Având în vedere prevederile art. 359 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare,în temeiul prevederilor art. 10 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul finanţelor publice emite următorul ordin: Articolul 1(1) Autorizarea antrepozitelor fiscale, a destinatarilor înregistraţi, a expeditorilor înregistraţi şi a importatorilor autorizaţi se efectuează de către direcţiile generale regionale ale finanţelor publice, prin comisiile regionale pentru autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate, denumite în continuare comisii.(2) Prin excepţie de la alin. (1), autorizarea antrepozitelor fiscale pentru producţia exclusivă de vinuri realizată de către contribuabili, alţii decât contribuabilii mari şi mijlocii stabiliţi conform reglementărilor în vigoare, micile distilerii prevăzute la art. 353 din Codul fiscal, precum şi micile fabrici de bere independente prevăzute la art. 349 din Codul fiscal se face prin comisii teritoriale pentru autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate, constituite la nivelul structurilor teritoriale ale direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice, denumite în continuare comisii teritoriale. Articolul 2(1) Comisiile sunt formate din 5 membri, în componenţa prevăzută în anexa nr. 1.(2) Se aprobă procedura şi condiţiile în care se realizează autorizarea prin comisiile pentru autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate, prevăzute în anexa nr. 2. Articolul 3(1) Comisiile teritoriale sunt formate din 5 membri, în componenţa prevăzută în anexa nr. 3.(2) Se aprobă procedura şi condiţiile în care se realizează autorizarea prin comisiile teritoriale pentru autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate, prevăzute în anexa nr. 4. Articolul 4Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 5Referirile la Codul fiscal din prezentul ordin reprezintă trimiteri la titlul VIII „Accize şi alte taxe speciale" din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare. Articolul 6(1) La data intrării în vigoare a prezentului ordin, dispoziţiile Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 220/2016 privind instituirea comisiilor teritoriale pentru autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate şi a regulamentului de organizare şi funcţionare a acestora, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 136 din 22 februarie 2016, cu modificările ulterioare, se abrogă.(2) Dispoziţiile Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 219/2016 privind instituirea şi aprobarea componenţei Comisiei pentru autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate şi a regulamentului de organizare şi funcţionare a acesteia, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 136 din 22 februarie 2016, se abrogă după soluţionarea tuturor solicitărilor care se încadrează în prevederile art. III din Legea nr. 177/2017 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 3/2017 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2017.(3) Predarea dosarelor şi a documentelor de la nivelul Ministerului Finanţelor Publice către direcţiile generale regionale ale finanţelor publice se realizează începând cu data intrării în vigoare a prezentului ordin, după scanarea şi arhivarea electronică a acestora la nivelul direcţiei care a asigurat secretariatul comisiei la nivel central, pe bază de procese-verbale de predare-primire, care se încheie după cum urmează:a)la nivelul Ministerului Finanţelor Publice, predarea se realizează prin Direcţia generală management al domeniilor reglementate specific; b)la nivelul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice, preluarea se realizează prin intermediul birourilor/compartimentelor avize şi autorizaţii (case de marcat). Articolul 7 Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Ministrul finanţelor publice,Ionuţ MişaBucureşti, 27 septembrie 2017.Nr. 2.482.ANEXA Nr. 1COMPONENŢA comisiei pentru autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate 1. Directorul general al direcţiei generale regionale a finanţelor publice - membru, preşedinte 2. Directorul executiv al direcţiei regionale vamale - membru, vicepreşedinte 3. Director executiv colectare - membru 4. Director executiv inspecţie fiscală - membru 5. Şeful structurii juridice din cadrul direcţiei generale regionale a finanţelor publice - membru NOTĂ: În cazuri justificate, preşedintele comisiei este înlocuit de vicepreşedinte, care exercită atribuţiile preşedintelui, inclusiv dreptul de vot. În cazuri justificate, membrii comisiei pot desemna în scris un alt membru al comisiei care să exercite drepturile derivate din calitatea de membru. După caz, aceştia pot stabili şi limite ale mandatului. Un membru al comisiei nu poate primi decât o singură împuternicire în baza căreia să reprezinte un alt membru al comisiei. ANEXA Nr. 2PROCEDURA ŞI CONDIŢIILE în care se realizează autorizarea prin comisiile pentru autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate Capitolul IPrevederi generale Articolul 1Comisiile pentru autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate au competenţă să autorizeze contribuabilii administraţi de către direcţiile generale regionale ale finanţelor publice, precum şi marii contribuabili care au sediul social în raza teritorială a acestora. Articolul 2(1) Activitatea curentă a comisiilor se realizează prin intermediul biroului/compartimentului avize şi autorizaţii (case de marcat) din cadrul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice, denumite în continuare birouri/compartimente de specialitate.(2) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei proceduri, birourile/compartimentele de specialitate au drept de utilizare a sistemului pentru schimbul de date privind accizele (SEED). Articolul 3(1) Comisiile funcţionează în prezenţa tuturor membrilor, prin participarea acestora în mod direct sau în baza desemnării realizate în condiţiile prevăzute în anexa nr. 1 la ordin.(2) Lucrările comisiilor sunt conduse de preşedinţii acestora, care conduc şi coordonează întreaga activitate a comisiilor. În cazul în care preşedinţii comisiilor lipsesc, aceştia sunt înlocuiţi de vicepreşedinţi, care exercită toate atribuţiile preşedinţilor.
(3) Deciziile comisiilor sunt obligatorii pentru toţi contribuabilii care intră sub incidenţa prevederilor prezentei proceduri - persoane juridice, asociaţii familiale, persoane fizice autorizate şi întreprinderi individuale. Capitolul IIOrganizarea şedinţelor de lucru ale comisiilor Articolul 4(1) Comisiile se întrunesc, de regulă, de două ori pe lună, pentru analiza situaţiilor care impun luarea unor decizii.(2) Preşedinţii sau vicepreşedinţii, la propunerea birourilor/compartimentelor de specialitate, aprobă ordinea de zi şi convoacă comisiile, în scris, cu cel puţin 3 zile lucrătoare înainte de data la care va avea loc şedinţa.(3) Convocarea comisiilor poate fi făcută în mod extraordinar şi fără respectarea dispoziţiilor alin. (1) şi (2), cu prezentarea de către birourile/compartimentele de specialitate a unei motivări însuşite de preşedinţi sau de vicepreşedinţi, după caz, cu privire la situaţia extraordinară apărută. Articolul 5(1) Birourile/Compartimentele de specialitate pun la dispoziţia membrilor comisiilor, cu 3 zile lucrătoare înainte, ordinea de zi şi notele de prezentare întocmite de acestea. Certificatele de atestare fiscală şi datele cu privire la cazierele fiscale se obţin de către birourile/compartimentele de specialitate care asigură activitatea curentă a comisiei.(2) În situaţiile prevăzute la art. 4 alin. (3), termenul în care se pun la dispoziţia membrilor comisiilor notele de prezentare poate fi redus.(3) Notele de prezentare sunt întocmite de birourile/compartimentele de specialitate în urma analizării documentaţiei, care constă, în principal, în solicitări în vederea autorizării şi/sau în alte solicitări privind produsele accizabile armonizate, precum şi în sesizări primite de la organele cu atribuţii de control referitoare la activitatea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate.(4) Birourile/Compartimentele de specialitate analizează documentele prevăzute la alin. (3) sub aspectul conţinutului legal obligatoriu al dosarului, înaintând comisiilor note de prezentare, care conţin propuneri motivate de soluţionare.(5) În situaţia în care în urma analizei documentelor şi a legislaţiei în vigoare birourile/compartimentele de specialitate nu pot face o propunere motivată pe care să o supună spre dezbatere comisiilor, acestea din urmă analizează notele de prezentare şi în absenţa unei propuneri. Articolul 6(1) Notele de prezentare întocmite de birourile/compartimentele de specialitate se prezintă în plenul comisiilor.(2) Suplimentar faţă de notele de prezentare întocmite de birourile/compartimentele de specialitate pot fi puse la dispoziţia membrilor comisiilor, la cerere, orice acte care se află în documentaţia prevăzută la art. 5 alin. (3). Articolul 7(1) Comisiile analizează situaţiile prezentate, cu respectarea prevederilor prezentei proceduri şi a legislaţiei incidente în vigoare, având în vedere competenţele comisiilor.(2) Birourile/Compartimentele de specialitate sau comisiile au dreptul de a solicita orice alte documente, declaraţii sau informaţii de la operatorii economici solicitanţi.(3) Informaţiile suplimentare primite de membrii comisiilor în cadrul termenului de 3 zile lucrătoare, de natură să schimbe propunerile făcute de birourile/compartimentele de specialitate prin notele de prezentare, duc la amânarea soluţionării notelor de prezentare şi implicit la reanalizarea situaţiei de fapt, cu excepţia situaţiilor prevăzute la art. 5 alin. (2).(4) În cazuri excepţionale, analiza informaţiilor suplimentare de natură a schimba propunerile birourilor/compartimentelor de specialitate prin notele de prezentare se poate face fără amânarea soluţionării cererilor, cu obligativitatea menţionării în procesul-verbal de şedinţă a motivelor care au impus soluţionarea cu celeritate. Articolul 8(1) Comisiile iau hotărâri cu votul a cel puţin jumătate plus unu din numărul total al membrilor, care se validează prin semnarea de către toţi membrii prezenţi în mod direct sau în baza împuternicirii acordate, conform anexei nr. 1 la ordin, a procesului-verbal în care sunt menţionate acestea. Membrii comisiilor pot vota „pentru" sau „împotrivă".(2) În baza hotărârilor comisiilor se emit deciziile, care se semnează de către preşedinţii sau vicepreşedinţii comisiilor, după caz. Articolul 9(1) La şedinţele comisiilor participă funcţionari din cadrul birourilor/compartimentelor de specialitate, care consemnează într-un registru de procese-verbale aspectele analizate şi toate deciziile adoptate în cadrul şedinţelor.(2) La lucrările comisiilor pot fi invitaţi, după caz, în funcţie de ordinea de zi, persoanele fizice sau juridice ale căror situaţii de fapt şi de drept sunt supuse analizei comisiilor în mod direct sau prin reprezentant. Capitolul IIIDeciziile comisiilor Articolul 10(1) Deciziile comisiilor sunt acte administrative emise numai în formă scrisă.(2) Deciziile comisiilor cuprind următoarele elemente:a)denumirea comisiei; b)numărul deciziei şi data la care a fost emisă; c)datele de identificare ale operatorului economic; d)obiectul deciziei; e)motivele de fapt; f)temeiul de drept; g)numele şi semnătura preşedintelui sau ale vicepreşedintelui, după caz; h)ştampila comisiei; i)indicarea posibilităţii ca decizia să fie contestată, calea de atac şi termenul în care aceasta poate fi exercitată. Articolul 11Decizia se comunică operatorului economic căruia îi este destinată, potrivit procedurii prevăzute la art. 47 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare. Articolul 12Decizia produce efecte din momentul în care este comunicată operatorului economic căruia îi este adresată sau persoanei împuternicite de către acesta, după caz, ori la o dată ulterioară menţionată în actul administrativ comunicat, potrivit legii. Articolul 13Lipsa unuia dintre elementele deciziei referitoare la calitatea persoanei care semnează actul administrativ, a numelui şi prenumelui ori a denumirii operatorului economic căruia îi este adresată, a obiectului deciziei sau a semnăturii preşedintelui ori vicepreşedintelui, după caz, atrage nulitatea actului administrativ. Nulitatea se constată de instanţa judecătorească de contencios administrativ, în condiţiile legii. Articolul 14Comisiile pot îndrepta erorile materiale din deciziile emise, din oficiu sau la cererea operatorilor economici cărora le sunt adresate ori a persoanelor împuternicite de către aceştia, după caz. Deciziile corectate se comunică potrivit prevederilor art. 11. Capitolul IVCăi de atac Articolul 15(1) Împotriva deciziilor comisiilor se pot formula contestaţii la structura cu atribuţii de soluţionare a contestaţiilor din cadrul Ministerului Finanţelor Publice - aparat central, potrivit legislaţiei privind contenciosul administrativ.(2) Procedura de soluţionare a contestaţiilor se stabileşte prin ordin al ministrului finanţelor publice. ANEXA Nr. 3COMPONENŢA comisiei teritoriale pentru autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate 1. Şeful biroului vamal de interior/frontieră - membru, preşedinte 2. Şeful administraţiei judeţene a finanţelor publice/şeful administraţiei sectoarelor 1-6 - membru 3. Reprezentantul serviciului (biroului) juridic din cadrul administraţiei judeţene a finanţelor publice/administraţiei sectoarelor 1-6 - membru 4. Persoana desemnată de şeful biroului vamal de interior/frontieră, cu atribuţii de autorizare din cadrul biroului vamal de interior/frontieră - membru 5. Persoana desemnată de şeful biroului vamal de interior/frontieră, cu atribuţii în domeniul mişcării produselor accizabile din cadrul biroului vamal de interior/frontieră - membru NOTĂ: În situaţia în care preşedintele absentează de la lucrările comisiei teritoriale, acesta desemnează în scris un preşedinte de şedinţă din rândul membrilor titulari prezenţi, care exercită toate atribuţiile preşedintelui, precum şi pe cele ce derivă din calitatea de membru. Membrul desemnat ca preşedinte de şedinţă nu poate transfera delegarea. În cazul absenţei unuia dintre membri, la lucrările comisiei teritoriale participă persoana desemnată în scris de acesta, persoană care provine din structura membrului titular, care îi preia atribuţiile şi dreptul de vot şi care nu are calitatea de membru titular. ANEXA Nr. 4PROCEDURA ŞI CONDIŢIILE în care se realizează autorizarea prin comisiile teritoriale pentru autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate Capitolul IPrevederi generale Articolul 1Comisiile teritoriale pentru autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate au competenţă să autorizeze contribuabilii administraţi de către structurile teritoriale ale direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice. Articolul 2(1) Activitatea curentă a comisiilor teritoriale se realizează prin intermediul birourilor/compartimentelor cu atribuţii de autorizare din cadrul birourilor vamale de interior şi/sau frontieră, denumite în continuare birouri/compartimente de specialitate.(2) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei proceduri, birourile/compartimentele de specialitate au drept de utilizare a sistemului pentru schimbul de date privind accizele (SEED). Articolul 3(1) Comisiile teritoriale funcţionează în prezenţa tuturor membrilor, prin participarea acestora în mod direct sau în baza desemnării realizate în condiţiile prevăzute în anexa nr. 3 la ordin.(2) Lucrările comisiilor teritoriale sunt conduse de preşedinţii acestora, care conduc şi coordonează întreaga activitate a comisiilor teritoriale. În cazul în care preşedinţii comisiilor teritoriale lipsesc, aceştia sunt înlocuiţi de alţi membri delegaţi, care exercită toate atribuţiile preşedinţilor.(3) Deciziile comisiilor teritoriale sunt obligatorii pentru toţi contribuabilii care intră sub incidenţa prevederilor prezentei proceduri - persoane juridice, asociaţii familiale, persoane fizice autorizate şi întreprinderi individuale. Capitolul IIOrganizarea şedinţelor de lucru ale comisiilor teritoriale Articolul 4(1) Comisiile teritoriale se întrunesc, de regulă, de două ori pe lună, pentru analiza situaţiilor care impun luarea unor decizii.(2) Preşedinţii sau membrii delegaţi, la propunerea birourilor/compartimentelor de specialitate, aprobă ordinea de zi şi convoacă comisiile teritoriale, în scris, cu cel puţin 3 zile lucrătoare înainte de data la care va avea loc şedinţa.(3) Convocarea comisiilor teritoriale poate fi făcută în mod extraordinar şi fără respectarea dispoziţiilor alin. (1) şi (2), cu prezentarea de către birourile/compartimentele de specialitate a unei motivări însuşite de preşedinţi sau de alţi membri delegaţi, după caz, cu privire la situaţia extraordinară apărută. Articolul 5(1) Birourile/Compartimentele de specialitate pun la dispoziţia membrilor comisiilor teritoriale, cu 3 zile lucrătoare înainte, ordinea de zi şi notele de prezentare întocmite de acestea. Certificatele de atestare fiscală şi datele cu privire la cazierele fiscale se obţin de către birourile/compartimentele de specialitate care asigură activitatea curentă a comisiei teritoriale.(2) În situaţiile prevăzute la art. 4 alin. (3), termenul în care se pun la dispoziţia membrilor comisiilor teritoriale notele de prezentare poate fi redus.(3) Notele de prezentare sunt întocmite de birourile/compartimentele de specialitate în urma analizării documentaţiei, care constă, în principal, în solicitări în vederea autorizării şi/sau în alte solicitări privind produsele accizabile vinuri, alcool etilic şi/sau bere, precum şi în sesizări primite de la organele cu atribuţii de control referitoare la activitatea contribuabililor, alţii decât contribuabilii mari şi mijlocii, pentru producţia exclusivă de vinuri, precum şi referitoare la activitatea micilor distilerii şi a micilor fabrici de bere independente.(4) Birourile/Compartimentele de specialitate analizează documentele prevăzute la alin. (3) sub aspectul conţinutului legal obligatoriu al dosarului, înaintând comisiilor teritoriale note de prezentare, care conţin propuneri motivate de soluţionare.(5) În situaţia în care în urma analizei documentelor şi a legislaţiei în vigoare birourile/compartimentele de specialitate nu pot face o propunere motivată pe care să o supună spre dezbatere comisiilor teritoriale, acestea din urmă analizează notele de prezentare şi în absenţa unei propuneri. Articolul 6(1) Notele de prezentare întocmite de birourile/compartimentele de specialitate se prezintă în plenul comisiilor teritoriale.(2) Suplimentar faţă de notele de prezentare întocmite de birourile/compartimentele de specialitate pot fi puse la dispoziţia membrilor comisiilor teritoriale, la cerere, orice acte care se află în documentaţia prevăzută la art. 5 alin. (3). Articolul 7(1) Comisiile teritoriale analizează situaţiile prezentate, cu respectarea prevederilor prezentei proceduri şi a legislaţiei incidente în vigoare, având în vedere competenţele comisiilor teritoriale.(2) Birourile/Compartimentele de specialitate sau comisiile teritoriale au dreptul de a solicita orice alte documente, declaraţii sau informaţii de la operatorii economici solicitanţi.(3) Informaţiile suplimentare primite de membrii comisiilor teritoriale în cadrul termenului de 3 zile lucrătoare, de natură să schimbe propunerile făcute de birourile/compartimentele de specialitate prin notele de prezentare, duc la amânarea soluţionării notelor de prezentare şi implicit la reanalizarea situaţiei de fapt, cu excepţia situaţiilor prevăzute la art. 5 alin. (2).(4) În cazuri excepţionale, analiza informaţiilor suplimentare de natură a schimba propunerile birourilor/compartimentelor de specialitate prin notele de prezentare se poate face fără amânarea soluţionării cererilor, cu obligativitatea menţionării în procesul-verbal de şedinţă a motivelor care au impus soluţionarea cu celeritate. Articolul 8(1) Comisiile teritoriale iau hotărâri cu votul a cel puţin jumătate plus unu din numărul total al membrilor, care se validează prin semnarea de către toţi membrii prezenţi în mod direct sau în baza împuternicirii acordate, conform anexei nr. 3 la ordin, a procesului-verbal în care sunt menţionate acestea. Membrii comisiilor teritoriale pot vota „pentru" sau „împotrivă".(2) În baza hotărârilor comisiilor teritoriale se emit deciziile, care se semnează de către preşedinţi sau de alţi membri delegaţi, după caz. Articolul 9(1) La şedinţele comisiilor teritoriale participă funcţionari din cadrul birourilor/compartimentelor de specialitate, care consemnează într-un registru de procese-verbale aspectele analizate şi toate deciziile adoptate în cadrul şedinţelor.(2) La lucrările comisiilor teritoriale pot fi invitaţi, după caz, în funcţie de ordinea de zi, persoanele fizice sau juridice ale căror situaţii de fapt şi de drept sunt supuse analizei comisiilor teritoriale în mod direct sau prin reprezentant. Capitolul IIIDeciziile comisiilor teritoriale Articolul 10(1) Deciziile comisiilor teritoriale sunt acte administrative emise numai în formă scrisă.(2) Deciziile comisiilor teritoriale cuprind următoarele elemente:a)denumirea comisiei teritoriale; b)numărul deciziei şi data la care a fost emisă; c)datele de identificare ale operatorului economic; d)obiectul deciziei; e)motivele de fapt; f)temeiul de drept; g)numele şi semnătura preşedintelui sau ale altui membru delegat, după caz; h)ştampila comisiei teritoriale; i)indicarea posibilităţii ca decizia să fie contestată, calea de atac şi termenul în care aceasta poate fi exercitată. Articolul 11Decizia se comunică operatorului economic căruia îi este destinată, potrivit procedurii prevăzute la art. 47 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare. Articolul 12Decizia produce efecte din momentul în care este comunicată operatorului economic căruia îi este adresată sau persoanei împuternicite de către acesta, după caz, ori la o dată ulterioară menţionată în actul administrativ comunicat, potrivit legii. Articolul 13Lipsa unuia dintre elementele deciziei referitoare la calitatea persoanei care semnează actul administrativ, a numelui şi prenumelui ori a denumirii operatorului economic căruia îi este adresată, a obiectului deciziei sau a semnăturii preşedintelui ori membrului delegat, după caz, atrage nulitatea actului administrativ. Nulitatea se constată de instanţa judecătorească de contencios administrativ, în condiţiile legii. Articolul 14Comisiile teritoriale pot îndrepta erorile materiale din deciziile emise, din oficiu sau la cererea operatorilor economici cărora le sunt adresate ori a persoanelor împuternicite de către aceştia, după caz. Deciziile corectate se comunică potrivit prevederilor art. 11. Capitolul IVCăi de atac Articolul 15(1) Împotriva deciziilor comisiilor teritoriale se pot formula contestaţii la structura cu atribuţii de soluţionare a contestaţiilor din cadrul Ministerului Finanţelor Publice - aparat central, potrivit legislaţiei privind contenciosul administrativ.(2) Procedura de soluţionare a contestaţiilor se stabileşte prin ordin al ministrului finanţelor publice.