ORDIN Nr. 2219
din 22 decembrie 2006
pentru aprobarea Normelor privind
stabilirea procedurii si a conditiilor de autorizare a antrepozitului de taxa
pe valoarea adaugata, prevazut la art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 8 din Legea
nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: MINISTERUL
FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 1040 din 28 decembrie 2006
In temeiul art. 11 alin. (5) din Hotărârea Guvernului
nr. 208/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor
Publice şi a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările şi
completările ulterioare,
în baza prevederilor art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 8
din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, cu
modificările şi completările ulterioare,
ministrul finanţelor publice emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele privind stabilirea
procedurii şi a condiţiilor de autorizare a antrepozitului de taxă pe valoarea
adăugată, prevăzut la art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 8 din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal, cuprinse în anexa*) care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Referirile la Codul fiscal din cuprinsul
normelor prevăzute la art. 1 reprezintă trimiteri la Legea nr. 571/2003 privind
Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 3. - Direcţiile generale ale finanţelor publice
judeţene şi a municipiului Bucureşti, organele fiscale teritoriale subordonate
acestora, precum şi Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili
vor lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 5. - Prezentul ordin intră în vigoare la data de 1
ianuarie 2007.
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
*) Anexa este reprodusă în facsimil.
ANEXĂ
NORME
privind stabilirea procedurii şi a condiţiilor de
autorizare a antrepozitului de taxă pe valoarea adăugată, prevăzut la art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 8 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal
Art. 1. - Potrivit art. 144 alin. (1) lit. a) pct. 8
din Codul fiscal, sunt scutite de taxă pe valoarea adăugată livrările de bunuri
care urmează să fie plasate în regim de antrepozit de taxă pe valoarea
adăugată, definit după cum urmează:
a) pentru produse accizabile, orice locaţie situată în
România, care este definită ca antrepozit fiscal, în sensul art. 163 lit. c)
din Codul fiscal;
b) pentru bunuri, altele decât cele de la lit. a),
locaţiile definite ca atare prin prezentul ordin.
Art. 2. - Antrepozitul de taxă pe valoarea adăugată
trebuie să fie autorizat să funcţioneze în această calitate de către Ministerul
Finanţelor Publice, cu excepţia antrepozitului de taxă pe valoarea adăugată
menţionat la art. 1 lit. a), pentru care autorizaţia de funcţionare ca
antrepozit fiscal este valabilă în mod automat şi pentru funcţionarea ca
antrepozit de taxă pe valoarea adăugată.
Art. 3. - (1) Autorizaţia de funcţionare a
antrepozitului de taxă pe valoarea adăugată prevăzut la art. 1 lit. b) se emite
de către Ministerul Finanţelor Publice, prin comisia instituită în acest scop
prin ordin al ministrului finanţelor publice, denumită în continuare Comisia.
(2) In vederea obţinerii autorizaţiei, pentru ca o
locaţie să funcţioneze ca antrepozit de taxă pe valoarea adăugată, persoana
care intenţionează să fie antrepozitar autorizat pentru acea locaţie trebuie să
depună o cerere la autoritatea fiscală teritorială la care este înregistrat în
scopuri de taxă pe valoarea adăugată.
(3) Cererea va fi întocmită utilizând modelul prevăzut
în anexa la prezentele norme şi trebuie să conţină informaţii şi să fie
însoţită de documente cu privire la:
a) amplasarea şi natura locului;
b) tipurile şi cantitatea de bunuri estimate a fi depozitate în decursul unui an;
c) identitatea şi alte informaţii cu privire la
persoana care urmează să-şi desfăşoare activitatea ca antrepozitar autorizat;
d) capacitatea persoanei care urmează a fi antrepozitar
autorizat de a satisface cerinţele prevăzute la art. 8.
(4) Autoritatea fiscală teritorială verifică realitatea
şi exactitatea informaţiilor şi a documentelor depuse de persoana care
intenţionează să fie antrepozitar autorizat.
(5) Persoana prevăzută la alin. (4) este obligată ca
pe durata acţiunii de verificare să asigure condiţiile necesare bunei
desfăşurări a acesteia.
(6) In termen de 30 de zile de la depunerea cererilor
de autorizare, documentaţiile vor fi înaintate Comisiei, însoţite de un referat
care să cuprindă punctul de vedere asupra oportunităţii emiterii autorizaţiei de antrepozitar autorizat
şi, după caz, aspectele sesizate privind neconcordanţa cu datele şi
informaţiile prezentate de persoana care intenţionează să fie antrepozitar
autorizat. Aceste referate vor purta semnătura şi ştampila autorităţii fiscale
teritoriale.
(7) Comisia poate să solicite persoanei care
intenţionează să fie antrepozitar autorizat orice informaţie şi documente pe
care le consideră necesare, cu privire la:
a) amplasarea şi natura antrepozitului de taxă pe
valoarea adăugată a cărui autorizare se solicită;
b) tipurile şi cantităţile de bunuri ce urmează a fi
depozitate în antrepozitul de taxă pe valoarea adăugată respectiv;
c) identitatea persoanei care intenţionează să fie
antrepozitar autorizat.
(8) Persoana care
intenţionează să fie antrepozitar autorizat va prezenta, de asemenea, o copie a
contractului de închieriere/concesionare/administrare sau a actelor de
proprietate ale sediului unde va fi amplasat antrepozitul.
(9) Persoana care îşi manifestă în mod expres intenţia
de a fi antrepozitar autorizat pentru mai multe antrepozite de taxă pe valoarea
adăugată poate depune la autoritatea fiscală teritoriala o singură cerere.
Cererea va fi însoţită de documentele prevăzute de prezentul ordin, aferente
fiecărei locaţii.
Art. 4. - Comisia eliberează autorizaţia de antrepozit
de taxă pe valoarea adăugată pentru o locaţie numai dacă sunt îndeplinite
următoarele condiţii:
a) locaţia urmează a fi folosită pentru depozitarea
bunurilor şi prestarea serviciilor prevăzute prin Ordinul ministrului
finanţelor publice nr. 2.218/2006 privind aprobarea Normelor de aplicare a
scutirilor de taxă pe valoarea adăugată pentru traficul internaţional de
bunuri, prevăzute la art. 144 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul
fiscal, cu modificările ulterioare;
b) locul este amplasat, construit şi echipat astfel
încât să se prevină scoaterea bunurilor din acest loc fără plata taxei;
c) locul nu va fi folosit pentru vânzarea cu amănuntul
a bunurilor, cu excepţiile prevăzute prin Ordinul ministrului finanţelor
publice nr. 2.218/2006 privind aprobarea Normelor de aplicare a scutirilor de
taxă pe valoarea adăugată pentru traficul internaţional de bunuri, prevăzute la
art. 144 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările
ulterioare;
d) în cazul unei persoane fizice care urmează să-şi
desfăşoare activitatea ca antrepozitar autorizat, aceasta să nu fi fost
condamnată în mod definitiv pentru infracţiunea de abuz de încredere, fals, uz
de fals, înşelăciune, delapidare, mărturie mincinoasă, dare ori luare de mită
în România sau în oricare dintre statele străine în care aceasta a avut
domiciliul/rezidenţa în ultimii 5 ani, să nu fi fost condamnată pentru o
infracţiune dintre cele reglementate de Codul fiscal, de Ordonanţa Guvernului
nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, de legislaţia vamala, de Legea nr. 241/2005 pentru
prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, de Legea contabilităţii nr.
82/1991, republicată, de Legea nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, sau pentru orice altă faptă contra regimului fiscal,
reglementată de Codul penal al României, republicat, cu modificările şi
completările ulterioare;
e) în cazul unei persoane juridice care urmează să-şi
desfăşoare activitatea ca antrepozitar autorizat, administratorii acestor
persoane juridice să nu fi fost condamnaţi pentru infracţiunile enumerate la
lit. d);
f) persoana care urmează să îşi
desfăşoare activitatea ca antrepozitar autorizat trebuie să dovedească că poate
îndeplini cerinţele prevăzute la art. 8.
Art. 5. - (1) Comisia emite decizii de aprobare sau de
respingere a cererilor persoanelor care intenţionează să devină antrepozitari
autorizaţi, după analizarea documentaţiilor complete depuse de solicitanţi.
(2) Urmare a deciziei menţionate la alin. (1), Comisia
va notifica în scris solicitantului acceptarea sau respingerea cererii de
autorizare ca antrepozit de taxă pe valoarea adăugată, în termen de 60 de zile
de la data depunerii documentaţiei complete de autorizare. Notificarea
referitoare la respingerea cererii de autorizare va conţine şi motivele care au
condus la luarea acestei decizii.
(3) In cazul respingerii cererii
de autorizare ca antrepozit de taxă pe valoarea adăugată, persoana care a depus
cererea poate contesta această decizie, conform prevederilor legislaţiei în
vigoare.
(4) Autorizaţia pentru un antrepozit de taxă pe
valoarea adăugată este valabilă începând cu data de 1 a lunii următoare celei
în care a fost emisă decizia de aprobare a cererii de autorizare de către
comisie.
Art. 6. - (1) Autorizaţia va conţine următoarele:
a) elementele de identificare ale antrepozitarului
autorizat;
b) descrierea şi amplasarea antrepozitului de taxă pe
valoarea adăugată;
c) tipul bunurilor;
d) perioada de valabilitate a autorizaţiei;
e) orice alte informaţii relevante pentru autorizare.
(2) Procedura de autorizare a antrepozitelor de taxă pe
valoarea adăugată nu intră sub incidenţa prevederilor legale privind procedura
aprobării tacite.
Art. 7. - (1) Autorizaţiile pot fi modificate de
către autoritatea emitentă.
(2) Inainte de a fi modificată autorizaţia, Comisia
trebuie să-1 informeze pe antrepozitarul autorizat asupra modificării propuse
şi asupra motivelor acesteia.
(3) Antrepozitarul autorizat poate solicita
Ministerului Finanţelor Publice modificarea autorizaţiei, în condiţiile
prevăzute în prezentele norme.
Art. 8. - Orice antrepozitar autorizat are obligaţia de
a îndeplini umătoarele cerinţe:
a) să instaleze şi să menţină încuietori, sigilii,
instrumente de măsură sau alte instrumente similare adecvate, necesare
asigurării securităţii bunurilor amplasate în antrepozitul de taxă pe valoarea
adăugată;
b) să depoziteze în antrepozit numai bunurile stabilite
prin Ordinul ministrului finanţelor
publice nr. 2.218/2006 privind aprobarea Normelor de aplicare a scutirilor de
taxă pe valoarea adăugată pentru traficul internaţional de bunuri, prevăzute la
art. 144 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările
ulterioare;
c) să ţină evidenţe exacte şi actualizate cu privire
la bunurile deţinute în antrepozitele de taxă pe valoarea adăugată şi expediate
din aceste antrepozite, şi să prezinte evidenţele corespunzătoare, la cererea
autorităţilor fiscale competente;
d) să ţină un sistem corespunzător de evidenţă a
stocurilor din antrepozitul de taxă pe valoarea adăugată, inclusiv un sistem de
administrare, contabil şi de securitate;
e) să asigure accesul autorităţilor fiscale
competente în orice zonă a antrepozitului de taxă pe valoarea adăugată, în
orice moment în care antrepozitul de taxă pe valoarea adăugată este în
exploatare sau este deschis pentru primirea sau
expedierea bunurilor;
f) să prezinte bunurile deţinute în antrepozitul de
taxă pe valoarea adăugată pentru a fi inspectate de autorităţile fiscale
competente, la cererea acestora;
g) să cerceteze şi să raporteze către autorităţile fiscale
competente orice pierdere, lipsă sau neregularitate cu privire la bunurile
aflate în antrepozitul de taxă pe valoarea adăugată;
h) să înştiinţeze autorităţile fiscale competente cu
privire la orice extindere sau modificare propusă a structurii antrepozitului
de taxă pe valoarea adăugată, precum şi a modului de operare în acesta;
i) să înştiinţeze autoritatea fiscală competentă despre
orice modificare adusă datelor iniţiale în baza cărora a fost emisă autorizaţia
de antrepozitar, în termen de 30 de zile de la data înregistrării modificării;
j) pentru antrepozitele de taxă pe valoarea adăugată în
care se vor desfăşura activităţi care se supun reglementării din punctul de
vedere al protecţiei mediului, este obligatorie obţinerea
autorizaţiei/autorizaţiei integrate de mediu, conform prevederilor legislaţiei
în vigoare;
k) să se conformeze cu alte cerinţe impuse prin
prezentele norme.
Art. 9. - (1) Autorizaţiile emise sunt nominale şi
netransferabile.
(2) Atunci când are loc vânzarea spaţiului utilizat ca
antrepozit sau încetează contractul de închiriere/concesionare/administrare,
autorizaţia nu va fi transferată în mod automat noului deţinător al spaţiului.
Noul posibil antrepozitar autorizat trebuie să depună o cerere de autorizare.
Art. 10. - (1) Ministerul
Finanţelor Publice poate anula autorizaţia pentru un antrepozit de taxă pe
valoarea adăugată atunci când i-au fost oferite informaţii inexacte sau
incomplete în legătură cu autorizarea antrepozitului de taxă pe valoarea
adăugată.
(2) Comisia poate revoca
autorizaţia pentru un antrepozit de taxă pe valoarea adăugată în următoarele
situaţii:
a) în cazul unui antrepozitar autorizat, persoană
fizică, dacă:
1. persoana a decedat;
2. persoana a fost condamnată pentru una dintre
infracţiunile prevăzute la art. 4 lit. d);
3. activitatea desfăşurată este în situaţie de faliment
sau lichidare;
b) în cazul unui antrepozitar autorizat, care este
persoană juridică, dacă se află în una dintre următoarele situaţii:
1. în legătură cu persoana juridică a fost deschisă o
procedură de faliment ori de lichidare;
2. oricare dintre administratorii persoanei juridice a
fost condamnat pentru una dintre infracţiunile prevăzute la art. 4 lit. e);
c) antrepozitarul autorizat nu respectă oricare dintre
cerinţele prevăzute la art. 8;
d) când antrepozitarul încheie un act de vânzare a
locului sau încetează contractul de închiriere/concesionare/administrare a
spaţiului respectiv;
e) pentru situaţia prevăzută la alin. (8).
(3) La propunerea organelor de control, Comisia poate
suspenda autorizaţia pentru un antrepozit de taxă pe
valoarea adăugată până la soluţionarea definitivă a cauzei penale, în cazul în
care a fost pusă în mişcare acţiunea penală pentru una dintre infracţiunile
menţionate la art. 4 lit. d) sau e).
(4) Decizia prin care Comisia
a hotărât suspendarea, revocarea sau anularea autorizaţiei de antrepozit de
taxă pe valoarea adăugată va fi comunicată antrepozitarului deţinător al
autorizaţiei.
(5) Antrepozitarul autorizat nemulţumit poate contesta
decizia de suspendare, revocare sau anulare a autorizaţiei pentru un antrepozit
de taxă pe valoarea adăugată, potrivit legislaţiei în vigoare.
(6) Decizia de suspendare, revocare sau anulare a
autorizaţiei de antrepozit de taxă pe valoarea adăugată produce efecte de la
data comunicării sau de la o altă dată ulterioară menţionată în aceasta, după
caz.
(7) Contestarea deciziei de suspendare, revocare sau
anulare a autorizaţiei de antrepozit de taxă pe valoarea adăugată suspendă
efectele juridice ale acestei decizii pe perioada soluţionării contestaţiei în
procedură administrativă.
(8) In cazul în care antrepozitarul autorizat doreşte
să renunţe la autorizaţia pentru un antrepozit de taxă pe valoarea adăugată,
acesta are obligaţia să notifice acest fapt Ministerului Finanţelor Publice cu
cel puţin 60 de zile înainte de data de la care renunţarea la autorizaţie îşi
produce efecte.
(9) In cazul anulării autorizaţiei, cererea pentru o
nouă autorizaţie poate fi depusă numai după o perioadă de cel puţin 5 ani de la
data anulării.
(10) In cazul revocării
autorizaţiei, cererea pentru o nouă autorizaţie poate fi depusă numai după o
perioadă de cel puţin 6 luni de la data revocării.
(11) Măsura suspendării, revocării sau anulării
autorizaţiilor se va dispune de către Comisie, în baza actelor de control emise
de organele de specialitate, prin care s-au constatat încălcări ale
prevederilor legale.
(12) Actele de control vor fi înaintate, în termen de
două zile lucrătoare de la finalizare,
Comisiei, care va analiza propunerea organului de control şi va dispune în
consecinţă.
(13) Decizia Comisiei va fi comunicată antrepozitarului
autorizat sancţionat şi organului fiscal teritorial.
(14) In cazul antrepozitarilor autorizaţi cărora le-a
fost suspendată, revocată sau anulată autorizaţia, dacă există stocuri de
bunuri în antrepozit la data suspendării, revocării ori anulării, acestea pot
fi valorificate numai cu acordul Comisiei.
ANEXĂ la norme
Nr. înregistrare...............................
Data............................
CERERE
privind acordarea autorizaţiei
de antrepozit de taxă pe valoarea adăugată
I. INFORMAŢII
PRIVIND PERSOANA CARE SOLICITĂ SĂ DEVINĂ ANTREPOZITAR AUTORIZAT
|
1. Numele
|
|
2. Adresa
|
|
3. Telefon
|
|
4. Fax
|
|
5. Adresa e-mail
|
|
6. Numărul de înregistrare la Registrul Comerţului
|
|
7. Codul de înregistrare în scopuri de TVA
|
|
8. Numele şi numărul de telefon ale
reprezentantului legal sau ale altei persoane de contact
|
|
9. Descrierea activităţilor economice desfăşurate în România
|
|
10. Dacă solicitantul este persoană juridică: numele,
adresa şi codul numeric personal al fiecărui administrator; se vor
anexa şi cazierele judiciare ale administratorilor
|
|
11. Informaţii privind condamnarea definitivă în ultimii 5
ani pentru infracţiunile prevăzute în legislaţie fiscală a solicitantului
(în cazul în care solicitantul este persoană juridică, oricare dintre
administratorii săi)
|
|
12. Anexaţi certificatul de atestare fiscală sau,
|
|
după caz, extrasul de rol privind obligaţiile fiscale la bugetul
de stat, precum şi cazierul fiscal al solicitantului
|
|
13. Anexaţi copia situaţiilor financiare anuale (bilanţ)
din ultimii doi ani
|
|
14. Anexaţi un certificat constatator, eliberat de Oficiul
Registrului Comerţului, din care să rezulte: capitalul
social, asociaţii, obiectul de activitate, administratorii,
precum şi copia certificatului de înregistrare eliberat
potrivit reglementărilor legale în vigoare
|
|
II. INFORMAŢII
PRIVIND ANTREPOZITUL DE TAXĂ PE VALOAREA ADĂUGATĂ A
CĂRUI AUTORIZARE A FOST SOLICITATĂ (pentru fiecare antrepozit de taxă pe valoarea
adăugată se completează separat
această parte, precum şi oricare alte informaţii necesare)
|
1. Adresa antrepozitului de taxă pe valoarea adăugată
|
|
2. Descrierea activităţilor ce urmează a se
desfăşura în antrepozitului de taxă pe valoarea adăugată
|
|
3. Arătaţi dacă anterior a fost respinsă, revocată sau anulată
vreo autorizaţie de antrepozit de taxă pe valoarea adăugată pentru locul respectiv
|
|
4. Anexaţi un plan de amplasare a antrepozitului de taxă pe
valoarea adăugată
|
|
5. Anexaţi copiile licenţelor, autorizaţiilor sau
avizelor privind desfăşurarea activităţilor din antrepozitul de taxă
pe valoarea adăugată
|
|
6. Dacă locul se află în proprietatea persoanei care solicită
autorizarea, anexaţi copiile actelor de proprietate
|
|
7. Dacă locul se află în proprietatea altei persoane, anexaţi
următoarele:
a) copia contractului de închiriere/concesionare/ administrare sau dovada deţinerii sub orice formă legală;
b) o declaraţie semnată de proprietar care confirmă
permisiunea de acces pentru personalul cu atribuţii de control
|
|
Cunoscând dispoziţiile art. 292 din Codul
penal, privind falsul in declaraţii, declar că datele înscrise
în acest formular sunt corecte şi complete.
..............................................................................................
.................
Semnătura solicitantului
sau a reprezentantului fiscal Data