ORDIN Nr. 2398
din 25 iunie 2008
privind reorganizarea
activitatii de atestare a specialistilor, expertilor si verificatorilor tehnici
in domeniul protejarii monumentelor istorice si pentru aprobarea normelor
metodologice privind atestarea acestora
ACT EMIS DE:
MINISTERUL CULTURII SI CULTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 771 din 17 noiembrie 2008
In conformitate cu dispoziţiile art. 26 alin. (1) pct.
16 şi ale art. 27 alin. (3) lit. k) din Legea nr. 422/2001 privind protejarea
monumentelor istorice, republicată,
în temeiul prevederilor art. 11 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 78/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Culturii şi Cultelor, republicată,
ministrul culturii şi cultelor emite următorul ordin:
Art. 1. - (1) In termen de 30 de zile de la data
prezentului ordin se înfiinţează, în cadrul Institutului Naţional al
Monumentelor Istorice, denumit în continuare Institutul,
Comisia de Atestare în Domeniul Monumentelor
Istorice, denumită în continuare Comisia, cu atribuţii în atestarea persoanelor fizice care realizează
activităţi de cercetare şi inventariere a monumentelor istorice, proiectare,
expertizare, verificare de proiecte, execuţie a lucrărilor, dirigentare a
lucrărilor în domeniul protejării monumentelor istorice.
(2) Comisia este numită prin decizie a directorului
general al Institutului şi este formată din 7 experţi în domeniul protejării
monumentelor istorice, angajaţi ai Institutului şi/sau colaboratori externi.
(3) Nu poate face parte din Comisie persoana care se
află în una sau mai multe dintre următoarele situaţii:
a) este soţ, rudă sau afin până
la gradul al II-lea inclusiv cu unul dintre solicitanţii persoane fizice;
b) are un interes patrimonial sau nepatrimonial care ar
putea influenţa îndeplinirea cu obiectivitate a atribuţiilor ce îi revin în
calitate de membru, în legătură cu unul dintre solicitanţi.
(4) Dacă unul dintre membrii Comisiei constată că se
află în una sau mai multe dintre situaţiile prevăzute la alin. (3), acesta are
obligaţia de a se abţine pe durata soluţionării cererii în cauză.
(5) Pentru activitatea prestată
în cadrul Comisiei de către specialiştii din afara Institutului, Institutul va
încheia convenţii civile sau contracte individuale de muncă cu timp parţial,
după caz, conform legii.
(6) Institutul asigură secretariatul Comisiei.
Art. 2. - Se aprobă Normele metodologice privind
atestarea specialiştilor, experţilor şi verificatorilor tehnici în domeniul
protejării monumentelor istorice, prevăzute în anexa care face parte integrantă
din prezentul ordin.
Art. 3. - La data prezentului ordin se instituie Registrul specialiştilor în domeniul protejării monumentelor
istorice, denumit în continuare Registrul specialiştilor, şi Registrul
experţilor şi verificatorilor tehnici în domeniul protejării monumentelor
istorice, denumit în continuare Registrul experţilor şi verificatorilor
tehnici.
Art. 4. - (1) Inscrierea persoanelor fizice în
Registrul experţilor şi verificatorilor tehnici şi în Registrul specialiştilor
se face de Institut, în conformitate cu prevederile normelor metodologice
prevăzute în anexă.
(2) Lista persoanelor înscrise
în Registrul specialiştilor şi în Registrul experţilor şi verificatorilor
tehnici va fi actualizată permanent
şi va fi făcută publică pe site-ul Institutului, pe cel al Ministerului
Culturii şi Cultelor şi va fi publicată anual în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
(3) Persoanele înscrise în Registrul specialiştilor
şi în Registrul experţilor şi verificatorilor tehnici au dreptul de a desfăşura
activităţile din domeniile şi pentru calităţile pentru care au fost atestate.
(4) Desfăşurarea
activităţilor din domeniul protejării monumentelor istorice, care fac obiectul
normelor metodologice prevăzute în anexă, de către alte persoane decât cele
înscrise în Registrul specialiştilor şi în Registrul experţilor şi
verificatorilor tehnici sau cu încălcarea prevederilor prezentului ordin este
interzisă.
Art. 5. - (1) Institutul va asigura resursele
financiare, materiale şi de personal necesare desfăşurării activităţii de
atestare.
(2) Toate documentele privind atestarea specialiştilor
şi experţilor, constituind arhiva Comisiei deţinută de compartimentul de
specialitate din cadrul Ministerului Culturii şi Cultelor, vor fi preluate de
Institut, pe bază de protocol de predare-primire, în termen de 60 de zile de la
intrarea în vigoare a prezentului ordin.
(3) Pentru acoperirea cheltuielilor necesare
desfăşurării activităţii de atestare, Institutul percepe tarife de la solicitanţi,
corespunzătoare acestei activităţi.
(4) Valoarea şi modul de gestionare a tarifelor
percepute pentru eliberarea atestatelor se stabilesc prin ordin al ministrului
culturii şi cultelor.
Art. 6. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul ministrului culturii nr. 2.032/1999 pentru înfiinţarea
Comisiei de Atestare în Domeniul Monumentelor Istorice şi aprobarea normelor şi
criteriilor de atestare a experţilor în domeniul protejării monumentelor
istorice şi a specialiştilor în domeniul conservării şi restaurării
monumentelor istorice, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 589 din 3 decembrie 1999, precum şi
orice alte dispoziţii contrare.
Art. 7. - Direcţia generală patrimoniu cultural
naţional din cadrul Ministerului Culturii şi Cultelor şi Institutul Naţional al
Monumentelor Istorice vor aduce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 8. - Prezentul ordin intră în vigoare la data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul culturii şi cultelor,
Adrian Iorgulescu
ANEXA
NORME METODOLOGICE
privind atestarea specialiştilor, experţilor şi
verificatorilor tehnici în domeniul protejării monumentelor istorice
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Intervenţiile asupra monumentelor istorice,
aşa cum sunt definite în Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor
istorice, republicată, indiferent de regimul lor juridic, vor fi efectuate
numai de specialişti, experţi şi verificatori tehnici atestaţi, înscrişi în
registrele speciale, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
Art. 2. - Atestarea persoanelor fizice are drept scop
asigurarea condiţiilor necesare pentru cercetarea şi
inventarierea monumentelor istorice, expertizarea, proiectarea, verificarea şi
execuţia lucrărilor, în conformitate cu actele normative în vigoare.
Art. 3. -Atestarea specialiştilor, experţilor şi
verificatorilor tehnici se face de Ministerul Culturii şi Cultelor, prin
Institutul Naţional al Monumentelor Istorice, denumit în continuare Institutul, pe baza evaluării
competenţelor în domeniul protejării monumentelor istorice, stabilite pe baza:
a) studiilor în pregătirea
profesională de bază, absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă, după
caz;
b) pregătirii de specialitate, atestată prin forme de
specializare-perfecţionare sau prin durata şi calitatea activităţilor prestate
în domeniul monumentelor istorice;
c) experienţei dobândite prin participarea nemijlocită
la executarea de lucrări, proiecte, dirigentare sau avizare, după caz.
CAPITOLUL II
Domeniul, exigenţele, calităţile şi specializările
de atestare
Art. 4. - Domeniul în care se face atestarea specialiştilor, experţilor, experţilor tehnici, verificatorilor şi
verificatorilor tehnici în baza prezentelor norme metodologice este protejarea
monumentelor istorice.
Art. 5. - Exigenţele de atestare a specialiştilor şi
experţilor sunt:
a) specialist debutant;
b) specialist;
c) expert;
d) expert tehnic.
Art. 6. - Calităţile pentru care se acordă atestat sunt
următoarele:
1. pentru specialişti:
a) elaborator studii, cercetări şi inventariere
monumente istorice;
b) şef proiect de specialitate: restaurare arhitectură,
structuri istorice, componente artistice şi/sau urbanism istoric, după caz;
c) şef proiect complex, doar pentru arhitecţi;
d) verificator/verificator tehnic;
e) executant lucrări, în funcţie de specializare;
f) diriginte lucrări, în funcţie de specializare;
g) urmărirea comportării în timp a monumentelor
istorice, în funcţie de specializare;
2. pentru experţi/experţi tehnici:
a) pentru calitatea solicitată în funcţie de
specializarea profesională;
b) se pot accepta şi calităţi pentru specializări
conexe, în funcţie de dovedirea cunoaşterii acestora sau în funcţie de
titlurile ştiinţifice de specialitate dobândite, publicaţii etc, după caz.
Art. 7. - Specializările pentru care se acordă atestat
sunt:
a) studii, cercetări şi inventariere monumente istorice;
b) urbanism istoric;
c) restaurare arhitectură;
d) consolidare/restaurare, structuri istorice;
e) conservare/restaurare pictură murală şi/sau pe lemn;
f) restaurare lemn, lemn policrom, după caz;
g) conservare/restaurare decoraţii piatră, stucatură
şi/sau ceramică, după caz;
h) conservare/restaurare metal;
i) conservare/restaurare vitralii.
Art. 8. - (1) In vederea asigurării condiţiilor de
exercitare în mod liber a
profesiei, atestarea specialiştilor pentru specializările prevăzute în
prezentele norme metodologice se realizează şi pentru debutanţi.
(2) In condiţiile legii şi cu respectarea
prevederilor prezentelor norme metodologice, specialistul debutant poate
elabora studii, cercetări, inventariere, documentaţii de intervenţie, de
conservare, consolidare, restaurare, reabilitare, executare lucrări sau
dirigentare la monumente istorice clasate în grupa „B".
(3) Atestarea experţilor/experţilor tehnici, în
raport cu responsabilităţile pe care şi le pot asuma aceştia în cadrul
intervenţiilor asupra monumentelor istorice, se face pentru specializările
prevăzute la art. 7.
(4) Atestarea verificatorilor/verificatorilor tehnici,
în raport cu responsabilităţile pe care şi le pot asuma aceştia în cadrul
intervenţiilor asupra monumentelor istorice, se face pentru specializările
prevăzute la art. 7.
CAPITOLUL III
Condiţii de atestare a specialiştilor şi experţilor
Art. 9. - (1) Atestarea în calitatea de specialist a
persoanelor fizice se face pe baza îndeplinirii următoarelor condiţii generale:
a) studii pentru
specialist-debutant şi specialist - absolvent de studii universitare cu diplomă
de licenţă sau echivalentă în domeniul de atestare şi master pentru absolvenţii
facultăţilor cu 3 ani de studii (total minimum 5 ani de studii universitare);
b) pregătire de specialitate -
pentru specialist-debutant - 2 ani de activitate efectivă în domeniul
protejării monumentelor istorice pentru care se solicită atestarea; pentru
specialist - 3 ani de activitate efectivă în domeniul protejării monumentelor
istorice. Este considerată activitate şi absolvirea cursurilor de specializare
postuniversitare sau a celorlalte forme de pregătire de specialitate agreate în
conformitate cu prevederile art. 10 alin. (2);
c) experienţă: pentru calitatea de specialist -
participarea ca întocmitor a minimum două lucrări de investigare, cercetare ori
inventariere de monumente istorice aprobate, însuşite sau avizate, după caz,
ori a două proiecte din domeniul monumentelor istorice avizate de Ministerul
Culturii şi Cultelor sau participarea la executarea, dirigentarea a minimum
două lucrări de conservare, consolidare, restaurare, reabilitare a unor
monumente istorice, încheiate prin procese-verbale de terminare a lucrărilor
favorabile ori minimum 5 ani de avizare, cumulat cu proiecte şi/sau cu lucrări
executate.
(2) Atestarea în calitatea de specialist a persoanelor
fizice se face pe baza îndeplinirii condiţiilor generale, prevăzute la alin.
(1), precum şi a următoarelor condiţii specifice:
a) pentru calitatea de şef de proiect de specialitate
restaurare arhitectură sau urbanism istoric este necesară obţinerea dreptului
de semnătură din partea Ordinului Arhitecţilor din România sau Registrului
Urbaniştilor din România, după caz;
b) se exceptează persoanele fizice, absolvenţi de
şcoli tehnice de arhitectură, care până la data prezentului ordin au dovedit o experienţă acumulată în
domeniul proiectării lucrărilor de restaurare concretizată în documentaţii
elaborate şi avizate;
c) pentru calitatea dirigentare lucrări din
domeniile „Restaurare arhitectură" şi „Restaurare, consolidare structuri istorice"
este obligatorie obţinerea în prealabil a autorizaţiei eliberate de
Inspectoratul de Stat în Construcţii;
d) pentru calitatea de specialist în executare lucrări
de consolidare/restaurare structuri istorice arhitectură şi dirigentare
lucrări, pot fi atestaţi în categoria specialist-debutant şi, respectiv,
specialist şi absolvenţii cursurilor universitare tehnice de specialitate de
scurtă durată, cu respectarea condiţiilor prevăzute pentru specialist debutant,
şi a celor prevăzute pentru specialişti, dar majorate cu 50%;
e) pot fi atestate în calitate de executant lucrări
de consolidare/restaurare, construcţii/arhitectură şi persoane fizice fără
studii de specialitate în domeniu, dar care, la data prezentului ordin, au o
experienţă de minimum 7 ani de execuţie a lucrărilor, au lucrări finalizate,
admise la recepţie şi/sau notate cu calificativele: „bine", „foarte
bine" sau „excepţional";
f) pentru obţinerea calităţii de specialist debutant,
atestarea se va realiza pe baza evaluării, prin completarea unei grile-test
având ca tematică principiile de restaurare, legislaţia şi reglementările
specifice domeniului, în funcţie de calităţile şi specializările de atestare
solicitate.
Art. 10. - (1) Atestarea în
calitatea de expert a persoanelor fizice se face pe baza îndeplinirii
următoarelor condiţii generale:
a) studii superioare de lungă durată la care se pot
adăuga diploma de doctor şi/sau două tratate de specialitate; pentru acele
specialităţi care nu au organizate studii doctorale, se echivalează cu autoratul
principal a 3 tratate publicate în edituri de specialitate;
b) vechime - minimum 10 ani de activitate efectivă în
domeniul monumentelor istorice;
c) experienţă - minimum 7 lucrări de complexitate
deosebită realizate, după caz, ca autor, elaborator, conducător de colectiv sau
şef proiect în domeniul de specializare.
(2) Sunt considerate de complexitate deosebită acele
lucrări, proiecte sau studii care presupun coordonarea între specialităţi
diferite, soluţii tehnice şi/sau conceptuale deosebite.
Art. 11. - (1) Atestarea în calitatea de expert, expert
tehnic, verificator sau verificator tehnic se face pe baza îndeplinirii
următoarelor condiţii generale:
- studii: superioare de lungă durată;
- vechime: minimum 3 ani în domeniu ca specialist
atestat;
- experienţă: minimum 3 studii sau proiecte avizate.
(2) Complementar îndeplinirii condiţiilor generale
prevăzute la alin. (1), pentru obţinerea calităţii de expert tehnic şi/sau
verificator tehnic proiecte în domeniile „Restaurare arhitectură" şi
„Restaurare, consolidare structuri istorice" este necesară, în prealabil,
deţinerea atestatului eliberat de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi
Locuinţelor.
CAPITOLUL IV
Procedura de atestare
Art. 12. - (1) In vederea
atestării, persoanele interesate vor depune la Institut, direct sau prin poştă,
cu confirmare de primire, un dosar care va cuprinde:
a) cerere-tip, conform anexei nr. 9;
b) copie de pe carnetul de muncă;
c) copii legalizate ale diplomelor
de studii, cuprinzând foile matricole ale studiilor postliceale, universitare
şi postuniversitare parcurse, titlurile ştiinţifice dobândite, alte acte
probând participarea şi absolvirea unor forme de pregătire în domeniul de
atestare;
d) copie legalizată a actului
de echivalare a studiilor efectuate în străinătate, eliberat de Ministerul
Educaţiei, Cercetării şi Tineretului din România, după caz;
e) copii ale certificatelor privind dreptul de
semnătură şi înscrierea în Registrul arhitecţilor şi în Registrul urbaniştilor
a atestatului eliberat de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi
Locuinţelor pentru exigenţele de expert tehnic, verificator tehnic şi diriginte
de şantier, după caz;
f) copia actului de identitate;
g) certificat de cazier judiciar;
h) curriculum vitae;
i) memoriu de activitate în domeniul de atestare;
j) lista cuprinzând lucrările efectuate în domeniul
monumentelor istorice; pentru fiecare caz se specifică calitatea şi
responsabilităţile deţinute, cu obligativitatea prezentării unui extras-album
de lucrări, a cărţilor publicate şi a unei mape cu principalele articole
publicate;
k) copii ale avizelor eliberate de Ministerul Culturii
şi Cultelor sau de serviciile publice deconcentrate, pentru proiecte ori
lucrări la care a colaborat în specialitatea pentru care se solicită atestarea
sau, după caz, procesele-verbale de recepţie pentru lucrările executate;
l) chitanţă de achitare a
tarifului de atestare, în original.
(2) Evidenţa dosarelor de atestare primite la Institut
se ţine într-un registru special.
(3) Dosarele de atestare se pot restitui solicitanţilor
respinşi, la cerere.
(4) In cazul în care Comisia de Atestare în Domeniul
Monumentelor Istorice, denumită în continuare Comisia,
solicită completarea dosarului de atestare, în
scris, nedepunerea documentelor în termenul prevăzut va conduce la respingerea
dosarului. Termenul de depunere a documentelor solicitate nu poate fi mai mic
de 15 zile şi mai mare de 30 de zile lucrătoare.
Art. 13. - (1) Comisia are următoarele atribuţii principale:
a) întocmeşte listele cuprinzând solicitările primite;
b) verifică realitatea şi conformitatea documentelor
din dosarele de atestare;
c) analizează dosarele prezentate şi propune, după caz:
- admiterea solicitării de atestare şi eliberarea
documentelor de atestare, respectiv adeverinţa de atestare pentru specialişti
debutanţi, certificatul de atestare şi legitimaţia de atestare pentru
specialişti, experţi şi verificatori tehnici;
- solicitarea de completări suplimentare, după caz,
constând în documente, precizări, clarificări scrise ori orale, examinare, în
scris, pentru debutanţi;
- respingerea dosarului ca nefiind în concordanţă cu
normele de atestare;
d) stabileşte subiecte şi tematica pentru evaluarea
specialiştilor debutanţi;
e) analizează dosarele
unităţilor de învăţământ, ale entităţilor publice ori private care organizează
forme de pregătire profesională agreate pentru atestarea în domeniul
monumentelor istorice, lista cursurilor postliceale, postuniversitare, a
cursurilor, atelierelor şi şantierelor de specializare, precum şi exigenţele şi
competenţele pentru care acestea sunt considerate relevante.
(2) Comisia organizează sesiuni de atestare lunar şi
anunţă data şi ora de desfăşurare a acestora prin afişare la sediul
Institutului şi/sau pe pagina de internet a acestuia.
(3) Comisia poate fi reunită şi în afara sesiunilor
lunare, în scopul analizării situaţiilor de suspendare, anulare a documentelor
de atestare, precum şi în alte cazuri.
(4) Punctul de vedere al fiecăruia dintre membrii
Comisiei se consemnează într-un registru special de procese-verbale, care se
contrasemnează de secretarul Comisiei.
(5) Pe baza verificărilor efectuate, Comisia adoptă
hotărâri privind acordarea atestării, respectiv respingerea solicitării;
(6) In baza hotărârilor
Comisiei, directorul Institutului emite deciziile de acordare a atestatului
solicitat, respectiv deciziile de respingere a solicitării.
(7) Decizia de atestare are ca efect înscrierea
solicitantului în Registrul experţilor şi verificatorilor tehnici sau în
Registrul specialiştilor.
(8) Decizia de respingere a atestării poate fi
contestată la Institut, în scris, în termen de 3 zile lucrătoare de la data
comunicării.
(9) Contestaţiile se analizează de o comisie de
soluţionare a contestaţiilor, numită prin ordin al ministrului culturii şi
cultelor, care funcţionează în cadrul Direcţiei de specialitate din minister,
în termen de 30 de zile lucrătoare de la depunerea lor. Hotărârile comisiei de
soluţionare a contestaţiilor sunt aprobate prin decizie
a directorului general al Institutului.
(10) Persoanele nemulţumite de modul de soluţionare a
contestaţiilor se pot adresa instanţelor de judecată în condiţiile legii
contenciosului administrativ
Art. 14. - (1) Institutul eliberează, în termen de 30
de zile de la data atestării, documentele de atestare, respectiv adeverinţa de
atestare pentru specialişti debutanţi, certificatul de atestare şi legitimaţia
de atestare pentru specialişti, experţi şi verificatori tehnici, conform
machetelor prezentate în anexele la prezentele norme
metodologice.
(2) In baza adeverinţei ori a certificatului de
atestare, persoanele atestate îşi vor confecţiona, pe propria răspundere,
ştampila/ştampilele individuală/individuale, ce se vor aplica pe proiectele,
documentaţiile sau documentele pe care le elaborează, le coordonează sau
verifică, după caz.
(3) Ştampila are dimensiune rotundă cu diametrul de 50
mm.
(4) Experţii şi specialiştii atestaţi pentru calitatea
dirigentare lucrări, precum şi verificatorii tehnici sunt obligaţi să îşi
confecţioneze o ştampilă separată ce va fi folosită în momentul în care îşi
exercită atribuţiile.
(5) Documentele de atestare şi ştampilele sunt
netransmisibile.
Art. 15. - (1) Secretariatul Comisiei stabileşte şi
publică semestrial pe site-ul Institutului şi al Ministerului Culturii şi
Cultelor Lista unităţilor de învăţământ, a entităţilor publice ori private care
organizează forme de pregătire profesională agreate pentru atestarea în
domeniul monumentelor istorice şi lista cursurilor postliceale, postuniversitare, considerate relevante.
(2) Inscrierea acestor forme de pregătire profesională
pe lista entităţilor agreate se face prin decizie a directorului general al
Institutului, la propunerea Comisiei, în baza prezentării de către cei
interesaţi a dosarului cuprinzând:
a) denumirea şi statutul juridic al formei de
pregătire;
b) regulamentul de funcţionare (admitere, promovare,
absolvire etc);
c) programa şi planul de învăţământ sau pregătire
practică;
d) lista cadrelor didactice ori a instructorilor, după caz, însoţită de CV-urile acestora.
CAPITOLUL V
Atribuţii şi răspunderi ale specialiştilor,
experţilor şi verificatorilor
tehnici atestaţi de Ministerul Culturii şi Cultelor
Art. 16. - Atribuţii şi răspunderi comune ale
experţilor/experţilor tehnici, verificatorilor/verificatorilor tehnici şi ale
specialiştilor:
a) au obligaţia de a respecta prevederile legislaţiei
comune şi speciale în materie de intervenţii asupra monumentelor istorice;
b) au obligaţia respectării
avizelor de specialitate obţinute pentru lucrările pe care le efectuează, în
litera şi spiritul conservării şi restaurării ştiinţifice consacrate prin Carta
de la Veneţia;
c) au obligaţia de a pune la dispoziţie organismelor de
control abilitate, la cererea acestora, spre consultare, datele şi
documentaţiile solicitate;
d) sunt obligaţi să înştiinţeze Comisia şi
compartimentul de specialitate din Ministerul Culturii şi Cultelor sau
serviciile publice deconcentrate ale acestuia despre orice situaţii de
degradare sau de încălcare a prevederilor legale privind monumentele istorice;
e) pentru modificarea soluţiilor conceptuale sau de
mare complexitate tehnică din proiectul avizat iniţial, experţii, verificatorii
tehnici şi specialiştii au obligaţia de a obţine avizul Ministerului Culturii
şi Cultelor.
Art. 17. -Atribuţii şi răspunderi specifice
specialiştilor:
(1) Specialiştii debutanţi au dreptul de a realiza
studii, cercetări, documentaţii tehnice, să fie membri în colectivele de
inventariere, proiectare şi execuţie şi să urmărească executarea de lucrări
având ca obiect monumente istorice de grupa B.
(2) Elaboratorii de studii, cercetări şi inventariere
a monumentelor istorice trebuie:
a) să cunoască criteriile de atribuire sau de pierdere a regimului juridic de monument istoric;
b) să cunoască metodologia de întocmire a fişelor de
monument;
c) să întocmească documentele primare ce stau la baza
fişelor de monument, măsurători, relevee sumare, fotografii, cercetare de
arhivă, bibliografie, alte cercetări specifice, după caz, precum şi a
rapoartelor de inspecţie;
d) să cunoască legislaţia naţională în vigoare din
domeniu, precum şi convenţiile internaţionale privind protejarea şi conservarea
monumentelor istorice la care România este parte;
e) să întocmească şi să ţină la zi registrul de
evidenţă a studiilor şi cercetărilor întocmite;
f) să respecte prevederile legii dreptului de autor.
(3) Şefii de proiect complex sau de specialitate
trebuie:
a) să elaboreze proiecte şi/sau, după caz, să
coordoneze toate specialităţile care concură la realizarea proiectului;
b) să fundamenteze riguros, din punct de vedere
ştiinţific şi tehnic, soluţiile adoptate, în acord cu cerinţele stipulate în
legislaţia naţională şi cu recomandările din actele internaţionale din domeniul
monumentelor istorice;
c) să respecte concluziile conceptuale ale
expertizelor, precum şi prevederile referatelor de verificare tehnică;
d) să prezinte Ministerului Culturii şi Cultelor, la
cererea acestuia, datele ştiinţifice şi tehnice necesare pentru susţinerea
proiectelor elaborate;
e) să respecte avizele Ministerului Culturii şi
Cultelor prin introducerea prevederilor acestora în lucrările elaborate;
f) să prezinte spre reavizare eventualele modificări
şi completări majore faţă de soluţiile avizate anterior, în cazul apariţiei
unor situaţii noi pe şantierele de restaurare;
g) să urmărească, să verifice şi să aprobe pe şantier
modul de punere în operă a documentaţiilor pe care le-au întocmit;
h) să dispună, fără încălcarea avizului Ministerului
Culturii şi Cultelor, adaptările soluţiilor tehnice în conformitate cu situaţia
reală din şantier prin acte scrise;
i) să participe, dacă sunt invitaţi, la analizarea
ofertelor de execuţie a lucrărilor propriu-zise, precum şi la recepţionarea acestora;
j) să semneze şi să ştampileze toate documentaţiile
elaborate;
k) să ţină la zi registrul de evidenţă a lucrărilor
elaborate.
(4) Executanţii de lucrări trebuie:
a) să conducă lucrări de intervenţii la monumentele
istorice, numai în baza documentaţiilor de execuţie avizate de Ministerul
Culturii şi Cultelor, cu respectarea prevederilor cuprinse în autorizaţia şi în
avizele legale de construire;
b) să coordoneze activitatea de ataşamentare a
lucrărilor executate şi să îşi însuşească conţinutul caietelor de ataşamente;
c) să asigure conducerea punctelor de lucru din
subordine cu personal calificat şi specializat în domeniu;
d) să cunoască cu exactitate conţinutul documentaţiilor
de execuţie pentru toate punctele de lucru din subordine;
e) să asigure informarea operativă a şefului de proiect
şi a dirigintelui lucrării, ori de câte ori este cazul, despre evoluţia
lucrărilor şi, în special, despre necesitatea de adaptare a soluţiilor din
documentaţie cu situaţia reală din teren;
f) să cunoască principiile generale de restaurare şi
de conservare stipulate în legislaţia naţională şi în recomandările din actele
internaţionale din domeniul monumentelor istorice;
g) să nu permită abaterea de la prevederile
documentaţiei avizate sau de la dispoziţiile de şantier;
h) să cunoască tehnicile şi materialele tradiţionale de
execuţie, specifice domeniului de activitate;
i) să se preocupe permanent de perfecţionarea
angajaţilor în meseriile tradiţionale ce acoperă domeniul;
j) să oprească executarea lucrărilor în cazul în care
s-au produs defecte grave de calitate, abateri de la prevederile proiectului de
execuţie ori au fost descoperite urme de interes arheologic, arhitectural sau
artistic, să asigure punerea în siguranţă a descoperirii şi să permită reluarea
lucrărilor numai după decizia şefului de proiect şi a comisiei zonale a
monumentelor istorice;
k) să răspundă, conform atribuţiilor ce le revin, de
realizarea nivelului de calitate corespunzător cerinţelor specifice lucrărilor
de conservare, consolidare, restaurare şi punere în valoare a monumentului
istoric;
l) să întocmească şi să ţină la
zi registrele de evidenţă a lucrărilor pe care le coordonează tehnic şi de care
răspund; să ţină la zi jurnalul de restaurare şi întreaga documentaţie necesară
tipului de proiect;
m) să urmărească şi să respecte normele de protecţia
muncii.
(5) Diriginţii de lucrări:
a) dirigintele de şantier este reprezentantul
angajatorului pentru lucrările de execuţie, prin care acesta îşi exercită
controlul asupra corectitudinii tehnice şi economice a lucrărilor contractate;
b) dirigintele de şantier are toate atribuţiile şi
răspunderile pe care i le acordă angajatorul în conformitate cu prevederile
juridice şi tehnice privind activitatea generală în construcţii, la care se
adaugă cele specifice domeniului monumentelor istorice, după cum urmează:
1. cunoaşterea temeinică, din punct de vedere tehnic
şi ştiinţific, a documentaţiilor avizate ce se execută;
2. supravegherea şi controlul corectitudinii
intervenţiilor de orice natură pe perioada executării lucrărilor, în acord cu
specificul lucrărilor de conservare-restaurare;
3. aducerea la cunoştinţă angajatorului a necesităţii
asigurării protejării monumentului în caz de întrerupere temporară sau pe o
perioadă nedeterminată, după caz, a lucrărilor de restaurare aflate în curs de
execuţie;
4. urmărirea aplicării cu stricteţe a înscrisurilor din
registrul de comunicări de şantier, inspecţie şi control şi din registrul de
dispoziţii de şantier;
5. asigurarea în permanenţă a celei mai bune conlucrări
între beneficiar şi finanţator, pe de o parte, şi specialişti - cercetători,
proiectanţi şi executanţi, pe de altă parte;
6. verificarea în permanenţă a calităţii materialelor
puse în operă, în acord cu prevederile proiectului avizat;
7. verificarea temeinică a înscrisurilor
şi a schiţelor din caietele de ataşamente ale şantierului, cu poziţionarea
exactă a fiecărei
intervenţii, având în vedere importanţa acestor caiete în cadrul jurnalului de
restaurare;
8. semnalarea promptă a oricăror descoperiri de urme
de interes istoric, artistic sau arhitectural şi solicitarea către angajator de
a lua măsurile de protejare provizorie a acestora până la înregistrarea lor şi
decizia privind continuarea lucrărilor;
9. participarea şi urmărirea întocmirii jurnalului de
restaurare - cartea construcţiei şi predarea acesteia deţinătorului
monumentului la recepţia lucrărilor.
Art. 18. - Atribuţii şi răspunderi specifice experţilor
şi experţilor tehnici:
a) experţii atestaţi conform prezentelor norme
metodologice sunt singurii îndreptăţiţi să elaboreze expertize, dar numai
pentru specializarea în care au fost atestaţi, respectiv: arhitectură,
structură, urbanism, restaurare componente artistice, studii, cercetări;
b) răspund de asigurarea cerinţelor impuse de
doctrinele ori principiile conservării şi restaurării monumentelor istorice,
precum şi de normele de restaurare stipulate în convenţiile internaţionale din
domeniul monumentelor istorice la care România este parte, atât prin stabilirea
domeniilor în care este necesară abordarea studiilor şi a cercetărilor
preliminare, cât şi prin conceptele de restaurare, de la conservare şi
consolidare până la punerea în valoare;
c) experţii în specialitatea arhitectură coordonează
toate specialităţile ce concură la elaborarea expertizelor, la întocmirea
studiului de fezabilitate şi a proiectelor de execuţie;
d) experţii vor certifica în fazele următoare de
proiectare că s-au respectat soluţiile de principiu conţinute în concluziile
expertizei, precum şi avizele eliberate de Ministerul Culturii şi Cultelor, iar
pe parcursul executării lucrărilor şi la recepţia acestora, punerea în operă a
proiectului;
e) experţii vor stabili specialităţile pentru care sunt
necesare investigaţii şi verificări pentru extinderea expertizei şi/sau fazele
următoare de cercetare şi proiectare;
f) experţii vor semna şi vor ştampila toate piesele
scrise şi desenate ale expertizelor pe care le întocmesc;
g) experţii pot elabora studii, cercetări şi proiecte,
dar nu pot verifica şi aviza propriile documentaţii
elaborate;
h) experţii vor ţine la zi registrul de evidenţă a
expertizelor întocmite şi a acordurilor cu privire la documentaţiile elaborate
de specialiştii întocmitori;
i) răspunderile experţilor care au primit atestatul şi
îşi exercită atribuţiile în exigenţele pentru verificare proiecte, şef de
proiect de specialitate, executare lucrări, dirigentare lucrări sunt aceleaşi
cu cele ale specialiştilor.
Art. 19. -Atribuţii şi răspunderi specifice
verificatorilor şi verificatorilor tehnici:
a) să verifice, conform specializărilor pentru care au
fost atestaţi, conţinutul şi calitatea documentaţiilor pentru care se solicită
verificarea;
b) să verifice documentaţiile tehnice de execuţie
privind intervenţiile la monumentele istorice;
c) să nu exercite atribuţiile
de verificator asupra propriilor proiecte;
d) să urmărească în fazele de proiectare prezentate
respectarea prevederilor expertizelor avizate, precum şi a conţinutului
avizelor Ministerului Culturii şi Cultelor acordate la faze anterioare de
proiectare;
e) să atenţioneze proiectantul cu privire la
modificările ce pot decurge din alte cerinţe şi/sau reglementări tehnice în
vigoare şi să stabilească modul de soluţionare;
f) să semneze şi să ştampileze piesele scrise şi
desenate care au făcut obiectul verificării şi să întocmească referatul de
verificare în conformitate cu exigenţele legale;
g) să întocmească şi să ţină la zi registrul de
evidenţă al documentaţiilor verificate.
CAPITOLUL VI
Sancţiuni
Art. 20. - (1) Nerespectarea atribuţiilor şi
răspunderilor ce revin specialiştilor, experţilor şi verificatorilor tehnici,
conform prevederilor prezentelor norme metodologice, în funcţie de gravitatea
faptei comise, se sancţionează astfel:
a) avertisment, care se constituie într-o comunicare
justificată a sancţiunii;
b) suspendarea certificatului de atestare şi a
legitimaţiei pe o perioadă de la 6 luni la 2 ani;
c) anularea certificatului de atestare şi a
legitimaţiei.
(2) Aplicarea sancţiunilor se face gradual sau direct,
în funcţie de gravitatea faptei.
Art. 21. - (1) Aplicarea sancţiunilor se face la
sesizarea specialiştilor direcţiilor pentru cultură, culte şi patrimoniul
cultural naţional judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, a
împuterniciţilor Ministerului Culturii şi Cultelor sau a compartimentului de specialitate din minister ori a membrilor Comisiei.
(2) Raportul de constatare/sesizarea
întocmit/întocmită de persoanele prevăzute la alin. (1) va fi supus/supusă
analizei unei comisii formate din 3 specialişti/experţi, numită prin ordin al
ministrului culturii şi cultelor, care propune, după caz, clasarea sesizării,
stabilirea sancţiunii şi durata acesteia.
(3) Comisia prevăzută la alin. (2) este constituită
din următoarele persoane: un specialist numit de Comisie, unul recomandat de
Ministerul Culturii şi Cultelor şi unul propus de către cel împotriva căruia
este formulată sesizarea, din rândul persoanelor înscrise în Registrul
experţilor şi verificatorilor tehnici sau în Registrul specialiştilor.
(4) Aplicarea sancţiunilor se face prin decizie a
directorului general al Institutului, pe baza referatului comisiei prevăzute la
alin. (2).
(5) Decizia directorului general al Institutului se
comunică, prin scrisoare cu confirmare de primire, în termen de 10 zile
lucrătoare de la data emiterii.
Art. 22. - Pe perioada în care
documentele de atestare sunt suspendate sau anulate, persoana fizică în cauză
nu mai poate realiza activităţi în domeniul protejării, conservării şi
restaurării monumentelor istorice, iar lista se publică pe site-ul Institutului
şi pe cel al Ministerului Culturii şi Cultelor.
Art. 23. -Avertismentul şi suspendarea documentelor de
atestare se consideră ridicate la data îndeplinirii condiţiilor care au condus
la luarea măsurii de sancţionare, până la sfârşitul perioadei de sancţionare.
Art. 24. - Anularea certificatului de atestare se face
în următoarele cazuri:
a) când, prin activitatea sa, persoana fizică atestată
produce mutilări sau distrugeri ale monumentului istoric, ca urmare a
nerespectării documentaţiilor şi avizelor;
b) când persoana fizică
atestată a fost condamnată prin hotărâre judecătorească definitivă pentru
infracţiuni legate de exercitarea profesiei;
c) când persoana atestată are cel puţin 3 stadii,
expertize, proiecte respinse la avizare.
Art. 25. - Documentele de
atestare suspendate sau anulate se predau de către deţinători Institutului în
termen de 15 zile de la înştiinţare.
Art. 26. - In cazul în care faptele care au condus la
suspendarea sau la anularea certificatului de atestare întrunesc elementele
constitutive ale unei infracţiuni, Comisia propune
directorului general al Institutului sesizarea autorităţilor publice
competente.
Art. 27. - (1) Suspendarea sau, după caz, anularea
documentelor de atestare produce efect de la data comunicării deciziei.
(2) Titularul unui atestat
anulat nu mai are dreptul să solicite eliberarea unui nou atestat timp de 3 ani
de la data retragerii.
(3) Suspendarea sau anularea atestatului este
menţionată în Registrul experţilor şi verificatorilor tehnici sau, după caz, în
Registrul specialiştilor.
Art. 28. - (1) Deciziile de suspendare sau, după caz,
de anulare a atestatului pot fi contestate în termen de 15 zile lucrătoare de
la data comunicării.
(2) Contestaţiile se depun la Institut şi se
soluţionează, în termen de 5 zile lucrătoare, de către o comisie constituită în
acest scop, ai cărei membri sunt numiţi prin decizie a directorului general al
Institutului.
(3) Persoanele nemulţumite se pot adresa instanţelor
de judecată competente, în condiţiile legii.
(4) Pe perioada rezolvării contestaţiilor prevăzute la
alin. (2), drepturile pe care le acordă documentele de atestare sunt
suspendate.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 29. - Diriginţii de şantier, responsabilii cu
urmărirea comportării în timp a lucrărilor şi responsabilii privind controlul
tehnic de calitate, autorizaţi de Inspectoratul de Stat în Construcţii, pot
lucra în domeniul monumentelor istorice cu condiţia obţinerii atestatului
Ministerului Culturii şi Cultelor - Institutul Naţional al Monumentelor Istorice, conform prevederilor prezentelor norme metodologice.
Art. 30. - Experţii tehnici, verificatorii tehnici şi
responsabilii tehnici cu execuţia, atestaţi de Ministerul Dezvoltării,
Lucrărilor Publice şi Locuinţelor, pot lucra în domeniul monumentelor istorice
cu condiţia obţinerii atestatului Ministerului Culturii şi Cultelor- Institutul
Naţional al Monumentelor Istorice, conform prevederilor prezentelor norme
metodologice.
Art. 31. - Experţii tehnici şi verificatorii tehnici
atestaţi de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor, atestaţi
şi de Ministerul Culturii şi Cultelor - Institutul Naţional al Monumentelor
Istorice, după prelungirea termenului de valabilitate a atestatului de către
Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor, se vor prezenta la
Institut pentru prelungirea termenului de valabilitate a atestatului
Ministerului Culturii şi Cultelor, care se consemnează în legitimaţie de către
conducerea Institutului.
Art. 32. - Specialiştii şi experţii atestaţi în baza
Ordinului ministrului culturii nr. 2.032/1999 pentru înfiinţarea Comisiei de
Atestare în Domeniul Monumentelor Istorice şi aprobarea normelor şi criteriilor
de atestare a experţilor în domeniul protejării monumentelor istorice şi a
specialiştilor în domeniul conservării şi restaurării monumentelor istorice, cu
modificările ulterioare, pot solicita Institutului actualizarea documentelor de
atestare.
Art. 33. - Nu pot fi atestate persoanele cărora li s-a
aplicat pedeapsa complementară a interzicerii dreptului de a ocupa o funcţie
sau de a exercita o profesie de natura celei de care s-a folosit pentru
săvârşirea unei infracţiuni.
Art. 34. -Atestarea persoanelor fizice din statele
membre ale Uniunii Europene, care execută lucrări de restaurare a monumentelor
istorice şi solicită înscrierea în Registrul specialiştilor şi în Registrul
experţilor tehnici, se face automat, în urma prezentării atestatului de liberă
practică în specializarea respectivă obţinut în unul dintre statele membre ale
Uniunii Europene, în original şi în copie legalizată, împreună cu o traducere a
acestuia în limba română, autentificată de autorităţile competente din statul
care a emis respectivul atestat.
Art. 35. - Anexele nr. 1-9*) fac parte integrantă din prezentele norme metodologice.
*) Anexele nr. 1-8
sunt reproduse în facsimil.
ANEXA Nr.1 la normele metodologice
![](poze/92414_0.jpg)
ANEXA Nr.2 la normele metodologice
![](poze/92414_1.jpg)
ANEXA Nr.3 la normele metodologice
![](poze/92414_2.jpg)
ANEXA Nr.4 la normele metodologice
![](poze/92414_3.jpg)
ANEXA Nr. 5 la normele metodologice
ROMÂNIA
MINISTERUL CULTURII ŞI CULTELOR
INSTITUTUL NAŢIONAL AL MONUMENTELOR
ISTORICE
![](poze/92414_4.jpg)
LEGITIMAŢIE
DE
SPECIALIST
ÎN DOMENIUL PROTEJĂRII
MONUMENTELOR ISTORICE
Nr............../....................
|
pag. 1
|
|
.................................
(data eliberării)
Semnătura titularului
.................................
|
numele
....................................................................................................
prenumele:...............................................................................................
profesia:...................................................................................................
data naşterii:.............................................................................................
locul naşterii:............................................................................................
cetăţean al:...............................................................................................
legitimat cu BI/CI/Pas. seria....................nr..............................................
eliberat(ă) de :
........................................................................................
CNP: |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
pag. 3
este atestat să lucreze în domeniul protejării monumentelor
istorice, având exigenţa de:
SPECIALIST
calitatea: .....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
specializarea: ..............................................
..............................................
.............................................
.............................................
.............................................
Director General I.N.M.I.
Secretar comisie
|
pag. 4
Prelungit valabilitatea
Prelungirea valabilităţii prezentei
legitimaţii este necesară doar pentru specialiştii, diriginţii şi
verificatorii tehnici pentru lucrări de construcţii-arhitectură
|
de la ........................................ până la ....................................
Data......................................... Director
General
|
de la ........................................ până la ....................................
Data......................................... Director
General
|
pag. 5
Prelungit valabilitatea
de la ........................................ până la ....................................
Data......................................... Director
General
|
de la ........................................ până la ....................................
Data......................................... Director
General
|
de la ........................................ până la ....................................
Data......................................... Director
General
|
pag. 6
Sanctiuni:
sanctiunea
............................................................................................
de la ........................................ până la ....................................
Data......................................... Director
General
|
sanctiunea
............................................................................................
de la ........................................ până la ....................................
Data......................................... Director
General
|
sanctiunea ..................................................
de la ........................................ până la ....................................
Data......................................... Director
General
|
pag.7
sanctiunea
............................................................................................
de la ........................................ până la ....................................
Data......................................... Director
General
|
sanctiunea
............................................................................................
de la ........................................ până la ....................................
Data......................................... Director
General
|
sanctiunea
............................................................................................
de la ........................................ până la ....................................
Data......................................... Director
General
|
pag. 8
ANEXA Nr.6 la normele metodologice
ROMÂNIA
MINISTERUL CULTURII ŞI CULTELOR
INSTITUTUL NAŢIONAL AL MONUMENTELOR
ISTORICE
![](poze/92414_4.jpg)
LEGITIMAŢIE
DE
EXPERT
ÎN DOMENIUL PROTEJĂRII
MONUMENTELOR ISTORICE
Nr............../....................
|
pag. 1
|
|
.................................
(data eliberării)
Semnătura titularului
.................................
|
numele
....................................................................................................
prenumele:...............................................................................................
profesia:...................................................................................................
data naşterii:.............................................................................................
locul naşterii:............................................................................................
cetăţean al:...............................................................................................
legitimat cu BI/CI/Pas.
seria....................nr..............................................
eliberat(ă) de :
........................................................................................
CNP: |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
pag. 3
este atestat să lucreze în domeniul protejării monumentelor
istorice, având exigenţa de:
EXPERT
calitatea: .....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
specializarea: ..............................................
..............................................
.............................................
.............................................
.............................................
Director General I.N.M.I.
Secretar comisie
|
pag. 4
Sanctiuni:
sanctiunea
............................................................................................
de la ........................................ până la ....................................
Data......................................... Director
General
|
sanctiunea
............................................................................................
de la ........................................ până la ....................................
Data......................................... Director
General
|
sanctiunea
............................................................................................
de la ........................................ până la ....................................
Data......................................... Director
General
|
pag. 5
ANEXA Nr. 7 la normele metodologice
ROMÂNIA
MINISTERUL CULTURII ŞI CULTELOR
INSTITUTUL NAŢIONAL AL MONUMENTELOR
ISTORICE
![](poze/92414_4.jpg)
LEGITIMAŢIE
DE
EXPERT TEHNIC
ÎN DOMENIUL PROTEJĂRII
MONUMENTELOR ISTORICE
Nr............../....................
|
pag. 1
|
|
.................................
(data eliberării)
Semnătura titularului
.................................
|
numele
....................................................................................................
prenumele:...............................................................................................
profesia:...................................................................................................
data naşterii:.............................................................................................
locul naşterii:............................................................................................
cetăţean al:...............................................................................................
legitimat cu BI/CI/Pas.
seria....................nr..............................................
eliberat(ă) de :
........................................................................................
CNP: |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
|
pag. 3
este atestat să lucreze în domeniul protejării monumentelor
istorice, având exigenţa de:
EXPERT TEHNIC
calitatea: .....................................................
.....................................................
.....................................................
.....................................................
specializarea: ..............................................
..............................................
.............................................
.............................................
.............................................
Director General I.N.M.I.
Secretar comisie
|
pag. 4
Prelungit valabilitatea:
de la ........................................ până la ....................................
Data......................................... Director
General
|
de la ........................................ până la ....................................
Data......................................... Director
General
|
de la ........................................ până la ....................................
Data......................................... Director
General
|
pag. 5
Prelungit valabilitatea
de la ........................................ până la ....................................
Data......................................... Director
General
|
de la ........................................ până la ....................................
Data......................................... Director
General
|
de la ........................................ până la ....................................
Data......................................... Director
General
|
pag. 6
Sanctiuni:
sanctiunea
............................................................................................
de la ........................................ până la ....................................
Data......................................... Director
General
|
sanctiunea
............................................................................................
de la ........................................ până la ....................................
Data......................................... Director
General
|
sanctiunea
............................................................................................
de la ........................................ până la ....................................
Data......................................... Director
General
|
pag. 7
Sanctiuni:
sanctiunea
............................................................................................
de la ........................................ până la ....................................
Data......................................... Director
General
|
sanctiunea
............................................................................................
de la ........................................ până la ....................................
Data......................................... Director
General
|
sanctiunea
............................................................................................
de la ........................................ până la ....................................
Data......................................... Director
General
|
pag. 8
ANEXA Nr. 8 la normele metodologice
MACHETELE ŞTAMPILELOR SPECIALIŞTILOR SI EXPERŢILOR
DIN DOMENIUL MONUMENTELOR ISTORICE
![](poze/92414_7.jpg)
70 x 30 mm
![](poze/92414_8.jpg)
= 50 mm
![](poze/92414_10.jpg)
= 50 mm
![](poze/92414_12.jpg)
= 50 mm
![](poze/92414_14.jpg)
= 50 mm
![](poze/92414_16.jpg)
= 50 mm
ANEXA Nr. 9 la normele metodologice
Domnule Director general
Subsemnatul/Subsemnata,.........................................................................,
născut/născută la data de...................................
în 1)........................................................,
ţara....................................................,
domiciliat/domiciliată în 2)........................................,
ţara......................................................,
cetăţean al 3).............................................................,
legitimat/legitimată cu B.I./C.I/paşaport
seria..................nr............................., CNP
|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| eliberat/eliberată de.........................................................., de profesie........................................., solicit
atestarea profesională în domeniul protejării monumentelor istorice din România pentru exigenţa, calităţile şi
specializările următoare:
-
exigenţa.............................;
- calităţile...............................;
- specializările.........................
Anexat depun documentele prevăzute în Normele
metodologice privind atestarea specialiştilor, experţilor şi verificatorilor
tehnici în domeniul protejării monumentelor istorice, aprobate prin Ordinul
ministrului culturii şi cultelor nr. 2.398/2008, publicat în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr......................
Declar că am luat cunoştinţă de atribuţiile,
obligaţiile şi răspunderile persoanei fizice atestate, pe care înţeleg să le
respect întocmai, conform prevederilor legale.
De asemenea, declar că, în cazul atestării, sunt/nu
sunt de acord cu publicarea datelor personale din Registrul
specialiştilor/experţilor, gestionate de Institutul Naţional al Monumentelor
Istorice, şi mă angajez ca, în cazul în care mi se modifică coordonatele de
contact, să vi le transmit de îndată pentru actualizarea datelor din registru.
In final, vă rog să dispuneţi să mi se comunice din
timp data la care trebuie sa mă prezint pentru un eventual interviu sau pentru
ridicarea atestatului, după caz.
Cu mulţumiri,
Localitatea
.........................................................
Data...................................................................
Numele/prenumele solicitantului
.........................................................................
Semnătura.........................................................
Sau prin reprezentant legal:
.........................................................................
Numele/prenumele
........................................................................
Semnătura şi ştampila.......................................
........................................................................
Telefon/fax,
e-mail:...........................................
........................................................................
Domnului Director general al Institutului Naţional al
Monumentelor Istorice
1) Localitatea,
coordonatele administrative.
2) Adresa,
localitatea, coordonatele administrative.
3) Ţara
membră/nemembră a Uniunii Europene.