ORDIN Nr. 2246
din 23 iulie 2008
privind modificarea
Instructiunilor pentru stabilirea procedurii privind efectuarea operatiunilor
necesare pentru finantarea de la bugetul de stat in cazul indisponibilitatii
temporare a contributiei financiare a Comunitatii Europene si in cazul compensarilor
efectuate de Comisia Europeana, precum si pentru tratamentul dobanzii acumulate
in conturile bancare ale Fondului National in cadrul programelor ISPA, aprobate
prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 296/2007
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 591 din 6 august 2008
In temeiul art. 11 alin. (4) din Hotărârea Guvernului
nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei şi
Finanţelor, cu modificările şi completările ulterioare,
având în vedere dispoziţiile art. 8 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 63/1999 cu privire la gestionarea fondurilor
nerambursabile alocate României de către Comunitatea Europeană, precum şi a
fondurilor de cofinanţare aferente acestora, aprobată prin Legea nr. 22/2000,
cu modificările şi completările ulterioare, ale Memorandumului de înţelegere
dintre Guvernul României şi Comunitatea Europeană privind utilizarea Fondului
Naţional pentru ISPA, semnat la Bucureşti la 20 octombrie 2000, aprobat prin
Hotărârea Guvernului nr. 1.328/2000, precum şi ale memorandumurilor de
finanţare ISPA dintre Guvernul României şi Comisia Europeană,
ministrul economiei si finanţelor emite următorul ordin:
Art. I. - Instrucţiunile pentru
stabilirea procedurii privind efectuarea operaţiunilor necesare pentru
finanţarea de la bugetul de stat în cazul indisponibilităţii temporare a
contribuţiei financiare a Comunităţii Europene şi în cazul compensărilor
efectuate de Comisia Europeană, precum şi pentru tratamentul dobânzii acumulate
în conturile bancare ale Fondului Naţional în cadrul programelor ISPA, aprobate
prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 296/2007, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 199 din 22 martie 2007, cu modificările ulterioare, se modifică
şi se completează după cum urmează:
1. Punctul 2.1 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„2.1. Agenţiile de implementare ISPA trebuie să
transmită Fondului Naţional
cereri de avans şi declaraţii de cheltuieli şi cereri intermediare/finale de
plată în vederea înaintării acestora la Comisia Europeană, în conformitate cu
prevederile acordurilor de finanţare semnate între Fondul Naţional şi agenţiile
de implementare ISPA, de regulă de 3 ori pe an, precum şi în situaţiile în care
există riscul de epuizare a disponibilului din contul măsurii pe baza prognozei
fluxului de numerar, ţinând seama şi de intervalul de procesare a cererilor de
Fonduri de către Fondul Naţional şi Comisia Europeană.
Astfel, agenţiile de implementare ISPA au obligaţia de
a asigura plata la contractori pe cât posibil din sume primite de la Comisia
Europeană şi de a evita utilizarea excesivă a Fondului de indisponibilităţi
temporare."
2. Punctul 2.2 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„2.2. In situaţia în care, din cauza indisponibilităţii
fondurilor ISPA, Agenţia de
implementare se află în imposibilitatea de a onora obligaţiile de plată către
contractori, poate accesa Fondul de indisponibilităţi temporare ISPA în baza
unor solicitări exprese care trebuie să respecte formatul stabilit de Fondul
Naţional şi să cuprindă: «Notă explicativă», tabelul «Situaţie privind plăţile
efectuate şi de efectuat de către Agenţia de implementare» şi documente-suport:
certificat interimar de plată, reconciliere bancară, extrase de cont. 2.2.1. Ca
urmare a:
- verificării cererilor de
avans şi a transmiterii acestora către Comisia Europeană;
- verificării şi certificării cheltuielilor eligibile
declarate şi a transmiterii cererilor de plată spre rambursare de către Comisia
Europeană, Fondul Naţional
stabileşte şi transferă agenţiilor de implementare sumele de la bugetul de stat
din Fondul de indisponibilităţi temporare, în limita contribuţiei comunitare
solicitate de agenţiile de implementare ISPA în aplicaţiile de plată pentru
avans, respectiv în aplicaţiile de plată intermediară certificate de
responsabilul naţional cu autorizarea finanţării.
Ulterior transmiterii aplicaţiei de plată la Comisia
Europeană, Fondul Naţional va transfera aceste sume în termen de 10 zile
lucrătoare de la primirea unei solicitări exprese de la agenţiile de
implementare, în completarea informaţiilor din ultimul raport lunar de progres,
în scopul efectuării de plăţi urgente la contractori.
2.2.2. Totuşi, ulterior notificării Fondului Naţional
de către Autoritatea de Management Ex-ISPA (AM
Ex-ISPA) cu privire la:
- primirea proiectului cererii intermediare de
fonduri/ declaraţiei de cheltuieli în scopul efectuării misiunilor de
verificare la faţa locului;
- suma solicitată de către agenţiile de implementare,
acesta transferă agenţiilor de implementare, în baza unor solicitări exprese
primite de la acestea, sume de la bugetul de stat din Fondul de
indisponibilităţi temporare, aferente unui procent de 85% din contribuţia
comunitară solicitată de agenţiile de implementare în proiectul cererilor
intermediare de fonduri/declaraţiilor de cheltuieli, fără a condiţiona această
operaţiune de transmiterea aplicaţiei de plată la Comisia Europeană. Astfel,
ulterior transmiterii de către agenţiile de implementare a unor solicitări
exprese, în completarea informaţiilor din ultimul raport lunar de progres,
Fondul Naţional va stabili şi va transfera, în termen de 10 zile lucrătoare de
la primirea acestor solicitări, sumele de la bugetul de stat din Fondul de
indisponibilităţi temporare.
Diferenţa dintre suma certificată de responsabilul
naţional cu autorizarea finanţării şi suma stabilită ca reprezentând 85% din
contribuţia comunitară solicitată de agenţiile de implementare în proiectul
cererilor intermediare de fonduri/declaraţiilor de cheltuieli va fi transferată
de Fondul Naţional agenţiilor de implementare, în baza unor solicitări exprese
primite de la acestea şi ulterior transmiterii aplicaţiei de plată la Comisia
Europeană.
2.2.3. In cadrul solicitărilor exprese specificate la
pct. 2.2.1 şi 2.2.2 trebuie să apară justificate cauzele care au generat imposibilitatea agenţiilor de
implementare de a efectua plăţile la contractori din fonduri primite de la
Comisia Europeană.
2.2.4. Ulterior efectuării transferului de către Fondul
Naţional al sumelor solicitate din Fondul de indisponibilităţi temporare,
Agenţia de implementare trebuie să transmită acestuia, în termen de maximum 10
zile lucrătoare de la data alimentării subconturilor ISPA, dovada utilizării
acestor sume. In situaţia în care Agenţia de implementare nu va face dovada în
termenul anterior menţionat, Fondul Naţional va onora următoarea solicitare din
fondul de indisponibilităţi temporare, pentru măsura respectivă, cu condiţia ca
aceasta să fie însoţită de facturi autorizate la plată.
2.2.5. In situaţia în care agenţiile de implementare
accesează fondul de indisponibilităţi temporare conform prevederilor pct. 2.2.1
şi 2.2.2, acestea se obligă ca, în termen de 45 de zile lucrătoare de la momentul
transmiterii către Fondul Naţional a dovezii privind utilizarea sumelor
solicitate din Fondul de indisponibilităţi temporare (maximum 10 zile
lucrătoare de la data alimentării subconturilor ISPA), să înainteze acestuia o
cerere intermediară de fonduri/declaraţie de cheltuieli, însoţită de rapoartele
de verificare la faţa locului ale AM Ex-ISPA/Ministerul Transporturilor, în
vederea transmiterii acesteia Comisiei Europene. Facturile a căror plată a fost
onorată prin intermediul sumelor solicitate din fondul de indisponibilităţi
temporare vor trebui incluse în cererea intermediară de fonduri/declaraţia de
cheltuieli transmisă Fondului Naţional.
In cazul în care, în acest interval de timp de 45 de
zile lucrătoare, Agenţia de implementare nu va transmite Fondului Naţional o
cerere intermediară de fonduri/declaraţie de cheltuieli, pentru măsura
respectivă Fondul Naţional nu va mai efectua transferuri din Fondul de
indisponibilităţi temporare în baza prevederilor pct. 2.2.1 şi 2.2.2, situaţie
în care responsabilitatea pentru eventualele penalităţi rezultate în urma
efectuării cu întârziere a plăţilor către contractori revine agenţiilor de
implementare.
2.2.6. In cazul măsurilor pentru care Comisia Europeană
a suspendat temporar plăţile din cauza unor suspiciuni de fraudă şi în perioada
derulării investigaţiilor de către organismele de control, Fondul de
indisponibilităţi temporare nu va putea fi accesat decât dacă se decide la
nivelul Guvernului apelarea la acesta.
In situaţia în care Guvernul decide accesarea Fondului
de indisponibilităţi temporare, Fondul Naţional va transfera, în termen de 10
zile lucrătoare de la primirea unei solicitări exprese de la agenţiile de
implementare, sumele solicitate de acestea în scopul efectuării de plăţi
urgente la contractori. In această situaţie, solicitările exprese trebuie să
fie întocmite pe bază de facturi autorizate la plată.
Ulterior efectuării transferului de către Fondul
Naţional al sumelor solicitate de Agenţia de implementare prin intermediul unor
solicitări exprese, aceasta trebuie să transmită Fondului Naţional, în termen
de maximum 10 zile lucrătoare de la data alimentării subconturilor ISPA, dovada
utilizării acestor sume.
2.2.7. In cazul măsurilor pentru care Comisia Europeană
a suspendat temporar plăţile din alte cauze decât cea prevăzută la pct. 2.2.6,
Fondul Naţional stabileşte şi transferă agenţiilor de implementare sumele de la
bugetul de stat din Fondul de indisponibilităţi temporare, în termen de 10 zile
de la primirea unei solicitări exprese de la acestea, în completarea
informaţiilor din ultimul raport lunar de progres, în scopul efectuării de
plăţi la contractori.
Ulterior efectuării transferului de către Fondul
Naţional al sumelor solicitate din fondul de indisponibilităţi temporare,
Agenţia de implementare trebuie să transmită acestuia, în termen de maximum 10
zile lucrătoare de la data alimentării subconturilor ISPA, dovada utilizării
acestor sume. In situaţia în care Agenţia de implementare nu va face dovada în
termenul anterior menţionat,
Fondul Naţional va onora următoarea solicitare din Fondul de indisponibilităţi
temporare, pentru măsura respectivă, cu condiţia ca aceasta să fie însoţită de
facturi autorizate la plată."
3. Punctul 2.3.1 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„2.3.1. a) După transmiterea la Comisia Europeană a
cererii intermediare conţinând cheltuieli până la pragul de rambursare, Agenţia
de implementare poate transmite Fondului Naţional solicitări exprese de sume
din Fondul de indisponibilităţi temporare, în limita sumei solicitate de
aceasta în cererea intermediară de fonduri/declaraţia de cheltuieli transmisă
Fondului Naţional, iar acesta va stabili şi va transfera sumele necesare.
b) Totuşi, în situaţia în care, ulterior notificării
Fondului Naţional de către AM Ex-ISPA, conform prevederilor pct. 2.2.2, Agenţia
de implementare se află în imposibilitate de a-şi onora obligaţiile de plată
către contractori din cauza indisponibilităţii temporare a fondurilor ISPA,
aceasta poate transmite Fondului Naţional solicitări exprese de sume din Fondul
de indisponibilităţi temporare, în limita a 85% din contribuţia comunitară pe
care Fondul Naţional o poate solicita Comisiei Europene, până la atingerea
pragului de rambursare stabilit în memorandumul de finanţare. Fondul Naţional
va stabili şi va transfera sumele necesare fără a condiţiona această operaţiune
de transmiterea aplicaţiei de plată Comisiei Europene. Diferenţa până la suma
solicitată de Agenţia de implementare în cererea intermediară de
fonduri/declaraţia de cheltuieli, înaintată Fondului Naţional ulterior
efectuării misiunilor de verificare la faţa locului ale AM Ex-ISPA/AM Ex-ISPA
şi Ministerul Transporturilor, poate fi transferată de Fondul Naţional din
Fondul de indisponibilităţi temporare, în baza unor solicitări exprese ale Agenţiei
de implementare şi ulterior transmiterii aplicaţiei de plată intermediare
Comisiei Europene.
c) Ulterior efectuării transferului de către Fondul
Naţional al sumelor solicitate din Fondul de indisponibilităţi temporare,
Agenţia de implementare trebuie să transmită acestuia, în termen de maximum 10
zile lucrătoare de la data alimentării subconturilor ISPA, dovada utilizării
acestor sume. In situaţia în care Agenţia de implementare nu va face dovada în
termenul anterior menţionat, Fondul Naţional va onora următoarea solicitare din
Fondul de indisponibilităţi temporare, pentru măsura respectivă, cu condiţia ca
aceasta să fie însoţită de facturi autorizate la plată."
4. Punctul 2.3.2 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„2.3.2. Dacă între momentul transmiterii cererii de
fonduri la Comisia Europeană şi cel al primirii fondurilor de la aceasta,
Agenţia de implementare nu solicită Fondului Naţional sume din Fondul de
indisponibilităţi temporare, Fondul Naţional va transfera suma primită de la
Comisia Europeană, iar diferenţa până la suma solicitată de Agenţia de
implementare prin cererea de fonduri şi propusă spre aprobare de Fondul
Naţional responsabilului naţional cu autorizarea finanţării va fi asigurată din
Fondul de indisponibilităţi temporare şi transferată Agenţiei de implementare
în baza unor solicitări exprese înaintate de aceasta Fondului Naţional.
Ulterior efectuării transferului de către Fondul
Naţional al sumelor solicitate din Fondul de indisponibilităţi temporare,
Agenţia de implementare trebuie să transmită acestuia, în termen de maximum 10
zile lucrătoare de la data alimentării subconturilor ISPA, dovada utilizării
acestor sume. In situaţia în care Agenţia de implementare nu va face dovada în
termenul anterior menţionat, Fondul Naţional va onora următoarea solicitare din
Fondul de indisponibilităţi temporare, pentru măsura respectivă, cu condiţia ca
aceasta să fie însoţită de facturi autorizate la plată."
5. Punctul 2.4 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„2.4. După atingerea pragului de rambursare precizat în
Memorandumul de finanţare, Fondul Naţional stabileşte şi transferă agenţiilor
de implementare sumele de la bugetul de stat din Fondul de indisponibilităţi
temporare, în termen de 10 zile de la primirea unei solicitări exprese de la
acestea, în completarea informaţiilor din ultimul raport lunar de progres, în
scopul efectuării de plăţi la contractori.
Ulterior efectuării transferului de către Fondul
Naţional al sumelor solicitate din Fondul de indisponibilităţi temporare,
Agenţia de implementare trebuie să transmită acestuia, în termen de maximum 10
zile lucrătoare de la data alimentării subconturilor ISPA, dovada utilizării
acestor sume. In situaţia în care Agenţia de implementare nu va face dovada în
termenul anterior menţionat, Fondul Naţional va onora următoarea solicitare din
Fondul de indisponibilităţi temporare, pentru măsura respectivă, cu condiţia ca
aceasta să fie însoţită de facturi autorizate la plată."
6. Punctul 2.5 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„2.5. Fondul Naţional stabileşte şi transferă
agenţiilor de implementare
ISPA, în baza unor solicitări exprese ale acestora, sume de la bugetul de stat
din Fondul de indisponibilităţi temporare şi în următoarele situaţii:
1. în cazul neîndeplinirii condiţionalităţilor
prevăzute în art. 8 din memorandumul de finanţare, cu condiţia ca, ulterior
îndeplinirii condiţionalităţilor prevăzute în art. 8 din Memorandumul de
finanţare, Agenţia de implementare să transmită Fondului Naţional, în termen de
10 zile lucrătoare, cererea de avans şi, în termen de 45 de zile lucrătoare,
cererea intermediară de fonduri/declaraţia de cheltuieli;
2. în cazul în care valoarea contractelor semnate în
cadrul unei măsuri nu atinge pragul de 20% din bugetul eligibil alocat
respectivei măsuri, cu condiţia ca, ulterior atingerii acestui prag, Agenţia de
implementare să transmită Fondului Naţional, în termen de 10 zile lucrătoare,
cererea de avans;
3. în cazul în care au fost efectuate numai plăţi
parţiale ale avansului către contractori, valoarea avansului pe contracte fiind
mai mare decât valoarea avansului pentru întreaga măsură, cu condiţia ca, în
termen de 45 de zile lucrătoare de la momentul transmiterii către Fondul
Naţional a dovezii privind utilizarea sumelor solicitate din Fondul de indisponibilităţi
temporare (maximum 10 zile lucrătoare de la data alimentării subconturilor
ISPA), Agenţia de implementare să înainteze acestuia cererea intermediară de
fonduri/declaraţia de cheltuieli. Agenţia de implementare poate solicita
Fondului Naţional sume din Fondul de indisponibilităţi temporare numai pentru a
asigura onorarea facturilor de avans aferente contractelor al căror avans este
mai mare decât avansul pentru întreaga măsură.
Ulterior efectuării transferului de către Fondul
Naţional al sumelor solicitate din Fondul de indisponibilităţi temporare,
Agenţia de implementare trebuie să transmită acestuia, în termen de maximum 10
zile lucrătoare de la data alimentării subconturilor ISPA, dovada utilizării
acestor sume. In situaţia în care Agenţia de implementare nu va face dovada în
termenul anterior menţionat, Fondul Naţional va onora următoarea solicitare din
Fondul de indisponibilităţi temporare, pentru măsura respectivă, cu condiţia ca
aceasta să fie însoţită de facturi autorizate la plată.
In cazul în care termenele stabilite pentru
transmiterea cererilor de fonduri nu vor fi respectate de către agenţiile de
implementare, pentru măsura respectivă Fondul Naţional nu va mai efectua
transferuri din Fondul de indisponibilităţi temporare decât în baza
prevederilor pct. 2.2.1."
7. Punctul 2.8 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„2.8. Alimentarea conturilor
agenţiilor de implementare cu sume de la bugetul de stat din Fondul pentru indisponibilităţi
temporare, în baza cererilor de avans şi a cererilor intermediare/ finale de plată/declaraţiilor de
cheltuieli, se realizează ţinându-se seama de soldurile conturilor 2511 yy
aferente fiecărei măsuri, precum şi de estimările de plăţi din contribuţia
financiară a Comunităţii Europene în perioada de la transmiterea la Fondul
Naţional a cererii de avans sau a cererilor intermediare/finale de
plată/declaraţiilor de cheltuieli de către agenţiile de implementare/a
notificării AM Ex-ISPA şi până la momentul rambursării de către Comisia
Europeană a sumelor solicitate."
8. Punctul 2.9 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„2.9. Rambursarea în avans de către Fondul Naţional a sumelor declarate în proiectul cererii
intermediare de fonduri/declaraţiei de cheltuieli (conform prevederilor pct.
2.2)/certificate ca eligibile în aplicaţiile de plată transmise Comisiei
Europene, din sume de la bugetul de stat aferente Fondului pentru
indisponibilităţi temporare, se va realiza astfel încât totalul sumelor transferate
agenţiilor de implementare pentru măsura respectivă [atât din sume provenite de
la Comisia Europeană (avansuri şi cereri intermediare), cât şi din Fondul de
indisponibilităţi temporare] să nu depăşească contribuţia comunitară
contractată, aferentă fiecărei măsuri ISPA."
9. La punctul 3.1.1,
primul paragraf se modifică şi va avea următorul cuprins:
„3.1.1. Fondul Naţional întocmeşte cererea de
deschidere de credite bugetare necesare din fondul pentru indisponibilităţi
temporare pentru programul ISPA pentru plata integrală a obligaţiilor fiecărei
agenţii de implementare ISPA către beneficiarii de proiecte ISPA, cu încadrarea
în limitele alocaţiilor bugetare anuale/trimestriale aprobate. De asemenea,
Fondul Naţional întocmeşte Nota de fundamentare prin care se stabilesc
necesităţile de finanţare pentru luna următoare, în cazul indisponibilităţii
temporare a fondurilor ISPA, pe baza:
- sumelor în euro din fonduri
aferente contribuţiei comunitare, incluse în cererile de plată în
avans/intermediară/finală care au fost transmise/vor fi transmise de Agenţia de
implementare Fondului Naţional, conform prevederilor pct. 2.1, 2.2, 2.3, 2.4 si
2.5;
- soldului contului RO18TREZ7005029XXX000289
«Disponibil din sume de la bugetul de stat pentru finanţare proiecte în cazul
indisponibilităţii temporare de fonduri ISPA»."
Art. II. - In cuprinsul
prezentelor instrucţiuni se modifică denumirea unor instituţii/persoane responsabile/termeni după cum urmează:
1. Ministerul Finanţelor
Publice se înlocuieşte cu Ministerul Economiei
şi Finanţelor;
2. Direcţia Generală a Fondului Naţional de
Preaderare/ Fondul Naţional se înlocuieşte cu Autoritatea
de Certificare şi Plată;
3. agenţii de implementare
ISPA/agenţii de implementare se înlocuieşte:
- pentru sectorul mediu, cu Autoritatea de
Management Ex-ISPA (entitatea responsabilă cu
întocmirea şi transmiterea către Autoritatea de Certificare şi Plată a
cererilor de fonduri/declaraţiilor de cheltuieli, a solicitărilor exprese de
sume din fondul de indisponibilităţi temporare) şi Oficiul de Plăţi şi
Contractare PHARE (entitatea responsabilă cu efectuarea plăţilor către
contractori şi căreia Autoritatea de Certificare şi Plată îi transferă sumele solicitate de Autoritatea de Management Ex-ISPA);
- pentru sectorul transporturi, cu agenţii de implementare;
4. responsabil naţional cu
autorizarea finanţării ISPA/responsabil naţional cu autorizarea finanţării se înlocuieşte cu secretar de stat coordonator al Autorităţii de Certificare şi Plată;
5. responsabil sectorial cu autorizarea se înlocuieşte cu directorul AM Ex-ISPA/directorul Agenţiei de
implementare;
6. ISPA se înlocuieşte
cu ex-ISPA;
7. Direcţia generală a
contabilităţii publice şi a sistemului de decontări în sectorul public se înlocuieşte cu Direcţia generală trezorerie şi contabilitate
publică;
8. prin contul curent
general al Trezoreriei Statului, deschis la Banca Naponală a României (cont
RO24TREZ999650101XXXXXXX) se înlocuieşte cu prin contul 23 „Cheltuieli ale
bugetului de stat", capitolul 54.01 „Alte servicii publice generale",
titlul 55 „Alte transferuri", deschis la Trezoreria Operativă Centrală
(cod IBAN RO19TREZ99923540155XXXXX);
9. în contul de venituri ale bugetului de stat
20.30.01.03
„Restituiri din finanţarea bugetară a anilor
precedenţi" se înlocuieşte cu în conturile
corespunzătoare de cheltuieli bugetare, potrivit prevederilor Ordinului
ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.199/2008.
Art. III. - Autoritatea de Certificare
şi Plată, Direcţia generală trezorerie şi contabilitate publică şi agenţiile de
implementare vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. IV. - Prezentul ordin se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul economiei şi
finanţelor,
Varujan Vosganian