ORDONANTA Nr. 25 din 24 august 1992
privind calitatea in constructii
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 214 din 28 august 1992
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
In temeiul art. 107 alin. (3) din Constitutia Romaniei si al Legii nr.
81/1992,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Calitatea constructiilor este rezultanta totalitatii performantelor de
comportare a acestora in exploatare si a satisfacerii, pe intreaga durata de
existenta, a tuturor exigentelor utilizatorilor si colectivitatilor, exprimate
sau implicite.
Art. 2
Prevederile prezentei ordonante se aplica constructiilor de orice categorie
si instalatiilor aferente acestora, indiferent de forma de proprietate sau
destinatie - denumite in continuare constructii -, precum si lucrarilor de
modernizare, modificare, transformare, consolidare si de reparatii ale
acestora.
Art. 3
Prin prezenta ordonanta se instituie sistemul calitatii in constructii,
care sa conduca la realizarea si exploatarea unor constructii de calitate
corespunzatoare, in scopul protejarii vietii oamenilor, a societatii si a
mediului inconjurator.
Art. 4
Pentru obtinerea unor constructii de calitate corespunzatoare sint
obligatorii realizarea si mentinerea, pe intreaga durata de existenta a
constructiilor, a urmatoarelor exigente de performanta esentiale:
- rezistenta si stabilitate la solicitari statice si dinamice;
- siguranta in exploatare;
- siguranta la foc;
- sanatatea oamenilor si protectia mediului;
- izolatie termica, hidrofuga si economie de energie;
- protectie impotriva zgomotului.
Art. 5
Obligatiile prevazute la articolul precedent revin tuturor factorilor care
concura la conceperea, realizarea si exploatarea constructiilor, precum si la
postutilizarea lor.
Acesti factori sint: investitorii, cercetatorii, proiectantii, fabricantii
si furnizorii de produse pentru constructii, executantii, proprietarii, utilizatorii,
precum si autoritatile publice si asociatiile profesionale de profil.
Art. 6
In contractele ce se incheie ori, dupa caz, in dispozitiile sau
autorizatiile ce se emit, factorii prevazuti la articolul precedent au
obligatia inscrierii clauzelor referitoare la nivelul de calitate al
constructiilor corespunzatoare exigentelor de performanta, a garantiilor
materiale si a oricaror prevederi care sa conduca la realizarea acestor clauze.
In contracte nu se pot inscrie niveluri si cerinte referitoare la calitate
inferioare prevederilor din documentele tehnice normative in vigoare cu privire
la exigentele de performanta esentiale prevazute la art. 4.
Art. 7
Constructiile se clasifica in categorii de importanta in functie de
complexitate, destinatie, mod de utilizare, grad de risc sub aspectul
sigurantei, precum si dupa considerente economice.
CAP. 2
Sistemul calitatii in constructii
Art. 8
Sistemul calitatii in constructii reprezinta ansamblul de structuri
organizatorice, responsabilitati, regulamente, proceduri si mijloace, care
concura la realizarea calitatii constructiilor, in toate etapele de concepere,
realizare, exploatare si postutilizare a acestora.
Art. 9
Sistemul calitatii in constructii se compune din:
a) asigurarea documentelor tehnice normative in constructii;
b) certificarea calitatii produselor folosite la realizarea constructiilor;
c) agremente tehnice pentru noi produse si procedee;
d) verificarea proiectelor, a executiei lucrarilor de constructii si
expertizarea proiectelor si a constructiilor;
e) conducerea si asigurarea calitatii;
f) autorizarea si acreditarea laboratoarelor de analize si incercari in
activitatea de constructii;
g) asigurarea activitatii metrologice in constructii;
h) receptia constructiilor;
i) urmarirea comportarii in exploatare si interventii in timp;
j) postutilizarea constructiilor;
k) controlul de stat al calitatii.
Sistemul calitatii se aplica, in mod diferentiat, in functie de categoriile
de importanta ale constructiilor, conform regulamentelor si procedurilor de
aplicare a fiecarei componente a sistemului.
Art. 10
Documentele tehnice normative in constructii au ca obiect, in principal,
conditiile minime de calitate cerute constructiilor, produselor si procedeelor
utilizate in constructii, precum si modul de determinare si verificare a
acestora.
Art. 11
Certificarea calitatii produselor folosite in constructii se efectueaza
prin grija producatorului, in conformitate cu metodologia si procedurile
stabilite pe baza legii.
Se interzice folosirea de produse neomologate si fara certificarea
calitatii lor, la lucrarile de constructii la care trebuie sa se asigure
nivelul de calitate corespunzator exigentelor de performanta esentiale.
Art. 12
Agrementele tehnice pentru noi produse si procedee in constructii se
intocmesc si se elibereaza in vederea atestarii aptitudinii de utilizare, a
precizarii domeniului de folosire si a conditiilor de fabricatie, punere in
opera si de intretinere ale acestora.
Se interzice folosirea de noi produse si procedee pentru care nu exista
agremente tehnice la lucrarile de constructii la care trebuie sa se asigure
nivelul de calitate corespunzator exigentelor de performanta esentiale.
Art. 13
Verificarea proiectelor pentru executia constructiilor in ceea ce priveste
respectarea prevederilor din documentele tehnice normative referitoare la
exigentele de performanta esentiale se va face numai de catre specialistii
verificatori atestati, persoane fizice sau juridice, independenti de agentii
economici elaboratori ai proiectelor.
Se interzice aplicarea proiectelor si detaliilor de executie neverificate
in conditiile alineatului precedent, cu exceptia constructiilor de locuinte
parter, parter si etaj, cu inaltimea la cornise de maximum 8 m, cu maximum 4
apartamente, si anexele gospodaresti ale acestora, precum si constructiile
provizorii.
Verificarea executiei constructiilor este obligatorie si se efectueaza de
catre investitori prin diriginti de specialitate sau prin agenti economici de
consultanta, specializati.
Expertizele tehnice ale proiectelor si constructiilor se efectueaza numai
de specialisti atestati in acest scop.
Art. 14
Conducerea si asigurarea calitatii in constructii constituie o obligatie
principala a tuturor factorilor care participa la conceperea, realizarea si
exploatarea constructiilor printr-o strategie adecvata si prin masuri
specifice, elaborate si adoptate in scopul obtinerii atestarii si garantarii
calitatii constructiilor.
Art. 15
Autorizarea si acreditarea laboratoarelor de analize si incercari in
constructii se fac in conformitate cu prevederile legale.
Art. 16
Asigurarea activitatii metrologice in constructii se realizeaza conform
prevederilor legale privind etalonarea, verificarea si mentinerea in stare de
functionare a mijloacelor de masurare si control utilizate in acest domeniu.
Art. 17
Receptia constructiilor constituie atestarea realizarii acestora, in conformitate
cu documentatia de executie, pe baza examinarii lor nemijlocite si a
documentelor cuprinse in cartea tehnica a constructiei.
Cartea tehnica a constructiei cuprinde documente privitoare la conceperea,
realizarea, exploatarea si postutilizarea acesteia, se intocmeste prin grija
investitorului si se preda proprietarului constructiei, care are obligatia sa o
pastreze si sa o completeze la zi; prevederile din cartea tehnica a
constructiei referitoare la exploatare sint obligatorii pentru proprietar si
utilizator.
Art. 18
Urmarirea comportarii in exploatare a constructiilor se face pe toata
durata de existenta a acestora si cuprinde ansamblul de activitati privind
examinarea directa sau investigarea cu mijloace de observare si masurare specifice,
in scopul mentinerii exigentelor de performanta esentiale.
Interventiile la constructiile existente se refera la lucrari de
reconstruire, consolidare, transformare, extindere, desfiintare partiala,
precum si la lucrari de reparatii aferente structurilor de rezistenta si se
consemneaza obligatoriu in cartea tehnica a constructiei.
Art. 19
Postutilizarea constructiilor cuprinde activitatile de dezafectare,
demontare si demolare a constructiilor, de reconditionare si refolosire a
elementelor si produselor recuperabile, precum si de reintegrare in natura a
deseurilor nefolosibile, cu asigurarea protectiei mediului. Aceste activitati
vor fi avute in vedere inca din etapele de concepere si realizare a
constructiilor.
Art. 20
Controlul de stat al calitatii in constructii cuprinde inspectii si
verificari in realizarea si exploatarea constructiilor, in scopul respectarii,
de catre toti factorii implicati in conceperea, realizarea, utilizarea si
postutilizarea constructiilor, a prevederilor legale privind calitatea
acestora.
CAP. 3
Obligatii si raspunderi
Sectiunea 1
Obligatii si raspunderi ale investitorilor
Art. 21
Investitorii au urmatoarele obligatii principale referitoare la calitatea
constructiilor:
a) stabilirea nivelului calitativ ce trebuie realizat prin proiectare si
executie, pe baza documentelor tehnice normative, precum si a studiilor si
cercetarilor adecvate;
b) obtinerea acordurilor si avizelor prevazute de lege si a autorizatiei de
construire;
c) asigurarea verificarii proiectelor, prin specialisti verificatori
atestati;
d) anuntarea, cu 30 de zile inainte, organelor teritoriale ale Inspectiei
de Stat in Constructii, Lucrari Publice, Urbanism si Amenajarea Teritoriului, a
datei inceperii executiei lucrarilor de constructii sau reconstructii, a
modificarilor, consolidarilor si reparatiilor capitale;
e) asigurarea verificarii executiei corecte a lucrarilor de constructii
prin diriginti sau agenti economici consultanti, de specialitate;
f) actionarea de indata pentru solutionarea neconformitatilor, defectelor
si neconcordantelor proiectelor, sesizate pe parcursul executiei lucrarilor;
g) asigurarea receptiei lucrarilor de constructii pe faze de executie si la
terminarea lucrarilor;
h) intocmirea cartii tehnice a constructiei si predarea acesteia catre
proprietar.
Sectiunea a 2-a
Obligatii si raspunderi ale proiectantilor
Art. 22
Proiectantii de constructii raspund pentru indeplinirea urmatoarelor
obligatii principale referitoare la calitatea constructiilor:
a) precizarea, prin proiect, a categoriei de importanta a constructiei;
b) asigurarea, prin proiectele si detaliile de executie, a nivelului de
calitate corespunzatoare exigentelor de performanta, rezultat din clauzele
contractuale, documentele tehnice normative in constructii si celelalte
prevederi legale;
c) sustinerea proiectelor elaborate, in fata specialistilor verificatori
atestati, la cererea acestora;
d) elaborarea caietelor de sarcini, instructiunilor tehnice privind
executia lucrarilor, exploatarea, intretinerea, reparatiile si postutilizarea
constructiilor;
e) stabilirea, prin proiect, a fazelor de executie determinante pentru
lucrarile aferente exigentelor de performanta esentiale si participarea pe
santier la verificarile de calitate legate de acestea;
f) stabilirea modului de tratare a neconformitatilor, defectelor si
neconcordantelor aparute la executie, precum si urmarirea aplicarii pe santier
a solutiilor adoptate la cererea investitorului;
g) participarea la intocmirea cartii tehnice a constructiei si, la cerere,
la receptia lucrarilor executate.
Sectiunea a 3-a
Obligatii si raspunderi ale executantilor
Art. 23
Constructorul, in calitate de executant al lucrarilor de constructii, are
urmatoarele obligatii principale:
a) sesizarea investitorilor asupra neconformitatilor si neconcordantelor
constatate in proiecte, in vederea solutionarii;
b) inceperea executiei lucrarilor numai la constructii autorizate in
conditiile legii si numai pe baza si in conformitate cu proiecte verificate de
persoane atestate;
c) sa aiba angajati responsabili tehnici atestati, in scopul obtinerii unui
nivel minim necesar pentru conducerea si asigurarea calitatii productiei pe
care o realizeaza;
d) convocarea, in vederea verificarii lucrarilor ajunse la faze
determinante ale executiei, conform proiectului, a factorilor care trebuie sa
participe la receptie si asigurarea conditiilor necesare efectuarii
verificarilor, in scopul obtinerii acordului de continuare a lucrarilor;
e) tratarea neconformitatilor, defectelor si neconcordantelor aparute in
faza de executie numai pe baza solutiilor stabilite de proiectant cu acordul
investitorului;
f) utilizarea, in executia lucrarilor care conduc la realizarea exigentelor
de performanta esentiale, numai a produselor si procedeelor din proiect,
certificate sau pentru care exista agremente tehnice, precum si gestionarea
probelor martor;
g) respectarea proiectelor si detaliilor de executie pentru realizarea
nivelului de calitate corespunzator exigentelor de performanta rezultate din
clauzele contractuale, documentele tehnice normative in constructii si
celelalte prevederi legale;
h) sesizarea, in termen de 24 de ore, a Inspectiei de Stat in Constructii,
Lucrari Publice, Urbanism si Amenajarea Teritoriului in cazul producerii unor
accidente tehnice in timpul executiei lucrarilor;
i) supunerea la receptie numai a constructiilor care corespund cerintelor
de calitate si pentru care a predat investitorului documentele necesare
intocmirii cartii tehnice a constructiei;
j) aducerea la indeplinire, la termenele stabilite, a masurilor dispuse
prin actele de control sau prin documentele de receptie a lucrarilor de
constructii;
k) remedierea, pe proprie cheltuiala, a defectelor calitative aparute din
vina sa in perioada de garantie, stabilita potrivit legii.
Sectiunea a 4-a
Obligatii si raspunderi ale specialistilor verificatori de proiecte,
responsabililor tehnici ai executiei si expertilor atestati
Art. 24
Specialistii verificatori atestati raspund in mod solidar cu proiectantul
in ceea ce priveste asigurarea nivelului de calitate corespunzator exigentelor
de performanta esentiale.
Responsabilii tehnici atestati, in executie, raspund conform atributiilor
ce le revin pentru realizarea nivelului de calitate corespunzator exigentelor
de performanta esentiale, la lucrarile de constructii pentru care sint
angajati.
Expertii atestati, angajati pentru expertizarea unor proiecte sau lucrari
de constructii, raspund pentru solutiile date.
Sectiunea a 5-a
Obligatii si raspunderi ale proprietarilor
Art. 25
Proprietarii constructiilor au urmatoarele obligatii principale:
a) efectuarea la timp a lucrarilor de intretinere si reparatii care le
revin conform prevederilor legale si care sint prevazute in documentele tehnice
normative in constructii si in instructiunile de exploatare din cartea tehnica
a constructiei;
b) pastrarea si completarea la zi a cartii tehnice a constructiei;
c) asigurarea urmaririi comportarii in timp a constructiilor, conform
prevederilor din cartea tehnica si documentelor tehnice normative in
constructii;
d) efectuarea, dupa caz, de modificari, transformari, modernizari si
consolidari ale constructiei numai pe baza de proiecte intocmite de persoane
autorizate, avizate si verificate potrivit legii;
e) asigurarea realizarii lucrarilor de interventii asupra constructiilor,
impuse prin reglementari legale;
f) asigurarea efectuarii lucrarilor din etapa de postutilizare a
constructiilor, cu respectarea prevederilor legale in vigoare.
Sectiunea a 6-a
Obligatii si raspunderi ale utilizatorilor
Art. 26
Utilizatorii constructiilor au urmatoarele obligatii principale:
a) folosirea constructiilor conform instructiunilor de exploatare prevazute
in cartea tehnica a constructiei;
b) efectuarea la timp a lucrarilor de intretinere si reparatii care le
revin conform prevederilor legale;
c) efectuarea de modificari sau consolidari ale constructiei numai cu
acordul proprietarului si cu respectarea prevederilor prezentei ordonante;
d) efectuarea urmaririi comportarii in timp a constructiilor, conform
cartii tehnice a constructiei si contractului incheiat cu proprietarul.
Sectiunea a 7-a
Obligatii si raspunderi ale unitatilor de cercetare
Art. 27
Unitatile de cercetare in constructii au urmatoarele obligatii principale:
a) fundamentarea documentelor tehnice normative in constructii;
b) fundamentarea, elaborarea si experimentarea de solutii tehnice, produse
si procedee noi pentru constructii;
c) verificarea si controlul noilor produse si procedee propuse in vederea
eliberarii de agremente tehnice.
Sectiunea a 8-a
Obligatii si raspunderi comune
Art. 28
Factorii care participa la conceperea, realizarea, exploatarea si
postutilizarea constructiilor pot colabora cu asociatiile profesionale din
constructii cu privire la realizarea calitatii.
Art. 29
Raspunderea pentru realizarea si mentinerea, pe intreaga durata de
existenta, a unor constructii de calitate corespunzatoare, precum si pentru
indeplinirea obligatiilor stabilite prin procedurile si regulamentele elaborate
potrivit prevederilor prezentei ordonante, revine factorilor care participa la
conceperea, realizarea, exploatarea si postutilizarea acestora.
Art. 30
Proiectantul, verificatorul proiectului, executantul, responsabilul tehnic,
fabricantul si furnizorii de materiale si produse raspund fiecare potrivit
obligatiilor care le revin pentru viciile ascunse ale constructiei, ivite
intr-un interval de 10 ani de la predare, conform prevederilor din Codul civil,
precum si dupa indeplinirea acestui termen, pe toata durata de existenta a constructiei,
pentru viciile structurii de rezistenta rezultate din nerespectarea normelor de
proiectare si executie in vigoare la data realizarii ei.
Art. 31
Inspectia de Stat in Constructii, Lucrari Publice, Urbanism si Amenajarea
Teritoriului, precum si celelalte organisme similare cu atributii stabilite
prin dispozitii legale, raspund de exercitarea controlului statului cu privire
la aplicarea unitara a prevederilor legale in domeniul calitatii
constructiilor, de identificarea fenomenelor negative aparute in proiectarea,
executia, receptia lucrarilor si in urmarirea comportarii in timp a
constructiilor, precum si de constatarea contraventiilor, aplicarea
sanctiunilor prevazute de lege si, dupa caz, de oprirea lucrarilor realizate
necorespunzator.
CAP. 4
Sanctiuni
Art. 32
Constituie infractiuni si se pedepsesc cu inchisoare de la 5 la 15 ani si
interzicerea unor drepturi proiectarea si realizarea unei constructii ori
executarea oricarei modificari a acesteia, fara respectarea prescriptiilor
tehnice legale privind stabilitatea si rezistenta, daca acestea ar putea avea
drept consecinta pierderi de vieti omenesti, distrugerea ori degradarea unor
instalatii sau utilaje importante ori alte consecinte negative.
Faptele prevazute in alineatul precedent se pedepsesc cu inchisoare de la
10 la 20 de ani si interzicerea unor drepturi, daca au avut ca urmare
distrugerea totala sau partiala a constructiei, moartea sau vatamarea grava a
integritatii corporale ori a sanatatii uneia sau mai multor persoane,
distrugerea ori degradarea unor instalatii sau utilaje importante ori alte
consecinte grave.
Art. 33
Constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 2 ani
sau cu amenda de la 100.000 lei la 200.000 lei executarea de modificari la
constructie cu incalcarea prevederilor referitoare la aprobarea si executarea
acestora.
Art. 34
Constituie contraventie la prevederile prezentei ordonante urmatoarele
fapte, daca nu au fost savirsite in astfel de conditii incit, potrivit legii
penale, sa fie considerate infractiuni, si se sanctioneaza cu amenda:
I. De la 100.000 lei la 200.000 lei:
a) realizarea de constructii fara proiecte sau pe baza de proiecte
neverificate de specialisti atestati conform prevederilor legale;
b) neexecutarea obligatiilor privind urmarirea comportarii in timp a
constructiilor si a obligatiilor privind intretinerea, reparatiile si
consolidarile care decurg din aceasta urmarire;
c) realizarea de modificari, transformari, modernizari, consolidari care
pot afecta exigentele de performanta esentiale, fara proiect verificat de
specialisti atestati conform prevederilor legale, cu exceptia prevederilor de
la art. 13 alin. 2.
II. De la 50.000 lei la 100.000 lei:
a) elaborarea de proiecte incomplete sau continind neconcordante intre
diversele sectiuni ale acestora, care pot determina nerealizarea nivelului de
calitate al constructiilor corespunzator exigentelor de performanta esentiale,
precum si avizarea unor asemenea proiecte de verificatori atestati;
b) incalcarea prevederilor din documentele tehnice normative in constructii
referitoare la exigentele de performanta esentiale ale constructiei;
c) receptionarea constructiei cu incalcarea prevederilor legale;
d) necompletarea si nepastrarea cartii tehnice a constructiei conform
prevederilor legale;
e) stabilirea, in cadrul expertizei unor proiecte de executie sau lucrari
de constructii, a unor solutii care pot determina nerealizarea nivelului de
calitate al constructiilor corespunzator exigentelor de performanta esentiale.
III. De la 25.000 lei la 50.000 lei:
a) neprecizarea in proiect, a categoriei de importanta a constructiei si
nestabilirea fazelor determinante supuse controlului calitatii;
b) prevederea in proiect sau utilizarea unor produse necertificate sau
pentru care nu exista agremente tehnice;
c) nerespectarea prin proiecte a nivelului de calitate si a celorlalte
clauze contractuale referitoare la exigentele de performanta esentiale;
d) neorganizarea si neimplementarea sistemului de conducere si asigurare a
calitatii, inclusiv realizarea de constructii fara responsabili tehnici
atestati, corespunzator prevederilor art. 14;
e) neanuntarea prealabila a inceperii lucrarilor de constructii si reconstructii,
a reparatiilor capitale, consolidarilor sau modificarilor;
f) neexecutarea obligatiilor de intretinere a reparatiei care revin
proprietarilor, potrivit legii si care afecteaza nivelul de calitate
corespunzator exigentelor de performanta esentiale.
IV. De la 10.000 lei la 25.000 lei:
a) neconvocarea factorilor care trebuie sa participe la verificarea
lucrarilor ajunse in faze determinante ale executiei si neasigurarea
conditiilor de receptie;
b) lipsa nemotivata la receptia pe faze determinante, in urma convocarii
executantului;
c) nesolicitarea de catre investitor sau executant a solutiilor de
remediere a neconformitatilor, defectelor si neconcordantelor aparute in timpul
executiei, referitoare la exigentele de performanta esentiale;
d) neindeplinirea obligatiei de a stabili solutii pentru remedierea
neconformitatilor, defectelor sau neconcordantelor sesizate de investitor,
referitoare la exigentele de performanta esentiale;
e) neaplicarea solutiilor stabilite de proiectant, pentru rezolvarea
neconformitatilor, defectelor sau neconcordantelor aparute in timpul executiei;
f) nesesizarea Inspectiei de Stat in Constructii, Lucrari Publice, Urbanism
si Amenajarea Teritoriului in cazul producerii unor accidente tehnice, la constructiile
in executie;
g) neindeplinirea, la termenul stabilit, a masurilor cuprinse in actele de
control.
Art. 35
Sanctiunile contraventionale se aplica persoanelor juridice sau fizice,
dupa caz.
Art. 36
Constatarea contraventiilor prevazute la art. 34 si aplicarea sanctiunilor
se fac de catre persoane cu atributii de control stabilite potrivit legii.
Art. 37
Impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei si de aplicare a
sanctiunii, contravenientul poate face plingere in termen de 15 zile de la
comunicare.
Plingerea se depune la organul din care face parte agentul constatator,
care o va trimite de indata instantei competente.
Art. 38
In masura in care prezenta ordonanta nu dispune altfel, contraventiilor
prevazute la art. 34 li se aplica dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind
stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu exceptia cuantumurilor
amenzilor.
CAP. 5
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 39
Elaborarea regulamentelor si procedurilor pentru clasificarea
constructiilor in categorii de importanta si pentru componentele sistemului
calitatii prevazute la art. 9 se face prin grija Ministerului Lucrarilor
Publice si Amenajarii Teritoriului. Elaborarea, aprobarea si gestionarea documentelor
tehnice normative in constructii, atestarea tehnico-profesionala a
verificatorilor de proiecte, a responsabililor tehnici si a expertilor in
activitatea de constructii, eliberarea de agremente tehnice a noilor produse si
procedee in acest domeniu, autorizarea si acreditarea laboratoarelor de analize
si incercari se vor realiza prin grija Ministerului Lucrarilor Publice si
Amenajarii Teritoriului, cu participarea organismelor cu atributii stabilite
prin dispozitii legale.
Art. 40
Regulamentele si procedurile prevazute la art. 39, precum si normele pentru
elaborarea si aplicarea componentelor sistemului calitatii in constructii se
aproba prin hotariri ale Guvernului.
Art. 41
Executia constructiilor poate incepe numai dupa eliberarea autorizatiei de
construire, emise potrivit legii.
Autorizatia de construire se va elibera numai pentru proiecte verificate,
dupa caz, in conditiile stabilite la art. 13.
Art. 42
Controlul de stat al calitatii in constructii pentru constructiile din cadrul
obiectivelor militare cu caracter secret, stabilite prin ordin al ministrului
apararii nationale, se realizeaza de organele proprii ale acestui minister.
Art. 43
Prezenta ordonanta intra in vigoare de la data publicarii in Monitorul
Oficial al Romaniei.
Art. 44
Pe data intrarii in vigoare a prevederilor prezentei ordonante orice
dispozitii contrare isi inceteaza aplicarea.
PRIM-MINISTRU
THEODOR STOLOJAN
Contrasemneaza:
p. Ministrul lucrarilor publice
si amenajarii teritoriului,
Victor Dumitrache,
secretar de stat