ORDIN
Nr. 1889 din 20 decembrie 2004
pentru publicarea Memorandumului de finantare dintre Guvernul Romaniei si
Comisia Europeana referitor la Programul "Initiativa Granite Externe 2003
pentru Romania" (numarul 2003/005-778), semnat la Bucuresti la 19
decembrie 2003
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1282 din 30 decembrie 2004
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
In temeiul prevederilor art. 10 alin. (6) din Hotararea Guvernului nr.
1.574/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice
si a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si
completarile ulterioare,
in conformitate cu dispozitiile art. 28 alin. (2) din Legea nr. 590/2003
privind tratatele,
ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba publicarea Memorandumului de finantare dintre Guvernul Romaniei
si Comisia Europeana referitor la Programul "Initiativa Granite Externe
2003 pentru Romania" (numarul 2003/005-778), semnat la Bucuresti la 19
decembrie 2003, cuprins in anexa*) care face parte integranta din prezentul
ordin.
------------
*) Anexa este reprodusa in facsimil.
Art. 2
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
MEMORANDUM DE FINANTARE*)
*) Traducere.
Comisia Europeana, denumita in continuare "COMISIA", actionand
pentru si in numele Comunitatii Europene, denumita in continuare
"COMUNITATEA"
pe de o parte, si
Guvernul Romaniei, numit in continuare "BENEFICIARUL"
pe de alta parte,
AU CONVENIT DUPA CUM URMEAZA:
Masura mentionata in art. 1 de mai jos se executa si se finanteaza din
resurse bugetare ale COMUNITATII, conform dispozitiilor prevazute in prezentul
Memorandum. Cadrul tehnic, legal si administrativ in care se aplica masura
mentionata in art. 1 este stabilit in Conditiile generale anexate la
Acordul-cadru din 12 martie 1991, intre COMISIE si BENEFICIAR si completat prin
conditiile din prezentul Memorandum si Dispozitiile speciale anexate la acesta.
Art. 1
NATURA SI OBIECTUL
In cadrul programului sau de asistenta, COMUNITATEA contribuie, sub forma
unei finantari nerambursabile, la finantarea urmatoarei MASURI:
Numarul programului: 2003/005-778
Titlul: Programul "Initiativa Granite Externe 2003"
pentru Romania
Durata: Pana la data de 30 noiembrie 2005
Art. 2
ANGAJAMENTUL COMUNITATII
Contributia financiara a COMUNITATII se stabileste la maximum 6,56 MEUR,
numita in continuare "FINANTARE NERAMBURSABILA CE".
Art. 3
DURATA SI DATA INCETARII VALABILITATII
Pentru prezenta MASURA, FINANTAREA NERAMBURSABILA CE este disponibila
pentru contractare pana la data de 30 noiembrie 2005, conform dispozitiilor din
prezentul Memorandum. Toate contractele trebuie incheiate pana la aceasta data.
Orice sold din FINANTAREA NERAMBURSABILA CE care nu a fost folosit pana la
aceasta data va fi anulat.
Termenul de executare a contractelor din FINANTAREA NERAMBURSABILA CE este
30 noiembrie 2006 cu exceptia proiectului 2003/005-778.01 Reabilitarea Drumului
National DN 59, sectorul cuprins intre km 36+500 si km 63+428 din zona Voiteg
si a punctului de trecere a frontierei cu Serbia si Muntenegru de la Moravita,
pentru care executarea contractelor expira la data de 30 noiembrie 2007.
COMISIA poate accepta, totusi, in cazuri exceptionale, prelungirea
corespunzatoare a perioadei de contractare sau a perioadei de executare a
contractelor, daca acest lucru este solicitat la timp si este justificat
adecvat de catre BENEFICIAR. Prezentul Memorandum va expira la data la care
expira perioada de executare a contractelor din FINANTAREA NERAMBURSABILA CE.
Toate fondurile care nu au fost cheltuite se returneaza Comisiei.
Art. 4
ADRESE
Corespondenta referitoare la punerea in aplicare a MASURII, in care se
mentioneaza numarul si titlul MASURILOR, se transmite la urmatoarele adrese:
pentru COMUNITATE:
Delegatia Comisiei Europene la Bucuresti
Str. Jules Michelet nr. 18 - 20
70154 Bucuresti
Romania
Fax: 00 4021 212 88 08
pentru BENEFICIAR:
Dl Alexandru Farcas
Ministrul Integrarii Europene
Guvernul Romaniei
Str. Apolodor nr. 17
Latura Nord, sector 5
Bucuresti
Romania
Fax: 00 4021 336 85 09
Art. 5
NUMARUL EXEMPLARELOR ORIGINALE
Prezentul Memorandum este redactat in doua exemplare in limba engleza.
Art. 6
INTRAREA IN VIGOARE
Prezentul Memorandum intra in vigoare la data semnarii acestuia de catre
ambele parti. Nici un fel de cheltuieli efectuate inainte de aceasta data nu
sunt eligibile pentru FINANTAREA NERAMBURSABILA CE.
Anexele fac parte integranta din prezentul Memorandum.
Redactat la Bucuresti Redactat la Bucuresti
Data Data
pentru BENEFICIAR pentru COMUNITATE
Dl Alexandru Farcas Dl Jonathan Scheele
Ministrul Integrarii Europene Seful Delegatiei Comisiei
Coordonatorul national al asistentei Europene in Romania
Anexe:
1. Acord-cadru (anexele A si B)
2. Dispozitii speciale (anexa C)
3. Transparenta/Publicitate (anexa D)
ACORD-CADRU
Comisia Comunitatilor Europene, denumita in cele ce urmeaza
"Comisia", actionand pentru si in numele Comunitatii Economice Europene,
denumita in cele ce urmeaza "Comunitatea"
pe de o parte, si
Romania
de cealalta parte
si impreuna denumite "parti contractante",
avand in vedere faptul ca Romania este eligibila de a beneficia de
Programul de asistenta PHARE din partea Comunitatii, prevazut in Regulamentul
nr. 3906/89 din 18 decembrie 1989 al Consiliului Comunitatii Europene,
modificat prin Regulamentul nr. 2698/90 din 17 septembrie 1990,
avand in vedere faptul ca este convenabila mentionarea in cele de mai jos a
cadrului tehnic, legal si administrativ pentru executarea masurilor finantate
in Romania in cadrul programului de asistenta al Comunitatii,
AU CONVENIT DUPA CUM URMEAZA:
Art. 1
Pentru a promova cooperarea dintre partile contractante in scopul
sprijinirii procesului reformei economice si sociale din Romania, partile
contractante sunt de acord sa implementeze masuri in domeniul cooperarii
financiare, tehnice si al altor forme de cooperare, asa cum s-a specificat in
Regulamentul mentionat mai sus, care vor fi finantate si implementate in cadrul
tehnic, legal si administrativ stabilit in acest acord. Detaliile specifice ale
fiecarei masuri (sau set de masuri) vor fi introduse intr-un memorandum ce va
fi convenit intre partile contractante (denumit in continuare "memorandum
de finantare"), pentru care este oferit un model in anexa nr. 2(C).
Romania intreprinde toate actiunile necesare pentru a asigura executarea
corespunzatoare a tuturor masurilor.
Art. 2
Fiecare MASURA finantata in cadrul acestui acord va fi implementata in
conformitate cu Conditiile generale din anexa A, care vor fi considerate ca
fiind incluse in fiecare memorandum de finantare.
Memorandumul de finantare poate schimba sau suplimenta Conditiile generale,
dupa cum va fi necesar pentru implementarea masurii in discutie.
Art. 3
Pentru problemele legate de masurile finantate in cadrul acestui acord,
Comisia va fi reprezentata de Delegatia sa, imediat ce aceasta este infiintata
in Bucuresti, care se va asigura, din partea Comisiei, ca masura este executata
in conformitate cu practicile financiare si tehnice legale.
Art. 4
Cand partile contractante convin astfel, Comisia poate delega
responsabilitatea sa integrala sau partiala privind implementarea unei masuri
catre o terta parte, stat sau agentie.
In acest caz termenii si conditiile unei asemenea delegari vor fi
mentionati in acordul ce urmeaza sa fie incheiat intre Comisie si terta parte,
stat sau agentie, cu acordul Guvernului Romaniei.
Art. 5
Orice disputa legata de acest acord care nu poate fi rezolvata prin
consultare, va fi solutionata in conformitate cu procedura de arbitraj
mentionata in anexa B.
Art. 6
Acest acord este intocmit in doua exemplare, in limba engleza.
Art. 7
Acest acord va intra in vigoare la data la care partile contractante se vor
informa reciproc despre aprobarea sa in conformitate cu legislatia sau
procedura interna a fiecarei parti. Acordul va continua sa fie in vigoare
pentru o perioada nedefinita, daca nu isi inceteaza valabilitatea prin
notificarea scrisa a uneia dintre partile contractante catre cealalta.
La incheierea duratei de valabilitate a acestui acord orice masura aflata
inca in curs de executie va fi dusa la indeplinire conform termenilor memorandumului
de finantare aferent si Conditiilor generale stabilite prin prezentul acord.
Art. 8
Prevederile acestui acord se vor aplica si cooperarii tehnice si a altor
tipuri de cooperare convenite intre partile contractante, care prin natura lor
nu sunt cuprinse intr-un memorandum specific finantat in baza Programului de
asistenta PHARE, la cererea Guvernului Romaniei.
Anexele vor fi considerate parte integranta a acestui acord.
Intocmit la Bucuresti Intocmit la Bucuresti
in ziua de 12 martie 1991 in ziua de 12 martie 1991
Eugen Dijmarescu Frans Andriessen
Ministru de stat Vicepresedinte al Comisiei Europene
ROMANIA COMUNITATEA
ANEXA A
CONDITII GENERALE PRIVIND MEMORANDUMURILE DE FINANTARE
In aceste Conditii generale termenul de "Beneficiar" va fi
inteles ca referitor la Guvernul Romaniei.
TITLUL I
FINANTAREA PROIECTELOR
Art. 1
OBLIGATIA COMUNITATII
Angajamentul Comunitatii, numit in cele ce urmeaza "finantarea
gratuita a CEE", a carui valoare este mentionata in memorandumul de
finantare, va determina limita in cadrul careia se va desfasura angajarea si
executia platilor prin contracte si devize aprobate corespunzator.
Orice cheltuieli ce depasesc finantarea gratuita a CEE vor fi suportate de
Beneficiar.
Art. 2
DISPONIBILITATEA FINANTARII GRATUITE A CEE
Acolo unde executia unei masuri depinde de angajamentele financiare asupra
resurselor proprii ale beneficiarilor sau asupra altor surse de fonduri,
finantarea gratuita a CEE va deveni disponibila in momentul in care devin
disponibile si sumele angajate de Beneficiar si/sau celelalte surse de fonduri,
conform celor prevazute in memorandumul de finantare.
Art. 3
CHELTUIREA
Contractele sunt eligibile pentru plati in baza acestui memorandum de
finantare numai daca sunt incheiate inainte de data de expirare a
memorandumului de finantare. Platile in cadrul unor asemenea contracte pot avea
loc in timpul unei perioade de maximum 12 luni de la data de expirare a
memorandumului de finantare. Orice prelungire exceptionala a acestei perioade
trebuie sa fie aprobata de Comisie.
In cadrul limitei stabilite pentru finantarea gratuita a CEE, cererile
pentru fonduri sub forma unui program de lucru vor fi prezentate Delegatiei
Comisiei de catre Beneficiar, conform agendei stabilite in memorandumul de
finantare. Documentele justificative referitoare la platile facute pentru
realizarea unei anumite masuri vor fi puse la dispozitie in sprijinul cererii
de fonduri, atunci cand Comisia o solicita.
Oricum, in cadrul anumitor contracte din cadrul masurii poate fi prevazuta
plata direct de catre Comisie catre contractanti. Fiecare contract va indica
proportia si momentul efectuarii platii, impreuna cu documentele justificative
necesare.
Pentru partea de program implementata de Beneficiar, autoritatea de
implementare va inainta un program de lucru cu cel putin 9 luni inainte de data
de expirare a memorandumului de finantare, pentru aprobarea de catre Comisie a
contractelor ce mai trebuie incheiate pentru implementarea programului.
Programul de lucru trebuie sa cuprinda propuneri pentru utilizarea dobanzilor
nete provenite din conturile deschise in cursul implementarii programului, cu
conditia ca intreaga finantare gratuita a CEE sa fi fost angajata anterior.
In ceea ce priveste masurile executate pe baza unor devize estimative, in
conditiile in care memorandumul de finantare nu poate prevedea altfel, o prima
transa de plata, care nu va depasi 20% din totalul devizului aprobat de
Comisie, poate fi efectuata in favoarea Beneficiarului, in aceleasi conditii
mentionate la paragraful 2 de mai sus.
TITLUL II
ACHIZITIONAREA
Art. 4
GENERALITATI
Procedura de urmat pentru incheierea contractelor de lucrari, livrari si de
cooperare tehnica va fi mentionata in memorandumul de finantare, urmand
principiile de mai jos.
Art. 5
CONDITII DE PARTICIPARE
1. Cu exceptia prevederilor art. 6, Comisia si Beneficiarul vor lua
masurile necesare pentru a asigura egalitatea conditiilor de participare la
astfel de contracte, in special prin publicarea in timp util a invitatiilor la
licitatie. Anunturile urmeaza sa fie facute pentru Comunitate cel putin in
Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene si pentru statele beneficiare in
jurnalul oficial corespunzator.
2. Conditiile generale ale contractelor trebuie sa fie intocmite in
conformitate cu modelele din uzanta internationala, cum ar fi reglementarile
generale si conditiile pentru contractele de livrari finantate din fondurile
PHARE.
Art. 6
DEROGAREA DE LA PROCEDURILE STANDARD
Acolo unde este recunoscuta urgenta situatiei sau unde aceasta este
justificata pe baza naturii, importantei reduse sau a unor caracteristici
particulare ale anumitor masuri (de exemplu: operatii de finantare in doua
etape, operatii multifazate, specificatii tehnice particulare etc.) si ale
contractelor respective, Beneficiarul poate, de acord cu Comisia, sa autorizeze
in mod exceptional:
- acordarea contractelor in urma unor invitatii restranse la licitatie;
- incheierea contractelor prin acord direct;
- realizarea contractelor prin departamente de lucrari publice.
O astfel de derogare trebuie sa fie mentionata in memorandumul de
finantare.
Art. 7
ACORDAREA CONTRACTELOR DE LUCRARI SI LIVRARI
Comisia si Beneficiarul se vor asigura ca pentru fiecare operatie oferta
selectata este cea mai avantajoasa din punct de vedere economic, in special din
punct de vedere al calificarilor si garantiilor oferite de licitatori, al
costului si al calitatii serviciilor, al naturii si al conditiilor de executie
a lucrarilor sau a livrarilor, al costului lor de utilizare si valori tehnice.
Rezultatele invitatiilor la licitatie vor trebui publicate in Jurnalul
Oficial al Comunitatilor Europene cat de repede posibil.
Art. 8
CONTRACTELE DE COOPERARE TEHNICA
1. Contractele de Cooperare Tehnica, care pot lua forma contractelor pentru
studii, supravegherea lucrarilor sau de asistenta tehnica, vor fi incheiate
dupa negocierea directa cu consultantul sau, daca se justifica din punct de
vedere tehnic, economic sau financiar, ca urmare a invitatiei la licitatie.
2. Contractele vor trebui sa fie intocmite, negociate si incheiate fie de
Beneficiar, fie de Comisie, atunci cand se prevede astfel in memorandumul de
finantare.
3. In situatia in care contractele urmeaza sa fie intocmite, negociate si
incheiate de Beneficiar, Comisia va propune o lista scurta cu unul sau mai
multi candidati, pe baza criteriilor de garantare a calificarilor, experientei
si independentei lor si tinand seama de disponibilitatea acestora pentru
proiectul in discutie.
4. In cazul unei proceduri directe de negociere, cand Comisia a propus mai
multi candidati, Beneficiarul este liber sa aleaga dintre cei propusi
candidatul cu care intentioneaza sa incheie contractul.
5. Cand exista recurs la o procedura de licitare contractul va fi acordat
candidatului care a inaintat oferta confirmata de Beneficiar si de Comisie ca
fiind cea mai avantajoasa din punct de vedere economic.
TITLUL III
ACORDAREA DE FACILITATI
Art. 9
PRIVILEGII GENERALE
Personalului care participa la masurile finantate de Comunitate, precum si
membrilor de familie ai acestuia, li se pot acorda avantaje, privilegii si
scutiri nu mai putin favorabile decat cele acordate in mod obisnuit altor
straini angajati in statul Beneficiarului, in cadrul oricaror alte acorduri
bilaterale sau multinationale ori aranjamente pentru programe de asistenta
economica si de cooperare tehnica.
Art. 10
FACILITATI DE STABILIRE, INSTALARE, INTRARE SI REZIDENTA
In cazul contractelor de lucrari, de livrari sau de servicii, persoanele
fizice sau juridice eligibile pentru participarea la procedurile de licitatie
vor avea drept de instalare temporara si de rezidenta in cazurile in care
importanta contractului justifica aceasta. Acest drept va fi obtinut numai dupa
emiterea invitatiei de participare la licitatie, va servi personalului necesar
efectuarii studiilor preparatorii pentru redactarea ofertelor si va expira la o
luna dupa desemnarea contractantului.
Beneficiarul va permite personalului care ia parte la contractele de
lucrari, livrari sau de servicii finantate de Comunitate si membrilor de
familie apropiati ai acestuia sa intre in statul Beneficiarului, sa se
stabileasca in stat, sa lucreze acolo si sa paraseasca statul respectiv, asa
cum o justifica natura contractului.
Art. 11
IMPORTUL SI RE-EXPORTUL DE ECHIPAMENT
Beneficiarul va acorda permisele necesare pentru importul de echipament
profesional cerut pentru executarea masurii, in conformitate cu legile,
regulile si reglementarile in vigoare ale Beneficiarului.
Beneficiarul va acorda in plus persoanelor fizice si juridice care au
executat contracte de lucrari, livrari sau servicii permisele necesare pentru
re-exportul echipamentului mentionat.
Art. 12
CONTROLUL IMPORTURILOR SI SCHIMBURILOR VALUTARE
Pentru executarea masurilor Beneficiarul se obliga sa acorde autorizatii de
import, precum si autorizatii pentru achizitionarea valutei necesare si sa
aplice reglementarile nationale privind controlul asupra schimburilor valutare,
fara discriminare intre statele membre ale Comunitatii, Albania, Bulgaria,
Republica Ceha, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, Slovacia,
Slovenia si fosta Republica Iugoslava a Macedoniei.
Beneficiarul va acorda permisele necesare pentru repatrierea fondurilor
primite pentru executarea masurii, conform reglementarilor de control al
schimburilor valutare in vigoare in statul Beneficiarului.
Art. 13
IMPOZITARE SI VAMA
1. Plata impozitelor, taxelor vamale si a taxelor de import nu va fi
finantata din finantarea gratuita a CEE.
2. Importurile in baza contractelor de livrari, incheiate de autoritatile
Beneficiarului si finantate din finantarea gratuita a CEE, vor putea intra in
statul Beneficiarului fara a fi supuse taxelor vamale, altor taxe din import,
impozitelor sau unui regim fiscal cu efect echivalent.
Beneficiarul va asigura ca importurile respective sa fie eliberate din
punctul de intrare pentru a fi livrate catre contractant, asa cum se prevede in
contract, si pentru folosinta imediata conform cerintelor pentru implementarea
normala a contractului, fara a tine seama de intarzieri sau de dispute in ceea
ce priveste stabilirea taxelor vamale, platilor ori a impozitelor mentionate
mai sus.
3. Contractele pentru livrari sau servicii oferite de firme externe sau
romanesti, finantate din finantarea gratuita a CEE, nu vor fi supuse in statul
Beneficiarului platii T.V.A., timbrului fiscal sau taxelor de inregistrare ori
altor impuneri fiscale avand efect similar, indiferent daca aceste taxe exista
sau urmeaza sa fie instituite.
4. Persoanelor fizice si juridice, inclusiv personalul expatriat din
statele membre ale Comunitatii Europene, care executa contracte de cooperare
tehnica finantate din finantarea gratuita a CEE, vor fi scutite de la plata
impozitului pe profit si pe venit in statul Beneficiarului.
5. Efectele personale si gospodaresti importate pentru uz personal de catre
persoanele fizice (si membrii familiilor lor), altele decat cele achizitionate
local, angajate in indeplinirea sarcinilor definite in contractele de cooperare
tehnica, vor fi scutite de taxe vamale, de import, de alte taxe si impozite
fiscale cu acelasi efect, efectele personale si gospodaresti respective urmand
sa fie reexportate sau sa se dispuna de ele in tara conform reglementarilor in
vigoare in statul Beneficiarului, dupa terminarea contractului.
6. Persoanele fizice si juridice ce importa echipament profesional, asa cum
se prevede la art. 11, daca solicita astfel, vor beneficia de sistemul de
admitere temporara, asa cum este definit prin legislatia nationala a
Beneficiarului in ceea ce priveste echipamentul respectiv.
TITLUL IV
EXECUTAREA CONTRACTELOR
Art. 14
ORIGINEA LIVRARILOR
Beneficiarul se declara de acord ca, atunci cand Comisia nu autorizeaza
altfel, materialele si livrarile necesare pentru executarea contractelor
trebuie sa fie originare din Comunitate, Albania, Bulgaria, Republica Ceha,
Estonia, Ungaria, Lituania, Letonia, Polonia, Romania, Slovacia, Slovenia si
fosta Republica Iugoslava a Macedoniei.
Art. 15
PROCEDURI DE EFECTUARE A PLATILOR
1. Pentru contractele finantate din finantarea gratuita a CEE documentele
de licitatie vor fi intocmite si platile vor fi efectuate fie in Unitati
Europene de Cont (ECU) sau, conform legilor si reglementarilor privind schimbul
valutar ale Beneficiarului, in valuta Beneficiarului, ori in valuta statului in
care ofertantul isi are inregistrat sediul de afaceri sau in valuta statului in
care sunt produse livrarile.
2. Cand documentele de licitatie sunt intocmite in ECU, platile in cauza
vor fi efectuate, in mod corespunzator in valuta prevazuta in contract, pe baza
ratei de schimb a ECU in ziua precedenta efectuarii platii.
3. Beneficiarul si Comisia vor lua toate masurile necesare pentru a asigura
executia platilor in cel mai scurt timp posibil.
TITLUL V
COLABORAREA DINTRE COMISIE SI BENEFICIAR
Art. 16
INSPECTIE SI EVALUARE
1. Comisia va avea dreptul sa-si trimita proprii agenti sau reprezentantii
corespunzator autorizati pentru a duce la indeplinire orice misiune tehnica sau
financiara sau de audit pe care o considera necesara pentru a urmari executia
masurii. In orice caz, Comisia va comunica in avans autoritatilor
Beneficiarului trimiterea unor astfel de misiuni.
Beneficiarul va pune la dispozitie toate informatiile si documentele care
vor fi solicitate de aceasta si va lua toate masurile pentru a facilita munca
persoanelor imputernicite sa aduca la indeplinire evaluarile sau inspectiile.
2. Beneficiarul:
a) va pastra inregistrari si documente contabile adecvate pentru
identificarea lucrarilor, livrarilor sau serviciilor finantate in baza
memorandumului de finantare, conform procedurilor legale de contabilitate;
b) va asigura ca agentii sau reprezentantii mai sus mentionati ai Comisiei
sa aiba dreptul de a inspecta toata documentatia si inregistrarile contabile
relevante privitoare la cele finantate in baza memorandumului de finantare si
va asista Curtea de Conturi a Comunitatii Europene in executarea evaluarii
contabile privind utilizarea finantarii gratuite a CEE.
Comisia va putea, de asemenea, sa execute o evaluare ulterioara si o
evaluare contabila finala a programului. Evaluarea ulterioara va analiza
realizarea obiectivelor/scopurilor programelor, precum si impactul asupra
dezvoltarii si restructurarii sectorului implicat.
Evaluarea contabila finala va examina datele financiare la nivel local ale
programului, oferind o parere independenta asupra corectitudinii si
compatibilitatii contractelor si platilor, precum si asupra conformitatii lor
cu prevederile memorandumului de finantare. Evaluarea contabila va stabili
balanta fondurilor neangajate si/sau necheltuite care vor fi rambursate
Comisiei.
Art. 17
URMARIREA MASURILOR
Ca urmare a executarii masurii, Comisia poate solicita orice explicatie si,
atunci cand este necesar, poate cadea de acord cu Beneficiarul asupra unei noi
orientari in ceea ce priveste masura care sa fie considerata mai bine adaptata
obiectivelor avute in vedere.
Beneficiarul va face rapoarte catre Comisie, conform planului mentionat in
memorandumul de finantare, pe toata perioada de executie a masurii si dupa
incheierea acesteia.
Comisia, pe baza rapoartelor si, dupa caz, a evaluarii ulterioare, va
proceda la inchiderea oficiala a programului si va informa tara beneficiara
despre data inchiderii oficiale a programului.
TITLUL VI
PREVEDERI GENERALE SI FINALE
Art. 18
CONSULTARI - DISPUTE
1. Orice problema legata de executarea sau interpretarea memorandumului de
finantare sau a acestor Conditii generale va fi subiect de consultare intre
Beneficiar si Comisie, conducand, in cazul in care este necesar, la un
amendament la memorandumul de finantare.
2. In situatia in care se constata neindeplinirea unei obligatii stabilite
in memorandumul de finantare si in aceste Conditii Generale, care nu au fost
subiect al unor masuri de remediere luate in timp util, Comisia va putea
suspenda finantarea masurii dupa consultarea cu Beneficiarul.
3. Beneficiarul poate renunta total sau partial la executia masurii.
Partile contractante vor stabili detaliile respectivei renuntari printr-un
schimb de scrisori.
Art. 19
ANUNT - ADRESE
Orice anunt si orice acord intre parti, prevazute aici, trebuie sa aiba
forma unei comunicari scrise, cu referire explicita la numarul si la titlul
masurii. Astfel de anunturi sau de acorduri vor fi facute prin scrisoare
adresata partii autorizate sa primeasca cele mentionate si vor fi trimise la
adresa anuntata de partea respectiva. In caz de urgenta sunt permise comunicari
prin telefax, comunicari telegrafice sau prin telex, care vor fi considerate
valabile, cu conditia confirmarii imediate prin scrisoare. Adresele sunt
mentionate in memorandumul de finantare.
ANEXA B
ARBITRAJ
Orice disputa intre partile contractante, rezultand din acordul-cadru sau
din memorandumul de finantare, care nu este rezolvata prin aplicarea
procedurilor mentionate la art. 18 din Conditiile generale, referitoare la
memorandumul de finantare, va fi supusa arbitrarii de catre un tribunal de
arbitraj, dupa cum urmeaza:
Partile la arbitraj vor fi Beneficiarul, pe de o parte, si Comisia, pe de
alta parte.
Tribunalul de arbitraj va fi compus din trei arbitri, numiti dupa cum
urmeaza:
- un arbitru va fi numit de Beneficiar;
- un al doilea arbitru va fi numit de Comisie;
- al treilea arbitru (numit in continuare si "conducator") va fi
numit prin acordul partilor sau, in cazul unui dezacord, de Secretarul General
al O.N.U.
Daca oricare dintre parti nu reuseste sa numeasca un arbitru, acesta va fi
numit de conducator.
Daca un arbitru numit conform acestei proceduri demisioneaza, decedeaza sau
devine incapabil sa isi desfasoare activitatea, un alt arbitru va fi numit in
acelasi mod ca si arbitrul caruia ii ia locul; un astfel de succesor va avea
toate puterile si indatoririle arbitrului initial.
ANEXA C
1. Obiective si descriere
Programul Phare 2003 pentru Romania privind Initiativa pentru Granite
Externe a fost conceput dupa discutii bilaterale intre autoritatile romane si
reprezentantii Comisiei Europene.
Obiectivele programului Phare 2003 pentru Romania privind Initiativa pentru
Granite Externe sunt:
- Imbunatatirea cooperarii transfrontaliere la nivel local intre Romania si
Serbia-Muntenegru, Moldova si Ucraina;
- Sustinerea intr-o masura mai mare a potentialului de dezvoltare economica
a regiunilor de frontiera;
- Pregatirea pentru viitoarele programe Phare transfrontaliere/de
vecinatate (2004 - 2006) intre Romania si (i) Serbia-Muntenegru, (ii) Moldova
si (iii) Ucraina.
Programul se axeaza pe 3 proiecte; primul proiect este specific frontierei
romano-sarbe, in timp ce celelalte doua se refera la cele trei frontiere ale
Romaniei cu state necandidate. Mai jos este prezentata o descriere a
proiectelor propuse:
Phare RO-2003/005-778.01 Reabilitarea drumului national DN 59, sectorul
dintre km 36+500 - km 63+428 de la Voiteg si
punctul de trecere a frontierei cu
Serbia&Muntenegru de la Moravita (3,71
MEUR)
Proiectul in cauza este parte a unui proiect cu un caracter mai global care
are drept scop imbunatatirea starii drumului de la Belgrad la Timisoara,
inclusiv investitiile necesare pentru imbunatatirea drumului de la o sarcina pe
osie de 10 t la 11,5 t. In prezent, punctul existent de trecere a frontierei de
pe acest drum este cel mai important punct de trecere intre Romania si Serbia.
Din partea sarba, de acest proiect raspunde Directia pentru Reconstructia
Drumurilor din Ministerul Transporturilor. Autoritatile intentioneaza in primul
rand sa reabiliteze drumul dintre Pancevo si punctul de trecere a frontierei cu
Romania de la Vrsac. S-a realizat un proiect tehnic, dar nu s-au alocat fonduri
pana in prezent.
Din partea romana, avand in vedere cresterea posibila a traficului intre
Romania si Serbia-Muntenegru, este necesar sa se asigure conditii mai bune
pentru traficul de tranzit.
Intr-adevar, situatia actuala a infrastructurii rutiere necesita un efort
financiar important din partea autoritatilor romane.
Proiectul propune reabilitarea Drumului National DN 59, de la km 36+500
pana la km 63+428 intre Voiteg si punctul de trecere a frontierei cu
Serbia&Muntenegru de la Stamora Moravita.
Reabilitarea se va efectua, pe cat posibil, pe ruta existenta, cu
urmatoarele specificatii:
- drum rutier de 9,00 m;
- banda de circulatie de 7,00 m;
- 2 benzi cu latimea de 3,5 m fiecare cu zona despartitoare a celor doua
benzi de circulatie;
- acostamente de 2 x 1,00 m din care: benzi pentru stationarea de urgenta
de 2 x 0,50 m, acostamente neasfaltate de 2 x 0,50 m;
- strat superior de uzura de 4 cm;
- bituminare de 7 cm.
Activitatile finantate vor cuprinde, de asemenea, amenajarea
intersectiilor, amplasarea indicatoarelor in conformitate cu standardele
romanesti si europene. Dimensionarea noii structuri rutiere sau ranforsarea
celei existente se va realiza pentru vehicule cu sarcini pe osie de 11,5 t (in
conformitate cu standardele UE) in vederea deschiderii soselei si a trecerii de
frontiera de la Moravita pentru traficul greu international.
In paralel cu prezentul proiect, se va crea un grup de lucru mixt pentru
imbunatatirea conditiilor la trecerea frontierei.
Conditii:
- Se va crea cadrul legal cu privire la aspectele legate de mediu si se vor
obtine toate avizele si aprobarile inainte de lansarea licitatiei pentru
componenta de lucrari, inclusiv finalizarea aspectelor de amenajari funciare.
- Autoritatile romane si sarbe intentioneaza sa creeze un grup de lucru
mixt pentru imbunatatirea procedurilor vamale si ale politiei de frontiera.
Acest grup se va crea si va aproba un program de lucru inainte de contractarea
componentei de lucrari.
Phare RO-2003/005-778.02 Fondul Comun al Proiectelor Mici (FCPM)
(1,5 MEUR)
In vederea consolidarii cooperarii transfrontaliere locale in regiunile de
frontiera, s-a decis sa se inceapa implementarea unui FCPM la frontierele
RO/SeM, RO/MOL si RO/UA.
In programele transfrontaliere existente cu Ungaria si Bulgaria, FCPM s-a
dovedit a fi un factor-cheie pentru promovarea cooperarii transfrontaliere la
nivel local si pentru incurajarea contactelor zilnice cu populatia/autoritatile
din zona.
De aceea, se va lansa un FCPM ca o prima masura pentru dezvoltarea cat mai
rapida a cooperarii locale si de pregatire a terenului pentru programe de
vecinatate intre Romania si vecinii sai inclusi in programele Cards (Asistenta
Comunitara pentru Reconstructie, Dezvoltare si Stabilizare) si Tacis, care
urmeaza sa inceapa in 2004.
Proiectele eligibile sunt cele definite in art. 5 din regulamentul Phare de
cooperare transfrontaliera nr. 2760/98. FCPM va functiona conform
"Ghidului practic privind procedurile contractuale finantate din bugetul
general al Comunitatilor Europene in contextul actiunilor externe". Din
acest plan vor fi finantate proiecte de dimensiuni mai mici in domeniile:
cooperare in afaceri, dezvoltarea intreprinderilor, transfer tehnologic si
marketing pentru intreprinderi mici si mijlocii, formare, ocuparea fortei de
munca, mediu, asistenta medicala si schimburi culturale, imbunatatirea fluxului
informational si a comunicatiilor intre regiunile de frontiera etc.
O asistenta tehnica (contractata prin proiectul 3) va defini procedurile.
In cea mai mare masura posibila se va incerca armonizarea procedurilor cu cele
utilizate in Serbia-Muntenegru, Moldova si Ucraina pentru proiecte
asemanatoare.
Ca cerinta minima - indiferent de masura in care fondurile vor fi
coordonate - in procesul decizional vor fi antrenati reprezentantii
institutiilor locale/regionale din tarile interesate.
FCPM are menirea sa puna la dispozitie o contributie totala de 500 000
EUR/frontiera. Pana la 7% din contributia Phare (maximum 35 000 EUR pentru
fiecare frontiera) se poate utiliza pentru cheltuieli legate de pregatirea,
selectarea, evaluarea si monitorizarea asistentei.
Cofinantarea este necesara si va constitui un criteriu de eligibilitate a
proiectelor. Cofinantarea minima va fi de 10% din costul fiecarui proiect de
mica amploare. Proiectelor deja cofinantate prin alte programe ale UE nu li se
poate acorda finantare din acest program Phare.
Agentia romana de implementare, in cooperare cu autoritatile
sarbe/moldovene/ucrainene, va lansa o licitatie care trebuie sa fie deschisa si
corecta fata de toate organizatiile eligibile. Dosarele depuse vor fi evaluate
de o echipa corespunzatoare de evaluatori in care sunt reprezentate ambele
tari. Decizia finala va fi luata de un comitet de evaluare mixt pe baza acestor
recomandari.
Candidatii vor avea nevoie, in multe cazuri, de asistenta pentru pregatirea
proiectelor. Se pot organiza ateliere de formare si pregatire pentru informarea
si asistarea potentialilor participanti, astfel incat sa se asigure o
transparenta crescuta si sa se incurajeze propunerile de calitate. De asemenea,
se vor desemna experti care vor vizita potentialii candidati in vederea
acordarii de asistenta, in special in legatura cu aspecte cum ar fi evaluarea
costului proiectului.
Phare RO-2003/005-778.03: Asistenta Tehnica pentru programarea
multianuala si implementarea viitoarelor
programe transfrontaliere de vecinatate cu
Serbia-Muntenegru (SeM), Ucraina (UA) si
Moldova
(MO) (1,35 MEUR)
Prin proiect se va acorda sprijin direct Directiei Cooperare
Transfrontaliera din Ministerul Integrarii Europene (MIE), autoritatilor
locale, viitorilor beneficiari si altor organisme relevante interesate de
viitoarele programe Phare transfrontaliere/de vecinatate.
Asistenta tehnica va acorda sprijin Directiei Cooperare Transfrontaliera
Phare pentru:
1. Pregatirea unui document de programare comun (DPC)/Program de vecinatate
2004 - 2006 pentru fiecare dintre cele trei frontiere
Acest document va fi pregatit utilizandu-se formatul folosit pentru
programele de cooperare transfrontaliera in conformitate cu instructiunile pe
care Comisia le va elabora cu privire la programele de vecinatate. Acesta va fi
in conformitate cu cerintele regulamentului de cooperare transfrontaliera
(inclusiv activitatile eligibile).
Pentru fiecare frontiera, se va infiinta cate un comitet director format
din membri ai celor doua tari interesate. Din partea romana, secretariatul
acestui comitet director va fi asigurat de Directia Cooperare Transfrontaliera
din MIE cu sprijin acordat prin asistenta tehnica. Comitetul director va
include reprezentanti ai actorilor locali.
DPC va analiza punctele forte si punctele slabe ale regiunilor si va
identifica prioritatile comune ale zonelor de frontiera si masurile care
trebuie luate in perioada 2004 - 2006. Cea mai mare prioritate ar trebui
acordata identificarii masurilor care pot fi rapid implementate pentru a obtine
un impact maxim pe termen scurt si care se pot bucura de un sprijin larg din
partea partilor interesate la nivel local.
2. Informarea beneficiarilor locali de pe ambele parti ale frontierelor in
cauza
Asistenta tehnica va fi responsabila cu organizarea, sub coordonarea MIE,
de ateliere locale dedicate beneficiarilor, pentru a-i familiariza pe acestia
cu programul, caracteristicile acestuia, activitatile eligibile, identificarea
proiectului, procedurile de pregatire si aprobare. Daca este necesar, se vor
realiza activitati suplimentare de informare (pliante etc.)
3. Stabilirea procedurilor de gestionare a programelor viitoare (inclusiv a
propunerilor de adaptare a procedurilor existente urmate pentru programele de
cooperare transfrontaliera la constrangeri ale altor instrumente comunitare:
Cards, Tacis) in acord cu orientarile oferite de Comisie cu privire la
programele de buna vecinatate.
Directia Cooperare Transfrontaliera din cadrul MIE va fi sprijinita prin
asistenta tehnica in definirea unei strategii de implementare pentru aceste
programe viitoare (elaborarea de linii directoare si proceduri; programe de
formare pentru personalul unor institutii locale/regionale cheie implicate).
Avand in vedere constrangerile impuse de normele Cards si Tacis, prin asistenta
tehnica se va incerca dezvoltarea unor proceduri cat mai simple posibil.
Directia Cooperare Transfrontaliera va fi, de asemenea, sprijinita prin
asistenta tehnica in definirea procedurilor de gestionare a Fondurilor Comune
pentru Proiecte Mici.
4. Formarea personalului local
MIE va fi sprijinit prin asistenta tehnica in identificarea nevoilor de
formare ale institutiilor locale/regionale implicate in implementarea
viitoarelor programe (inclusiv FCPM): pregatirea planurilor de afaceri, analiza
cost/beneficiu si orice alte probleme legate de identificarea, pregatirea si
implementarea proiectelor.
5. Mecanismul de pregatire a proiectelor
Directia Cooperare Transfrontaliera va fi sprijinita prin asistenta tehnica
in identificarea propunerilor de proiecte, evaluarea acestora (eligibilitate,
analiza cost/beneficiu) si ierarhizarea lor. Prin asistenta tehnica se va oferi
sprijin beneficiarilor in vederea pregatirii proiectelor (realizarea studiilor
de fezabilitate; conceptia tehnica; evaluarea impactului asupra mediului;
pregatirea fiselor de proiect; dosare de licitatie ...).
Obiectivul este de a pregati un pachet de proiecte mature (cel putin opt)
in domeniile justitiei si afacerilor interne/gestionarii frontierelor,
transportului, dezvoltarii economice si mediului pentru viitoarele programe
Phare de cooperare transfrontaliera/Programe de buna vecinatate.
Invataminte:
Experienta dobandita din implementarea programelor Phare in anii anteriori
si din evaluare a condus la dobandirea de cunostinte cu caracter general.
Acestea sunt reflectate in conceperea si implementarea Programului Phare 2003
"Initiativa Granite Externe" pentru Romania. Cele mai importante
invataminte se refera la constrangeri privind capacitatea administrativa a
Romaniei. O alta lectie cheie este ca succesul proiectelor Phare, in special
constructia institutionala, depinde de continuitatea personalului cheie la
nivel de conducere si de executie.
Au fost, de asemenea, trase concluzii mai specifice cu privire la sectoare
individuale sau tipuri de proiecte, acestea fiind reflectate in documente de
proiect individuale.
2. Bugetul
______________________________________________________________________________
| Programul "Initiativa Granite Externe 2003" pentru Romania
(EUR) |
|______________________________________________________________________________|
______________________________________________________________________________
| CRIS No | Titlul proiectului |Constructia |Investitie | Phare
|
| | |institutionala|din fonduri| Total
|
| | |din fonduri |Phare |
|
| | |Phare | |
|
|_________|______________________________|______________|___________|__________|
|2003/005-| Reabilitarea Drumului | 300.000 | 3.410.000 |
3.710.000|
|778.01 | National DN 59, sectorul | | |
|
| | dintre km 36+500 - km 63+428 | | |
|
| | de la Voiteg si punctul de | | |
|
| | trecere a frontierei cu | | |
|
| | Serbia-Muntenegru de la | | |
|
| | Moravita (3,71 MEUR) | | |
|
|_________|______________________________|______________|___________|__________|
|2003/005-| Fondul Comun al Proiectelor | 1.500.000 | 0 |
1.500.000|
|778.02 | Mici (FCPM) (1,5 MEUR) | | |
|
|_________|______________________________|______________|___________|__________|
|2003/005-| Asistenta Tehnica pentru | 1.350.000 | 0 |
1.350.000|
|778.03 | programarea multianuala si | | |
|
| | implementarea viitoarelor | | |
|
| | programe transfrontaliere de | | |
|
| | vecinatate cu | | |
|
| | Serbia-Muntenegru (SeM), | | |
|
| | Ucraina (UA) si Moldova | | |
|
| | (MO) (1,35 MEUR) | | |
|
|_________|______________________________|______________|___________|__________|
| | TOTAL | 2.150.000 | 3.410.000 |
6.560.000|
|_________|______________________________|______________|___________|__________|
In conformitate cu Liniile directoare Phare pentru 1999 si cu Liniile
directoare revizuite pentru 2002, toate proiectele de investitii sprijinite de
Phare trebuie sa primeasca cofinantare din fonduri publice nationale.
Contributia comunitara se poate ridica pana la 75% din valoarea totala a
cheltuielilor publice eligibile*1).
Cofinantarea pentru proiectele de constructie institutionala este asigurata
de beneficiar care are responsabilitatea efectuarii anumitor costuri de infrastructura
si de implementare operationala, prin finantarea resurselor umane si a altor
tipuri de resurse necesare in vederea unei absorbtii efective si eficiente a
asistentei Phare.
------------
*1) Impozitele nu reprezinta un element eligibil pentru cofinantare.
3. Masuri in vederea implementarii
a.) Gestionarea fondurilor si a proiectului de catre tara candidata
Programul va fi gestionat in conformitate cu procedurile Sistemului Extins
de Implementare Descentralizat Phare (EDIS) stabilite in Decizia de acreditare
EDIS si in Acordul de implementare a EDIS (Acordul de implementare EDIS; EIM)
incheiat intre Romania si Comisie*2). Inaintea incheierii Acordului mentionat
anterior, implementarea se va face urmand procedurile Sistemului de implementare
descentralizat Phare (SID)*3). Cu toate acestea, descentralizarea extinsa se va
aplica cel mai tarziu incepand cu data aderarii.
Coordonatorul national al asistentei (CNA) va avea responsabilitatea
generala pentru programarea si monitorizarea programelor Phare. Responsabilul
national cu autorizarea finantarii (RNAF) si responsabilii cu autorizarea
programului (RAP) vor asigura ca programele sunt implementate in conformitate
cu procedurile stabilite in Decizia de acreditare EDIS si/sau in Manualul SID,
precum si cu alte instructiuni ale Comisiei si ca toate contractele necesare
implementarii Memorandumului de finantare sunt atribuite pe baza procedurilor
si documentelor standard definite si publicate recent de catre Comisia
Europeana in vederea implementarii actiunilor externe. CNA si RAP au o
responsabilitate comuna in privinta coordonarii programelor Phare (inclusiv
programul Phare de cooperare transfrontaliera), ISPA si SAPARD, precum si a
Fondurilor Structurale si de Coeziune.
Fondul National (FN) din cadrul Ministerului Finantelor din Romania, condus
de RNAF, va supraveghea gestionarea financiara a programului si va avea
responsabilitatea raportarii catre Comisia Europeana. RNAF va detine
responsabilitatea generala pentru gestionarea financiara a fondurilor Phare.
Acesta se va asigura ca sunt respectate regulile Phare, reglementarile si
procedurile referitoare la achizitii, raportare si gestionare financiara,
precum si normele comunitare de acordare a ajutoarelor de stat, si ca
functioneaza sistemul de raportare si informare cu privire la proiect. Aceasta
include responsabilitatea raportarii tuturor cazurilor suspecte si dovedite de
frauda sau nereguli. RNAF va avea raspunderea deplina asupra fondurilor Phare
ale unui program pana la incheierea acestuia.
------------
*2) In conformitate cu normele stabilite in Regulamentul Consiliului nr.
1605/2002 (Regulamentul financiar), in special art. 164, in Regulamentul
Comisiei 2342/2002 (Normele de aplicare a Regulamentului financiar) si in anexa
la Regulamentul Consiliului nr. 1266/1999.
*3) In conformitate cu normele stabilite in Regulamentul Consiliului nr.
1605/2002 (Regulamentul financiar), in Regulamentul Comisiei nr. 2342/2002
(Normele de aplicare a Regulamentului financiar) si in anexa la Regulamentul
Consiliului nr. 1266/1999.
b.) Dimensiunea proiectului
Toate proiectele vor fi mai mari de 2 milioane EUR, cu exceptia
urmatoarelor:
2003/005-778.02, Fondul Comun pentru Proiecte Mici (FCPM), avand in vedere
domeniul sau de aplicare
2003/005-778,03, Asistenta tehnica pentru programarea anuala si
implementarea viitoarelor programe de buna vecinatate si cooperare
transfrontaliera cu Serbia si Muntenegru (SeM), Ucraina (UA) si Moldova (MOL),
avand in vedere natura de constructie institutionala a proiectului.
c.) Termene de contractare si executare a contractelor; termene de
programare
Toate contractele trebuie incheiate pana la 30 noiembrie 2005. Perioada de
contractare nu poate depasi sub nici o forma termenul de 3 ani de la data
angajamentului global asumat.
Executarea tuturor contractelor trebuie sa se incheie pana la 30 noiembrie
2006, cu exceptia proiectului nr. 1, 2003/005-778.01 "Reabilitarea
Drumului National DN 59, sectorul dintre km 36+500 - km 63+428 de la Voiteg si
punctul de trecere a frontierei cu Serbia-Muntenegru de la Moravita" al
carui termen de executare a contractelor este 30 noiembrie 2007. Obiectivul
este sa se aiba in vedere evenimentele neprevazute care pot aparea in perioada
efectuarii lucrarilor, dupa cum s-a intamplat anterior cu proiecte asemanatoare
(conditii meteorologice etc.).
Angajamentele bugetare care nu au condus la plati timp de trei ani de la
data asumarii legale vor fi dezangajate.
d.) Procedura de verificare si incheiere a conturilor si recuperarea
fondurilor
Se va introduce o procedura de verificare si incheiere a conturilor in
conformitate cu dispozitiile art. 53 alin. 5 din Regulamentul financiar*4) si
ale art. 42 din Normele de aplicare ale Regulamentului financiar*5).
Orice nereguli sau fraude*6) descoperite in orice moment pe parcursul
implementarii programului vor conduce la recuperarea fondurilor de catre
Comisie.
Daca implementarea unei masuri nu pare sa justifice fie o parte, fie
totalitatea asistentei alocate, Comisia va efectua o analiza corespunzatoare a
situatiei, in special solicitand tarii beneficiare sa isi prezinte observatiile
intr-o perioada de timp determinata si sa corecteze neregulile.
In urma analizei mentionate in paragraful anterior, Comisia poate reduce,
suspenda sau anula asistenta legata de masurile respective, daca analiza scoate
la iveala nereguli, o utilizare necorespunzatoare a fondurilor sau
nerespectarea uneia dintre conditiile prevazute in memorandumul de finantare
si, in special, orice schimbare semnificativa care afecteaza natura sau
conditiile de implementare ale masurii pentru care nu s-a cerut aprobarea
Comisiei. Orice reducere sau anulare a fondurilor conduce la recuperarea
sumelor platite.
In cazul in care considera ca o neregula nu a fost corectata sau ca o parte
a unei operatiuni sau intreaga operatiune nu justifica partial sau total
asistenta acordata, Comisia va efectua o analiza corespunzatoare a situatiei si
va solicita tarii beneficiare sa isi prezinte observatiile intr-o perioada de
timp determinata. In urma analizei, daca tara beneficiara nu a luat masuri de
corectare a situatiei, Comisia poate:
(a) reduce sau anula orice avans;
(b) anula in totalitate sau partial asistenta acordata pentru masura respectiva.
Comisia trebuie sa stabileasca dimensiunea masurii corective, avand in
vedere natura neregulii constatate si gravitatea oricaror deficiente in
sistemele de control si de gestionare.
Orice fonduri neutilizate pana la data de expirare a programului vor fi
recuperate de Comisie. O declaratie finala scrisa, insotita de documentatia
aferenta, va fi emisa de catre Responsabilul national cu autorizarea finantarii
(RNAF), la doua luni dupa ce toate platile au fost efectuate, in care este
prezentata suma totala contractata si achitata. Va fi inclusa si o balanta
finala a bancii care sa prezinte soldurile existente la Fondul National
(FN)/Agentia de implementare (AI) si la Oficiul de Plati si Contractare Phare
(OPCP).
Desi fondurile neutilizate si neeligibile sunt recuperate dupa expirarea
Memorandumului de finantare, se poate emite un ordin complementar de recuperare
dupa efectuarea auditului final privind corectitudinea si concordanta
contractelor si platilor, precum si conformitatea acestora cu dispozitiile
Memorandumului de finantare, luand in considerare opinia independenta a
auditului final.
RNAF va asigura rambursarea oricaror fonduri neutilizate sau a oricarei
plati necuvenite, intr-un interval de 60 de zile calendaristice de la data notificarii.
Daca RNAF nu returneaza suma pe care o datoreaza Comunitatii, tara beneficiara
trebuie sa plateasca aceasta suma Comisiei. Se vor aplica, referitor la sumele
nerestituite, penalizari pentru intarzierea platilor, prin aplicarea regulilor
prevazute in regulamentul financiar care reglementeaza bugetul Comunitatii.
------------
*4) Regulamentul Consiliului 1605/2002 din 25 iunie 2002.
*5) Regulamentul Comisiei 2342/2002 din 23 decembrie 2002.
*6) Conform definitiei de la pct. 8a (Masuri de audit si antifrauda in
statele candidate) din prezentul document.
e.) Fluxuri financiare
Comisia va transfera fonduri catre FN, in conformitate cu Memorandumul de
intelegere semnat de Comisie si de Romania in decembrie 1998. La cererea RNAF,
fondurile vor fi transferate intr-un cont bancar separat, in euro, care va fi
deschis si gestionat de catre FN, la o banca stabilita in prealabil si de comun
acord cu Comisia.
aa) Transferul de fonduri catre Fondul National
O suma egala cu pana la 20% din fondurile ce urmeaza a fi gestionate
local*, reprezentand prefinantarea*7), va fi transferata la FN in urma semnarii
Memorandumului de finantare si a Acordurilor de finantare (AF) intre FN si
Agentiile de implementare (AI)/Oficiul de Plati si Contractare Phare (OPCP).
Dispozitiile art. 2 si 13 din Memorandumul de intelegere privind infiintarea
Fondului National trebuie, de asemenea, sa fie respectate. In plus, RNAF
trebuie sa inainteze Comisiei desemnarea responsabililor desemnati ca RAP si o
descriere a sistemului implementat, subliniind fluxul informational dintre FN
si AI/OPCP si modul in care vor decurge platile.
Se vor efectua doua realimentari de fonduri egale cu pana la 30% fiecare
din fondurile gestionate local. A doua realimentare se va opera atunci cand 5%
din buget va fi platit de catre agentiile de implementare (AI) si de catre
OPCP. A treia realimentare poate fi ceruta atunci cand 35% din bugetul total in
vigoare a fost platit. A patra realimentare se va plati cand se achita 70% din
bugetul total in vigoare si cand toate cheltuielile au fost efectuate (si
anume, contractate in totalitate). Dupa cel mult doua luni de la efectuarea
tuturor platilor, Fondul National va prezenta un raport final de cheltuieli,
care va declansa operatia de regularizare a tuturor transferurilor raportata la
ultima cheltuiala efectuata, ceea ce in stadiul respectiv va reprezenta platile
efectuate (incetarea cheltuielilor)*8).
In mod exceptional, RNAF poate cere plata in avans a unor procente mai mari
decat cele mentionate mai sus, conform procedurilor prevazute in Memorandumul
de intelegere mentionat anterior. Nu se poate face nici o realimentare daca nu
au fost respectate etapele mentionate mai sus, in afara de cazul in care exista
o autorizare expresa prealabila a Comisiei in acest sens.
bb.) Transferul de fonduri catre Agentiile de implementare
Fondul National va transfera fonduri Agentiilor de implementare (AI),
inclusiv Oficiului de Plati si Contractare Phare (OPCP), in conformitate cu
Acordurile de finantare (AF) semnate de FN si de AI/OPCP, daca este cazul. Se
vor deschide conturi bancare pentru subprograme in numele Agentiei de
implementare/OPCP responsabile/responsabil cu administrarea financiara a
subprogramelor, conform art. 13 din Memorandumul de intelegere privind
infiintarea Fondului National.
In conformitate cu SID, fiecare acord de finantare va fi aprobat in
prealabil de catre Comisia Europeana. In cazul in care FN este agentul platitor
pentru OPCP/Agentia de implementare (AI), nu se vor efectua transferuri de
fonduri de la FN catre OPCP/AI. OPCP si Agentiile de implementare (AI) trebuie
sa fie fiecare conduse de catre un responsabil cu autorizarea programului
(RAP), numit de RNAF, dupa consultarea CNA. RAP va raspunde de toate operatiunile
efectuate de catre OPCP/AI.
Pentru contractele cu fonduri retinute pentru o perioada de garantie,
totalul general al fondurilor legat de aceste contracte, asa cum a fost
calculat de RAP si stabilit de catre Comisie, va fi platit Agentiei de implementare
inainte de incheierea oficiala a programului. Agentia de implementare isi asuma
responsabilitatea deplina de a depune fondurile pana la plata finala si de a se
asigura ca fondurile mentionate anterior vor fi folosite numai pentru a face
plati legate de clauzele de retinere.
Agentia de implementare isi asuma in continuare responsabilitatea deplina
fata de contractori, in sensul indeplinirii obligatiilor legate de clauzele de
retinere. Fondurile care nu au fost platite contractantilor dupa decontarea
platilor finale vor fi returnate Comisiei. Anual, Comisia va primi de la RNAF o
situatie generala a folosirii fondurilor depuse in conturi cu garantie si in
special a platilor efectuate din aceste conturi, precum si a dobanzilor
acumulate.
cc.) Dobanda
In principiu, toate conturile bancare*9) vor fi purtatoare de dobanda.
Dobanda va fi raportata Comisiei Europene. Prin decizia Comisiei, pe baza
propunerii RNAF, dobanda poate fi reinvestita in program.
------------
*7) Conform definitiei de la art. 81.1.b.i din Regulamentul financiar.
*8) Conform definitiei de la art. 105 din Normele de aplicare.
*9) In special, dar nu exclusiv, conturile detinute de FN, OPCP si AI.
f.) Agentiile de implementare vor raspunde de subprograme dupa cum urmeaza:
Agentia de implementare a intregului program va fi Ministerul Integrarii
Europene.
g.) Evaluarea impactului asupra mediului si conservarea naturii
Procedurile de evaluare a impactului asupra mediului, stabilite in
directiva privind evaluarea impactului asupra mediului (EIM)*10), se aplica in
totalitate pentru toate proiectele de investitii Phare. In cazul in care
Directiva EIM nu a fost inca transpusa in totalitate, procedurile trebuie sa
fie similare celor stabilite in directiva mentionata anterior. Daca un proiect
se afla sub incidenta anexei 1 sau a anexei 2 la Directiva EIM, indeplinirea
procedurii EIM trebuie sa fie documentata*11) corespunzator.
In cazul in care un proiect poate afecta zone importante pentru conservarea
naturii, trebuie realizata o evaluare*13) corespunzatoare, conform
dispozitiilor art. 6 din Directiva privind conservarea habitatelor
naturale*12).
Toate proiectele de investitii se indeplinesc cu respectarea legislatiei
comunitare din domeniul mediului. Fisele de proiect vor contine clauze
specifice in conformitate cu legislatia UE din domeniul mediului, in functie de
tipul de activitate desfasurata in cadrul fiecarui proiect de investitii.
------------
*10) Directiva 85/337/CEE; JO L 175/40; 05.07.1985; modificata de Directiva
97/11/CEE; JO L 73/5; 14.03.1997.
*11) In anexa EIM la fisa corespunzatoare proiectului de investitii.
*12) Directiva 92/43/CEE, JO 206/7, 22.07.1992.
*13) In anexa privind conservarea naturii la fisa corespunzatoare proiectului
de investitii.
h.) Reguli speciale pentru anumite componente ale programului
Planuri de finantare nerambursabila
In cazul planurilor de finantare nerambursabila, masurile exacte de
implementare vor fi precizate in fisele de proiect corespunzatoare, in baza
urmatoarelor principii:
- Procedurile si formatele care urmeaza a fi utilizate pentru implementarea
planurilor si acordarea finantarii vor urmari dispozitiile Ghidului practic. Se
va acorda o atentie speciala procesului de selectie a proiectelor beneficiare,
care trebuie realizata la nivel tehnic prin comitete de selectie formate din
experti numiti de catre autoritati, care cofinanteaza planurile, precum si de
catre administratiile din domeniu si grupurile de interes implicate in aceste
planuri de finantare.
- RAP pentru programul al carui plan de finantare nerambursabila este
finantat trebuie sa isi asume responsabilitatea contractuala si financiara
privind implementarea planurilor. In special, RAP trebuie sa aprobe in mod oficial
cererea de oferte, formularele de inscriere, criteriile de evaluare, precum si
procesul de selectie si rezultatele acestuia. De asemenea, RAP trebuie sa
semneze contractele de finantare nerambursabila cu beneficiarii si sa asigure
monitorizarea si controlul financiar corespunzator in temeiul autoritatii si
responsabilitatii sale. Cu aceasta rezerva, gestionarea planurilor poate fi
descentralizata de sub autoritatea RAP catre organismele corespunzatoare la
nivel sectorial si regional.
- Anterior acreditarii EDIS, va fi necesara aprobarea prealabila a
Delegatiei Comisiei Europene la Bucuresti, in conformitate cu dispozitiile
capitolului 6 din Ghidul practic (control prealabil descentralizat).
- Implementarea proiectelor selectate prin prestarea de lucrari si
servicii, furnizarea de materiale subcontractate de beneficiarii finali ai
finantarilor individuale, fac obiectul regulamentelor referitoare la achizitii
din Ghidul practic.
- In urma unei evaluari pozitive a capacitatii Agentiei de implementare de
a gestiona planurile, din punct de vedere operational si financiar, corect si
eficient (cf. Sectiunii 11 si anexei 4 din Ghidul de Programare Phare 2003),
Delegatia Comisiei Europene poate decide sa renunte la aprobarea prealabila
privind subcontractarea efectuata de catre beneficiarii finali ai finantarilor
nerambursabile individuale. Dispozitiile detaliate, mentionate anterior, care
reglementeaza rolul Delegatiei in etapa de subcontractare, vor fi mentionate,
daca este cazul, in schimbul de scrisori dintre Delegatie si Autoritatile
Nationale, dupa exercitiul de evaluare mentionat anterior.
- Planurile de finantare nerambursabila nu vor include proiecte pentru care
contributia Phare este mai mare de 2 MEUR si mai mica de 50 000 EUR. Se poate renunta
la aceasta limita inferioara ca urmare a evaluarii mentionate anterior
referitoare la capacitatea Agentiei de implementare de a da asigurari privind o
gestionare financiara sanatoasa. Aceasta limita inferioara nu se aplica in
cazul ONG-urilor.
Angajamentele financiare in termeni Phare vor fi operationale la data
semnarii contractelor de finantare nerambursabila de catre RAP din domeniu.
Proiectele se implementeaza integral inainte de data de expirare a executiei
contractului din prezentul Memorandum de finantare.
Fondul pentru Proiecte Mici
Fondul pentru Proiecte Mici va finanta proiecte de maximum 50 000 EUR (cu
contributie Phare). Nu va include investitii materiale, in afara celor
referitoare la mica infrastructura, care nu dau nastere la venituri nete
substantiale.
In ceea ce priveste Fondul pentru Proiecte Mici CBC, se pot utiliza maxim
7% din contributia Phare pentru cheltuieli referitoare la pregatirea,
selectarea, evaluarea si monitorizarea asistentei.
4. Monitorizare si evaluare
CCM (Comitetul Comun de Monitorizare) monitorizeaza implementarea
proiectului. Comitetul include Responsabilul national cu autorizarea finantarii
(RNAF), Coordonatorul national al asistentei (CNA) si serviciile Comisiei. CCM
se intruneste cel putin o data pe an pentru a examina toate programele cu
finantare Phare in scopul evaluarii progresului in indeplinirea obiectivelor
stabilite in memorandumurile de finantare si in Parteneriatul de aderare. CCM
poate recomanda schimbarea prioritatilor si/sau realocarea fondurilor Phare. In
plus, o data pe an, CCM evalueaza progresul inregistrat in toate programele de
asistenta de preaderare finantate de UE (Phare, ISPA si SAPARD).
Pentru programul Phare, CCM va fi asistat de subcomitetele de monitorizare
sectoriale (SMS) care vor include CNA, RAP-ul fiecarei agentii de implementare
(si OPCP, unde este cazul) si serviciile Comisiei. SMS va examina in detaliu
progresul inregistrat in fiecare program, inclusiv componentele si contractele
acestuia, grupate de CCM in sectoare de monitorizare adecvate. Fiecare sector
este condus de un SMS pe baza rapoartelor periodice de monitorizare elaborate
de Agentia de Implementare si a evaluarilor intermediare efectuate de
evaluatori independenti. SMS formuleaza recomandari privind aspectele de
gestionare si proiectare, asigurandu-se ca acestea sunt efectuate. SMS
raporteaza catre CCM, caruia ii prezinta avize detaliate privind toate
programele Phare finantate in sectorul sau.
Serviciile Comisiei se asigura ca o evaluare ulterioara se efectueaza dupa
incheierea programului.
5. Audit si masuri antifrauda
a) Efectuate de statele candidate*14)
In fiecare an vor fi trimise Comisiei un plan de audit si un rezumat al
rezultatelor auditurilor efectuate. Rapoartele de audit se pun la dispozitia
Comisiei.
Autoritatea nationala de control financiar competenta trebuie sa efectueze
un control financiar corespunzator privind implementarea programului.
Tarile beneficiare trebuie sa asigure investigarea si tratarea
corespunzatoare a cazurilor de frauda si nereguli, suspecte sau reale,
rezultate din controalele nationale si ale Comunitatii.
Prin neregula se intelege orice incalcare a dispozitiilor legislatiei
nationale sau comunitare*15), a prezentului Memorandum de finantare sau a
contractelor incheiate in temeiul acestuia sau care rezulta dintr-o actiune sau
omisiune a unui agent economic, care are sau poate avea efectul de prejudiciere
a bugetului general al Comunitatilor sau a bugetelor gestionate de acestea, fie
prin reducerea sau pierderea venitului acumulat din propriile resurse colectate
direct in numele Comunitatilor Europene, fie printr-o cheltuiala nejustificata.
Prin frauda se intelege orice actiune sau omisiune intentionata privind:
(i) folosirea sau prezentarea de documente ori raportari false, incorecte
sau incomplete, care are ca efect insusirea fara drept ori retinerea ilegala de
fonduri din bugetul general al Comunitatilor Europene sau din bugetele
gestionate de acestea ori in numele acestora;
(ii) nedivulgarea informatiilor care ar constitui incalcarea unei obligatii
specifice, avand acelasi efect;
(i) deturnarea acestor fonduri si folosirea lor in alte scopuri decat cele
pentru care au fost initial acordate.
Autoritatile nationale trebuie sa asigure functionarea unui mecanism de
control si raportare echivalent cu cel prevazut in Regulamentul Comisiei nr.
1681/94*9).
Toate cazurile de frauda si nereguli, reale sau suspectate, precum si toate
masurile legate de acestea, luate de autoritatea nationala, trebuie raportate
fara intarziere in special serviciilor Comisiei. Daca nu exista nici un caz
real sau suspectat de frauda si nici o neregula de raportat, tara beneficiara
trebuie sa instiinteze Comisia despre acest lucru in termen de doua luni de la
incheierea fiecarui trimestru.
------------
*9) JO L 178, 12.07.1994, pp. 43 - 46.
*14) In conformitate cu normele stabilite in art. 54 din Regulamentul
financiar.
*15) Definita ca totalitatea normelor comunitare care se aplica intre
partile la Memorandumul de finantare (de exemplu, acordurile europene,
Acordul-cadru, Memorandumul de intelegere privind instituirea Fondului National
etc.).
b) Adoptate de catre Comisie
Toate memorandumurile de finantare, precum si contractele incheiate ca
urmare a acestora sunt supuse supravegherii si controlului financiar de catre
Comisie (inclusiv de Biroul European Antifrauda) si auditurilor Curtii de
Conturi Europene. Acestea includ controale la fata locului si, atat timp cat
Sistemul extins descentralizat nu este inca aplicabil Agentiei de implementare
din tara candidata respectiva, masuri precum verificarea prealabila a
procedurilor de licitatie si contractare, efectuate de Delegatia CE din tara
candidata respectiva.
Pentru a asigura o protectie eficienta a intereselor financiare ale
Comunitatii, Comisia poate face controale si inspectii la fata locului conform
dispozitiilor Regulamentului Consiliului (Euratom, CE) nr. 2185/96*10).
Conturile si operatiunile Fondului National si, acolo unde este cazul, ale
O.P.C.P. si ale tuturor Agentiilor de implementare relevante pot fi controlate
dupa cum considera Comisia, de catre un auditor extern angajat de Comisie, fara
a aduce atingere atributiilor Comisiei si ale Curtii de Conturi a Comunitatilor
Europene, asa cum se mentioneaza in documentul "Conditiile generale
privind memorandumul de finantare", anexat la Acordul-cadru.
------------
*10) JO L 292, 15.11.1996, pp. 2 - 5.
6. Transparenta/publicitate
Fiecare responsabil cu autorizarea programului raspunde de asigurarea
masurilor necesare pentru o publicitate adecvata a tuturor activitatilor
finantate prin program. Acest lucru se va realiza in stransa legatura cu
Delegatia Comisiei Europene. Detalii suplimentare se regasesc in anexa
"Transparenta/publicitate" (anexata).
7. Conditii speciale
Pentru a implementa cu succes Programul "Initiativa Granite Externe
2003 pentru Romania", Guvernul Romaniei trebuie sa faca un efort deosebit
pentru identificarea si remedierea deficientelor si slabiciunilor in
gestionarea programelor de cooperare transfrontaliera. Pana la 31 martie 2004,
Coordonatorul national al asistentei va elabora si va prezenta Comisiei un plan
de construire a capacitatii de cooperare transfrontaliera, pentru perioada 2004
- 2006, in care sa precizeze actiunile necesare pentru intarirea agentiei de
implementare si a autoritatilor de implementare. Planul trebuie sa acopere
masurile necesare pentru a se asigura ca organismele mai sus mentionate au
personal corespunzator, angajat cu norma intreaga, bugete de functionare
corespunzatoare si ca sunt indeplinite toate celelalte conditii pentru
implementarea actualelor si viitoarelor programe de cooperare transfrontaliera.
Documentul va descrie primele actiuni concrete deja puse in practica pentru a
aduce capacitatea administrativa la un nivel adecvat pentru anul 2004 (resurse
umane si logistica: transport, acces la numere de telefon internationale etc.).
Nici un contract nu poate fi semnat inainte ca aceasta conditie sa fie
indeplinita cu exceptia proiectului nr. 3, 005-778.03/2003 "Asistenta
Tehnica pentru programarea multianuala si implementarea viitoarelor programe
transfrontaliere de vecinatate cu Serbia-Muntenegru (SeM), Ucraina (UA) si
Moldova (MOL)".
In cazul in care angajamentele convenite nu sunt indeplinite din motive
care intra in limitele competentelor Guvernului Romaniei, Comisia Europeana
poate sa modifice programul cu scopul ca, daca aceasta considera necesar,
Comisia sa poata anula tot programul sau o parte din acesta si/sau sa realoce
fondurile neutilizate in alte scopuri, in concordanta cu obiectivele
Programului Phare.
Bugetul pe alocari globale si per componenta - Romania
______________________________________________________________________________
| Programe | Buget Phare in MEUR |Total |Beneficiar*)|IFI*)|
Total|
| | |Phare | |
|global|
| |_________________________|______|____________|_____|______|
| |Investitie| Constructie |(I+CI)| | |
|
| | |Institutionala| | | |
|
|___________________|__________|______________|______|____________|_____|______|
|2003/005-778.01 | | | | | |
|
|___________________|__________|______________|______|____________|_____|______|
|Reabilitarea | 3.410 | 0.300 | 3.710| 1.240 | |
4.950|
|Drumului National | | | | | |
|
|DN 59, sectorul | | | | | |
|
|dintre km 36+500 - | | | | | |
|
|km 63+428 de la | | | | | |
|
|Voiteg si punctul | | | | | |
|
|de trecere a | | | | | |
|
|frontierei cu | | | | | |
|
|Serbia-Muntenegru | | | | | |
|
|de la Moravita | | | | | |
|
|___________________|__________|______________|______|____________|_____|______|
|2003/005-778.02 | | | | | |
|
|___________________|__________|______________|______|____________|_____|______|
|Fondul Comun pentru| 1.395 | 0.105 | 1.500| 0.156 | |
1.656|
|Proiecte Mici | | | | | |
|
|(FCPM) | | | | | |
|
|___________________|__________|______________|______|____________|_____|______|
|2003/005-778.03 | | | | | |
|
|___________________|__________|______________|______|____________|_____|______|
|Asistenta Tehnica | 0.00 | 1.35 | 1.35 | 0.000 | |
1.350|
|pentru programarea | | | | | |
|
|multianuala si | | | | | |
|
|implementarea | | | | | |
|
|viitoarelor | | | | | |
|
|programe | | | | | |
|
|transfrontaliere de| | | | | |
|
|vecinatate cu | | | | | |
|
|Serbia-Muntenegru | | | | | |
|
|(SeM), Ucraina (UA)| | | | | |
|
|si Moldova (MO) | | | | | |
|
|___________________|__________|______________|______|____________|_____|______|
|TOTAL | 4.805 | 1.755 | 6.560| 1.396 | |
7.956|
|___________________|__________|______________|______|____________|_____|______|
ANEXA D
PRIVIND INFORMAREA SI PUBLICITATEA PENTRU PROGRAMELE PHARE, ISPA SI SAPARD
ALE COMUNITATILOR EUROPENE
1. Obiectiv si sfera de actiune
Masurile de informare si publicitate privind asistenta din partea
Comunitatii Europene prin Programul Phare au intentia de a creste gradul de
constientizare a publicului si transparenta actiunilor UE, precum si de a crea
o imagine consistenta privind masurile respective in toate tarile beneficiare.
Informarea si publicitatea privesc masurile care primesc o contributie de la
Programul Phare.
2. Principii generale
Fiecare responsabil cu autorizarea programului care raspunde de
implementarea memorandumurilor financiare si a altor forme de asistenta va
raspunde pentru publicitatea la fata locului. Aceasta actiune se va desfasura
in cooperare cu Delegatiile Comisiei Europene, care vor fi informate asupra
demersurilor facute in acest scop.
Autoritatile nationale si regionale competente vor desfasura activitatile
necesare pentru a asigura aplicarea efectiva a acestor aranjamente si pentru a
colabora cu Delegatia Comisiei Europene la fata locului.
Masurile de informare si publicitate descrise mai jos se bazeaza pe
prevederile reglementarilor si deciziilor ce se aplica fondurilor structurale.
Acestea sunt:
- Reglementarea (CEE) 1159/2000 Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene
nr. L 130/30 din 31 mai 2000;
- Decizia Comisiei din 31 mai 1994; Jurnalul Oficial al Comunitatilor
Europene nr. L 152/39 din 18 iunie 1994.
Prevederi specifice privind ISPA sunt incluse in:
- Decizia Comisiei din 22 iunie 2001; Jurnalul Oficial al Comunitatilor
Europene nr. L 182/58.
Masurile de informare si publicitate trebuie sa fie conforme cu prevederile
reglementarilor si deciziilor mai sus mentionate. Un manual de conformitate
poate fi pus la dispozitia autoritatilor nationale, regionale si locale de
catre Delegatia Comisiei Europene din tara respectiva.
3. Informarea si publicitatea privind programele Phare
Informarea si publicitatea vor face subiectul unui set de masuri coerente,
definite de autoritatile nationale, regionale si locale competente, in
colaborare cu Delegatiile Comisiei Europene, pentru durata Memorandumului de
finantare, si va privi atat programele, cat si alte forme de asistenta.
Costul informarii si publicitatii referitoare la proiecte individuale va fi
suportat din bugetul alocat proiectelor respective.
Cand sunt implementate programe Phare, se vor aplica masurile mentionate
mai jos la lit. (a) si (b):
(a) Autoritatile competente din tarile beneficiare trebuie sa publice
continutul programelor si al altor forme de asistenta in forma cea mai
potrivita. Ele trebuie sa asigure faptul ca asemenea documente sunt distribuite
in mod corespunzator si trebuie sa le puna la dispozitia partilor interesate.
Ele trebuie sa asigure prezentarea consecventa pe tot teritoriul tarii
beneficiare a materialelor de informare si publicitate produse.
(b) Masurile de informare si publicitate la fata locului trebuie sa
cuprinda urmatoarele:
(i) In cazul investitiilor de infrastructura cu un cost ce depaseste 1
milion euro:
- panouri ridicate pe locurile respective, care sa fie instalate in
concordanta cu prevederile reglementarilor si deciziilor mentionate in
paragraful 2 de mai sus, si specificatii tehnice din manual, care sa fie
furnizate de catre Delegatia Comisiei Europene in tara respectiva.
- placute permanente pentru lucrarile de infrastructura accesibile
publicului larg, care sa fie instalate conform prevederilor reglementarilor si
deciziilor mentionate in paragraful 2 de mai sus, si specificatii tehnice din
manual care sa fie furnizate de catre Delegatia Comisiei Europene din tara
respectiva.
(ii) In cazul investitiilor productive, masuri pentru dezvoltarea
potentialului local si orice alte masuri beneficiind de finantare Phare, ISPA
sau SAPARD:
- masuri care sa constientizeze beneficiarii potentiali si publicul larg cu
privire la asistenta Phare, ISPA sau SAPARD, in concordanta cu reglementarile
citate la paragraful 3(b)(i) de mai sus;
- masuri adresate solicitantilor de ajutoare de stat, partial finantate de
Phare, ISPA sau SAPARD sub forma unei indicatii in formularele care trebuie sa
fie completate de asemenea solicitanti, ca parte a ajutorului vine din partea
UE si in mod special de la programele Phare, ISPA sau SAPARD, in concordanta cu
reglementarile de mai sus.
4. Vizibilitatea asistentei UE in cercurile de afaceri si printre
potentialii beneficiari si pentru publicul larg
4.1. Cercurile de afaceri
Cercurile de afaceri trebuie implicate cat mai mult posibil in asistenta
care le priveste in modul cel mai direct.
Autoritatile responsabile cu implementarea asistentei vor asigura existenta
canalelor potrivite pentru diseminarea informatiilor catre potentialii
beneficiari, in special catre intreprinderile mici si mijlocii. Acestea trebuie
sa cuprinda si o indicatie privind procedurile administrative care trebuie
urmate.
4.2. Alti beneficiari potentiali
Autoritatile responsabile cu implementarea asistentei vor asigura existenta
canalelor potrivite pentru diseminarea informatiilor catre toate persoanele
care beneficiaza sau care ar putea beneficia de masuri privind instruirea,
ocuparea fortei de munca sau dezvoltarea resurselor umane. In acest sens, se va
asigura cooperarea dintre organismele de invatamant profesional implicate in
ocuparea fortei de munca, afaceri si grupurile de afaceri, centrele de
instruire si organizatiile neguvernamentale.
Formulare
Formularele emise de autoritatile nationale, regionale sau locale privind
anuntarea, solicitarea si acordarea de fonduri nerambursabile de asistenta
destinate beneficiarilor finali sau oricarei alte entitati eligibile pentru
asemenea asistenta vor trebui sa indice faptul ca UE si in mod special
Programele Phare, ISPA sau SAPARD furnizeaza sprijinul financiar. Notificarea
de asistenta transmisa beneficiarilor va mentiona volumul sau procentul de
asistenta finantat de programul in cauza. Daca asemenea documente poarta stema
nationala sau regionala, ele vor purta de asemenea si insemnul UE de aceeasi
marime.
4.3. Publicul general
Media
Autoritatile competente vor informa mass-media, in maniera cea mai
potrivita, despre actiunile cofinantate de UE si in special de Phare, ISPA sau
SAPARD. Asemenea participare va fi reflectata in mod corect in aceasta
informare.
In acest scop, lansarea operatiunilor (dupa ce au fost adoptate de Comisie)
si fazele importante ale implementarii lor vor face subiectul unor masuri de
informare, cu precadere in mass-media regionala (presa, radio si televiziune).
Trebuie asigurata o colaborare corespunzatoare cu Delegatia Comisiei Europene
din tara beneficiara.
Principiile mentionate in cele doua paragrafe precedente se vor aplica
anunturilor, cum ar fi comunicate de presa sau comunicate de publicitate.
Actiuni informative
Organizarea de actiuni informative, cum ar fi conferinte, seminarii,
targuri si expozitii in legatura cu implementarea operatiunilor partial
finantate de Programele Phare, ISPA sau SAPARD va urmari sa faca explicita
participarea UE. Poate fi folosita ocazia pentru a se expune steagurile
europene in camerele unde au loc intalniri si se pune emblema UE pe documente,
in functie de situatie. Delegatia Comisiei Europene din tara beneficiara va
ajuta, dupa necesitati, la pregatirea si realizarea acestor evenimente.
Materiale informative
Publicatiile (cum ar fi brosuri si pliante) despre programe si masuri
similare finantate sau cofinantate de Phare, ISPA sau SAPARD trebuie sa contina
pe pagina de titlu o indicatie clara a participarii UE, precum si simbolul UE,
in cazul in care stema nationala sau regionala este folosita.
In cazul in care asemenea publicatii includ o prefata, aceasta trebuie
semnata atat de persoana responsabila in tara beneficiara, cat si de delegatul
Comisiei, in numele acesteia, pentru a asigura ca participarea UE este clara.
Aceste publicatii se vor referi la organismele nationale si regionale
responsabile cu informarea partilor interesate.
Principiile mentionate mai sus se vor aplica, de asemenea, si materialelor
audiovizuale.
5. Aranjamente speciale privind panouri, placute permanente si postere
Pentru a asigura vizibilitatea masurilor finantate partial de programele
Phare, ISPA sau SAPARD, tarile beneficiare vor asigura faptul ca urmatoarele
masuri de informare si publicitate se supun urmatoarelor:
Panouri
Panourile care furnizeaza informatii privind participarea UE la finantarea
investitiei ar trebui ridicate la locul tuturor proiectelor in care
participarea UE ajunge pana la de 1 milion euro sau mai mult. Chiar in cazul in
care autoritatile nationale sau regionale competente nu ridica un panou care sa
anunte propria lor implicare in finantare, asistenta UE trebuie mentionata
oricum pe un panou special. Panourile trebuie sa fie de o marime
corespunzatoare anvergurii operatiunii (tinand seama de marimea cofinantarii
din partea UE) si trebuie sa fie pregatite conform instructiunilor prevazute in
manualul tehnic ce se poate obtine de la Delegatiile Comisiei Europene, la care
se face referire mai sus.
Panourile vor fi mutate din loc nu mai devreme de sase luni dupa terminarea
lucrarilor si inlocuite, in cazurile in care este posibil, de o placuta
permanenta in conformitate cu specificatiile descrise in manualul tehnic la
care se face referire mai sus.
Placute permanente
Placute permanente ar trebui amplasate in zonele accesibile publicului larg
(centre de congrese, aeroporturi, statii etc.). In plus fata de insemnul UE,
asemenea placute trebuie sa specifice partea finantata de UE, alaturi de o
mentiune a programului in cauza (Phare, ISPA sau SAPARD).
In cazul in care o autoritate nationala, regionala sau locala sau un alt
beneficiar decide sa ridice un panou, sa plaseze o placuta permanenta, sa
afiseze un poster sau sa ia orice alta masura pentru a da informatii despre
proiecte cu un cost mai mic de 1 milion euro, participarea UE trebuie de
asemenea sa fie indicata.
6. Prevederi finale
Autoritatile nationale, regionale sau locale implicate pot lua, in orice
situatie, masuri suplimentare, daca le considera a fi necesare. Ele vor
consulta Delegatia Comisiei Europene si o vor informa despre initiativele pe
care le au in vedere, astfel incat Delegatia sa poata participa in mod
corespunzator in realizarea acestora.
Pentru a inlesni implementarea acestor prevederi, Comisia, prin intermediul
Delegatiilor sale la fata locului, va asigura asistenta tehnica sub forma
indrumarii asupra cerintelor de design, in cazul in care este necesar. Se va
realiza un manual, scris in limba tarii respective, care va contine indicatii
detaliate in forma electronica si acesta va fi disponibil la cerere.