ORDIN
Nr. 1249 din 15 iulie 1996
ACT EMIS DE: MINISTERUL CULTURII
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 181 din 7 august 1996
In temeiul prevederilor art. 2 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 9/1996
privind imbunatatirea sistemului de finantare a institutiilor publice de
cultura finantate din venituri extrabugetare si alocatii de la bugetul de stat
sau de la bugetele locale, a sistemului de salarizare a personalului din aceste
institutii, precum si imbunatatirea salarizarii personalului din institutiile
si activitatile cu profil cultural, astfel cum a fost aprobata si modificata
prin Legea nr. 86/1996, ale Hotararii Guvernului nr. 642/1994, privind
organizarea si functionarea Ministerului Culturii, republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 199 din 30 august 1995,
in vederea imbunatatirii managementului in institutiile publice
cultural-artistice subordonate Ministerului Culturii, pentru asigurarea unui
cadru juridic de exigenta profesionala in relatiile Ministerului Culturii cu
directorii generali si, dupa caz, cu directorii acestora,
ministrul culturii emite urmatorul ordin:
Art. 1
(1) Angajarea directorilor generali si, dupa caz, a directorilor
institutiilor publice cultural-artistice subordonate Ministerului Culturii se
face cu respectarea reglementarilor legale in vigoare. Contractul individual de
munca, incheiat potrivit prevederilor Codului muncii si ale legislatiei civile
pe profil, se completeaza, in mod obligatoriu, pentru aceasta categorie de
personal, cu contractul intocmit dupa modelul anexat.
(2) Contractul cuprinde obiective, indicatori culturali si economici, care
se stabilesc de catre directiile specializate ale Ministerului Culturii si se
definitiveaza prin negociere la semnarea acestuia.
Art. 2
Directorii generali sau, dupa caz, directorii institutiilor publice
cultural-artistice vor incheia contracte de munca, adaptate, cu salariatii
nou-angajati, precum si cu cei in exercitiu. In continutul acestora se vor
mentiona, explicit, obligatiile profesionale individuale de munca ce decurg din
profilul functiilor, din obiectivele, din indicatorii culturali si economici ai
institutiilor respective.
Art. 3
Se recomanda aplicarea prevederilor art. 1 si 2 din prezentul ordin si in
sistemul celorlalte institutii publice cultural-artistice din subordinea
administratiei publice locale, unor structuri ale Ministerului Tineretului si
Sportului, Ministerului Apararii Nationale, Ministerului de Interne.
Art. 4
Directia strategie culturala, prognoza, management va lua masurile necesare
pentru publicarea prezentului ordin, impreuna cu anexele, in Monitorul Oficial
al Romaniei.
Ministrul culturii,
Viorel Marginean
CONTRACT-CADRU
Art. 1
Partile contractante
1. Ministerul Culturii, cu sediul in Bucuresti, Piata Presei Libere nr. 1,
sectorul 1, reprezentat prin ................... avand functia de .............
in calitate de ordonator principal de credite.
2. Institutia publica cu sediul in .................... reprezentata prin
........................ in calitate de ....................................
Art. 2
Obiectul contractului
Ministerul Culturii incredinteaza directorului general/directorului, pe
baza obiectivelor si a criteriilor de performanta care fac obiectul anexei nr.
1, organizarea, conducerea si dezvoltarea activitatii institutiei publice
......................... (denumita in continuare institutia), precum si
administrarea mijloacelor materiale si banesti de care aceasta dispune, cu
respectarea dispozitiilor legale in vigoare.
Art. 3
Durata contractului
Prezentul contract se incheie pe o perioada de ........., independent de
contractul individual de munca incheiat pentru functia de baza.
In conditiile indeplinirii de catre directorul general/director a
obligatiilor asumate prin contract, la expirarea termenului prevazut, partile
pot conveni prelungirea acestuia, cu modificarea corespunzatoare a anexei nr.
1.
Art. 4
Drepturile si obligatiile directorului general/directorului
A. Directorul general/directorul are urmatoarele drepturi:
1. sa fie salarizat in conformitate cu reglementarile legale stabilite
pentru institutiile bugetare, adica cu suma de ............. lei, compusa din
.....................; componentele sumei supuse indexarilor se vor majora
periodic cu procentele stabilite prin procedurile legale;
2. sa beneficieze de concediu de odihna potrivit reglementarilor legale
emise pentru institutiile bugetare;
3. sa beneficieze de premii, conform normelor legale*);
4. sa deconteze, cu documente justificative, cheltuielile de cazare,
diurna, transport si alte cheltuieli efectuate cu prilejul deplasarilor in
interes de serviciu, in tara si in strainatate, in conformitate cu plafoanele
stabilite prin reglementarile in vigoare.
-------------------------
*) Prevederile de la lit. A pct. 3 sunt valabile numai pentru institutiile
de cultura finantate din venituri extrabugetare si alocatii de la bugetul de
stat sau de la bugetele locale.
B. Directorul general/directorul are urmatoarele obligatii:
1. sa indeplineasca obligatiile asumate, cuprinse in anexa nr. 1, precum si
obiectivele si criteriile de performanta stabilite pentru institutia
respectiva;
2. sa elaboreze si sa aplice strategia necesara pentru buna desfasurare a
activitatii curente si de perspectiva a institutiei;
3. sa selecteze, sa angajeze, sa promoveze, sa sanctioneze si sa concedieze
personalul salariat, cu respectarea procedurilor legale;
4. sa stabileasca atributiile de serviciu pe compartimente ale personalului
angajat, conform regulamentului de organizare si functionare aprobat de catre
Ministerul Culturii, precum si obligatiile profesionale individuale de munca
ale personalului de specialitate;
5. sa actioneze pentru indeplinirea prevederilor bugetului anual de
venituri si cheltuieli al institutiei;
6. sa reprezinte institutia in raporturile cu persoane fizice sau juridice din
tara si din strainatate;
7. sa incheie acte juridice in numele si pe seama institutiei; actele
juridice pentru care, potrivit legii, este necesara aprobarea prealabila a
ministerului, le incheie potrivit aprobarii acestuia;
8. sa prezinte, trimestrial, directiilor competente ale Ministerului
Culturii, situatia economico-financiara a institutiei, modul de realizare a
obiectivelor si criteriilor de performanta, a proiectelor si programelor
asumate, inclusiv masurile pentru optimizarea activitatii acesteia, cand este
cazul;
9. raspunde de asigurarea integritatii patrimoniului institutiei.
Art. 5
Drepturile si obligatiile Ministerului Culturii
A. Ministerul Culturii are urmatoarele drepturi:
1. sa pretinda directorului general/directorului indeplinirea obiectivelor
si a criteriilor de performanta convenite prin semnarea prezentului contract de
management;
2. sa solicite directorului general/directorului prezentarea stadiului
realizarii proiectelor si programelor institutiei, a situatiei economico -
financiare si a altor documente referitoare la activitatea acesteia; sa mentina
sau sa diminueze subventia initial acordata in functie de respectarea
programelor minimale contractate;
3. sa analizeze periodic modul de indeplinire a obligatiilor pe care si
le-a asumat prin contract directorul general/directorul.
B. Ministerul Culturii are urmatoarele obligatii:
1. sa asigure institutiei, in limitele aprobate prin legea anuala a
bugetului de stat, fondurile care vor fi utilizate;
2. sa asigure conditiile pentru ca directorul general/directorul sa
primeasca toate drepturile stabilite de reglementarile legale pentru
institutiile bugetare;
3. sa asigure directorului general/directorului deplina libertate in
conducerea si organizarea activitatii institutiei, singurele limitari fiind
cele prevazute de lege si de prezentul contract;
4. sa asigure institutiei asistenta de specialitate.
Art. 6
Obiectivele si indicatorii culturali
Obiectivele si indicatorii culturali, la a caror realizare se obliga
directorul general/directorul, se precizeaza in anexa la contract. Pe parcursul
executarii contractului, partile pot sa modifice, de comun acord, obiectivele
si indicatorii culturali, in scopul de a le adapta la evolutia conjuncturala a
institutiei.
Obiectivele si indicatorii culturali se stabilesc de catre directiile de
specialitate ale Ministerului Culturii si se definitiveaza la semnarea
contractului.
Art. 7
Loialitate, confidentialitate
Directorul general/directorul este obligat sa isi foloseasca intreaga
capacitate de munca in interesul institutiei pe care o conduce.
Directorului general/directorului ii sunt interzise orice activitati si
manifestari de natura sa prejudicieze interesul si prestigiul institutiei. Pe
durata contractului, directorul general/directorul este obligat sa pastreze, cu
rigurozitate, confidentialitatea asupra datelor si informatiilor referitoare la
activitatea institutiei, care au un astfel de caracter sau care sunt stabilite
cu acest caracter de catre minister.
Art. 8
Raspunderea partilor
Pentru neindeplinirea sau pentru indeplinirea necorespunzatoare a
obligatiilor din prezentul contract, partile raspund potrivit reglementarilor
legale.
Raspunderea directorului general/directorului este angajata pentru
nerespectarea prevederilor legale ale prezentului contract si a dispozitiilor
sau ordinelor ministrului culturii.
Directorul general/directorul raspunde pentru daunele produse institutiei
prin orice act al sau contrar intereselor acesteia, prin acte de gestiune
imprudenta, prin utilizarea abuziva sau neglijenta a fondurilor institutiei.
In cazul in care sunt indicii privind savarsirea unei infractiuni in
legatura cu executarea contractului de management, ministerul are obligatia
sesizarii de indata a organelor competente, cu suspendarea contractului.
Art. 9
Modificarea contractului
Prevederile prezentului contract pot fi modificate prin acordul scris al
ambelor parti.
Partile vor adapta contractul corespunzator reglementarilor legale
intervenite ulterior incheierii acestuia si care ii sunt aplicabile.
Art. 10
Incetarea contractului
Prezentul contract inceteaza prin:
a) expirarea perioadei pentru care a fost incheiat, iar partile nu l-au
renegociat in vederea prelungirii;
b) revocarea directorului general/directorului de catre minister, in cazul
neindeplinirii obligatiilor precizate in contract;
c) renuntarea de catre directorul general/director la mandatul incredintat,
in situatia neasigurarii conditiilor prevazute in contract ori in alte situatii
intemeiate;
d) acordul partilor;
e) decesul sau punerea sub interdictie judecatoreasca a directorului
general/directorului;
f) desfiintarea, comasarea sau schimbarea regimului de functionare a
institutiei. In cazurile prevazute la lit. b), c) si f), partea in cauza va
acorda un preaviz de 30 de zile.
Art. 11
Litigii
Litigiile izvorate din incheierea, executarea, modificarea, incetarea si
interpretarea clauzelor prezentului contract, nerezolvate pe cale amiabila,
sunt de competenta instantelor judecatoresti.
Art. 12
Alte clauze
Directorul general/directorul are dreptul sa solicite mediere, consultanta
si masuri de protectie din partea ministerului in solutionarea situatiilor
conflictuale cu sindicatele si cu alte organizatii.
Art. 13
Dispozitii finale
Angajarea directorului general/directorului, precum si a intregului
personal al institutiei ....................... se face exclusiv prin concurs,
potrivit prevederilor art. 5 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 281/1993 cu
privire la salarizarea personalului din unitatile bugetare.
Anexele la prezentul contract se intocmesc potrivit datelor specifice
fiecarei institutii si devin parti integrante ale contractelor pentru care au
fost elaborate.
Prezentul contract, inregistrat sub nr. ............ la ordonatorul
principal de credite si sub nr. ............. la institutia publica
..........., a fost intocmit in 3 (trei) exemplare, cu urmatoarea destinatie:
- 1 exemplar la ordonatorul principal de credite;
- 1 exemplar la oficiul juridic al ordonatorului principal de credite;
- 1 exemplar la directorul general/directorul institutiei.
Ordonatorul principal de Directorul general/
credite bugetare, directorul institutiei,
......................... .......................
ANEXA 1 a)
- Institutii de spectacole -
NOMENCLATOR
privind principalii indicatori culturali si economici care urmeaza a se realiza
conform normelor pentru aplicarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 9/1996
de catre ...........................................
1. Personal
a) Numar de personal conform statului de functii aprobat ...........
din care:
- personal artistic ...................................................
- personal tehnic .....................................................
- personal administrativ .................... .........................
b) Numar de personal prevazut a se realiza ............................
din care:
- personal artistic ..................................................
- personal tehnic ....................................................
- personal administrativ .............................................
2. Numar de premiere .................................................
3. Numar de refaceri .................................................
4. Numar de spectacole ...............................................
din care:
- la sediu ...........................................................
- in turnee ..........................................................
5. Numar de spectatori ...............................................
din care:
- la sediu ...........................................................
- in turnee ..........................................................
6. Indice de ocupare a salii
- la sediu ......................................................... %
7. Venituri totale ...................................................
din care:
- venituri proprii ..................................................
- subventii .........................................................
8. Cheltuieli totale ................................................
din care:
- cheltuieli de personal, inclusiv colaboratori .....................
- cheltuieli de intretinere .........................................
- cheltuieli pentru montari si refaceri .............................
- cheltuieli pentru reparatii capitale ..............................
- cheltuieli de capital .............................................
9. Cheltuieli pe spectator ..........................................
din care:
- din subventie .....................................................
- din venituri proprii ..............................................
10. Gradul de acoperire
din venituri proprii a cheltuielilor institutiei ................ %
11. Ponderea cheltuielilor de personal din totalul cheltuielilor .... %
12. Gradul de acoperire a salariilor din subventie .................. %
ANEXA 1 b)
NOMENCLATOR*)
privind principalii indicatori culturali si economici care urmeaza a se realiza
conform normelor pentru aplicarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 9/1996
de catre ..................................................................
1. Personal
a) Numar de personal conform statului de functii aprobat ................
b) Numar de personal prevazut a se realiza ..............................
2. Numar de expozitii ...................................................
din care:
- expozitii permanente ..................................................
- expozitii temporare ...................................................
3. Numar de vizitatori ..................................................
4. Venituri totale ......................................................
din care:
- venituri proprii .....................................................
- subventie ............................................................
5. Cheltuieli totale ...................................................
din care:
- cheltuieli de personal, inclusiv colaboratori ........................
- cheltuieli de intretinere ............................................
- cheltuieli pentru expozitii ..........................................
- cheltuieli pentru reparatii capitale .................................
- cheltuieli de capital ................................................
6. Cheltuieli pe vizitator .............................................
din care:
- din subventie ........................................................
- din venituri proprii .................................................
7. Gradul de acoperire din venituri proprii a cheltuielilor
institutiei .......................................................... %
8. Ponderea cheltuielilor de personal din totalul cheltuielilor ........ %
9. Gradul de acoperire a salariilor din subventie ...................... %
ANEXA 2
BUGETUL DE VENITURI SI CHELTUIELI
aprobat pentru anul ..........
VENITURI
1. Venituri proprii ............................
2. Alocatii bugetare ............................
3. Total surse de finantare ............................
4. Ponderea subventiei in total surse (%) ............................
CHELTUIELI
1. Cheltuieli pentru salarii ...........................
2. Cheltuieli pentru colaboratori externi ...........................
3. Alte cheltuieli salariale (C.A.S., Fondul
pentru plata ajutorului de somaj) ...........................
4. Cheltuieli pentru intretinere si
gospodarire ...........................
5. Cheltuieli pentru RK ...........................
6. Cheltuieli pentru activitati culturale,
din care:
- programe culturale proprii ...........................
- programul cultural minimal din subventia
bugetara ...........................
7. Alte cheltuieli ...........................
8. Cheltuieli pentru investitii ...........................
TOTAL CHELTUIELI: ...........................