ORDIN Nr. 183
din 24 februarie 2009
privind publicarea
acceptarii Prevederilor tehnice pentru mijloacele de acces pentru inspectii,
adoptate de Organizatia Maritima Internationala prin Rezolutia MSC. 133(76) a
Comitetului Securitatii Maritime din 12 decembrie 2002, si a amendamentelor la
acestea, adoptate de Organizatia Maritima Internationala prin Rezolutia
MSC.158(78) a Comitetului Securitatii Maritime din 20 mai 2004
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 153 din 12 martie 2009
In temeiul prevederilor art. 12
lit. b) şi d) şi ale art. 13 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa Guvernului nr.
19/1997 privind transporturile, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, ale art. 4 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 42/1997 privind
transportul maritim şi pe căile navigabile interioare, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 2 pct. 18 şi art. 5 alin.
(4) din Hotărârea Guvernului nr. 76/2009 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, cu modificările ulterioare,
ministrul transporturilor şi infrastructurii emite următorul ordin:
Art. 1. - Se publică Prevederile tehnice pentru
mijloacele de acces pentru inspecţii, adoptate de Organizaţia Maritimă
Internaţională prin Rezoluţia MSC.133(76) a Comitetului Securităţii Maritime
din 12 decembrie 2002, prevăzute în anexa nr. 1.
Art. 2. - Se publică amendamentele la Prevederile
tehnice pentru mijloacele de acces pentru inspecţii, adoptate de Organizaţia
Maritimă Internaţională prin Rezoluţia MSC. 158(78) a Comitetului Securităţii Maritime din 20 mai 2004, prevăzute în
anexa nr. 2.
Art. 3. - Autoritatea Navală Română va lua măsurile
necesare pentru punerea în aplicare a prezentului ordin.
Art. 4. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 5. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Radu Mircea Berceanu
ANEXA Nr. 1
REZOLUŢIA MSC.133(76)
(adoptată la 12 decembrie 2002)
Adoptarea Prevederilor tehnice pentru mijloacele de acces pentru inspecţii
Comitetul pentru Siguranţa Maritimă,
amintind art. 28(b) din Convenţia privind crearea
Organizaţiei Maritime Internaţionale (denumită în continuare Organizaţia) referitor
la funcţiile comitetului,
notând noua regulă II-1/3-6 din
Convenţia internaţională din 1974 pentru ocrotirea vieţii omeneşti pe mare
(SOLAS), aşa cum a fost amendată (denumită în continuare Convenţia), adoptată
prin Rezoluţia MSC. 134(76) cu privire la accesul la şi în interiorul spaţiilor
din zona de marfă a petrolierelor şi vrachierelor,
notând, de asemenea, că regula mai sus menţionată
prevede că mijloacele de acces menţionate trebuie să corespundă cerinţelor
Prevederilor tehnice pentru mijloacele de acces pentru inspecţii (denumite în
continuare Prevederi tehnice), care vor fi obligatorii conform Convenţiei,
recunoscând că Prevederile tehnice mai sus menţionate
nu sunt destinate să împiedice dezvoltarea de tehnologii noi sau originale care
să asigure mijloace îmbunătăţite pentru efectuarea supravegherilor şi
inspecţiilor,
luând în considerare, la cea de-a şaptezeci şi şasea
sesiune a sa, textul Prevederilor tehnice propuse,
1. adoptă Prevederile tehnice pentru mijloacele de
acces pentru inspecţii, al căror text este prevăzut în anexa la prezenta
rezoluţie;
2. invită guvernele contractante la Convenţie să
noteze că Prevederile tehnice vor avea efect la 1 ianuarie 2005 la intrarea în
vigoare a noii reguli II-1/3-6 din Convenţie;
3. solicită secretarului general să transmită tuturor
guvernelor contractante la Convenţie copii certificate ale prezentei rezoluţii
şi ale textului Prevederilor tehnice conţinute în anexă;
4. solicită în plus secretarului general să transmită
copii ale acestei rezoluţii şi ale anexei sale membrilor Organizaţiei care nu
sunt guverne contractante la Convenţie;
5. invită guvernele să încurajeze elaborarea de
tehnologii originale al căror scop este facilitarea supravegherii şi inspecţiei
navelor şi informarea Organizaţiei cu privire la toate rezultatele pozitive.
ANEXĂ la Rezoluţia MSC. 133(76)
PREVEDERI TEHNICE PENTRU MIJLOACELE DE ACCES
PENTRU INSPECŢII
Introducere
De mult timp s-a recunoscut faptul că singurul mod de a
garanta faptul că starea tehnică a construcţiei navei este menţinută conform
cerinţelor aplicabile este acela de a inspecta în mod regulat toate elementele
sale pe toată durata lor de exploatare, astfel încât să se asigure că aceste
elemente nu prezintă deteriorări, cum ar fi: fisuri, flambaj sau deformare
datorate coroziunii, supraîncărcării ori şocurilor, şi că reducerea grosimii se
află în limitele stabilite. Prevederea mijloacelor corespunzătoare de acces la
structura corpului navei în scopul efectuării inspecţiei generale şi amănunţite
şi inspecţiilor pentru control este esenţială, iar aceste mijloace trebuie să
fie luate în considerare şi prevăzute în stadiul de proiectare a navei.
Navele trebuie să fie proiectate şi construite
ţinându-se seama de modul în care ele vor fi supravegheate de către inspectorii
statului pavilionului şi inspectorii societăţii de clasificare în timpul
exploatării acestora şi de modul în care membrii echipajului vor putea
monitoriza starea tehnică a navei. Fără acces adecvat, starea tehnică a navei
se poate deteriora fără a se descoperi acest fapt şi pot apărea defecţiuni
majore ale structurii. Se cere o abordare cuprinzătoare în ceea ce priveşte
proiectarea şi întreţinerea, pentru a acoperi întreaga durată de viaţă
proiectată a navei.
Pentru a rezolva această problemă, Organizaţia Maritimă
Internaţională (denumită în continuare Organizaţia) a elaborat prezentele
prevederi tehnice pentru mijloacele de acces pentru inspecţii (denumite în
continuare Prevederi tehnice) destinate facilitării inspecţiilor amănunţite şi efectuării
măsurătorilor de grosimi ale structurii navei, indicate în regula II-1/3-6 din
Convenţia SOLAS cu privire la accesul la şi în spaţiile din zona de marfă a
petrolierelor şi vrachierelor.
Definiţii
Termenii utilizaţi în Prevederile tehnice au aceleaşi
înţelesuri ca şi cei definiţi în Convenţia SOLAS 1974, aşa cum a fost amendată,
şi în Rezoluţia A.744(18), aşa cum a fost amendată.
Prevederi tehnice
1. Elementele structurale care fac obiectul
inspecţiilor amănunţite şi măsurătorilor grosimilor structurii navei menţionate
în regula II-1/3-6 din Convenţia SOLAS, cu excepţia celor din spaţiile dublu
fundului, trebuie să fie prevăzute cu mijloace de acces permanente în volumul
specificat în tabelele 1 şi 2, după caz. Pentru petroliere şi tancurile de
balast laterale ale mineralierelor, se poate utiliza o plută gonflabilă,
suplimentar faţă de mijloacele de acces permanente specificate, cu condiţia ca
structura să permită utilizarea sa eficientă şi în siguranţă.
2. Dacă sunt instalate coridoare de trecere situate la
înălţime, acestea trebuie să aibă o lăţime minimă de 600 mm şi să fie prevăzute
pe întreaga lungime cu apărătoare pentru picioare, cu o înălţime de cel puţin
150 mm, şi balustrade de ambele părţi. Structura înclinată a navei, care
asigură accesul pe o porţiune, trebuie să fie o construcţie antiderapantă.
Balustradele trebuie să aibă o înălţime de 1.000 mm, să se compună dintr-o mână
curentă şi o bară intermediară la înălţimea de 500 mm şi să fie o construcţie
solidă. Bastoanele de balustradă trebuie să se afle la o distanţă de cel mult 3
m unele faţă de altele.
3. Accesul la coridoarele de trecere situate la
înălţime şi la deschiderile verticale care pornesc de la fundul navei trebuie
să se asigure prin mijloace uşor accesibile, precum: coridoare, scări şi
trepte. Treptele trebuie să fie prevăzute cu limitator lateral pentru picioare.
Dacă treptele scărilor sunt instalate pe o suprafaţă verticală, distanţa dintre
centrul treptei până la această
suprafaţă trebuie să fie de cel puţin 150 mm. Dacă sunt prevăzute guri de
vizită verticale amplasate la o înălţime mai mare de 600 mm peste nivelul de
trecere, accesul trebuie să fie facilitat cu ajutorul unor trepte, mânere şi
platforme în ambele părţi.
4. Tunelurile care trec prin magaziile de marfă trebuie
să fie prevăzute cu scări sau trepte la fiecare extremitate a magaziei, astfel
încât personalul să poată traversa uşor tunelurile.
5. Scările permanente, cu excepţia scărilor verticale,
care sunt instalate pe structurile verticale în scopul efectuării inspecţiei
amănunţite sau măsurătorii de grosime, trebuie să fie înclinate la un unghi mai
mic de 70°. Nu trebuie să existe niciun obstacol pe o distanţă de 750 mm de la
faţa scării înclinate, cu excepţia faptului că în dreptul unei deschideri
această distanţă poate fi redusă până la 600 mm. Lungimile reale ale scărilor
trebuie să nu fie mai mari de 9 m. Trebuie să fie prevăzute platforme de repaus
cu dimensiuni adecvate. Scările şi mâinile curente trebuie să fie construite din
metal sau dintr-un material echivalent cu o rezistenţă şi rigiditate adecvate
şi să fie fixate în mod sigur de structura tancului cu ajutorul montanţilor.
Metoda de fixare şi lungimea montantului trebuie să fie alese astfel încât
vibraţiile să fie reduse la minimum posibil. In magaziile de marfă, scările
trebuie să fie concepute şi amplasate astfel încât să fie redus la minimum
riscul de avariere a acestora de către mijloacele de manipulare a încărcăturii.
6. Lăţimea scărilor între vanguri nu trebuie să fie mai
mică de 400 mm. Treptele trebuie să fie egal distanţate, iar spaţiul dintre
ele, măsurat pe verticală, trebuie să aibă între 250 mm şi 300 mm. Atunci când
se utilizează oţelul, treptele trebuie să fie formate din două bare cu secţiune
pătrată de 22x22 mm, fixate astfel încât să formeze o treaptă orizontală, iar
marginile barelor să fie îndreptate în sus. Treptele trebuie să treacă prin
vangurile scării şi să fie fixate de acestea prin sudură continuă pe ambele
părţi. Toate scările înclinate trebuie să fie prevăzute pe ambele părţi cu
mâini curente dintr-o construcţie solidă, instalate la o distanţă convenabilă
deasupra treptelor.
7. Scările portabile, care nu se fixează, nu trebuie să
aibă o lungime mai mare de 5 m.
8. Scările portabile cu o lungime mai mare de 5 m pot
fi utilizate numai dacă sunt prevăzute cu un dispozitiv mecanic cu comandă de
la distanţă pentru fixarea capătului superior al scării.
9. Mijloacele mobile de acces includ dispozitive, cum
ar fi:
.1 braţ hidraulic prevăzut cu o bază stabilă şi cu
comandă locală în cabina de
siguranţă. Condiţiile de funcţionare trebuie să corespundă cerinţelor
aplicabile de siguranţă ale producătorului; şi
.2 platformă de ridicare cu cablu.
10. La vrachiere, scările de acces la o magazie de
marfă trebuie să fie astfel:
.1 dacă distanţa măsurată pe verticală între suprafaţa
superioară a punţilor adiacente sau între punte şi fundul spaţiului de marfă nu
este mai mare de 6 m, fie o scară verticală, fie o scară înclinată; şi
.2 dacă distanţa măsurată pe verticală între suprafaţa
superioară a punţilor adiacente sau între punte şi fundul spaţiului de marfă
este mai mare de 6 m, una ori mai multe scări înclinate, cu excepţia porţiunii
celei mai de sus de 2,5 m a unui spaţiu de marfă, măsurată liberă de obstacolele
la plafon, şi a porţiunii celei mai de jos de 6 m, cu condiţia ca partea
verticală a scării/scărilor înclinate care se conectează cu scările verticale
să nu fie mai mică de 2,5 m.
Tabelul 1 - Mijloace de acces pentru petroliere
1. Tancuri de apă de balast, cu excepţia celor specificate în
coloana din dreapta, şi tancuri de hidrocarburi marfă
|
2. Tancuri
laterale de apă de balast cu o lăţime mai mică de 5 m, care formează spaţiile
din dublu bordaj şi secţiunile lor de gurnă
|
Accesul la structura plafonului
|
1.1. La tancurile la care înălţimea este
mai mare sau egală cu 6 m trebuie să fie prevăzute mijloacele de acces
permanente indicate în alin. 1-3 de mai jos:
.1 accese permanente transversale dintr-un bord în celălalt,
continue, amenajate la nivelul pereţilor transversali şi la fiecare traversă
de punte, amplasate la o distanţă minimă de 1,8 m şi maximă de 2,5 m sub
structura plafonului. Dacă accesul este prevăzut pe partea fără obstacole a
tablei inimii, atunci în tabla inimii se vor prevedea guri de vizitare cu un
diametru de cel puţin 300 mm, asigurând accesul adiacent de ambele părţi ale
fiecărui guseu antiflambaj; .2 cel puţin un mijloc de acces permanent
longitudinal amplasat la o distanţă minimă de 1,8 m şi maximă de 2,5 m sub
structura plafonului. Dacă peretele longitudinal conţine întărituri fixate pe
o parte a acestuia, accesul trebuie să fie prevăzut la acea parte; şi
.3 acces între mijloacele de acces specificate la alin. 1 şi 2 şi
de la puntea principală la accesul specificat la alin. 1 sau 2.
1.2. La tancurile la care înălţimea este mai mică de 6 m se pot
utiliza plute gonflabile sau mijloace
portabile în locul mijloacelor de acces permanente.
|
2.1. Dacă distanţa măsurată pe verticală dintre stringherul
orizontal superior şi plafon depăşeşte 6 m, trebuie să fie prevăzut un mijloc
de acces permanent continuu pe toată lungimea tancului, care trebuie să
permită trecerea prin pereţii transversali de ruliu, amplasat la o distanţă
minimă de 1,8 m şi maximă de 2,5 m faţă de structura plafonului, cu o scară
verticală de acces la fiecare extremitate şi la mijlocul tancului.
2.2. La secţiunile de gurnă la care
distanţa măsurată pe verticală de la linia de bază la punctul de racordare la
partea superioară este mai mare sau egală cu 6 m, trebuie să fie prevăzut un
mijloc de acces permanent longitudinal pe toată lungimea tancului. Trebuie să
se poată accede la acesta prin mijloacele de acces permanente verticale,
situate la ambele extremităţi ale tancului.
2.3. Dacă distanţa verticală la care se face referire la alin.
2.2 este mai mică de 6 m, pot fi utilizate mijloacele de acces portabile în
locul mijloacelor de acces permanente. Pentru facilitarea utilizării
mijloacelor de acces portabile, ar trebui să fie prevăzute deschideri pe
aceeaşi linie în stringherii orizontali. Deschiderile ar trebui să aibă un
diametru adecvat şi ar trebui să fie prevăzute cu grilaje de protecţie
corespunzătoare.
2.4. Ori de câte ori este posibil în practică, distanţa dintre
structura plafonului şi stringherul longitudinal cel mai de sus şi dintre
stringherii longitudinali ar trebui să nu depăşească 6 m.
|
Accesul la structurile verticale
|
1.3. La tancurile la care înălţimea este
mai mare sau egală cu 6 m, care conţin structuri interne, trebuie să fie
prevăzute mijloace de acces permanente la fiecare coastă întărită.
|
2.5. Mijloacele de acces pe verticală permanente trebuie să fie
prevăzute la fiecare coastă întărită în următoarele cazuri în care distanţa
măsurată pe verticală este mai mare sau egală cu 6 m:
.1 de la linia de bază la punctul de racordare la partea
superioară a secţiunii de gurnă;
.2 de la punctul de racordare la partea
superioară a secţiunii de gurnă până la puntea principală, dacă nu este
prevăzut niciun stringher orizontal; şi
.3 între stringherii orizontali.
2.6. Trebuie să fie prevăzute guri de acces, situate la mai puţin
de 600 mm faţă de stringher, la fiecare coastă întărită/perete de ruliu
deasupra fiecărui stringher şi fund de tanc.
2.7. In cazul în care distanţa măsurată pe verticală indicată la
alin. 2.5 este mai mică de 6 m, se pot utiliza mijloace portabile în locul
mijloacelor de acces permanente.
|
1.4. In cazul tancurilor cu o înălţime mai mică de 6 m se pot
utiliza plute gonflabile sau mijloace portabile în locul
mijloacelor de acces permanente
|
Tabelul 2 - Mijloace de acces pentru vrachiere*)
1. Magazii de marfă
|
2. Tancuri de balast
|
Accesul la structura de plafon
1.1. Trebuie să fie prevăzute cel puţin 3 mijloace de acces
permanente pentru a asigura accesul la structura de plafon de ambele părţi
ale punţii transversale şi în apropierea planului diametral. Fiecare mijloc
de acces trebuie să fie accesibil de la accesul în magazia de marfă sau
direct de pe puntea principală şi amplasat la o distanţă minimă de 1,8 m şi
maximă de 2,5 m sub punte.
1.2. Alternativ, mijloacele mobile de acces pot fi utilizate
pentru accesul la structura de plafon a punţii
transversale, dacă distanţa măsurată pe verticală este de 17 m sau mai mică
deasupra plafonului tancului.
|
Tancuri superioare laterale
2.1. La fiecare tanc lateral superior a cărui înălţime este mai
mare sau egală cu 6 m trebuie să fie prevăzut un mijloc de acces permanent
longitudinal, continuu, pe toată lungimea osaturii bordajului, amplasat la o
distanţă minimă de 1,8 m şi maximă de 2,5 m sub punte, cu o scară verticală
de acces în vecinătatea fiecărui acces la acest tanc.
2.2. Dacă nicio gură de vizitare nu este prevăzută prin osatura
transversală întărită la o distanţă de cel mult 600 mm de la baza tancului şi
dacă inimile osaturii întărite au o înălţime mai mare de 1 m în dreptul
învelişului de bordaj şi peretelui înclinat, atunci trebuie să fie prevăzute
trepte/mâini curente în scopul asigurării accesului în deplină siguranţă pe
deasupra fiecărui cadru al osaturii întărite transversale.
2.3. Trebuie să fie prevăzute 3 mijloace de acces permanente în
traveea din extremitate şi în traveea mediană ale fiecărui tanc; aceste
mijloace de acces trebuie să lege baza tancului cu intersecţia peretelui
înclinat cu grinda gurii de magazie. Structura longitudinală existentă poate
fi utilizată ca parte a acestui mijloc de acces.
2.4. La tancurile superioare a căror înălţime este mai mică de 6
m se poate utiliza un mijloc portabil în locul mijlocului de acces permanent.
|
Accesul la structurile verticale
|
Tancuri de gurnă
|
1.3. Mijloacele permanente de acces pe verticală trebuie să fie
prevăzute în toate magaziile de marfă şi să fie incluse în structură pentru a
permite inspectarea a cel puţin 25% din numărul total de coaste de magazie
din babord şi tribord; aceste mijloace trebuie să fie în mod egal distribuite
în magazie, inclusiv în fiecare extremitate, în dreptul pereţilor
transversali. Dar, în niciun caz, această dispunere nu va conţine mai puţin
de 3 mijloace permanente de acces pe verticală montate în fiecare bord
(extremităţile prova si pupa ale magaziei şi mijlocul deschiderii). Trebuie
să fie prevăzute dispozitive de fixare rapidă a cabinelor de siguranţă la
mijloacele de acces permanente. Mijloacele permanente de acces pe verticală
montate între două coaste de magazie adiacente se iau în calcul în ceea ce
priveşte accesul la inspecţia ambelor coaste de magazie. Un mijloc de acces
portabil poate fi utilizat pentru a avea acces deasupra peretelui înclinat al
tancurilor de balast inferioare de gurnă.
|
2.5 La fiecare tanc de gurnă a cărui înălţime este mai mare sau
egală cu 6 m trebuie să fie prevăzut un mijloc de acces permanent, continuu,
longitudinal pe toată lungimea osaturii bordajului, amplasat la o distanţă
minimă de 1,2 m şi maximă de 1,8 m sub partea de sus a deschiderii libere a
cadrului osaturii întărite, cu o scară verticală de acces în apropierea
fiecărui acces la acest tanc.
|
2.6. Dacă nicio gură de vizitare nu este prevăzută prin traversa
coastei-cadru la o distanţă de cel mult 600 mm faţă de baza tancului şi dacă
inimile coastei-cadru au o înălţime mai mare de 1 m în dreptul învelişului de
bordaj şi peretelui înclinat, atunci trebuie să fie prevăzute trepte/mânere
în scopul asigurării accesului în deplină siguranţă pe deasupra fiecărui
cadru al osaturii transversale întărite.
|
1.4. Suplimentar, trebuie să fie utilizate mijloace de acces
portabile sau mobile în scopul accesului la celelalte coaste de magazie până
la guseele superioare şi la pereţii transversali.
|
2.7. La tancurile de gurnă a căror înălţime este mai mică de 6 m
se poate utiliza un mijloc portabil în locul
mijlocului de acces permanent.
Tancuri din dublu bordaj
2.8. Mijloacele de acces permanente trebuie să fie prevăzute în
conformitate cu secţiunile aplicabile din tabelul 1.
|
*) La mineraliere, mijloacele permanente de acces la
tancurile laterale de balast trebuie să fie prevăzute
în conformitate cu secţiunile aplicabile din tabelul 1.
ANEXA Nr. 2
REZOLUŢIA M SC. 158(78)
(adoptată la 20 mai 2004)
Adoptarea amendamentelor la Prevederile tehnice
pentru mijloacele de acces pentru inspecţii
Comitetul pentru Siguranţa
Maritimă,
amintind art. 28(b) al Convenţiei privind crearea
Organizaţiei Maritime Internaţionale referitor la funcţiile comitetului,
notând Prevederile tehnice pentru mijloacele de acces
pentru inspecţii (denumite în continuare Prevederi
tehnice), adoptate prin Rezoluţia MSC. 133(76),
care sunt obligatorii sub Convenţia SOLAS - regula II-1/3-6 -Accesul la şi în
spaţiile din zona de marfă a petrolierelor şi vrachierelor, adoptată prin
Rezoluţia MSC. 134(76),
recunoscând preocupările exprimate referitoare la
problemele care ar putea apărea la punerea în aplicare a cerinţelor
Prevederilor tehnice,
notând, de asemenea, amendamentele la regula II-1/3-6
sus-menţionată din Convenţia SOLAS, adoptate prin Rezoluţia MSC.151(78) pentru
a răspunde acestor preocupări,
luând în considerare, la cea de-a şaptezeci şi opta
sesiune a sa, amendamentele la Prevederile tehnice, care au fost pregătite şi
difuzate în conformitate cu art. VIII, şi la regula II-1/3-6 din Convenţia
SOLAS 1974 (denumită în continuare Convenţia),
1. adoptă amendamentele la Prevederile tehnice, al
căror text este redat în anexa la prezenta rezoluţie;
2. decide, în conformitate cu art. VIII (b) (vi) (2)
(bb) din Convenţie, că aceste amendamente vor fi considerate ca fiind acceptate
la 1 iulie 2005, cu excepţia cazului în care înainte de această dată mai mult
de o treime din numărul guvernelor contractante la Convenţie sau guvernele
contractante ale căror flote comerciale reprezintă în total nu mai puţin de 50%
din tonajul brut al flotei comerciale mondiale vor fi notificat obiecţiile lor
la amendamente;
3. invită guvernele contractante la Convenţia SOLAS să
noteze că, în conformitate cu art. VIII (b)(vii) (2) din Convenţie,
amendamentele intră în vigoare la 1 ianuarie 2006, după acceptarea lor în conformitate cu paragraful 2 de mai sus;
4. solicită secretarului general să transmită tuturor
guvernelor contractante la Convenţie copii certificate ale prezentei rezoluţii
şi ale textului Prevederilor tehnice conţinute în anexă;
5. solicită în plus secretarului general să transmită
copii ale acestei rezoluţii şi ale anexei sale tuturor membrilor Organizaţiei
care nu sunt guverne contractante la Convenţie.
ANEXA la Rezoluţia MSC. 158(78)
AMENDAMENTE
la Prevederile tehnice pentru mijloacele de acces pentru inspecţii
[Rezoluţia MSC.133(76)]
1. Textul existent al Prevederilor tehnice pentru
mijloacele de acces pentru inspecţii este înlocuit cu următorul:
„1. Introducere
1.1. De mult timp s-a recunoscut faptul că singurul mod
de a garanta că starea tehnică a construcţiei navei este menţinută conform
cerinţelor aplicabile este acela de a inspecta în mod regulat toate elementele
sale pe toată durata lor de exploatare. Acest mod va asigura faptul că aceste
elemente nu prezintă deteriorări, cum ar fi fisuri, flambaj sau deformare, datorate
coroziunii, supraîncărcării sau şocurilor, şi că reducerea grosimii se află în
limitele stabilite. Prevederea mijloacelor de acces corespunzătoare la
structura corpului navei în scopul efectuării inspecţiilor generale şi
amănunţite şi inspecţiilor de control este esenţială, iar aceste mijloace ar
trebui să fie luate în considerare şi prevăzute în stadiul de proiectare a
navei.
1.2. Navele ar trebui să fie proiectate şi construite
ţinându-se seama de modul în care ele vor fi supravegheate de către inspectorii
statului pavilionului şi inspectorii societăţii de clasificare în timpul
exploatării lor şi de modul în care membrii echipajului vor putea monitoriza
starea tehnică a navei. Fără acces adecvat, starea tehnică a structurii navei
se poate deteriora fără a se descoperi acest fapt şi pot apărea defecţiuni
majore ale structurii. Se cere o abordare globală în ceea ce priveşte
proiectarea şi întreţinerea, pentru a acoperi întreaga durată de viaţă
proiectată a navei.
1.3. Pentru a rezolva această
problemă, Organizaţia a elaborat prezentele prevederi tehnice pentru mijloacele
de acces pentru inspecţii
(denumite în continuare Prevederi tehnice), destinate facilitării inspecţiilor amănunţite şi efectuării
măsurătorilor de grosime la structura navei menţionate în regula II-1/3-6 din
Convenţia SOLAS cu privire la accesul la şi în interiorul spaţiilor din zona de
marfă a petrolierelor şi vrachierelor, precum şi în prova acestor spaţii.
Prevederile tehnice nu se aplică tancurilor de marfă ale navelor-cisternă pentru
transportul combinat al hidrocarburilor/produselor chimice, care se conformează
prevederilor Codului IBC.
1.4. Se preferă mijloacele de acces permanente, care
sunt proiectate a fi părţi integrante ale structurii navei; administraţiile pot
permite abateri rezonabile pentru a facilita astfel de proiecte.
2. Definiţii
In scopul prezentelor prevederi tehnice, următoarele
definiţii se aplică suplimentar faţă de cele prevăzute în Convenţia SOLAS 1974,
aşa cum a fost amendată, şi în Rezoluţia A.744(18), aşa cum a fost amendată:
.1 treaptă de scară
verticală înseamnă treapta unei scări verticale
sau o treaptă pe o suprafaţă verticală;
.2 treaptă de scară
înclinată înseamnă treapta unei scări înclinate
sau o treaptă pentru o deschidere a unui acces
vertical;
.3 lungimea unei scări
înclinate înseamnă lungimea reală a vangurilor
unei scări înclinate. Pentru scările verticale aceasta înseamnă distanţa dintre
platforme;
.4 stringher înseamnă:
.1 cadrul unei scări; sau
.2 un element de osatură
întărită sub formă de placă orizontală fixată pe bordaj, pe pereţii
transversali şi/sau pereţii longitudinali ai spaţiului. Pentru tancurile de
balast cu o lăţime mai mică de 5 m, care constituie spaţiile din dublu bordaj,
placa orizontală este considerată stringher şi un mijloc de acces permanent
longitudinal, dacă aceasta asigură o trecere continuă cu o lăţime de 600 mm sau
mai mult în lungul coastelor sau întăriturilor de pe bordaj ori de pe peretele
longitudinal. Deschiderile practicate în stringherul care serveşte drept mijloc
de acces permanent trebuie să fie prevăzute cu bare de protecţie sau capace de
tip grilaj, pentru a se asigura trecerea în siguranţă pe stringher sau accesul
în siguranţă la fiecare coastă întărită;
.5 scară verticală înseamnă o scară al cărei unghi de înclinare este cuprins între 70°
şi 90°. O scară verticală nu trebuie să fie deplasată cu mai mult de 2° faţă de
unghiul său de înclinare;
.6 obstacole la plafon înseamnă
structura punţii sau a stringherului, care cuprinde întăriturile de deasupra mijloacelor de acces;
.7 distanţa sub învelişul
punţii înseamnă distanţa sub tabla punţii;
.8 puntea transversală înseamnă zona transversală a punţii principale, situată spre
interior, care se află între ramele gurilor de magazie.
3. Prevederi tehnice
3.1. Elementele structurale
care fac obiectul inspecţiilor amănunţite şi al măsurătorilor de grosime ale
structurii navei, menţionate în regula 11-1/3-6 din Convenţia SOLAS, cu
excepţia celor din spaţiile dublu fundului, trebuie să fie prevăzute cu
mijloace de acces permanente în volumul specificat în tabelele 1 şi 2, după
caz. Pentru petroliere şi tancurile de balast laterale ale mineralierelor, se
pot utiliza metode alternative aprobate în combinaţie cu mijloacele de acces
permanente instalate, cu condiţia ca structura să permită utilizarea lor
eficientă şi în siguranţă.
3.2. Mijloacele de acces permanente ar trebui, în
măsura în care este posibil, să facă parte integrantă din structura navei, fapt
ce va garanta robusteţea lor şi, în acelaşi timp, va contribui la rezistenţa
generală a structurii navei.
3.3. Dacă sunt instalate coridoare de trecere situate
la înălţime, care formează tronsoane ale mijloacelor de acces permanente,
atunci acestea trebuie să aibă o lăţime liberă minimă de 600 mm, cu excepţia
zonelor din dreptul coastelor întărite, unde lăţimea liberă minimă poate fi
redusă până la 450 mm, şi trebuie să fie prevăzute, pe partea lor deschisă, cu
balustrade pe toată lungimea acestora. Structurile înclinate ale navei, care
fac parte din mijlocul de acces, trebuie să fie antiderapante. Balustradele
trebuie să aibă o înălţime de 1.000 mm, să se compună dintr-o mână curentă şi o
bară intermediară la înălţimea de 500 mm şi să fie o construcţie solidă.
Bastoanele de balustradă trebuie să se afle la o distanţă de cel mult 3 m unele
faţă de altele.
3.4. Accesul la mijloacele de acces permanente şi la
deschiderile verticale care pornesc de la fundul navei trebuie să se asigure
prin mijloace uşor accesibile, precum: coridoare, scări sau trepte de scară
înclinată. Treptele de scară înclinată trebuie să fie prevăzute cu limitator
lateral pentru picioare. Dacă treptele de scară verticală sunt instalate pe o
suprafaţă verticală, distanţa dintre centrul treptei până la această suprafaţă
trebuie să fie de cel puţin 150 mm. Dacă sunt prevăzute guri de vizitare
verticale amplasate la o înălţime mai mare de 600 mm peste nivelul de trecere,
atunci accesul la acestea trebuie să fie facilitat cu ajutorul unor trepte de
scară înclinată, mânere şi platforme în ambele părţi.
3.5. Scările permanente înclinate trebuie să fie
înclinate la un unghi mai mic de 70°. Nu trebuie să existe niciun obstacol pe o distanţă de 750 mm de la faţa scării
înclinate, cu excepţia faptului că în dreptul unei deschideri această distanţă
poate fi redusă până la 600 mm. Trebuie să fie prevăzute platforme de repaus cu
dimensiuni adecvate, situate în mod normal la o înălţime maximă de 6 m. Scările
şi mâinile curente trebuie să fie construite din oţel sau dintr-un material
echivalent cu o rezistenţă şi rigiditate adecvate şi să fie fixate în mod sigur
de structura tancului cu ajutorul montanţilor. Metoda de fixare şi lungimea
montantului trebuie să fie alese astfel încât vibraţiile să fie reduse la
minimum posibil. Scările din magaziile de marfă trebuie să fie proiectate şi
dispuse astfel încât să nu se complice manipularea încărcăturii şi să fie redus
la minimum riscul de avariere a acestora de către mijloacele de manipulare a
încărcăturii.
3.6. Lăţimea între vangurile scărilor înclinate nu
trebuie să fie mai mică de 400 mm. Treptele de scară înclinată trebuie să fie
egal distanţate între ele, iar spaţiul dintre acestea, măsurat pe verticală,
trebuie să fie cuprins între 200 mm şi 300 mm. Atunci când se utilizează
oţelul, treptele de scară înclinată trebuie să fie formate din două bare cu
secţiune pătrată, care nu este mai mică de 22x22 mm, fixate astfel încât să
formeze o treaptă orizontală, iar marginile barelor să fie îndreptate în sus.
Treptele de scară înclinată trebuie să treacă prin vangurile scării şi să fie
fixate de acestea prin sudură continuă pe ambele părţi. Toate scările înclinate
trebuie să fie prevăzute pe ambele părţi cu mâini curente dintr-o construcţie
solidă, instalate la o distanţă convenabilă deasupra treptelor.
3.7. Pentru scările verticale sau scările în spirală,
lăţimea şi modul de construcţie ar trebui să fie în conformitate cu standardele
internaţionale sau naţionale, acceptate de Administraţie.
3.8. Scările portabile, care nu se fixează, nu trebuie
să aibă o lungime mai mare de 5 m.
3.9. Mijloacele de acces alternative includ
următoarele dispozitive, fără a se limita însă la acestea:
.1 braţ hidraulic prevăzut cu o bază stabilă;
.2 platformă de ridicare cu cablu;
.3 eşafodaje;
.4 plute pneumatice;
.5 un braţ robotizat sau un
vehicul telecomandat (ROV);
.6 scări portabile cu o lungime mai mare de 5 m, care
se pot utiliza numai dacă sunt prevăzute cu un dispozitiv mecanic pentru
fixarea capătului superior al scării;
.7 alte mijloace de acces, aprobate şi considerate
acceptabile de către Administraţie.
Mijloacele pentru utilizarea în siguranţă şi instalarea
unor astfel de echipamente în spaţiile de la bordul navei, precum şi pentru
introducerea şi scoaterea acestora trebuie să fie descrise clar în Manualul
privind accesul la structura navei.
3.10. Pentru accesul prin deschiderile orizontale,
guri de magazii sau guri de vizitare, deschiderea liberă minimă nu trebuie să
fie mai mică de 600 mm x 600 mm. Dacă accesul la o magazie de marfă se
efectuează prin gura de magazie pentru marfă, partea de sus a scării trebuie să
fie amplasată cât se poate de aproape de rama gurii de magazie. Ramele gurii de
magazie pe unde se face accesul, care au o înălţime mai mare de 900 mm,
trebuie, de asemenea, să aibă trepte pe partea exterioară, în dreptul scării.
3.11. Pentru accesul prin deschiderile verticale sau
prin gurile de vizitare practicate prin pereţii de ruliu, varange, carlingi şi
coaste întărite, care asigură traversarea spaţiilor pe toată lungimea şi pe
toată lăţimea lor, deschiderea minimă nu trebuie să fie mai mică de 600 mm x
800 mm şi trebuie să fie situată la o înălţime de cel mult 600 mm, pornind de
la nivelul de trecere, excepţie făcând cazurile în care sunt prevăzute grilaje
sau alte puncte de sprijin pentru picioare.
3.12. In cazul petrolierelor
al căror deadweight este mai mic de 5.000 tone, Administraţia poate aproba, în
circumstanţe speciale, dimensiuni mai mici pentru deschiderile prevăzute ia
alin. 3.10 şi 3.11, dacă se poate demonstra, spre convingerea Administraţiei,
că este posibil să se treacă prin aceste deschideri sau să fie evacuată o
persoană rănită.
3.13. In cazul vrachierelor, scările de acces la
magaziile de marfă şi la alte spaţii trebuie să fie astfel:
.1 Dacă distanţa măsurată pe verticală între suprafaţa
superioară a punţilor adiacente sau între punte şi fundul spaţiului de marfă nu
este mai mare de 6 m, fie o scară verticală, fie o scară înclinată.
.2 Dacă distanţa măsurată pe verticală între suprafaţa
superioară a punţilor adiacente sau între punte şi fundul spaţiului de marfă
este mai mare de 6 m, o scară înclinată ori o serie de scări înclinate la o
extremitate a magaziei, cu excepţia porţiunii celei mai de sus de 2,5 m a
spaţiului de marfă, măsurată sub obstacolele la plafon, şi a porţiunii celei
mai de jos de 6 m, care pot avea scări verticale, cu condiţia ca partea
verticală a scării/scărilor înclinate care se conectează cu scările verticale
să nu fie mai mică de 2,5 m.
Al doilea mijloc de acces de la cealaltă extremitate a
magaziei de marfă poate fi format dintr-o serie de scări verticale decalate,
care ar trebui să cuprindă una sau mai multe platforme, care fac legătura între
scările verticale, aflate una faţă de alta la o distanţă măsurată pe verticală
nu mai mare de 6 m şi amplasate pe o parte a scării. Tronsoanele adiacente ale
scării ar trebui să fie decalate în lateral unele faţă de altele, pe o distanţă
cel puţin egală cu lăţimea scării. Tronsonul de intrare cel mai de sus al
scării, care dă direct pe o magazie de marfă, ar trebui să fie vertical pe o distanţă
de 2,5 m, măsurată sub obstacolele la plafon, şi să fie conectat la platforma
de legătură cu scara.
.3 O scară verticală poate fi utilizată ca un mijloc de
acces la tancurile din partea de sus, dacă distanţa, măsurată pe verticală,
între punte şi mijlocul de acces longitudinal în tanc sau stringher ori fundul
spaţiului aflat imediat sub intrare este mai mică sau egală cu 6 m. Tronsonul
cel mai de sus, de intrare de pe punte, al scării verticale a tancului ar
trebui să fie vertical pe o distanţă de 2,5 m, măsurată sub obstacolele la
plafon, şi să cuprindă o platformă
de legătură cu scara, în afară de cazul în care punctul său inferior se găseşte
la nivelul mijlocului de acces longitudinal, al stringherului sau fundului, în
limitele distanţei verticale, situaţie în care acesta ar trebui să fie decalat
în raport cu scara verticală.
.4 Cu excepţia cazurilor considerate admisibile în
alin. 3 de mai sus, o scară înclinată sau o combinaţie de scări ar trebui să se
utilizeze pentru accesul într-un tanc sau într-un spaţiu, dacă distanţa
măsurată pe verticală este mai mare de 6 m între punte şi un stringher situat
imediat sub intrare, între stringheri sau între punte ori un stringher şi
fundul spaţiului situat imediat sub intrare.
.5 In cazul alin. 4 de mai sus,
tronsonul cel mai de sus, de intrare de pe punte, al scării ar trebui să fie
vertical, pe o distanţă de 2,5 m sub obstacolele la plafon, şi să fie conectat
la o platformă de repaus şi continuat cu o scară înclinată. Lungimea unei scări
înclinate ar trebui să nu fie mai mare de 9 m, iar înălţimea măsurată pe
verticală ar trebui, în mod normal, să nu fie mai mare de 6 m. Tronsonul din
partea cea mai de jos a scărilor poate fi vertical pe o distanţă care să nu fie
mai mică de 2,5m.
.6 In spaţiile din dublu bordaj cu o lăţime mai mică de
2,5 m, accesul poate fi făcut prin intermediul scărilor verticale care cuprind
una sau mai multe platforme de legătură cu scara, aflate la o distanţă una faţă
de alta, măsurată pe verticală, nu mai mare de 6 m şi amplasate pe o parte a
scării. Tronsoanele adiacente ale scării ar trebui să fie decalate în lateral
unele faţă de altele, la o distanţă egală cel puţin cu lăţimea scării.
.7 O scară în formă de spirală este considerată
acceptabilă ca o alternativă pentru scările înclinate. In această privinţă,
partea cea mai de sus, cu o lungime de 2,5 m, poate continua să fie cuprinsă în
scara în formă de spirală şi nu este necesar să fie schimbată în scară
verticală.
3.14. Tronsonul cel mai de sus, de intrare de pe punte,
al unei scări verticale care asigură accesul într-un tanc ar trebui să fie
vertical pe o distanţă de 2,5 m, măsurată sub obstacolele la plafon, şi trebuie
să cuprindă o platformă de legătură cu scara, amplasată pe o parte a scării
verticale. Scara verticală poate fi amplasată la o distanţă cuprinsă între 1,6
şi 3 m sub structura punţii, dacă punctul inferior al acesteia se află la
nivelul unui mijloc de acces permanent longitudinal sau transversal.
Tabelul 1 - Mijloace de acces pentru tancurile de
balast si de marfa ale petrolierelor
1. Tancuri de apă de balast, cu excepţia celor care sunt descrise
în coloana din dreapta, şi tancuri de hidrocarburi marfă
|
2. Tancuri
laterale de apă de balast cu o lăţime mai mică de 5 m, care formează spaţiile
din dublu bordaj şi secţiunile lor de gurnă
|
Accesul la structurile de sub punte şi la structurile verticale
|
1.1. La tancurile la care înălţimea este
mai mare sau egală cu 6 m şi care conţin structuri interne trebuie să fie
prevăzute mijloace de acces permanente în conformitate cu alin. .1-.6 de mai jos:
.1 mijloace de acces permanente transversale dintr-un bord în
celălalt, continue, amenajate la fiecare perete transversal, pe
partea suprafeţei cu întărituri, amplasate la o distanţă minimă de 1,6 m şi
maximă de 3 m sub învelişul punţii;
.2 cel puţin un mijloc de acces permanent longitudinal pe fiecare
parte a tancului. Unul dintre aceste mijloace de acces trebuie să fie
amplasat la o distanţă minimă de 1,6 m şi maximă de 6 m sub învelişul punţii,
iar celălalt trebuie să fie amplasat la o distanţă minimă de 1,6 m şi maximă
de 3 m sub învelişul punţii;
.3 acces între mijloacele de acces specificate la alin. .1 şi .2
şi de la puntea principală la accesul specificat la alin. .1 sau .2;
|
2.1. La spaţiile din dublu bordaj situate deasupra punctului de
racordare superior al secţiunilor de gurnă trebuie să fie prevăzute mijloace
de acces permanente, în conformitate cu alin. .1-.3 de mai jos:
.1 dacă distanţa măsurată pe verticală dintre stringherul
orizontal cel mai de sus şi învelişul punţii este mai mare sau egală cu 6 m,
atunci trebuie să fie prevăzut un mijloc de acces permanent longitudinal,
continuu, pe toată lungimea tancului, care permite trecerea prin coastele
întărite, amplasat la o distanţă minimă de 1,6 m şi maximă de 3 m sub
învelişul punţii, cu o scară verticală de acces la fiecare extremitate a
tancului;
.2 mijloace de acces permanente longitudinale, continue, care
sunt integrate în structură, la o distanţă măsurată pe verticală maximă de 6
m unele faţă de altele; .3 stringherii trebuie, în măsura în care este
posibil, să fie în aliniament cu traversele orizontale ale
pereţilor transversali.
|
.4 trebuie să fie prevăzute mijloace de acces permanente
longitudinale continue, care sunt integrate în elementul de structură de pe
suprafaţa cu întărituri a unui perete longitudinal şi aliniate, în măsura în
care este posibil, cu traversele orizontale ale pereţilor transversali,
pentru a accede la coastele întărite, în afară de cazul în care pe platforma
cea mai de sus sunt montate elemente permanente pentru a servi ca
mijloace alternative, astfel cum sunt definite la alin. 3.9 din Prevederile
tehnice, pentru efectuarea inspecţiilor la înălţimi intermediare;
.5 la navele care au antretoaze situate la o distanţă mai mare sau egală cu 6 m deasupra fundului tancului,
un mijloc de acces transversal permanent amplasat pe aceste antretoaze, care
permite inspectarea guseelor antiflambaj pe ambele laturi ale tancului, cu
acces de pe unul dintre mijloacele de acces permanente longitudinale,
prevăzute la alin. 4; şi
.6 la navele de mici dimensiuni pot fi prevăzute mijloace
alternative, astfel cum sunt definite la alin. 3.9 din Prevederile
tehnice, care să le înlocuiască pe cele care sunt prevăzute la alin. 4 pentru
tancurile de hidrocarburi marfă, a căror înălţime este mai mică de 17 m.
|
|
1.2. La tancurile a căror înălţime este mai mică de 6 m, se pot
utiliza, în locul mijloacelor de acces permanente, mijloace de acces
alternative, aşa cum sunt definite la alin. 3.9 din
Prevederile tehnice, sau mijloace portabile.
|
2.2. Pentru secţiunile de gurnă a căror înălţime măsurată de la
fundul tancului până la punctul de racordare superior este mai mare sau egală
cu 6 m, trebuie să fie prevăzut un mijloc de acces permanent longitudinal,
continuu, pe toată lungimea tancului. Acesta trebuie să fie accesibil prin
intermediul unor mijloace de acces pe verticală permanente, situate la
fiecare extremitate a tancului.
2.2.1. Mijloacele de acces permanente longitudinale, continue, pot fi instalate la o distanţă minimă de 1,6 m şi maximă de 3
m faţă de partea superioară a secţiunii de gurnă. In acest caz, poate fi
utilizată o platformă care să prelungească mijlocul de acces permanent
longitudinal, continuu, în dreptul coastei întărite, pentru a permite accesul
la zonele critice de structură identificate.
2.2.2. Alternativ, pot fi instalate mijloace de acces permanente
longitudinale, continue, la o distanţă minimă de 1,2 m sub partea superioară
a spaţiului liber al coastei întărite, permiţând, de asemenea, utilizarea de
mijloace de acces portabile pentru a atinge zonele critice de structură
identificate.
|
Tancurile din picul prova
1.3. La tancurile din picul prova care au o adâncime, la planul
diametral al peretelui de coliziune, mai mare sau
egală cu 6 m, trebuie să fie prevăzut un mijloc de acces corespunzător pentru
accesul în zonele critice, cum ar fi structura de sub punte, stringherii,
peretele de coliziune şi structura bordajului.
1.3.1. Stringherii amplasaţi la o distanţă măsurată pe verticală
mai mică de 6 m faţă de învelişul punţii sau un stringher amplasat imediat
deasupra sunt consideraţi că asigură un acces corespunzător în combinaţie cu
mijloacele de acces portabile.
1.3.2. Dacă distanţa măsurată pe verticală între învelişul punţii
şi stringheri, stringheri sau stringherul cel mai de jos şi fundul tancului
este mai mare sau egală cu 6 m, atunci trebuie să fie prevăzute mijloace de
acces alternative, astfel cum sunt definite în alin. 3.9 din Prevederile
tehnice.
|
2.3. Dacă înălţimea, menţionată la alin. 2.2, este mai mică de 6
m, pot fi utilizate în locul mijloacelor de acces permanente mijloace
alternative, astfel cum sunt definite la alin. 3.9 din Prevederile tehnice,
sau mijloace de acces portabile. Pentru a facilita utilizarea mijloacelor de
acces alternative, ar trebui să fie practicate deschideri aliniate prin
stringherii orizontali. Deschiderile trebuie să aibă un diametru adecvat şi
să fie prevăzute cu grilaje de protecţie corespunzătoare.
|
Tabelul 2 - Mijloace de acces pentru vrachiere*)
1. Magazii de marfă
|
2. Tancuri de balast
|
Accesul la structura de sub punte
1.1. Trebuie să fie instalate mijloace de acces permanente
pentru a asigura accesul la structura plafonului la ambele părţi ale punţii
transversale şi în vecinătatea planului diametral. Fiecare mijloc de acces
trebuie să fie accesibil de la accesul în magazia de marfă sau direct de pe
puntea principală şi să fie amplasat la o distanţă minimă de 1,6 m şi maximă
de 3 m sub punte.
1.2. Un mijloc de acces permanent
transversal, dintr-un bord în altul, instalat pe peretele transversal la o
distanţă minimă de 1,6 m şi maximă de 3 m sub învelişul punţii transversale,
este acceptat ca echivalent pentru mijloacele de acces prevăzute la alin.
1.1.
1.3. Accesul la mijloacele de acces
permanente, la structura plafonului punţii transversale se poate face, de
asemenea, prin chesonul superior.
1.4. La navele care au pereţi transversali cu chesoane
superioare, la care se accede de pe puntea principală şi care permit
inspectarea prin interior a tuturor coastelor şi tablelor, nu este necesar să
se prevadă un mijloc de acces permanent la puntea transversală.
|
Tancuri superioare laterale
2.1. La fiecare tanc lateral
superior a cărui înălţime este mai mare sau egală cu 6 m trebuie să fie
prevăzut un mijloc de acces permanent longitudinal, continuu, pe toată
lungimea osaturii întărite a bordajului, amplasat la o distanţă minimă de 1,6
m şi maximă de 3 m sub punte, cu o scară verticală de acces în vecinătatea
fiecărui acces la acest tanc.
2.2. Dacă nicio gură de vizitare nu este prevăzută prin traversa
coastei-cadru la o distanţă de cel mult 600 mm faţă de baza tancului şi
coastele-cadru au o înălţime a inimii mai mare de 1 m în dreptul învelişului
de bordaj şi al peretelui înclinat, atunci trebuie să fie prevăzute
trepte/mânere în scopul asigurării accesului în deplină siguranţă pe deasupra
fiecărui cadru al osaturii întărite transversale.
2.3. Trebuie să fie prevăzute 3 mijloace de acces permanente,
instalate în traveea din extremitate şi în traveea mediană ale fiecărui tanc;
aceste mijloace de acces trebuie să se întindă de la baza tancului până la
intersecţia peretelui înclinat cu grinda gurii de magazie. Structura
longitudinală existentă, dacă este fixată pe peretele înclinat al spaţiului,
poate fi utilizată ca parte a acestui mijloc de acces.
2.4. La tancurile superioare a căror înălţime este mai mică de 6
m se pot utiliza, în locul mijloacelor de acces permanente, mijloace
alternative, astfel cum sunt definite la alin. 3.9 din Prevederile tehnice, sau mijloace portabile.
|
1.5. Alternativ, pot fi utilizate mijloacele de acces mobile
pentru accesul la structura plafonului punţii transversale, dacă distanţa
măsurată pe verticală deasupra plafonului tancului este mai mică sau egală cu
17 m.
|
|
Accesul la structurile verticale
|
Tancuri de gurnă
|
1.6. Trebuie să fie prevăzute mijloace de acces pe verticală
permanente în toate magaziile de marfă şi să fie incluse în structură pentru
a permite inspectarea a cel puţin 25% din numărul total de coaste din magazie
din babord şi tribord; aceste mijloace de acces trebuie să fie distribuite în
mod egal în magazie, inclusiv în fiecare extremitate din dreptul pereţilor
transversali. Dar, în niciun caz, această dispunere nu va conţine mai puţin
de 3 mijloace de acces pe verticală permanente, instalate în fiecare bord
(extremităţile prova şi pupa ale magaziei şi mijlocul magaziei). Mijloacele
de acces pe verticală permanente, instalate între două coaste de magazie
adiacente, se iau în calcul în ceea ce priveşte accesul la inspecţia ambelor
coaste de magazie. Un mijloc de acces portabil poate fi utilizat pentru a
avea acces deasupra tablei înclinate a tancurilor de balast de gurnă
inferioare.
1.7. Suplimentar, trebuie să fie utilizate mijloace de acces
portabile sau mobile în scopul accesului la celelalte coaste din magazie
până la guseele lor superioare şi la pereţii transversali.
1.8. Pot fi utilizate, în locul mijloacelor permanente cerute la
alin. 1.6, mijloace de acces portabile sau mobile,
pentru a avea acces la coastele din magazie până la guseele lor superioare.
Aceste mijloace de acces trebuie să existe la bordul navei şi trebuie să fie
oricând gata pentru a fi utilizate.
|
2.5. La fiecare tanc de gurnă a cărui înălţime este mai mare sau
egală cu 6 m trebuie să fie prevăzut un mijloc de acces permanent
longitudinal continuu pe toată lungimea osaturii întărite a bordajului, care
este instalat la o distanţă minimă de 1,2 m sub partea de sus a deschiderii
libere a cadrului coastei întărite, şi o scară de acces pe verticală, în
apropierea fiecărui acces la tanc.
2.5.1. La fiecare extremitate a tancului trebuie să fie prevăzută
o scară de acces între mijlocul de acces permanent longitudinal continuu şi
fundul spaţiului.
2.5.2. Alternativ, mijlocul de acces
permanent longitudinal continuu poate fi amplasat prin placa superioară a
coastei întărite deasupra deschiderii libere a cadrului coastei întărite, la
o distanţă minimă de 1,6 m sub învelişul punţii, dacă acest amplasament
favorizează o inspecţie mai convenabilă a zonelor critice de structură. Se
poate folosi un cadru longitudinal drept extensie a căii de acces.
2.5.3. Pentru vrachierele cu dublu bordaj, mijloacele de acces
permanente longitudinale, continue, pot fi instalate la o distanţă de cel mult 6 m faţă de punctul de racordare al gurnei,
dacă acestea sunt utilizate în combinaţie cu metode alternative care permit
accesul la punctul de racordare.
|
*) La mineraliere, mijloacele permanente de acces
trebuie să fie prevăzute în conformitate cu secţiunile aplicabile din tabelele
1 şi 2.
1.9. Scările verticale care permit accesul la coastele de
magazie trebuie să aibă o lăţime de cel puţin 300 mm, măsurată între vanguri.
1.10. In cazul construcţiei cu simplu bordaj, pentru inspecţia
coastelor laterale, se permite o singură scară verticală, cu o lungime mai
mare de 6 m.
1.11. In cazul construcţiei cu dublu bordaj, nu este necesar să
se prevadă scări verticale pentru inspectarea suprafeţei magaziilor de marfă.
Inspecţia acestor structuri ar trebui să se facă din interiorul spaţiului de
dublu corp.
|
2.6. Dacă nu este prevăzută nicio gură de vizitare prin traversa
coastei-cadru la o distanţă de cel mult 600 mm faţă de baza tancului şi dacă
inimile coastei-cadru au o înălţime mai mare de 1 m în dreptul învelişului de
bordaj şi al peretelui înclinat, atunci trebuie să fie prevăzute
trepte/mânere în scopul asigurării accesului în deplină siguranţă pe deasupra
fiecărui cadru al osaturii transversale întărite.
2.7. Pentru tancurile de gurnă a căror înălţime este mai mică de
6 m, în locul mijloacelor de acces permanente se pot utiliza mijloace
alternative, astfel cum sunt definite la alin. 3.9 din Prevederile tehnice,
sau mijloace portabile. Trebuie să se demonstreze că astfel de mijloace de
acces pot fi desfăşurate şi pot fi disponibile imediat în zonele în care sunt
necesare.
|
|
Tancuri din dublu bordaj
2.8. Trebuie să fie prevăzute mijloace de acces permanente în
conformitate cu secţiunile aplicabile din tabelul 1.
|
|
Tancuri din picul prova
2.9. La tancurile din picul prova cu o
adâncime la planul diametral al peretelui de coliziune mai mare sau egală cu
6 m trebuie să fie prevăzut un mijloc de acces corespunzător pentru accesul
la zonele critice, precum osatura punţii, stringherii, peretele de coliziune
şi structura bordajului.
2.9.1. Stringherii care sunt situaţi la o distanţă măsurată pe
verticală mai mică de 6 m de la învelişul punţii sau un stringher situat
imediat deasupra sunt consideraţi că permit un acces corespunzător în
combinaţie cu mijloace de acces portabile.
2.9.2. In cazul în care distanţa măsurată pe verticală între
învelişul punţii şi stringheri, stringheri sau cel mai de jos stringher şi
fundul tancului este mai mare sau egală cu 6 m, trebuie să fie prevăzute
mijloace de acces alternative, astfel cum sunt
definite la alin. 3.9 din Prevederile tehnice."
|