ORDIN Nr. 2508
din 31 decembrie 2007
privind aprobarea listelor
de cheltuieli eligibile pentru proiectele finantate in cadrul operatiunilor
2.2.1 „Dezvoltarea infrastructurii CD existente si crearea de noi
infrastructuri (laboratoare, centre de cercetare)" si 2.3.1 „Sprijin
pentru start-up-urile si spin-off-urile inovative" ale axei prioritare 2
„Competitivitate prin cercetare, dezvoltare tehnologica si inovare" din
cadrul Programului operational sectorial „Cresterea competitivitatii
economice" (POS CCE) 2007-2013
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 85 din 1 februarie 2008
In temeiul art. 11 alin. (4) din Hotărârea Guvernului
nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei şi
Finanţelor, cu modificările şi completările ulterioare,
având în vedere prevederile
Hotărârii Guvernului nr. 759/2007 privind regulile de eligibilitate a
cheltuielilor efectuate în cadrul operaţiunilor finanţate prin programele
operaţionale,
ministrul economiei şi finanţelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă listele de cheltuieli eligibile
pentru proiectele finanţate în cadrul operaţiunilor 2.2.1 „Dezvoltarea
infrastructurii CD existente şi crearea de noi infrastructuri (laboratoare,
centre de cercetare)" şi 2.3.1 „Sprijin pentru start-up-urile şi
spin-off-urile inovative" ale axei prioritare 2 „Competitivitate prin
cercetare, dezvoltare tehnologică şi inovare" din cadrul Programului
operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii economice" (POS CCE)
2007-2013, prevăzute în anexele nr. 1 şi 2, care fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - (1) Cheltuielile efectuate de beneficiar sunt
considerate eligibile de la data intrării în vigoare a Contractului de
finanţare semnat între beneficiar şi organismul intermediar pentru cercetare,
în numele şi pentru Autoritatea de management al Programului operaţional
sectorial „Creşterea competitivităţii economice".
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1),
următoarele cheltuieli efectuate de beneficiar sunt eligibile de la data de 1
ianuarie 2007, dacă se încadrează în prevederile art. 6 şi 9 din Hotărârea
Guvernului nr. 759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor
efectuate în cadrul operaţiunilor finanţate prin programele operaţionale:
a) cheltuieli pentru elaborarea studiului de
fezabilitate;
b) cheltuieli pentru elaborarea studiilor de teren;
c) cheltuieli pentru elaborarea proiectului tehnic;
d) cheltuieli pentru achiziţia terenului;
e) cheltuieli pentru avize, acorduri, autorizaţii.
(3) Procedurile de achiziţie derulate pentru
efectuarea cheltuielilor menţionate la alin. (2) lit. a)-d) se derulează în
conformitate cu prevederile legale în vigoare privind achiziţiile publice.
Art. 3. - Cheltuielile eligibile pentru operaţiunile
menţionate la art. 1 vor respecta prevederile prezentului ordin, ale Hotărârii Guvernului nr. 759/2007, precum şi ale
schemelor de ajutor de stat aprobate pentru operaţiunile axei prioritare 2
„Competitivitate prin cercetare, dezvoltare tehnologică şi inovare",
scheme care se vor publica pe pagina www.mct.ro
Art. 4. - Pentru a fi eligibile pentru finanţarea prin
operaţiunile menţionate la art. 1, toate cheltuielile trebuie să facă parte din
categoriile de cheltuieli menţionate în acest ordin, să corespundă obiectivelor
axei prioritare 2 „Competitivitate prin cercetare, dezvoltare tehnologică şi
inovare" şi să fie coerente cu obiectivele şi rezultatele proiectelor
propuse spre finanţare.
Art. 5. - (1) Pentru proiectele din cadrul operaţiunii
2.3.1, cheltuielile generale de administraţie sunt eligibile
în limita a 20% din costurile directe eligibile ale proiectului.
(2) Pentru proiectele de dezvoltare a infrastructurii
de cercetare-dezvoltare din cadrul operaţiunii 2.2.1, cheltuielile generale de
administraţie sunt eligibile în limita a 1% din costurile
directe eligibile ale proiectului.
(3) Metoda de calcul folosită pentru calculul pro-ratei
pentru decontarea cheltuielilor generale de administraţie se va stabili de
către Autoritatea de management şi se va ataşa în anexă la contractul de
finanţare.
Art. 6. - Cheltuielile aferente managementului de
proiect sunt eligibile până la 10% din valoarea eligibilă a proiectului, dar nu
mai mult de 2.000.000 lei.
Art. 7. - (1) Cheltuielile salariale pe proiect se
cumulează per persoană cu toate veniturile salariale directe obţinute din
contractele de finanţare încheiate din fondurile axei prioritare 2
„Competitivitate prin cercetare, dezvoltare tehnologică şi inovare" şi din
fondurile bugetare alocate Planului naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare
II pentru perioada 2007-2013
şi nu pot depăşi plafoanele prevăzute în anexa nr. 3 la Hotărârea Guvernului nr. 475/2007 privind aprobarea
Planului naţional de cercetare-dezvoltare
şi inovare II pentru perioada 2007-2013.
(2) Cheltuielile salariale se decontează conform contractului de muncă şi/sau
proporţional cu procentul din fişa postului/foaia de prezenţă aferentă atribuţiilor specifice implementării
proiectului.
Art. 8. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul economiei şi
finanţelor,
Cătălin Doica,
secretar de stat
ANEXA Nr. 1
LISTA DE CHELTUIELI ELIGIBILE
pentru proiectele finanţate în cadrul operaţiunii
2.2.1 „Dezvoltarea infrastructurii CD existente şi crearea de noi infrastructuri (laboratoare, centre de cercetare)" a
axei prioritare 2 „Competitivitate prin cercetare, dezvoltare tehnologică si inovare" din cadrul Programului
operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii economice" (POSCCE) 2007-2013
1. Cheltuieli pentru achiziţia terenului (sunt eligibile
în limita a 10% din totalul cheltuielilor eligibile ale
proiectului).
2. Cheltuieli pentru amenajarea terenului, precum:
2.1 Demolări
2.2 Demontări
2.3 Dezafectări (cu excepţia dezafectării centralelor nucleare)
2.4 Defrişări
2.5 Evacuări de materiale rezultate
2.6 Devieri de reţele de utilităţi din amplasament
2.7 Sistematizări pe verticală
2.8 Drenaje
2.9 Epuismente (exclusiv cele aferente realizării
lucrărilor pentru investiţia de bază).
3. Cheltuieli pentru amenajarea terenului pentru
protecţia mediului, precum:
3.1 Lucrări şi acţiuni de protecţia mediului
3.2 Refacerea cadrului natural după terminarea
lucrărilor, precum: plantarea de copaci, reamenajare de spaţii verzi.
4. Cheltuieli pentru
asigurarea utilităţilor necesare obiectivului, precum:
4.1 Alimentare cu apă
4.2 Canalizare
4.3 Alimentare cu gaze naturale
4.4 Agent termic
4.5 Energie electrică
4.6 Reţele de comunicaţii (telefonie, radio-tv,
internet)
4.7 Drumuri de acces
4.8 Branşare la reţele de
utilităţi.
5. Cheltuieli pentru proiectare
5.1 Studii de teren (studii geotehnice, geologice,
hidrologice, hidrogeotehnice, fotogrammetrice, topografice şi de stabilitate a
terenului)
5.2 Obţinere de avize, acorduri şi autorizaţii
(obţinerea/prelungirea valabilităţii certificatului de urbanism,
obţinerea/prelungirea valabilităţii autorizaţiei de construire, obţinerea
avizelorsi acordurilor pentru racorduri şi branşamente la reţele publice de
apă, canalizare, gaze, termoficare, energie electrică, telefonie etc; obţinerea
certificatului de nomenclatură stradală şi adresă; întocmirea documentaţiei,
obţinerea numărului cadastral provizoriu şi înregistrarea terenului în Cartea funciară; obţinerea acordului de
mediu; obţinerea avizului
PSI; alte avize, acorduri şi autorizaţii)
5.3 Proiectare şi inginerie: studiu de fezabilitate,
proiect tehnic, detalii de execuţie, verificarea tehnică a proiectării,
elaborarea documentaţiilor necesare obţinerii acordurilor, avizelor şi
autorizaţiilor aferente obiectivului
5.4 Cheltuieli efectuate pentru expertize tehnice pentru lucrări de modernizare sau consolidare a
construcţiilor existente ori pentru continuarea lucrărilor la construcţii
începute şi neterminate
5.5 Cheltuieli pentru expertize, cercetări şi audit
energetic pentru lucrările de creştere a performanţei energetice a clădirilor
ca urmare a modernizărilor Cheltuielile
prevăzute la pct. 5.4 şi 5.5 sunt eligibile, în condiţiile în care sunt
necesare pentru instalarea şi buna funcţionare a echipamentelor de cercetare
achiziţionate prin proiect.
6. Cheltuieli cu organizarea
procedurilor de achiziţie publică.
7. Cheltuieli pentru consultanţă şi expertiză, precum:
7.1 Servicii de consultanţă la elaborarea studiilor de
piaţă şi evaluare
7.2 Servicii de consultanţă în domeniul managementului
execuţiei investiţiei sau administrarea contractului de execuţie, precum şi
recepţia lucrărilor
7.3 Servicii de consultanţă pentru studii şi/sau
analize necesare pe perioada de implementare a proiectului
7.4 Servicii de consultanţă şi/sau expertiză tehnică,
financiară, contabilă şi juridică.
8. Cheltuieli pentru asistenţă tehnică, precum:
8.1 Asistenţă tehnică din partea proiectantului, dacă
nu intră în costurile proiectării
8.2 Plata diriginţilor de şantier
8.3 Servicii pentru instalarea şi punerea în funcţiune
a echipamentelor (dacă nu sunt cuprinse în costurile de achiziţie)
8.4 Servicii de audit financiar şi verificare, cu
respectarea prevederilor contractului de finanţare/în cazul în care sunt
solicitate de către Autoritatea de management sau de organismul intermediar.
9. Cheltuieli pentru construcţii şi instalaţii, precum:
9.1 Execuţie de clădiri
9.2 Consolidări, modernizări, reparaţii de clădiri, în
condiţiile în care sunt necesare pentru funcţionarea echipamentelor de
cercetare achiziţionate prin proiect
9.3 Construcţii speciale
9.4 Instalaţii aferente construcţiilor, precum:
instalaţii electrice, sanitare, instalaţii interioare de alimentare cu gaze
naturale, instalaţii de încălzire, ventilare, climatizare, PSI, reţele de
comunicaţii electronice.
10. Cheltuieli pentru montaj de utilaje tehnologice.
11. Cheltuieli pentru achiziţia de instalaţii şi
utilaje, precum:
11.1 Utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale cu
montaj
11.2 Utilaje fără montaj (care ţin de procesul
tehnologic) şi echipamente de transport tehnologic, inclusiv echipamente mobile
amenajate pentru cercetare.
12. Cheltuieli pentru organizarea de şantier, precum:
12.1 Lucrări de construcţii şi instalaţii aferente
organizării de şantier (cheltuieli legate de lucrări de nivelări ale
terenurilor naturale, dezafectări locale de căi de comunicaţie sau construcţii,
branşarea la utilităţi, realizarea de căi de acces, construcţii sau amenajări
la construcţii existente, cheltuieli de desfiinţare de şantier)
12.2 Cheltuieli conexe organizării de şantier
(obţinerea autorizaţiei de execuţie a lucrărilor de organizare de şantier, taxe
de amplasament, închirieri de semne de circulaţie, întreruperea temporară a
reţelelor de transport sau de distribuţie a apei, canalizare, agent termic,
energie electrică, gaze naturale, a circulaţiei rutiere, contractele de
asistenţă cu poliţia rutieră, contracte temporare cu furnizorii de utilităţi,
cu unităţi de salubrizare, taxe de depozit ecologic).
13. Cheltuieli pentru plata cotelor legale:
13.1 Cota aferentă inspecţiei pentru controlul
calităţii lucrărilor de construcţii
13.2 Cota pentru controlul statului în amenajarea
teritoriului, urbanism şi pentru autorizarea lucrărilor de construcţii
13.3 Cota aferentă Casei
Sociale a Constructorilor.
14. Cheltuielile diverse şi neprevăzute pentru
proiectele de infrastructură se consideră eligibile dacă sunt detaliate prin
documente justificative, în limita a 10% din valoarea cumulată a categoriilor:
2. Cheltuieli pentru amenajarea terenului, 3. Cheltuieli pentru amenajarea
terenului pentru protecţia mediului, 4. Cheltuieli pentru asigurarea
utilităţilor necesare obiectivului, 5. Cheltuieli pentru proiectare
(5.1+5.2+5.3+5.4), 7. Cheltuieli pentru consultanţă (7.1+7.2), 8. Cheltuieli
pentru asistenţă tehnică (8.1+8.2), 9. Cheltuieli pentru construcţii şi
instalaţii, 10. Cheltuieli pentru montaj de utilaje tehnologice, 11. Cheltuieli
pentru achiziţia de instalaţii şi utilaje, 19. Cheltuieli pentru dotări. Din
procentul stabilit se acoperă, după caz, cheltuielile rezultate în următoarele
cazuri:
14.1 Cheltuieli rezultate în urma modificărilor de
soluţii tehnice
14.2 Cheltuieli rezultate în urma costurilor
suplimentare de lucrări, utilaje sau dotări necesare pe parcursul implementării
proiectului
14.3 Cheltuieli de conservare, în cazul întreruperii
execuţiei din cauze independente de autoritatea contractantă.
15. Cheltuieli pentru darea în exploatare, precum:
15.1 Pregătirea personalului de exploatare
15.2 Probe tehnologice şi teste.
16. Cheltuieli pentru achiziţionarea de clădiri şi
spaţii.
17. Cheltuieli pentru închirieri de echipamente şi
utilaje (altele decât pentru cercetare), care contribuie în mod direct la
realizarea obiectivelor proiectului.
18. Cheltuieli pentru primele de
asigurare (numai dacă sunt în proprietatea beneficiarului de proiect şi dacă
sunt necesare derulării proiectului), precum:
18.1 Clădiri şi spaţii
18.2 Instalaţii
18.3 Echipamente
18.4 Utilaje.
19. Cheltuieli pentru dotări care pot intra în
categoria mijloacelor fixe sau a obiectelor de
inventar, precum:
19.1 Echipamente IT şi pentru
comunicaţii
19.2 Instalaţii, echipamente şi instrumente
independente pentru cercetare, precum şi componente ale acestora
19.3 Mobilier de laborator
19.4 Dotări PSI
19.5 Dotări de uz gospodăresc
19.6 Dotări privind protecţia muncii
19.7 Piese de schimb.
20. Cheltuieli pentru
achiziţia de active fixe necorporale, precum:
20.1 Aplicaţii informatice
20.2 Licenţe, drepturi de utilizare.
21. Cheltuieli cu achiziţionarea de servicii pentru
întărirea capacităţii administrative, precum:
21.1 Servicii de consultanţă pentru management
instituţional
21.2 Servicii de consultanţă pentru valorizarea
rezultatelor din cercetare şi pentru acces la instrumente financiare
21.3 Servicii de publicitate şi
de promovare instituţională.
22. Cheltuieli de informare şi publicitate pentru
proiect.
23. Cheltuieli cu achiziţionarea de publicaţii,
abonamente şi cotizaţii, precum:
23.1 Taxe de acces la baze de date
23.2 Taxe de acces la infrastructuri de cercetare,
încercare, testare
23.3 Abonamente la publicaţii ştiinţifice
23.4 Achiziţionarea de publicaţii ştiinţifice în format
tipărit şi/sau electronic
23.5 Abonamente la biblioteci de specialitate.
24. Cheltuieli generale de administraţie, precum:
24.1 Servicii de comunicaţii
(comunicaţii electronice, servicii poştale şi de curierat)
24.2 Intreţinere şi reparaţii de spaţii, echipamente,
utilaje, instalaţii
24.3 Plata utilităţilor (energie electrică, apă,
canalizare, salubritate, energie termică, gaze
naturale)
24.4 Inchirieri de spaţii (numai pentru închirierea
sediului beneficiarului de proiect)
24.5 Cheltuieli salariale pentru personalul
administrativ.
25. Cheltuieli aferente managementului de proiect
25.1 Cheltuieli de personal (salariale şi de deplasare)
25.2 Transport de bunuri
25.3 Birotică.
ANEXA Nr. 2
LISTA DE CHELTUIELI ELIGIBILE
pentru proiectele finanţate în cadrul operaţiunii
2.3.1 „Sprijin pentru start-up-urile şi spin-off-urile inovative" a axei prioritare 2 „Competitivitate prin cercetare, dezvoltare tehnologică şi inovare" din cadrul Programului operaţional sectorial
„Creşterea competitivităţii economice" (POS CCE) 2007-2013
1. Cheltuieli de personal pentru activităţi de
cercetare, precum:
1.1 Cheltuieli salariale (salarii, contribuţii sociale angajator, indemnizaţii)
1.2 Cheltuieli de deplasare (diurnă, cazare, transport
persoane).
2. Cheltuieli pentru dotări care pot intra în
categoria mijloacelor fixe sau a obiectelor de inventar (pentru dotările care
intră în categoria mijloacelor fixe şi au o durată de funcţionare mai mare
decât durata proiectului sunt eligibile doar costurile de amortizare calculate
pe durata derulării proiectului, pe baza practicilor contabile reglementate),
precum:
2.1 Echipamente IT şi pentru
comunicaţii
2.2 Utilaje şi echipamente pentru introducerea
rezultatelor cercetării în producţie.
3. Cheltuieli pentru achiziţia de active fixe
necorporale (necesare pentru introducerea rezultatelor cercetării în producţie),
precum:
3.1 Aplicaţii informatice
3.2 Licenţe, drepturi de
utilizare
3.3 Brevete
3.4 Mărci
3.5 Know-how, cunoştinţe tehnice nebrevetate.
4. Cheltuieli cu achiziţia de servicii pentru
cercetare-dezvoltare-inovare, precum:
4.1 Servicii de cercetare
4.2 Servicii de consultanţă pentru inovare
(management; asistenţă tehnologică; transfer tehnologic; instruire; achiziţia,
protecţia şi comercializarea drepturilor de proprietate industrială; utilizarea
standardelor)
4.3 Servicii-suport pentru inovare (servicii de
cercetare de piaţă; încercări şi testări în laboratoare de specialitate;
certificarea, testarea şi marcarea calităţii).
5. Cheltuieli cu
achiziţionarea de publicaţii, abonamente şi cotizaţii, precum:
5.1 Taxe de acces la baze de date
5.2 Abonamente la biblioteci de specialitate
5.3 Abonamente la publicaţii
ştiinţifice.
6. Cheltuieli pentru informare şi publicitate pentru
proiect.
7. Cheltuieli generale de administraţie, precum:
7.1 Servicii de comunicaţii (comunicaţii electronice,
servicii poştale şi de curierat)
7.2 Intreţinere şi reparaţii de spaţii, echipamente,
utilaje, instalaţii
7.3 Plata utilităţilor (energie electrică, apă,
canalizare, salubritate, energie termică, gaze naturale)
7.4 Inchirieri de spaţii (numai pentru închirierea sediului
beneficiarului de proiect)
7.5 Cheltuieli salariale pentru personalul
administrativ.
8. Cheltuieli pentru înfiinţare şi înregistrare
spin-off.
9. Cheltuieli pentru procurarea unor materiale şi
materii prime necesare realizării proiectului.