ORDIN Nr. 218
din 14 aprilie 2009
pentru aprobarea Normelor
metodologice privind conditiile de acordare a sprijinului financiar în vederea
promovarii vinurilor pe pietele tarilor terte în campaniile viticole
2008/2009-2012/2013, cheltuielile eligibile, modalitatile de plata, de
verificare si control
ACT EMIS DE:
MINISTERUL AGRICULTURII, PADURILOR SI DEZVOLTARII RURALE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 264 din 22 aprilie 2009
Văzând Referatul de aprobare al Direcţiei politici de
piaţă în horticultura şi industrie alimentară nr. 129.040 din 2 aprilie 2009,
având în vedere prevederile:
- Regulamentului (CE) nr. 479/2008 al Consiliului din
29 aprilie 2008 privind organizarea comună a pieţei vitivinicole, de modificare
a Regulamentului (CE) nr. 1.493/1999, a Regulamentului (CE) nr. 1.782/2003, a
Regulamentului (CE) nr. 1.290/2005 şi a Regulamentului (CE) nr. 3/2008 şi de
abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 2.392/86 şi a Regulamentului (CE) nr.
1.493/1999;
- Regulamentului (CE) nr. 555/2008 al Comisiei din 27
iunie 2008 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 479/2008 al Consiliului privind organizarea comună a pieţei
vitivinicole în ceea ce priveşte programele de sprijin, comerţul cu ţările
terţe, potenţialul de producţie şi privind controalele în sectorul vitivinicol;
- Regulamentului Comisiei (CEE) nr. 2.220/1985 al Comisiei din 22 iulie 1985 de stabilire a normelor
comune de aplicare a regimului de garanţii pentru produsele agricole, cu
modificările şi completările ulterioare;
- Legii nr. 1/2004 privind înfiinţarea, organizarea şi
funcţionarea Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, cu
modificările şi completările ulterioare;
- Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 67/2006
privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate finanţării politicii
agricole comune alocate de la Comunitatea Europeană, precum şi a fondurilor de
cofinantare şi prefinantare alocate de la bugetul de stat, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 492/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
- Hotărârii Guvernului nr. 1.228/2008 privind
stabilirea modului de acordare a sprijinului financiar comunitar producătorilor
din sectorul vitivinicol, cu modificările ulterioare,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 8/2009 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării
Rurale,
ministrul agriculturii,
pădurilor şi dezvoltării rurale emite următorul
ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice privind
condiţiile de acordare a sprijinului financiar în vederea promovării vinurilor
pe pieţele ţărilor terţe în campaniile viticole 2008/2009- 2012/2013,
cheltuielile eligibile, modalităţile de plată, de
verificare şi control, prevăzute în anexa care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul agriculturii,
pădurilor şi dezvoltării rurale,
Ilie Sârbu
ANEXA
NORME METODOLOGICE
privind condiţiile de acordare a sprijinului
financiar în vederea promovării vinurilor pe pieţele ţărilor terţe în campaniile viticole 2008/2009-2012/2013, cheltuielile eligibile, modalităţile de plată, de verificare şi control
Art. 1. - Prezentele norme metodologice stabilesc, la
nivel naţional, condiţiile de acordare a sprijinului financiar în vederea
promovării vinurilor pe pieţele ţărilor terţe în campaniile viticole
2008/2009-2012/2013, cheltuielile eligibile, modalităţile de plată, de
verificare şi control.
Art. 2. - In condiţiile prezentelor norme metodologice,
termenii şi expresiile de mai jos au următoarea semnificaţie:
a) program de promovare - un ansamblu de acţiuni coerente de o amploare suficientă pentru a contribui
la creşterea volumului informaţiilor cu privire la vinurile cu denumire de
origine controlată şi/sau indicaţie geografică şi a exportului acestora pe
pieţele ţărilor terţe;
b) măsură - activitatea de informare ori promovare
care se referă la vinurile cu denumire de origine controlată şi/sau indicaţie
geografică;
c) ţări terţe - ţări - altele decât statele membre ale Uniunii Europene - unde
pot fi realizate acţiuni de informare sau de promovare;
d) solicitanţi - societăţi româneşti producătoare de vinuri cu denumire de origine
controlată şi/sau indicaţie geografică ori organizaţii de producători,
organizaţii profesionale şi organizaţii interprofesionale care propun programe
de promovare a acestor vinuri în ţările terţe;
e) beneficiarii sprijinului financiar-solicitanţii menţionaţi mai sus ale căror programe au fost
selectate şi care au încheiat cu Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru
Agricultură contractul-tip de punere în aplicare a programului propus;
f) organism de punere în aplicare - persoane juridice cărora li se încredinţează printr-o procedură
concurentiala de către solicitanţi execuţia integrală sau parţială a acţiunilor
cuprinse în programul de promovare. Organismul
(organismele) de punere în aplicare trebuie să fie
independent(e) de solicitanţi.
Art. 3. - Măsurile eligibile pentru acordarea
sprijinului financiar în cadrul programului de promovare a vinurilor pe pieţele
ţărilor terţe sunt:
a) acţiuni de relaţii publice, măsuri de promovare sau
de publicitate, inclusiv la locul de desfacere către consumatorul final, care
subliniază în mod special avantajele vinurilor comunitare, în principal în ceea
ce priveşte calitatea, siguranţa alimentară ori respectarea mediului;
b) participarea la evenimente,
concursuri, târguri sau expoziţii de importanţă internaţională;
c) campanii de informare, în special privind regimurile
comunitare referitoare la denumirile de origine, indicaţiile geografice şi
producţia ecologică, însoţite şi de degustări;
d) studii ale noilor pieţe, necesare pentru extinderea
pieţelor de desfacere;
e) studii de evaluare a rezultatelor măsurilor de
promovare şi informare.
Art. 4. - La finanţarea măsurilor de promovare a
vinurilor pe pieţele ţărilor terţe, din valoarea cheltuielilor eligibile
contribuţia Comunităţii Europene nu depăşeşte 50%, cea de la bugetul de stat
este de 30%, iar contribuţia beneficiarului este de minimum 20%.
Art. 5. - Condiţii de eligibilitate:
a) vinurile să fie destinate consumului direct ori să
facă parte din categoria celor care se exportă sau pentru care există
posibilitatea de a fi exportate ori posibilitatea deschiderii de noi pieţe de
desfacere în ţările terţe vizate şi care prezintă o valoare adăugată ridicată;
b) originea vinurilor să fie precizată în cadrul
operaţiunii de informare ori de promovare pentru vinul cu denumire de origine
controlată şi/sau indicaţie geografică;
c) măsura eligibilă care beneficiază de sprijin
trebuie să fie clar definită, precizându-se inclusiv vinurile care pot fi luate
în considerare, acţiunea de marketing şi costul estimativ;
d) durata sprijinului pentru promovare şi informare nu
poate să depăşească 3 ani pentru acelaşi beneficiar şi aceeaşi ţară terţă;
e) mesajele de informare şi/sau de promovare se bazează
pe calităţile vinului, cu respectarea legislaţiei în vigoare în ţările terţe
pentru care sunt concepute;
f) beneficiarii trebuie să fie capabili să facă faţă
constrângerilor specifice ale comerţului cu ţări terţe şi să dispună de
suficiente resurse pentru a asigura punerea în aplicare a măsurii în cel mai
eficient mod cu putinţă;
g) disponibilitatea vinurilor propuse pentru promovare
din punct de vedere calitativ şi cantitativ, astfel încât să fie acoperită
cererea de pe piaţă pe termen lung după finalizarea operaţiunii de promovare.
Art. 6. - (1) Propunerile de programe de promovare a
vinurilor pe pieţele ţărilor terţe se vor întocmi cu respectarea cerinţelor şi
formatului din caietul de sarcini şi se depun la Ministerul Agriculturii,
Pădurilor şi Dezvoltării Rurale, denumit în continuare M.A.P.D.R.,
însoţite de următoarele documente:
a) cerere pentru aprobarea programului de promovare a
vinurilor europene pe pieţele ţărilor terţe;
b) fişa de identificare a programului;
c) fişa de informaţii privind solicitantul;
d) fişa de informaţii privind organismul de execuţie,
numai în cazul în care organismul de execuţie a fost selectat;
e) un buget estimativ exprimat în euro, suficient de
detaliat, care să permită identificarea, monitorizarea şi controlul programului
de promovare, precizând în special tipurile de cheltuieli prevăzute în anexa la
contractul-tip, semnat de persoana responsabilă de program;
f) angajamentul financiar semnat al solicitantului de
a-şi onora partea care îi revine din finanţare pe toată durata programului;
g) declaraţia semnată a solicitantului prin care se
atestă faptul că programul nu beneficiază de niciun alt sprijin financiar din
partea Uniunii Europene sau naţional;
h) certificat constatator de la registrul
comerţului/act de înregistrare în Registrul asociaţilor şi fundaţiilor, copii
ale bilanţului contabil din ultimii 3 ani, raport de activitate al
solicitantului, orice alt document care să permită evaluarea capacităţii
financiare, tehnice şi profesionale a solicitantului, respectiv a organismului
de execuţie;
i) descriere a acţiunilor similare realizate pe
parcursul ultimilor 2 ani, dacă au existat.
(2) M.A.PD.R. asigură întocmirea şi publicarea pe
propriul site a anunţului privind selecţia de oferte şi a caietului de sarcini
în termen de 7 zile lucrătoare de la publicarea prezentului ordin în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
(3) Data-limită de depunere la M.A.P.D.R. - Direcţia
politici de piaţă în horticultura şi industrie alimentară a propunerilor de
programe de promovare este 30 aprilie 2009, pentru campania viticolă 2008/2009, şi 6 august, pentru
campaniile viticole următoare.
(4) Beneficiarii trebuie să selecteze organismele
responsabile de punerea în aplicare a acţiunilor de informare şi promovare pe
bază concurenţială, de preferinţă înainte de transmiterea programelor de
promovare la M.A.P.D.R.
(5) Punerea în aplicare de către solicitant a anumitor
părţi din program se poate realiza cu respectarea următoarelor condiţii:
a) să dispună de o experienţă de cel puţin 5 ani în punerea
în aplicare a acestui tip de acţiuni;
b) să dispună de mijloacele necesare (financiare,
tehnice şi de personal de specialitate) pentru punerea în aplicare a
acţiunilor;
c) partea din program care
urmează a fi realizată de solicitant să nu reprezinte mai mult de 50% din
costul total al programului;
d) solicitantul să se asigure cu privire la costul
acţiunilor pe care intenţionează să le realizeze că nu depăşeşte tarifele
practicate în mod curent pe piaţă.
(6) Documentaţia programelor de promovare a vinurilor
pe pieţele ţărilor terţe va fi analizată şi selectată de către o comisie
stabilită prin ordin al ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării
rurale.
(7) Criteriile pe baza cărora se face selecţia
programelor sunt următoarele:
a) coerenţa strategiilor propuse cu obiectivele fixate;
b) calitatea acţiunilor propuse;
c) impactul estimat în ceea ce priveşte creşterea
cererii pentru produsele în cauză;
d) asigurări conform cărora operatorii implicaţi posedă
competenţa necesară (capacitate tehnică, financiară şi profesională, inclusiv
cunoaşterea mediului de afaceri specific din ţara-ţintă), iar costul măsurilor
ce urmează a fi puse în aplicare de către aceştia se încadrează în preţurile
normale de pe piaţă.
(8) In cazul în care documentaţia este incompletă,
comisia M.A.P.D.R. va solicita, în termen de 5 zile lucrătoare de la
constatare, completarea acesteia. Solicitantul trebuie să prezinte documentaţia
cerută cel târziu în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea înştiinţării de
completare.
(9) Comisia M.A.P.D.R. va comunica solicitanţilor
rezultatul selecţiei până la data de 20 mai 2009, pentru campania viticolă
2008/2009, şi până la 10 septembrie, pentru campaniile viticole următoare.
Art. 7. - Comisia M.A.P.D.R. va transmite Agenţiei de
Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură rezultatul selecţiei şi originalul
documentaţiilor până la data de 3 iunie 2009, pentru campania viticolă
2008/2009, şi până la 20 septembrie, pentru campaniile viticole următoare.
Art. 8. - (1) Până la 23 iunie 2009, pentru campania
viticolă 2008/2009, şi până la 20 octombrie, pentru campaniile viticole
următoare, Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură va încheia cu
solicitantul selecţionat contractul-tip de punere în
aplicare a programului de promovare.
(2) Incheierea contractului este condiţionată de
constituirea în favoarea Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură de
către solicitant a unei garanţii bancare de bună execuţie în cuantum de 5% din valoarea totală a
sprijinului financiar comunitar şi naţional.
(3) Garanţia de bună execuţie va fi valabilă pe toată
perioada de derulare a programului şi încă 6 luni de la finalizarea acestuia şi
se eliberează la cererea scrisă a contractantului, după constatarea de către
Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură a îndeplinirii obligaţiilor
contractuale.
(4) Se poate face plată în avans, după semnarea
contractului, constituirea unei garanţii bancare în favoarea Agenţiei de Plăţi
şi Intervenţie pentru Agricultură în valoare de 110% din suma a cărei plată se
cere în avans, la cererea beneficiarului.
(5) Cererea de plată a avansului privind sprijinul
financiar anual comunitar şi naţional se depune la Agenţia de Plăţi şi
Intervenţie pentru Agricultură nu mai târziu de 25 iunie pentru fiecare
exerciţiu financiar.
(6) Decontarea avansului se face pe baza documentelor
justificative înaintate la Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură.
(7) Acordarea avansului pentru anul 2, respectiv 3 de derulare a contractului se face numai după justificarea de
către beneficiara modului de utilizare a avansului acordat pentru anul
precedent.
(8) Incepând cu anul financiar 2009/2010, în funcţie de
acţiunile desfăşurate, plata se efectuează pe baza cererii de plată, însoţită
de documentele justificative, şi/sau a cererii de plată în avans.
(9) Sprijinul financiar anual comunitar şi naţional se
plăteşte în termen de 45 de zile lucrătoare de la depunerea cererii de plată,
dar nu mai târziu de 15 octombrie, în funcţie de creditele bugetare deschise.
Art. 9. - (1) Plata sprijinului financiar se realizează
conform Hotărârii Guvernului nr. 1.228/2008 privind stabilirea modului de
acordare a sprijinului financiar comunitar producătorilor din sectorul
vitivinicol, cu modificările ulterioare, şi Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 67/2006 privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate finanţării
politicii agricole comune alocate de la Comunitatea Europeană, precum şi a
fondurilor de cofinanţare şi prefinanţare alocate de la bugetul de stat, aprobată
cu modificări prin Legea nr. 492/2006, cu modificările şi completările
ulterioare, din bugetul M.A.P.D.R., de la titlul VIII „Proiecte cu finanţare
din fonduri externe nerambursabile postaderare", art. 56.06 „Programe din
Fondul European de Garantare Agricolă".
(2) Plata sprijinului financiar se face într-un cont
bancar al beneficiarului, care va fi utilizat exclusiv pentru toate
operaţiunile financiare (venituri şi cheltuieli) ce vor fi efectuate în cadrul
contractului de punere în aplicare a programului
selectat.
(3) Beneficiarul şi organismul/organismele de execuţie
trebuie să ţină o evidenţă contabilă analitică, care să permită identificarea
veniturilor şi cheltuielilor aferente executării acţiunilor prevăzute în
contract, şi sunt obligaţi să pună la dispoziţia Comisiei Europene, M.A.P.D.R.
şi a Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură toate informaţiile şi
documentele necesare pentru
verificarea respectării obligaţiilor asumate prin contract.
Art. 10. -Agenţia de Plăţi şi
Intervenţie pentru Agricultură efectuează controale la locul de desfăşurare a
acţiunilor de promovare, la sediul beneficiarului şi al organismului de
execuţie privind documentele justificative prezentate şi îndeplinirea tuturor
obligaţiilor stipulate în contract.
Art. 11. - (1) In caz de plată necuvenită, beneficiarul
rambursează sumele plus dobânzile calculate în funcţie de perioada dintre plată
şi rambursarea efectuată de către beneficiar conform art.97 din Regulamentul
(CE) nr. 555/2008 al Comisiei din 27 iunie 2008 de stabilire a normelor de
aplicare a Regulamentului (CE) nr. 479/2008 al Consiliului privind organizarea
comună a pieţei vitivinicole în ceea ce priveşte programele de sprijin,
comerţul cu ţările terţe, potenţialul de producţie şi privind controalele în
sectorul vitivinicol. Rata dobânzii aplicate este stabilită conform art. 86
alin. 2 lit. (b) din Regulamentul (CE, Euratom) nr. 2.342/2002 al Comisiei din
23 decembrie 2002 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE,
Euratom) nr. 1.605/2002 al Consiliului privind regulamentul financiar aplicabil
bugetului general al Comunităţilor Europene.
(2) In caz de fraudă sau neglijenţe grave, beneficiarul
rambursează diferenţa dublă dintre suma plătită iniţial şi suma datorată
efectiv.
(3) Sumele recuperate, precum şi dobânzile aferente se
plătesc în contul Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură şi sunt
deduse de aceasta din cheltuielile finanţate de Fondul European de Garantare
Agricolă (FEGA) proporţional cu participarea financiară comunitară.
Art. 12. - Nu se acordă sprijin financiar unei acţiuni
care beneficiază de sprijin conform art. 20 lit. (c) pct. (iii) din
Regulamentul (CE) nr. 1.698/2005 al Consiliului din 20 septembrie 2005 privind
sprijinul pentru dezvoltare rurală acordat din Fondul European Agricol pentru
Dezvoltare Rurală (FEADR) sau conform art. 2 alin. (3) din Regulamentul (CE)
nr. 3/2008 al Consiliului din 17 decembrie 2007 privind acţiunile de informare
şi promovare pentru produsele agricole pe piaţa internă şi în ţările terţe.
Art. 13. - Comunicările către Comisia Europeană privind
previziunile şi executarea programelor de promovare vor fi făcute de M.A.P.D.R.
în conformitate cu art. 21 din Regulamentul (CE) nr. 479/2008 al Consiliului
din 29 aprilie 2008 privind organizarea comună a pieţei vitivinicole, de
modificare a Regulamentului (CE) nr. 1.493/1999, a Regulamentului (CE) nr.
1.782/2003, a Regulamentului (CE) nr. 1.290/2005 şi a Regulamentului (CE) nr.
3/2008 şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 2.392/1986 şi a Regulamentului
(CE) nr. 1.493/1999, şi cu anexa VIII la Regulamentul (CE) nr. 555/2008.