea, stabilite conform reglementărilor legale în vigoare; c)amortizarea imobilizărilor corporale şi necorporale; d)cheltuielile financiare, conform prevederilor legale în vigoare. Articolul 20 (1) CAPEX aferente activităţii reglementate includ costurile legate de:a)imobilizările corporale/necorporale aferente activităţii de furnizare reglementată, puse în funcţiune până la data de 31 decembrie 2014; b)capitalul de lucru. (2) Capitalul de lucru se referă la capitalul necesar titularului licenţei de furnizare pentru desfăşurarea activităţii curente din perioada de reglementare, pentru o durată medie de 30 de zile calendaristice şi se determină ca fiind a 12-a parte din valoarea estimată de ANRE pentru acoperirea costurilor cu achiziţia gazelor naturale din producţia internă şi din import, exclusiv serviciile aferente şi TVA. Secţiunea a 5-a Criterii de respingere a costurilor Articolul 21(1) Analiza costurilor justificate se desfăşoară pe baza situaţiilor puse la dispoziţia ANRE de către titularii licenţei de furnizare, privind costurile estimate pentru anul 2015, pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale. Costurile estimate vor fi transmise detaliat, în format anexe - „Evidenţe Contabile Reglementate (ECR)“, pentru toate activităţile desfăşurate de către titularul de licenţă.(2) Odată cu transmiterea datelor pentru fundamentarea venitului reglementat unitar şi a venitului total unitar aferente anului 2015 se va înainta şi Raportul de separare contabilă a activităţilor reglementate, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, fiind structurat pe:a)activităţi reglementate din sector, detaliat pe:
b)activităţi nereglementate din sector; c)activităţi din afara sectorului. Articolul 22ANRE are dreptul să solicite titularilor licenţei de furnizare informaţii suplimentare, inclusiv detalierea şi justificarea oricăror elemente din situaţiile prezentate. Articolul 23 (1) Nu sunt recunoscute următoarele costuri:a)în cadrul OPEX:
b)în cadrul CAPEX:
(2) Pentru bunurile pentru care nu sunt recunoscute costuri de capital nu sunt recunoscute amortizări. Articolul 24ANRE are dreptul să refuze titularilor de licenţă recunoaşterea unor costuri sau părţi din acestea, altele decât cele menţionate anterior, pentru care nu s-a justificat documentat că sunt costuri prudente, conform prevederilor art. 16 alin. (2). Secţiunea a 6-aReguli privind calculul bazei de active reglementate (RAB) şi Amortizarea reglementată a bazei de active reglementate (RAB) Articolul 25RAB reflectă costurile de capital aferente imobilizărilor corporale şi necorporale prudent efectuate, necesare desfăşurării activităţii reglementate. Articolul 26Pentru titularii nou-licenţiaţi, valoarea iniţială a RAB utilizată la calculul venitului reglementat aferent anului 2015 se determină pe baza valorii nete contabile a activelor aferente activităţii de furnizare reglementată. Articolul 27Imobilizările corporale şi necorporale incluse în RAB se amortizează conform următoarelor reguli: a)valoarea imobilizărilor corporale şi necorporale, care se supun amortizării în regim reglementat, este cea rezultată din aplicarea metodelor de calcul al RAB; b)metoda de amortizare utilizată este cea lineară; Capitolul IV Secţiunea 1Evidenţe contabile reglementate Articolul 28Titularii licenţelor de furnizare din sectorul gazelor naturale sunt obligaţi să organizeze şi să conducă evidenţe ale veniturilor, costurilor şi imobilizărilor corporale şi necorporale pentru fiecare dintre activităţile reglementate pe care le desfăşoară, denumite în continuare ECR, în conformitate cu reglementările emise de ANRE. Articolul 29(1) ECR sunt distincte de evidenţele contabile statutare, organizate şi conduse conform reglementărilor în domeniu şi sunt utilizate exclusiv de către titularii de licenţă şi ANRE. (2) În cazul în care regulile şi principiile stabilite de ANRE pentru organizarea şi conducerea ECR nu conţin prevederi specifice, pentru înregistrarea în evidenţele contabile patrimoniale se aplică prevederile legislaţiei contabile în vigoare. Articolul 30 ECR trebuie să aibă un grad de detaliere care să permită ANRE cunoaşterea exactă a veniturilor şi a elementelor de costuri pentru fiecare activitate reglementată. În cazul în care apreciază că este necesar, ANRE are dreptul să ceară detalierea oricărui element cuprins în ECR. Articolul 31 (1) Titularii de licenţă sunt obligaţi să înainteze ANRE, anual, ECR distincte pentru fiecare dintre activităţile reglementate, elaborate în conformitate cu prezenta metodologie.(2) Formatele ECR sunt stabilite de ANRE şi se publică pe site, la adresa www.anre.ro. Articolul 32La înaintarea ECR către ANRE, mai puţin datele de natura costurilor estimate pentru fundamentarea anului 2015, titularii de licenţă au obligaţia de a prezenta şi un raport de audit al situaţiilor financiare, raport întocmit de un auditor extern. Articolul 33ANRE are dreptul să ceară, pe propria cheltuială, un audit separat al ECR, titularul de licenţă fiind obligat să asigure auditorului ales de ANRE accesul la toate datele, evidenţele şi informaţiile necesare. Un exemplar al raportului întocmit de auditorul numit de ANRE aparţine de drept titularului de licenţă. Secţiunea a 2-aRata reglementată a rentabilităţii capitalului Articolul 34Rata reglementată a rentabilităţii capitalului (RoR) se determină pentru fiecare activitate şi perioadă de reglementare şi reflectă costurile de capital implicate de realizarea activităţii reglementate într-o manieră prudentă, având în vedere condiţiile curente ale pieţei de capital. Articolul 35 (1) RoR este stabilită în termeni reali, înainte de calculul impozitului pe profit. Calculul acesteia porneşte de la costul mediu ponderat al capitalului (WACC), determinat în termeni nominali, după impozitul pe profit.(2) Formula utilizată de ANRE, prin care WACC (calculat în termeni nominali, după impozitul pe profit) este transformat în RoR (stabilit în termeni reali, înainte de impozitare), asigură recuperarea integrală a capitalului investit.(3) Pentru anul 2015, rata reglementată a rentabilităţii capitalului pentru activitatea de furnizare reglementată este egală cu cea stabilită pentru cea de-a treia perioadă de reglementare, respectiv 8,43%, conform Ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 108/2013 privind stabilirea ratei reglementate a rentabilităţii capitalului în a treia perioadă de reglementare pentru activităţile de distribuţie şi furnizare reglementată şi de stabilire a unui stimulent peste rata reglementată a rentabilităţii capitalului, aplicabil în a treia perioadă de reglementare, pentru anumite categorii de imobilizări corporale şi necorporale aferente activităţii de distribuţie. Capitolul VProceduri de stabilire a venitului reglementat unitar şi a venitului total unitar aferente anului 2015 Secţiunea 1Procedura de stabilire a venitului reglementat unitar şi a venitului total unitar aferente anului 2015, pentru titularii de licenţă care desfăşoară activitatea de furnizare reglementată la data intrării în vigoare a prezentei metodologii Articolul 36Venitul reglementat unitar şi venitul total unitar permise pentru anul 2015 se aprobă prin ordin al preşedintelui ANRE pentru fiecare titular de licenţă care desfăşoară activitatea de furnizare reglementată. Articolul 37(1) Titularii de licenţă care desfăşoară activitatea de furnizare reglementată înaintează ANRE documentaţia privind stabilirea venitului reglementat aferent anului 2015, până cel târziu la data de 25 februarie 2015.(2) În situaţia în care documentaţia înaintată de către titularii de licenţă de furnizare este incompletă, ANRE va solicita completarea acesteia în termen de 5 zile lucrătoare de la data depunerii, operatorii având obligaţia de a răspunde în termen de 5 zile lucrătoare de la data primirii solicitării. În perioada de analiză şi calcul, în scopul corectării, clarificării sau justificării documentelor înaintate, ANRE are dreptul de a solicita orice informaţii şi documente, operatorii având obligaţia de a răspunde în termen de 5 zile lucrătoare. Aspectele pentru care s-au solicitat informaţii şi documente nu vor fi luate în considerare în situaţia în care operatorii nu răspund solicitărilor ANRE. Articolul 38Documentaţia privind stabilirea venitului reglementat unitar şi a venitului total unitar aferente anului 2015 se referă în principal la: a)informaţii referitoare la volume şi clienţi:1. număr de clienţi şi cantităţi de gaze naturale furnizate în regim reglementat în anul 2014, defalcate pe
2. cantităţi estimate a fi furnizate în regim reglementat în anul 2015; 3. structura de clienţi, cu prezentarea caracteristicilor specifice fiecărei categorii (consum anual, număr de clienţi etc.) pentru anul 2015; b)costurile preluate direct, realizate în perioada 2012-2014 pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale; c)propunerea titularului de licenţă privind veniturile reglementate unitare şi veniturile totale unitare de furnizare. Articolul 39 (1) Pe baza documentaţiei şi a propunerilor înaintate, respectiv în urma analizei efectuate, compartimentul de specialitate din cadrul ANRE elaborează un raport cuprinzând propunerile pentru stabilirea venitului reglementat unitar şi a venitului total unitar, aferente anului 2015, precum şi pentru stabilirea preţurilor reglementate.(2) Raportul prevăzut la alin. (1) se comunică operatorului în vederea formulării unui punct de vedere. Articolul 40Compartimentul de specialitate înaintează Comitetului de reglementare următoarele: 1. raportul cuprinzând propunerile pentru stabilirea: a)venitului reglementat unitar şi venitului total unitar pentru anul 2015; b)elementului ΔCUGfrcasnici, conform art. 51 alin. (6); c)preţurile reglementate;2. punctul de vedere exprimat de către titularul licenţei de furnizare. Articolul 41 (1) Pe baza aprobării de către Comitetul de reglementare a rapoartelor prevăzute la art. 40, în forma propusă sau cu modificările aprobate în cadrul şedinţei, ANRE emite ordinul privind:a)venitul reglementat unitar şi venitul total unitar pentru anul 2015; b)aprobarea preţurilor reglementate. (2) Ordinul preşedintelui ANRE prevăzut la alin. (1) se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.(3) Rapoartele aprobate de către Comitetul de reglementare, prevăzute la alin. (1), se comunică operatorului licenţiat în termen de 3 zile lucrătoare de la data şedinţei Comitetului de reglementare. Articolul 42 (1) În situaţia în care raportul/rapoartele prevăzute la art. 40 nu au fost aprobate, în termen de 3 zile lucrătoare de la data şedinţei Comitetului de reglementare în care au fost dezbătute şi pe baza informaţiilor puse la dispoziţie de către Secretariatul acestuia, compartimentul de specialitate are obligaţia să comunice operatorului licenţiat decizia Comitetului de reglementare referitoare la respingerea/amânarea rapoartelor, însoţită de motivarea deciziei.(2) În termen de 30 de zile lucrătoare de la comunicarea de către Secretariatul Comitetului de reglementare a deciziei de respingere/amânare sau de la primirea eventualelor date suplimentare solicitate operatorilor, compartimentul de specialitate va elabora un nou raport, după caz, în cazul în care Comitetul de reglementare nu a stabilit un alt termen în interiorul acestui interval. Secţiunea a 2-aProcedura de stabilire a venitului reglementat unitar şi a venitului total unitar aferente anului 2015, pentru operatorii licenţiaţi în cursul anului 2015 şi până la începerea perioadei a patra de reglementare Articolul 43 (1) Venitul reglementat unitar şi venitul total unitar aferente anului 2015 se aprobă prin ordin al preşedintelui ANRE, pentru fiecare titular de licenţă.(2) În situaţia în care documentaţia de fundamentare a venitului reglementat unitar şi a venitului total unitar aferente anului 2015, înaintată de către aceştia, este incompletă, ANRE va solicita completarea documentaţiei în termen de 5 zile lucrătoare de la depunere, operatorii având obligaţia de a răspunde în termen de 5 zile lucrătoare de la data primirii solicitării. În perioada de analiză, în scopul corectării, clarificării sau justificării documentelor înaintate, ANRE are dreptul de a solicita orice informaţii şi documente, operatorii având obligaţia de a răspunde în termen de 5 zile lucrătoare. Aspectele pentru care s-au solicitat informaţii şi documente nu vor fi luate în considerare în situaţia în care operatorii nu răspund solicitărilor ANRE. Articolul 44Fundamentările privind stabilirea venitului reglementat unitar şi a venitului total unitar aferente anului 2015 vor fi însoţite de toate datele şi informaţiile necesare pentru susţinerea elementelor de fundamentare. Datele şi informaţiile pentru susţinerea elementelor de fundamentare se referă în principal la:
a)informaţii referitoare la volume şi clienţi:1. număr de clienţi şi cantităţi de gaze naturale estimate a fi furnizate în regim reglementat în anul 2015; 2. structura de clienţi, cu prezentarea caracteristicilor specifice fiecărei categorii (consum anual, număr de clienţi etc.) pentru anul 2015; b)costuri estimate în format ECR, pentru care se fundamentează venitul reglementat unitar şi venitul total unitar aferente anului 2015, însoţite de:1. lista contractelor de prestări servicii şi a societăţilor cu care au fost încheiate, cu precizarea valorilor contractuale; în situaţia în care părţile contractuale sunt din cadrul aceluiaşi grup se vor demonstra prudenţa costurilor, precum şi modul de separare în cadrul grupului; 2. raportul de separare contabilă a activităţilor reglementate; c)propunerea titularului de licenţă privind veniturile reglementate unitare şi veniturile totale reglementate de furnizare. Articolul 45 (1) Pe baza fundamentărilor şi a propunerilor înaintate şi a analizei efectuate, compartimentul de specialitate din cadrul ANRE elaborează un raport cuprinzând propunerile pentru stabilirea venitului reglementat unitar, a venitului total unitar aferente anului 2015 şi a preţurilor reglementate.(2) Pe baza elementelor prezentate, compartimentul de specialitate va analiza şi evalua propunerile înaintate, având dreptul să ceară lămuriri suplimentare.(3) Raportul prevăzut la alin. (1) se transmite operatorului în vederea formulării unui punct de vedere. Articolul 46Compartimentul de specialitate înaintează Comitetului de reglementare următoarele: a)raportul cuprinzând propunerile pentru stabilirea venitului reglementat unitar, a venitului total unitar aferente anului 2015 şi a preţurilor reglementate; b)punctul de vedere exprimat de către operatorul licenţiat. Articolul 47 (1) Pe baza aprobării de către Comitetul de reglementare a raportului prevăzut la art. 46 lit. a), în forma propusă sau cu modificări aprobate în cadrul şedinţei, preşedintele ANRE emite ordinul privind stabilirea venitului reglementat unitar şi a venitului total unitar aferente anului 2015 şi aprobarea preţurilor reglementate.(2) Ordinul preşedintelui ANRE prevăzut la alin. (1) se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.(3) Raportul aprobat de către Comitetul de reglementare, menţionat la alin. (1), se comunică titularului licenţei de furnizare în termen de 3 zile lucrătoare de la data şedinţei Comitetului de reglementare. Articolul 48(1) În situaţia în care raportul prevăzut la art. 46 lit. a) nu a fost aprobat, în termen de 3 zile lucrătoare de la data şedinţei Comitetului de reglementare în care a fost supus dezbaterii şi pe baza informaţiilor puse la dispoziţie de către Secretariatul acestuia, compartimentul de specialitate are obligaţia să comunice titularului licenţei de furnizare decizia Comitetului de reglementare referitoare la respingerea/amânarea raportului, însoţită de motivarea deciziei.(2) În termen de 30 de zile lucrătoare de la comunicarea de către Secretariatul Comitetului de reglementare a deciziei de respingere/amânare sau de la primirea eventualelor date suplimentare solicitate operatorilor, compartimentul de specialitate va elabora un nou raport, după caz, în situaţia în care Comitetul de reglementare nu a stabilit un alt termen în interiorul acestui interval. Capitolul VIDispoziţii comune Articolul 49 (1) În situaţia fuziunii prin absorbţie cu un alt operator licenţiat sau a divizării unui operator licenţiat, până la aprobarea noilor venituri unitare ale titularului de licenţă de furnizare a gazelor naturale, rămân în vigoare ultimele venituri unitare aprobate acestuia.(2) În situaţia în care operatorul licenţiat nu transmite, odată cu ceilalţi titulari ai licenţei de furnizare, solicitările de stabilire a veniturilor - reglementat unitar şi venitul total unitar pentru anul 2015, din diverse motive, acesta poate face ulterior o solicitare în acest sens către ANRE, însoţită de o notă explicativă care să conţină justificarea netransmiterii la timp a datelor. Dacă, în urma analizei de către compartimentul de specialitate, ANRE consideră solicitarea şi nota explicativă întemeiate, operatorul licenţiat va înainta datele conform prevederilor prezentei metodologii.(3) Pentru operatorii care transmit datele conform prezentei metodologii, dar care nu răspund solicitărilor ANRE privind corectarea, clarificarea, completarea sau justificarea documentelor înaintate în termenele prevăzute prin prezenta metodologie, stabilirea şi aprobarea veniturilor reglementate unitare şi a veniturilor totale unitare aferente se vor realiza în termen de 60 zile de la primirea tuturor documentelor solicitate.(4) Pentru operatorii care nu transmit datele conform prezentei metodologii, ANRE are dreptul de a modifica veniturile aprobate, precum şi preţurile reglementate, cu anunţarea prealabilă a operatorului licenţiat.(5) În situaţia prevăzută la alin. (4), ANRE aplică prevederile legale în vigoare cu privire la sancţionarea operatorilor.(6) În situaţia în care un operator licenţiat constată că există diferenţe între datele transmise pentru stabilirea venitului reglementat unitar şi preţurile reglementate practicate, care îi pot genera venituri suplimentare mai mari cu minimum 10% decât cele permise în anul respectiv, acesta are obligaţia de a transmite ANRE solicitarea modificării preţurilor. Articolul 50ANRE poate modifica veniturile aprobate, precum şi preţurile reglementate, cu anunţarea prealabilă a operatorului licenţiat, dacă se constată că: a)stabilirea acestora s-a efectuat pe baza unor informaţii eronate/false furnizate de către operatorul licenţiat; b)există erori de calcul semnificative în stabilirea veniturilor unitare aferente activităţii de furnizare reglementată. Capitolul VII Secţiunea 1 Preţuri reglementate Articolul 51 (1) Preţurile reglementate reprezintă preţurile la care se realizează furnizarea reglementată, pentru o cantitate de gaze naturale cu un conţinut energetic echivalent cu 1 MWh, gaze naturale aflate în condiţiile standard de presiune, temperatură şi de calitate prevăzute în Regulamentul de măsurare a cantităţilor de gaze naturale tranzacţionate în România, aprobat de către ANRE.(2) Preţurile reglementate se stabilesc diferenţiat pentru fiecare titular al licenţei de furnizare, pentru întreaga arie de distribuţie deservită în calitate de operator licenţiat al sistemului de distribuţie ori pentru zonele delimitate unde întreprinderea afiliată deţine licenţă de distribuţie a gazelor naturale (în funcţie de realizarea procesului de separare legală a activităţilor reglementate), pentru fiecare categorie de clienţi, în raport cu consumul anual şi cu tipul sistemelor prin care se realizează furnizarea reglementată a gazelor naturale.(3) Preţurile reglementate la care se realizează furnizarea reglementată a gazelor naturale acoperă toate costurile justificate implicate de asigurarea cu gaze naturale a clientului casnic care nu îşi exercită drepturile ce ar decurge din calitatea de client eligibil şi alege astfel să încheie un contract de furnizare în regim reglementat.(4) Preţurile reglementate acoperă atât costurile aferente achiziţionării şi comercializării gazelor naturale ca marfă în sine, costurile aferente desfăşurării activităţii de furnizare reglementată, cât şi toate costurile aferente serviciilor de transport, înmagazinare şi distribuţie realizate într-o manieră prudentă, necesare ca gazele naturale să ajungă de la furnizor la clientul casnic.(5) Preţurile reglementate nu includ accize şi T.V.A.(6) Preţurile reglementate de tip monom au următoarea structură:a)pentru clienţii casnici conectaţi direct la sistemul de transport:
şi b)pentru clienţii casnici conectaţi în sistemul de distribuţie:
unde: P(2015)xcasnici - preţul reglementat în anul 2015, pentru categoria „x“ de clienţi; CUGfr(2015)casnici - suma fixă unitară pentru acoperirea costurilor estimate pentru achiziţia gazelor naturale, inclusiv serviciile aferente, destinate revânzării în cadrul activităţii de furnizare reglementată; VUfr(2015)xcasnici - venitul total unitar pentru activitatea de furnizare reglementată în anul 2015, pentru categoria „x“ de clienţi, stabilit în raport cu cantitatea furnizată fiecărei categorii de clienţi; Td(2015)x - tariful de distribuţie aplicat în anul 2015, pentru categoria „x“ de clienţi; ΔCUGfrcasnici - componentă unitară de corecţie pentru diferenţa dintre suma fixă unitară recunoscută de ANRE pentru acoperirea costurilor legate de achiziţia gazelor naturale, inclusiv serviciile aferente, destinate revânzării în cadrul activităţii de furnizare reglementată, şi costurile unitare efectiv realizate şi recunoscute de ANRE operatorului care realizează furnizarea reglementată; componenta ΔCUGfrcasnici poate fi recalculată trimestrial/semestrial/anual în cursul anului 2015, prin adăugarea diferenţelor aferente fiecărui trimestru al anului 2015. Componenta ΔCUGfrcasnici se actualizează, cu excepţia anului 2015, cu rata reglementă a rentabilităţii şi/sau rata inflaţiei în funcţie de anul pentru care se calculează aceasta. Secţiunea a 2-aSuma fixă unitară pentru acoperirea costurilor de achiziţie a gazelor naturale destinate clienţilor casnici Articolul 52Suma fixă unitară - CUGfrcasnici pentru acoperirea costurilor de achiziţie a gazelor naturale, inclusiv serviciile aferente, destinate revânzării în cadrul activităţii de furnizare reglementată, se determină de către ANRE la începutul fiecărui trimestru/semestru. Cantităţile ce sunt luate în calcul sunt cele destinate exclusiv furnizării în regim reglementat. Articolul 53(1) Suma fixă unitară pentru acoperirea costurilor legate de achiziţia gazelor naturale CUGfrcasnici se estimează pentru fiecare trimestru/semestru, pe baza următoarelor elemente:a)prognoza privind cererea clienţilor casnici, aferentă activităţii de furnizare reglementată; b)prognoza privind structura surselor de gaze naturale din producţia internă şi din import, necesare acoperirii cererii clienţilor casnici; c)prognoza privind partea din cantităţile de gaze naturale destinate revânzării în cadrul activităţii de furnizare reglementată, ce urmează a fi transportată şi/sau înmagazinată/extrasă; d)nivelul stocului minim conform reglementărilor ANRE; e)prognoza privind evoluţia preţurilor de achiziţie a gazelor naturale din import curent şi import din depozitele de înmagazinare subterană; f)preţurile medii de import rezultate din încheierea şi derularea contractelor bilaterale, precum şi preţurile medii rezultate din tranzacţionarea gazelor naturale pe piaţa centralizată de gaze naturale; g)preţurile de intern conform prevederilor legale în vigoare pentru piaţa reglementată; h)preţurile medii de import înregistrate/prognozate pe alte pieţe relevante ale Uniunii Europene; i)prognoza privind evoluţia tarifelor medii pentru serviciile de transport şi înmagazinare subterană. (2) Suma fixă unitară pentru acoperirea costurilor legate de achiziţia gazelor naturale nu include accize, acestea fiind calculate şi înscrise distinct pe factura fiscală în conformitate cu prevederile legale.(3) Prognozele privind structura surselor de gaze naturale din producţia internă şi din import, care stau la baza estimării sumei fixe unitare pentru acoperirea costurilor legate de achiziţia gazelor naturale, menţionate la alin. (1) lit. b), se elaborează de către ANRE pentru clienţii casnici. Articolul 54 (1) Formula generală de calcul al sumei fixe unitare pentru acoperirea costurilor legate de achiziţia gazelor naturale, destinate revânzării în cadrul activităţii de furnizare reglementată,
este următoarea:
unde: Qfrcasnici (imp) - prognoza privind cantitatea trimestrială/semestrială/anuală de gaze naturale din import destinată furnizării în regim reglementat; Qfr casnici (int) - prognoza privind cantitatea trimestrială/semestrială/anuală de gaze naturale din producţia internă destinată furnizării în regim reglementat; P(imp) - prognoza privind evoluţia preţului de achiziţie a gazelor naturale de import; P(int) - prognoza privind evoluţia preţului de achiziţie a gazelor naturale din producţia internă; T(t) - prognoza privind evoluţia costului mediu unitar pentru serviciile de transport, conform tarifelor de transport în vigoare. (2) Cantităţile de gaze naturale Qfr casnici (imp) şi Qfr casnici (int) sunt cantităţile ce urmează a fi furnizate în regim reglementat.(3) La calculul sumei fixe unitare, costurile aferente gazelor naturale din depozite, ca marfă, sunt incluse în costurile generale de achiziţie a gazelor naturale din import sau din intern, în funcţie de provenienţa lor. Articolul 55Termenii formulei generale de calcul al CUGfr casnici definite la art. 54 se determină astfel: a)costul gazelor naturale din import:
unde: q(v)fr(imp) - cantitatea de gaze naturale estimată a fi achiziţionată din import, provenind din contractul de import (v) destinată furnizării reglementate, fie că aceste cantităţi sunt livrate direct utilizatorilor, pe măsură ce sunt importate, fie că sunt extrase dintr-un depozit de înmagazinare subterană în care au fost stocate anterior livrării; P(v)(imp) - preţul unitar estimat, exprimat în lei/MWh, aferent fiecărei cantităţi q(v)fr(imp), respectiv:
– preţurile de achiziţie pentru gazele naturale din import curent;
– preţurile de achiziţie pentru gazele naturale din import extrase din depozitele de înmagazinare subterană, aferente segmentului reglementat, sunt preţurile de achiziţie din import din perioada ciclului de injecţie, la care se adaugă tarifele aferente prestării serviciilor de înmagazinare subterană aprobate de ANRE, după cum urmează:
unde: Pds imp - preţul gazelor naturale din import din depozitele de înmagazinare subterană, exprimat în lei/MWh; Pimp - preţul de achiziţie a gazelor naturale din import, exprimat în lei/MWh; RCds - componenta fixă pentru rezervarea capacităţii în depozitul subteran, exprimată în lei/MWh/ciclu complet de înmagazinare; Ids - componenta volumetrică pentru injecţia gazelor naturale în depozitul subteran, exprimată în lei/MWh; Eds - componenta volumetrică pentru extracţia gazelor naturale din depozitul subteran, exprimată în lei/MWh. Preţul unitar din import luat în calcul la determinarea costului gazelor naturale din import este considerat în condiţii de livrare DAP (delivered at place), cu toate taxele şi comisioanele vamale, precum şi comisionul importatorului incluse. Costul transportului pe parcursul extern, precum şi orice alte taxe, alte obligaţii legale şi/sau alte costuri de orice natură implicate de acest transport sunt considerate incluse în preţul de import. Costul transportului pe parcursul intern, precum şi orice alte taxe, alte obligaţii legale şi/sau alte costuri de orice natură implicate de acest transport nu sunt considerate incluse în preţul unitar p(v)(imp). b)costul gazelor naturale din producţia internă:
unde: qfr(w)(int) - cantitatea de gaze naturale estimată a fi achiziţionată din producţia internă provenind din contractul (w), destinată furnizării reglementate, fie că aceasta este livrată direct utilizatorilor, pe măsură ce producătorii le injectează în sistemul naţional de transport/sistemul de distribuţie, fie că este extrasă dintr-un depozit de înmagazinare subterană în care a fost stocată anterior livrării; p(w)(int) - preţul unitar, exprimat în lei/MWh, aferent fiecărei cantităţi q(w)fr(int):
– preţurile de achiziţie pentru gazele naturale din producţie internă curentă utilizate pentru acoperirea consumului pe piaţă la nivelul celor stabilite prin prevederile legale în vigoare;
– preţurile de achiziţie pentru gazele naturale din producţie internă extrase din depozitele de înmagazinare subterană, aferente stocului minim pentru segmentul reglementat, sunt preţurile de achiziţie pentru clienţii casnici, astfel cum este stabilit prin prevederile legale în vigoare, din perioada ciclului de injecţie, la care se adaugă tarifele aferente prestării serviciilor de înmagazinare subterană aprobate de ANRE, precum şi costurile de finanţare, după cum urmează: unde: Pds int - preţul gazelor naturale din depozitele de înmagazinare subterană, exprimat în lei/MWh; Pint - preţul de achiziţie a gazelor naturale din producţia internă pentru piaţa reglementată, aferent fiecărei categorii de clienţi, conform prevederilor legale în vigoare, exprimat în lei/MWh; RCds - componenta fixă pentru rezervarea capacităţii în depozitul subteran, exprimată în lei/MWh/ciclu complet de înmagazinare; Ids - componenta volumetrică pentru injecţia gazelor naturale în depozitul subteran, exprimată în lei/MWh; RoRfr - rata reglementată a rentabilităţii, recunoscută de ANRE pentru activitatea de furnizare reglementată; Eds - componenta volumetrică pentru extracţia gazelor naturale din depozitul subteran, exprimată în lei/MWh. Costul transportului în şi/sau între perimetrele de exploatare, precum şi orice alte taxe, alte obligaţii legale şi/ori alte costuri de orice natură implicate de acest transport, inclusiv uscarea, tratarea şi/sau comprimarea gazelor naturale, precum şi/sau orice alte operaţiuni efectuate de producător pentru ori în legătură cu producţia şi livrarea acestora până la robinetul de ieşire din staţia/panoul de măsurare al producătorului sunt considerate incluse în preţ. Costul transportului de la staţia/panoul de măsurare al producătorului până la robinetul de ieşire din staţia de reglare-măsurare-predare la client/operatorul sistemului de distribuţie, precum şi orice alte taxe, alte obligaţii legale şi/sau alte costuri de orice natură implicate de acest transport nu sunt considerate incluse în preţul unitar p(w)(int). c)costul transportului gazelor naturale destinate furnizării în regim reglementat:T(t) - cost mediu pentru serviciile de transport, exprimat în lei/MWh, estimat pe baza tarifelor de transport în vigoare, a contractelor de transport, a capacităţilor rezervate şi a cantităţilor transportate. Articolul 56 (1) Suma fixă unitară pentru acoperirea costurilor legate de achiziţia gazelor naturale destinate activităţii de furnizare reglementată (CUGfrcasnici) se determină trimestrial/semestrial, în cursul anului 2015.(2) În situaţia în care există diferenţe semnificative între noua componentă CUGfrcasnici calculată conform prevederilor alin. (1) şi cea inclusă în preţurile reglementate în vigoare, acestea vor fi actualizate în consecinţă. Capitolul VIIIFacturarea Articolul 57Contravaloarea activităţii de furnizare reglementată prestate unui client casnic se facturează lunar şi se determină cu următoarea formulă: VTf = P * Q, unde: VTf - valoarea totală a facturii, exclusiv TVA sau alte taxe în conformitate cu prevederile legale în vigoare, reprezentând contravaloarea activităţii de furnizare reglementată, exprimată în lei; P - preţ reglementat, exprimat în lei/kWh; Q - cantitatea furnizată în regim reglementat, exprimată în kWh. Capitolul IXDispoziţii finale Articolul 58Categoriile de clienţi pentru care se stabilesc diferenţiat preţuri reglementate sunt prevăzute în anexa nr. 1. Articolul 59Termenii utilizaţi în prezenta metodologie sunt prevăzuţi în anexa nr. 2. Articolul 60Duratele reglementate pentru amortizarea imobilizărilor corporale şi necorporale sunt prevăzute în anexa nr. 3. Articolul 61Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezenta metodologie. ANEXA Nr. 1la metodologie CATEGORIILE DE CLIENŢI pentru care se stabilesc diferenţiat preţuri reglementate A. Clienţi conectaţi direct la sistemul de transport: A.1. clienţi cu un consum anual de până la 1.162,78 MWh A.2. clienţi cu un consum anual între 1.162,79 MWh şi 11.627,78 MWh A.3. clienţi cu un consum anual între 11.627,79 MWh şi 116.277,79 MWh A.4. clienţi cu un consum anual între 116.277,80 MWh şi 1.162.777,87 MWh A.5. clienţi cu un consum anual de peste 1.162.777,87 MWh B. Clienţi conectaţi în sistemul de distribuţie: B.1. clienţi cu un consum anual de până la 23,25 MWh B.2. clienţi cu un consum anual între 23,26 MWh şi 116,28 MWh B.3. clienţi cu un consum anual între 116,29 MWh şi 1.162,78 MWh B.4. clienţi cu un consum anual între 1.162,79 MWh şi 11.627,78 MWh B.5. clienţi cu un consum anual între 11.627,79 MWh şi 116.277,79 MWh B.6. clienţi cu un consum anual de peste 116.277,79 MWh ANEXA Nr. 2la metodologie TERMENI UTILIZAŢI 1. an al perioadei de reglementare - o perioadă continuă de 12 luni calendaristice, calculate pe parcursul perioadei de reglementare. Primul an al perioadei de reglementare începe în prima zi a perioadei de reglementare; 2. cantitate furnizată - cantitatea totală de gaze naturale comercializată către clienţii finali în baza unor contracte de furnizare; 3. capital de lucru - suma necesară unui operator pentru asigurarea finanţării pentru o perioadă de 30 de zile calendaristice; 4. client - clientul angro, clientul final de gaze naturale sau un operator economic din sectorul gazelor naturale care cumpără gaze naturale; 5. client final - clientul care cumpără gaze naturale pentru uz propriu; 6. client casnic - clientul care cumpără gaze naturale pentru consumul casnic propriu; 7. client noncasnic - clientul care cumpără gaze naturale ce nu sunt destinate consumului casnic propriu; 8. furnizarea gazelor naturale - activitatea comercială de vânzare a gazelor naturale; 9. furnizor - persoană fizică sau juridică ce realizează activitatea de furnizare a gazelor naturale; 10. licenţă - actul administrativ individual, emis de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei, acordat unei persoane fizice sau juridice, pentru exercitarea unui drept şi executarea unor obligaţii; 11. operator economic din sectorul gazelor naturale - persoana fizică sau juridică, cu excepţia clienţilor finali, care desfăşoară cel puţin una dintre următoarele activităţi: producţie, transport, distribuţie, furnizare, administrare de piaţă centralizată, cumpărare sau înmagazinare de gaze naturale, inclusiv GNL, şi care are atribuţii comerciale, tehnice şi/sau de mentenanţă legate de respectivele activităţi; 12. preţ reglementat - preţul la care este realizată furnizarea gazelor naturale în baza unui contract-cadru, a unor standarde de calitate a serviciului şi/sau a unor condiţii specifice stabilite de autoritatea competentă. ANEXA Nr. 3la metodologie DURATELE REGLEMENTATE pentru amortizarea imobilizărilor corporale şi necorporale
I. Durata tehnică şi economică rămasă pentru amortizarea reglementată a imobilizărilor corporale şi necorporale care au constituit RAB implicit la începutul primei perioade de reglementare: |
a) activitatea de transport şi activitatea de înmagazinare subterană |
30 ani |
b) activitatea de distribuţie şi activitatea de furnizare reglementată |
25 ani |
II. Durata tehnică şi economică a imobilizărilor corporale şi necorporale puse în funcţiune după începutul primei perioade de reglementare: |
Grupa 1 Construcţii |
|
Subgrupa 1.1 Clădiri |
50 ani |
Subgrupa 1.2 Construcţii uşoare (barăci, şoproane etc.) |
10 ani |
Subgrupa 1.3 Conducte colectoare şi magistrale (inclusiv instalaţiile tehnologice, dotările şi echipamentele aferente) |
40 ani |
Subgrupa 1.4 Sondele pentru injecţia/extracţia gazelor naturale din depozitele subterane (inclusiv sondele auxiliare, instalaţiile tehnologice, dotările şi echipamentele aferente) |
25 ani |
Subgrupa 1.5 Conducte de distribuţie din oţel (inclusiv instalaţiile tehnologice, dotările şi echipamentele aferente) |
30 ani |
Subgrupa 1.6 Conducte de distribuţie din polietilenă (inclusiv instalaţiile tehnologice, dotările şi echipamentele aferente) |
40 ani |
Subgrupa 1.7 Alte construcţii |
10 ani |
Grupa 2 Echipamente tehnologice, maşini, utilaje şi echipamente de lucru |
10 ani |
Grupa 3 Aparate şi instalaţii de măsurare, control şi reglare |
|
Subgrupa 3.1 Contoare volumetrice cu membrană, contoare cu ultrasunete, alte sisteme cu element deprimogen |
20 ani |
Subgrupa 3.2 Contoare cu pistoane rotative, contoare cu turbină |
15 ani |
Subgrupa 3.3 Convertoare electronice, calculatoare de debit, alte aparate şi instalaţii de măsurare, control şi reglare |
10 ani |
Grupa 4 Mijloace de transport |
5 ani |
Grupa 5 Alte imobilizări corporale şi necorporale |
5 ani |
Grupa 6 Terenuri |
|