ORDIN
Nr. 2129 din 8 noiembrie 2001
privind angajarea directorilor generali sau, dupa caz, a directorilor
institutiilor publice de cultura subordonate Ministerului Culturii si Cultelor
ACT EMIS DE: MINISTERUL CULTURII SI CULTELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 846 din 28 decembrie 2001
Ministrul culturii si cultelor,
in temeiul prevederilor art. 2 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr.
9/1996 privind imbunatatirea sistemului de finantare a institutiilor publice de
cultura finantate din venituri extrabugetare si alocatii de la bugetul de stat
sau de la bugetele locale, a sistemului de salarizare a personalului din aceste
institutii, precum si imbunatatirea salarizarii personalului din institutiile
si activitatile cu profil cultural, astfel cum a fost aprobata si modificata
prin Legea nr. 86/1996,
in conformitate cu dispozitiile art. 11 alin. (5) din Hotararea Guvernului
nr. 28/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Culturii si
Cultelor, cu modificarile si completarile ulterioare,
in vederea imbunatatirii managementului in institutiile publice de cultura
subordonate Ministerului Culturii si Cultelor, pentru asigurarea unui cadru
juridic de exigenta profesionala in relatiile Ministerului Culturii si Cultelor
cu directorii generali si, dupa caz, cu directorii acestor institutii,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
(1) Angajarea directorilor generali sau, dupa caz, a directorilor
institutiilor publice de cultura subordonate Ministerului Culturii si Cultelor
se face cu respectarea reglementarilor legale in vigoare.
(2) In temeiul ordinului prin care sunt numite in functie, persoanele
prevazute la alin. (1) vor incheia contractul individual de munca, potrivit
dispozitiilor legale in vigoare.
Art. 2
(1) Contractul individual de munca al directorilor generali sau, dupa caz,
al directorilor institutiilor publice de cultura se completeaza in mod
obligatoriu cu un act aditional intocmit conform modelului prevazut in anexa la
prezentul ordin, denumit in continuare contract-cadru.
(2) Contractul-cadru cuprinde obiectivele si indicatorii culturali si
economici care urmeaza sa se realizeze de catre institutia respectiva,
stabiliti de directiile de specialitate din cadrul Ministerului Culturii si
Cultelor si definitivati prin negociere la semnarea contractului.
Art. 3
(1) Contractul-cadru se incheie pe o perioada de 3 ani, cu posibilitatea
revizuirii anuale a obiectivelor si indicatorilor, dupa aprobarea bugetului de
stat ori in cursul exercitiului bugetar, daca imprejurarile intervenite impun
modificarea acestora.
(2) Directorii generali sau, dupa caz, directorii numiti in functie in
cursul exercitiului bugetar au obligatia sa incheie contractul-cadru cu respectarea
obiectivelor si a indicatorilor stabiliti anterior pentru institutia
respectiva.
Art. 4
(1) Directorii generali sau, dupa caz, directorii institutiilor publice de
cultura vor incheia contracte de munca, adaptate, cu salariatii nou-angajati,
precum si cu cei in exercitiu.
(2) Contractele de munca prevazute la alin. (1) vor cuprinde obligatiile
profesionale ce decurg din profilul functiilor, din obiectivele si din
indicatorii institutiei.
Art. 5
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul
ministrului culturii nr. 1.249 din 15 iulie 1996, publicat in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 181 din 7 august 1996.
Ministrul culturii si cultelor,
Razvan Theodorescu
ANEXA 1
CONTRACT - CADRU
Art. 1
Partile contractante
1. Ministerul Culturii si Cultelor, cu sediul in municipiul Bucuresti,
Piata Presei Libere nr. 1, sectorul 1, reprezentat prin
........................., in calitate de ordonator principal de credite,
si
2. Doamna/Domnul ................................, in calitate de director
general/director al ......................., au incheiat prezentul contract de
management, cu respectarea urmatoarelor clauze:
Art. 2
Obiectul contractului
Ministerul Culturii si Cultelor incredinteaza directorului
general/directorului, pe baza obiectivelor si a indicatorilor care fac obiectul
anexei nr. 1 ............ la prezentul contract, organizarea, conducerea si administrarea
institutiei publice ....................., denumita in continuare institutie,
precum si gestionarea patrimoniului si a mijloacelor materiale si banesti de
care aceasta dispune, cu respectarea dispozitiilor legale in vigoare.
Art. 3
Durata contractului
Prezentul contract se incheie pe o perioada de 3 ani.
In conditiile indeplinirii de catre directorul general/director a
obligatiilor asumate prin contract, la expirarea termenului prevazut partile
pot conveni prelungirea acestuia, cu modificarea corespunzatoare a anexei nr. 1
....... la prezentul contract.
Art. 4
Drepturile si obligatiile directorului general/directorului
A. Directorul general/directorul are urmatoarele drepturi:
1. sa fie salarizat in conformitate cu reglementarile legale stabilite
pentru institutiile bugetare, adica cu suma de ............................
lei, compusa din .................................;
2. sa beneficieze de concediu de odihna potrivit reglementarilor legale
emise pentru institutiile bugetare;
3. sa beneficieze de premii, conform normelor legale;
4. sa deconteze, cu documente justificative, cheltuielile de cazare,
diurna, transport si alte cheltuieli efectuate cu prilejul deplasarilor in
interes de serviciu, in tara si in strainatate, in conformitate cu normativele
stabilite prin reglementarile in vigoare.
B. Directorul general/directorul are urmatoarele obligatii:
1. sa asigure gestionarea si administrarea, in conditiile legii, a
integritatii patrimoniului institutiei;
2. sa indeplineasca obligatiile asumate, cuprinse in anexele nr. 1 ........
si 2 la prezentul contract, precum si obiectivele si indicatorii stabiliti
pentru institutie de catre Ministerul Culturii si Cultelor;
3. sa prezinte spre aprobare anual, pana la data de 20 septembrie,
programul minimal al proiectelor, actiunilor si ansamblul manifestarilor
culturale pe care urmeaza sa le realizeze institutia in anul urmator;
4. sa solicite Ministerului Culturii si Cultelor, atunci cand considera ca
este temeinic si oportun, modificarea obiectivelor si a indicatorilor
institutiei si a programelor minimale;
5. sa elaboreze si sa aplice strategii specifice in masura sa asigure
desfasurarea in conditii performante a activitatii curente si de perspectiva a
institutiei;
6. sa selecteze, sa angajeze, sa promoveze, sa sanctioneze si sa concedieze
personalul salariat, cu respectarea dispozitiilor legale;
7. sa stabileasca atributiile de serviciu pe compartimente ale personalului
angajat, conform regulamentului de organizare si functionare a institutiei,
aprobat de ministrul culturii si cultelor, precum si obligatiile profesionale
individuale de munca ale personalului de specialitate, prin elaborarea fiselor
postului;
8. sa actioneze pentru indeplinirea prevederilor bugetului anual de
venituri si cheltuieli al institutiei, initiind programe si masuri eficiente
pentru dezvoltarea si diversificarea surselor de venituri extrabugetare in
conditiile reglementarilor legale in vigoare;
9. sa asigure respectarea alocatiilor bugetare aprobate de Ministerul
Culturii si Cultelor, potrivit statului de functii aprobat;
10. sa organizeze la nivelul institutiei compartimentul de audit intern si
de control financiar preventiv;
11. sa reprezinte institutia in raporturile cu tertii;
12. sa incheie acte juridice in numele si pe seama institutiei, conform
competentelor sale;
13. sa prezinte trimestrial directiilor competente din cadrul Ministerului
Culturii si Cultelor situatia economico-financiara a institutiei, modul de
realizare a obiectivelor si indicatorilor, a proiectelor si programelor
asumate, inclusiv masurile pentru optimizarea activitatii acesteia, cand este
cazul;
14. sa ia masuri pentru asigurarea pazei institutiei si pentru asigurarea
pazei contra incendiilor in institutie;
15. sa stabileasca masuri privind protectia muncii, pentru cunoasterea de
catre salariati a normelor de securitate a muncii.
Art. 5
Drepturile si obligatiile Ministerului Culturii si Cultelor
A. Ministerul Culturii si Cultelor are urmatoarele drepturi:
1. sa pretinda directorului general/directorului indeplinirea obiectivelor,
programelor, indicatorilor si a celorlalte obligatii asumate prin semnarea
prezentului contract de management;
2. sa solicite directorului general/directorului prezentarea de rapoarte
privind stadiul realizarii proiectelor si programelor institutiei, a situatiei
economico-financiare si a altor documente referitoare la activitatea acesteia;
3. sa mentina sau sa diminueze subventia initial acordata institutiei, in
functie de respectarea programelor minimale contractate;
4. sa aprobe modificarea indicatorilor economico-financiari prevazuti in
bugetele anuale, precum si in programele minimale, in cazuri temeinic justificate,
potrivit legii;
5. sa analizeze periodic modul de indeplinire a obligatiilor pe care si
le-a asumat prin contract directorul general/directorul.
B. Ministerul Culturii si Cultelor are urmatoarele obligatii:
1. sa asigure institutiei, in limitele aprobate prin legea anuala a
bugetului de stat, fondurile necesare;
2. sa asigure conditiile pentru ca directorul general/directorul sa
primeasca toate drepturile stabilite de reglementarile legale pentru
institutiile bugetare;
3. sa asigure directorului general/directorului deplina libertate in
conducerea si organizarea activitatii institutiei, singurele limitari fiind
cele prevazute de lege si de prezentul contract;
4. sa asigure institutiei asistenta de specialitate, la solicitarea
acesteia.
Art. 6
Programul minimal, obiectivele si indicatorii culturali
Programul minimal, obiectivele si indicatorii culturali, la a caror
realizare se obliga directorul general/directorul, sunt precizate in anexa nr.
1 ..... la prezentul contract. Pe parcursul executarii contractului partile pot
sa modifice, de comun acord, obiectivele si indicatorii culturali, in scopul de
a le adapta la evolutia conjuncturala a institutiei.
Programul minimal, obiectivele si indicatorii culturali se stabilesc anual,
pe baza criteriilor de performanta, de catre directiile de specialitate din
cadrul Ministerului Culturii si Cultelor si se definitiveaza in conditiile
prevederilor prezentului contract.
Art. 7
Loialitate, confidentialitate
Directorul general/directorul este obligat sa isi foloseasca intreaga
capacitate de munca in interesul institutiei.
Directorului general/directorului ii sunt interzise orice activitati si
manifestari de natura sa prejudicieze interesul si prestigiul institutiei.
Pe durata contractului directorul general/directorul este obligat sa
pastreze cu rigurozitate confidentialitatea asupra datelor si informatiilor
referitoare la activitatea institutiei, care au un astfel de caracter sau care
sunt stabilite ca avand acest caracter de catre Ministerul Culturii si
Cultelor.
Art. 8
Raspunderea partilor
Pentru neindeplinirea sau pentru indeplinirea necorespunzatoare a
obligatiilor stabilite in prezentul contract partile raspund potrivit
reglementarilor legale.
Raspunderea directorului general/directorului este angajata pentru
nerespectarea prevederilor legale, ale prezentului contract si a dispozitiilor
sau ordinelor emise de ministrul culturii si cultelor.
Directorul general/directorul raspunde pentru daunele produse institutiei
prin orice act al sau contrar intereselor institutiei, prin acte de gestiune
imprudenta, prin utilizarea abuziva sau neglijenta a fondurilor institutiei.
In cazul in care exista indicii privind savarsirea unei infractiuni in
legatura cu functia pe care o detine, Ministerul Culturii si Cultelor are
obligatia de a sesiza de indata organele competente; pe perioada solutionarii
sesizarii contractul de management se suspenda.
Art. 9
Modificarea contractului
Prevederile prezentului contract pot fi modificate prin act aditional, cu
acordul ambelor parti.
Partile vor adapta contractul corespunzator reglementarilor legale
intervenite ulterior incheierii actului aditional si care ii sunt aplicabile.
Art. 10
Incetarea contractului
Prezentul contract inceteaza prin:
a) expirarea perioadei pentru care a fost incheiat, iar partile, oricare ar
fi aceasta, nu au solicitat renegocierea in vederea prelungirii; refuzul
Ministerului Culturii si Cultelor, comunicat in scris directorului
general/directorului, de a negocia prelungirea contractului este suficient
pentru ca acesta sa isi inceteze valabilitatea;
b) revocarea directorului general/directorului de catre Ministerul Culturii
si Cultelor, in cazul neindeplinirii obligatiilor precizate in contract;
c) renuntarea de catre directorul general/director la mandatul incredintat,
in situatia neasigurarii conditiilor prevazute in contract ori in alte situatii
intemeiate;
d) acordul partilor;
e) decesul sau punerea sub interdictie judecatoreasca a directorului
general/directorului;
f) desfiintarea, comasarea sau schimbarea regimului de functionare a
institutiei.
In cazurile prevazute la lit. b), c) si f) partea in cauza va acorda un
preaviz de 30 de zile.
Art. 11
Litigii
Litigiile izvorate din incheierea, executarea, modificarea, incetarea si
interpretarea clauzelor prezentului contract sunt de competenta instantelor
judecatoresti.
Art. 12
Alte clauze
Directorul general/directorul are dreptul sa solicite mediere, consultanta
si masuri de protectie din partea Ministerului Culturii si Cultelor in
solutionarea situatiilor conflictuale cu sindicatele si cu alte organizatii.
Art. 13
Dispozitii finale
Anexele nr. 1 si 2 la prezentul contract se intocmesc tinandu-se seama de
specificul fiecarei institutii si devin parte integranta a acestuia.
Prezentul contract a fost intocmit in 3 (trei) exemplare, cu urmatoarea
destinatie:
- 1 exemplar la ordonatorul principal de credite;
- 1 exemplar la oficiul juridic al ordonatorului principal de credite;
- 1 exemplar la directorul general/directorul institutiei.
Ministerul Culturii si Cultelor Institutia ................
Ordonator principal de credite, Director general/Director,
............................. ......................
ANEXA 1a)
la contractul-cadru
Denumirea institutiei
..............................
LISTA
programelor si proiectelor culturale minimale proprii prevazute pentru anul
2002
________________________________________________________________________________
Nr. Denumirea programului/ Nivelul Descrierea sumara a Suma Perioada
crt. proiectului cultural de programului/proiectului estimata de
interes si a coorganizatorilor
desfasurare
________________________________________________________________________________
ANEXA 1b)
la contractul-cadru
Institutii de spectacole
NOMENCLATOR
privind principalii indicatori culturali si economici care urmeaza sa se
realizeze conform normelor pentru aplicarea prevederilor Ordonantei Guvernului
nr. 9/1996 de catre ...........................
__________________________
|Anul de baza*)|Anul .....
|
___________________________________________________|______________|___________|
| 1. Personal | |
|
| a) Numar de personal conform statului de functii | |
|
| aprobat, | |
|
| din care: | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| - personal artistic | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| - personal tehnic | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| - personal administrativ | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| b) Numar de personal prevazut sa se realizeze, | |
|
| din care: | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| - personal artistic | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| - personal tehnic | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| - personal administrativ | | |
|___________________________________________________|______________|___________|
| 2. Numar de premiere | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| 3. Numar de refaceri | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| 4. Numar de spectacole, din care: | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| - la sediu | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| - in turnee | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| 5. Numar de spectatori, din care: | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| - la sediu | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| - in turnee | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| 6. Indice de ocupare a salii la sediu (%) | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| 7. Venituri totale, din care: | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| - venituri proprii | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| - subventii | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| 8. Cheltuieli totale, din care: | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| - cheltuieli de personal, inclusiv colaboratori | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| - cheltuieli de intretinere | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| - cheltuieli pentru reparatii capitale | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| - cheltuieli de capital | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| 9. Cheltuieli pe spectator, din care: | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| - din subventie | | |
|___________________________________________________|______________|___________|
| - din venituri proprii | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| 10. Gradul de acoperire din venituri proprii a | |
|
| cheltuielilor institutiei (%) | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| 11. Ponderea cheltuielilor de personal din totalul| |
|
| cheltuielilor (%) | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| 12. Gradul de acoperire a salariilor din subventie| |
|
| (%) | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
*) Datele referitoare la anul precedent.
ANEXA 1c)
la contractul-cadru
Muzee
NOMENCLATOR
privind principalii indicatori culturali si economici care urmeaza sa se
realizeze conform normelor pentru aplicarea prevederilor Ordonantei Guvernului
nr. 9/1996 de catre ..................................
__________________________
|Anul de baza*)|Anul .....
|
___________________________________________________|______________|___________|
| 1. Personal | |
|
| a) Numar de personal conform statului de functii | |
|
| aprobat | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| b) Numar de personal prevazut sa se realizeze | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| 2. Numar de expozitii, din care: | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| - expozitii permanente | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| - expozitii temporare | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| 3. Numar de vizitatori | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| 4. Venituri totale, din care: | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| - venituri proprii | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| - subventie | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| 5. Cheltuieli totale, din care: | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| - cheltuieli de personal, inclusiv colaboratori | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| - cheltuieli de intretinere | | |
|___________________________________________________|______________|___________|
| - cheltuieli pentru expozitii | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| - cheltuieli pentru reparatii capitale | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| - cheltuieli de capital | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| 6. Cheltuieli pe vizitator, din care: | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| - din subventie | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| - din venituri proprii | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| 7. Gradul de acoperire din venituri proprii a | |
|
| cheltuielilor institutiei (%) | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| 8. Ponderea cheltuielilor de personal in totalul | |
|
| cheltuielilor (%) | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| 9. Gradul de acoperire a salariilor din subventie | |
|
| (%) | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
*) Datele referitoare la anul precedent.
ANEXA 2
la contractul-cadru
BUGETUL DE VENITURI SI CHELTUIELI
aprobat pentru anul .........
VENITURI
1. Venituri proprii ..........................
2. Alocatii bugetare
..........................
3. Total surse de finantare
..........................
4. Ponderea subventiei in total surse (%) ..........................
CHELTUIELI
1. Cheltuieli pentru salarii
..........................
2. Cheltuieli pentru colaboratori externi
..........................
3. Alte cheltuieli salariale (C.A.S., ..........................
Fondul pentru plata ajutorului de somaj)
..........................
4. Cheltuieli pentru intretinere si gospodarire
..........................
5. Cheltuieli pentru reparatii capitale ..........................
6. Cheltuieli pentru activitati culturale,
..........................
din care:
- programe culturale proprii
..........................
- programul cultural minimal suportat din
subventia bugetara
..........................
7. Alte cheltuieli
..........................
8. Cheltuieli pentru investitii
..........................
TOTAL CHELTUIELI: ..........................