ORDIN Nr. 392
din 17 iunie 2009
privind aprobarea listei cu
cheltuieli eligibile pentru proiectele finantate în cadrul Programului
Operational pentru Pescuit 2007-2013
ACT EMIS DE:
MINISTERUL AGRICULTURII, PADURILOR SI DEZVOLTARII RURALE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 467 din 7 iulie 2009
Având în vedere Referatul de aprobare al Agenţiei
Naţionale pentru Pescuit şi Acvacultura nr. 2.949 din 1 iunie 2009,
în baza prevederilor:
- Regulamentului (CE) nr. 1.198/2006 al Consiliului din
27 iulie 2006 privind Fondul European pentru Pescuit;
- Regulamentului (CE) nr. 498/2007 al Comisiei din 26
martie 2007 de stabilire a unor norme detaliate pentru punerea în aplicare a
Regulamentului (CE) nr. 1.198/2006 al Consiliului privind Fondul European
pentru Pescuit;
- art. 7 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
23/2008 privind pescuitul şi acvacultura;
- art. 4 lit. b) şi e)din Hotărârea Guvernului nr.
1.194/2008 privind organizarea, structura şi funcţionarea Agenţiei Naţionale
pentru Pescuit şi Acvacultura, cu modificările şi completările ulterioare;
- art. 31 alin. (1) şi (2) din Hotărârea Guvernului nr.
442/2009 privind stabilirea cadrului general de implementare a măsurilor
cofinanţate din Fondul European pentru Pescuit prin Programul Operaţional
pentru Pescuit 2007-2013;
- art. 7 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 8/2009
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi
Dezvoltării Rurale,
ministrul agriculturii, pădurilor şi dezvoltării
rurale emite următorul ordin:
Art. 1. - (1) Se aprobă lista cu cheltuielile eligibile
pentru proiectele finanţate în cadrul Programului Operaţional pentru Pescuit
2007-2013, denumit în continuare POP, prevăzută în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
(2) Cheltuielile eligibile pentru operaţiunile
menţionate la alin. (1) vor respecta prevederile prezentului ordin, ale
Hotărârii Guvernului nr. 442/2009 privind stabilirea cadrului general de
implementare a măsurilor cofinanţate din Fondul European pentru Pescuit prin
Programul Operaţional pentru Pescuit 2007-2013, ale Regulamentului (CE) nr.
1.198/2006 al Consiliului din 27 iulie 2006 privind Fondul European pentru
Pescuit şi ale Regulamentului (CE) nr. 498/2007 al Comisiei din 26 martie 2007
de stabilire a unor norme detaliate pentru punerea în aplicare a Regulamentului
(CE) nr. 1.198/2006 al Consiliului privind Fondul European pentru Pescuit.
Art. 2. - Procedurile de achiziţie derulate pentru
efectuarea cheltuielilor eligibile trebuie să fie în conformitate cu
prevederile legislaţiei naţionale şi comunitare în vigoare privind achiziţiile
publice.
Art. 3. - Cheltuielile cu amortizarea sunt eligibile
numai dacă respectă prevederile art. 5 din Hotărârea Guvernului nr. 442/2009.
Art. 4. - (1) Sunt considerate eligibile salariile,
inclusiv contribuţiile salariale suportate de către angajat şi angajator, ale
personalului auxiliar încadrat în structura autorităţii de management pentru
POP, cu contract individual de muncă pe durată determinată, cu normă parţială
ori întreagă de lucru, precum şi onorariile experţilor angajaţi prin contract
de servicii, pentru activităţile adiacente de natură tehnică,
financiar-contabilă, juridică, audit, necesare implementării POP.
(2) Sunt considerate eligibile stimulentele
personalului permanent încadrat în structura autorităţilor care participă la
managementul şi implementarea POP.
(3) Cheltuielile de personal auxiliar şi permanent se
decontează conform contractului de muncă/deciziei de încadrare sau proporţional
cu procentul prevăzut în fişa postului/foaia de prezenţă aferentă atribuţiilor
specifice gestionării POP.
(4) Cheltuielile efectuate de personalul din cadrul
autorităţii de management, autorităţii de certificare, autorităţii de audit şi
de cel din cadrul organismului de plată care participă la implementarea POP, cu
ocazia deplasărilor interne şi/sau externe, pentru transport de persoane,
cazare, diurnă, indemnizaţii de delegare şi taxe de participare, sunt
considerate eligibile dacă se prezintă documente doveditoare şi se justifică
efectuarea acestora.
(5) Cheltuielile cu deplasarea, de tipul cheltuielilor
de transport, cazare, diurnă, sunt eligibile şi pentru experţii din statele
membre sau pentru acei experţi solicitaţi de autoritatea de management în
contextul implementării POP, conform prevederilor legale naţionale şi
comunitare.
Art. 5. - Pentru cheltuielile cu cazarea, transportul
şi diurna se aplică următoarele reguli specifice de eligibilitate:
a) In cazul personalului autorităţilor şi instituţiilor
publice, indiferent de finanţarea acestora, pe perioada delegării şi detaşării
în altă localitate, precum şi în cazul deplasării în cadrul localităţii, în
interesul serviciului, drepturile acestuia se stabilesc potrivit Hotărârii
Guvernului nr. 1.860/2006 privind drepturile şi obligaţiile personalului
autorităţilor şi instituţiilor publice pe perioada delegării şi detaşării în
altă localitate, precum şi în cazul deplasării, în cadrul localităţii, în
interesul serviciului, cu modificările şi completările ulterioare.
b) In cazul celorlalte categorii de personal implicate
în implementarea proiectelor, pentru cheltuielile de transport se aplică
următoarele reguli de decontare:
(i) avionul, pe orice distanţă, clasa economică;
(ii) trenul, după tariful clasei a II-a, pe distanţe de
până la 300 km, şi după tariful clasei I, pe distanţe mai mari de 300 km;
(iii) navele de călători, după tariful clasei I;
(iv) mijloace de transport în comun, după tarifele
stabilite pentru acele mijloace;
(v) mijloace de transport auto, costul real al
combustibilului.
c) Costul tichetelor pentru rezervarea locurilor,
costul suplimentelor de viteză, precum şi comisioanele percepute de agenţiile
de voiaj intră în cheltuielile de transport care se decontează.
d) Sunt eligibile cheltuielile pentru utilizarea
vagonului de dormit numai în cazul călătoriilor efectuate pe timp de noapte, pe
distanţe de peste 300 km.
e) Sunt considerate eligibile şi:
(i) cheltuielile pentru transportul efectuat cu
mijloacele de transport în comun la şi de la aeroport, gară, autogara sau port,
în cazul în care acestea sunt situate în altă localitate;
(ii) cheltuielile de transport efectuate în localitatea
unde se execută delegarea, cu mijloacele de transport în comun, dus-întors, pe
distanţa dintre gară, aerogara, autogara sau port şi locul delegării ori locul
de cazare;
(iii) cheltuielile de transport pe distanţa dintre
locul de cazare şi locul delegării;
(iv) taxele pentru trecerea podurilor;
(v) taxele de traversare cu bacul;
(vi) taxele de aeroport, gară, autogara sau port;
(vii) alte taxe privind circulaţia pe drumurile
publice, prevăzute de dispoziţiile legale în vigoare.
f) Pentru cheltuielile aferente diurnei se aplică
următoarele reguli de decontare:
(i) numărul zilelor calendaristice în care persoana se
află în delegare se calculează de la data şi ora plecării până la data şi ora
înapoierii mijlocului de transport din şi în localitatea unde îşi are locul
permanent de muncă, considerându-se fiecare 24 de ore câte o zi de delegare;
(ii) pentru delegarea cu durata de o singură zi, precum
şi pentru ultima zi, în cazul delegării de mai multe zile, diurna se acordă
numai dacă durata delegării este de cel puţin 12 ore;
(iii) maxime de referinţă: 350 lei pe zi/persoană,
g) Pentru cheltuielile de cazare se aplică următoarele
reguli de decontare:
(i) sunt eligibile cheltuielile de cazare pe baza
documentelor justificative emise de structurile de primire turistice, încadrate
cu maximum 3 stele. In structurile de primire turistice se includ: hoteluri,
moteluri, vile, bungalouri, cabane, campinguri, sate de vacanţă, pensiuni,
popasuri turistice, spaţii de campare organizate în gospodăriile populaţiei
destinate prin construcţie cazării;
(ii) la stabilirea cheltuielilor de cazare care se
decontează se iau în considerare taxa de parcare hotelieră, taxa de staţiune şi
alte taxe prevăzute de dispoziţiile legale în vigoare;
(iii) în situaţia în care în costul cazării este inclus
şi micul dejun, se decontează şi contravaloarea acestuia;
(iv) maxime de referinţă: 450 lei pe zi/persoană;
(v) în situaţia în care personalul aflat în delegare nu
se cazează în unităţi de cazare specializate, cheltuielile de cazare se
compensează prin plata, pentru fiecare noapte, a sumei de 30 lei.
Art. 6. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al
României, Partea I.
Ministrul agriculturii, pădurilor şi dezvoltării
rurale,
Ilie Sârbu
ANEXĂ
LISTA
cu cheltuielile eligibile pentru proiectele
finanţate în cadrul Programul Operaţional pentru Pescuit 2007-2013
I. Cheltuielile eligibile generale ale proiectului:
1. taxe pentru arhitecţi, ingineri şi consultanţi;
2. taxe pentru eliberarea certificatelor, avizelor şi
autorizaţiilor necesare implementării proiectelor, aşa cum sunt ele menţionate
în legislaţia naţională;
3. taxe pentru elaborarea planului de afaceri/studiului
de fezabilitate/memoriu justificativ;
4. achiziţionarea de patente şi licenţe;
5. alte cheltuieli generale legate de implementarea
proiectului:
5.1. cheltuielile bancare de deschidere şi de
administrare a conturilor şi dobânda rezultată din aceste operaţiuni;
5.2. cheltuielile cu consultanţa juridică, cheltuielile
notariale, cheltuielile de expertiză tehnică şi financiară;
5.3. cheltuieli generale de administrare a proiectului.
II. Cheltuielile eligibile specifice:
A. Măsura 1.1.
Sprijin public pentru încetarea permanentă a activităţii navelor de pescuit:
- prime pentru încetarea definitivă a activităţii de
pescuit.
B. Măsura 1.2.
Ajutor public pentru încetarea temporară a activităţilor de pescuit:
1. prime pentru încetarea temporară a activităţii
navelor şi ambarcaţiunilor de pescuit acordate proprietarilor acestora;
2. prime acordate pescarilor afectaţi de încetarea
temporară a activităţii navelor şi ambarcaţiunilor de pescuit.
C. Măsura 1.3.
Investiţii la bordul navelor de pescuit şi selectivitate:
1. achiziţia de motoare noi cu consum de combustibil
redus şi cu un impact redus asupra mediului;
2. achiziţia de echipamente performante de detectare a
bancurilor de peşte, cu căutare atât pe orizontală, cât şi pe verticală;
3. achiziţia de echipamente care fac posibilă
menţinerea şi conservarea capturilor accidentale la bord;
4. achiziţia de echipamente ca parte a
proiectelor-pilot care au ca temă pregătirea de noi măsuri privind
îmbunătăţirea calităţii produselor;
5. achiziţia de echipamente pentru reducerea impactului
asupra habitatelor şi speciilor care nu se comercializează;
6. achiziţia de echipamente care permit reducerea
impactului pescuitului asupra ecosistemelor şi fundului marin;
7. cheltuiala aferentă investiţiilor pentru realizarea
de unelte de pescuit mai selective (ajutorul se acordă până când acestea devin
obligatorii);
8. achiziţia de echipamente pentru îmbunătăţirea
condiţiilor de muncă si securitate la bord.
D. Măsura 1.4.
Pescuitul costier la scară mică:
1. achiziţia de motoare noi cu consum de combustibil
redus şi cu un impact redus asupra mediului;
2. achiziţia de echipamente care fac posibilă
menţinerea şi conservarea capturilor accidentale la bord;
3. achiziţia de echipamente ca parte a
proiectelor-pilot care au ca temă pregătirea de noi măsuri privind
îmbunătăţirea calităţii produselor;
4. achiziţia de echipamente pentru reducerea impactului
asupra habitatelor şi speciilor care nu se comercializează;
5. achiziţia de echipamente care permit reducerea
impactului pescuitului asupra ecosistemelor şi fundului marin;
6. cheltuiala aferentă investiţiilor pentru realizarea
de unelte de pescuit mai selective (ajutorul se acordă până când acestea devin
obligatorii);
7. achiziţia de echipamente pentru îmbunătăţirea
condiţiilor de muncă şi securitate la bord;
8. prime acordate pentru promovarea organizării
lanţului producţie - procesare - comercializare a produselor rezultate din
activitatea de pescuit;
9. prime acordate pentru îmbunătăţirea activităţii de
administrare şi controlul condiţiilor de acces în anumite zone de pescuit
folosind ambarcaţiuni, vehicule, echipamente de telecomunicaţii de vedere de
aproape şi/sau pe timp de noapte etc.) de care este nevoie pentru supravegherea
unei zone de pescuit;
10. prime pentru pensionare anticipată.
E. Măsura 1.5.
Compensaţii socioeconomice pentru gestionarea flotei de pescuit comunitare:
1. achiziţionarea pentru prima dată a proprietăţii
totale sau parţiale a unei nave/ambarcaţiuni de pescuit;
2. prime pentru pensionare anticipată a pescarilor de
pe navele mai mari de 12 m;
3. prime acordate pescarilor afectaţi de încetarea
definitivă a activităţii navelor şi ambarcaţiunilor de pescuit.
F. Măsura 2.1.
Investiţii productive în acvacultura:
1. cheltuielile cu modernizarea şi reabilitarea
unităţilor de acvacultura tradiţională prin investiţii pentru refacerea
digurilor, canalelor şi infrastructurii de pescuit, echipamente de pompare,
construirea şi modernizarea staţiilor de reproducere;
2. cheltuielile aferente construirii de noi ferme şi
modernizării celor existente;
3. cheltuielile cu diversificarea produselor obţinute
prin acvacultura în concordanţă cu cererile de piaţă prin construirea de noi
ferme specifice noilor specii de cultură, cum ar fi: peşti (sturioni, şalău,
calcan, somn african), crustacee, moluşte etc;
4. achiziţionarea de tehnologii noi şi know-how;
5. cheltuielile aferente construirii de microunităţi de
procesare primară, cu condiţia ca cel puţin 50% din materia primă să provină
din producţie proprie;
6. cheltuieli pentru realizarea de capacităţi de
depozitare a peştelui şi a subproduselor din peşte;
7. cheltuieli pentru construirea sau amenajarea unui
centru de vânzare directă către consumatorii finali, în interiorul fermei de
acvacultura şi numai pentru produsele piscicole obţinute în cadrul fermei;
8. achiziţionarea de mijloace de transport specifice
pentru transportul peştelui viu, peştelui proaspăt, a produselor rezultate în
urma procesării şi aprovizionarea cu materii prime, care să fie folosite numai
în interes propriu;
9. achiziţionarea de maşini, utilaje şi echipamente
folosite la întreţinerea bazinelor, digurilor, barajelor, canalelor din cadrul
fermei de acvacultura;
10. cheltuielile pentru realizarea de drumuri şi
platforme tehnologice din interiorul fermelor de acvacultura;
11. cheltuielile pentru construirea şi/sau modernizarea
depozitelor de furaje;
12. achiziţionarea echipamentelor şi instalaţiilor de
producere a furajelor (Capacitatea acestor echipamente şi instalaţii trebuie
corelată cu necesarul de furaje pentru acvacultura din cadrul fermei. Nu este
permisă valorificarea furajelor în alt scop sau la terţi.);
13. achiziţionarea de plase, garduri şi alte tipuri de
echipamente pentru protecţia împotriva prădătorilor;
14. achiziţionarea de echipamente de pescuit, unelte de
pescuit, instalaţii şi ambarcaţiuni folosite pentru furajare, tratamente,
distribuire de îngrăşăminte, pescuit şi transport peşte;
15. achiziţionarea de software şi sisteme de
monitorizare a activităţii de producţie în cadrul unităţilor de acvacultura;
16. achiziţionarea de echipamente şi îmbunătăţirea
condiţiilor de muncă şi securitate a lucrătorilor din acvacultura.
G. Măsura 2.2.
Măsuri de acvamediu:
1. prime pentru unităţile de acvacultura care includ
protecţia şi ameliorarea mediului, a resurselor naturale, a diversităţii
genetice, precum şi gestionarea peisajului şi elementelor tradiţionale ale
zonelor de acvacultura, care depăşesc simpla aplicare a bunelor practici de
acvacultura aplicate în mod obişnuit;
2. prime pentru unităţile de acvacultura care trec la
acvacultura organică/ecologică;
3. prime pentru unităţile de acvacultura care sunt
situate în situri Natura 2000.
H. Măsura 2.3. Măsuri de sănătate publică
Compensaţii acordate cultivatorilor de moluşte pentru
încetarea temporară a recoltării moluştelor pentru:
1. pierderi datorate închiderii fermelor pe perioade
foarte lungi;
2. valoarea de piaţă mai scăzută datorită dimensiunii
prea mari a scoicilor;
3. preţuri de piaţă mai mici în momentul reînceperii
recoltării;
4. pierderi financiare.
I. Măsura 2.4.
Măsuri de sănătate animală:
- prime pentru finanţarea programelor privind controlul
şi eradicarea bolilor din acvacultura.
J. Măsura 2.5.
Pescuit în apele interioare:
1. achiziţionarea de echipamente pentru îmbunătăţirea
siguranţei la bord;
2. cheltuieli pentru înlocuirea motorului;
3. achiziţionarea de echipamente pentru îmbunătăţirea
condiţiilor de muncă;
4. achiziţionarea de echipamente pentru îmbunătăţirea
condiţiilor de igienă;
5. achiziţionarea de echipamente pentru îmbunătăţirea
calităţii produsului;
6. achiziţionarea de echipamente pentru îmbunătăţirea
eficienţei energetice;
7. achiziţionarea de echipamente pentru îmbunătăţirea
selectivităţii (ajutorul se acordă până când acestea devin obligatorii);
8. achiziţionarea de echipamente pentru reducerea
impactului asupra ecosistemelor;
9. achiziţionarea de echipamente pentru protecţia
capturilor şi a uneltelor şi sculelor de pescuit faţă de prădători;
10. cheltuielile cu investiţiile pentru construirea de
pontoane, cheiuri de acostare;
11. cheltuielile cu investiţiile pentru achiziţionarea
maşinilor de gheaţă mobile;
12. cheltuielile cu investiţiile pentru depozitarea
capturilor;
13. cheltuielile cu investiţiile pentru centre de livrare
a peştelui.
K. Măsura 2.6.
Investiţii în procesare şi marketing:
1. cheltuieli pentru construirea de noi unităţi de
procesare;
2. cheltuieli pentru extinderea şi modernizarea
unităţilor existente;
3. achiziţionarea de echipamente moderne pentru procesarea
produselor şi a subproduselor;
4. achiziţionarea de tehnologii noi şi metode de
producţie inovatoare;
5. achiziţionarea de mijloace de transport specializate
pentru transportul peştelui şi al altor materii prime necesare procesării,
precum şi al produselor din peşte;
6. achiziţionarea de echipamente capabile să
îmbunătăţească calitatea, siguranţa şi trasabilitatea produselor;
7. cheltuieli pentru construirea de depozite
frigorifice pentru materia primă şi depozitarea produselor şi subproduselor din
peşte, precum şi a semiconservelordin peşte;
8. cheltuieli pentru construirea de capacităţi de
depozitare a peştelui şi a subproduselor din peşte, precum şi a conservelor din
peşte;
9. cheltuieli pentru extinderea şi/sau modernizarea
capacităţilor de depozitare a peştelui, produselor şi subproduselor din peşte,
a conservelor şi semiconservelor din peşte;
10. achiziţionarea de instalaţii şi echipamente
destinate exclusiv tratării, prelucrării şi comercializării deşeurilor de
produse pescăreşti şi de acvacultura;
11. achiziţionarea de echipamente pentru îmbunătăţirea
siguranţei şi a condiţiilor de muncă;
12. cheltuieli pentru realizarea infrastructurii şi
achiziţionarea de echipamente care vor reduce impactul negativ asupra mediului
(în special prin îmbunătăţirea folosirii subproduselor şi a reziduurilor);
13. achiziţionarea de software şi sisteme de
monitorizare pentru managementul unităţilor de procesare;
14. cheltuieli pentru realizarea de facilităţi pentru
înfiinţarea de pieţe de gross şi burse electronice de peşte.
L. Măsura 3.1.
Acţiuni colective:
1. cheltuieli aferente participării, în parteneriat, la
programele de cercetare cu tematică legată de sectorul pescăresc, desfăşurate
de institutele de cercetare, ale căror rezultate vor fi de interes colectiv şi
popularizate pe scară largă;
2. cheltuielile cu pregătirea profesională, în vederea
îmbunătăţirii abilităţilor profesionale, dezvoltării de noi metode şi
instrumente de pregătire pentru pescari;
3. cheltuielile cu achiziţionarea de echipamente şi
realizarea de infrastructuri de producţie, prelucrare sau comercializare,
inclusiv pentru tratarea deşeurilor;
4. cheltuielile cu restructurarea asociaţiilor de
producători pentru realizarea acţiunilor prevăzute la art. 37 din Regulamentul
(CE) nr. 1. 198/2006 al Consiliului din 27 iulie 2006 privind Fondul European
pentru Pescuit;
5. prime pentru susţinerea activităţii asociaţiilor de
producători reprezentative la nivel naţional.
M. Măsura 3.2.
Protecţia şi dezvoltarea faunei şi florei sălbatice:
1. cheltuielile cu investiţiile pentru construcţia sau
instalarea de facilităţi fixe sau mobile pentru protejarea sau dezvoltarea
faunei şi florei acvatice;
2. cheltuielile cu investiţiile pentru reabilitarea
apelor interioare, inclusiv a zonelor de reproducere şi a rutelor de migrare
folosite de speciile migratoare;
3. cheltuielile cu investiţiile pentru protejarea şi
ameliorarea mediului în cadrul Natura 2000, atunci când aceste zone vizează în
mod direct activităţile de pescuit, pentru:
a) consultarea factorilor implicaţi în pregătirea
planurilor de management, a strategiilor şi schemelor;
b) studii de monitorizare a speciilor;
c) refacerea habitatelor incluzând planificarea şi
managementul riscului - sisteme de prevenire timpurie;
d) pregătirea informaţiilor şi materiale publicitare;
e) crearea de infrastructuri specifice şi asigurarea de
echipamente pentru rezervaţii;
f) instruire şi formare pentru angajaţi;
g) studii relevante pentru situri Natura 2000.
N. Măsura 3.3.
Porturi de pescuit, puncte de debarcare şi adăposturi:
1. cheltuieli aferente dezvoltării şi modernizării
danelor specializate pentru navele şi/sau ambarcaţiunile de pescuit;
2. achiziţionarea de echipamente/construcţii care
facilitează descărcarea/încărcarea produselor pescăreşti şi asigură siguranţa
pe parcursul procesului de descărcare/încărcare;
3. cheltuielile pentru construirea, modernizarea şi
extinderea cheiurilor;
4. cheltuielile aferente investiţiilor pentru
asigurarea aprovizionării cu combustibil, energie, gheaţă şi alimentării cu
apă;
5. achiziţionarea de spaţii/echipamente care fac
posibilă menţinerea, procesarea şi depozitarea la rece a produselor de pescuit;
6. cheltuielile aferente realizării de spaţii de
depozitare, altele decât cele pentru depozitarea la rece;
7. cheltuielile pentru asigurarea facilităţilor şi
achiziţia de echipamente pentru întreţinerea şi repararea navelor şi
ambarcaţiunilor de pescuit;
8. cheltuielile aferente investiţiilor pentru
realizarea depozitării şi tratării deşeurilor;
9. cheltuielile aferente investiţiilor pentru
construirea de mici adăposturi necesare pentru îmbunătăţirea siguranţei
pescarilor;
10. achiziţionarea de echipamente pentru îmbunătăţirea
condiţiilor de muncă şi a siguranţei;
11. achiziţionarea de echipamente pentru operaţiunile
de manipulare;
12. cheltuielile pentru crearea şi amenajarea de
facilităţi pentru prima vânzare.
O. Măsura 3.4. Dezvoltarea de noi pieţe şi campanii
de promovare:
1. cheltuielile pentru organizarea şi participarea la
târguri comerciale şi expoziţii;
2. cheltuieli pentru realizarea studiilor de piaţă;
3. cheltuieli privind certificarea calităţii, inclusiv
crearea de etichete şi certificarea produselor capturate sau recoltate prin
metode de producţie ecologice;
4. cheltuielile ocazionate de desfăşurarea campaniilor
de promovare regionale, naţionale şi transnaţionale pentru produse pescăreşti
şi de acvacultura;
5. cheltuieli pentru promovarea produselor obţinute
prin metode cu impact scăzut asupra mediului;
6. cheltuieli pentru punerea în aplicare a politicilor
de calitate;
7. cheltuieli pentru campanii de îmbunătăţire a
imaginii produselor pescăreşti şi de acvacultura şi a imaginii sectorului
piscicol;
8. cheltuieli pentru promovarea produselor recunoscute
în baza Regulamentului (CE) nr. 510/2006 al Consiliului din 20 martie 2006
privind protecţia indicaţiilor geografice şi a denumirilor de origine ale
produselor agricole şi alimentare;
9. achiziţionarea sau închirierea unui spaţiu
publicitar şi crearea de sloganuri şi etichete pe perioada campaniilor de
promovare;
10. cheltuieli pentru elaborarea, editarea şi
distribuirea materialelor promoţionale şi informative.
P. Măsura 3.5.
Proiecte-pilot:
1. cheltuielile pentru testarea, în condiţii apropiate
de cele reale din sectorul producţiei, a viabilităţii tehnice sau economice a
unei tehnologii inovatoare în scopul dobândirii şi răspândirii de cunoştinţe
tehnice sau economice cu privire la tehnologia testată;
2. cheltuielile pentru desfăşurarea de teste asupra
planurilor de gestiune şi a planurilor de alocare a efortului de pescuit,
inclusiv, dacă este necesar, instituirea de zone interzise pescuitului, pentru
a evalua consecinţele biologice şi financiare, precum şi repopularea
experimentală;
3. cheltuielile pentru dezvoltarea şi testarea de
metode de îmbunătăţire a selectivităţii uneltelor de pescuit, de reducere a
capturilor accesorii, a capturilor aruncate înapoi în mare sau a impactului
asupra mediului, în special pe fundul mării;
4. cheltuielile pentru testarea unor tipuri alternative
de tehnici de gestionare a pescuitului.
Q. Măsura 4.1.
Selectarea grupurilor locale
1. Submăsura 4.1.a. Sprijin pentru înfiinţarea
parteneriatelor public-privat şi elaborarea strategiilor locale integrate:
a) achiziţionarea de servicii de instruire şi
consultanţă pentru actorii locali în vederea constituirii grupurilor locale,
elaborării strategiilor de dezvoltare locală şi a planurilor de acţiune a
grupurilor locale, inclusiv instruiri pentru managementul grupurilor locale;
b) achiziţionarea de servicii de instruire şi
consultanţă pentru autoritatea de management pentru selectarea grupurilor
locale;
c) cheltuieli pentru constituirea parteneriatelor
public-private de dezvoltare locală;
d) cheltuieli pentru efectuarea de studii ale zonelor
avute în vedere;
e) cheltuieli cu informarea grupurilor-ţintă şi a
publicului larg în ceea ce priveşte potenţialul zonei şi direcţiile de
dezvoltare locală;
f) cheltuieli pentru animarea teritoriilor, organizarea
de evenimente promoţionale şi instruiri;
g) cheltuieli pentru elaborarea, monitorizarea şi
evaluarea strategiilor de dezvoltare locală;
h) cheltuieli pentru pregătirea dosarului de
candidatură în vederea participării la selecţia grupurilor locale.
2. Submăsura 4.1.b.
Sprijin pentru implementarea strategiei locale integrate:
a) cheltuieli pentru realizarea de investiţii pentru
dezvoltarea turismului, în special a ecoturismului, în zonele pescăreşti,
respectiv pentru crearea de infrastructuri pentru cazare, masă şi agrement;
b) cheltuieli pentru realizarea de investiţii în scopul
diversificării activităţilor economice în vederea creării de locuri de muncă
pentru muncitorii din sectorul pescăresc;
c) cheltuieli pentru sprijinul micilor pescării şi
pentru realizarea de infrastructuri şi servicii legate de turism în beneficiul
micilor comunităţi pescăreşti;
d) cheltuieli pentru pregătirea şi punerea în aplicare
a strategiilor de dezvoltare locală;
e) cheltuieli de funcţionare ale grupurilor locale;
f) alte cheltuieli prevăzute în art. 44 din
Regulamentul (CE) nr. 1.198/2006 al Consiliului.
Grupul local stabileşte operaţiunile finanţate prin
strategia de dezvoltare locală cu respectarea prevederilor art. 45 alin. (2)
din Regulamentul (CE) nr. 1.198/2006 al Consiliului.
R. Măsura 4.2.
Sprijin pentru acţiuni de cooperare între grupurile locale:
1. cheltuieli pentru pregătirea programelor de
cooperare ale grupurilor locale la nivel naţional şi/sau în cadrul Uniunii
Europene;
2. cheltuieli pentru implementarea proiectelor comune
ale grupurilor locale la nivel naţional şi/sau în cadrul Uniunii Europene;
3. cheltuieli pentru proiecte comune de instruire ale
grupurilor locale la nivel naţional şi/sau în cadrul Uniunii Europene;
4. cheltuieli ocazionate de organizarea de acţiuni
privind schimburi de experienţă.
Grupul local stabileşte operaţiunile finanţate prin
strategia de dezvoltare locală cu respectarea prevederilor art. 45 alin. (2)
din Regulamentul (CE) nr. 1.198/2006 al Consiliului.
S. Măsura 5.1.
Asistenţă tehnică - sunt eligibile următoarele tipuri de investiţii şi
cheltuieli:
Acţiunea 1. Gestiunea şi punerea în aplicare a
programelor:
a) cheltuieli de asistenţă tehnică pentru punerea în
aplicare a POP:
1. cheltuieli pentru îmbunătăţirea resurselor umane şi
tehnice - pregătirea, managementul, monitorizarea programelor;
2. cheltuieli pentru întărirea capacităţii
instituţionale a autorităţii de management împreună cu organismele delegate
pentru implementarea POP, autorităţii de certificare, autorităţii de audit;
3. cheltuieli pentru sprijinirea activităţii de
monitorizare a proiectelor;
4. cheltuieli pentru organizarea şi desfăşurarea
reuniunilor comitetelor de monitorizare;
5. cheltuieli pentru organizarea, funcţionarea şi
sprijinirea grupurilor de lucru necesare implementării POP;
6. cheltuieli ocazionate de desfăşurarea activităţilor
de audit;
7. cheltuieli pentru realizarea şi implementarea
recomandărilor rezultate în urma misiunilor de control/expertiză/audit;
8. cheltuieli pentru achiziţionarea serviciilor de
evaluare tehnică şi financiară a cererilor de finanţare;
9. cheltuieli pentru asigurarea transportului intern şi
extern, cazare, masă, diurnă, indemnizaţii de delegare şi taxe de participare a
personalului implicat în activităţi privind implementarea POP;
10. cheltuieli privind elaborarea documentaţiei de
atribuire pentru realizarea achiziţiilor publice legate de implementarea POP;
b) cheltuieli privind îmbunătăţirea capacităţii
administrative:
1. cheltuieli privind organizarea şi desfăşurarea de
sesiuni de angajare în vederea asigurării personalului necesar pentru
implementarea POP;
2. cheltuieli privind plata salariilor pentru
personalul auxiliar şi a stimulentelor salariale pentru personalul permanent
implicat în implementarea POP;
3. cheltuieli pentru instruirea personalului din cadrul
structurilor implicate în implementarea POP;
4. achiziţionarea instrumentelor, materialelor şi
echipamentelor necesare pentru dezvoltarea şi funcţionarea infrastructurii de
IT la nivel central şi regional, care servesc implementării POP;
5. cheltuieli pentru servicii informatice şi de
comunicaţii: instalarea, întreţinerea şi repararea echipamentelor informatice,
de comunicaţii, periferice de calcul şi instalaţii, întreţinere, actualizare şi
dezvoltare aplicaţii informatice, care servesc implementării POP;
6. achiziţionarea instrumentelor, materialelor şi
echipamentelor necesare pentru verificarea implementării proiectelor finanţate
prin POP;
7. cheltuieli cu serviciile de instalare, întreţinere
şi reparaţii echipamente, cu excepţia celor informatice şi de comunicaţii, care
servesc implementării POP;
c) activităţile de comunicaţie:
1. cheltuieli pentru crearea de reţele de comunicaţie
(intranet etc.) pentru utilizatorii tehnici;
2. cheltuieli pentru crearea bazelor de date specifice
activităţii de monitorizare, evaluare, precum şi a activităţii de control
(sistem IT de monitorizare, control, înregistrarea şi stocarea înregistrărilor
contabile);
d) facilitarea relaţionării:
1. cheltuieli pentru beneficiarii POP;
2. costuri externe generate de schimburi de experienţă
între beneficiarii POP;
e) evaluarea:
1. cheltuieli pentru organizarea şi funcţionarea
comisiei de evaluare a POP;
2. cheltuieli pentru evaluarea POP;
3. cheltuielile efectuate pentru evaluările ex-ante,
interimare şi ex-post ale POP;
4. cheltuieli pentru evaluarea externă pe subiectele
specifice sectorului pescăresc.
Acţiunea 2. Studiile (excluzând evaluarea) necesare
implementării POP:
1. cheltuieli pentru realizarea de studii
ştiinţifice privind resursele acvatice vii;
2. cheltuieli pentru realizarea de studii de piaţă cu privire
la potenţialul consumului de peşte;
3. cheltuieli pentru realizarea de studii de
fezabilitate în vederea realizării de porturi pescăreşti şi puncte de
debarcare;
4. cheltuieli pentru realizarea de studii de
fezabilitate în vederea realizării bursei de peşte;
5. cheltuieli pentru realizarea de studii de
fezabilitate în vederea creării pieţei de gross;
6. cheltuieli pentru elaborarea unui master plan pentru
acvacultura;
7. cheltuieli cu alte studii necesare implementării
POP.
Acţiunea 3. Publicitatea şi informarea:
a) mijloacele şi formele de informare:
1. cheltuieli pentru dezvoltarea şi reactualizarea
permanentă a paginii web a autorităţii de management (conceptualizare, design,
soft, utilizator etc);
2. cheltuieli de comunicare, informare şi publicitate,
difuzarea spoturilor publicitare, radio şi TV, conceperea şi producţia de
spoturi radio şi TV, publicitatea prin intermediul presei scrise, organizarea
de sesiuni de training şi informare pentru reprezentanţi ai mass-mediei,
servicii de monitorizare media;
3. cheltuieli pentru realizarea de spoturi publicitare,
prezentări audiovideo la radio şi TV;
b) informarea părţilor interesate:
1. cheltuieli pentru asigurarea unui flux adecvat de
informaţii şi publicitate, informarea publicului larg (postere, broşuri,
ghiduri, fluturaşi, bannere etc.) şi diseminarea POP;
2. cheltuieli pentru organizarea de seminarii şi
ateliere/întâlniri de lucru;
3. cheltuieli pentru realizarea de campanii speciale de
informare şi publicitate;
4. cheltuieli privind organizarea de evenimente în
vederea promovării POP;
5. cheltuieli privind sesiuni de instruire pentru
beneficiari.
Acţiunea 4. Alte activităţi de asistenţă tehnică:
1. cheltuieli generale de întreţinere şi funcţionare
ale autorităţii de management: chirie, utilităţi, costuri curente, materiale;
2. cheltuieli pentru achiziţionare sediu, inclusiv prin
leasing;
3. cheltuieli cu telefon, fax, servicii poştale,
curierat rapid şi reţele de comunicaţii;
4. cheltuieli pentru achiziţionarea mijloacelor de
transport, inclusiv prin leasing, necesare implementării POP;
5. cheltuieli privind serviciile de întreţinere,
funcţionare şi reparaţii mijloace de transport (carburanţi, lubrifianţi, taxe
de drum, prime de asigurare), necesare implementării POP;
6. cheltuieli pentru înregistrarea mărcilor, brevete şi
licenţe;
7. cheltuieli privind achiziţia de aparatură birotică,
mobilier, echipamente, periferice de calcul şi instalaţii;
8. cheltuieli cu transportul de materiale, mobilier,
echipamente şi instalaţii;
9. cheltuieli cu tipărirea, multiplicarea şi
distribuţia de materiale efectuate în cadrul proiectului;
10. cheltuieli privind consultanţa şi expertiza
tehnică, financiară, contabilă, fiscală şi juridică cu privire la implementarea
POP (inclusiv pentru elaborarea de rapoarte, strategii, ghiduri şi
metodologii);
11. cheltuieli privind achiziţia de
publicaţii/abonamente la publicaţii, cărţi relevante pentru obiectul de
activitate al beneficiarului, în format tipărit şi/sau electronic, precum şi
pentru participarea la asociaţii;
12. cheltuieli efectuate cu traduceri şi interpretare
exclusiv pentru activităţile rezultate din derularea POP;
13. cheltuieli privind participarea la seminarii,
comitete cu privire la implementarea POP;
14. cheltuieli privind înfiinţarea unui observator
permanent pentru producţia din acvacultura;
15. cheltuieli pentru înfiinţarea unei reţele naţionale
pentru sectorul piscicol;
16. cheltuieli pentru înfiinţarea unei reţele naţionale
a grupurilor locale;
17. cheltuieli privind sprijinirea înfiinţării
grupurilor locale în etapa pregătitoare.