ORDIN Nr. 24
din 28 ianuarie 2011
pentru modificarea anexei la
Ordinul ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale nr. 392/2009
privind aprobarea listei cu cheltuieli eligibile pentru proiectele finantate în
cadrul Programului Operational pentru Pescuit 2007-2013
ACT EMIS DE:
MINISTERUL AGRICULTURII SI DEZVOLTARII RURALE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 97 din 7 februarie 2011
Având în vedere:
- Referatul de aprobare al Direcţiei generale pescuit -
Autoritate de Management pentru Programul Operaţional pentru Pescuit nr.
213.289 din 29 octombrie 2010;
- Decizia Comisiei (2010) 7.916 din 11 noiembrie 2010
de modificare a Deciziei Comisiei (2007) 6.664 din 14 decembrie 2007 de
aprobare a Programului operaţional pentru pescuit al României 2007-2013,
în baza prevederilor:
- Regulamentului (CE) nr. 1.198/2006 din 27 iulie 2006
al Consiliului privind Fondul European pentru Pescuit;
- Regulamentului (CE) nr. 498/2007 al Comisiei din 26
martie 2007 de stabilire a normelor detaliate pentru punerea în aplicare a
Regulamentului (CE) nr. 1.198/2006 al Consiliului privind Fondul European
pentru Pescuit;
- art. 31 alin. (1) şi (2) din
Hotărârea Guvernului nr. 442/2009 privind stabilirea cadrului general de
implementare a măsurilor cofinanţate din Fondul European pentru Pescuit prin
Programul Operaţional pentru Pescuit 2007-2013, cu modificările şi completările
ulterioare;
- art. 7 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr.
725/2010 privind reorganizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii şi
Dezvoltării Rurale, precum şi a unor structuri aflate în subordinea acestuia,
cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul
agriculturii şi dezvoltării rurale emite prezentul
ordin.
Art. I. -Anexa la Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor şi
dezvoltării rurale nr. 392/2009 privind aprobarea listei cu cheltuieli
eligibile pentru proiectele finanţate în cadrul Programului Operaţional pentru
Pescuit 2007-2013, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 467 din 7 iulie 2009, cu
modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
- Punctul II va avea
următorul cuprins:
„II. Cheltuielile eligibile specifice:
A. Măsura 1.1.
Incetarea permanentă a activităţii navelor de pescuit:
- prime pentru încetarea definitivă a activităţii de
pescuit.
B. Măsura 1.2.
Incetarea temporară a activităţilor de pescuit:
1. prime pentru încetarea
temporară a activităţii navelor şi ambarcaţiunilor de pescuit acordate
proprietarilor acestora;
2. prime acordate pescarilor afectaţi de încetarea
temporară a activităţii navelor şi ambarcaţiunilor de pescuit.
C. Măsura 1.3.
Investiţii la bordul navelor de pescuit şi selectivitate:
1. achiziţia de motoare noi cu consum de combustibil
redus şi cu un impact redus asupra mediului;
2. achiziţia de echipamente
performante de detectare a bancurilor de peşte, cu căutare atât pe orizontală,
cât şi pe verticală;
3. achiziţia de echipamente
care fac posibilă menţinerea şi conservarea capturilor accidentale la bord;
4. achiziţia de echipamente ca
parte a proiectelor-pilot care au ca temă pregătirea de noi măsuri privind
îmbunătăţirea calităţii produselor;
5. achiziţia de echipamente
pentru reducerea impactului asupra habitatelor şi speciilor care nu se
comercializează;
6. achiziţia de echipamente care permit reducerea
impactului pescuitului asupra ecosistemelor şi fundului marin;
7. cheltuiala aferentă investiţiilor pentru realizarea
de unelte de pescuit mai selective (ajutorul se acordă până când acestea devin
obligatorii);
8. achiziţia de echipamente
pentru îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi securitate la bord;
9. prime de asigurare.
D. Măsura 1.4.
Pescuitul de coastă la scară redusă (acţiunea 1 - proiecte colective, acţiunea
2 - sprijin pentru pensionarea anticipată şi acţiunea 3 - investiţii la bordul
navelor de pescuit):
1. achiziţia de motoare noi cu consum de combustibil
redus şi cu un impact redus asupra mediului;
2. achiziţia de echipamente
care fac posibilă menţinerea şi conservarea capturilor accidentale la bord;
3. achiziţia de echipamente ca
parte a proiectelor-pilot care au ca temă pregătirea de noi măsuri privind
îmbunătăţirea calităţii produselor;
4. achiziţia de echipamente
pentru reducerea impactului asupra habitatelor şi speciilor care nu se
comercializează;
5. achiziţia de echipamente care permit reducerea
impactului pescuitului asupra ecosistemelor şi fundului marin;
6. cheltuiala aferentă investiţiilor pentru realizarea
de unelte de pescuit mai selective (ajutorul se acordă până când acestea devin
obligatorii);
7. achiziţia de echipamente
pentru îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi securitate la bord;
8. prime acordate pentru
promovarea organizării lanţului producţie - procesare - comercializare a
produselor rezultate din activitatea de pescuit;
9. prime acordate pentru
îmbunătăţirea activităţii de administrare şi controlul condiţiilor de acces în
anumite zone de pescuit folosind ambarcaţiuni, vehicule, echipamente de
telecomunicaţii de vedere de aproape şi/sau pe timp de noapte etc.) de care
este nevoie pentru supravegherea unei zone de pescuit;
10. prime pentru pensionare
anticipată.
11. prime de asigurare.
E. Măsura 1.5.
Compensaţii socioeconomice pentru managementul
flotei comunitare:
1. achiziţionarea pentru prima dată a proprietăţii
totale sau parţiale a unei nave/ambarcaţiuni de pescuit;
2. prime pentru pensionarea
anticipată a pescarilor de pe navele mai mari de 12 m;
3. prime acordate pescarilor afectaţi de încetarea
definitivă a activităţii navelor şi ambarcaţiunilor de pescuit.
F. Măsura 2.1.
Acvacultura (acţiunea 1 - creşterea capacităţii de producţie datorită
construirii de noi exploataţii piscicole, acţiunea 2 - variaţiile producţiei
datorită extinderii sau modernizării exploataţiilor piscicole existente şi
acţiunea 3 - creşterea cantităţii de alevini proveniţi din crescătorii):
1. cheltuielile cu modernizarea
şi reabilitarea unităţilor de acvacultura tradiţională prin investiţii pentru
refacerea digurilor, canalelor şi infrastructurii de pescuit, echipamente de
pompare, construirea şi modernizarea staţiilor de reproducere;
2. cheltuielile aferente construirii de noi ferme şi
modernizării celor existente;
3. cheltuielile cu
diversificarea produselor obţinute prin acvacultura în concordanţă cu cererile
de piaţă prin construirea de noi ferme specifice noilor specii de cultură, cum
ar fi: peşti (sturioni, şalău, calcan, somn african), crustacee, moluşte etc;
4. achiziţionarea de tehnologii noi şi know-how;
5. cheltuielile aferente
construirii de microunităţi de procesare primară, cu condiţia ca cel puţin 50%
din materia primă să provină din producţie proprie;
6. cheltuieli pentru realizarea
de capacităţi de depozitare a peştelui şi a subproduselor din peşte;
7. cheltuieli pentru
construirea sau amenajarea unui centru de vânzare directă către consumatorii
finali, în interiorul fermei de acvacultura şi numai pentru produsele piscicole
obţinute în cadrul fermei;
8. achiziţionarea de mijloace
de transport specifice pentru transportul peştelui viu, peştelui proaspăt, a
produselor rezultate în urma procesării şi aprovizionarea cu materii prime,
care să fie folosite numai în interes propriu;
9. achiziţionarea de maşini, utilaje şi echipamente
folosite la întreţinerea bazinelor, digurilor,
barajelor, canalelor din cadrul fermei de acvacultura;
10. cheltuielile pentru
realizarea de drumuri şi platforme tehnologice din interiorul fermelor de
acvacultura;
11. cheltuielile pentru
construirea şi/sau modernizarea depozitelor de furaje;
12. achiziţionarea echipamentelor şi instalaţiilor de
producere a furajelor (Capacitatea acestor echipamente şi instalaţii trebuie
corelată cu necesarul de furaje pentru acvacultura din cadrul fermei. Nu este
permisă valorificarea furajelor în alt scop sau la terţi.);
13. achiziţionarea de plase,
garduri şi alte tipuri de echipamente pentru protecţia împotriva prădătorilor;
14. achiziţionarea de
echipamente de pescuit, unelte de pescuit, instalaţii şi ambarcaţiuni folosite
pentru furajare, tratamente, distribuire de îngrăşăminte, pescuit şi transport
de peşte;
15. achiziţionarea de software
şi sisteme de monitorizare a activităţii de producţie în cadrul unităţilor de
acvacultura;
16. achiziţionarea de echipamente şi îmbunătăţirea
condiţiilor de muncă şi securitate a lucrătorilor din acvacultura;.
17. prime de asigurare;
18. cheltuielile pentru
investiţii privind energia neconvenţională sunt eligibile în limita maximă a
10% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile ale proiectului, cu condiţia
ca energia neconvenţională obţinută să fie folosită numai pentru activitatea de
producţie ce face obiectul proiectului.
G. Măsura 2.1. Acvacultura (acţiunea 4):
1. prime pentru unităţile de
acvacultura care includ protecţia şi ameliorarea
mediului, a resurselor naturale, a diversităţii
genetice, precum şi
gestionarea peisajului şi elementelor tradiţionale ale zonelor de acvacultura, care depăşesc simpla
aplicare a bunelor practici de acvacultura aplicate în mod obişnuit;
2. prime pentru unităţile de
acvacultura care trec la acvacultura organică/ecologică;
3. prime pentru unităţile de
acvacultura care sunt situate în situri Natura 2000.
H. Măsura 2.1.
Acvacultura (acţiunea 5)
- Compensaţii acordate
cultivatorilor de moluşte pentru încetarea temporară a recoltării moluştelor
pentru:
1. pierderi datorate închiderii fermelor pe perioade
foarte lungi;
2. valoarea de piaţă mai
scăzută datorită dimensiunii prea mari a scoicilor;
3. preţuri de piaţă mai mici în momentul reînceperii
recoltării;
4. pierderi financiare.
I. Măsura 2.1.
Acvacultura (acţiunea 6 - Măsuri de sănătate animală):
- prime pentru finanţarea programelor privind controlul
şi eradicarea bolilor din acvacultura.
J. Măsura 2.2.
Pescuit în apele interioare (acţiunea 1 - nave de pescuit în apele interioare, acţiunea 2 -
investiţii pentru constituirea de instalaţii de pescuit în apele interioare şi
acţiunea 3 - investiţii pentru extinderea, echiparea şi modernizarea
instalaţiilor de pescuit în apele interioare):
1. achiziţionarea de
echipamente pentru îmbunătăţirea siguranţei la bord;
2. cheltuieli pentru înlocuirea motorului;
3. achiziţionarea de
echipamente pentru îmbunătăţirea condiţiilor de muncă;
4. achiziţionarea de
echipamente pentru îmbunătăţirea condiţiilor de igienă;
5. achiziţionarea de
echipamente pentru îmbunătăţirea calităţii produsului;
6. achiziţionarea de
echipamente pentru îmbunătăţirea eficienţei energetice;
7. achiziţionarea de
echipamente pentru îmbunătăţirea selectivităţii (Ajutorul se acordă până când
acestea devin obligatorii.);
8. achiziţionarea de
echipamente pentru reducerea impactului asupra ecosistemelor;
9. achiziţionarea de echipamente pentru protecţia
capturilor şi a uneltelor şi sculelor de pescuit faţă de prădători;
10. cheltuielile cu investiţiile pentru construirea de
pontoane, cheiuri de acostare;
11. cheltuielile cu
investiţiile pentru achiziţionarea maşinilor de gheaţă mobile;
12. cheltuielile cu investiţiile pentru depozitarea
capturilor;
13. cheltuielile cu
investiţiile pentru centre de livrare a peştelui.
14. prime de asigurare.
K. Măsura 2.3.
Prelucrarea şi comercializarea peştelui (acţiunea 1 - creşterea capacităţii de
prelucrare-construire de noi unităţi şi/sau extinderea unităţilor existente,
acţiunea 2 - construirea, extinderea, echiparea şi modernizarea unităţilor de
prelucrare, acţiunea 3 - construirea unui nou punct de comercializare şi
acţiunea 4 - modernizarea punctelor de comercializare existente):
1. cheltuieli pentru
construirea de noi unităţi de procesare;
2. cheltuieli pentru extinderea
şi modernizarea unităţilor existente;
3. achiziţionarea de
echipamente moderne pentru procesarea produselor şi a subproduselor;
4. achiziţionarea de tehnologii
noi şi metode de producţie inovatoare;
5. achiziţionarea de mijloace de transport specializate
pentru transportul peştelui şi al altor materii prime necesare procesării,
precum şi al produselor din peşte;
6. achiziţionarea de
echipamente capabile să îmbunătăţească calitatea, siguranţa şi trasabilitatea
produselor;
7. cheltuieli pentru construirea de depozite frigorifice
pentru materia primă şi depozitarea produselor şi
subproduselor din peşte, precum şi a semiconservelordin peşte;
8. cheltuieli pentru construirea de capacităţi de
depozitare a peştelui şi a subproduselor din peşte, precum şi a conservelor din
peşte;
9. cheltuieli pentru extinderea
şi/sau modernizarea capacităţilor de depozitare a peştelui, produselor şi
subproduselor din peşte, a conservelor şi semiconservelor din peşte;
10. achiziţionarea de
instalaţii şi echipamente destinate exclusiv tratării, prelucrării şi
comercializării deşeurilor de produse pescăreşti şi de acvacultura;
11. achiziţionarea de
echipamente pentru îmbunătăţirea siguranţei şi a condiţiilor de muncă;
12. cheltuieli pentru realizarea infrastructurii şi
achiziţionarea de echipamente care vor reduce impactul negativ asupra mediului
(în special prin îmbunătăţirea folosirii subproduselor şi a reziduurilor);
13. achiziţionarea de software
şi sisteme de monitorizare pentru managementul unităţilor de procesare;
14. cheltuieli pentru realizarea de facilităţi pentru înfiinţarea de pieţe de gross şi burse electronice
de peşte;
15. prime de asigurare;
16. cheltuielile pentru
investiţii privind energia neconvenţională sunt eligibile în limita maximă a
10% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile ale proiectului, cu condiţia
ca energia neconvenţională obţinută să fie folosită numai pentru activitatea de
producţie ce face obiectul proiectului.
L. Măsura 3.1.
Acţiuni colective:
1. cheltuieli aferente
participării, în parteneriat, la programele de cercetare
cu tematică legată de sectorul pescăresc, desfăşurate
de institutele de cercetare, ale căror rezultate vor fi de interes colectiv şi
popularizate pe scară largă;
2. cheltuielile cu pregătirea
profesională, în vederea îmbunătăţirii abilităţilor profesionale, dezvoltării
de noi metode şi instrumente de pregătire pentru pescari;
3. cheltuielile cu achiziţionarea de echipamente şi
realizarea de infrastructuri de producţie, prelucrare sau comercializare,
inclusiv pentru tratarea deşeurilor;
4. cheltuielile cu
restructurarea asociaţiilor de producători pentru realizarea acţiunilor
prevăzute la art. 37 din Regulamentul (CE) nr. 1.198/2006 al Consiliului din 27
iulie 2006 privind Fondul European pentru Pescuit;
5. prime pentru susţinerea
activităţii asociaţiilor de producători reprezentative la nivel naţional.
M. Măsura 3.2.
Protecţia şi dezvoltarea faunei şi florei acvatice:
1. cheltuielile cu investiţiile
pentru construcţia sau instalarea de facilităţi fixe sau mobile pentru
protejarea sau dezvoltarea faunei şi florei acvatice;
2. cheltuielile cu investiţiile
pentru reabilitarea apelor interioare, inclusiv a zonelor de reproducere şi a
rutelor de migrare folosite de speciile migratoare;
3. cheltuielile cu investiţiile
pentru protejarea şi ameliorarea mediului în cadrul Natura 2000, atunci când
aceste zone vizează în mod direct activităţile de pescuit, pentru:
a) consultarea factorilor implicaţi în pregătirea
planurilor de management, a strategiilor şi schemelor;
b) studii de monitorizare a speciilor;
c) refacerea habitatelor
incluzând planificarea şi managementul riscului - sisteme de prevenire
timpurie;
d) pregătirea informaţiilor şi materiale publicitare;
e) crearea de infrastructuri
specifice şi asigurarea de echipamente pentru rezervaţii;
f) instruire şi formare pentru angajaţi;
g) studii relevante pentru situri Natura 2000. 4. prime
de asigurare.
N. Măsura 3.3.
Porturi de pescuit, locuri de debarcare şi adăposturi (acţiunea 1 - investiţii
în porturi de pescuit existente, acţiunea 2 - investiţii în restaurarea şi
ameliorarea locurilor de debarcare şi acţiunea 3 - investiţii legate de
securitatea pentru construcţii sau modernizarea unor mici adăposturi de
pescuit):
1. cheltuieli aferente
dezvoltării şi modernizării danelor specializate pentru navele şi/sau ambarcaţiunile
de pescuit;
2. achiziţionarea de echipamente/construcţii care
facilitează descărcarea/încărcarea produselor pescăreşti şi asigură siguranţa
pe parcursul procesului de descărcare/încărcare;
3. cheltuielile pentru construirea, modernizarea şi
extinderea cheiurilor;
4. cheltuielile aferente
investiţiilor pentru asigurarea aprovizionării cu combustibil, energie, gheaţă
şi alimentării cu apă;
5. achiziţionarea de
spaţii/echipamente care fac posibilă menţinerea, procesarea şi depozitarea la
rece a produselor de pescuit;
6. cheltuielile aferente realizării de spaţii de
depozitare, altele decât cele pentru depozitarea la rece;
7. cheltuielile pentru
asigurarea facilităţilor şi achiziţia de echipamente pentru întreţinerea şi
repararea navelor şi ambarcaţiunilor de pescuit;
8. cheltuielile aferente
investiţiilor pentru realizarea depozitării şi tratării deşeurilor;
9. cheltuielile aferente investiţiilor pentru
construirea de mici adăposturi necesare pentru îmbunătăţirea siguranţei
pescarilor;
10. achiziţionarea de
echipamente pentru îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi a siguranţei;
11. achiziţionarea de
echipamente pentru operaţiunile de manipulare;
12. cheltuielile pentru crearea
şi amenajarea de facilităţi pentru prima vânzare;
13. prime de asigurare.
O. Măsura 3.4.
Dezvoltarea de noi pieţe şi campanii de promovare:
1. cheltuielile pentru
organizarea şi participarea la târguri comerciale şi expoziţii;
2. cheltuieli pentru realizarea studiilor de piaţă;
3. cheltuieli privind
certificarea calităţii, inclusiv crearea de etichete şi certificarea produselor
capturate sau recoltate prin metode de producţie ecologice;
4. cheltuielile ocazionate de
desfăşurarea campaniilor de promovare regionale, naţionale şi transnaţionale
pentru produse pescăreşti şi de acvacultura;
5. cheltuieli pentru promovarea
produselor obţinute prin metode cu impact scăzut asupra mediului;
6. cheltuieli pentru punerea în aplicare a politicilor
de calitate;
7. cheltuieli pentru campanii
de îmbunătăţire a imaginii produselor pescăreşti şi de acvacultura şi a
imaginii sectorului piscicol;
8. cheltuieli pentru promovarea
produselor recunoscute în baza Regulamentului (CE) nr. 510/2006 al Consiliului
din 20 martie 2006 privind protecţia indicaţiilor geografice şi a denumirilor
de origine ale produselor agricole şi alimentare;
9. achiziţionarea sau
închirierea unui spaţiu publicitar şi crearea de sloganuri şi etichete pe
perioada campaniilor de promovare;
10. cheltuieli pentru
elaborarea, editarea şi distribuirea materialelor promoţionale şi informative.
P. Măsura 3.5.
Acţiuni-pilot:
1. cheltuielile pentru
testarea, în condiţii apropiate de cele reale din sectorul producţiei, a
viabilităţii tehnice sau economice a unei tehnologii inovatoare în scopul
dobândirii şi răspândirii de cunoştinţe tehnice sau economice cu privire la
tehnologia testată;
2. cheltuielile pentru desfăşurarea de teste asupra
planurilor de gestiune şi a planurilor de alocare a efortului de pescuit,
inclusiv, dacă este necesar, instituirea de zone interzise pescuitului, pentru
a evalua consecinţele biologice şi financiare, precum şi repopularea
experimentală;
3. cheltuielile pentru
dezvoltarea şi testarea de metode de îmbunătăţire a selectivităţii uneltelor de
pescuit, de reducere a capturilor accesorii, a capturilor aruncate înapoi în
mare sau a impactului asupra mediului, în special pe fundul mării;
4. cheltuielile pentru testarea unor tipuri alternative
de tehnici de gestionare a pescuitului;
5. prime de asigurare.
Q. Măsura 4.1.
Dezvoltarea zonelor pescăreşti (acţiunea 1 - Selecţia grupurilor locale şi implementarea
strategiilor integrate):
a) cheltuieli pentru realizarea de investiţii pentru
dezvoltarea turismului, în special a ecoturismului, în zonele pescăreşti,
respectiv pentru crearea de infrastructuri pentru cazare, masă şi agrement;
b) cheltuieli pentru realizarea
de investiţii în scopul diversificării activităţilor economice în vederea
creării de locuri de muncă pentru muncitorii din sectorul pescăresc;
c) cheltuieli pentru sprijinul
micilor pescării şi pentru realizarea de infrastructuri şi servicii legate de
turism în beneficiul micilor comunităţi pescăreşti;
d) cheltuieli pentru pregătirea
şi punerea în aplicare a strategiilor de dezvoltare locală;
e) cheltuieli de funcţionare ale grupurilor locale;
f) alte cheltuieli prevăzute în
art. 44 din Regulamentul (CE) nr. 1.198/2006 al Consiliului.
Grupul local stabileşte operaţiunile finanţate prin
strategia de dezvoltare locală, cu respectarea prevederilor art. 45 alin. (2)
din Regulamentul (CE) nr. 1.198/2006 al Consiliului.
R. Măsura 4.1.
(acţiunea 2 - Sprijin pentru acţiuni de cooperare între grupurile locale):
1. cheltuieli pentru pregătirea programelor de
cooperare ale grupurilor locale la nivel naţional şi/sau în cadrul Uniunii
Europene;
2. cheltuieli pentru implementarea proiectelor comune ale grupurilor locale la nivel naţional şi/sau în
cadrul Uniunii Europene;
3. cheltuieli pentru proiecte comune de instruire ale
grupurilor locale la nivel naţional şi/sau în cadrul Uniunii Europene;
4. cheltuieli ocazionate de organizarea de acţiuni privind schimburi de experienţă.
Grupul local stabileşte operaţiunile finanţate prin
strategia de dezvoltare locală, cu respectarea prevederilor art. 45 alin. (2)
din Regulamentul (CE) nr. 1.198/2006 al Consiliului.
S. Măsura 5.1.
Asistenţă tehnică - sunt eligibile următoarele tipuri de investiţii şi
cheltuieli:
Acţiunea 1 - Gestiunea şi punerea în aplicare a
programelor:
a) cheltuieli de asistentă tehnică pentru punerea în
aplicare a POP:
1. cheltuieli pentru îmbunătăţirea resurselor umane şi
tehnice - pregătirea, managementul, monitorizarea programelor;
2. cheltuieli pentru întărirea
capacităţii instituţionale a autorităţii de management împreună cu organismele
delegate pentru implementarea POP, a autorităţii de certificare şi a
autorităţii de audit;
3. cheltuieli pentru
sprijinirea activităţii de monitorizare a proiectelor;
4. cheltuieli pentru
organizarea şi desfăşurarea reuniunilor comitetelor de monitorizare;
5. cheltuieli pentru
organizarea, funcţionarea şi sprijinirea grupurilor de lucru necesare
implementării POP;
6. cheltuieli ocazionate de desfăşurarea activităţilor
de audit;
7. cheltuieli pentru realizarea
şi implementarea recomandărilor rezultate în urma misiunilor de
control/expertiză/audit;
8. cheltuieli pentru
achiziţionarea serviciilor de evaluare tehnică şi financiară a cererilor de
finanţare;
9. cheltuieli pentru asigurarea
transportului intern şi extern, cazare, masă, diurnă, indemnizaţii de delegare
şi taxe de participare a personalului implicat în activităţi privind
implementarea POP;
10. cheltuieli privind
elaborarea documentaţiei de atribuire pentru realizarea achiziţiilor publice
legate de implementarea POP;
11. achiziţionarea de servicii de instruire şi
consultanţă pentru autoritatea de management pentru selectarea grupurilor locale;
b) cheltuieli privind îmbunătăţirea capacităţii
administrative:
1. cheltuieli privind
organizarea şi desfăşurarea de sesiuni de angajare în vederea asigurării
personalului necesar pentru implementarea POP;
2. cheltuieli privind plata salariilor pentru personalul auxiliar şi a stimulentelor salariale pentru
personalul permanent implicat în implementarea POP;
3. cheltuieli pentru instruirea personalului din cadrul
structurilor implicate în implementarea POP;
4. achiziţionarea
instrumentelor, materialelor şi echipamentelor necesare pentru dezvoltarea şi
funcţionarea infrastructurii de IT la nivel central şi regional, care servesc
implementării POP;
5. cheltuieli pentru servicii
informatice şi de comunicaţii: instalarea, întreţinerea şi repararea echipamentelor
informatice, de comunicaţii, periferice de calcul şi instalaţii, întreţinere,
actualizarea şi dezvoltarea aplicaţiilor informatice, care servesc
implementării POP;
6. achiziţionarea
instrumentelor, materialelor şi echipamentelor necesare pentru verificarea
implementării proiectelor finanţate prin POP;
7. cheltuieli cu serviciile de
instalare, întreţinere şi reparaţii echipamente, cu excepţia celor informatice
şi de comunicaţii, care servesc implementării POP;
c) activităţile de comunicaţie:
1. cheltuieli pentru crearea de
reţele de comunicaţie (intranet etc.) pentru utilizatorii tehnici;
2. cheltuieli pentru crearea
bazelor de date specifice activităţii de monitorizare, evaluare, precum şi
activităţii de control (sistem IT de monitorizare, control, înregistrarea şi
stocarea înregistrărilor contabile);
d) facilitarea relaţionării:
1. cheltuieli pentru beneficiarii POP;
2. costuri externe generate de schimburi de experienţă
între beneficiarii POP;
e) evaluarea:
1. cheltuieli pentru
organizarea şi funcţionarea comisiei de evaluare a POP;
2. cheltuieli pentru evaluarea POP;
3. cheltuielile efectuate pentru evaluările ex-ante,
interimare şi ex-post ale POP;
4. cheltuieli pentru evaluarea externă pe subiectele
specifice sectorului pescăresc.
f) sprijin pentru înfiinţarea
parteneriatelor public-privat şi elaborarea strategiilor de dezvoltare locală
integrată a zonelor pescăreşti:
1. achiziţionarea de servicii de instruire şi
consultanţă pentru actorii locali în vederea constituirii grupurilor locale,
elaborării strategiilor de dezvoltare locală şi a planurilor de acţiune a
grupurilor locale, inclusiv instruiri pentru managementul grupurilor locale;
2. cheltuieli pentru
constituirea partenerialelor public-privat de dezvoltare locală;
3. cheltuieli pentru efectuarea de studii ale zonelor
avute în vedere;
4. cheltuieli cu informarea grupurilor-ţintă şi a
publicului larg în ceea ce priveşte potenţialul zonei şi direcţiile de
dezvoltare locală;
5. cheltuieli pentru animarea teritoriilor, organizarea
de evenimente promoţionale şi instruiri;
6. cheltuieli pentru elaborarea
strategiilor de dezvoltare locală;
7. vizite de studiu la grupuri LEADER/FLAG de succes.
Acţiunea 2 - Studiile (excluzând evaluarea) necesare implementării POP:
1. cheltuieli pentru realizarea de studii ştiinţifice privind resursele acvatice vii;
2. cheltuieli pentru realizarea
de studii de piaţă cu privire la potenţialul consumului de peşte;
3. cheltuieli pentru realizarea
de studii de fezabilitate în vederea realizării de porturi pescăreşti şi puncte de debarcare;
4. cheltuieli pentru realizarea
de studii de fezabilitate în vederea realizării bursei de peşte;
5. cheltuieli pentru realizarea
de studii de fezabilitate în vederea creării pieţei de gross;
6. cheltuieli pentru elaborarea
unui maşter plan pentru acvacultura;
7. cheltuieli cu alte studii necesare implementării
POP.
Acţiunea 3 - Publicitatea şi informarea:
a) mijloacele şi formele de informare:
1. cheltuieli pentru dezvoltarea şi reactualizarea
permanentă a paginii web a autorităţii de management
(conceptualizare, design, soft, utilizator etc);
2. cheltuieli de comunicare, informare şi publicitate,
difuzarea spoturilor publicitare, radio şi TV, conceperea şi producţia de
spoturi radio şi TV, publicitatea prin intermediul presei scrise, organizarea
de sesiuni de training şi informare pentru reprezentanţi ai mass-mediei,
servicii de monitorizare media;
3. cheltuieli pentru realizarea
de spoturi publicitare, prezentări audiovideo la radio şi TV;
b) informarea părţilor interesate:
1. cheltuieli pentru asigurarea
unui flux adecvat de informaţii şi publicitate, informarea publicului larg
(postere, broşuri, ghiduri, fluturaşi, bannere etc.) şi diseminarea POP;
2. cheltuieli pentru
organizarea de seminare şi ateliere/întâlniri de lucru;
3. cheltuieli pentru realizarea
de campanii speciale de informare şi publicitate;
4. cheltuieli privind
organizarea de evenimente în vederea promovării POP;
5. cheltuieli privind sesiuni de instruire pentru
beneficiari.
Alte activităţi de asistenţă tehnică:
1. cheltuieli cu personalul
1.1. cheltuieli cu salarii şi asimilate:
a) salarii;
b) prime, stimulente, bonusuri,
ore suplimentare, sporuri (conform legislaţiei în vigoare);
1.2. cheltuieli cu contribuţii
sociale aferente remuneraţiilor, cheltuielilor salariale şi cheltuielilor
asimilate acestora (contribuţii angajaţi şi angajatori):
a) contribuţii de asigurări sociale de stat;
b) contribuţii de asigurări de şomaj;
c) contribuţii de asigurări sociale de sănătate;
d) contribuţii de asigurări pentru accidente de muncă
şi boli profesionale;
e) alte contribuţii;
1.3. sporuri pentru complexitatea muncii (pentru
audit/control financiar preventiv propriu);
2. cheltuieli cu cazarea, transportul şi diurna
2.1. transport de persoane (personal propriu, alte
persoane);
2.2. transport de materiale şi
echipamente;
2.3. cazare;
2.4. diurnă;
2.5. alte costuri aferente transportului (rovinietă,
taxe de pod şi altele asimilate);
3. cheltuieli aferente managementului POP
3.1. cheltuieli cu materialele tipărite;
3.2. traducere şi interpretare;
3.3. servicii de sonorizare;
3.4. prelucrarea datelor;
3.5. conectarea la reţele informatice;
3.6. întreţinerea, actualizarea
şi dezvoltarea aplicaţiilor informatice;
3.7. cheltuieli aferente procedurilor de achiziţie
publică;
3.8. achiziţionarea de publicaţii, cărţi, reviste de
specialitate, în format tipărit şi/sau electronic;
3.9. abonamente la publicaţii de specialitate;
3.10. concesiuni, brevete, licenţe, mărci comerciale,
drepturi şi active similare;
3.11. materiale consumabile:
a) cheltuieli cu materialele auxiliare;
b) cheltuieli cu combustibilul;
c) cheltuieli cu piesele de schimb;
d) cheltuieli cu alte materiale consumabile.
3.12. materiale de natura
obiectelor de inventar - birotică, papetărie;
3.13. studii, analize, rapoarte şi strategii;
3.14. furnituri de birou;
4. cheltuieli financiare şi juridice
4.1. asigurarea medicală pentru călătoriile în
străinătate;
4.2. cheltuieli aferente
deschiderii, administrării şi operării conturilor dedicate, proiectelor;
4.3. consultanţă şi expertiză tehnică, financiară,
contabilă şi juridică;
4.4. servicii de evaluare;
4.5. taxe notariale;
4.6. servicii de audit;
5. cheltuieli pentru achiziţii de:
a) imobile (sediu), inclusiv prin leasing;
b) mijloace de transport, autoturisme, inclusiv prin
leasing, necesare desfăşurării activităţii de
implementare a POP;
c) aparatură birotică,
mobilier, echipamente de calcul şi accesorii, instalaţii;
6. cheltuieli pentru închirieri, amortizări şi leasing
6.1. cheltuieli cu închirierea (locaţii, bunuri):
a) închiriere de sedii
administrative şi/sau operative, inclusiv depozite;
b) închiriere de spaţii pentru
desfăşurarea diverselor activităţi;
c) închiriere de echipamente;
d) închiriere de vehicule;
e) închiriere de diverse bunuri;
6.2.cheltuieli cu amortizarea activelor;
6.3. rate de leasing plătite de
utilizatorul de leasing pentru:
a) echipamente;
b) vehicule;
c) diverse bunuri;
7. cheltuieli cu utilităţile:
a) apă şi canalizare;
b) servicii de salubrizare;
c) energie electrică;
d) energie termică şi/sau gaze naturale;
e) telefoane, fax, internet, acces la baze de date;
f) servicii poştale;
g) servicii de curierat;
7.1. servicii de administrare a clădirilor:
a) întreţinere curentă;
b) asigurarea securităţii clădirilor;
c) salubrizare şi igienizare;
7.2. cheltuieli cu servicii de
instalare, întreţinere şi reparare echipamente şi mijloace de transport:
a) instalare echipamente;
b) întreţinere echipamente;
c) reparaţii echipamente;
d) întreţinere mijloace de transport;
e) reparare mijloace de transport;
7.3. arhivarea documentelor;
8. cheltuieli de informare şi publicitate
8.1. cheltuieli de informare şi publicitate pentru
program:
a) producţia materialelor publicitare şi de informare;
b) tipărirea/multiplicarea, producţia materialelor
publicitare şi de informare;
c) difuzarea materialelor
publicitare şi de informare;
d) dezvoltare/adaptare de pagini web;
e) producţia, tipărirea/multiplicarea şi distribuţia de
materiale promoţionale;
f) închirierea spaţiului de
antenă privind organizarea de evenimente, conferinţe, workshopuri, inclusiv campanii de mediatizare şi
conştientizare (difuzarea şi producţia spoturilor publicitare radio şi TV);
g) publicitate prin intermediul presei;
8.2. cheltuieli de informare şi publicitate pentru POP;
9. cheltuieli aferente organizării de evenimente
9.1. cheltuieli pentru
instruirea personalului din Autoritatea de management/organismele intermediare
şi a potenţialilor beneficiari;
9.2. cheltuieli efectuate
pentru organizarea de/participarea la evenimente, seminare, conferinţe, sesiuni
de informare, organizarea comitetelor de evaluare şi selecţie, a comitetelor de
monitorizare, a reuniunilor de lucru;
9.3 cheltuieli de participare la târguri şi expoziţii;
10. cheltuieli efectuate
privind consultanţa şi expertiza tehnică, financiară, contabilă, fiscală şi
juridică cu privire la implementarea POP (inclusiv pentru elaborarea de
rapoarte, strategii, ghiduri şi metodologii);
11. cheltuieli pentru
înfiinţarea unei reţele naţionale a grupurilor locale;
12. cheltuieli privind
sprijinirea înfiinţării grupurilor locale în etapa pregătitoare;
13. cheltuieli cu reabilitarea/modernizarea clădirilor;
14. cheltuieli cu reabilitarea/modernizarea
utilităţilor:
a) alimentare cu apă, canalizare;
b) alimentare cu gaze naturale;
c) agent termic;
d) căi de acces;
e) facilităţi de acces pentru persoane cu dizabilităţi;
f) energie electrică."
Art. II. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
Valeriu Tabără