Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

Ordinul Nr.10 din 12.02.2014

privind aprobarea Metodologiei pentru stabilirea veniturilor reglementate unitare şi a veniturilor totale unitare aferente activităţii de furnizare reglementată şi de aprobare a preţurilor finale reglementate în sectorul gazelor naturale, pentru a treia perioadă de reglementare
ACT EMIS DE: Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 121 din 18 februarie 2014



SmartCity1

Având în vedere dispoziţiile art. 5 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 33/2007 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 160/2012,în temeiul dispoziţiilor art. 179 alin. (4) şi (5) din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările ulterioare,preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei emite prezentul ordin. Articolul 1Se aprobă Metodologia pentru stabilirea veniturilor reglementate unitare şi a veniturilor totale unitare aferente activităţii de furnizare reglementată şi de aprobare a preţurilor finale reglementate în sectorul gazelor naturale, pentru a treia perioadă de reglementare, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 2La data intrării în vigoare a prezentului ordin, prevederile din Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 22/2012 de aprobare a Metodologiei pentru aprobarea preţurilor şi stabilirea tarifelor reglementate în sectorul gazelor naturale, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 379 din 6 iunie 2012, cu modificările ulterioare, pentru activitatea de furnizare reglementată a gazelor naturale, începând cu cea de a treia perioadă de reglementare, îşi încetează aplicabilitatea. Articolul 3La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă prevederile art. 2 din Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 42/2013 privind aprobarea Metodologiei de stabilire a tarifelor reglementate pentru serviciile de distribuţie în sectorul gazelor naturale, începând cu a treia perioadă de reglementare, şi privind modificarea Metodologiei pentru aprobarea preţurilor şi stabilirea tarifelor reglementate în sectorul gazelor naturale, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 22/2012, cu modificările ulterioare. Articolul 4Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei şi operatorii licenţiaţi vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. Articolul 5Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, Niculae Havrileţ
ANEXĂMETODOLOGIE pentru stabilirea veniturilor reglementate unitare şi a veniturilor totale unitare aferente activităţii de furnizare reglementată şi de aprobare a preţurilor finale reglementate în sectorul gazelor naturale, pentru a treia perioadă de reglementare Capitolul IPrincipii generale Articolul 1(1) Prezenta metodologie reglementează modalitatea de fundamentare, ajustare şi stabilire a venitului reglementat unitar, a venitului total unitar şi de aprobare a preţurilor reglementate din sectorul gazelor naturale la care se realizează furnizarea reglementată a gazelor naturale, denumite în continuare preţuri finale reglementate.(2) Furnizarea reglementată realizată de către furnizorul de ultimă instanţă, la preţ reglementat şi în baza contractelor-cadru pentru clienţii finali, conform reglementărilor specifice elaborate de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), nu face obiectul prezentei metodologii.(3) Determinarea veniturilor şi preţurilor finale reglementate menţionate la alin. (1) se realizează pe baza formulelor şi a parametrilor specificaţi în prezenta metodologie (şi în corelare cu calendarul de eliminare treptată a preţurilor finale reglementate pentru clienţii casnici şi noncasnici). Secţiunea 1Furnizarea reglementată a gazelor naturale Articolul 2 (1) Furnizarea reglementată a gazelor naturale reprezintă activitatea comercială de vânzare a gazelor naturale către clienţii finali care nu şi-au exercitat dreptul de eligibilitate şi desemnează ansamblul de activităţi şi operaţiuni desfăşurate de către titularul licenţei de furnizare pentru sau în legătură cu:a)achiziţia gazelor naturale; b)comercializarea gazelor naturale către clienţii finali pe baza unor contracte-cadru de furnizare şi la preţ reglementat; c)relaţiile cu clienţii, determinate de încheierea şi derularea contractelor de furnizare reglementată. (2) Pentru clienţii care nu încheie un contract de cumpărare a gazelor naturale cu clauze şi preţ negociat şi aleg astfel să rămână parte într-un contract comercial încheiat în baza contractului-cadru pentru furnizarea reglementată a gazelor naturale, furnizarea se va realiza la preţurile finale reglementate de ANRE în conformitate cu prezenta metodologie. Secţiunea a 2-aDefinirea perioadei de reglementare Articolul 3Perioada de reglementare reprezintă intervalul de timp pe parcursul căruia ANRE reglementează anual venitul pe care un titular de licenţă este îndreptăţit să îl realizeze pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată, într-o manieră prudentă, la nivelul acoperirii costurilor justificate aferente anului de reglementare, denumit în continuare venit reglementat. Articolul 4Pentru titularii de licenţă care, la data publicării prezentei metodologii, desfăşoară activitatea de furnizare reglementată a gazelor naturale, data de începere a perioadei a treia de reglementare este 1 ianuarie 2013 şi se încheie la data eliminării preţurilor reglementate pentru clienţii noncasnici, conform prevederilor legale în vigoare. Articolul 5 (1) Pentru primul an al perioadei a treia de reglementare, până la aprobarea noului venit reglementat unitar şi a noului venit total unitar aferente activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale, veniturile în vigoare rămân nemodificate. Diferenţele de venit din această cauză vor fi stabilite odată cu ajustarea anului 2014.(2) Diferenţele menţionate la alin. (1) urmează a fi recuperate, de către operatorul licenţiat, sau cedate clienţilor acestuia ulterior. Perioada şi modalitatea de recuperare/cedare urmează a fi agreate cu fiecare titular de licenţă.(3) Stabilirea şi aprobarea venitului reglementat unitar şi a venitului total unitar, aferente perioadei a treia de reglementare, se vor realiza începând cu data de 1 aprilie 2014, iar veniturile vor fi stabilite astfel încât să fie asigurată includerea diferenţei de venit din perioada 1 ianuarie - 31 martie a anului 2014, după caz.(4) Fundamentarea/Ajustarea venitului reglementat unitar şi a venitului total unitar se vor realiza pe baza datelor şi informaţiilor transmise de către titularii de licenţă, pentru acoperirea costurilor justificate aferente unui an calendaristic (1 ianuarie - 31 decembrie). Articolul 6 (1) Pentru operatorii economici licenţiaţi ulterior datei publicării prezentei metodologii, perioada de reglementare va începe la data începerii activităţii reglementate şi se va încheia odată cu terminarea perioadei a treia de reglementare a celorlalţi titulari de licenţă.(2) În vederea stabilirii şi aprobării venitului reglementat unitar şi a venitului total unitar, aferente activităţii de furnizare reglementată desfăşurate în primul an, operatorii economici menţionaţi la alin. (1) vor transmite documentaţia aferentă odată cu depunerea documentelor necesare pentru obţinerea licenţelor de furnizare. Articolul 7 (1) La data eliminării preţurilor finale reglementate pentru clienţii noncasnici conform prevederilor legale în vigoare, stabilirea şi aprobarea venitului reglementat unitar, a venitului total unitar şi a preţurilor finale reglementate aferente clienţilor casnici se vor realiza pe baza formulelor şi a parametrilor specificaţi în prezenta metodologie, până la elaborarea şi aprobarea unei noi metodologii pentru stabilirea veniturilor reglementate unitare, a veniturilor totale unitare aferente activităţii de furnizare reglementată şi de aprobare a preţurilor finale reglementate în sectorul gazelor naturale, pentru clienţii casnici. (2) Până la aprobarea noului venit reglementat unitar şi a noului venit total unitar aferente activităţii de furnizare reglementată a gazelor naturale pentru consumatorii casnici, veniturile în vigoare rămân nemodificate. Capitolul IIFundamentarea şi stabilirea venitului reglementat unitar şi a venitului total unitar în primul an al perioadei a treia de reglementare Secţiunea 1Venitul reglementat unitar aferent primului an al perioadei a treia de reglementare Articolul 8Venitul reglementat reprezintă venitul aferent primului an al perioadei a treia de reglementare recunoscut şi permis de către ANRE unui titular de licenţă pentru acoperirea costurilor justificate, aflate sub controlul managementului titularului de licenţă şi necesare desfăşurării activităţii de furnizare reglementată. Articolul 9 (1) Formula generală pentru calculul venitului reglementat menţionat la art. 8, pentru oricare titular de licenţă, este următoarea: unde: VRfr (3)1 - venitul reglementat aferent desfăşurării activităţii de furnizare reglementată în primul an al perioadei a treia de reglementare; OPEXfr (3)1 - cheltuielile operaţionale totale ale titularului de licenţă, recunoscute de către ANRE pentru primul an al perioadei a treia de reglementare, pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată; RoRfr (3) - rata reglementată a rentabilităţii recunoscută de către ANRE pentru activitatea de furnizare reglementată, pentru perioada a treia de reglementare; RABfr (3) - valoarea reglementată a activelor reprezentând valoarea imobilizărilor corporale şi necorporale la începutul primului an al perioadei a treia de reglementare, recunoscută de către ANRE pentru activitatea de furnizare reglementată; ARfr (3) - amortizarea reglementată a imobilizărilor corporale şi necorporale, recunoscută de către ANRE pentru primul an al perioadei a treia de reglementare, pentru activitatea de furnizare reglementată; CLPfr (3)1 - capitalul de lucru, conform prevederilor art. 20 lit. b); RoRfr (3)* CLPfr (3)1 - compensaţia financiară ce reprezintă rata reglementată a rentabilităţii acordate capitalului de lucru pentru costurile recunoscute titularului de licenţă şi recuperate de la clienţi în termenele prevăzute în contractele comerciale încheiate în baza contractelor-cadru emise de către ANRE. (2) Venitul reglementat nu acoperă costurile ce nu pot fi controlate şi asupra cărora conducerea titularului de licenţă nu poate acţiona direct pentru creşterea eficienţei activităţii desfăşurate, denumite în continuare costuri preluate direct, reprezentând:a)contribuţii la fondul de sănătate, la fondurile speciale, altele de aceeaşi natură, aferente fondului de salarii; b)taxe, impozite, contribuţiile la fonduri speciale, altele asemenea stabilite conform reglementărilor legale în vigoare. (3) Pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată, venitul este reglementat la nivelul acoperirii costurilor justificate unitare aferente unui an al perioadei de reglementare efectuate într-o manieră prudentă, denumit în continuare venit reglementat unitar. Articolul 10Venitul reglementat unitar aferent primului an al perioadei a treia de reglementare se determină, pentru fiecare operator licenţiat, prin împărţirea venitului reglementat aferent desfăşurării activităţii de furnizare reglementată în primul an al celei de-a treia perioade de reglementare, la cantitatea totală din acelaşi an, după următoarea formulă de calcul: unde: VRUfr (3)1 - venitul reglementat unitar aferent primului an al perioadei a treia de reglementare, pentru activitatea de furnizare reglementată; VRfr (3)1 - venitul reglementat aferent desfăşurării activităţii de furnizare reglementată în primul an al perioadei a treia de reglementare, calculat potrivit art. 9 alin. (1) şi potrivit celorlalte prevederi ale prezentei metodologii; Qfr (3)1 - cantitatea de gaze naturale furnizată în regim reglementat în primul an al perioadei a treia de reglementare. Secţiunea a 2-aVenitul total unitar aferent primului an al perioadei a treia de reglementare Articolul 11(1) Pentru primul an al perioadei a treia de reglementare se calculează, pentru fiecare titular de licenţă, venitul total unitar aferent acestuia.(2) Venitul total unitar aferent primului an al perioadei a treia de reglementare include venitul reglementat unitar aferent acestuia şi costurile preluate direct unitare aferente.(3) Venitul total unitar aferent primului an al perioadei a treia de reglementare se determină cu următoarea formulă: unde: VUfr (3)1 - venitul total unitar aferent primului an al perioadei a treia de reglementare pentru activitatea de furnizare reglementată; VRUfr (3)1 - venitul reglementat unitar aferent primului an al perioadei a treia de reglementare pentru activitatea de furnizare reglementată; CPDUfr (3)1 - costurile preluate direct unitare din primul an al perioadei a treia de reglementare, pentru activitatea de furnizare reglementată, calculate prin împărţirea costurilor preluate direct totale, recunoscute titularului de licenţă pentru primul an al perioadei a treia de reglementare pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată, la cantitatea totală furnizată în regim reglementat. (4) Venitul total unitar aferent fiecărui an al perioadei a treia de reglementare se include în determinarea preţurilor finale reglementate, pentru fiecare an în parte, preţuri pe care titularii de licenţă sunt îndreptăţiţi să le practice în contractele de furnizare reglementată. Articolul 12La determinarea venitului total unitar pentru activitatea de furnizare reglementată, costurile pentru achiziţia gazelor naturale, inclusiv costurile serviciilor nu se includ în costurile operaţionale (OPEX). Secţiunea a 3-aSporul de eficienţă realizat în cea de-a doua perioadă de reglementare Articolul 13Sporul de eficienţă economică realizat anual este calculat ca diferenţă pozitivă între nivelul OPEX aflate sub controlul titularului de licenţă, permis de ANRE în respectivul an al perioadei de reglementare, şi nivelul costurilor efectiv realizate de către titularul de licenţă în acelaşi an. Articolul 14 (1) Suma sporurilor de eficienţă obţinute pe parcursul celei de a doua perioade de reglementare se compensează cu suma veniturilor nerealizate recunoscute de ANRE pentru cea de a doua perioadă de reglementare, aprobate de către Comitetul de reglementare al ANRE.(2) Veniturile nerealizate reprezintă diferenţa dintre valoarea venitului pe care un titular de licenţă de furnizare este îndreptăţit să îl realizeze anual pentru desfăşurarea activităţii de furnizare într-o manieră prudentă şi valoarea venitului realizat prin aplicarea veniturilor unitare în vigoare în anul de reglementare, cu actualizarea anuală cu inflaţia a sumelor nerecuperate.(3) Valoarea rezultată ca diferenţă dintre costurile de achiziţie determinate pe baza sumei fixe unitare estimate de ANRE pentru acoperirea costurilor legate de achiziţia gazelor naturale, inclusiv serviciile aferente, destinate revânzării în cadrul activităţii de furnizare reglementată şi costurile cu achiziţia gazelor efectiv realizate într-o manieră prudentă în a doua perioadă de reglementare, şi recunoscute, conform prezentei metodologii, operatorului care realizează furnizarea reglementată pentru anul respectiv vor fi incluse în elementul ΔCUGfr CPET/NC, conform prevederilor art. 69 alin. (6).(4) Diferenţele rezultate din procesul de compensare conform prevederilor alin. (1) şi (3) vor fi stabilite odată cu ajustarea anului 2014, urmând a fi recuperate/cedate ulterior, perioada şi modalitatea de recuperare/cedare urmând a fi agreate cu fiecare titular de licenţă.(5) În situaţia în care nu se ajunge la un acord în ceea ce priveşte perioada şi modalitatea de recuperare/cedare a diferenţelor rezultate din procesul de compensare conform prevederilor alin. (1), ANRE are dreptul de a decide asupra acestora. Secţiunea a 4-aAlocarea şi justificarea costurilor Articolul 15Alocarea costurilor între activităţile reglementate ale titularului de licenţă se va realiza cu respectarea obligaţiilor specifice prevăzute în
Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările ulterioare. Articolul 16(1) Titularii de licenţă au obligaţia ca, la înaintarea costurilor realizate/estimate a fi realizate, în vederea recunoaşterii în veniturile de furnizare reglementată, să justifice că acestea sunt costuri prudente.(2) Se consideră costuri prudente acele costuri care se demonstrează a fi necesare, oportune, eficiente şi care reflectă condiţiile pieţei, respectiv:

necesar - nevoia obiectivă a titularului de licenţă de a realiza un cost în vederea asigurării siguranţei în furnizare a gazelor naturale;

oportun - amânarea costului este de natură a produce prejudicii operatorului şi/sau clientului;

eficient - realizarea costului este de natură a aduce beneficii viitoare operatorului şi clientului;

condiţiile pieţei - costul realizat de către operator raportat la cele mai bune condiţii ale pieţei, existente la data realizării şi în conformitate cu legislaţia română în materie. Secţiunea a 5-aAlocarea costurilor în costuri operaţionale (OPEX) şi costuri de capital (CAPEX) Articolul 17Sunt considerate OPEX toate costurile care sunt generate de activitatea de furnizare reglementată a titularului de licenţă. Articolul 18 (1) OPEX includ:a)cheltuielile cu materiile prime, materialele, altele asemenea; b)cheltuielile cu energia, combustibilii, apa; c)cheltuielile cu personalul - salarii, prime şi alte drepturi acordate conform prevederilor legale în vigoare; d)alte cheltuieli cu serviciile executate de terţi; e)cheltuielile cu primele de asigurare; f)cheltuielile cu locaţiile de gestiune şi chiriile - alte contracte în afara celor încheiate cu autorităţile centrale şi locale - pentru aceste categorii de cheltuieli se va transmite la ANRE lista documentelor (contracte, facturi, fişe de cont etc.); g)alte cheltuieli administrative generale; h)cheltuielile de reclamă, publicitate, sponsorizare, acţiuni sociale, altele asemenea, în limita de deductibilitate la calculul impozitului pe profit. (2) OPEX estimate în primul an al perioadei a treia de reglementare vor fi evaluate şi acceptate de ANRE ţinând cont de:a)cheltuielile operaţionale înregistrate în anii anteriori; b)evoluţia elementelor de cost (materiale, salarii, energie, servicii etc.), sectorial şi pe ansamblul economiei; c)creşterea productivităţii muncii şi a eficienţei activităţii titularului de licenţă; d)analiza cheltuielilor operaţionale realizate de către alţi operatori de furnizare reglementată în anii anteriori, în condiţii similare; e)evoluţia indicatorilor economico-financiari realizaţi de către operatorii de furnizare în anii anteriori. Articolul 19Nu se includ în OPEX aferente activităţii de furnizare reglementată: a)contribuţiile la fondul de sănătate, la fondurile speciale, altele de aceeaşi natură, aferente fondului de salarii; b)taxe, impozite, contribuţiile la fonduri speciale şi altele asemenea stabilite conform reglementărilor legale în vigoare; c)amortizarea imobilizărilor corporale şi necorporale; d)cheltuielile financiare şi extraordinare. Articolul 20 (1) CAPEX aferente activităţii reglementate includ costurile legate de:a)imobilizările corporale/necorporale aferente activităţii de furnizare reglementată, puse în funcţiune până la data de 31 decembrie 2012, cu excepţia titularilor nou-licenţiaţi; b)capitalul de lucru. (2) Capitalul de lucru se referă la capitalul de lucru necesar titularului de licenţă pentru desfăşurarea activităţii curente din perioada de reglementare, pentru o durată medie de 30 de zile calendaristice, şi se determină ca fiind a 12-a parte din valoarea veniturilor reglementate ale operatorului, îndreptăţit să le realizeze din activitatea reglementată în primul an al perioadei a treia de reglementare, exclusiv TVA. Secţiunea a 6-aCriterii de respingere a costurilor Articolul 21Analiza costurilor justificate se desfăşoară pe baza situaţiilor puse la dispoziţia ANRE de către titularii de licenţă, privind costurile estimate pentru primul an al perioadei a treia de reglementare pentru activitatea de furnizare reglementată. Costurile estimate pentru primul an al perioadei a treia de reglementare vor cuprinde, pentru titularii de licenţă care îşi desfăşoară activitatea de furnizare reglementată la data publicării prezentei metodologii, costurile realizate aferente primelor 11 luni ale anului 2013 şi costurile estimate aferente ultimei luni ale aceluiaşi an. Costurile vor fi transmise detaliat, în format anexe Evidenţe Contabile Reglementate (ECR), pentru toate activităţile desfăşurate de către titularul de licenţă. Articolul 22 (1) Pentru fundamentarea venitului reglementat unitar şi a venitului total unitar aferente primului an al celei de-a treia perioade de reglementare, titularii de licenţe vor transmite documentele necesare până cel târziu la data de 25 februarie 2014. (2) Odată cu transmiterea datelor pentru fundamentarea venitului reglementat unitar şi a venitului total unitar aferente primului an al perioadei a treia de reglementare se va înainta şi Raportul de separare contabilă a activităţilor reglementate pentru a treia perioadă de reglementare, în conformitate cu prevederile legale în vigoare şi structurat pe:a)activităţi reglementate din sector, detaliat pe:a.1) activităţi şi operaţiuni desfăşurate de către titularul licenţei de furnizare; a.2) alte activităţi reglementate din sector; b)activităţi nereglementate din sector; c)activităţi din afara sectorului. Articolul 23ANRE are dreptul să solicite titularilor de licenţă informaţii suplimentare, inclusiv detalierea şi justificarea oricăror elemente din situaţiile prezentate. Articolul 24(1) Nu sunt recunoscute următoarele costuri:1. în cadrul OPEX: a)OPEX prevăzute la art. 19; b)amenzile, penalităţile şi majorările de întârziere pentru neplata în termen a obligaţiilor către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale, fondurile speciale, bugetele locale; c)penalităţile şi majorările de întârziere pentru nerambursarea în termen a împrumuturilor; d)cheltuielile cu despăgubiri, penalităţi sau altele asemenea rezultând din standardul de performanţă; e)penalităţile, majorările de întârziere la plată şi/sau daunele-interese pentru nerespectarea clauzelor contractuale faţă de furnizori sau prestatorii de servicii.2. în cadrul CAPEX: a)valoarea neamortizată a imobilizărilor corporale şi necorporale, casate sau cedate terţilor ori către activităţile nereglementate ale titularului de licenţă, calculată conform regulilor ANRE; b)provizioanele de orice natură; c)cheltuieli de natura CAPEX care nu sunt finanţate din surse proprii. (2) Pentru bunurile pentru care nu sunt recunoscute costuri de capital, nu sunt recunoscute amortizări. Articolul 25ANRE are dreptul să refuze titularilor de licenţă recunoaşterea unor costuri sau părţi din acestea, altele decât cele menţionate anterior, pentru care nu s-a justificat că sunt costuri prudente, conform prevederilor art. 16 alin. (2). Secţiunea a 7-aReguli privind calculul bazei de active reglementate (RAB) Articolul 26RAB reflectă costurile de capital aferente imobilizărilor corporale şi necorporale prudent efectuate, necesare desfăşurării activităţii reglementate. Articolul 27Pentru titularii nou-licenţiaţi, valoarea iniţială a RAB 0 utilizată la calculul venitului reglementat aferent primului an al perioadei de reglementare se determină pe baza valorii nete contabile a activelor aferente activităţii de furnizare reglementată. Articolul 28 (1) Determinarea valorii RAB(3)0, utilizată la calculul venitului reglementat aferent primului an al perioadei a treia de reglementare, se face cu următoarea formulă:RAB(3)0 = RAB(2)0 –ΣAR(2) + ΣINV(2) – ΣIE(2), unde: RAB(3)0 - valoarea RAB 0 pentru perioada a treia de reglementare; RAB(2)0 - valoarea RAB 0 pentru perioada a doua de reglementare; ΣAR(2) - amortizarea reglementată cumulată în perioada a doua de reglementare; ΣINV(2) - valoarea reglementată cumulată a investiţiilor puse în funcţiune în perioada a doua de reglementare, reflectată în ECR; valoarea cumulată se calculează prin însumarea valorii investiţiilor anuale; ΣIE(2) - valoarea reglementată cumulată actualizată aferentă imobilizărilor corporale şi necorporale scoase din funcţiune în perioada a doua de reglementare. Termenul ΣAR(2), reprezentând valoarea cumulată a amortizării reglementate în perioada a doua de reglementare, include:

amortizarea calculată pe baza valorii RAB la începutul perioadei a doua de reglementare;

amortizarea aferentă imobilizărilor corporale/necorporale puse în funcţiune pe parcursul perioadei a doua de reglementare; valoarea acestei amortizări este inclusă în formulele de corecţie anuală a venitului reglementat unitar prin termenul ΔINV. (2) Valoarea RAB aferentă activităţii de furnizare reglementată va fi ajustată la începutul perioadei a treia de reglementare ţinând cont şi de migrarea efectivă a clienţilor dinspre piaţa reglementată spre piaţa liberă concurenţială, în a doua perioadă de reglementare, prin recalcularea procentelor de alocare sau reconsiderarea criteriilor şi metodelor utilizate la alocarea imobilizărilor corporale/necorporale pe activităţi reglementate/nereglementate, din sector sau din afara sectorului. Secţiunea a 8-aAmortizarea reglementată a bazei activelor reglementate (RAB) Articolul 29 (1) Imobilizările corporale şi necorporale incluse în RAB se amortizează conform următoarelor reguli:a)valoarea imobilizărilor corporale şi necorporale, care se supun amortizării în regim reglementat, este cea rezultată din aplicarea metodelor de calcul al RAB; b)metoda de amortizare utilizată este cea liniară; c)pentru imobilizările corporale şi necorporale puse în funcţiune după începutul primei perioade de reglementare, prin împărţirea valorii reglementate a acestora la duratele reglementate de amortizare. (2) Duratele reglementate de amortizare a imobilizărilor corporale şi necorporale puse în funcţiune după începerea primei perioade de reglementare, precum şi durata tehnică şi economică rămasă pentru calculul amortizării reglementate pentru imobilizările corporale şi necorporale incluse în valoarea RAB 0 se regăsesc în anexa nr. 3. Secţiunea a 9-aReguli suplimentare privind modul de determinare a bazei de active reglementate aferente activităţii de furnizare reglementată, la începutul celei de-a treia perioade de reglementare Articolul 30La determinarea RAB aferente activităţii de furnizare reglementată, la începutul celei de-a treia perioade de reglementare, vor fi luate în considerare şi Regulile suplimentare privind modul de determinare a RAB aferente activităţii de furnizare reglementată, la începutul celei de-a treia perioade de reglementare, prevăzute în anexa nr. 4. Secţiunea a 10-aEvidenţe contabile reglementate Articolul 31Titularii licenţelor de furnizare din sectorul gazelor naturale sunt obligaţi să organizeze şi să conducă evidenţe ale veniturilor, costurilor şi imobilizărilor corporale şi necorporale pentru fiecare dintre activităţile reglementate pe care le desfăşoară, denumite în continuare ECR, în conformitate cu principiile şi regulile stabilite de ANRE. Articolul 32 (1) ECR, organizate şi conduse conform principiilor şi regulilor stabilite de ANRE, sunt distincte de evidenţele contabile statutare organizate şi conduse conform reglementărilor legale în domeniu şi sunt utilizate exclusiv de către titularii de licenţă şi ANRE.(2) În cazul în care regulile şi principiile stabilite de ANRE pentru organizarea şi conducerea ECR nu conţin prevederi specifice, pentru înregistrarea în evidenţele contabile patrimoniale se aplică prevederile legislaţiei contabile în vigoare. Articolul 33ECR trebuie să aibă un grad de detaliere care să permită ANRE cunoaşterea exactă a veniturilor şi a elementelor de costuri pentru fiecare activitate reglementată. În cazul în care este necesar, ANRE are dreptul să ceară detalierea oricărui element cuprins în ECR. Articolul 34 (1) Titularii de licenţă sunt obligaţi să înainteze ANRE, anual, ECR distincte pentru fiecare dintre activităţile reglementate, elaborate în conformitate cu prezentele principii şi reguli.(2) Formatele ECR sunt stabilite de ANRE şi se publică pe site la adresa www.anre.ro Articolul 35La înaintarea ECR către ANRE, mai puţin datele de natura costurilor estimate pentru fundamentarea primului an al celei de-a treia perioade de reglementare, titularii de licenţă au obligaţia de a prezenta şi un raport de audit al situaţiilor financiare, raport întocmit de un auditor extern. Articolul 36ANRE are dreptul să ceară, pe propria cheltuială, un audit separat al ECR, titularul de licenţă fiind obligat să asigure auditorului ales de ANRE accesul la toate datele, evidenţele şi informaţiile necesare. Un exemplar al raportului întocmit de auditorul numit de ANRE aparţine de drept titularului de licenţă. Secţiunea a 11-aRata reglementată a rentabilităţii capitalului Articolul 37Rata reglementată a rentabilităţii capitalului (RoR) se determină pentru fiecare activitate şi perioadă de reglementare şi reflectă costurile de capital implicate de realizarea activităţii reglementate într-o manieră prudentă, având în vedere condiţiile curente ale pieţei de capital. Articolul 38(1) RoR este stabilită în termeni reali, înainte de impozitul pe profit. Calculul acesteia porneşte de la costul mediu ponderat al capitalului (WACC), determinat în termeni nominali, după impozitul pe profit.(2) Formula utilizată de ANRE, prin care WACC (calculat în termeni nominali, după impozitul pe profit) este transformat în RoR (stabilit în termeni reali, înainte de impozitare), asigură recuperarea integrală a capitalului investit.(3) Transformarea WACC nominal, post-tax, în RoR real, pretax, se face cu următoarea formulă:

unde: RoR - rata reglementată a rentabilităţii capitalului din formula de calcul al venitului reglementat aferent primului an al perioadei de reglementare; WACC - costul mediu ponderat al capitalului, determinat în termeni nominali, după impozitare, calculat pe baza formulei prevăzute la art. 39; pi - rata medie a inflaţiei în perioada de reglementare; T - rata impozitului pe profit în perioada de reglementare. Articolul 39Formula de calcul al costului mediu ponderat al capitalului (WACC) este următoarea: unde: D/(CP+D) - ponderea estimată a datoriilor în structura financiară; D - datoriile purtătoare de dobânzi, majorări de întârziere, penalităţi sau altele asemenea, la valoarea de piaţă; CP - capitalul propriu, estimat la valoarea de piaţă; C(d) - costul datoriilor, estimat în termeni nominali, înainte de impozitare; C(cp) - costul capitalului propriu, estimat în termeni nominali, după impozitare; TP - rata estimată a impozitului pe profit pentru activitatea reglementată. Articolul 40WACC se determină pentru fiecare activitate reglementată şi reflectă costul capitalului pentru un operator de referinţă, care desfăşoară exclusiv activitatea reglementată, în condiţiile de piaţă şi de reglementare existente în România. Articolul 41(1) Estimarea structurii financiare a operatorului de referinţă are în vedere structura financiară a companiilor existente pe piaţa gazelor naturale, care desfăşoară activităţi similare, precum şi optimizarea acestei structuri pentru a reduce costurile de capital.(2) La estimarea structurii financiare a operatorului de referinţă sunt analizate structuri financiare ale unor companii străine, utilizate drept comparatori, care îndeplinesc următoarele condiţii:

sunt cotate public;

au activitatea reglementată ca activitate principală;

funcţionează într-un sistem de reglementare asemănător celui românesc. Articolul 42 (1) Costul datoriei pentru perioada de reglementare, estimat în termeni nominali, înainte de impozitare, reflectă câştigurile generate de investiţiile în activele fără risc şi primele de risc specifice activităţii reglementate, observate la comparatori. Pentru calculul costului datoriei sunt considerate active fără risc obligaţiunile emise de statul român pe pieţele de capital.(2) Costul capitalului propriu pentru perioada de reglementare, estimat în termeni nominali, după impozitare, se determină utilizându-se modelul de calcul al rentabilităţii unui activ pe piaţa de capital (CAPM). Costul capitalului propriu reflectă câştigurile generate de investiţiile în activele fără risc, tranzacţionate pe pieţele de capital, precum şi primele de risc specifice pieţei româneşti. Secţiunea a 12-aProcedura de stabilire a venitului reglementat unitar şi a venitului total unitar aferente primului an al perioadei a treia de reglementare A. Pentru titularii de licenţă care desfăşoară activitatea de furnizare reglementată la data intrării în vigoare a prezentei metodologii Articolul 43(1) Titularii de licenţă care desfăşoară activitatea de furnizare reglementată înaintează ANRE fundamentările privind stabilirea venitului reglementat aferent primului an al perioadei a treia de reglementare până cel târziu la data de 25 februarie 2014.(2) În situaţia în care documentaţia de fundamentare a venitului reglementat unitar şi a venitului total unitar aferente primului an al perioadei de reglementare, înaintată de către titularii de licenţă din sector, este incompletă, ANRE va solicita completarea acesteia în termen de 5 zile lucrătoare de la depunere, operatorii având obligaţia de a răspunde în termen de 5 zile lucrătoare. În perioada de analiză, în scopul corectării, clarificării sau justificării documentelor înaintate, ANRE are dreptul de a solicita orice informaţii şi documente, operatorii având obligaţia de a răspunde în termen de 5 zile lucrătoare. Aspectele pentru care s-au solicitat informaţii şi documente nu vor fi luate în considerare în situaţia în care operatorii nu răspund solicitărilor ANRE. Articolul 44Fundamentările privind stabilirea venitului reglementat unitar şi a venitului total unitar aferente primului an al perioadei a treia de reglementare vor fi însoţite de toate datele şi informaţiile necesare pentru susţinerea elementelor de fundamentare. Datele şi informaţiile pentru susţinerea elementelor de fundamentare se referă în principal la: a)informaţii referitoare la volume şi clienţi:

cantităţile furnizate în regim reglementat, defalcate pe clienţi casnici şi producători de energie termică, numai pentru cantitatea de gaze naturale utilizată la producerea de energie termică în centralele de cogenerare şi în centralele termice, destinată consumului populaţiei (CPET), şi pe clienţi noncasnici de gaze naturale, cu excepţia producătorilor de energie termică, pentru cantitatea de gaze naturale utilizată la producerea de energie termică în centralele de cogenerare şi în centralele termice, destinată consumului populaţiei (NC);

structura de clienţi, cu prezentarea caracteristicilor specifice fiecărei categorii (consum anual, vârfuri de consum etc.); b)costuri în format ECR, pentru care se fundamentează venitul reglementat unitar şi venitul total unitar aferente primului an al perioadei a treia de reglementare (costurile realizate aferente primelor 11 luni ale anului şi costurile estimate aferente ultimei luni din an), însoţite de:

lista contractelor de prestări de servicii în derulare şi a societăţilor cu care au fost încheiate, cu precizarea valorilor contractuale; în situaţia în care părţile contractuale sunt din cadrul aceluiaşi grup se vor demonstra prudenţa costurilor, precum şi modul de separare în cadrul grupului;

raportul de separare contabilă a activităţilor reglementate pentru perioada de reglementare; c)propunerea titularului de licenţă privind veniturile reglementate unitare şi veniturile totale unitare de furnizare. Articolul 45Pe baza fundamentărilor şi a propunerilor înaintate şi a analizei efectuate, compartimentul de specialitate din cadrul ANRE calculează venitul reglementat unitar şi venitul total unitar aferente primului an al perioadei a treia de reglementare, venituri ce vor sta la baza ajustării venitului reglementat unitar şi a venitului total unitar aferente celui de-al doilea an al perioadei a treia de reglementare. B. Pentru titularii de licenţă care încep activitatea de furnizare reglementată ulterior datei intrării în vigoare a prezentei metodologii şi pentru titularii nou-licenţiaţi Articolul 46(1) Venitul reglementat unitar şi venitul total unitar aferente primului an al perioadei de reglementare se aprobă prin ordin al preşedintelui ANRE, pentru fiecare titular de licenţă.(2) În situaţia în care documentaţia de fundamentare a venitului reglementat unitar şi a venitului total unitar aferente primului an al perioadei de reglementare, înaintată de către aceştia, este incompletă, ANRE va solicita completarea documentaţiei în termen de 5 zile lucrătoare de la depunere, operatorii având obligaţia de a răspunde în termen de 5 zile lucrătoare. În perioada de analiză, în scopul corectării, clarificării sau justificării documentelor înaintate, ANRE are dreptul de a solicita orice informaţii şi documente, operatorii având obligaţia de a răspunde în termen de 5 zile lucrătoare. Aspectele pentru care s-au solicitat informaţii şi documente nu vor fi luate în considerare în situaţia în care operatorii nu răspund solicitărilor ANRE. Articolul 47Fundamentările privind stabilirea venitului reglementat unitar şi a venitului total unitar aferente primului an al perioadei de reglementare vor fi însoţite de toate datele şi informaţiile necesare pentru susţinerea elementelor de fundamentare. Datele şi informaţiile pentru susţinerea elementelor de fundamentare se referă în principal la: a)informaţii referitoare la volume şi clienţi:

cantităţile estimate a fi furnizate în regim reglementat, defalcate pe clienţii casnici şi producătorii de energie termică, numai pentru cantitatea de gaze naturale utilizată la producerea de energie termică în centralele de cogenerare şi în centralele termice, destinată consumului populaţiei (CPET), şi pe clienţii noncasnici de gaze naturale, cu excepţia producătorilor de energie termică, pentru cantitatea de gaze naturale utilizată la producerea de energie termică în centralele de cogenerare şi în centralele termice, destinată consumului populaţiei (NC);

structura de clienţi, cu prezentarea caracteristicilor specifice fiecărei categorii (consum anual, vârfuri de consum etc); b)costuri estimate în format ECR, pentru care se fundamentează venitul reglementat unitar şi venitul total unitar aferente primului an al perioadei de reglementare, însoţite de:

lista contractelor de prestări de servicii şi a societăţilor cu care au fost încheiate, cu precizarea valorilor contractuale; în situaţia în care părţile contractuale sunt din cadrul aceluiaşi grup se vor demonstra prudenţa costurilor, precum şi modul de separare în cadrul grupului;

raportul de separare contabilă a activităţilor reglementate pentru perioada de reglementare; c)propunerea titularului de licenţă privind veniturile reglementate unitare şi veniturile totale reglementate de furnizare. Articolul 48 (1) Pe baza fundamentărilor şi a propunerilor înaintate şi a analizei efectuate, compartimentul de specialitate din cadrul ANRE elaborează un raport cuprinzând propunerile pentru stabilirea venitului reglementat unitar, a venitului total unitar aferente primului an al perioadei de reglementare şi a preţurilor finale reglementate.(2) Pe baza elementelor prezentate, compartimentul de specialitate va analiza şi evalua propunerile înaintate, având dreptul să ceară lămuriri suplimentare.(3) Raportul menţionat la alin. (1) se transmite operatorului în vederea formulării unui punct de vedere. Articolul 49Compartimentul de specialitate înaintează Comitetului de reglementare următoarele: 1. raportul cuprinzând propunerile pentru stabilirea venitului reglementat unitar, a venitului total unitar aferente primului an al perioadei de reglementare şi a preţurilor finale reglementate; 2. punctul de vedere exprimat de către operatorul licenţiat. Articolul 50(1) Pe baza aprobării de către Comitetul de reglementare a raportului prevăzut la art. 49 pct. 1, în forma propusă sau cu modificări aprobate în cadrul şedinţei, preşedintele ANRE emite ordinul privind stabilirea venitului reglementat unitar şi a venitului total unitar aferente primului an al perioadei de reglementare şi aprobarea preţurilor finale reglementate.(2) Ordinul preşedintelui ANRE prevăzut la alin. (1) se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.(3) Raportul aprobat de către Comitetul de reglementare, menţionat la alin. (1), se comunică operatorului licenţiat în termen de 3 zile lucrătoare de la data şedinţei Comitetului de reglementare. Articolul 51 (1) În situaţia în care raportul menţionat la art. 49 nu a fost aprobat, în termen de 3 zile lucrătoare de la data şedinţei Comitetului de reglementare şi pe baza informaţiilor puse la dispoziţie de către Secretariatul acestuia, compartimentul de specialitate are obligaţia să comunice operatorului licenţiat decizia Comitetului de reglementare referitoare la respingerea/amânarea raportului, însoţită de motivarea deciziei.(2) În termen de 30 de zile lucrătoare de la comunicarea de către Secretariatul Comitetului de reglementare a deciziei de respingere/amânare sau de la primirea eventualelor date suplimentare solicitate operatorilor, compartimentul de specialitate va elabora un nou raport, după caz, dacă Comitetul de reglementare nu a stabilit un alt termen în interiorul acestui interval. Capitolul IIIAjustarea venitului reglementat unitar şi a venitului total unitar Articolul 52 (1) Venitul reglementat unitar şi venitul total unitar ale fiecărui titular de licenţă se ajustează doar pe baza formulelor specifice activităţii de furnizare reglementată şi a parametrilor predefiniţi pentru fiecare titular de licenţă.(2) Venitul reglementat unitar şi venitul total unitar se aprobă prin ordin al preşedintelui ANRE pentru fiecare titular de licenţă care desfăşoară activitatea de furnizare reglementată. Articolul 53Venitul reglementat unitar se ajustează cu următoarea formulă generală: unde: VRUfr(3)i - venitul reglementat unitar în anul (i) al perioadei a treia de reglementare, pentru activitatea de furnizare reglementată; VRUfr(3)i-1 - venitul reglementat unitar în anul (i-1) al perioadei de reglementare, pentru activitatea de furnizare reglementată; RI - rata inflaţiei estimată de către Comisia Naţională de Prognoză pentru anul (i); ΔINVUfr(3)i-1 - componenta de corecţie pentru capitalul investit în anul (i-1) al perioadei de reglementare. Articolul 54Venitul total unitar aferent anului (i) de reglementare se determină pe baza următoarei formule: unde: VUfr(3)i - venitul unitar în anul (i) al perioadei de reglementare, pentru activitatea de furnizare reglementată; VRUfr(3)i - venitul reglementat unitar în anul (i) al perioadei a treia de reglementare, pentru activitatea de furnizare reglementată; CPDUfr((3)i-1, realizat) - costurile unitare preluate direct realizate în anul (i-1); ΔCPDUfr (3)i-1 - diferenţa unitară dintre costurile preluate direct efectiv realizate în anul (i-1) al perioadei a treia de reglementare şi cele incluse în venitul total al aceluiaşi an, conform celor explicate la art. 56; CNUfr(3)i-1 - costuri aferente creanţelor comerciale neîncasate care, cu toate eforturile managementului operatorilor licenţiaţi, nu au putut fi recuperate din motive obiective, respectiv din cauza falimentului clientului, în baza unei decizii judecătoreşti rămase definitivă şi irevocabilă. Secţiunea 1Elemente de ajustare a veniturilor reglementate unitare Articolul 55(1) Formulele de ajustare a veniturilor reglementate unitare şi a veniturilor totale unitare conţin următorii factori:a)rata inflaţiei; b)modificarea costurilor preluate direct în veniturile totale unitare aferente anului (1) al perioadei a treia de reglementare, determinate de factori externi şi în afara controlului titularului de licenţă; c)componenta de corecţie pentru capitalul investit în primul an de reglementare, cu excepţia titularilor nou-licenţiaţi; d)costuri neprevăzute, determinate de neîncasarea creanţelor comerciale. (2) În primul an al celei de-a patra perioade de reglementare, la fundamentarea veniturilor totale unitare se va avea în vedere şi posibilitatea recunoaşterii eventualelor diferenţe datorate variaţiei dintre cantitatea estimată şi cea efectiv furnizată în regim reglementat, doar pentru categoria de clienţi casnici, în limita cuprinsă între ± 5% (inclusiv).1.1. Rata inflaţiei Articolul 56Rata inflaţiei, considerată la ajustarea veniturilor reglementate unitare şi a veniturilor totale unitare, este cea estimată de către Comisia Naţională de Prognoză. 1.2. Modificarea costurilor preluate direct Articolul 57 (1) Costurile preluate direct reprezintă costurile pe care titularul de licenţă nu le poate controla, dar pe care este necesar să le realizeze pentru desfăşurarea activităţii de furnizare reglementată.(2) Sunt considerate costuri preluate direct cheltuielile de natura taxelor, impozitelor, taxelor de licenţă şi altele asemenea.(3) Diferenţa dintre costurile preluate direct efectiv realizate şi cele incluse în venitul total unitar, în anul (i-1), constituie componenta de modificare a costurilor preluate direct ΔCPDU (fr) şi se recuperează conform formulei: unde: ΔCPDUfr(3)i-1 - diferenţa unitară dintre costurile preluate direct efectiv realizate în anul (i-1) şi cele incluse în venitul total unitar în anul (i-1); RoRfr(3) - rata reglementată a rentabilităţii în perioada de reglementare, pentru activitatea de furnizare reglementată; Qfr(3)i - cantitatea de gaze naturale estimată a fi furnizată în regim reglementat în anul (i) al perioadei a treia de reglementare. 1.3. Componenta de corecţie pentru capitalul investit Articolul 58Componenta de corecţie ΔINVUfr(i), pentru capitalul investit în anul (i-1) de reglementare pentru activitatea de furnizare reglementată, se calculează astfel: unde: INVIfr(3)i-1 - valoarea imobilizărilor corporale şi necorporale puse în funcţiune în anul (i-1) al perioadei a treia de reglementare; EINVfr(3)i-1 reprezintă:

pentru activele reglementate existente în RAB la începutul perioadei a treia de reglementare şi scoase din funcţiune pe parcursul perioadei, valoarea RoRfr(3) acordată valorii existente la începutul perioadei a treia de reglementare în venitul reglementat aferent primului an, precum şi valoarea amortizării corespunzătoare anului (i-1) al perioadei a treia de reglementare;

pentru activele reglementate intrate şi ieşite pe parcursul perioadei curente de reglementare, valoarea RoRfr(3) determinată şi acordată activelor reglementate scoase din funcţiune pe parcursul perioadei, cu care a fost ajustat venitul reglementat unitar în anul recunoaşterii acestora, precum şi valoarea amortizării corespunzătoare;

RoRfr - rata reglementată a rentabilităţii în perioada de reglementare, pentru activitatea de furnizare reglementată;n - durata reglementată de amortizare a imobilizărilor corporale şi necorporale puse în funcţiune, exprimată în ani. 1.4. Costuri neprevăzute Articolul 59(1) Costurile neprevăzute determinate de neîncasarea creanţelor comerciale în anul (i-1) sunt cele care, cu toate eforturile managementului operatorilor licenţiaţi, nu au putut fi recuperate din motive obiective, respectiv din cauza falimentului clientului, în baza unei decizii judecătoreşti rămase definitivă şi irevocabilă.(2) Solicitarea recunoaşterii costurilor neprevăzute conform alin. (1) va fi însoţită de un dosar care să conţină documente justificative.(3) Costurile neprevăzute se analizează caz cu caz şi se recuperează prin veniturile totale unitare ale următorului an de reglementare, prin componenta - CNUfr.(4) Costurile unitare neprevăzute CNUfr(i) care corectează venitul unitar în anul (i) al perioadei a treia de reglementare se determină pe baza următoarei formule:

unde: CNUfr(3)i - valoarea unitară a elementului de corecţie a venitului total unitar în anul (i) pentru activitatea de furnizare reglementată; RoRfr - rata reglementată a rentabilităţii pentru perioada de reglementare pentru activitatea de furnizare reglementată; CNfr(3)i-1 - valoarea totală a costurilor neprevăzute realizate de titularul de licenţă în anul (i-1) din activitatea de furnizare reglementată; Qfr(3)i - cantitatea de gaze naturale estimată a fi furnizată în anul (i) al perioadei de reglementare. (5) În situaţia în care costurile neprevăzute induc creşteri semnificative în nivelul veniturilor totale unitare, ANRE poate decide eşalonarea recuperării lor pe mai mult de un an, cu actualizarea sumelor nerecuperate. Articolul 60 (1) Cantitatea de gaze naturale estimată a fi furnizată în regim reglementat în anul (i) de reglementare se fundamentează de către operatorul licenţiat de furnizare. Prognoza privind cantităţile estimate şi fundamentarea acesteia se înaintează ANRE odată cu înaintarea fundamentărilor privind ajustarea venitului reglementat unitar. Estimarea cantităţilor se realizează în condiţiile standard de presiune, temperatură şi de calitate a gazelor naturale, conform reglementărilor în vigoare. Considerentele care stau la baza fundamentării şi metodele de previzionare utilizate sunt prezentate ANRE odată cu acestea.(2) ANRE are dreptul să ceară motivat sau să propună revizuirea prognozelor înaintate. Secţiunea a 2-aProcedura de ajustare a veniturilor reglementate unitare şi a veniturilor totale unitare Articolul 61Venitul reglementat unitar şi venitul total unitar se aprobă prin ordin al preşedintelui ANRE pentru fiecare titular de licenţă care desfăşoară activitatea de furnizare reglementată. Articolul 62Ajustarea veniturilor reglementate unitare şi a veniturilor totale unitare se realizează de către ANRE pe baza formulelor din prezenta metodologie. Articolul 63(1) Solicitările titularilor de licenţă pentru ajustarea venitului reglementat unitar şi a venitului total unitar aferente activităţii de furnizare reglementată se înaintează ANRE până cel târziu la data de 25 februarie 2014, odată cu înaintarea documentaţiei pentru stabilirea venitului reglementat unitar şi a venitului total unitar aferente anului 2013, cu excepţia titularilor nou-licenţiaţi.(2) Odată cu înaintarea documentaţiei pentru stabilirea venitului reglementat unitar şi a venitului total unitar aferente anului 2013, operatorii licenţiaţi, cu excepţia titularilor nou- licenţiaţi, vor transmite şi informaţiile estimate referitoare la perioada 1 ianuarie - 31 martie 2014.(3) În perioada de analiză, în scopul corectării, clarificării sau justificării documentelor înaintate, ANRE are dreptul de a solicita orice informaţii şi documente, operatorii având obligaţia de a răspunde în termen de 5 zile lucrătoare. Aspectele pentru care s-au solicitat informaţii şi documente nu vor fi luate în considerare în situaţia în care operatorii nu răspund solicitărilor ANRE.(4) În urma analizei, compartimentul de specialitate întocmeşte un raport pe care îl va comunica operatorului în vederea formulării unui punct de vedere. Articolul 64Compartimentul de specialitate înaintează Comitetului de reglementare următoarele: 1. raportul cuprinzând propunerile pentru stabilirea diferenţelor rezultate din procesul de compensare conform prevederilor art. 14 alin. (1) pentru titularii care desfăşoară activitatea de furnizare reglementată la data intrării în vigoare a prezentei metodologii, după caz; 2. raportul cuprinzând propunerile pentru stabilirea: a)venitului reglementat unitar şi venitului total unitar pentru anul (i) al perioadei a treia de reglementare. Pentru titularii de licenţă care desfăşoară activitatea de furnizare reglementată la data intrării în vigoare a prezentei metodologii, raportul va conţine şi calculul venitului reglementat unitar şi al venitului total unitar pentru primul an al perioadei a treia de reglementare; b)elementului ΔCUGfrCPET/NC, conform art. 69 alin. (2), aferent perioadelor a doua şi a treia de reglementare; c)preţurilor finale reglementate, cu respectarea în calendarul de eliminare treptată a preţurilor reglementate pentru clienţii casnici şi noncasnici;3. punctul de vedere exprimat de către operatorul de furnizare. Articolul 65(1) Pe baza aprobării de către Comitetul de reglementare a rapoartelor prevăzute la art. 64, în forma propusă sau cu modificările aprobate în cadrul şedinţei, preşedintele ANRE emite ordinul privind:a)venitul reglementat unitar şi venitul total unitar pentru anul (i) al perioadei a treia de reglementare; b)aprobarea preţurilor finale reglementate. (2) Ordinul preşedintelui ANRE prevăzut la alin. (1) se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.(3) Rapoartele aprobate de către Comitetul de reglementare, menţionate la alin. (1), se comunică operatorului licenţiat în termen de 3 zile lucrătoare de la data şedinţei Comitetului de reglementare. Articolul 66(1) În situaţia în care raportul/rapoartele menţionat(e) la art. 64 nu a/au fost aprobat(e), în termen de 3 zile lucrătoare de la data şedinţei Comitetului de reglementare şi pe baza informaţiilor puse la dispoziţie de către Secretariatul acestuia, compartimentul de specialitate are obligaţia să comunice operatorului licenţiat decizia Comitetului de reglementare referitoare la respingerea/amânarea rapoartelor, însoţită de motivarea deciziei.(2) În termen de 30 de zile lucrătoare de la comunicarea de către Secretariatul Comitetului de reglementare a deciziei de respingere/amânare sau de la primirea eventualelor date suplimentare solicitate operatorilor, compartimentul de specialitate va elabora un nou raport, după caz, dacă Comitetul de reglementare nu a stabilit un alt termen în interiorul acestui interval. Capitolul IVDispoziţii comune Articolul 67(1) În situaţia în care operatorul licenţiat nu transmite, odată cu ceilalţi titulari ai licenţei de furnizare, datele de fundamentare a veniturilor reglementate aferente fundamentării şi/sau ajustării perioadei a treia de reglementare, din diverse motive, acesta poate face ulterior o solicitare în acest sens către ANRE, însoţită de o notă explicativă care să conţină justificarea netransmiterii la timp a datelor de fundamentare şi/sau ajustare. Dacă, în urma analizei de către compartimentul de specialitate, ANRE consideră solicitarea şi nota explicativă întemeiate, operatorul licenţiat va înainta datele pentru o nouă fundamentare şi/sau ajustare, conform prevederilor prezentei metodologii.(2) Pentru operatorii care transmit datele de fundamentare şi/sau ajustare conform prezentei metodologii, dar care nu răspund solicitărilor ANRE privind corectarea, clarificarea, completarea sau justificarea documentelor înaintate în termenele prevăzute prin prezenta metodologie, stabilirea şi aprobarea veniturilor reglementate unitare şi a veniturilor totale unitare aferente se vor realiza în termen de 60 de zile de la primirea tuturor documentelor solicitate.(3) Pentru operatorii care nu transmit datele de fundamentare şi/sau ajustare conform prezentei metodologii, ANRE are dreptul de a modifica veniturile aprobate, precum şi preţurile finale reglementate, cu anunţarea prealabilă a operatorului licenţiat. Articolul 68ANRE poate modifica veniturile aprobate, precum şi preţurile finale reglementate, cu anunţarea prealabilă a operatorului licenţiat, dacă se constată că: a)stabilirea acestora s-a efectuat pe baza unor informaţii eronate/false furnizate de către operatorul licenţiat; b)există erori de calcul semnificative în stabilirea veniturilor unitare aferente activităţii de furnizare reglementată. Capitolul VPreţuri finale reglementate Articolul 69 (1) Preţurile finale reglementate reprezintă preţurile la care este realizată furnizarea reglementată pentru clientul final pentru o cantitate de gaze naturale cu un conţinut energetic echivalent cu 1 MWh, gaze naturale aflate în condiţiile standard de presiune, temperatură şi de calitate prevăzute în Regulamentul de măsurare a cantităţilor de gaze naturale tranzacţionate în România, aprobat de către ANRE.(2) Preţurile finale reglementate se stabilesc diferenţiat pentru fiecare titular al licenţei de furnizare, pentru întreaga arie de distribuţie deservită în calitate de operator licenţiat al sistemului de distribuţie ori pentru zonele delimitate unde întreprinderea afiliată deţine licenţă de distribuţie a gazelor naturale (în funcţie de realizarea procesului de separare legală a activităţilor reglementate), pentru clienţii casnici şi producătorii de energie termică, numai pentru cantitatea de gaze naturale utilizată la producerea de energie termică în centralele de cogenerare şi în centralele termice, destinată consumului populaţiei (CPET), şi pentru clienţii noncasnici de gaze naturale, cu excepţia producătorilor de energie termică, pentru cantitatea de gaze naturale utilizată la producerea de energie termică în centralele de cogenerare şi în centralele termice, destinată consumului populaţiei (NC), pentru fiecare categorie de clienţi, în funcţie de consumul anual şi de tipul sistemelor prin care se realizează furnizarea reglementată a gazelor naturale.(3) Preţurile finale reglementate la care se realizează furnizarea reglementată a gazelor naturale acoperă toate costurile justificate implicate de asigurarea cu gaze naturale a consumatorului final care nu îşi exercită drepturile ce decurg din calitatea de client eligibil şi alege astfel să încheie un contract de furnizare în regim reglementat.(4) Preţurile finale reglementate acoperă atât costurile aferente achiziţionării şi comercializării gazelor naturale ca marfă în sine, costurile aferente desfăşurării activităţii de furnizare reglementată, cât şi toate costurile aferente serviciilor de transport, înmagazinare şi distribuţie realizate într-o manieră prudentă, necesare ca gazele naturale să ajungă de la furnizor la clientul final.(5) Preţurile finale reglementate nu includ accize şi TVA.(6) Preţurile finale reglementate de tip monom au următoarea structură:a)pentru clienţii finali conectaţi direct la sistemul de transport:

şi b)pentru clienţii finali conectaţi în sistemul de distribuţie:

unde: P(i)xCPET/NC - preţul final reglementat, în anul (i) al perioadei a treia de reglementare, pentru categoria „x“ de consumatori; CUGfr CPET/NC (i) - suma fixă unitară pentru acoperirea costurilor estimate pentru achiziţia gazelor naturale, inclusiv serviciile aferente, destinate revânzării în cadrul activităţii de furnizare reglementată, în anul (i); VUfr(i)x - venitul total unitar pentru activitatea de furnizare reglementată în anul (i) al perioadei a treia de reglementare, pentru categoria „x“ de consumatori, stabilit în raport cu cantitatea furnizată fiecărei categorii de consumatori; Td(i) x - tariful de distribuţie în anul (i), pentru categoria „x“ de consumatori; ΔCUGfr CPET/NC (i-1) - componentă unitară de corecţie pentru diferenţa dintre suma fixă unitară recunoscută de ANRE pentru acoperirea costurilor legate de achiziţia gazelor naturale, inclusiv serviciile aferente, destinate revânzării în cadrul activităţii de furnizare reglementată în anul (i-1), şi costurile efectiv realizate şi recunoscute de ANRE operatorului care realizează furnizarea reglementată pentru anul respectiv. Determinarea acestei valori se face cu următoarea formulă: unde: CUGfr CPET/NC (i-1, realizat) - suma fixă unitară pentru acoperirea costurilor realizate cu achiziţia gazelor naturale de către fiecare titular de licenţă, inclusiv a serviciilor aferente, revândute în cadrul activităţii de furnizare reglementată în anul (i-1) al perioadei a treia de reglementare. ANRE are dreptul să respingă orice cost, conform art. 16 alin. (2), care nu a fost realizat într-o manieră prudentă, având în vedere condiţiile pieţei şi informaţiile disponibile la data la care au fost încheiate tranzacţiile comerciale care au generat aceste costuri. În analiza costurilor efectiv realizate cu achiziţia gazelor naturale, ANRE va avea în vedere şi nivelul preţului gazelor naturale de import înregistrate pe alte pieţe europene, conform datelor statistice din publicaţiile de resort internaţionale; CUGfr CPET/NC (i-1) - suma fixă unitară pentru acoperirea costurilor estimate pentru achiziţia gazelor naturale, inclusiv a serviciilor aferente, destinate revânzării în anul (i-1) al perioadei a treia de reglementare; RoRfr - rata reglementată a rentabilităţii în perioada de reglementare, pentru activitatea de furnizare reglementată; RI - rata inflaţiei estimată de către Comisia Naţională de Prognoză. Suma fixă unitară pentru acoperirea costurilor de achiziţie a gazelor naturale Articolul 70(1) Suma fixă unitară - CUGfr pentru acoperirea costurilor de achiziţie a gazelor naturale, inclusiv a serviciilor aferente, destinate revânzării în cadrul activităţii de furnizare reglementată, se determină de către ANRE la începutul fiecărui trimestru/semestru/an al perioadei a treia de reglementare. Cantităţile ce sunt luate în calcul sunt cele destinate exclusiv furnizării în regim reglementat.(2) Suma fixă unitară se determină diferenţiat, pentru fiecare tip de clienţi, conform structurilor de amestec import/intern avizate/stabilite de către ANRE, respectiv pentru clienţii casnici şi producătorii de energie termică, numai pentru cantitatea de gaze naturale utilizată la producerea de energie termică în centralele de cogenerare şi în centralele termice destinată consumului populaţiei (CPET), şi pentru clienţii noncasnici de gaze naturale, cu excepţia producătorilor de energie termică, pentru cantitatea de gaze naturale utilizată la producerea de energie termică în centralele de cogenerare şi în centralele termice, destinată consumului populaţiei (NC).(3) Corespunzător fiecărei structuri de amestec import-intern, ANRE stabileşte sumele fixe unitare CUGfr CPET/NC, conform prevederilor prezentei metodologii. Articolul 71(1) Suma fixă unitară pentru acoperirea costurilor legate de achiziţia gazelor naturale CUGfr CPET/NC se estimează pentru fiecare trimestru/semestru/an al perioadei a treia de reglementare, anterior începerii acestuia, pe baza următoarelor elemente:a)prognoza privind cererea totală de gaze naturale, cererea clienţilor finali aferentă activităţii de furnizare reglementată; b)prognoza privind structura surselor de gaze naturale din producţia internă şi din import, necesare acoperirii cererii totale; c)prognoza privind partea din cantităţile de gaze naturale destinate revânzării în cadrul activităţii de furnizare reglementată, ce urmează a fi transportată şi/sau înmagazinată/extrasă; d)nivelul stocului minim conform reglementărilor ANRE; e)prognoza privind evoluţia preţurilor de achiziţie a gazelor naturale din import curent şi import din depozitele de înmagazinare subterană; f)preţurile medii de import rezultate din încheierea şi derularea contractelor bilaterale, precum şi preţurile medii rezultate din tranzacţionarea gazelor naturale pe piaţa centralizată de gaze naturale; g)preţurile de intern conform prevederilor legale în vigoare pentru piaţa reglementată; h)preţurile medii de import înregistrate/prognozate pe alte pieţe relevante ale Uniunii Europene; i)prognoza privind evoluţia tarifelor medii pentru serviciile de transport şi înmagazinare subterană. (2) Suma fixă unitară pentru acoperirea costurilor legate de achiziţia gazelor naturale nu include accize, acestea fiind calculate şi înscrise distinct pe factura fiscală în conformitate cu prevederile legale.(3) Prognozele privind structura surselor de gaze naturale din producţia internă şi din import, care stau la baza estimării sumei fixe unitare pentru acoperirea costurilor legate de achiziţia gazelor naturale, menţionate la alin. (1) lit. b), se elaborează distinct de către ANRE pentru cele două tipuri de clienţi, aşa cum sunt definite la art. 70 alin. (2). Articolul 72(1) Formula generală de calcul al sumei fixe unitare pentru acoperirea costurilor legate de achiziţia gazelor naturale, destinate revânzării în cadrul activităţii de furnizare reglementată, este următoarea: unde: Qfr CPET/NC (imp) - prognoza privind cantitatea trimestrială/semestrială/anuală de gaze naturale din import destinată furnizării în regim reglementat, diferenţiată pentru clienţii casnici şi producătorii de energie termică, numai pentru cantitatea de gaze naturale utilizată la producerea de energie termică în centralele de cogenerare şi în centralele termice, destinată consumului populaţiei (CPET), şi pentru clienţii noncasnici de gaze naturale, cu excepţia producătorilor de energie termică, pentru cantitatea de gaze naturale utilizată la producerea de energie termică în centralele de cogenerare şi în centralele termice, destinată consumului populaţiei (NC); Qfr CPET/NC (int) - prognoza privind cantitatea trimestrială/semestrială/anuală de gaze naturale din producţia internă destinată furnizării în regim reglementat, diferenţiată pentru clienţii casnici şi producătorii de energie termică, numai pentru cantitatea de gaze naturale utilizată la producerea de energie termică în centralele de cogenerare şi în centralele termice, destinată consumului populaţiei (CPET), şi pentru clienţii noncasnici de gaze naturale, cu excepţia producătorilor de energie termică, pentru cantitatea de gaze naturale utilizată la producerea de energie termică în centralele de cogenerare şi în centralele termice, destinată consumului populaţiei (NC); P(imp) - prognoza privind evoluţia preţului de achiziţie a gazelor naturale de import; P(int) - prognoza privind evoluţia preţului de achiziţie a gazelor naturale din producţia internă; T(t) - prognoza privind evoluţia costului mediu unitar pentru serviciile de transport, conform tarifelor de transport în vigoare. (2) Cantităţile de gaze naturale Qfr CPET/NC (imp) şi Qfr CPET/NC (int) sunt cantităţile ce urmează a fi furnizate clienţilor finali (CPET şi NC), în regim reglementat.(3) La calculul sumei fixe unitare, costurile aferente gazelor naturale din depozite, ca marfă, sunt incluse în costurile generale de achiziţie a gazelor naturale din import sau din intern, în funcţie de provenienţa lor. Articolul 73Termenii formulei generale de calcul al CUGfr CPET/NC definite la art. 72 se determină astfel: a)costul gazelor naturale din import:

unde: q (v)fr (imp) - cantitatea de gaze naturale estimată a fi achiziţionată din import, provenind din contractul de import (v), destinată furnizării reglementate, fie că aceste cantităţi sunt livrate direct utilizatorilor, pe măsură ce sunt importate, fie că sunt extrase dintr-un depozit de înmagazinare subterană în care au fost stocate anterior livrării; P (v)(imp) - preţul unitar estimat, exprimat în lei/MWh, aferent fiecărei cantităţi q (v)fr(imp): - preţurile de achiziţie pentru gazele naturale din import curent; - preţurile de achiziţie pentru gazele naturale din import extrase din depozitele de înmagazinare subterană, aferente segmentului reglementat, sunt preţurile de achiziţie din import din perioada ciclului de injecţie, la care se adaugă tarifele aferente prestării serviciilor de înmagazinare subterană aprobate de ANRE, după cum urmează: unde: Pds imp - preţul gazelor naturale din import din depozitele de înmagazinare subterană, exprimat în lei/MWh; Pimp - preţul de achiziţie a gazelor naturale din import, exprimat în lei/MWh; RCds - componenta fixă pentru rezervarea capacităţii în depozitul subteran, exprimată în lei/MWh/ciclu complet de înmagazinare; Ids - componenta volumetrică pentru injecţia gazelor naturale în depozitul subteran, exprimată în lei/MWh; Eds - componenta volumetrică pentru extracţia gazelor naturale din depozitul subteran, exprimată în lei/MWh. Preţul unitar din import luat în calcul la determinarea costului gazelor naturale din import este considerat în condiţii de livrare DAP (delivered at place), cu toate taxele şi comisioanele vamale, precum şi comisionul importatorului incluse. Costul transportului pe parcursul extern, precum şi orice alte taxe, alte obligaţii legale şi/sau alte costuri de orice natură implicate de acest transport sunt considerate incluse în preţul de import. Costul transportului pe parcursul intern, precum şi orice alte taxe, alte obligaţii legale şi/sau alte costuri de orice natură implicate de acest transport nu sunt considerate incluse în preţul unitar p (v)(imp); b)costul gazelor naturale din producţia internă:

unde: qfr (w)(int) - cantitatea de gaze naturale estimată a fi achiziţionată din producţia internă, provenind din contractul (w), destinată furnizării reglementate, fie că aceasta este livrată direct utilizatorilor, pe măsură ce producătorii le injectează în sistemul naţional de transport/sistemul de distribuţie, fie că este extrasă dintr-un depozit de înmagazinare subterană în care a fost stocată anterior livrării; p (w)(int) - preţul unitar, exprimat în lei/MWh, aferent fiecărei cantităţi q(w)fr(int):

preţurile de achiziţie pentru gazele naturale din producţie internă curentă utilizate pentru acoperirea consumului pe piaţă la nivelul celor stabilite prin hotărârea Guvernului în vigoare;

preţurile de achiziţie pentru gazele naturale din producţie internă extrase din depozitele de înmagazinare subterană, aferente stocului minim pentru segmentul reglementat, sunt preţurile de achiziţie pentru fiecare categorie de clienţi, aşa cum este stabilit prin hotărârea Guvernului în vigoare, din perioada ciclului de injecţie, la care se adaugă tarifele aferente prestării serviciilor de înmagazinare subterană aprobate de ANRE, precum şi costurile de finanţare, după cum urmează:

unde: Pds int - preţul gazelor naturale din depozitele de înmagazinare subterană, exprimat în lei/MWh; Pint - preţul de achiziţie a gazelor naturale din producţia internă pentru piaţa reglementată, aferent fiecărei categorii de clienţi, conform prevederilor hotărârii Guvernului în vigoare, exprimat în lei/MWh; RCds - componenta fixă pentru rezervarea capacităţii în depozitul subteran, exprimată în lei/MWh/ciclu complet de înmagazinare; Ids - componenta volumetrică pentru injecţia gazelor naturale în depozitul subteran, exprimată în lei/MWh; RORfr - rata reglementată a rentabilităţii, recunoscută de ANRE pentru activitatea de furnizare reglementată; Eds - componenta volumetrică pentru extracţia gazelor naturale din depozitul subteran, exprimată în lei/MWh. Costul transportului în şi/sau între perimetrele de exploatare, precum şi orice alte taxe, alte obligaţii legale şi/sau alte costuri de orice natură implicate de acest transport, inclusiv uscarea, tratarea şi/sau comprimarea gazelor naturale, precum şi/sau orice alte operaţiuni efectuate de producător pentru sau în legătură cu producţia şi livrarea acestora până la robinetul de ieşire din staţia/panoul de măsurare al producătorului sunt considerate incluse în preţ. Costul transportului de la staţia/panoul de măsurare al producătorului până la robinetul de ieşire din staţia de reglare-măsurare-predare la consumator/operatorul sistemului de distribuţie, precum şi orice alte taxe, alte obligaţii legale şi/sau alte costuri de orice natură implicate de acest transport nu sunt considerate incluse în preţul unitar p (w)(int); c)costul transportului gazelor naturale destinate furnizării în regim reglementat:T(t) - cost mediu de transport, exprimat în lei/MWh, pentru serviciile de transport, corespunzătoare cantităţilor furnizate în regim reglementat, estimat pe baza tarifelor de transport în vigoare, a contractelor de transport, a capacităţilor rezervate şi a cantităţilor transportate. Capitolul VIFacturarea Articolul 74Contravaloarea activităţii de furnizare reglementată prestate unui client final se facturează lunar şi se determină cu următoarea formulă: unde: VTf - valoarea totală a facturii, exclusiv TVA, reprezentând contravaloarea activităţii de furnizare reglementată, exprimată în lei; Pf - preţ final reglementat, exprimat în lei/MWh; Q - cantitatea furnizată, exprimată în MWh. Capitolul VIIDispoziţii finale Articolul 75Categoriile de clienţi pentru care se stabilesc diferenţiat preţuri finale reglementate sunt prevăzute în anexa nr. 1. Articolul 76Termenii utilizaţi în prezenta metodologie sunt prevăzuţi în anexa nr. 2. Articolul 77Duratele reglementate pentru amortizarea imobilizărilor corporale şi necorporale sunt prevăzute în anexa nr. 3. Articolul 78Regulile suplimentare privind modul de determinare a bazei de active reglementate aferente activităţii de furnizare reglementată, la începutul celei de-a treia perioade de reglementare, sunt prevăzute în anexa nr. 4. Articolul 79Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezenta metodologie. ANEXA Nr. 1la metodologie CATEGORIILE DE CLIENŢI pentru care se stabilesc diferenţiat preţuri finale reglementate A. Clienţi conectaţi direct la sistemul de transport: A.1. clienţi cu un consum anual de până la 1.162,78 MWh A.2. clienţi cu un consum anual între 1.162,79 MWh şi 11.627,78 MWh A.3. clienţi cu un consum anual între 11.627,79 MWh şi 116.277,79 MWh A.4. clienţi cu un consum anual între 116.277,80 MWh şi 1.162.777,87 MWh A.5. clienţi cu un consum anual de peste 1.162.777,87 MWh B. Clienţi conectaţi în sistemul de distribuţie: B.1. clienţi cu un consum anual de până la 23,25 MWh B.2. clienţi cu un consum anual între 23,26 MWh şi 116,28 MWh B.3. clienţi cu un consum anual între 116,29 MWh şi 1.162,78 MWh B.4. clienţi cu un consum anual între 1.162,79 MWh şi 11.627,78 MWh B.5. clienţi cu un consum anual între 11.627,79 MWh şi 116.277,79 MWh B.6. clienţi cu un consum anual de peste 116.277,79 MWh Clienţi conectaţi în sistemul de distribuţie, care beneficiază de tariful de distribuţie de proximitate (în situaţia îndeplinirii cumulative a condiţiilor prevăzute în Metodologia de stabilire a tarifelor reglementate pentru serviciile de distribuţie în sectorul gazelor naturale, începând cu a treia perioadă de reglementare) B.6.1. clienţi cu un consum anual de peste 250.000 MWh ANEXA Nr. 2la metodologie TERMENI UTILIZAŢI 1. an al perioadei de reglementare - o perioadă continuă de 12 luni calendaristice, măsurate pe parcursul perioadei de reglementare. Primul an al perioadei de reglementare începe în prima zi a perioadei de reglementare; 2. cantitate furnizată - cantitatea totală de gaze naturale comercializată către consumatorii finali în baza unor contracte de furnizare; 3. capital de lucru - suma necesară unui operator pentru asigurarea finanţării pentru o perioadă de 30 de zile calendaristice; 4. client - clientul angro, clientul final de gaze naturale sau un operator economic din sectorul gazelor naturale care cumpără gaze naturale; 5. client final - clientul care cumpără gaze naturale pentru uz propriu; 6. client casnic - clientul care cumpără gaze naturale pentru consumul casnic propriu; 7. client noncasnic - clientul care cumpără gaze naturale ce nu sunt destinate consumului casnic propriu; 8. furnizarea gazelor naturale - activitatea comercială de vânzare a gazelor naturale; 9. furnizor - persoană fizică sau juridică ce realizează activitatea de furnizare a gazelor naturale; 10. licenţă - actul administrativ individual emis de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), acordat unei persoane fizice sau juridice, pentru exercitarea unui drept şi executarea unor obligaţii; 11. operator economic din sectorul gazelor naturale - persoana fizică sau juridică, cu excepţia clienţilor finali, care desfăşoară cel puţin una dintre următoarele activităţi: producţie, transport, distribuţie, furnizare, administrare de piaţă centralizată, cumpărare sau înmagazinare de gaze naturale, inclusiv GNL, şi care are atribuţii comerciale, tehnice şi/sau de mentenanţă legate de respectivele activităţi; 12. preţ reglementat - preţul la care este realizată furnizarea gazelor naturale în baza unui contract-cadru, a unor standarde de calitate a serviciului şi/sau a unor condiţii specifice stabilite de autoritatea competentă; 13. tarif de distribuţie de proximitate - categorie specială de tarife de distribuţie, stabilită titularului de licenţă pe baza unor criterii aprobate de ANRE. ANEXA Nr. 3la metodologie DURATELE REGLEMENTATE pentru amortizarea imobilizărilor corporale şi necorporale

I. Durata tehnică şi economică rămasă pentru amortizarea reglementată a imobilizărilor corporale şi necorporale care au constituit RAB implicit la începutul primei perioade de reglementare:
a) activitatea de transport şi activitatea de înmagazinare subterană 30 ani
b) activitatea de distribuţie şi activitatea de furnizare reglementată 25 ani
II. Durata tehnică şi economică a imobilizărilor corporale şi necorporale puse în funcţiune după începutul primei perioade de reglementare:
Grupa 1 Construcţii
Subgrupa 1.1 Clădiri 50 ani
Subgrupa 1.2 Construcţii uşoare (barăci, şoproane etc.) 10 ani
Subgrupa 1.3 Conducte colectoare şi magistrale (inclusiv instalaţiile tehnologice, dotările şi echipamentele aferente) 40 ani
Subgrupa 1.4 Sondele pentru injecţia/extracţia gazelor naturale din depozitele subterane (inclusiv sondele auxiliare, instalaţiile tehnologice, dotările şi echipamentele aferente) 25 ani
Subgrupa 1.5 Conducte de distribuţie din oţel (inclusiv instalaţiile tehnologice, dotările şi echipamentele aferente) 30 ani
Subgrupa 1.6 Conducte de distribuţie din polietilenă (inclusiv instalaţiile tehnologice, dotările şi echipamentele aferente) 40 ani
Subgrupa 1.7 Alte construcţii 10 ani
Grupa 2 Echipamente tehnologice, maşini, utilaje şi echipamente de lucru 10 ani
Grupa 3 Aparate şi instalaţii de măsurare, control şi reglare
Subgrupa 3.1 Contoare volumetrice cu membrană, contoare cu ultrasunete, alte sisteme cu element deprimogen 20 ani
Subgrupa 3.2 Contoare cu pistoane rotative, contoare cu turbină 15 ani
Subgrupa 3.3 Convertoare electronice, calculatoare de debit, alte aparate şi instalaţii de măsurare, control şi reglare 10 ani
Grupa 4 Mijloace de transport 5 ani
Grupa 5 Alte imobilizări corporale şi necorporale 5 ani
Grupa 6 Terenuri

ANEXA Nr. 4la metodologie REGULI SUPLIMENTARE privind modul de determinare a bazei de active reglementate (RAB) aferente activităţii de furnizare reglementată, la începutul celei de-a treia perioade de reglementare Articolul 1Determinarea RAB aferente activităţii de furnizare reglementată pentru cea de-a treia perioadă de reglementare se realizează conform prevederilor prezentelor reguli. Articolul 2Calculul RAB aferente activităţii de furnizare reglementată pentru cea de-a treia perioadă de reglementare se realizează pornind de la valoarea de început a celei de-a doua perioade de reglementare, corectată astfel: a)se scade diferenţa dintre valoarea amortizării reglementate actualizate cu rata cumulată a inflaţiei în prima perioadă de reglementare şi valoarea amortizării reglementate incluse în tarife pe parcursul primei perioade, diferenţă recunoscută în valoarea RAB de la începutul celei de-a doua perioade de reglementare; b)se scad valorile reglementate estimate ale imobilizărilor corporale/necorporale intrate/ieşite în ultimul an al primei perioade de reglementare şi se adună valorile efectiv realizate; c)se corectează valorile reglementate ale imobilizărilor corporale/necorporale intrate/ieşite în ceilalţi ani ai primei perioade de reglementare (2005 şi 2006); d)se înlocuieşte rata inflaţiei prognozate pentru ultimul an al primei perioade de reglementare cu rata inflaţiei realizate, determinată pe baza datelor statistice publicate pe site-ul www.insse.ro, prin compararea ultimei luni a anului de reglementare cu luna anterioară începerii anului de reglementare; e)se scade valoarea reglementată rămasă aferentă ieşirilor de imobilizări corporale/necorporale, calculată conform art. 6 alin. (4), indiferent dacă acestea au fost incluse în valoarea iniţială RAB(0) sau în valoarea reglementată aferentă intrărilor din prima perioadă de reglementare, în cazul în care valoarea acestor ieşiri de imobilizări corporale/necorporale nu a fost luată în calcul la determinarea valorii RAB la începutul celei de-a doua perioade de reglementare. Articolul 3 (1) Pentru primul an al celei de-a doua perioade de reglementare, valoarea RAB la sfârşitul anului se determină pornind de la valoarea de la începutul celei de-a doua perioade de reglementare, corectată conform art. 2, din care se scade valoarea amortizării calculate pentru primul an al celei de-a doua perioade de reglementare.(2) Amortizarea aferentă primului an al celei de-a doua perioade de reglementare se determină astfel:a)pentru imobilizările corporale/necorporale care fac parte din RAB(0) iniţial:a.1) pentru operatorii licenţiaţi pentru care determinarea valorii iniţiale RAB(0) s-a realizat prin metoda RAB implicit, amortizarea aferentă imobilizărilor corporale/necorporale care fac parte din valoarea RAB implicit se calculează prin împărţirea valorii de la începutul celei de-a doua perioade de reglementare, corectată conform art. 2, la durata reglementată rămasă, exprimată în ani, specifică fiecărei activităţi reglementate; a.2) pentru operatorii licenţiaţi pentru care determinarea valorii iniţiale RAB(0) s-a realizat pe baza valorii nete contabile a activelor aferente activităţii reglementate, amortizarea aferentă imobilizărilor corporale/necorporale care fac parte din valoarea iniţială RAB(0) se calculează prin împărţirea valorii de la începutul celei de-a doua perioade de reglementare, corectată conform art. 2, la durata reglementată rămasă de amortizare, exprimată în ani, specifică fiecărei grupe/subgrupe reglementate de încadrare a imobilizărilor corporale/necorporale şi în funcţie de anul de intrare în patrimoniul societăţii a fiecărei imobilizări; b)pentru imobilizările corporale/necorporale care au intrat în patrimoniul operatorului pe parcursul primei perioade de reglementare, amortizarea aferentă acestora se calculează prin împărţirea valorii de intrare reglementate la durata reglementată rămasă de amortizare, exprimată în ani, unde durata reglementată rămasă de amortizare se calculează în funcţie de grupele/subgrupele reglementate de încadrare ale imobilizărilor corporale/necorporale, începând cu anul recunoaşterii acestora în veniturile reglementate ale operatorilor. Articolul 4 (1) Pentru ceilalţi ani ai celei de-a doua perioade de reglementare, valoarea RAB la sfârşitul fiecărui an de reglementare se determină scăzând din valoarea reglementată rămasă stabilită la sfârşitul anului de reglementare precedent valoarea reglementată rămasă aferentă ieşirilor de imobilizări corporale/necorporale din anul de reglementare precedent, calculată conform art. 6 alin. (4), şi valoarea amortizării aferente anului de calcul.(2) Amortizarea anuală pentru ceilalţi ani ai celei de-a doua perioade de reglementare se determină astfel:a)pentru imobilizările corporale/necorporale care fac parte din RAB(0) iniţial:a.1) pentru operatorii licenţiaţi pentru care determinarea valorii iniţiale RAB(0) s-a realizat prin metoda RAB implicit, amortizarea aferentă se calculează împărţind valoarea reglementată rămasă stabilită la sfârşitul anului de reglementare precedent, din care se scade valoarea reglementată rămasă aferentă ieşirilor de imobilizări corporale/necorporale din anul de reglementare precedent, calculată conform art. 6 alin. (4), la durata reglementată rămasă, exprimată în ani, specifică fiecărei activităţi reglementate; a.2) pentru operatorii licenţiaţi pentru care determinarea valorii iniţiale RAB(0) s-a realizat pe baza valorii nete contabile a activelor aferente activităţii reglementate, amortizarea aferentă se calculează împărţind valoarea reglementată rămasă stabilită la sfârşitul anului de reglementare precedent, din care se scade valoarea reglementată rămasă aferentă ieşirilor de imobilizări corporale/necorporale din anul de reglementare precedent, calculată conform art. 6 alin. (4), la durata reglementată rămasă, exprimată în ani, specifică fiecărei grupe/subgrupe reglementate de încadrare a imobilizărilor corporale/necorporale şi în funcţie de anul de intrare în patrimoniul societăţii a fiecărei imobilizări; b)pentru imobilizările corporale/necorporale care au intrat în patrimoniul operatorului pe parcursul celor două perioade de reglementare, amortizarea aferentă se calculează împărţind valoarea reglementată rămasă stabilită la sfârşitul anului de reglementare precedent, din care se scade valoarea reglementată rămasă aferentă ieşirilor de imobilizări corporale/necorporale din anul de reglementare precedent, calculată conform art. 6 alin. (4), la durata reglementată rămasă, exprimată în ani, unde durata reglementată rămasă de amortizare se calculează în funcţie de grupele/subgrupele reglementate de încadrare ale imobilizărilor corporale/necorporale, începând cu anul recunoaşterii acestora în veniturile reglementate ale operatorilor. Articolul 5(1) Imobilizările corporale/necorporale utilizate pentru desfăşurarea mai multor activităţi reglementate, nereglementate sau din afara sectorului intră în RAB cu o valoare reglementată calculată în funcţie de principiile de alocare aprobate prin raportul de separare contabilă a activităţilor desfăşurate de către operatorul licenţiat, alocare care se modifică doar dacă operatorul solicită şi i se aprobă modificarea principiilor de alocare.(2) Nu sunt considerate intrări de imobilizări corporale/necorporale şi nu se vor lua în calcul la stabilirea valorii bazei de active reglementate imobilizările corporale/ necorporale pentru care societatea nu a plătit un echivalent financiar, plusurile de inventar, imobilizările corporale/ necorporale pentru care societatea încasează chirie, terenurile preluate prin contracte de concesiune, care nu se amortizează contabil, reevaluările, precum şi orice valoare care la fundamentarea veniturilor a fost inclusă în categoria costurilor operaţionale, dar în contabilitate a fost înregistrată ca imobilizare corporală/necorporală. Articolul 6(1) Se consideră ieşiri de imobilizări corporale/necorporale atât imobilizările corporale/necorporale care au ieşit pe parcursul primei perioade, cât şi cele care au ieşit pe parcursul celei de-a doua perioade, indiferent dacă acestea au făcut parte din valoarea RAB-ului iniţial sau au intrat pe parcursul perioadelor de reglementare.(2) Pentru operatorii licenţiaţi pentru care valoarea RAB a fost determinată prin metoda RAB implicit, aceasta se va corecta, de-a lungul perioadelor de reglementare, doar cu ieşirile din vânzările de imobilizări.(3) Imobilizările corporale/necorporale supuse unei operaţiuni de vânzare, casare sau de transfer în categoria obiectelor de inventar sunt considerate ieşiri de imobilizări corporale/necorporale ale perioadei.(4) Valoarea reglementată rămasă aferentă unei ieşiri de imobilizări corporale/necorporale dintr-un an de reglementare este egală cu:a)pentru imobilizările corporale/necorporale care fac parte din RAB(0) iniţial şi pentru imobilizările corporale/necorporale care au intrat în patrimoniul operatorului pe parcursul primei perioade de reglementare - valoarea de intrare reglementată a imobilizării, actualizată cu rata cumulată a inflaţiilor doar pentru prima perioadă de reglementare, din care a fost scăzută suma actualizată (luând in calcul suma inflaţiilor pentru prima perioadă de reglementare) a amortizărilor aferente fiecărui an, calculate conform art. 3 şi 4; b)pentru imobilizările corporale/necorporale care au intrat în patrimoniul operatorului pe parcursul celei de-a doua perioade de reglementare - valoarea de intrare reglementată a imobilizării din care a fost scăzută suma amortizărilor aferente fiecărui an, calculate conform art. 3 şi 4. Articolul 7În situaţia în care o anumită imobilizare corporală/necorporală a fost utilizată în desfăşurarea unei activităţi nereglementate, din sector sau din afara sectorului, iar în cursul unui an de reglementare începe să fie utilizată pentru/şi pentru desfăşurarea activităţii reglementate, aceasta va fi raportată ca o intrare nouă, la valoarea contabilă rămasă, iar durata de amortizare reglementată aferentă grupei/subgrupei din care face parte va fi diminuată corespunzător cu durata de utilizare consumată contabilă, exprimată în ani întregi, fără fracţiuni de an. Articolul 8 (1) În situaţia în care, în cadrul celei de-a doua perioade de reglementare, s-au efectuat reîncadrări ale unor imobilizări corporale/necorporale în alte grupe/subgrupe decât cele raportate şi luate în considerare la ajustarea veniturilor reglementate, imobilizările respective se vor lua în calculul valorii RAB întâi ca o ieşire din grupa/subgrupa în care au fost raportate iniţial, la valoarea reglementată rămasă, iar apoi ca o intrare nouă în grupa/subgrupa reconsiderată, la aceeaşi valoare reglementată rămasă. Orice reconsiderare a grupei/subgrupei de încadrare a mijloacelor fixe se va face numai justificat, iar imobilizările corporale/necorporale respective vor fi prezentate atât în situaţia bazei de active reglementate, cât şi detaliat într-o situaţie distinctă de cea a RAB. (2) În situaţia în care durata reglementată de amortizare aferentă noii grupe/subgrupe este mai mare decât durata reglementată de amortizare consumată, valoarea reglementată rămasă menţionată la alin. (1) se va recupera pe o durată calculată prin diferenţa celor două durate.(3) În situaţia în care durata reglementată de amortizare aferentă noii grupe/subgrupe este mai mică sau egală cu durata reglementată de amortizare consumată, valoarea reglementată rămasă menţionată la alin. (1) se va recupera pe durata reglementată de amortizare aferentă noii grupe/subgrupe.


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 10/2014

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 10 din 2014
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 10/2014
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu