Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 2529 din 31 octombrie 2007

privind aprobarea programelor pentru concursul national unic pentru ocuparea posturilor didactice declarate vacante in invatamantul preuniversitar in anul scolar 2008-2009

ACT EMIS DE: MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 796 din 22 noiembrie 2007



In baza prevederilor art. 154 alin. (1) din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 9 alin. (2) şi ale art. 10 alin. (3) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificările şi completările ulterioare,

în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 366/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, cu modificările şi completările ulterioare,

ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului emite prezentul ordin.

Art. 1. - (1) Se aprobă Programa pentru concursul naţional unic pentru ocuparea posturilor didactice declarate vacante în învăţământul preuniversitar, medicină generală, profesori, cuprinsă în anexa nr. 1.

(2)  Se aprobă Programa pentru concursul naţional unic pentru ocuparea posturilor didactice declarate vacante în învăţământul preuniversitar, farmacie, profesori, cuprinsă în anexa nr. 2.

(3)  Se aprobă Programa pentru concursul naţional unic pentru ocuparea posturilor didactice declarate vacante în învăţământul preuniversitar, farmacie, maiştri instructori, cuprinsă în anexa nr. 3.

(4) Anexele nr. 1, 2 şi 3 fac parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Art. 3. - Direcţia generală management învăţământ preuniversitar, Direcţia generală managementul resurselor umane, Direcţia generală învăţământ în limbile minorităţilor şi relaţia cu Parlamentul, Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Invăţământul Preuniversitar, inspectoratele şcolare judeţene/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti şi conducerile unităţilor de învăţământ care şcolarizează clase de învăţământ postliceal duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

Ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului,

Cristian Mihai Adomniţei

ANEXA Nr. 1

PROGRAMA

pentru concursul naţional unic pentru ocuparea posturilor didactice declarate vacante în învăţământul preuniversitar, medicină generală, profesori

A. Nota de prezentare

Programa se adresează candidaţilor la concursul de ocupare a posturilor didactice declarate vacante de specialitate din învăţământul preuniversitar.

Conţinutul programei este structurat astfel încât să corespundă evoluţiei intervenite în activitatea didactică din perspectiva abordării curriculare a modulelor de specialitate.

Programa este orientată pe evaluarea calităţii concepţiei didactice şi a modalităţilor concrete prin care profesorul pune elevii în situaţii de învăţare eficientă, menite să conducă la formarea capacităţilor şi competenţelor prevăzute în standardele de pregătire profesională. Această orientare este cu atât mai necesară acum, când flexibilitatea programelor şcolare solicită din  partea  profesorului  efortul de  a concepe  procese şi parcursuri didactice adaptate nivelului claselor de elevi cu care lucrează şi finalităţilor învăţământului postliceal sanitar.

Structura arborescentă şi sistemul modular de organizare curriculară pentru învăţământul postliceal sanitar solicită abordarea structurală a desfăşurării procesului de învăţământ. Astfel, plecând de la ideea definirii şi evaluării competenţelor necesare cadrului didactic pentru desfăşurarea unui proces instructiv-educativ eficient, programa vizează:

COMPETENŢE SPECIFICE

1. Cunoaşterea şi aprofundarea de către candidaţi a conţinuturilor ştiinţifice de specialitate şi metodice pentru modulele de specialitate

2.  Realizarea de conexiuni între conţinuturile modulelor de specialitate şi problemele de învăţare specifice domeniului de pregătire

3. Realizarea corelaţiilor intra-, inter- şi pluridisciplinare ale conţinuturilor

4. Operarea cu standardele de pregătire profesională şi programele şcolare pentru proiectarea unui demers didactic adaptat nivelului de învăţământ, calificării şi specificului clasei

5. Aplicarea adecvată a principiilor şi metodelor specifice didacticii modulelor de specialitate

6. Elaborarea, selectarea şi aplicarea unor metode de evaluare adecvate obiectivelor sau competenţelor vizate

7. Proiectarea şi/sau selectarea unor conţinuturi pentru programele opţionale de tipul aprofundare/extindere/opţional ca disciplină nouă

8. Comunicarea eficientă cu partenerii în activitatea educaţională

9. Aplicarea unor forme de management al clasei în funcţie de activitatea de învăţare proiectată

10. Transmiterea, în funcţie de particularităţile de vârstă ale elevilor, a conţinuturilor astfel încât să dezvolte structuri operatorii, afective şi atitudinale

11. Stimularea potenţialului fiecărui elev şi dezvoltarea creativităţii.

B. Conţinuturile programei

I. Teme de didactică generală şi metodica predării disciplinelor tehnologice

1. Proiectarea, organizarea şi desfăşurarea activităţii didactice la disciplinele tehnologice în concordanţă cu curriculumul naţional

1.1. Componentele curriculumului şcolar: curriculum naţional, planuri-cadru, arii curriculare, trunchi comun, discipline, module, standarde de pregătire profesională, programe şcolare, manuale şcolare, auxiliare curriculare

1.2.  Proiectarea curriculumului la decizia şcolii de tipul: aprofundare/extindere/opţional ca disciplină nouă

1.3. Obiectivele predării-învăţării-evaluării la disciplinele tehnologice. Obiective-cadru, obiective de referinţă, competenţe generale, competenţe specifice, unităţi de competenţă şi competenţe. Elaborarea obiectivelor operaţionale

1.4. Proiectarea activităţii didactice: planificare calendaristică, proiectarea unităţii de învăţare, proiecte de lecţie (pentru diferite tipuri de lecţii), proiectarea de activităţi de învăţare intra-, inter- şi transdisciplinare.

2. Strategii didactice utilizate în procesul de predare-învăţare-evaluare la disciplinele tehnologice. Strategii şi modalităţi de integrare în lecţie a activităţilor cu caracter practic-aplicativ

2.1. Metode didactice specifice: clasificare, prezentare, caracterizare; utilizarea metodelor centrate pe elev/tehnicilor de învăţare prin cooperare

2.2. Forme de organizare a activităţii didactice: clasificare, caracterizare

2.3. Mijloacele de învăţământ şi integrarea lor în procesul de predare-învăţare-evaluare

2.3.1.  Funcţiile didactice ale mijloacelor de învăţământ

2.3.2. Tipuri de mijloace de învăţământ şi caracteristicile lor

2.4.  Mediul de instruire: cabinete, laboratoare, ateliere, săli de clasă, ferme didactice, târguri şi expoziţii, şantiere (descriere, dotare, condiţii de utilizare)

2.5.  Evaluarea rezultatelor şcolare în concordanţă cu obiectivele curriculare şi criteriile de performanţă din standardele de pregătire profesională

2.5.1. Evaluarea, componentă fundamentală a procesului de învăţământ: obiective, funcţii, tipuri de evaluări, caracterizare

2.5.2.  Metode de evaluare: tradiţionale şi complementare (tipuri şi caracterizare)

2.5.3.   Calităţile instrumentelor de evaluare: validitate, fidelitate, obiectivitate şi aplicabilitate

2.5.4.  Tipologia itemilor: definiţie, clasificări, caracteristici, domenii de utilizare, reguli de proiectare, modalităţi de corectare şi notare

Bibliografie:

1. Bontaş, I., Pedagogie, Editura AII Educaţional, 1994

2. Cerghit, I., Metode de învăţământ, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1998

3. Cerghit,  I., Neacşu,  I.,  Negret,  I., Pânişoară,  I.O., Prelegeri pedagogice, Editura Polirom, laşi, 2001

4. Creţu, C, Curriculum diferenţiat şi personalizat, Editura Polirom, laşi, 1996;

5. Cucoş, C, Pedagogie generală, Editura Polirom, laşi, 2000

6. Ionescu, M., Didactica modernă, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1995

7. Iucu, R., Managementul şi gestiunea clasei de elevi, Editura Polirom, laşi, 2000

8. Iucu, R., Instruirea şcolară, Editura Polirom, laşi, 2001

9. Jinga, I., Invăţarea eficientă, Editura Edist, Bucureşti, 1995

10. Joiţa, E., Eficienţa instruirii, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1998

11. Neacşu, I., Instruire şi învăţare, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1999

12. Nicola, I., Pedagogie, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1994

13. Nicola, I., Tratat de pedagogie şcolară, Editura Aramis, Bucureşti, 2000

14. Radu, I.T., Evaluarea procesului de învăţământ, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 2001

15. Stoica, A., Evaluarea curentaşi examenele-Ghid pentru profesori, Editura Prognosis, Bucureşti, 2001

16. Curriculum naţional. Programe şcolare pentru modulele de specialitate aprobate de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, Consiliul Naţional pentru Curriculum, în vigoare

17. Ghiduri    metodologice pentru aplicarea programelor şcolare „Tehnologii" 2002

18. Planurile-cadru, standarde de pregătire profesională şi programele şcolare în vigoare -www.edu.ro

II. Teme de specialitate

1.  Bronşita cronică. Emfizemul pulmonar (forme clinice, diagnostic, tratament)

2.  Pneumoniile (forme clinice, diagnostic, tratament)

3. Tuberculoza pulmonară (forme clinice, diagnostic, tratament)

4. Astmul bronşic (forme clinice, diagnostic, tratament)

5. Insuficienţa respiratorie (forme clinice, diagnostic, tratament)

6. Angina pectorală stabilă şi instabilă (forme clinice, diagnostic, tratament)

7. Infarctul miocardic acut (forme clinice, diagnostic, tratament)

8. H.T.A., urgenţe hipertensive (forme clinice, diagnostic, tratament)

9. Insuficienţa cardiacă (forme clinice, diagnostic, tratament)

10. Moartea subită şi resuscitarea cardio-respiratorie

11. Pancreatitele acute (forme clinice, diagnostic, tratament)

12. Diabetul zaharat (forme clinice, diagnostic, tratament)

13. Ulcerul gastric şi duodenal (forme clinice, diagnostic, tratament)

14.  Litiaza biliară (forme clinice, diagnostic, tratament)

15. Poliatrita reumatoidă (forme clinice, diagnostic, tratament)

16. Anemii (anemia feriprivă, megaloblastică) (generalităţi, diagnostic, tratament)

17. Hepatita acută virală (forme clinice, diagnostic, tratament)

18. Cirozele hepatice (forme clinice, diagnostic, tratament)

19. Accidentele vasculare cerebrale ischemice şi hemoragice (forme clinice, diagnostic, tratament)

20.  Abdomenul acut chirurgical, peritonite difuze acute, ocluzia intestinală, apendicita acută, abdomenul acut traumatic (forme clinice, diagnostic, tratament)

21. Sarcina normală şi urmărirea ei

22.  Nutriţie şi alimentaţie pediatrică

23. Infecţiile perinatale (bacteriene şi virale) (forme clinice, diagnostic, tratament)

24. Diareea acută la copil (forme clinice, diagnostic, tratament)

25. Durerile abdominale recurente la copil (forme clinice, diagnostic, tratament)

26.  Intoxicaţiile acute la copil (forme clinice, diagnostic, tratament)

27. Infecţii ale căilor aeriene superioare la copil (forme clinice, diagnostic, tratament)

28. Astmul  bronşic la copil  (forme clinice,  diagnostic, tratament)

29. Convulsiile la copil (forme clinice, diagnostic, tratament)

30. Sindromul nefrotic (forme clinice, diagnostic, tratament)

31. Infecţiile tractului  urinar (forme clinice,  diagnostic, tratament)

32.  Insuficienta renală cronică (forme clinice, diagnostic, tratament)

33. Cancerul mamar (forme clinice, diagnostic, tratament)

34. Sifilisul (forme clinice, diagnostic, tratament)

35.  Metode epidemiologice în sănătatea publică

36.  Hemostaza normală

Bibliografie

1. Ancar V., Obstetrica, Editura Naţional, 1998

2. Angelescu N., Patologie chirurgicală pentru admitere în rezidenţiat, ediţia a 2-a revăzută şi adăugită, Editura Celsius, 2003

3. Borundel C, Medicină internă pentru cadre medii, Editura All, 2000

4. Ciofu E., Ciofu C, Esenţialul în pediatrie, ediţia a 2-a, Editura Amaltea, Bucureşti, 2002

5. Daşchievici S., Mihăilescu M., Chirurgie - manual pentru cadre medii şi şcoli postliceale, Editura Medicală, Bucureşti, 2007

6. Enăchescu D., Marcu M., Sănătate publică şi management, Editura AII, Bucureşti, 1999

7. Forsea D., Popescu R., Compendiu de dermatologie şi venerologie, Editura Tehnică, Bucureşti, pag. 350-367, 1997

8. Gherasim L., Ghiduri de practică medicală, Colegiul Medicilor din România, Editura Infomedica, Bucureşti, vol. 2, pag. 141-151,2001

9. Harrison's, Principii de medicina internă, ediţia 14, Editura Teora, Bucureşti, 2003 (retipărire a ediţiei din 2001)

10. Harrison's Principles of Internai Medicine, the 16th edition (2005), McGraw-Hill Companies, Kasperetal. (editors), traducere selectivă pentru examenul de rezidenţiat, Editura Medicală, Bucureşti, 2005.

ANEXA Nr. 2

PROGRAMA

pentru concursul naţional unic pentru ocuparea posturilor didactice declarate vacante în învăţământul preuniversitar, farmacie, profesori

A. Nota de prezentare

Programa se adresează candidaţilor la concursul de ocupare a posturilor didactice declarate vacante de specialitate din învăţământul preuniversitar.

Conţinutul programei este structurat astfel încât să corespundă evoluţiei intervenite în activitatea didactică din perspectiva abordării curriculare a modulelor de specialitate.

Programa este orientată pe evaluarea calităţii concepţiei didactice şi a modalităţilor concrete prin care profesorul pune elevii în situaţii de învăţare eficientă, menite să conducă la formarea capacităţilor şi competenţelor prevăzute în standardele de pregătire profesională. Această orientare este cu atât mai necesară acum, când flexibilitatea programelor şcolare solicită din  partea  profesorului  efortul de  a concepe  procese şi parcursuri didactice adaptate nivelului claselor de elevi cu care lucrează şi finalităţilor învăţământului postliceal sanitar.

Structura arborescentă şi sistemul modular de organizare curriculară pentru învăţământul postliceal sanitar solicită abordarea structurală a desfăşurării procesului de învăţământ. Astfel, plecând de la ideea definirii şi evaluării competenţelor necesare cadrului didactic pentru desfăşurarea unui proces instructiv-educativ eficient, programa vizează:

Competenţe specifice

1. Cunoaşterea şi aprofundarea de către candidaţi a conţinuturilor ştiinţifice de specialitate şi metodice pentru modulele de specialitate

2.  Realizarea de conexiuni între conţinuturile modulelor de specialitate şi problemele de învăţare specifice domeniului de pregătire

3.  Realizarea corelaţiilor intra-, inter- şi pluridisciplinare ale conţinuturilor

4.  Operarea cu standardele de pregătire profesională şi programele şcolare pentru proiectarea unui demers didactic adaptat nivelului de învăţământ, calificării şi specificului clasei

5.  Aplicarea adecvată a principiilor şi metodelor specifice didacticii disciplinelor tehnologice

6.   Elaborarea, selectarea şi aplicarea unor metode de evaluare adecvate obiectivelor sau competenţelor vizate

7.   Proiectarea şi/sau selectarea unor conţinuturi pentru programele opţionale de tipul aprofundare/extindere/opţional ca disciplină nouă

8.   Comunicarea eficientă cu partenerii în activitatea educaţională

9. Aplicarea unor forme de management al clasei în funcţie de activitatea de învăţare proiectată

10. Transmiterea, în funcţie de particularităţile de vârstă ale elevilor, a conţinuturilor astfel încât să dezvolte structuri operatorii, afective şi atitudinale

11.   Stimularea potenţialului fiecărui elev şi dezvoltarea creativităţii.

B. Conţinuturile programei

I. Teme de didactică generală şi metodica predării disciplinelor tehnologice

1. Proiectarea, organizarea şi desfăşurarea activităţii didactice la disciplinele tehnologice în concordanţă cu curriculumul naţional

1.1. Componentele curriculumului şcolar: curriculum naţional, planuri-cadru, arii curriculare, trunchi comun, discipline, module, standarde de pregătire profesională, programe şcolare, manuale şcolare, auxiliare curriculare

1.2.  Proiectarea curriculumului în dezvoltare locală sau la decizia şcolii, de tipul: aprofundare/extindere/opţional ca disciplină nouă

1.3. Obiectivele predării-învăţării-evaluării la disciplinele tehnologice. Obiective-cadru, obiective de referinţă, competenţe generale, competenţe specifice, unităţi de competenţă şi competenţe. Elaborarea obiectivelor operaţionale

1.4. Proiectarea activităţii didactice: planificare calendaristică, proiectarea unităţii de învăţare, proiecte de lecţie (pentru diferite tipuri de lecţii), proiectarea de activităţi de învăţare intra-, inter- şi transdisciplinare.

2. Strategii didactice utilizate în procesul de predare-învăţare-evaluare la disciplinele tehnologice. Strategii şi modalităţi de integrare în lecţie a activităţilor cu caracter practic-aplicativ

2.1. Metode didactice specifice: clasificare, prezentare, caracterizare; utilizarea metodelor centrate pe elev/tehnicilor de învăţare prin cooperare

2.2.  Forme de organizare a activităţii didactice: clasificare, caracterizare

2.3. Mijloacele de învăţământ şi integrarea lor în procesul de predare-învăţare-evaluare

2.3.1.  Funcţiile didactice ale mijloacelor de învăţământ

2.3.2. Tipuri de mijloace de învăţământ şi caracteristicile lor

2.4.  Mediul de instruire: cabinete, laboratoare, ateliere, săli de clasă, ferme didactice, târguri şi expoziţii, şantiere (descriere, dotare, condiţii de utilizare)

2.5. Evaluarea rezultatelor şcolare în concordanţă cu obiectivele curriculare şi criteriile de performanţă din standardele de pregătire profesională

2.5.1. Evaluarea, componentă fundamentală a procesului de învăţământ: obiective, funcţii, tipuri de evaluare, caracterizare

2.5.2.  Metode de evaluare: tradiţionale şi complementare (tipuri şi caracterizare)

2.5.3.   Calităţile instrumentelor de evaluare: validitate, fidelitate, obiectivitate şi aplicabilitate

2.5.4.  Tipologia itemilor: definiţie, clasificări, caracteristici, domenii de utilizare, reguli de proiectare, modalităţi de corectare şi notare

Bibliografie:

1. Bontaş, I., Pedagogie, Editura All Educaţional, 1994

2. Cerghit, I., Metode de învăţământ, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1998

3. Cerghit,  I., Neacşu,  I.,  Negret,  I., Pânişoară,  I.O., Prelegeri pedagogice, Editura Polirom, Iaşi, 2001

4. Creţu, C, Curriculum diferenţiat şi personalizat, Editura Polirom, Iaşi, 1996

5. Cucoş, C, Pedagogie generală, Editura Polirom, Iaşi, 2000;'

6. Ionescu, M., Didactica modernă, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1995

7. Iucu, R., Managementul şi gestiunea clasei de elevi, Editura Polirom, Iaşi, 2000

8. Iucu, R.,Instruirea şcolară, Editura Polirom, Iaşi, 2001

9.  Jinga, I., Invăţarea eficientă, Editura Edist, Bucureşti, 1995

10. Joiţa, E., Eficienţa instruirii, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1998

11. Neacşu, I., Instruire şi învăţare, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1999

12. Nicola, I., Pedagogie, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1994

13. Nicola, I., Tratat de pedagogie şcolară, Editura Aramis, Bucureşti, 2000

14. Radu, I.T, Evaluarea procesului de învăţământ, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 2001

15. Stoica, A., Evaluarea curentă şi examenele - Ghid pentru profesori, Editura Prognosis, Bucureşti, 2001

16.   Curriculum naţional. Programe şcolare pentru modulele de specialitate ale Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, Consiliul Naţional pentru Curriculum, în vigoare

17. Ghiduri  metodologice pentru aplicarea programelor şcolare „Tehnologii" 2002

18.   Planurile-cadru, standarde de pregătire profesională şi programele şcolare în vigoare - www.edu.ro

II. Teme de specialitate

1.  Caracteristicile generale ale celulei vegetale

2. Caracteristicile generale ale principalelor organe ale plantei - rădăcina, tulpina, frunza, floarea

3.  Principalele încrengături ale regnului vegetal (briofite, pteridofite şi spermatofite) - descriere şi reprezentanţi

4. Metodele de obţinere a produselor vegetale - recoltarea, uscarea, stabilizarea, condiţionarea, conservarea

5.  Compoziţia plantelor cu acţiune terapeutică

6. Fitoterapie - compoziţia şi  acţiunea terapeutică a produselor vegetale

7. Apiterapie - compoziţia şi  acţiunea  terapeutică  a produselor apicole

8. Acţiunea farmacodinamică a elementelor şi combinaţiilor chimice anorganice

9.  Noţiuni de farmacocinetică - absorbţia, metabolizarea, eliminarea (sistemul LADME)

10. Mecanismele de acţiune şi efectele medicamentelor

11. Farmacografia unui medicament

12. Metode de control al medicamentului

13. Acţiunea farmacodinamică a compuşilor organici cu acţiune asupra SNC

14. Acţiunea farmacodinamică a compuşilor organici cu acţiune asupra SNV

15. Farmacoterapia   aparatului   respirator -  clase  de substanţe, acţiune, reprezentanţi

16. Farmacoterapia aparatului cardiovascular - clase de substanţe, acţiune, reprezentanţi

17.  Farmacoterapia   aparatului   digestiv   -   clase   de substanţe, acţiune, reprezentanţi

18. Farmacoterapia   aparatului   excretor   -   clase   de substanţe, acţiune, reprezentanţi

19. Antibiotice şi chimioterapice

20. Antimicotice şi antivirale

Bibliografie

1. Lupuleasa D., Fica C, Sipoş E., Tehnologie farmaceutică, Editura „Carol Davila", Bucureşti, 2005

2. Moisescu A.D., E. Toma, Farmacologie clinică, Editura Medicală, Bucureşti, 1974

3. Constantinidi     M.,     L.     Pănoiu,     Z.     Marinescu, Farmacologie, Editura Universul, Bucureşti, 2003

4. Cristea   A.   N.,   Farmacologie,    Editura   Medicală, Bucureşti, 2003

5. Stroescu V., Farmacologie, Editura ALL, Bucureşti, 2002

6. Fica C, Tehnică farmaceutică, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1974

7. Grinţescu I., Botanică, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1986

8.  Zota V., D. Oteleanu, Chimie farmaceutică, Editura Medicală, Bucureşti, 1962

9.   Bojor  O.,   O.   Popescu,   Fitoterapie   tradiţională   şi modernă, Editura Fiat Lux, Bucureşti, 2005

10.   Istudor V., Farmacognozie, Fitochimie, Fitoterapie, vol. I, II, III, Editura Medicală, Bucureşti, 2003-2005

11.  Zota   V.,   Chimie   farmaceutică,   Editura   Medicală, Bucureşti, 1994

12.   Dobrescu D., Farmacoterapie practică, vol. I, II, Editura Medicală, Bucureşti, 1989

13.   Cionga E., L. Avram, Medicamente chimioterapice, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1978

14.  ***   Farmacopeea   Română,   ediţia   a  X-a,   Editura Medicală, Bucureşti, 1993

15.  *** MEMOMED 2007

ANEXA Nr. 3

PROGRAMA

pentru concursul naţional unic pentru ocuparea posturilor didactice declarate vacante în învăţământul preuniversitar, farmacie, maiştri instructori

A. Nota de prezentare

Programa se adresează maiştrilor instructori, candidaţi la concursul de ocupare a posturilor didactice declarate vacante de instruire/pregătire practică din învăţământul preuniversitar (şcoală postliceală sanitară).

Conţinuturile programei urmăresc sporirea flexibilităţii, mobilităţii ocupationale şi creşterea gradului de adaptabilitate a maiştrilor instructori la evoluţia tehnică, economică şi socială în domeniu.

Programa este orientată pe evaluarea calităţii concepţiei didactice şi a modalităţilor concrete prin care maistrul instructor pune elevii în situaţii de învăţare eficientă, menite să conducă la formarea capacităţilor şi competenţelor prevăzute în standardele de pregătire profesională. Această orientare este cu atât mai necesară acum, când flexibilitatea programelor şcolare solicită din partea cadrelor didactice efortul de a concepe procese şi parcursuri didactice adaptate nivelului claselor de elevi cu care lucrează şi finalităţilor învăţământului postliceal.

Structura arborescentă şi sistemul modular de organizare curriculară pentru învăţământul tehnologic, inclusiv postliceal sanitar, solicită abordarea structurală a desfăşurării procesului de învăţământ. Astfel, plecând de la ideea definirii şi evaluării competenţelor necesare cadrului didactic pentru desfăşurarea unui proces instructiv-educativ eficient, programa vizează:

Competenţe specifice

1. Cunoaşterea şi aprofundarea de către candidaţi a conţinuturilor ştiinţifice şi metodice de specialitate

2.  Operarea cu standardele de pregătire profesională şi programele şcolare pentru proiectarea unui demers didactic adaptat nivelului de învăţământ, calificării şi specificului clasei

3.  Realizarea corelaţiilor intra-, inter- şi pluridisciplinare ale conţinuturilor

4.   Proiectarea activităţilor de instruire practică/pregătire practică în concordanţă cu cerinţele curriculumului şi ale tehnologiei didactice moderne

5. Aplicarea unor forme de management al clasei în funcţie de activitatea proiectată

6. Organizarea şi coordonarea activităţii de instruire/pregătire practică în sala de demonstraţie, laboratorul şcolar şi la agenţii/instituţiile publice în scopul formării şi dezvoltării competenţelor specifice

7.  Selectarea şi aplicarea metodelor de evaluare adecvate activităţii de instruire/pregătire practică

8.   Comunicarea eficientă cu partenerii în activitatea educaţională

9.  Exploatarea instrumentelor, instalaţiilor şi echipamentelor în condiţiile respectării normelor de protecţie şi igienă a muncii, P.S.I. şi protecţia mediului înconjurător

10.  Respectarea normelor de calitate pentru desfăşurarea proceselor şi oferirea serviciilor

11. Transmiterea, în funcţie de particularităţile de vârstă ale elevilor, a conţinuturilor astfel încât să dezvolte structuri operatorii, afective şi atitudinale

12.   Stimularea potenţialului fiecărui elev şi dezvoltarea creativităţii

B. Conţinuturile programei

I. Teme de didactică generală şi metodica activităţii de instruire/pregătire practică

1.  Componentele curriculumului şcolar: curriculum naţional, planuri-cadru, arii curriculare, trunchi comun, discipline, module, standarde de pregătire profesională, programe şcolare, manuale şcolare, auxiliare curriculare

2. Obiective generale, cadru, de referinţă şi operaţionale

3. Competenţe specifice meseriei: de cunoaştere, de execuţie şi sociale

4. Tipuri de lecţii specifice instruirii practice:

• lecţia de transmitere de cunoştinţe

• lecţia de formare şi dezvoltare a competenţelor de execuţie

• lecţia de evaluare

• lecţia mixtă

• lecţia vizită didactică

5. Metode şi procedee de predare-învăţare adecvate instruirii/pregătirii practice

6. Mijloace de învăţământ specifice activităţii de instruire/pregătire practică

7. Tehnici şi forme de evaluare

8. Documente necesare proiectării didactice şi activităţii de instruire/pregătire practică în concordanţă cu legislaţia în vigoare

Bibliografie:

1.   I. Cerghit, Metode de învăţământ, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1997

2.   I. Cerghit, Perfecţionarea lecţiei în şcoala modernă, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1983

3.   P   Cociuba   ş.a.,   Metodica   pentru   perfecţionarea maiştrilor instructori, Editura Economică Bucureşti, 2000

4.   M. Ionescu, I. Radu, Didactica modernă, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1995

5.   M.    Ionescu,    I.    Radu,    Experienţa    didactică    şi creativitatea, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1987

6.   I. Neacşu, A. Stoica, Ghid general de evaluare şi examinare, Editura Aramis, Bucureşti, 1996

7.  A. Stoica, A. Musteaţa, Evaluarea rezultatelor şcolare, Editura Lyceum, Chişinău, 1997

8.  *** Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare

9.  *** Curriculum naţional pentru învăţământul profesional şi tehnic

10.  *** Planuri-cadru de învăţământ pentru învăţământul preuniversitar

II. Teme de specialitate

1.  Principalele operaţii generale şi specifice farmaceutice: cântărire, măsurare, dizolvare, amestecare, filtrare - descriere, aparatura şi ustensilele folosite, importanţa

2.    Modul de prescriere, preparare şi eliberare a medicamentul din farmacie - reţeta

3. Soluţii medicamentoase - definiţie, clasificare, preparare, conservare; forme farmaceutice obţinute industrial (tipizate)

4. Organizarea sistemului farmaceutic naţional

5.  Unitatea farmaceutica de bază - farmacia - definiţie, obiective principale, funcţii

6. Procedee de sterilizare utilizate în practica farmaceutică - descrierea metodelor fizice. chimice şi aseptice

7.  Metodele de obţinere a produselor vegetale: recoltarea, uscarea, stabilizarea, condiţionarea, conservarea

8.  Metodele de obţinere a preparatelor farmaceutice prin extracţia produselor vegetale

9.  Emulsii şi suspensii - definiţii, metode de preparare, exemple

10.  Forme farmaceutice solide:

a) pulberi - definiţie FR X- preparare, pulberi oficinale, pulberi magistrale, pulberi tipizate, conservare, eliberare

b) capsule - definiţie, exemple - FR X

11.  Comprimate şi drajeuri: - definiţie FR X , clasificare, preparare, exemple.

Bibliografie

1. Lupuleasa    D.,    Fica    C,    Sipoş    E.,    Tehnologie farmaceutică, Editura „Carol Davila", Bucureşti, 2005

2. Fica C, Tehnică farmaceutică, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1974

3. Bojor  O.,   O.   Popescu,   Fitoterapie   tradiţională   şi modernă, Editura Fiat Lux, Bucureşti, 2005

4. Istudor V.,  Farmacognozie,  Fitochimie,  Fitoterapie, vol.I, II, III, Editura Medicală, Bucureşti, 2003 - 2005

5. Carata Ana,   Management,   marketing   şi   legislaţie farmaceutică, Facultatea de Farmacie, Bucureşti, 2005

6.  ***   Farmacopeea   Română,   ediţia   a  X-a,   Editura Medicală, Bucureşti, 1993

7.  *** MEMOMED 2007


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 2529/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 2529 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu