ORDIN
Nr. 199 din 17 februarie 2003
pentru aprobarea Instructiunilor privind prevenirea si combaterea spalarii
banilor prin unitatile Trezoreriei statului
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 143 din 5 martie 2003
In baza prevederilor art. 14 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 18/2001
privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice,
ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Instructiunile privind prevenirea si combaterea spalarii banilor
prin unitatile Trezoreriei statului, cuprinse in anexa care face parte
integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Directia contabilitatii publice si Directia generala a Trezoreriei statului
din cadrul Ministerului Finantelor Publice, directiile generale ale finantelor
publice judetene si a municipiului Bucuresti, administratiile finantelor
publice ale comunelor, oraselor, municipiilor, precum si ale sectoarelor
municipiului Bucuresti, in cadrul carora functioneaza unitati teritoriale ale
Trezoreriei statului, vor lua masuri pentru ducerea la indeplinire a
dispozitiilor prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
INSTRUCTIUNI
privind prevenirea si combaterea spalarii banilor prin unitatile Trezoreriei
statului
In aplicarea prevederilor Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea si
sanctionarea spalarii banilor se emit urmatoarele instructiuni care
reglementeaza prevenirea si combaterea spalarii banilor prin unitatile
Trezoreriei statului.
Art. 1
Sunt supuse prevederilor Legii nr. 656/2002 urmatoarele operatiuni
efectuate prin Trezoreria statului:
a) operatiunile in numerar a caror limita minima in lei reprezinta
echivalentul a 10.000 euro, indiferent daca tranzactia se realizeaza prin una
sau mai multe operatiuni legate intre ele, privind:
- cumpararea/rascumpararea de certificate de trezorerie;
- depunerea/retragerea de garantii care, potrivit legii, se pastreaza in
conturi deschise la Trezoreria statului;
- depunerea/retragerea cautiunilor pentru contestatiile la actele de
executare silita sau la titlurile executorii;
- orice alte operatiuni care nu sunt exceptate de la raportare, potrivit
art. 3 alin. (8) din Legea nr. 656/2002;
b) orice operatiune neexceptata de la raportare, potrivit art. 3 alin. (8)
din Legea nr. 656/2002, pentru care exista suspiciuni sau informatii ca se
urmareste spalarea banilor, chiar daca valoarea acesteia este mai mica decat
limita minima prevazuta la lit. a).
Art. 2
(1) Desemnarea persoanelor implicate in aplicarea prevederilor Legii nr.
656/2002 si a prezentelor instructiuni, precum si natura si limitele
responsabilitatilor acestora vor fi stabilite astfel:
a) prin ordin al ministrului finantelor publice se desemneaza persoanele
din cadrul Directiei contabilitatii publice si persoanele din cadrul Directiei
generale a trezoreriei statului din cadrul Ministerului Finantelor Publice,
care au obligatia de a transmite zilnic, cu adresa de inaintare, Oficiului
National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor rapoartele primite zilnic
de la directiile trezorerie si contabilitate publica judetene si a municipiului
Bucuresti, precum si de la trezoreriile sectoarelor acestuia. O copie a
ordinului ministrului finantelor publice se transmite directiilor generale ale
finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti, precum si
administratiilor finantelor publice ale sectoarelor municipiului Bucuresti;
b) prin decizie a directorilor generali ai directiilor generale ale
finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti, dupa caz, se
desemneaza directorii directiilor trezorerie si contabilitate publica judetene
si a municipiului Bucuresti si directorii adjuncti ai trezoreriilor sectoarelor
municipiului Bucuresti, precum si inlocuitorii de drept ai acestora, care au
obligatia de a transmite cu adresa de inaintare, zilnic, rapoartele primite la
nivelul judetelor, al municipiului Bucuresti si al sectoarelor acestuia
persoanelor desemnate potrivit lit. a). In termen de 3 zile de la data intrarii
in vigoare a prezentelor instructiuni se transmit Directiei contabilitatii
publice si Directiei generale a trezoreriei statului din cadrul Ministerului
Finantelor Publice copii ale deciziilor directorilor generali ai directiilor
generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti;
c) directorii directiilor trezorerie si contabilitate publica judetene si a
municipiului Bucuresti vor desemna una sau mai multe persoane din cadrul
administratiilor finantelor publice ale comunelor, oraselor, municipiilor,
respectiv a municipiului Bucuresti, care au atributii in intocmirea si
transmiterea zilnica a rapoartelor, potrivit modelelor prevazute de lege,
distinct, pentru fiecare operatiune prevazuta la art. 1.
(2) Persoanele din cadrul trezoreriilor sectoarelor municipiului Bucuresti
care au atributii in intocmirea rapoartelor potrivit modelelor prevazute de
lege, distinct, pentru fiecare operatiune prevazuta la art. 1, se stabilesc de
catre directorii adjuncti ai acestora.
Art. 3
(1) Salariatii unitatilor operative ale Trezoreriei statului au obligatia
de a solicita copii ale documentelor de identificare ale tuturor clientilor
care, incepand cu data intrarii in vigoare a prezentelor instructiuni,
efectueaza operatiuni cu numerar peste limita minima prevazute de lege privind:
cumparari/rascumparari de certificate de trezorerie; depuneri/retrageri de
garantii si cautiuni la actele de executare silita sau la titlurile executorii;
alte operatiuni care nu sunt exceptate de la raportare, potrivit art. 3 alin.
(8) din Legea nr. 656/2002. Copii ale documentelor prin care se identifica
persoanele fizice sau persoanele juridice vor fi solicitate si retinute si
pentru operatiunile pentru care exista suspiciuni ori informatii ca se
urmareste spalarea banilor, chiar daca valoarea acestora este inferioara
limitei minime prevazute de lege. Documentele de identificare sunt:
- pentru persoane fizice, documentele de identitate;
- pentru persoane juridice, documentele de inmatriculare, precum si dovada
ca persoana fizica care conduce tranzactia reprezinta legal persoana juridica.
(2) Copiile documentelor de identificare ale clientilor unitatilor
Trezoreriei statului mentionati la alin. (1) trebuie sa cuprinda informatiile
prevazute la art. 10 alin. (1) din Legea nr. 656/2002 si se pastreaza ca anexe
la foile de varsamant-chitanta prin care au fost incasate sumele respective in
numerar sau la cotoarele certificatelor de trezorerie, dupa caz.
Art. 4
(1) Pentru fiecare tranzactie in numerar care depaseste echivalentul in lei
a 10.000 euro, aferenta operatiunilor prevazute la art. 1 lit. a), este
obligatorie intocmirea Raportului privind operatiunile cu sume in numerar care
depasesc echivalentul a 10.000 euro, conform modelului prezentat in anexa nr. 2
la Decizia Plenului Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii
Banilor nr. 657/2002 privind forma si continutul urmatoarelor rapoarte:
Raportul de tranzactii suspecte; Raportul privind operatiunile cu sume in
numerar care depasesc echivalentul a 10.000 euro; Raportul pentru transferurile
externe in si din conturi, pentru sume a caror limita minima este echivalentul
in lei a 10.000 euro.
(2) Raportul privind operatiunile cu sume in numerar care depasesc
echivalentul a 10.000 euro se intocmeste si in cazul tranzactiilor in numerar
efectuate de catre aceeasi persoana fizica sau juridica prin mai multe
operatiuni legate intre ele, a caror valoare totala depaseste echivalentul in
lei a 10.000 euro.
(3) Rapoartele privind operatiunile cu sume in numerar care depasesc
echivalentul a 10.000 euro se intocmesc de catre persoana/persoanele desemnate
conform art. 2 alin. (1) lit. c) si se transmit pe suport hartie si electronic
directorului directiei trezorerie si contabilitate publica judeteana, respectiv
a municipiului Bucuresti, sau directorilor adjuncti ai trezoreriilor
sectoarelor municipiului Bucuresti ori inlocuitorilor lor de drept, dupa caz.
(4) La finele fiecarei zile directorii directiilor trezorerie si
contabilitate publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, sau
directorii adjuncti ai trezoreriilor sectoarelor municipiului Bucuresti ori
inlocuitorii acestora transmit prin fax cu adresa de inaintare toate rapoartele
privind operatiuni cu sume in numerar care depasesc echivalentul a 10.000 euro,
primite in cursul zilei, la Directia contabilitatii publice sau la Directia
generala a trezoreriei statului, dupa caz, care ulterior sunt transmise in
original prin posta speciala.
Art. 5
(1) In cazul in care oricare dintre salariatii unitatilor operative ale
Trezoreriei statului are suspiciuni ca o operatiune care urmeaza sa fie
efectuata are ca scop spalarea banilor, indiferent de valoarea tranzactiei,
acesta va proceda la identificarea clientilor prin solicitarea de copii ale
documentelor de identificare si va informa de indata persoana/persoanele
desemnate conform art. 2 alin. (1) lit. c).
(2) Persoana/persoanele desemnate conform art. 2 alin. (1) lit. c) va/vor
consemna operatiunile respective in Raportul de tranzactii suspecte, conform
modelului prevazut in anexa nr. 1 la Decizia Plenului Oficiului National de
Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor nr. 657/2002, care se transmite de
indata, pe suport hartie si electronic, directorului directiei trezorerie si contabilitate
publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, sau al trezoreriei
sectorului municipiului Bucuresti, dupa caz.
(3) Operatiunea asupra careia exista suspiciuni ca ar avea drept scop
spalarea banilor poate fi efectuata fara intocmirea prealabila a Raportului de
tranzactii suspecte in cazul tranzactiilor care se impun a fi efectuate imediat
sau daca neefectuarea acestora ar zadarnici eforturile de urmarire a
beneficiarilor tranzactiei suspecte. In aceasta situatie Raportul de tranzactii
suspecte se transmite directorului directiei trezorerie si contabilitate
publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, sau directorului adjunct
al trezoreriei sectorului municipiului Bucuresti, dupa caz, ulterior efectuarii
operatiunii.
(4) In intelesul prezentelor instructiuni, sunt considerate operatiuni care
se impun a fi efectuate imediat si pentru care Raportul de tranzactii suspecte
se intocmeste ulterior operatiunile in numerar privind:
cumpararea/rascumpararea de certificate de trezorerie; depunerea/retragerea de
garantii care, potrivit legii, se pastreaza in conturi deschise la Trezoreria
statului; depunerea/retragerea cautiunilor pentru contestatiile la actele de
executare silita sau la titlurile executorii, precum si virarea in conditiile
legii a sumelor reprezentand garantii si cautiuni din conturile deschise la
Trezoreria statului in conturile proprii ale agentilor economici deponenti,
deschise la banci comerciale.
(5) Directorii directiilor trezorerie si contabilitate publica judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, sau directorii adjuncti ai trezoreriilor
sectoarelor municipiului Bucuresti ori inlocuitorii acestora, de indata ce au
primit un raport de tranzactii suspecte, il transmit in sistem electronic
Directiei contabilitatii publice sau Directiei generale a Trezoreriei statului,
dupa caz.
(6) La finele zilei Raportul de tranzactii suspecte transmis in sistem
electronic conform prevederilor alin. (5) va fi transmis si pe suport hartie
Directiei contabilitatii publice sau Directiei generale a trezoreriei statului,
dupa caz.
(7) Persoanele din cadrul Directiei contabilitatii publice sau Directiei
generale a trezoreriei statului, carora le-au fost stabilite atributii in
aplicarea Legii nr. 656/2002 prin ordin al ministrului finantelor publice, vor
sesiza imediat Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor
despre tranzactiile suspecte care le-au fost semnalate, solicitand acestuia
confirmarea primirii rapoartelor.
Art. 6
(1) Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor poate
dispune motivat suspendarea efectuarii operatiunilor care fac obiectul
Raportului de tranzactii suspecte, pe o perioada de 48 de ore. Acesta are
obligatia de a comunica Ministerului Finantelor Publice, in termen de 24 de
ore, decizia de suspendare a efectuarii operatiunii sau, dupa caz, masura
prelungirii acesteia, dispusa de Parchetul de pe langa Curtea Suprema de
Justitie, in conformitate cu prevederile art. 3 alin. (2) si (4) din Legea nr.
656/2002.
(2) Decizia de suspendare a efectuarii operatiunii sau, dupa caz, masura
prelungirii acesteia va fi comunicata de indata directorilor directiilor
trezorerie si contabilitate publica judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, si directorilor adjuncti ai trezoreriilor sectoarelor municipiului
Bucuresti sau inlocuitorilor lor de drept, dupa caz.
(3) In cazul in care Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii
Banilor nu a solicitat suspendarea efectuarii operatiunilor care fac obiectul
Raportului de tranzactii suspecte catre Ministerul Finantelor Publice in 24 de
ore de la instiintarea acestuia, se va comunica directorilor directiilor
trezorerie si contabilitate publica judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, si directorilor adjuncti ai trezoreriilor sectoarelor municipiului
Bucuresti sau inlocuitorilor lor de drept ca operatiunea sistata temporar poate
fi efectuata.
Art. 7
(1) Rapoartele scrise si/sau in format electronic, intocmite conform
prevederilor art. 4 si 5, se transmit de catre directiile trezorerie si
contabilitate publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, si de
trezoreriile sectoarelor acestuia la directiile de specialitate din cadrul
Ministerului Finantelor Publice, insotite de o adresa de inaintare, potrivit modelului
prevazut in anexa la prezentele instructiuni, dupa cum urmeaza:
a) la Directia generala a trezoreriei statului, pentru operatiuni privind
cumpararea/rascumpararea de certificate de trezorerie;
b) la Directia contabilitatii publice, pentru celelalte operatiuni
prevazute de prezentele instructiuni.
(2) Rapoartele primite la Ministerul Finantelor Publice vor fi transmise cu
adresa de inaintare Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii
Banilor de catre Directia contabilitatii publice sau de catre Directia generala
a trezoreriei statului, dupa caz, astfel:
a) rapoartele privind operatiuni cu sume in numerar care depasesc
echivalentul a 10.000 euro, cel tarziu in urmatoarea zi lucratoare de la
primirea acestora;
b) rapoartele de tranzactii suspecte, imediat ce au fost primite.
Art. 8
In vederea stabilirii in fiecare zi lucratoare a echivalentului in lei a
10.000 euro, directorii directiilor trezorerie si contabilitate publica
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, si directorii adjuncti ai
trezoreriilor sectoarelor municipiului Bucuresti sau inlocuitorii lor de drept
vor transmite persoanei/persoanelor desemnate conform art. 2 alin. (1) lit. c)
cursul de schimb al pietei valutare comunicat de Banca Nationala a Romaniei.
Art. 9
Toate datele care fac obiectul rapoartelor de tranzactii suspecte si al
rapoartelor privind operatiunile cu sume in numerar care depasesc echivalentul
a 10.000 euro au caracter confidential.
ANEXA 1
la instructiuni
- Model -
DIRECTIA TREZORERIE SI CONTABILITATE PUBLICA
JUDETEANA/A MUNICIPIULUI BUCURESTI/
TREZORERIA STATULUI A SECTORULUI
.............................................
Nr. ............../..........................
ADRESA DE INAINTARE
Ministerul Finantelor Publice
Directia contabilitatii publice/Directia generala a Trezoreriei statului
Va transmitem alaturat pe suport hartie/in forma electronica*):
- ..................................................... rapoarte privind
(se va inscrie numarul total de rapoarte transmise)
operatiunile cu sume in numerar care depasesc echivalentul a 10.000 euro, din
care de la: - ...............................................................
- ...............................................................
(se va inscrie denumirea unitatii operative a Trezoreriei
statului raportoare)
(sau, dupa caz)
- ......................................... rapoarte de tranzactii
suspecte,
(se va inscrie numarul total de rapoarte
transmise)
din care de la: - ..........................................................
- .........................................................,
(se va inscrie denumirea unitatii operative a Trezoreriei
statului raportoare)
aferente zilei de .............................
Certificam faptul ca datele din rapoartele intocmite pe suport
hartie/cuprinse in fisiere sunt complete, corecte si respecta prevederile Legii
nr. 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor si ale Deciziei
Plenului Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor nr.
657/2002, privind forma si continutul urmatoarelor rapoarte: Raportul de
tranzactii suspecte; Raportul privind operatiunile cu sume in numerar care
depasesc echivalentul a 10.000 euro; Raportul pentru transferurile externe in
si din conturi, pentru sume a caror limita minima este echivalentul in lei a
10.000 euro.
Director,
..................................
(numele, prenumele si semnatura)
*) Pentru rapoartele transmise in format electronic se va inscrie in adresa
de inaintare: fisierul se numeste "..............................", a
fost creat in data de .............. la ora de ......... si are dimensiunea de
......... K.