ORDIN Nr. 2462
din 19 decembrie 2006
de aprobare a Normelor
privind aprobarea modalitatilor de agreare de catre Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului a unitatilor specializate, medicale si/sau
psihologice, in vederea examinarii personalului cu responsabilitati in siguranta
circulatiei rutiere
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 81 din 1 februarie 2007
In vederea aplicării prevederilor Ordonanţei de urgenţă
a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 102/2006, cu modificările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 5 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 412/2004 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, cu modificările şi completările
ulterioare,
ministrul transporturilor, construcţiilor si
turismului emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele privind aprobarea
modalităţilor de agreare de către Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului a unităţilor specializate, medicale şi/sau psihologice, în vederea
examinării personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei rutiere,
prezentate în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Direcţia de securitate medico-socială şi
sănătate din cadrul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului
va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 4. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin orice altă dispoziţie contrară prevederilor lui se abrogă.
p. Ministrul transporturilor, construcţiilor şi
turismului,
Constantin Dascălu, secretar
de stat
ANEXA
NORME
privind aprobarea modalităţilor de agreare de către
Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului a unităţilor specializate, medicale
şi/sau psihologice, în vederea examinării personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei rutiere
Art. 1. - In vederea obţinerii agreării pentru
efectuarea examinărilor medicale şi/sau psihologice a persoanelor cu funcţii în
siguranţa circulaţiei rutiere, unitatea specializată medicală şi/sau
psihologică trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a) să solicite în scris agrearea;
b) să prezinte copie după raportul de inspecţie al
autorităţii de sănătate publică;
c) să facă dovada că este organizată ca operator
economic având ca obiect principal activitatea medicală şi/sau psihologică ori
în una dintre formele de exercitare a profesiei de medic sau psiholog, conform
reglementărilor legale în vigoare;
d) să facă dovada deţinerii unui spaţiu corespunzător
desfăşurării activităţilor de examinare medicală şi/sau psihologică, conform
reglementărilor legale în vigoare. Pentru examinările medicale sunt necesare
cabinete cu folosire exclusivă pentru medicii specialişti, iar pentru
examinările psihologice sunt necesare minimum două încăperi cu folosire
exclusivă;
e) să facă dovada că are angajat personal de
specialitate medical şi/sau psihologic, conform cerinţelor stabilite în Ordinul
ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 447/2003
privind aprobarea Instrucţiunilor privind examinarea medicală şi psihologică a
personalului din transporturi cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei şi a
navigaţiei, precum şi organizarea, funcţionarea şi componenţa comisiilor
medicale şi psihologice de siguranţa circulaţiei, cu modificările şi
completările ulterioare;
f) unităţile medicale trebuie să facă dovada
posibilităţii efectuării analizelor medicale de laborator şi
radiologie-imagistică necesare examinării personalului. Aceste investigaţii nu
pot fi subcontractate către terţi de către unitatea ce urmează a fi agreată;
g) să facă dovada deţinerii aparaturii specifice
necesare efectuării investigaţiilor medicale şi/sau psihologice pentru
acoperirea cerinţelor metodologice din Ordinul ministrului lucrărilor publice,
transporturilor şi locuinţei nr. 447/2003, cu modificările şi completările
ulterioare;
h) să depună însuşit contractul de colaborare în
vederea agreării, conform modelului din anexa nr. 2 la prezentele norme.
Art. 2. - (1) Dosarul de agreare este analizat de
direcţia de specialitate din cadrul Ministerului Transporturilor,
Construcţiilor şi Turismului. Aceasta realizează o verificare a unităţii
solicitante, în cel mult 30 de zile de la data depunerii dosarului, în vederea
confirmării datelor cu situaţia concretă a fiecărui solicitant.
(2) Verificarea este efectuată de personalul abilitat
al Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, pe baza unei
note de serviciu semnate de directorul direcţiei de specialitate şi aprobată de
conducerea ministerului.
(3) Direcţia de specialitate propune conducerii
ministerului, în baza verificării efectuate, agrearea sau neaprobarea
respectivei agreări. Propunerea de agreare se va face cu precizarea unităţii
sanitare din subordinea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului, care va elibera
Certificatul de agreare şi va semna contractul de colaborare cu unitatea
solicitantă.
(4) Unitatea agreată încheie un contract de
colaborare (conform modelului din anexa nr. 2 la prezentele norme) cu unitatea
sanitară din reţeaua proprie a Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului, nominalizată.
(5) După obţinerea aprobării de agreare, unitatea
sanitară din structura sanitară proprie a Ministerului Transporturilor,
Construcţiilor şi Turismului, nominalizată de direcţia de specialitate a
ministerului, eliberează, contra unui tarif, certificatul de agreare al cărui
model este prezentat în anexa nr. 1 la prezentele
norme.
(6) Direcţia de specialitate din Ministerul
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului va transmite anual colaboratorului
tariful de examinare recomandat.
(7) Certificatul de agreare are o valabilitate de 5 ani, cu avizare anuală. Avizarea anuală se va face pe baza
unui control anual în care va fi verificată concordanţa condiţiilor iniţiale cu
cele prezente.
Art. 3. - Examinările medicale şi/sau psihologice
efectuate de unităţile agreate de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului se desfăşoară în coordonarea comisiei teritoriale de siguranţa
circulaţiei şi a navigaţiei, denumită în continuare comisie teritorială, aparţinând
unităţii sanitare nominalizate, astfel:
a) Comisia teritorială
realizează instruirea personalului care efectuează examinările medicale şi/sau
psihologice de siguranţa circulaţiei în unitatea agreată, privind procedurile
specifice din domeniul siguranţei circulaţiei, şi mandatează specialistul
propus de această unitate pentru a semna avizele medicale, respectiv
psihologice emise. Acesta răspunde de întocmirea lor conform prevederilor
legale în vigoare.
b) Intocmirea documentaţiei de examinare şi eliberarea
avizului se vor face în conformitate cu prevederile stabilite în Ordinul
ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 447/2003, cu
modificările şi completările ulterioare.
c) Lunar, unitatea agreată va transfera comisiei
teritoriale, pe bază de borderou, dosarele celor examinaţi, în copie, acestea
devenind parte a fişierului de siguranţă a circulaţiei. Fiecare pagină a copiei
dosarului va avea menţiunea „conform cu originalul", semnătura specialistului
mandatat şi ştampila unităţii agreate. Datele din dosarele de examinare vor fi
transmise şi în format electronic.
d) In cadrul unităţii medicale şi/sau psihologice
agreate va exista un registru de evidenţă al examinărilor, cu rubricile: numele
şi prenumele, CNP, funcţia, unitatea angajatoare, după caz, tipul de examen
solicitat, data efectuării examenului, avizul obţinut, data transmiterii
datelor din dosar (în copie) la comisia teritorială.
e) Persoanele abilitate de Ministerul
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului efectuează la unităţile agreate
controale care vizează modul în care sunt respectate prevederile legale în
examinarea medicală şi psihologică a persoanelor cu funcţii în siguranţa
circulaţiei rutiere.
f) In timpul acestor controale, în cazul constatării
nerespectarii prevederilor înscrise în contractul de colaborare, persoanele
care le-au constatat comunică acest lucru direcţiei de specialitate din Ministerul Transporturilor,
Construcţiilor şi Turismului, prin unitatea sanitară din reţeaua proprie
semnatară a contractului de colaborare. Sesizarea este analizată de o comisie
din Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, care poate decide
anularea agreării pe perioadă determinată, până la remedierea abaterilor, sau,
după caz, anularea definitivă a acesteia.
g) Anularea definitivă a agreării se face în
următoarele situaţii:
- neremedierea în termen de o lună a abaterilor
constatate;
- avizarea personalului fără efectuarea examinărilor
respective sau fără înregistrarea persoanelor examinate;
- efectuarea examinărilor de către alt personal decât
cel de specialitate stabilit în contractul de
colaborare.
Art. 4. - (1) Examinarea medicală şi/sau psihologică de
către unităţile agreate se efectuează persoanelor cu atribuţii din siguranţa
circulaţiei rutiere în curs de formare profesională, care se angajează,
angajate sau care desfăşoară activitate independentă în domeniul transportului
rutier. Persoanele examinate sunt obligate să dovedească cu acte că sunt
angajate la unităţi înregistrate în judeţul în care îşi are reşedinţa unitatea
medicală sau psihologică agreată la care solicită examinarea.
(2) Pentru examinările medicale şi/sau psihologice
efectuate, unităţile agreate vor percepe tarife de examinare care vor fi
suportate de angajator sau, după caz, de persoana examinată.
Art. 5. - Unităţile sanitare şi/sau psihologice agreate
au următoarele obligaţii:
a) să îndeplinească în totalitate condiţiile
stabilite prin prezentele norme;
b) să aibă posibilitatea desfăşurării activităţilor
concomitent pentru toate specialităţile medicale stabilite în Ordinul
ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 447/2003, cu
modificările şi completările ulterioare;
c) unităţile psihologice trebuie să aibă cel puţin 2
psihologi angajaţi în scopul asigurării continuităţii activităţii şi pentru a
putea oferi ori de câte ori este necesar informaţii legate de activitatea
desfăşurată. Laboratoarele de psihologie organizate în cadrul unor unităţi
economice pentru asigurarea examinărilor necesare conducătorilor auto angajaţi
ai respectivelor unităţi pot încheia contracte de colaborare şi în cazul unui
singur psiholog angajat permanent. Pentru transporturile de produse cu
reglementare specifică este necesar ca unul dintre cei 2 psihologi să fie
psiholog practicant specialist;
d) să aibă încheiate contracte de muncă pe durata de
cel puţin 5 ore zilnic pentru personalul medical angajat. Pentru psihologi
durata de muncă va fi de 8 ore pentru cel puţin unul dintre psihologi şi
minimum 4 ore pentru ceilalţi psihologi angajaţi;
e) să aibă personal de specialitate care trebuie să
deţină certificatele/atestatele de liberă practică în specialitatea în care
efectuează examinările;
f) să întocmească lista cu personalul de specialitate
care va efectua examinările medicale şi/sau psihologice şi să notifice în
scris, în maximum 5 zile, orice modificare apărută în componenţa acestei liste;
g) să aibă posibilitatea efectuării numărului minim
de examinări lunare stabilit prin contract în timpul afectat acestor
activităţi;
h) fiecare unitate va avea afişat programul de lucru
destinat activităţilor de examinare medicală şi/sau psihologică pentru
personalul din siguranţa circulaţiei rutiere, pe care îl va face cunoscut în
scris comisiei teritoriale;
i) să dispună de dotarea cu aparatură necesară
înregistrării activităţilor desfăşurate, raportării lor la cerere şi emiterii
de documente în conformitate cu prevederile stabilite în Ordinul ministrului
lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 447/2003, cu modificările
şi completările ulterioare;
j) să deţină facilităţi de raportare către comisia
teritorială din reţeaua sanitară a Ministerului Transporturilor, Construcţiilor
şi Turismului a activităţilor medicale şi/sau psihologice desfăşurate pentru
personalul din siguranţa circulaţiei rutiere.
Art. 6. - Certificatul de
agreare îşi pierde valabilitatea în următoarele condiţii:
a) dacă unitatea agreată nu începe activitatea în
termen de cel mult 30 de zile calendaristice de la data obţinerii agreării;
b) dacă din motive imputabile unităţii agreate aceasta
îşi întrerupe activitatea pe o perioadă mai mare de 30 de zile calendaristice;
c) ridicarea de către organele în drept a autorizaţiei
sanitare de funcţionare sau expirarea termenului de valabilitate a acesteia;
d) nerespectarea obligaţiilor contractuale,
constatată cu ocazia controlului efectuat de instituţiile abilitate să
efectueze acest control;
e) neanunţarea comisiei teritoriale cu privire la
orice modificare în legătură cu condiţiile care au stat la baza agreării, în
termen de 10 zile lucrătoare;
f) încetarea activităţii unităţii agreate, prin
faliment, dizolvare, lichidare, desfiinţare sau reprofilare, după caz;
g) depăşirea numărului de examinări medicale şi/sau
psihologice stabilite conform reglementărilor în vigoare.
Art. 7. - (1) Lista cu
unităţile medicale şi/sau psihologice agreate va fi publicată de Ministerul
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului în Monitorul Oficial al României,
Partea I, şi va fi actualizată
din 6 în 6 luni. Unităţile agreate în perioada de până la publicarea listei îşi
pot desfăşura activitatea după primirea certificatului de agreare.
(2) Lista cu unităţile medicale şi/sau psihologice
agreate va fi publicată şi pe site-ul Ministerului Transporturilor,
Construcţiilor şi Turismului.
Art. 8. - Comisiile teritoriale
din cadrul ambulatoriilor de specialitate ale reţelei sanitare proprii a
Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului îşi desfăşoară
activitatea fără agreare.
Art. 9. - Laboratoarele de psihologie rutieră agreate
în cursul anului 2006 în baza Ordinului ministrului lucrărilor publice,
transporturilor şi locuinţei şi al ministrului sănătăţii şi familiei nr. 649/492/2002
pentru aprobarea Instrucţiunilor privind agrearea/autorizarea laboratoarelor de
psihologie rutieră, altele decât cele din reţeaua sanitară proprie a
Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 672 din 10 septembrie 2002, vor depune solicitările de agreare
în baza prezentului ordin, conform unei planificări care le va fi comunicată de
direcţia de specialitate a ministerului.
ANEXA Nr. 1 la norme
CERTIFICAT DE AGREARE
Nr.........../ .................
Unitatea..........................................,
situată în localitatea ............................,
str......................... nr........., judeţul
............................., este agreată să efectueze examinări
medicale/psihologice pentru personalul cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei rutiere.
Activitatea va fi coordonată de comisia teritorială de siguranţa circulaţiei
din ambulatoriul de specialitate CF al Spitalului
.......................................
Prezentul certificat este valabil de la data de
................. până la data de ....................., cu avizare anuală.
Preşedintele Comisiei teritoriale de siguranţa
circulaţiei,
............................................................................................
ANEXA Nr. 2 la norme
CONTRACT DE COLABORARE
Nr.........../.........................
I. Părţile contractante
1.1. Spitalul Universitar/General
....................................., cu sediul în ............................,
str........................ nr.........., CUI .........................., nr.
de înregistrare în registrul comerţului ............................................................., cont
IBAN nr................................., deschis la Banca ...........................,
sucursala ...............................................................,
reprezentat de .................................., în
calitate de coordonator, şi
1.2. Unitatea sanitară/psihologică
...................................., cu sediul în
........................................, str.............................
nr............, CUI ..................., nr. de înregistrare în registrul comerţului
..............................................................., cont IBAN nr............................., deschis la Banca
.............................., sucursala
..............................................,
reprezentată de .....................................,
în calitate de colaborator, agreată prin
Certificatul de agreare nr................. din
..................................
au convenit să încheie prezentul contract de
colaborare, cu respectarea următoarelor clauze:
II. Obiectul contractului
1. Obiectul contractului îl reprezintă efectuarea de
examinări medicale/psihologice ale personalului din siguranţa circulaţiei
rutiere de către colaborator, în conformitate cu reglementările şi metodologia
stabilite de către coordonator.
III. Termenul contractului
1. Contractul se încheie pe o durată de un
an, începând de la data de
.................................. până la data de
..........................
IV. Modalitatea de plată
1. Pentru efectuarea examinărilor
medicale şi/sau psihologice, colaboratorul va percepe tarife de examinare
calculate în funcţie de cheltuielile necesare efectuării acestor examinări.
2. Colaboratorul va achita către coordonator un
cuantum de 10% din tariful de examinare recomandat, pentru fiecare examinare
efectuată, acest cuantum reprezentând contravaloarea activităţilor de gestiune
a datelor, îndrumare şi control metodologic, efectuate de acesta.
3. Colaboratorul va plăti sumele datorate până la
data de 20 a lunii următoare celei în care s-au efectuat examinările.
4. Plăţile către coordonator se fac prin virament în
contul acestuia.
V. Drepturile şi obligaţiile
părţilor
1. Drepturile coordonatorului:
- să verifice oricând este cazul modul de desfăşurare
a activităţilor de examinare şi fişele celor examinaţi;
- să propună măsurile necesare pentru eliminarea
eventualelor erori din activitatea colaboratorului.
2. Obligaţiile coordonatorului:
- să ofere toate informaţiile cu privire la
condiţiile de organizare şi desfăşurare a examinărilor medicale/ psihologice;
- să instruiască, după caz, iniţial şi periodic,
personalul unităţilor medicale şi/sau psihologice agreate, implicat în
efectuarea şi gestiunea datelor examinărilor medicale şi/sau psihologice ale
personalului din siguranţa circulaţiei rutiere;
- să asigure gestiunea informaţiilor (copie de pe
dosarul de siguranţa circulaţiei) predate lunar de către colaborator;
- să efectueze periodic monitorizarea modului în care
se desfăşoară activitatea de examinare medicală/ psihologică;
- să aibă posibilitatea desfăşurării activităţilor
concomitent pentru toate specialităţile medicale stabilite prin Ordinul
ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 447/2003, cu
modificările şi completările ulterioare;
- să asigure modelele documentelor utilizate în procesul
de examinare medicală/psihologică şi de raportare a acestora la comisia
teritorială de către colaborator;
- sumele încasate de la colaborator vor fi utilizate
pentru activităţile de gestiune a datelor, îndrumare şi control metodologic,
efectuate de acesta.
3. Obligaţiile colaboratorului:
- să respecte instrucţiunile privind examinarea
medicală/psihologică, conform actelor normative şi reglementărilor stabilite de
Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului;
- să întocmească lista cu personalul de specialitate
angajat care va efectua examinările medicale şi/sau psihologice şi să notifice
în scris orice modificare apărută în componenţa acestei liste;
- să respecte timpul de lucru destinat activităţilor
de examinare medicală şi/sau psihologică, în conformitate cu metodologia de
examinare stabilită prin instrucţiunile specifice;
- să nu depăşească numărul de examinări medicale
şi/sau psihologice stabilite conform reglementărilor în
vigoare;
- să afişeze la sediul său orarul destinat
activităţilor de examinare medicală şi/sau psihologică pentru personalul din
siguranţa circulaţiei rutiere, precum şi tarifele de examinare;
- să stabilească cuantumul tarifelor de examinare în
concordanţă cu cheltuielile necesitate de efectuarea examinărilor medicale
şi/sau psihologice;
- să transmită lunar o copie de pe documentele
examinărilor medicale/psihologice;
- să achite coordonatorului 10% din contravaloarea
tarifelor încasate până la data de 20 a lunii următoare;
- să aibă pagină web, acces la internet, adresă de
e-mail, fax;
- să aibă bază de date electronică;
- să asigure securizarea datelor electronice şi a
documentelor conform reglementărilor în vigoare;
- să permită coordonatorului să verifice modul de
desfăşurare a activităţilor ori de câte ori acesta consideră necesar.
VI. Condiţii de încetare a
contractului
1. Contractul de colaborare încetează începând cu data
de la care a intervenit una dintre următoarele situaţii:
a) unitatea agreată se mută
din teritoriul de funcţionare;
b) încetarea activităţii unităţii agreate prin
faliment, dizolvare, lichidare, desfiinţare sau reprofilare, după caz;
c) încetarea definitivă a activităţii comisiei
teritoriale;
d) acordul de voinţă al
părţilor;
e) denunţarea unilaterală a contractului de către
reprezentantul legal al părţilor, printr-o notificare scrisă, cu 30 de zile
calendaristice anterioare datei de la care se doreşte încetarea contractului.
VII. Penalizări
Pentru întârzieri la plata
sumelor datorate de către colaborator, se va percepe o penalizare de 1% pe zi
din suma datorată.
VIII. Forţa majoră
1. Niciuna dintre părţile contractante nu răspunde de
neexecutarea la termen şi/sau de executarea în mod necorespunzător - total sau
parţial - a oricărei obligaţii care îi revine în baza prezentului contract,
dacă neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a obligaţiei respective a
fost cauzată de forţa majoră aşa cum este definită prin lege.
2. Partea care invocă forţa majoră este obligată să
notifice celeilalte părţi, în termen de 30 de zile, producerea evenimentului şi
să ia toate măsurile posibile în vederea limitării consecinţelor lui.
3. Dacă în termen de 90 de zile de la producere
evenimentul respectiv nu încetează, părţile au dreptul să-şi notifice încetarea
de plin drept a prezentului contract fără ca vreuna dintre ele să pretindă
daune-interese.
IX. Litigii
1. Părţile au convenit ca toate neînţelegerile
privind prezentul contract să fie rezolvate pe cale amiabilă de către
reprezentanţii lor.
2. In cazul în care nu este posibilă rezolvarea
litigiilor pe cale amiabilă, părţile se vor adresa instanţelor judecătoreşti
competente.
X. Clauze finale
1. Modificarea prezentului contract se face prin act
adiţional încheiat între părţile contractante.
2. Prezentul contract reprezintă voinţa părţilor şi
înlătură orice altă înţelegere verbală dintre acestea, anterioară sau
ulterioară încheierii lui.
3. In cazul în care părţile îşi încalcă obligaţiile,
neexercitarea de partea care suferă vreun prejudiciu a dreptului de a cere
executarea întocmai sau prin echivalent bănesc a obligaţiei respective nu
înseamnă că ea a renunţat la acest drept al său.
4. Notificările între părţi se fac în formă scrisă,
prin fax sau poştă, şi se consideră primite la data de pe avizul poştal de la
domiciliul părţii destinatare.
5. Prezentul contract a fost încheiat astăzi,
................, în 2 (două)
exemplare, câte unul pentru fiecare parte.
Reprezentantul coordonatorului,
...................................................
Reprezentantul colaboratorului,
..................................................