ORDIN Nr. 2529
din 31 octombrie 2007
privind aprobarea
programelor pentru concursul national unic pentru ocuparea posturilor didactice
declarate vacante in invatamantul preuniversitar in anul scolar 2008-2009
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 796 din 22 noiembrie 2007
In baza prevederilor art. 154 alin. (1) din Legea
învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, ale art. 9 alin. (2) şi ale art. 10 alin. (3) din Legea nr.
128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificările şi
completările ulterioare,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 366/2007 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului,
cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului emite prezentul ordin.
Art. 1. - (1) Se aprobă Programa pentru concursul
naţional unic pentru ocuparea posturilor didactice declarate vacante în
învăţământul preuniversitar, medicină generală, profesori, cuprinsă în anexa
nr. 1.
(2) Se aprobă Programa pentru
concursul naţional unic pentru ocuparea posturilor didactice declarate vacante
în învăţământul preuniversitar, farmacie, profesori, cuprinsă în anexa nr. 2.
(3) Se aprobă Programa pentru concursul naţional unic
pentru ocuparea posturilor didactice declarate vacante în învăţământul
preuniversitar, farmacie, maiştri instructori, cuprinsă în anexa nr. 3.
(4) Anexele nr. 1, 2 şi 3 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - Direcţia generală management învăţământ
preuniversitar, Direcţia generală managementul resurselor umane, Direcţia
generală învăţământ în limbile minorităţilor şi relaţia cu Parlamentul, Centrul
Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Invăţământul Preuniversitar,
inspectoratele şcolare judeţene/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti
şi conducerile unităţilor de învăţământ care şcolarizează clase de învăţământ
postliceal duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Ministrul educaţiei, cercetării
şi tineretului,
Cristian Mihai Adomniţei
ANEXA Nr. 1
PROGRAMA
pentru concursul naţional unic pentru ocuparea
posturilor didactice declarate vacante în învăţământul preuniversitar, medicină generală, profesori
A. Nota de prezentare
Programa se adresează candidaţilor la concursul de
ocupare a posturilor didactice declarate vacante de specialitate din
învăţământul preuniversitar.
Conţinutul programei este structurat astfel încât să
corespundă evoluţiei intervenite în activitatea didactică din perspectiva
abordării curriculare a modulelor de specialitate.
Programa este orientată pe evaluarea calităţii
concepţiei didactice şi a modalităţilor concrete prin care profesorul pune
elevii în situaţii de învăţare eficientă, menite să conducă la formarea
capacităţilor şi competenţelor prevăzute în standardele de pregătire
profesională. Această orientare este cu atât mai necesară acum, când
flexibilitatea programelor şcolare solicită din partea profesorului efortul
de a concepe procese şi parcursuri
didactice adaptate nivelului claselor de elevi cu care lucrează şi
finalităţilor învăţământului postliceal sanitar.
Structura arborescentă şi sistemul modular de
organizare curriculară pentru învăţământul postliceal sanitar solicită
abordarea structurală a desfăşurării procesului de învăţământ. Astfel, plecând
de la ideea definirii şi evaluării competenţelor necesare cadrului didactic
pentru desfăşurarea unui proces instructiv-educativ eficient, programa vizează:
COMPETENŢE SPECIFICE
1. Cunoaşterea şi aprofundarea de către candidaţi a
conţinuturilor ştiinţifice de specialitate şi metodice pentru modulele de
specialitate
2. Realizarea de conexiuni între conţinuturile
modulelor de specialitate şi problemele de învăţare specifice domeniului de
pregătire
3. Realizarea corelaţiilor intra-, inter- şi
pluridisciplinare ale conţinuturilor
4. Operarea cu standardele de pregătire profesională şi
programele şcolare pentru proiectarea unui demers didactic adaptat nivelului de
învăţământ, calificării şi specificului clasei
5. Aplicarea adecvată a principiilor şi metodelor
specifice didacticii modulelor de specialitate
6. Elaborarea, selectarea şi aplicarea unor metode de
evaluare adecvate obiectivelor sau competenţelor vizate
7. Proiectarea şi/sau selectarea unor conţinuturi
pentru programele opţionale de tipul aprofundare/extindere/opţional ca
disciplină nouă
8. Comunicarea eficientă cu partenerii în activitatea
educaţională
9. Aplicarea unor forme de management al clasei în
funcţie de activitatea de învăţare proiectată
10. Transmiterea, în funcţie de particularităţile de
vârstă ale elevilor, a conţinuturilor astfel încât să dezvolte structuri
operatorii, afective şi atitudinale
11. Stimularea potenţialului fiecărui elev şi
dezvoltarea creativităţii.
B. Conţinuturile programei
I. Teme de didactică
generală şi metodica predării disciplinelor tehnologice
1. Proiectarea, organizarea şi desfăşurarea activităţii
didactice la disciplinele tehnologice în concordanţă cu curriculumul naţional
1.1. Componentele curriculumului
şcolar: curriculum naţional, planuri-cadru, arii curriculare, trunchi comun,
discipline, module, standarde de pregătire profesională, programe şcolare,
manuale şcolare, auxiliare curriculare
1.2. Proiectarea curriculumului la decizia şcolii de
tipul: aprofundare/extindere/opţional ca disciplină nouă
1.3. Obiectivele predării-învăţării-evaluării la
disciplinele tehnologice. Obiective-cadru, obiective de referinţă, competenţe
generale, competenţe specifice, unităţi de competenţă şi competenţe. Elaborarea
obiectivelor operaţionale
1.4. Proiectarea activităţii didactice: planificare
calendaristică, proiectarea unităţii de învăţare, proiecte de lecţie (pentru
diferite tipuri de lecţii), proiectarea de activităţi de învăţare intra-,
inter- şi transdisciplinare.
2. Strategii
didactice utilizate în procesul de predare-învăţare-evaluare la disciplinele
tehnologice. Strategii şi modalităţi de integrare în lecţie a activităţilor cu
caracter practic-aplicativ
2.1. Metode didactice specifice: clasificare, prezentare, caracterizare; utilizarea metodelor centrate pe
elev/tehnicilor de învăţare prin cooperare
2.2. Forme de organizare a activităţii didactice:
clasificare, caracterizare
2.3. Mijloacele de învăţământ şi integrarea lor în
procesul de predare-învăţare-evaluare
2.3.1. Funcţiile didactice ale mijloacelor de
învăţământ
2.3.2. Tipuri de mijloace de învăţământ şi
caracteristicile lor
2.4. Mediul de instruire: cabinete, laboratoare,
ateliere, săli de clasă, ferme didactice, târguri şi expoziţii, şantiere
(descriere, dotare, condiţii de utilizare)
2.5. Evaluarea rezultatelor şcolare în concordanţă cu
obiectivele curriculare şi criteriile de performanţă din standardele de
pregătire profesională
2.5.1. Evaluarea, componentă fundamentală a procesului
de învăţământ: obiective, funcţii, tipuri de evaluări, caracterizare
2.5.2. Metode de evaluare: tradiţionale şi
complementare (tipuri şi caracterizare)
2.5.3. Calităţile instrumentelor de evaluare:
validitate, fidelitate, obiectivitate şi aplicabilitate
2.5.4. Tipologia itemilor:
definiţie, clasificări, caracteristici, domenii de utilizare, reguli de
proiectare, modalităţi de corectare şi notare
Bibliografie:
1. Bontaş, I., Pedagogie, Editura AII Educaţional, 1994
2. Cerghit, I., Metode de
învăţământ, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1998
3. Cerghit, I., Neacşu, I., Negret, I., Pânişoară, I.O.,
Prelegeri pedagogice, Editura Polirom, laşi, 2001
4. Creţu, C, Curriculum diferenţiat şi personalizat,
Editura Polirom, laşi, 1996;
5. Cucoş, C, Pedagogie generală, Editura Polirom, laşi,
2000
6. Ionescu, M., Didactica modernă, Editura Dacia,
Cluj-Napoca, 1995
7. Iucu, R., Managementul şi
gestiunea clasei de elevi, Editura Polirom, laşi, 2000
8. Iucu, R., Instruirea şcolară, Editura Polirom, laşi,
2001
9. Jinga, I., Invăţarea
eficientă, Editura Edist, Bucureşti, 1995
10. Joiţa, E., Eficienţa instruirii, Editura Didactică
şi Pedagogică, Bucureşti, 1998
11. Neacşu, I., Instruire şi învăţare, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti,
1999
12. Nicola, I., Pedagogie,
Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1994
13. Nicola, I., Tratat de
pedagogie şcolară, Editura Aramis, Bucureşti, 2000
14. Radu, I.T., Evaluarea procesului de învăţământ,
Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 2001
15. Stoica, A., Evaluarea curentaşi
examenele-Ghid pentru profesori, Editura Prognosis, Bucureşti, 2001
16. Curriculum naţional. Programe şcolare pentru
modulele de specialitate aprobate de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului, Consiliul Naţional pentru Curriculum, în vigoare
17. Ghiduri metodologice pentru aplicarea
programelor şcolare „Tehnologii" 2002
18. Planurile-cadru, standarde de pregătire
profesională şi programele şcolare în vigoare -www.edu.ro
II. Teme de specialitate
1. Bronşita cronică. Emfizemul
pulmonar (forme clinice, diagnostic, tratament)
2. Pneumoniile (forme clinice, diagnostic, tratament)
3. Tuberculoza pulmonară (forme clinice, diagnostic,
tratament)
4. Astmul bronşic (forme clinice, diagnostic,
tratament)
5. Insuficienţa respiratorie
(forme clinice, diagnostic, tratament)
6. Angina pectorală stabilă şi instabilă (forme
clinice, diagnostic, tratament)
7. Infarctul miocardic acut (forme clinice, diagnostic,
tratament)
8. H.T.A., urgenţe hipertensive (forme clinice, diagnostic, tratament)
9. Insuficienţa cardiacă (forme clinice, diagnostic,
tratament)
10. Moartea subită şi resuscitarea cardio-respiratorie
11. Pancreatitele acute (forme clinice, diagnostic,
tratament)
12. Diabetul zaharat (forme clinice, diagnostic,
tratament)
13. Ulcerul gastric şi duodenal (forme clinice,
diagnostic, tratament)
14. Litiaza biliară (forme clinice, diagnostic,
tratament)
15. Poliatrita reumatoidă (forme clinice, diagnostic,
tratament)
16. Anemii (anemia feriprivă, megaloblastică)
(generalităţi, diagnostic, tratament)
17. Hepatita acută virală (forme clinice, diagnostic,
tratament)
18. Cirozele hepatice (forme clinice, diagnostic,
tratament)
19. Accidentele vasculare cerebrale ischemice şi
hemoragice (forme clinice, diagnostic, tratament)
20. Abdomenul acut chirurgical, peritonite difuze
acute, ocluzia intestinală, apendicita acută, abdomenul acut traumatic (forme
clinice, diagnostic, tratament)
21. Sarcina normală şi urmărirea ei
22. Nutriţie şi alimentaţie pediatrică
23. Infecţiile perinatale (bacteriene şi virale) (forme
clinice, diagnostic, tratament)
24. Diareea acută la copil (forme clinice, diagnostic,
tratament)
25. Durerile abdominale recurente la copil (forme
clinice, diagnostic, tratament)
26. Intoxicaţiile acute la copil (forme clinice, diagnostic, tratament)
27. Infecţii ale căilor aeriene superioare la copil
(forme clinice, diagnostic, tratament)
28. Astmul bronşic la copil (forme clinice,
diagnostic, tratament)
29. Convulsiile la copil (forme clinice, diagnostic,
tratament)
30. Sindromul nefrotic (forme clinice, diagnostic,
tratament)
31. Infecţiile tractului urinar (forme clinice,
diagnostic, tratament)
32. Insuficienta renală cronică (forme clinice,
diagnostic, tratament)
33. Cancerul mamar (forme clinice, diagnostic,
tratament)
34. Sifilisul (forme clinice, diagnostic, tratament)
35. Metode epidemiologice în sănătatea publică
36. Hemostaza normală
Bibliografie
1. Ancar V., Obstetrica,
Editura Naţional, 1998
2. Angelescu N., Patologie chirurgicală pentru admitere
în rezidenţiat, ediţia a 2-a revăzută şi adăugită, Editura Celsius, 2003
3. Borundel C, Medicină internă pentru cadre medii,
Editura All, 2000
4. Ciofu E., Ciofu C, Esenţialul în pediatrie, ediţia a
2-a, Editura Amaltea, Bucureşti, 2002
5. Daşchievici S., Mihăilescu M., Chirurgie - manual
pentru cadre medii şi şcoli postliceale, Editura Medicală, Bucureşti, 2007
6. Enăchescu D., Marcu M., Sănătate publică şi
management, Editura AII, Bucureşti, 1999
7. Forsea D., Popescu R., Compendiu de dermatologie şi
venerologie, Editura Tehnică, Bucureşti, pag. 350-367, 1997
8. Gherasim L., Ghiduri de practică medicală, Colegiul
Medicilor din România, Editura Infomedica, Bucureşti, vol. 2, pag. 141-151,2001
9. Harrison's, Principii de medicina internă, ediţia
14, Editura Teora, Bucureşti, 2003 (retipărire a ediţiei din 2001)
10. Harrison's Principles of Internai Medicine, the
16th edition (2005), McGraw-Hill Companies, Kasperetal. (editors), traducere
selectivă pentru examenul de rezidenţiat, Editura Medicală, Bucureşti, 2005.
ANEXA Nr. 2
PROGRAMA
pentru concursul naţional unic pentru ocuparea
posturilor didactice declarate vacante în învăţământul preuniversitar, farmacie, profesori
A. Nota de prezentare
Programa se adresează candidaţilor la concursul de ocupare
a posturilor didactice declarate vacante de specialitate din învăţământul
preuniversitar.
Conţinutul programei este structurat astfel încât să
corespundă evoluţiei intervenite în activitatea didactică din perspectiva
abordării curriculare a modulelor de specialitate.
Programa este orientată pe evaluarea calităţii
concepţiei didactice şi a modalităţilor concrete prin care profesorul pune
elevii în situaţii de învăţare eficientă, menite să conducă la formarea
capacităţilor şi competenţelor prevăzute în standardele de pregătire
profesională. Această orientare este cu atât mai necesară acum, când
flexibilitatea programelor şcolare solicită din partea profesorului efortul
de a concepe procese şi parcursuri didactice adaptate
nivelului claselor de elevi cu care lucrează şi
finalităţilor învăţământului postliceal sanitar.
Structura arborescentă şi sistemul modular de
organizare curriculară pentru învăţământul postliceal sanitar solicită
abordarea structurală a desfăşurării procesului de învăţământ. Astfel, plecând
de la ideea definirii şi evaluării competenţelor necesare cadrului didactic
pentru desfăşurarea unui proces instructiv-educativ eficient, programa vizează:
Competenţe specifice
1. Cunoaşterea şi aprofundarea
de către candidaţi a conţinuturilor ştiinţifice de specialitate şi metodice
pentru modulele de specialitate
2. Realizarea de conexiuni între conţinuturile
modulelor de specialitate şi problemele de învăţare specifice domeniului de
pregătire
3. Realizarea corelaţiilor intra-, inter- şi pluridisciplinare
ale conţinuturilor
4. Operarea cu standardele de pregătire profesională
şi programele şcolare pentru proiectarea unui demers didactic adaptat nivelului
de învăţământ, calificării şi specificului clasei
5. Aplicarea adecvată a principiilor şi metodelor
specifice didacticii disciplinelor tehnologice
6. Elaborarea, selectarea şi aplicarea unor metode de
evaluare adecvate obiectivelor sau competenţelor vizate
7. Proiectarea şi/sau selectarea unor conţinuturi
pentru programele opţionale de tipul aprofundare/extindere/opţional ca
disciplină nouă
8. Comunicarea eficientă cu partenerii în activitatea
educaţională
9. Aplicarea unor forme de management al clasei în
funcţie de activitatea de învăţare proiectată
10. Transmiterea, în funcţie de particularităţile de
vârstă ale elevilor, a conţinuturilor astfel încât să dezvolte structuri
operatorii, afective şi atitudinale
11. Stimularea potenţialului fiecărui elev şi
dezvoltarea creativităţii.
B. Conţinuturile programei
I. Teme de didactică
generală şi metodica predării disciplinelor tehnologice
1. Proiectarea, organizarea şi desfăşurarea activităţii
didactice la disciplinele tehnologice în concordanţă cu curriculumul naţional
1.1. Componentele curriculumului şcolar: curriculum naţional, planuri-cadru, arii curriculare,
trunchi comun, discipline, module, standarde de pregătire profesională,
programe şcolare, manuale şcolare, auxiliare curriculare
1.2. Proiectarea curriculumului în dezvoltare locală
sau la decizia şcolii, de tipul: aprofundare/extindere/opţional ca disciplină
nouă
1.3. Obiectivele predării-învăţării-evaluării la
disciplinele tehnologice. Obiective-cadru, obiective de referinţă, competenţe
generale, competenţe specifice, unităţi de competenţă şi competenţe. Elaborarea
obiectivelor operaţionale
1.4. Proiectarea activităţii didactice: planificare
calendaristică, proiectarea unităţii de învăţare, proiecte de lecţie (pentru
diferite tipuri de lecţii), proiectarea de activităţi de învăţare intra-,
inter- şi transdisciplinare.
2. Strategii didactice utilizate în procesul de
predare-învăţare-evaluare la disciplinele tehnologice. Strategii şi modalităţi
de integrare în lecţie a activităţilor cu caracter practic-aplicativ
2.1. Metode didactice specifice: clasificare, prezentare, caracterizare; utilizarea metodelor
centrate pe elev/tehnicilor de învăţare prin cooperare
2.2. Forme de organizare a activităţii didactice:
clasificare, caracterizare
2.3. Mijloacele de învăţământ şi integrarea lor în
procesul de predare-învăţare-evaluare
2.3.1. Funcţiile didactice ale mijloacelor de
învăţământ
2.3.2. Tipuri de mijloace de învăţământ şi
caracteristicile lor
2.4. Mediul de instruire: cabinete, laboratoare,
ateliere, săli de clasă, ferme didactice, târguri şi expoziţii, şantiere
(descriere, dotare, condiţii de utilizare)
2.5. Evaluarea rezultatelor şcolare în concordanţă cu
obiectivele curriculare şi criteriile de performanţă din standardele de
pregătire profesională
2.5.1. Evaluarea, componentă fundamentală a procesului
de învăţământ: obiective, funcţii, tipuri de evaluare, caracterizare
2.5.2. Metode de evaluare: tradiţionale şi
complementare (tipuri şi caracterizare)
2.5.3. Calităţile instrumentelor de evaluare:
validitate, fidelitate, obiectivitate şi aplicabilitate
2.5.4. Tipologia itemilor: definiţie, clasificări,
caracteristici, domenii de utilizare, reguli de proiectare, modalităţi de
corectare şi notare
Bibliografie:
1. Bontaş, I., Pedagogie, Editura All Educaţional, 1994
2. Cerghit, I., Metode de
învăţământ, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1998
3. Cerghit, I., Neacşu, I., Negret, I., Pânişoară, I.O.,
Prelegeri pedagogice, Editura Polirom, Iaşi, 2001
4. Creţu, C, Curriculum diferenţiat şi personalizat,
Editura Polirom, Iaşi, 1996
5. Cucoş, C, Pedagogie generală, Editura Polirom, Iaşi,
2000;'
6. Ionescu, M., Didactica modernă, Editura Dacia,
Cluj-Napoca, 1995
7. Iucu, R., Managementul şi gestiunea clasei de elevi,
Editura Polirom, Iaşi, 2000
8. Iucu, R.,Instruirea şcolară, Editura Polirom, Iaşi,
2001
9. Jinga, I., Invăţarea
eficientă, Editura Edist, Bucureşti, 1995
10. Joiţa, E., Eficienţa instruirii, Editura Didactică
şi Pedagogică, Bucureşti, 1998
11. Neacşu, I., Instruire şi învăţare, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti,
1999
12. Nicola, I., Pedagogie, Editura
Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1994
13. Nicola, I., Tratat de
pedagogie şcolară, Editura Aramis, Bucureşti, 2000
14. Radu, I.T, Evaluarea procesului de învăţământ,
Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 2001
15. Stoica, A., Evaluarea curentă
şi examenele - Ghid pentru profesori, Editura Prognosis, Bucureşti, 2001
16. Curriculum naţional. Programe şcolare pentru
modulele de specialitate ale Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului,
Consiliul Naţional pentru Curriculum, în vigoare
17. Ghiduri metodologice pentru aplicarea programelor
şcolare „Tehnologii" 2002
18. Planurile-cadru, standarde de pregătire
profesională şi programele şcolare în vigoare - www.edu.ro
II. Teme de specialitate
1. Caracteristicile generale ale celulei vegetale
2. Caracteristicile generale ale principalelor organe
ale plantei - rădăcina, tulpina, frunza, floarea
3. Principalele încrengături ale regnului vegetal
(briofite, pteridofite şi spermatofite) - descriere şi reprezentanţi
4. Metodele de obţinere a produselor vegetale -
recoltarea, uscarea, stabilizarea, condiţionarea, conservarea
5. Compoziţia plantelor cu acţiune terapeutică
6. Fitoterapie - compoziţia şi acţiunea terapeutică a
produselor vegetale
7. Apiterapie - compoziţia şi acţiunea terapeutică a
produselor apicole
8. Acţiunea farmacodinamică a elementelor şi
combinaţiilor chimice anorganice
9. Noţiuni de farmacocinetică - absorbţia,
metabolizarea, eliminarea (sistemul LADME)
10. Mecanismele de acţiune şi
efectele medicamentelor
11. Farmacografia unui medicament
12. Metode de control al medicamentului
13. Acţiunea farmacodinamică a compuşilor organici cu
acţiune asupra SNC
14. Acţiunea farmacodinamică a compuşilor organici cu
acţiune asupra SNV
15. Farmacoterapia aparatului respirator - clase
de substanţe, acţiune, reprezentanţi
16. Farmacoterapia aparatului cardiovascular - clase de
substanţe, acţiune, reprezentanţi
17. Farmacoterapia aparatului digestiv -
clase de substanţe, acţiune, reprezentanţi
18. Farmacoterapia aparatului excretor -
clase de substanţe, acţiune, reprezentanţi
19. Antibiotice şi chimioterapice
20. Antimicotice şi antivirale
Bibliografie
1. Lupuleasa D., Fica C, Sipoş E., Tehnologie
farmaceutică, Editura „Carol Davila", Bucureşti, 2005
2. Moisescu A.D., E. Toma, Farmacologie clinică,
Editura Medicală, Bucureşti, 1974
3. Constantinidi M., L. Pănoiu, Z.
Marinescu, Farmacologie, Editura Universul, Bucureşti, 2003
4. Cristea A. N.,
Farmacologie, Editura Medicală, Bucureşti, 2003
5. Stroescu V., Farmacologie,
Editura ALL, Bucureşti, 2002
6. Fica C, Tehnică farmaceutică, Editura Didactică şi
Pedagogică, Bucureşti, 1974
7. Grinţescu I., Botanică, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1986
8. Zota V., D. Oteleanu,
Chimie farmaceutică, Editura Medicală, Bucureşti, 1962
9. Bojor O., O. Popescu, Fitoterapie
tradiţională şi modernă, Editura Fiat Lux, Bucureşti, 2005
10. Istudor V., Farmacognozie, Fitochimie, Fitoterapie,
vol. I, II, III, Editura Medicală, Bucureşti,
2003-2005
11. Zota V., Chimie
farmaceutică, Editura Medicală, Bucureşti, 1994
12. Dobrescu D., Farmacoterapie practică, vol. I, II, Editura Medicală, Bucureşti, 1989
13. Cionga E., L. Avram, Medicamente chimioterapice,
Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1978
14. *** Farmacopeea Română, ediţia a X-a,
Editura Medicală, Bucureşti, 1993
15. *** MEMOMED 2007
ANEXA Nr. 3
PROGRAMA
pentru concursul naţional unic pentru ocuparea posturilor didactice declarate vacante în învăţământul preuniversitar, farmacie, maiştri instructori
A. Nota de prezentare
Programa se adresează maiştrilor instructori, candidaţi
la concursul de ocupare a posturilor didactice declarate vacante de instruire/pregătire
practică din învăţământul preuniversitar (şcoală postliceală sanitară).
Conţinuturile programei urmăresc sporirea
flexibilităţii, mobilităţii ocupationale şi creşterea gradului de
adaptabilitate a maiştrilor instructori la evoluţia tehnică, economică şi
socială în domeniu.
Programa este orientată pe evaluarea calităţii
concepţiei didactice şi a modalităţilor concrete prin care maistrul instructor
pune elevii în situaţii de învăţare eficientă, menite să conducă la formarea
capacităţilor şi competenţelor prevăzute în standardele de pregătire
profesională. Această orientare este cu atât mai necesară acum, când flexibilitatea programelor şcolare solicită din
partea cadrelor didactice efortul de a concepe procese şi parcursuri didactice
adaptate nivelului claselor de elevi cu care lucrează şi finalităţilor
învăţământului postliceal.
Structura arborescentă şi sistemul modular de
organizare curriculară pentru învăţământul tehnologic, inclusiv postliceal
sanitar, solicită abordarea structurală a desfăşurării procesului de
învăţământ. Astfel, plecând de la ideea definirii şi evaluării competenţelor
necesare cadrului didactic pentru desfăşurarea unui proces instructiv-educativ
eficient, programa vizează:
Competenţe specifice
1. Cunoaşterea şi aprofundarea
de către candidaţi a conţinuturilor ştiinţifice şi metodice de specialitate
2. Operarea cu standardele de pregătire profesională
şi programele şcolare pentru proiectarea unui demers didactic adaptat nivelului
de învăţământ, calificării şi specificului clasei
3. Realizarea corelaţiilor intra-, inter- şi
pluridisciplinare ale conţinuturilor
4. Proiectarea activităţilor de instruire
practică/pregătire practică în concordanţă cu cerinţele curriculumului şi ale
tehnologiei didactice moderne
5. Aplicarea unor forme de
management al clasei în funcţie de activitatea proiectată
6. Organizarea şi coordonarea activităţii de
instruire/pregătire practică în sala de demonstraţie, laboratorul şcolar şi la
agenţii/instituţiile publice în scopul formării şi dezvoltării competenţelor
specifice
7. Selectarea şi aplicarea metodelor de evaluare
adecvate activităţii de instruire/pregătire practică
8. Comunicarea eficientă cu partenerii în activitatea
educaţională
9. Exploatarea instrumentelor, instalaţiilor şi
echipamentelor în condiţiile respectării normelor de protecţie şi igienă a
muncii, P.S.I. şi protecţia mediului înconjurător
10. Respectarea normelor de calitate pentru
desfăşurarea proceselor şi oferirea serviciilor
11. Transmiterea, în funcţie de particularităţile de
vârstă ale elevilor, a conţinuturilor astfel încât să dezvolte structuri
operatorii, afective şi atitudinale
12. Stimularea potenţialului fiecărui elev şi
dezvoltarea creativităţii
B. Conţinuturile
programei
I. Teme de didactică
generală şi metodica activităţii de instruire/pregătire practică
1. Componentele curriculumului
şcolar: curriculum naţional, planuri-cadru, arii curriculare, trunchi comun,
discipline, module, standarde de pregătire profesională, programe şcolare,
manuale şcolare, auxiliare curriculare
2. Obiective generale, cadru, de referinţă şi
operaţionale
3. Competenţe specifice meseriei: de cunoaştere, de
execuţie şi sociale
4. Tipuri de lecţii specifice instruirii practice:
• lecţia de transmitere de cunoştinţe
• lecţia de formare şi dezvoltare a competenţelor de
execuţie
• lecţia de evaluare
• lecţia mixtă
• lecţia vizită didactică
5. Metode şi procedee de predare-învăţare adecvate
instruirii/pregătirii practice
6. Mijloace de învăţământ specifice activităţii de
instruire/pregătire practică
7. Tehnici şi forme de evaluare
8. Documente necesare proiectării didactice şi
activităţii de instruire/pregătire practică în concordanţă cu legislaţia în
vigoare
Bibliografie:
1. I. Cerghit, Metode de
învăţământ, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1997
2. I. Cerghit, Perfecţionarea
lecţiei în şcoala modernă, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1983
3. P Cociuba ş.a., Metodica pentru
perfecţionarea maiştrilor instructori, Editura Economică Bucureşti, 2000
4. M. Ionescu, I. Radu,
Didactica modernă, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1995
5. M. Ionescu, I. Radu,
Experienţa didactică şi creativitatea, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1987
6. I. Neacşu, A. Stoica, Ghid
general de evaluare şi examinare, Editura Aramis, Bucureşti, 1996
7. A. Stoica, A. Musteaţa, Evaluarea rezultatelor
şcolare, Editura Lyceum, Chişinău, 1997
8. *** Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată,
cu modificările şi completările ulterioare
9. *** Curriculum naţional pentru învăţământul
profesional şi tehnic
10. *** Planuri-cadru de învăţământ pentru
învăţământul preuniversitar
II. Teme de specialitate
1. Principalele operaţii
generale şi specifice farmaceutice: cântărire, măsurare, dizolvare, amestecare,
filtrare - descriere, aparatura şi ustensilele folosite, importanţa
2. Modul de prescriere, preparare şi eliberare a
medicamentul din farmacie - reţeta
3. Soluţii medicamentoase - definiţie, clasificare,
preparare, conservare; forme farmaceutice obţinute industrial (tipizate)
4. Organizarea sistemului
farmaceutic naţional
5. Unitatea farmaceutica de bază - farmacia -
definiţie, obiective principale, funcţii
6. Procedee de sterilizare utilizate în practica
farmaceutică - descrierea metodelor fizice. chimice şi aseptice
7. Metodele de obţinere a
produselor vegetale: recoltarea, uscarea, stabilizarea, condiţionarea,
conservarea
8. Metodele de obţinere a preparatelor farmaceutice
prin extracţia produselor vegetale
9. Emulsii şi suspensii - definiţii, metode de
preparare, exemple
10. Forme farmaceutice solide:
a) pulberi - definiţie FR X-
preparare, pulberi oficinale, pulberi magistrale, pulberi tipizate, conservare,
eliberare
b) capsule - definiţie, exemple - FR X
11. Comprimate şi drajeuri: - definiţie FR X , clasificare, preparare, exemple.
Bibliografie
1. Lupuleasa D., Fica C, Sipoş E.,
Tehnologie farmaceutică, Editura „Carol Davila", Bucureşti, 2005
2. Fica C, Tehnică farmaceutică, Editura Didactică şi
Pedagogică, Bucureşti, 1974
3. Bojor O., O. Popescu,
Fitoterapie tradiţională şi modernă, Editura Fiat Lux, Bucureşti, 2005
4. Istudor V., Farmacognozie,
Fitochimie, Fitoterapie, vol.I, II, III, Editura Medicală, Bucureşti, 2003 -
2005
5. Carata Ana, Management, marketing şi
legislaţie farmaceutică, Facultatea de Farmacie, Bucureşti, 2005
6. *** Farmacopeea Română, ediţia a X-a,
Editura Medicală, Bucureşti, 1993
7. *** MEMOMED 2007