ORDIN Nr. 2066
din 8 februarie 2011
pentru aprobarea Normelor
metodologice privind stabilirea, varsarea si gestionarea sumelor care
constituie Fondul cultural national
ACT EMIS DE:
MINISTERUL CULTURII SI PATRIMONIULUI NATIONAL
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 176 din 14 martie 2011
In conformitate cu prevederile
art. 22 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 51/1998 privind îmbunătăţirea
sistemului de finanţare a programelor, proiectelor şi acţiunilor culturale,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 245/2001, cu modificările
şi completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 11 alin. (1) şi (4) din
Hotărârea Guvernului nr. 90/2010 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Culturii şi Patrimoniului Naţional, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul culturii şi patrimoniului naţional emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice privind
stabilirea, vărsarea şi gestionarea sumelor care constituie Fondul cultural
naţional, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - La data intrării în
vigoare a prezentului ordin, Ordinul ministrului culturii şi cultelor nr.
2.364/2005 pentru aprobarea
Normelor metodologice privind stabilirea, vărsarea şi gestionarea sumelor care
constituie Fondul cultural naţional, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.158 din 21
decembrie 2005, se abrogă.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul culturii şi patrimoniului naţional,
Kelemen Hunor
ANEXA
NORME METODOLOGICE
privind stabilirea,
vărsarea si gestionarea sumelor care constituie Fondul cultural naţional
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Fondul cultural
naţional este gestionat de Administraţia Fondului Cultural Naţional, instituţie
publică, cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Culturii şi
Patrimoniului Naţional, finanţată din venituri proprii şi subvenţii acordate de
la bugetul de stat, potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 802/2005
privind organizarea şi funcţionarea Administraţiei Fondului Cultural Naţional,
cu modificările ulterioare.
(2) Veniturile proprii ale Fondului cultural naţional
provin din sursele prevăzute la art. 21 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr.
51/1998 privind îmbunătăţirea sistemului de finanţare a programelor,
proiectelor şi acţiunilor culturale, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 245/2001, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în
continuare ordonanţa.
(3) Veniturile proprii ale
Fondului cultural naţional se încasează, se administrează şi se contabilizează
de Administraţia Fondului Cultura! Naţional, potrivit dispoziţiilor legale, şi
sunt utilizate pentru finanţarea nerambursabilă a programelor, proiectelor şi
acţiunilor culturale.
Art. 2. -In sensul prevederilor ordonanţei, următorii
termeni se definesc astfel:
a) prin operatori economici se înţelege persoanele juridice de drept privat, precum şi asociaţiile
familiale şi persoanele fizice autorizate potrivit legii, care desfăşoară
activităţile prevăzute la art. 21 alin. (1) din ordonanţă;
b) prin încasări/venituri, după caz, realizate de operatorii economici se înţelege acţiunea de
a încasa o sumă de bani într-o perioadă de timp şi care se reflectă în extrasul
de cont ori în registrul de casă;
c) prin reproducerile, copiile sau mulajele realizate, în condiţiile legii, după bunuri culturale mobile aflate
în proprietatea publică sau după monumentele ori componente ale monumentelor
istorice aflate în proprietatea publică, prevăzute
la art. 21 alin. (1) lit. a) din ordonanţă, se înţelege orice fel de
transpunere, în materiale identice sau diferite, prin orice mijloace tehnice,
din formă bidimensională în formă tridimensională ori din formă tridimensională
în formă bidimensională, a imaginii totale sau parţiale, a simbolului ori a
unei părţi componente caracteristice bunului respectiv;
d) prin bun cultural mobil, prevăzut la art. 21 alin. (1) lit. a) şi b) din ordonanţă, se
înţelege acel bun mobil care face parte din patrimoniul cultural naţional
mobil, conform prevederilor Legii nr. 182/2000 privind protejarea patrimoniului
cultural naţional mobil, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare;
e) prin monument istoric, prevăzut la art. 21 alin. (1) lit. a), c), i) şi o) din ordonanţă,
se înţelege orice bun imobil, aşa cum este definit de prevederile Legii nr.
422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicată, cu modificările
ulterioare;
f) prin publicaţii interzise
spre vânzare minorilor, prevăzute la art. 21 alin.
(1) lit. d) din ordonanţă, se înţelege materialele tipărite, care conţin
preponderent imagini şi/sau texte ce reprezintă nemijlocit organe sexuale, acte
sau raporturi sexuale ori aspecte
legate de viaţa sexuală, cu excepţia materialelor cu caracter didactic,
educativ, ştiinţific sau sanitar;
g) prin fonograme, prevăzute
la art. 21 alin. (1) lit. e) din ordonanţă, se înţelege fonogramele definite
conform prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 25/2006 privind întărirea
capacităţii administrative a Oficiului Român pentru Drepturile de Autor,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care conţin
preponderent sunete ce fac referire la organe sexuale, acte sau raporturi sexuale
ori aspecte legate de viaţa sexuală, violenţă fizică şi psihică, care
încurajează plăcerile sadice sau consumul de droguri, care detaliază tehnicile
criminale;
h) prin videograme a căror
vizionare nu este recomandată minorilor, prevăzute
la art. 21 alin. (1) lit. e) din ordonanţă, se înţelege videogramele definite
conform prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 25/2006, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, care conţin: scene de violenţă fizică
şi psihică repetată, scene cu conţinut de cruzime sau sadism, scene care
încurajează plăcerile sadice ori consumul de droguri, scene care detaliază
tehnicile criminale, scene de prezentare explicită a actului sexual, scene de
viol, scene care prezintă modalităţi de satisfacere a dorinţelor sexuale şi de
divertisment sexual, scene pornografice;
i) prin operatori economici
care comercializează bunuri culturale provenite din import, prevăzuţi la art. 21 alin. (1) lit.
g) din ordonanţă, se înţelege operatorii economici care introduc şi
comercializează pe teritoriul României, direct sau indirect, bunuri culturale
provenite din străinătate;
j) prin produse de artă
populară se înţelege produse manufacturate,
realizate în atelierele meşterilor tradiţionali, precum şi produse de
artizanat, realizate în serie, în ateliere specializate;
k) prin incinta sau domeniul
public aflată/aflat în zona de protecţie a monumentelor istorice proprietate
publică, prevăzute la art. 21 alin. (1) lit. i)
din ordonanţă, se înţelege monumentul istoric aflat în proprietatea publica sau
zona de protecţie a acestuia, în conformitate cu prevederile Legii nr.
422/2001, republicată, cu modificările ulterioare, aflată pe domeniul public;
l) prin operatori economici
care îşi desfăşoară activitatea în domeniul impresariatului artistic, prevăzuţi la art. 21 alin. (1) lit. k) din ordonanţă, se înţelege
impresarii artistici, aşa cum aceştia sunt definiţi de prevederile Ordonanţei
Guvernului nr. 21/2007 privind instituţiile şi companiile de spectacole sau
concerte, precum şi desfăşurarea activităţii de impresariat artistic, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 353/2007, cu modificările
ulterioare;
m) prin servicii
vocale cu conţinut erotic, prevăzute la art. 21
alin. (1) lit. I) din ordonanţă, se înţelege serviciile cu valoare adăugată
furnizate pe cale vocală, prin apelare telefonică, care conţin preponderent
sunete ce fac referire la acte sau raporturi sexuale ori aspecte legate de
viaţa sexuală;
n) prin servicii cu valoare
adăugată, prevăzute la art. 21 alin. (1) lit. I)
din ordonanţă, se înţelege serviciile definite în conformitate cu prevederile
art. 2 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu
caracter personal şi protecţia vieţii private în sectorul comunicaţiilor
electronice, cu modificările şi completările ulterioare;
o) prin cota prevăzută la
art. 21 alin. (1) lit. m) din ordonanţă se
înţelege 10% din preţul de cost al marcajelor holografice, prevăzut la art. 12
alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 25/2006, republicată, cu modificările
şi' completările ulterioare;
p) prin cota prevăzută la
art. 21 alin. (1) lit. n) din ordonanţă se
înţelege 10% din preţul de cost al marcajelor holografice, prevăzut la de art.
26 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 25/2006, republicată, cu modificările
şi' completările ulterioare;
q) prin investiţii
autorizate să se realizeze de către operatorii economici pentru construcţiile
amplasate în zona de protecţie ale monumentelor istorice proprietate publică, prevăzute la art. 21 alin. (1) lit. o) din ordonanţă, se înţelege
lucrări de investiţii, construcţii noi şi/sau consolidări, amenajări sau extinderi ale construcţiilor existente, amplasate în zonele de
protecţie ale monumentelor istorice, aflate în proprietate publică;
r) prin fonduri obţinute în
cadrul colaborării internaţionale, prevăzute la
art. 21 alin. (1) lit. p) din ordonanţă, se înţelege sumele puse la dispoziţia
Fondului cultural naţional de către organismele internaţionale, pe bază de
acorduri şi convenţii;
s) prin încasările Loteriei
Române se înţelege sumele realizate din
desfăşurarea activităţilor prevăzute la art. 6 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 159/1999 privind înfiinţarea Companiei Naţionale „Loteria
Română" - S.A., aprobată cu modificări prin Legea nr. 288/2001, cu
modificările ulterioare.
CAPITOLUL II
Stabilirea şi vărsarea sumelor datorate Fondului cultural naţional
Art. 3. - Sursele prevăzute la art. 21 alin. (1) din
ordonanţă reprezintă contribuţii încasate pentru Fondul cultural naţional, al
căror cuantum şi mod de determinare se stabilesc după cum urmează:
a) cota de 5%, prevăzută la
art. 21 alin. (1) lit. a) din ordonanţă, este adăugată la încasări, din care
s-a dedus TVA aferentă, fiind datorată de operatorul economic care, în baza
unui contract încheiat, în condiţiile legii, cu administratorul bunului - mobil
sau imobil - în cauză, realizează şi comercializează reproduceri, copii sau
mulaje ale acestuia;
b) cotele de 5% şi, respectiv,
2%, prevăzute la art. 21 alin. (1) lit. b)-c) din ordonanţă, sunt adăugate la
comisionul perceput pentru intermedierea vânzării, din care s-a dedus TVA
aferentă, fiind datorată de casa de licitaţie sau agenţia imobiliară care a intermediat vânzarea;
c) cotele prevăzute la art. 21 alin. (1) lit. d)-e) din
ordonanţă se adăugă la încasările totale, din care s-a dedus TVA aferentă,
fiind datorată de operatorii economici care editează publicaţiile în referinţă
respective care produc sau închiriază fonogramele/videog ramele;
d) cota de 3% prevăzută la art. 21 alin. (1) lit. f)
din ordonanţă este adăugată la încasările totale, din care s-a dedus TVA
aferentă, fiind datorată de operatorii economici care au editat tipăriturile în
cauză;
e) cota prevăzută la art. 21
alin. (1) lit. g) din ordonanţă este adăugată la încasările totale, din care
s-a dedus TVA aferentă, fiind datorată de operatorii economici care importă şi
comercializează, în condiţiile legii, bunurile culturale în cauză;
f) cota prevăzută la art. 21 alin. (1) lit. h) din
ordonanţă este adăugată la procentul perceput pentru intermedierea vânzării,
din care s-a dedus TVA aferentă, fiind datorată de operatorii economici care
intermediază vânzarea produselor în cauză;
g) cota prevăzută la art. 21
alin. (1) lit. i) din ordonanţă este adăugată la veniturile din activităţile
respective, din care s-a dedus TVA aferentă, fiind datorată de operatorii
economici care realizează aceste activităţi;
h) cota prevăzută la art. 21 alin. (1) lit. j) din
ordonanţă este adăugată la încasările totale, din care s-a dedus TVA aferentă,
fiind datorată de operatorii economici care realizează aceste activităţi;
i) cota prevăzută la art. 21 alin. (1) lit. j) din
ordonanţă este adăugată la încasările totale, din care s-a dedus TVA aferentă,
fiind datorată de operatorii economici care desfăşoară activităţile respective;
j) cota prevăzută la art. 21 alin. (1) lit. k) din
ordonanţă este adăugată la veniturile obţinute din activitatea de impresariat
artistic, din care s-a dedus TVA aferentă, fiind datorată de operatorii
economici care desfăşoară respectiva activitate;
k) cota prevăzută la art. 21 alin. (1) lit. o) din
ordonanţă este aplicată la devizul general al investiţiilor autorizate, fiind
datorată de titularul lucrărilor, persoană juridică;
l) cota prevăzută la art. 21
alin. (1) lit. ş) din ordonanţă se aplică la suma încasărilor totale realizate
în interval de o lună.
Art. 4. - Sumele reprezentând cotele instituite conform
art. 21 alin. (1) lit. a)-k) din ordonanţă se
calculează lunar de către plătitori, se înregistrează în contabilitatea
proprie, în conturi distincte, şi se varsă de către aceştia în bugetul Fondului
cultural naţional, până la data de 15 a lunii următoare.
Art. 5. - (1) Sumele reprezentând
cota instituită conform art. 21 alin. (1) lit. I) din ordonanţă se calculează lunar de către plătitori şi se
înregistrează în contabilitatea proprie, în conturi distincte.
(2) Sumele reprezentând cotele prevăzute la alin. (1)
se reţin şi se varsă în bugetul Fondului cultural naţional de către operatorii
reţelelor de comunicaţii electronice prin intermediul cărora au fost furnizate
serviciile respective.
(3) Obligaţia de vărsare aparţine plătitorilor, numai
în cazul în care aceştia sunt şi operatorii reţelelor de comunicaţii
electronice şi încasează sumele în mod direct de la beneficiar.
(4) Operatorii reţelelor de comunicaţii electronice pot
vărsa sumele reprezentând cota prevăzută la art. 21 alin. (1) lit. I) din ordonanţă până la data de 15 a lunii
următoare, fie celei în care acestea s-au încasat de la beneficiar, fie celei
în care furnizorii au încasat de la operatori contravaloarea serviciilor
oferite, după caz.
(5) In facturile lunare
eliberate de furnizor operatorilor reţelelor de comunicaţii electronice
prevăzuţi la alin. (2) se va evidenţia distinct suma reprezentând cota prevăzută
la art. 21 alin. (1) lit. I) din
ordonanţă.
Art. 6. - Sumele reprezentând cota prevăzută la art. 21
alin. (1) lit. m) din ordonanţă se calculează şi se varsă de către Uniunea
Producătorilor de Fonogramedin România, iar sumele reprezentând cota prevăzută
la art. 21 alin. (1) lit. n) din ordonanţă se calculează şi se varsă de către
Oficiul Român pentru Drepturile de Autor, până la data de 15 a lunii următoare
celei în care acestea s-au încasat de la beneficiar.
Art. 7. - Suma reprezentând cota prevăzută la art. 21
alin. (1) lit. o) din ordonanţă se calculează şi se varsă, la momentul
autorizării, de către titularul lucrărilor de investiţii autorizate, pe baza
devizului general al lucrării, urmând ca până la finele lunii următoare celei
în care s-a efectuat recepţia finală a lucrării să fie regularizată suma
datorată, în funcţie de devizul final al lucrării.
Art. 8. - Sumele datorate de Compania Naţională
„Loteria Română" - S.A. se calculează şi se virează până la data de 25 a
lunii următoare pentru încasările realizate în luna curentă.
Art. 9. - Responsabilitatea pentru corecta calculare a
sumelor reprezentând cotele instituite conform art. 21 alin. (1) din ordonanţă
revine întotdeauna plătitorilor.
Art. 10. -Virarea sumelor datorate Fondului cultural
naţional se evidenţiază în declaraţia lunară, conform modelului prezentat în
anexa care face parte integrantă din prezentele norme metodologice.
Art. 11. - Declaraţia lunară privind obligaţiile de
plată către Fondul cultural naţional se va depune direct la sediul
Administraţiei Fondului Cultural Naţional din Municipiul Bucureşti, situat în
str. Barbu Ştefănescu Delavrancea nr. 57, sectorul 1, sau prin poştă, până la
data de 25 a lunii în care se face plata, pentru luna anterioară.
Art. 12. - (1) Sumele se virează cu ordin de plată tip
trezorerie în contul RO40TREZ 7015061XXX006670, deschis la Trezoreria Operativă
a Sectorului 1, pe seama Administraţiei Fondului Cultural Naţional, având cod fiscal 17966770.
(2) Pentru disponibilităţile băneşti existente în
contul de trezorerie menţionat la alineatul precedent se acordă dobândă,
conform prevederilor legale în vigoare.
Art. 13. - In ordinul de plată operatorii economici vor
menţiona expres:
„Reprezintă contribuţia/restanţa/penalităţi pentru Fondul cultural naţional
de...........%, potrivit art. 21 alin. (1) lit.....din
Ordonanţa Guvernului nr.
51/1998 privind îmbunătăţirea
sistemului de finanţare a programelor, proiectelor şi
acţiunilor culturale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
245/2001, cu modificările şi completările
ulterioare, aferentă/aferente
lunii..................., anul......., pentru veniturile realizate, în sumă
de..................lei".
CAPITOLUL III
Elaborarea şi
execuţia bugetului Fondului cultural naţional
Art. 14. - (1) In cadrul Administraţiei Fondului
Cultural Naţional se constituie un compartiment distinct, abilitat să
gestioneze sumele care constituie Fondul cultural naţional, cu atribuţii în
asigurarea evidenţei colectării cotelor pe operatori economici, urmărirea
depunerii declaraţiei, precum şi corelarea sumelor cuprinse în declaraţii cu
sumele virate.
(2) Administraţia Fondului Cultural Naţional, prin
compartimentul prevăzut la alin. (1), va colabora îndeaproape cu organismele şi
instituţiile subordonate ale Ministerului Finanţelor Publice, abilitate să
realizeze controlul respectării obligaţiilor de plată a contribuţiilor la
Fondul cultural naţional, precum şi cu serviciile deconcentrate ale
Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional.
Art. 15. - Bugetul de venituri şi cheltuieli al
Fondului cultural naţional, întocmit de Administraţia Fondului Cultural
Naţional, se aprobă de către directorul acestei instituţii, cu acordul
ordonatorului principal de credite.
Art. 16. - Contul de execuţie bugetară a Fondului
cultural naţional se întocmeşte şi se raportează trimestrial şi anual la
termenele transmise de Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional (ca anexă
la situaţia financiară întocmită de Administraţia Fondului Cultural Naţional).
Art. 17. - Sumele încasate în cursul anului, conform
art. 21 alin. (1) din ordonanţă, şi neconsumate până la sfârşitul exerciţiului
financiar se reportează în anul următor.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale şi tranzitorii
Art. 18. - (1) Neachitarea cotelor la termenele prevăzute
la cap. II atrage perceperea
de majorări de întârziere, în conformitate cu dispoziţiile actelor normative
privind taxele şi impozitele datorate la bugetul de stat.
(2) Majorările de întârziere prevăzute la alin. (1) se
fac venituri la Fondul cultural naţional.
Art. 19. - (1) Neachitarea sumelor aferente cotelor
timp de două luni de la termenul prevăzut la art. 22 alin. (1) din ordonanţă
constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 2.000 lei la 3.000
lei, conform prevederilor art. 24 alin. (1) din ordonanţă.
(2) Calcularea necorespunzătoare a sumelor aferente
cotelor constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 1.500 lei la
2.500 lei, conform prevederilor art. 24 alin. (2) din ordonanţă.
(3) Contravenţiilor prevăzute
la alin. (1) şi (2) le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 20. - Controlul respectării obligaţiilor de plată
a contribuţiilor la Fondul cultural naţional, în condiţiile şi la termenele
stabilite în prezentele norme metodologice, precum şi constatarea
contravenţiilor prevăzute la art. 24 din ordonanţă se efectuează de către
reprezentanţii organelor cu atribuţii în domeniul controlului fiscal, precum şi
de împuterniciţi ai Administraţiei Fondului Cultural Naţional şi/sau ai
serviciilor publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Patrimoniului
Naţional, după caz.
Art. 21. - Prezentele norme metodologice intră în
vigoare la data aprobării lor prin ordin al ministrului culturii şi
patrimoniului naţional.
ANEXĂ
la normele metodologice
- Model -
DECLARAŢIE LUNARĂ
privind obligaţia de
plată la Fondul cultural naţional pe luna...................., anul..........
Denumirea plătitorului
........................................................................................
Codul fiscal............................, numărul/data
autorizaţiei/certificatului de înmatriculare
...............................
Sediul/Domiciliul:
localitatea...........................,
str...........................nr.........., bl.........., sc........,
ap.........., sectorul/judeţul ......................, codul poştal.................., telefon/fax...................
Conturi bancare
...........................
..........................
.........................
Banca
.......................
.......................
.......................
A.
Obligaţia de plată la Fondul cultural naţional
Contribuţia lunară, conform art. 21
alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 51/1998 privind îmbunătăţirea sistemului de finanţare a
programelor, proiectelor
şi acţiunilor culturale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 245/2001, cu modificările şi completările
ulterioare
|
Valoarea contribuţiei (lei)
|
Restante* (lei)
|
Total datorat (lei)
|
0
|
1
|
2
|
3=2*1
|
4
|
5=3+4
|
Litera
|
Procentul
|
Baza de calcul al
contribuţiei
(lei)
|
|
|
|
a)
|
5%
|
|
|
|
|
b)
|
5%
|
|
|
|
|
c)
|
2%
|
|
|
|
|
d)
|
20%
|
|
|
|
|
e)
|
20%
|
|
|
|
|
f)
|
3%
|
|
|
|
|
g)
|
2%
|
|
|
|
|
h)
|
2%
|
|
|
|
|
i)
|
2%
|
|
|
|
|
j)
|
1%
|
|
|
|
|
k)
|
1%
|
|
|
|
|
l)
|
10%
|
|
|
|
|
m)
|
10%
|
|
|
|
|
n)
|
10%
|
|
|
|
|
o)
|
3%
|
|
|
|
|
ş)
|
2%
|
|
|
|
|
TOTAL
|
|
|
|
|
* Se va specifica luna pentru care se declară restanţa.
B. Documentul de plată
Nr. crt.
|
Numărul documentului de plată
|
Explicaţia plăţii
(contribuţie lunară, restanţe,
penalităţi)
|
Suma
(lei)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cunoscând pedeapsa aplicată infracţiunii de fals în
acte publice, declar că am examinat această declaraţie şi, în conformitate cu
informaţiile furnizate, o declar corectă şi completă.
Numele.......................................
Prenumele....................................
Data............................................
Funcţia*).....................................
Semnătura şi ştampila.....................
*) Director/Director general sau altă persoană
autorizată.