ORDIN Nr. 256
din 21 februarie 2006
privind standardele
internationale pentru siguranta navelor, prevenirea poluarii si asigurarea
conditiilor de munca si viata la bordul navelor maritime care arboreaza
pavilion strain (controlul statului portului)
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 233 din 15 martie 2006
Având în vedere prevederile
art. 69 şi 70 din Acordul european instituind o asociere între România, pe de o
parte, si Comunităţile Europene si statele membre ale acestora, pe de altă
parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat prin Legea nr.
20/1993,
în temeiul prevederilor art. 4
alin. (1) şi (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 42/1997 privind transportul
naval, republicată, şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr.
412/2004 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor,
Construcţiilor şi Turismului, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul transporturilor, construcţiilor şi
turismului emite următorul ordin:
Scop
Art. 1. - Scopul prezentului ordin este acela de a
reduce drastic numărul de nave substandard care navighează în apele aflate sub
jurisdicţia României, prin:
a) creşterea gradului de conformare cu legislaţia
naţională şi internaţională relevantă privind siguranţa maritimă, a protecţiei mediului
înconjurător şi a condiţiilor de muncă şi viaţă la bordul navelor, indiferent de pavilionul acestora;
b) stabilirea unui criteriu comun pentru controlul
navelor de către statul portului, armonizarea procedurilor de inspecţie şi
reţinere, luând în considerare angajamentul propriu făcut de autoritatea
maritimă din România şi al statelor
Uniunii Europene membre ale Memorandumului de înţelegere de la Paris pentru
controlul statului portului.
Definiţii
Art. 2. - Termenii folosiţi în prezentul ordin şi în
anexele la acesta au următorul înţeles:
a) autoritate competentă - Autoritatea Navală Română, autoritate de
stat în domeniul siguranţei navigaţiei, din subordinea Ministerului
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, căreia i se deleagă competenţele
pentru activitatea de control al statului portului, denumită în continuare ANR;
b) convenţii:
(i) Convenţia internaţională din 1966 asupra liniilor de
încărcare (LL 66), la care România a aderat prin Decretul Consiliului de Stat
nr. 80/1971;
(ii) Convenţia internaţională pentru ocrotirea vieţii
omeneşti pe mare 1974 (SOLAS 74), la care România a
aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 80/1979;
(iii) Convenţia internaţională din 1973 pentru
prevenirea poluării de către nave, modificată prin Protocolul din 1978 (MARPOL 73/78), la care România a aderat prin Legea nr. 6/1993;
(iv) Convenţia internaţională privind standardele de
pregătire a navigatorilor, brevetare/atestare şi efectuare a serviciului de
cart 1978 (STCW78), la care România a aderat prin Legea
nr. 107/1992;
(v) Convenţia referitoare la Regulamentul internaţional din 1972 pentru prevenirea abordajelor pe mare (COLREG 72), la
care România a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 239/1974;
(vi) Convenţia internaţională asupra măsurării
tonajului navelor, încheiată la Londra în 1969 (ITC
69), la care România a aderat prin Decretul Consiliului de Stat nr. 23/1976;
(vii) Convenţia nr. 147/1976 privind standardele minime
ia bordul navelor comerciale şi Protocolul din 1996 la această Convenţie (ILO nr. 147), ratificată de România prin
Ordonanţa Guvernului nr. 56/1999, aprobată prin Legea nr. 19/2001; (viii)
Convenţia internaţională din 1992 privind răspunderea civilă pentru pagubele
produse prin poluare cu hidrocarburi (CLC 92), la care România a aderat prin Ordonanţa Guvernului nr. 15/2000,
aprobată prin Legea nr. 158/2000, împreună cu protocoalele şi amendamentele la
aceste convenţii, precum si codurile cu statut obligatoriu atribuit acestora,
In versiunea lor la zi;
c) factor de risc - termen
generic ce desemnează elementele prioritare în alegerea navelor pentru
inspecţia PSC;
d) inspector PSC - persoană
din cadrul ANR autorizată de aceasta să efectueze inspecţii în cadrul
controlului statului portului - PSC;
e) inspecţie - vizita la
bordul unei nave pentru verificarea atât a valabilităţii certificatelor
relevante, a documentelor, a stării navei, a echipamentelor sale şi a echipajului
acesteia, cât şi a condiţiilor de muncă şi viaţă la bord ale echipajului;
f) inspecţie mai detaliată -
inspecţie în timpul căreia nava, echipamentele şi echipajul acesteia, în
totalitate sau în parte, după caz, în circumstanţele prevăzute la art. 6 alin.
(3), fac obiectul unei inspecţii mai amănunţite care include construcţia,
echipamentele, echipajul, condiţiile de muncă şi viaţă la bord ale acestuia,
precum şi conformitatea cu procedurile operaţionale de la bord;
g) inspecţia extinsă sau intensificată
- o inspecţie aşa cum se specifică la art. 7;
h) instalaţii din largul mării
- instalaţii fixe ori mobile care operează pe sau deasupra platoului
continental românesc;
i) MOU - Memorandumul de
înţelegere de la Paris pentru controlul statului portului, semnat la 26
ianuarie 1982;
j) navă - orice navă maritimă
căreia i se aplică una sau mai multe convenţii şi care arborează pavilionul
unui stat străin;
k) reţinere - interzicerea plecării din port a unei nave,
datorită deficienţelor constatate, care, individual sau cumulate, determină ca
nava să nu mai fie considerată în bună stare de navigabilitate;
I) stoparea operaţiunilor -
interzicerea operării unei nave datorită deficienţelor constatate, care,
individual sau cumulate, ar face ca operarea să fie riscantă.
Domeniu de aplicare
Art. 3. - (1) Prezentul ordin se aplică oricărei nave
şi echipajului său, care:
a) sosesc într-un port românesc sau la instalaţiile
româneşti din largul mării; sau
b) ancorează în rada unui astfel de port sau a unei
astfel de instalaţii.
(2) Prevederile alin. (1) nu trebuie să afecteze
drepturile de intervenţie ale României care decurg din prevederile convenţiilor
internaţionale relevante.
(3) In cazul navelor cu un
tonaj brut mai mic de 500, ANR trebuie să ţină cont numai de acele cerinţe
aplicabile ale unei convenţii relevante si, în măsura în care acea convenţie nu
se aplică, trebuie să ia toate măsurile necesare pentru a se asigura că aceste
nave nu constituie un pericol real pentru siguranţă, sănătate sau mediu. Pentru
aplicarea acestui alineat, ANR trebuie să se ghideze după anexa nr. 1 la MOU.
(4) Când efectuează o inspecţie unei nave ce arborează
pavilionul unui stat care nu este parte la o convenţie, ANR trebuie să se
asigure că tratamentul aplicat unei astfel de nave şi echipajului său nu este
mai favorabil decât cel aplicat unei nave ce arborează pavilionul unui stat
care este parte la acea convenţie.
(5) Sunt exceptate de la prevederile prezentului ordin navele de pescuit, navele militare, navele auxiliare,
navele din lemn de construcţie artizanală, navele guvernamentale folosite în
scopuri necomerciale, precum şi navele de agrement care nu sunt angajate în
scop comercial.
Corpul de inspecţie
Art. 4. - ANR trebuie să menţină un număr suficient de
inspectori calificaţi şi autorizaţi pentru inspecţia navelor, care trebuie să
ia toate măsurile ce se impun pentru a îndeplini atribuţiile în conformitate cu
prevederile prezentului ordin.
Obligaţii privind inspecţiile
Art. 5. - (1) Numărul total de inspecţii la nave,
efectuate de ANR în cursul unui an, aşa cum este prevăzut la alin. (2) şi la
art. 7, trebuie să corespundă unui minimum de 25% din numărul mediu anual de
nave individuale ce arborează pavilion străin, care intră în porturile
româneşti, calculat pe baza ultimilor 3 ani calendaristici pentru care există
statistici disponibile.
(2) a) In conformitate cu prevederile art. 8, ANR
trebuie să se asigure că o inspecţie este efectuată în conformitate cu
prevederile art. 6 la orice navă cu un factor de risc mai mare de 50 în baza de
date a sistemului informaţional, care nu face obiectul unei inspecţii extinse,
cu condiţia să fi trecut o perioadă mai mare de o lună de la ultima inspecţie
într-un port aflat sub incidenţa MOU.
b) La selectarea altor nave pentru inspecţie, ANR
trebuie să stabilească ordinea priorităţilor, astfel:
(i) primele nave selectate pentru inspecţie trebuie să
fie cele care se încadrează în criteriile prevăzute în anexa nr. 1, partea I, indiferent de factorul lor de risc;
(ii) navele care se încadrează în criteriile prevăzute
în anexa nr. 1, partea a II-a, trebuie selectate în ordine descrescătoare, în
funcţie de ordinea priorităţilor rezultată din valoarea factorului lor de risc
calculată de sistemul informaţional.
(3) ANR trebuie să evite inspectarea navelor deja
inspectate într-o perioadă anterioară de 6 luni în oricare stat membru al
Uniunii Europene, cu condiţia ca:
a) nava să nu fie încadrată în criteriile prevăzute
în anexa nr. 1;
b) nava să nu fi avut vreo deficienţă în raportul
ultimei inspecţii;
c) să nu existe motive întemeiate pentru a efectua o
inspecţie;
d) nava să nu se încadreze în prevederile alin. (2)
lit. a).
(4) Prevederile alin. (3) nu trebuie să fie aplicate
nici unui dispozitiv specific de control operaţional din dotare prevăzut anume
în convenţii.
(5) ANR trebuie să coopereze cu Comisia Europeană, în
vederea dezvoltării practicilor şi priorităţilor care să conducă la
identificarea efectivă a navelor care ar putea să aibă deficienţe.
Procedura de inspecţie
Art. 6. - (1) ANR trebuie să se asigure că inspectorul
PSC verifică cel puţin:
a) valabilitatea certificatelor şi documentelor
prevăzute în anexa nr. 2, aplicabile navei respective;
b) starea generală a navei,
inclusiv sala maşinilor, a spaţiilor de cazare şi a condiţiilor de igienă de la
bord.
(2) Inspectorul PSC poate verifica toate
certificatele şi documentele relevante, altele decât cele prevăzute în anexa
nr. 2, şi care trebuie să existe la bord în conformitate cu prevederile
convenţiilor.
(3) După inspecţia la care se face referire în alin.
(1) şi (2), atunci când inspectorul PSC are motive întemeiate să creadă că
starea navei, a echipamentului sau a echipajului acesteia nu corespunde în mod
substanţial cerinţelor unei convenţii aplicabile, trebuie să efectueze o
inspecţie mai detaliată, care să includă verificarea ulterioară a conformităţii
cu cerinţele operaţionale de la bord. Motive întemeiate există atunci când
inspectorul PSC descoperă probe care, în baza judecăţii sale profesionale,
impun o inspecţie mai detaliată a navei, a echipamentului sau a echipajului
acesteia. Exemple de motive întemeiate sunt date în anexa nr. 3.
(4) Trebuie avute în vedere, de asemenea, procedurile
relevante şi liniile directoare pentru controlul
navelor, aşa cum sunt enumerate în anexa nr. 4.
Inspecţia extinsă obligatorie a anumitor nave
Art. 7. - (1) O navă aflată în una dintre categoriile
prevăzute în anexa nr. 5, secţiunea A, va fi supusă unei inspecţii extinse după
o perioadă de 12 luni de la ultima inspecţie extinsă la care a fost supusă în
unul dintre porturile unui stat membru al MOU.
(2) Dacă o astfel de navă este selectată pentru
inspecţie în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (2) lit. b), atunci
trebuie efectuată o inspecţie extinsă. Totuşi, o inspecţie în conformitate cu
prevederile art. 6 poate fi efectuată şi între două inspecţii extinse.
(3) a) In conformitate cu prevederile alin. (1),
operatorul sau comandantul navei trebuie să comunice ANR toate informaţiile
cuprinse în secţiunea B din anexa nr. 5, pentru fiecare port românesc vizitat
după o perioadă de 12 luni de la ultima inspecţie extinsă. Aceste informaţii
trebuie puse la dispoziţie cu cel puţin 3 zile înainte de timpul estimat de
sosire a navei în port sau înainte de plecarea navei din ultimul port, dacă
voiajul între cele două porturi durează mai puţin de 3 zile.
b) Orice navă care nu se conformează prevederilor lit.
a) trebuie să facă obiectul unei inspecţii extinse în portul de destinaţie.
(4) Sub incidenţa art. 8, ANR trebuie să se asigure că
o navă este supusă unei inspecţii extinse obligatorii dacă îi sunt aplicabile
prevederile alin. (3) şi are un factor de risc 7 sau mai mare, la prima vizită
în port după o perioadă de 12 luni de la ultima inspecţie detaliată.
(5) Inspecţiile extinse trebuie efectuate în
conformitate cu procedurile prevăzute în secţiunea C din anexa nr. 5.
Procedura aplicabilă în cazul în care anumite nave
nu pot fi inspectate
Art. 8. - (1) In cazul în care,
din motive operaţionale, ANR nu poate efectua inspecţia unei nave care are un
factor de risc mai mare de 50, aşa cum prevede art. 5 alin. (2) lit. a), sau o
inspecţie extinsă obligatorie, aşa cum prevede art. 7 alin. (4), trebuie să
informeze fără nici o întârziere sistemul informaţional Sirenac că o astfel de
inspecţie nu a fost efectuata.
(2) Astfel de cazuri, împreună cu motivul pentru care
navele respective nu au fost inspectate, trebuie raportate de ANR Comisiei
Europene la intervale de 6 luni.
(3) Procentul de nave care nu
au fost inspectate nu trebuie să depăşească într-un an calendaristic 5% din
numărul anual individual de nave eligibile pentru inspecţiile la care face
referire alin. (1), sosite în porturile româneşti, procent calculat pe baza ultimilor 3 ani calendaristici pentru care sunt disponibile
statistici.
(4) In următorul port de escală, navele la care se
face referire la alin. (1) trebuie să facă obiectul unei inspecţii, aşa cum
prevede art. 5 alin. (2) lit. a), sau al unei inspecţii extinse obligatorii,
aşa cum prevede art. 7 alin. (4), în următorul port de destinaţie al unui stat
membru al Uniunii Europene, după caz.
Măsuri privind refuzul accesului în porturile
româneşti pentru anumite nave
Art. 9. - (1) ANR trebuie să se asigure că unei nave
aflate în una dintre categoriile prevăzute în secţiunea A din anexa nr. 11 i se
refuză accesul în porturile româneşti, cu excepţia situaţiilor descrise la art.
14 alin. (6), dacă nava, fie:
a) arborează pavilionul unui stat care apare pe
„lista neagră" publicată în raportul anual al MOU; şi
b) a fost reţinută mai mult de două ori în cursul
ultimelor 24 de luni într-un port al unui stat membru al MOU; sau
c) arborează pavilionul unui stat considerat cu „risc
foarte mare" sau „risc mare" pe „lista neagră" publicată în
raportul anual al MOU; şi
d) a fost reţinută mai mult decât o dată în ultimele
36 de luni într-un port al unui stat membru al MOU.
(2) Refuzul accesului devine aplicabil imediat după
ce nava a fost autorizată să plece din portul în care a făcut obiectul unei a doua sau a treia reţineri,
după caz.
(3) In conformitate cu prevederile alin. (1), ANR
trebuie să se conformeze procedurilor prevăzute în secţiunea B din anexa nr.
11.
Raport de inspecţie pentru comandant
Art. 10. - La finalizarea
inspecţiei, a inspecţiei detaliate sau a inspecţiei extinse, inspectorul PSC
trebuie să întocmească un raport de inspecţie în conformitate cu prevederile
anexei nr. 9. Un exemplar al raportului de inspecţie va fi pus la dispoziţie
comandantului navei.
Remediere şi reţinere
Art. 11. - (1) ANR trebuie să se asigure că toate
deficienţele confirmate sau descoperite pe timpul inspecţiei, la care se face
referire în art. 5 alin. (2) şi în art. 7, sunt sau vor fi remediate în
conformitate cu prevederile convenţiilor.
(2) In cazul deficienţelor care în mod evident pun în
pericol siguranţa, sănătatea sau mediul, ANR trebuie să se asigure că nava este
reţinută ori operaţiunile în cursul cărora au fost descoperite deficienţele au
fost stopate. Nota de reţinere a navei ori măsura de stopare a operaţiunilor nu va fi retrasă până la
înlăturarea pericolului sau până când ANR hotărăşte că nava poate pleca ori că
operaţiunile pot fi continuate fără risc pentru siguranţa, sănătatea
pasagerilor sau a echipajului ori risc pentru alte nave sau o ameninţare pentru
mediul înconjurător.
(3) In exercitarea judecăţii sale profesionale pentru
a stabili dacă o navă trebuie reţinută sau nu, inspectorul PSC trebuie să
aplice criteriile prevăzute în anexa nr. 6. In această situaţie, dacă nava nu
este echipată cu un sistem de înregistrare a datelor voiajului în stare de
funcţionare, aşa cum prevede anexa nr. 12, nava trebuie reţinută. Dacă această
deficienţă nu poate fi remediată în portul de reţinere, ANR poate permite navei
să plece către cel mai apropiat port convenabil, unde deficienţa trebuie
remediată, sau să solicite ca remedierea deficienţei să fie efectuată într-o
perioadă de maximum 30 de zile. In acest scop trebuie aplicate procedurile
menţionate la art. 14.
(4) In circumstanţe excepţionale, când starea generală
a unei nave este în mod evident substandard, ANR poate reţine nava sau poate
suspenda inspecţia până când părţile responsabile vor fi luat toate măsurile
necesare în vederea conformării cu cerinţele relevante ale convenţiilor.
(5) In situaţia în care inspecţiile la care se face
referire la art. 5 alin. (2) şi la art. 7 au ca rezultat o reţinere, ANR
trebuie să informeze imediat, în scris, ataşând raportul de inspecţie,
autoritatea statului al cărui pavilion nava este îndreptăţită să îl arboreze,
denumită în continuare administraţia statului de pavilion, sau, când acest
lucru nu este posibil, consulatul ori, în absenţa acestuia, cea mai apropiată
reprezentanţă diplomatică a statului respectiv despre „toate circumstanţele
care au condus la reţinerea navei. In plus, când acest lucru este relevant,
trebuie informaţi şi inspectorii nominalizaţi sau organizaţiile recunoscute,
responsabile pentru eliberarea certificatelor de clasă sau a certificatelor
eliberate în numele statului de pavilion în conformitate cu convenţiile
internaţionale.
(6) Prevederile prezentului ordin nu trebuie să aducă
atingere cerinţelor suplimentare ale convenţiilor privind procedurile de
notificare şi raportare referitoare la PSC.
(7) Când se exercită controlul statului portului, în
conformitate cu prevederile prezentului ordin, trebuie depuse toate eforturile
posibile pentru a se evita reţinerea sau întârzierea nejustificată a navei.
Atunci când nava este reţinută sau întârziată în mod nejustificat, operatorul
ori proprietarul navei trebuie să fie îndreptăţit la despăgubire pentru orice pierdere sau prejudiciu suferit. In
orice situaţie de presupusă reţinere nejustificată, proba reţinerii sau
întârzierii nejustificate cade în sarcina operatorului
ori a proprietarului navei.
Proceduri aplicabile în absenţa certificatelor ISM
Art. 12. - (1) Dacă în timpul inspecţiei se constată
lipsa copiei documentului de conformitate (DOC) sau a certificatului de
management al siguranţei (SMC), eliberat în conformitate cu prevederile Codului
internaţional de management pentru exploatarea în siguranţă a navelor şi pentru
prevenirea poluării (Codul ISM), de la bordul navei la care prevederile Codului ISM sunt aplicabile,
ANR trebuie să ia măsura reţinerii navei.
(2) Totuşi, în absenţa documentelor la care face
referire alin. (1), în condiţiile în care în timpul inspecţiei nu au fost
descoperite şi alte deficienţe
care să justifice reţinerea navei, ANR poate ridica măsura reţinerii pentru a
evita congestionarea portului. Ori de câte ori ia o astfel de decizie, ANR
trebuie să informeze imediat autorităţile competente ale statelor membre ale
Uniunii Europene despre aceasta.
(3) ANR trebuie să se asigure că navelor autorizate să
plece din port în condiţiile prevăzute la alin. (2) li se refuză accesul în
toate porturile comunităţii, până când operatorul sau proprietarul navei
demonstrează ANR că nava are certificate valabile, eliberate în conformitate cu
Codul ISM, exceptând situaţiile prevăzute la art. 14 alin. (6). Când
deficienţele prevăzute la art. 11 alin. (2) nu pot fi remediate în portul de reţinere, trebuie
aplicate, de asemenea, şi prevederile art. 14.
Dreptul la contestaţie
Art. 13. - (1) Proprietarul, operatorul sau
reprezentantul navei în România are dreptul la
contestaţie împotriva deciziei ANR de a reţine ori de a refuza accesul navei în
porturi. Contestaţia nu suspendă măsura de reţinere sau de refuz a accesului în
porturi.
(2) Dreptul la contestaţie se supune prevederilor legii contenciosului administrativ.
(3) ANR trebuie să informeze comandantul navei despre
dreptul la contestaţie prevăzut la alin. (1).
Proceduri ulterioare inspecţiei şi reţinerii
Art. 14. - (1) Atunci când deficienţele prevăzute la
art. 11 alin. (2) nu pot fi remediate în portul de inspecţie, ANR poate permite
navei în cauză să plece spre cel mai apropiat şantier naval de reparaţii
disponibil, pe care comandantul şi autorităţile implicate îl aleg, dacă se face
dovada conformării cu condiţiile stabilite de autoritatea statului pavilionului
şi agreate de ANR. Astfel de condiţii trebuie să garanteze că nava poate pleca
fără a prezenta risc pentru siguranţa şi sănătatea pasagerilor, a echipajului
sau risc pentru alte nave şi fără să constituie o ameninţare a mediului marin.
(2) In cazul prevăzut la alin. (1), ANR trebuie să
notifice autoritatea competentă a statului portului unde se află şantierul de
reparaţii, părţile prevăzute la art. 11 alin. (5) şi, după caz, oricare alte
autorităţi interesate despre toate condiţiile stabilite pentru plecarea în
voiaj.
(3) Notificarea părţilor la care se face referire în
alin. (2) trebuie „făcută în conformitate cu prevederile anexei nr. 2 la MOU.
In cazul în care ANR primeşte o astfel de notificare, trebuie să informeze
autoritatea care a transmis notificarea despre măsurile luate.
(4) ANR trebuie să ia măsuri pentru a se asigura că
navelor la care se face referire la alin. (1) şi care:
a) pleacă pe mare fără să se conformeze cerinţelor
stabilite; sau
b) refuză să se conformeze cerinţelor aplicabile ale
convenţiilor, fără a intra pentru reparaţii în şantierul naval stabilit, li se
va interzice accesul în porturile româneşti, până când proprietarul sau
operatorul acesteia va face dovada către ANR că acestea corespund tuturor cerinţelor
aplicabile ale convenţiilor.
(5) In cazurile prevăzute la alin. (4) lit. a), ANR
trebuie să informeze imediat autorităţile „competente ale statelor membre ale
Uniunii Europene. In cazurile prevăzute la alin. (4) lit. b), când şantierul
naval pentru reparaţii se află pe teritoriul României, ANR trebuie să alerteze
imediat autorităţile competente ale statelor membre ale Uniunii Europene.
Inaintea interzicerii accesului unei nave în porturile româneşti, ANR poate
solicita consultări prealabile administraţiei statului de pavilion al navei.
(6) Fără a aduce atingere prevederilor alin. (4), ANR
poate permite accesul într-un anumit port, în caz de forţă majoră sau de
deteriorare considerabilă a condiţiilor de siguranţă a navei, pentru a reduce
ori a minimiza riscul de poluare sau pentru a remedia deficienţele, cu condiţia
ca proprietarul, operatorul ori comandantul navei să facă dovada că a luat
măsurile necesare intrării navei în siguranţă în acel port conform cerinţelor
ANR.
Profilul profesional al inspectorilor
Art. 15. - (1) Inspecţiile trebuie efectuate numai de
inspectori care îndeplinesc criteriile de calificare prevăzute în anexa nr. 7.
(2) Atunci când expertiza profesională necesară nu
poate fi asigurată de ANR, inspectorul PSC poate fi asistat de o altă persoană
având calificarea şi experienţa necesare.
(3) Inspectorii PSC care efectuează inspecţia PSC şi
persoanele care îi asistă nu trebuie să aibă interese comerciale în portul de inspecţie ori la nava inspectată, să nu fie
angajaţi sau să desfăşoare activităţi în numele unor organizaţii
neguvernamentale care emit certificate statutare ori de clasă sau care
efectuează inspecţiile necesare eliberării actelor certificate pentru nave.
(4) Fiecare inspector PSC trebuie să posede un document
personal, sub forma unui card de identitate emis de ANR în conformitate cu
prevederile prezentului ordin, care să probeze că inspectorul PSC este
autorizat să efectueze inspecţii PSC în numele Guvernului României. Modelul şi
conţinutul cardului de identitate sunt prevăzute în anexa nr. 13.
Rapoarte de la piloţi şi autorităţi portuare
Art. 16. - (1) Piloţii români angajaţi în manevra de
acostare ori de plecare a navelor sau cei angajaţi în pilotarea navelor către
un port românesc vor informa imediat ANR, ori de câte ori constată în timpul
desfăşurării activităţii, că există deficienţe care ar putea prejudicia
siguranţa navigaţiei, a navei sau care ar putea constitui un pericol major
pentru mediul marin.
(2) Atunci când autorităţile portuare, în timpul
exercitării normale a atribuţiilor de serviciu, constată că o navă aflată
într-un port românesc are deficienţe care pot prejudicia siguranţa navei sau
care pot constitui o ameninţare pentru mediul marin, trebuie să informeze imediat
ANR.
Cooperarea
Art. 17. - (1) ANR trebuie să
coopereze cu autorităţile portuare şi cu alte autorităţi, precum şi cu agenţii
economici pentru a putea obţine toate informaţiile relevante cu privire la
navele care intră în porturile româneşti.
(2) ANR trebuie să facă schimb de informaţii şi să
coopereze cu autorităţile competente ale tuturor statelor membre ale Uniunii
Europene şi să menţină legături operaţionale cu Comisia Europeană şi cu
Sistemul informaţional Sirenac de la St. Malo, Franţa. In scopul desfăşurării
inspecţiilor prevăzute la art. 5 alin. (2) şi la art. 7, inspectorii PSC
trebuie să consulte bazele de date publice şi private care conţin informaţii
despre inspecţia navelor, accesibile prin Sistemul informaţional Equasis.
(3) Informaţiile la care se face referire la alin.
(2) sunt cele prevăzute în anexa nr. 4 la MOU, care asigură conformitatea cu
prevederile art. 18 din prezentul ordin.
Publicarea informaţiilor
Art. 18. - (1) ANR trebuie să ia măsurile necesare
pentru a se asigura că informaţiile prevăzute în partea I din anexa nr. 8
privind navele care au fost reţinute în porturile româneşti sau cărora li s-a
interzis accesul într-un port românesc în decursul lunii anterioare sunt făcute
publice cel puţin o dată pe lună.
(2) Informaţiile prevăzute în părţile I şi a II-a din
anexa nr. 8 şi informaţiile privind schimbarea, suspendarea şi retragerea
clasei navei, prevăzute la art. 15 alin. (3) din Directiva 94/57/EC, trebuie să
fie disponibile în Sistemul informaţional Sirenac.
(3) ANR şi Comisia Europeană trebuie să coopereze în
vederea stabilirii condiţiilor tehnice necesare prevăzute la alin. (2).
(4) Prevederile acestui articol nu aduc atingere
prevederilor legale în vigoare privind răspunderea juridică.
Rambursarea costurilor
Art. 19. - (1) Dacă inspecţiile prevăzute la art. 6 şi
7 confirmă sau descoperă deficienţe în legătură cu cerinţele unei convenţii
care impun reţinerea unei nave, atunci toate costurile în legătură cu
inspecţiile trebuie să fie suportate de proprietar, operator sau de
reprezentantul acestuia în România.
(2) Contravaloarea cheltuielilor legate de
inspecţiile efectuate de ANR în conformitate cu prevederile art. 14 alin. (4)
se suportă de proprietarul sau operatorul navei.
(3) In cazul reţinerii unei nave pentru deficienţe
sau pentru lipsa certificatelor valabile, aşa cum este prevăzut la art. 11 şi
în anexa nr. 6, costurile în legătură cu reţinerea navei în port se suportă de
proprietarul sau operatorul navei.
(4) Reţinerea nu va fi ridicată decât după plata
integrală sau după ce a fost depusă o garanţie suficientă pentru rambursarea
costurilor.
Informaţii pentru monitorizarea implementării
Art. 20. - ANR trebuie să pună la dispoziţie Comisiei
Europene informaţiile prevăzute în anexa nr. 10, la intervalele stabilite în
aceasta.
Art. 21. - Contravenţiile la
prevederile prezentului ordin se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
Art. 22. - ANR va duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 23. - Anexele nr. 1-13 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 24. - Prezentul ordin
transpune prevederile Directivei Consiliului Uniunii Europene nr. 95/21/EC din
19 iunie 1995 pentru controlul statului portului, publicată în JO nr. L157 1
din 7 iulie 1995, astfel cum a fost amendată prin Directiva Consiliului Europei
nr. 98/25/EC din 27 aprilie 1998, publicată în JO nr. L133 19 din 7 mai 1998,
Directiva Comisiei Europene nr. 98/42/EC din 19 iunie 1998, publicată în JO nr.
L184 40 din 27 iunie 1998, Directiva Comisiei Europene nr. 1999/97/EC din 13
decembrie 1999, publicată în JO nr. L331 67 din 23 decembrie 1999, Directiva
Parlamentului European şi a Consiliului European nr. 2001/106/EC din 19
decembrie 2001, publicată în JO nr. L19 17 din 22 ianuarie 2002, şi Directiva
Parlamentului European şi a Consiliului European nr. 2002/84/EC din 5 noiembrie 2002, publicată în JO nr.
L324 53 din 29 noiembrie 2002, precum şi ale Directivei Consiliului Uniunii
Europene nr. 96/40/EC din 25 iunie 1996, publicată în JO nr. L196 din 7 august
1996, p. 008-009.
Art. 25. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 26. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi
locuinţei nr. 654/2003 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a
prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 38/2000 privind implementarea
standardelor internaţionale pentru siguranţa navelor, prevenirea poluării şi
asigurarea condiţiilor de muncă şi viaţă la bordul navelor maritime sub
pavilion străin care utilizează porturile sau instalaţiile româneşti din largul
mării, care operează pe sau deasupra platoului continental românesc (controlul
statului portului), publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 369 din 30 mai 2003.
Ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului,
Gheorghe Dobre
ANEXA Nr. 1
NAVE CARE TREBUIE INSPECTATE CU PRIORITATE
[menţionate la art. 5 alin. (2) din ordin]
I. Factori prioritari
Următoarele nave trebuie inspectate cu prioritate,
indiferent de valoarea factorului de risc:
1. navele pentru care s-au
primit rapoarte de la piloţi sau de la autorităţile portuare care reclamă
existenţa unor deficienţe care pot prejudicia navigaţia lor în siguranţă, în
conformitate cu Directiva 93/75/EEC şi cu art. 16 din ordin;
2. navele care nu s-au
conformat obligaţiilor prevăzute de Directiva 93/75/EEC;
3. navele care au făcut obiectul unui raport de
notificare primit de la autorităţile altor state membre ale Uniunii Europene;
4. navele care fac obiectul unui raport sau al unei
plângeri a comandantului, a unui membru din echipaj
sau a oricărei alte persoane ori organizaţii care are un interes legitim în
operarea în siguranţă a navei, asigurarea condiţiilor de muncă şi viaţă la bord
sau pentru prevenirea poluării, cu excepţia cazului în care ANR consideră
raportul ori plângerea ca fiind nefondată. Identitatea persoanei care a
întocmit raportul sau plângerea nu trebuie să fie dezvăluită comandantului ori
proprietarului navei;
5. navele care au fost:
a) implicate într-o coliziune, au atins fundul mării sau au eşuat în drumul lor către port;
b) acuzate de o presupusă încălcare a prevederilor
privind deversările de substanţe dăunătoare sau efluenţi;
c) manevrate într-o manieră dezordonată, nesigură,
acolo unde sunt rute adoptate de IMO sau nu au fost urmate practicile ori
procedurile navigaţiei în siguranţă; sau
d) operate într-o asemenea manieră în care ar fi putut
pune în pericol persoanele, proprietatea sau mediul;
6. navele cărora în cursul ultimelor 6 luni Ie-a fost
suspendată sau retrasă clasa din motive de siguranţă.
II. Factor de risc general
Următoarele nave trebuie considerate ca o prioritate
pentru inspecţie:
1. navele care vizitează pentru prima dată un port
românesc ori după o absenţă de 12 luni sau mai mult. In aplicarea acestor
criterii ANR trebuie să ia în considerare acele inspecţii care au fost
efectuate de statele membre ale MOU. In acest scop, în absenţa unor date
relevante, ANR trebuie să se bazeze pe informaţiile din baza de date a
Sistemului informaţional Sirenac şi va inspecta acele
nave care nu au fost înregistrate în aceasta;
2. navele care nu au fost inspectate in ultimele 6
luni de nici un stat membru al Uniunii Europene;
3. navele ale căror certificate statutare pentru
construcţie şi echipament, emise în conformitate cu prevederile convenţiilor
relevante şi certificatele de clasă, nu au fost emise de organizaţiile
recunoscute conform prevederilor Directivei Consiliului 94/57/EC;
4. navele care arborează pavilionul unui stat care
apare pe „lista neagră" publicată în raportul
anual al MOU;
5. navele cărora li s-a permis să părăsească portul
în anumite condiţii, cum ar fi:
a) deficienţele să fie remediate înainte de plecare;
b) deficienţele să fie remediate în următorul port de
escală;
c) deficienţele să fie remediate
în 14 zile;
d) deficienţele pentru care au fost specificate alte
condiţii.
Se va ţine cont dacă au fost luate măsurile necesare şi
toate deficienţele au fost remediate;
6. navele ale căror deficienţe au fost înregistrate
ca urmare a unei inspecţii anterioare, în funcţie de numărul de deficienţe;
7. navele care au fost reţinute într-un port anterior;
8. navele care arborează pavilionul unei ţări care nu
a ratificat toate convenţiile internaţionale relevante la care se face referire
în art. 3 din ordin;
9. navele clasificate de o societate de clasificare
cu o rată de deficienţe peste medie;
10. navele din categoriile la care se face referire
în secţiunea A din anexa nr. 5;
11. navele cu o vechime de peste 13 ani.
In determinarea ordinii de prioritate
la inspecţie pentru navele enumerate mai sus ANR trebuie să ia în considerare
factorul de risc general obţinut din baza de date a Sistemului informaţional
Sirenac, conform secţiunii 1 din anexa nr. I la MOU. Un
factor de risc general mai mare este premisa unui grad
de prioritate mai ridicat. Factorul de risc general este suma valorilor
factorilor de risc definiţi în cadrul MOU. Prevederile pct. 5, 6 şi 7 se vor
aplica numai inspecţiilor efectuate în ultimele 12 luni. Factorul de risc
general nu va fi mai mic decât suma valorilor prevăzute la pct. 3, 4, 8, 9, 10
şi 11. Totuşi, în scopul aplicării art. 7 alin. (4) din ordin, factorul de risc
general nu trebuie să ia în considerare prevederile pct. 10.
ANEXA Nr. 2
LISTA CERTIFICATELOR Şl DOCUMENTELOR
[menţionate la art. 6 alin. (1) din ordin]
1. Certificatul internaţional de tonaj (1969)
2. Certificatul de siguranţă pentru nava de pasageri
- Certificatul de siguranţă a construcţiei pentru nava
de mărfuri
- Certificatul de siguranţă a echipamentului pentru
nava de mărfuri
- Certificatul de siguranţă radiotelegrafică pentru
nava de mărfuri
- Certificatul de siguranţă radiotelefonică pentru
nava de mărfuri
- Certificatul de siguranţă radio pentru nava de
mărfuri
- Certificatul de scutire,
inclusiv lista de mărfuri, acolo unde este cazul
- Certificatul de siguranţă pentru nava de mărfuri
3. Certificatul internaţional de conformitate
pentru transportul gazelor lichefiate în vrac
- Certificatul de conformitate pentru transportul
gazelor lichefiate în vrac
4. Certificatul internaţional de conformitate
pentru transportul substanţelor chimice periculoase în vrac
- Certificatul de conformitate pentru
transportul substanţelor chimice periculoase în vrac
5. Certificatul internaţional
pentru prevenirea poluării cu hidrocarburi de la nave
6. Certificatul internaţional pentru prevenirea
poluării la transportul substanţelor lichide nocive în vrac
7. Certificatul internaţional asupra liniilor de
încărcare (1966)
- Certificatul internaţional
de scutire asupra liniilor de încărcare (1966)
8. Jurnalul de înregistrare a hidrocarburilor, părţile
I şi II
9. Jurnalul de înregistrare a mărfii
10. Certificatul de echipaj minim de siguranţă
10a. Certificate emise în concordantă cu Convenţia STCW
11. Certificate de sănătate, conform Convenţiei ILO
nr. 73 privind examinarea medicală a navigatorilor
12. Informaţia de stabilitate
13. Copie a documentului de conformitate (DOC) şi a
Certificatului managementului siguranţei (SMC) emis în conformitate cu Codul
internaţional de management pentru operarea în siguranţă a navelor si pentru
prevenirea poluării (Codul ISM), (SOLAS 74, cap. IX)
14. Certificatele navei pentru corp şi maşini, emise
de societatea de clasificare în speţă (vor fi cerute numai dacă nava menţine
clasa cu o societate de clasificare)
15. Documentul de conformitate cu cerinţele speciale
pentru navele care transportă mărfuri periculoase
16. Certificatul de siguranţă pentru navele de mare
viteză şi documentul de atestare pentru conducerea
acestora
17. Lista specială sau manifestul mărfurilor
periculoase ori planul de încărcare detaliat
18. Jurnalul de bord al navei, cu privire la evidenţa
rolurilor, testelor, exerciţiilor, şi jurnalul de înregistrare a inspecţiilor
şi întreţinere a mijloacelor de salvare a vieţii, precum şi dispunerea acestora
19. Certificatul de siguranţă a navei cu destinaţie
specială
20. Certificatul de siguranţă pentru platformele de
foraj mobile
21. Pentru tancurile petroliere, înregistrări privind sistemul de monitorizare şi control al
descărcărilor de hidrocarburi pentru ultimul voiaj efectuat în balast
22. Planul rolurilor, planul de incendiu, iar pentru
navele de pasageri, planul de vitalitate
23. Planul de urgenţă de prevenire a poluării (SOPEP)
24. Dosarul cu rapoartele de inspecţie (în cazul
vrachierelor şi al tancurilor petroliere)
25. Rapoartele de inspecţii PSC anterioare
26. Informaţia privind raportul maxim A/A, pentru
navele Ro/Ro care transportă şi pasageri
27. Documentul de autorizare pentru transportul
cerealelor
28. Manualul pentru amararea/arimarea mărfurilor
29. Jurnalul de înregistrare a gunoiului şi planul de
management al gunoiului
30. Sistemul de sprijinire în luarea deciziilor pentru
comandantul navei de pasageri
31. Planul de cooperare privind căutarea şi salvarea
(SAR) pentru navele de pasageri care navighează pe rute fixe
32. Lista limitărilor operaţionale pentru navele de
pasageri
33. Informaţia pentru vrachiere
34. Planul de încărcare/descărcare pentru vrachiere
35. Certificat de asigurare sau altă garanţie
financiară de răspundere civilă pentru pagubele produse prin poluare cu
hidrocarburi (CLC 1992).
ANEXA Nr. 3
EXEMPLE
de motive întemeiate pentru o inspecţie mai
detaliată
[menţionate la art. 6 alin. (3) din ordin]
1. Navele identificate în anexa nr. 1 partea I si partea a II-a, alin. II-3, II-4, II-5b), II-5c) şi II-8
2. Jurnalul de înregistrare a hidrocarburilor nu este
completat corect şi la zi.
3. Când în timpul examinării
certificatelor şi a altor documente sunt descoperite inadvertenţe.
4. Indicii că membrii echipajului nu se conformează
prevederilor art. 8 din Directiva Consiliului 94/58/EC1'
5. Dovezi că manipularea mărfurilor, precum şi alte
operaţiuni nu sunt efectuate în siguranţă sau în conformitate cu liniile
directoare ale IMO, de exemplu conţinutul de oxigen din tubulatura principală a
instalaţiei de gaz inert depăşeşte limita maximă admisă
6. Omisiunea comandantului unui tanc petrolier de a
furniza informaţii privind sistemul de monitorizare şi
control al descărcărilor de hidrocarburi pentru ultimul voiaj efectuat în
balast
7. Lipsa unui plan la zi cu rolurile echipajului sau
în situaţia în care membrii echipajului nu au cunoştinţă de îndatoririle lor în cazul unui incendiu ori în cazul unui ordin de abandonare a
navei
8. Emiterea de mesaje de pericol false, fără a fi
urmate de procedurile corecte de anulare a mesajelor
9. Lipsa unui echipament principal sau a unui plan
cerut de convenţiile relevante
10. Condiţii excesiv de neigienice la bordul navei
11. Evidenţele rezultate din impresia generală şi
observaţiile inspectorului că structura navei este serios deteriorată sau
există deficienţe care supun unui risc structura, etanşeitatea ori integritatea
etanşeităţii navei
12. Dovezi sau informaţii că echipajul ori
comandantul nu este familiarizat cu procedurile operaţionale esenţiale de la
bord privind siguranţa navei şi prevenirea poluării sau că astfel de operaţiuni
nu au fost efectuate.
1> OJ nr. L 319
din 12 decembrie 1994, p. 28.
ANEXA Nr. 4
PROCEDURI pentru controlul navelor
[menţionate la art. 6 alin. (4) din ordin]
1. Principiile dotării navelor cu echipaj minim de
siguranţă [Rezoluţia IMO A.890(21)], anexele care conţin Documentul de echipaj
minim de siguranţă (anexa nr. I) şi Liniile directoare pentru aplicarea principiilor de echipaj
minim de siguranţă (anexa nr. II)
2. Prevederile Codului internaţional privind
transportul mărfurilor periculoase (Codul IMDG)
3. Publicaţia ILO, „Inspecţie
a condiţiilor de muncă la bordul navelor. Ghidul procedurilor"
4. Anexa nr. I la MOU „Proceduri pentru controlul
statului portului".
ANEXA Nr. 5
secţiunea A: Categorii de nave care fac obiectul
unei inspecţii extinse
[menţionate la art. 7 alin. (1)
din ordin]
1. Tancuri care transportă gaze şi tancuri chimice,
mai vechi de 10 ani - vârsta stabilită pe baza datei de construcţie indicate în
certificatele de siguranţă
2. Vrachierele mai vechi de 12 ani - vârsta stabilită
pe baza datei de construcţie indicate în certificatele de siguranţă
3. Tancurile petroliere cu un tonaj brut mai mare de
3.000 şi mai vechi de 15 ani - vârsta stabilită pe baza datei de construcţie
indicate în certificatele de siguranţă
4. Pasagerele mai vechi de 15
ani, altele decât pasagerele prevăzute la art. 2 lit. (a) şi (b) din Directiva
Consiliului 1999/35/EC1) din 29 aprilie 1999 privind Sistemul de inspecţii obligatorii
pentru operarea în siguranţă a navelor de tip Ro-Ro ferry care transportă şi
pasageri, precum şi a navelor de pasageri de mare viteză care operează în
serviciu regulat.
secţiunea B: Informaţii care trebuie comunicate ANR
[menţionate la art. 7 alin. (3) lit. a)]
A. numele navei;
B. pavilionul navei;
C. numărul de identificare IMO;
D. tonajul deadweight;
E. data construcţiei navei, determinată pe baza datei
indicate de certificatele de siguranţă ale navei;
F. pentru tancuri:
F.a. configuraţia: corp simplu, corp simplu cu SBT
(tancuri cu balast separat), corp dublu;
F.b. starea de încărcare a
mărfii şi a tancurilor de balast: plin, gol, inertat;
F.c. volumul şi natura mărfii;
G. timpul estimat al sosirii la portul de destinaţie
sau la poziţia de îmbarcare a pilotului, după cum cere ANR;
H. durata planificată pentru staţionare;
I. operaţiunile planificate pentru
portul de destinaţie (încărcare, descărcare, altele);
J. inspecţii statutare planificate şi operaţiuni de
întreţinere şi reparaţii substanţiale care trebuie efectuate pe timpul
staţionării în portul de destinaţie.
secţiunea c: Proceduri privind inspecţia extinsă a
unei anumite categorii de nave
[menţionate la art. 7 alin. (5) din ordin]
A. In funcţie de fezabilitatea lor practică sau de
orice constrângeri în legătură cu siguranţa persoanelor, a navei sau a
portului, cel puţin punctele de mai jos trebuie să facă parte dintr-o inspecţie
extinsă. Inspectorii trebuie să fie conştienţi că pot împiedica efectuarea în
siguranţă a unor anumite operaţiuni de la bord, de exemplu manipularea mărfii,
dacă se solicită efectuarea unor teste în timpul unor astfel de operaţiuni.
1. Nave în general (categorii în secţiunea A):
a) black-out si pornirea generatorului de avarie;
b) inspecţia iluminatului de avarie;
c) punerea în funcţiune a pompei de avarie de stins
incendiul cuplând doua manici la tubulatura principală de stins incendiul;
d) punerea în funcţiune a pompelor de santină;
e) închiderea porţilor etanşe;
f) lansarea la apa a unei bărci de salvare;
g) testarea stopării de urgenţă de la distanţă a
generatoarelor electrice, caldarinelor, boilerelor, ventilaţiei şi a pompelor
de combustibil;
h) testarea instalaţiei de guvernare, inclusiv a
instalaţiei de guvernare de avarie;
i) inspecţia sursei de energie de avarie a
instalaţiilor radio;
j) inspecţia şi, dacă este posibil, testarea
separatorului de santină.
2. Tancuri care transportă gaze şi tancuri chimice
In plus faţă de punctele menţionate în secţiunea 1,
următoarele puncte trebuie considerate ca făcând parte dintr-o inspecţie
extinsă la tancurile care transportă gaze şi tancuri
chimice:
a) monitorizarea tancurilor de marfă şi a
dispozitivelor de siguranţă privind temperatura, presiunea şi ulajul;
b) dispozitivele de analiză a oxigenului şi
explozimetrele, inclusiv calibrarea acestora. Existenţa echipamentului de detecţie
chimică cu un număr suficient de tuburi de detectare a gazului pentru tipul
specific de marfă transportată;
c) seturi de dispozitive de respirat la cabină, care
să asigure o protecţie suficientă a ochilor şi respiratorie pentru fiecare
persoană de la bord (dacă acest lucru este cerut de produsele listate în
Certificatul internaţional de conformitate sau în Certificatul internaţional de
conformitate pentru transportul produselor chimice periculoase în vrac ori al
gazelor lichefiate în vrac, după caz);
d) verificarea în vederea stabilirii dacă produsul
transportat este listat în Certificatul internaţional de conformitate sau în
Certificatul internaţional de conformitate pentru transportul produselor
chimice periculoase în vrac ori al gazelor lichefiate în vrac, după caz;
e) instalaţiile fixe de stins incendiul de pe punte,
fie că sunt cu spumă chimică sau cu produse chimice uscate (pudră) ori de alt
tip, în funcţie de tipul produsului transportat.
3. Vrachiere
In plus faţă de punctele menţionate în secţiunea 1,
următoarele puncte trebuie considerate ca făcând parte dintr-o inspecţie
extinsă la vrachiere:
a) posibila coroziune a sistemelor de montare pe punte
a echipamentelor;
b) posibila deformare şi/sau coroziune a capacelor
magaziilor;
c) posibile fisuri sau
coroziune locală a pereţilor transversali;
d) accesul în magaziile de marfă;
e) verificarea existenţei la bord a următoarelor
documente în vederea stabilirii că acestea sunt vizate de statul pavilionului
sau de societatea de clasificare:
(1) rapoartele de inspecţie
structurale;
(2) rapoartele de evaluare a condiţiei;
(3) rapoartele măsurătorilor grosimii tablei;
(4) documentul descriptiv la care face referire
Rezoluţia IMO A.744(18).
1> OJ nr. 138 din
1 iunie 1999, p. 1.
4. Tancuri petroliere
In plus faţă de punctele menţionate în secţiunea 1,
următoarele puncte trebuie considerate ca făcând parte dintr-o inspecţie
extinsă la tancurile petroliere:
a) sistemul de spumă fixă de punte;
b) echipamentul de stins incendiul în general;
c) inspecţia obturatoarelor din sala maşinilor,
camera pompelor şi spaţiile de locuit;
d) controlul presiunii gazului inert şi al
conţinutului de oxigen;
e) tancurile de balast. In primă instanţă, cel puţin
un tanc de balast din zona tancurilor de marfă să fie examinat din autoclava de
acces de pe punte a tancului de marfă, dacă inspectorul stabileşte motive
întemeiate pentru o inspecţie ulterioară;
f) verificarea existenţei la bord a următoarelor
documente, în vederea stabilirii că acestea sunt vizate
de statul pavilionului sau de societatea de clasificare:
(1) rapoartele de inspecţie a structurii;
(2) rapoartele de evaluare a condiţiei;
(3) rapoartele măsurătorilor grosimii tablei;
(4) documentul descriptiv la care face trimitere Rezoluţia
IMO A.744(18).
5. Nave de pasageri care nu sunt cuprinse în
prevederile Directivei 1999/35/EC.
In plus faţă de punctele prevăzute în secţiunea C1,
următoarele puncte trebuie considerate ca făcând parte dintr-o inspecţie
extinsă la pasagere:
a) testarea sistemului de
detectare şi alarmare în caz de incendiu;
b) testarea închiderii corespunzătoare a uşilor de
incendiu;
c) testarea instalaţiei de amplificare/comunicare;
d) un rol de incendiu cu o parte din membrii
echipajului de la secţia bucătărie/restaurant, acolo unde, ca un minimum de
cerinţe, echipamentele individuale de protecţie pentru stins incendiile trebuie
testate;
e) demonstrarea faptului că membrii-cheie ai
echipajului sunt familiarizaţi cu planul de vitalitate.
B. Dacă se consideră necesar, cu consimţământul
comandantului sau al operatorului, inspecţia poate fi continuată şi în timpul
voiajului spre sau dinspre un port românesc.
C. Inspectorul nu trebuie să obstrucţioneze operarea
navei şi nici să genereze situaţii care, după judecata comandantului, ar putea
pune în pericol siguranţa pasagerilor, a echipajului şi a navei.
ANEXA Nr. 6
CRITERII PENTRU REŢINEREA UNEI NAVE
[menţionate la art. 11 alin. (3) din ordin]
Introducere
Inainte de a decide dacă deficienţele găsite în timpul
inspecţiei conduc la reţinerea navei implicate, inspectorul PSC trebuie să
aplice criteriile menţionate în secţiunile 1 şi 2.
Secţiunea a 3-a include exemple de deficienţe care prin
ele însele pot conduce la reţinerea navei implicate [vezi art. 11 alin. (3) din ordin].
Atunci când motivul reţinerii este rezultatul unei
avarii accidentale suferite de navă în timpul voiajului către un port, nu se va
mai emite nota de reţinere, dacă se face dovada că:
a) a fost acordată o atenţie deosebită cerinţelor
conţinute de Regula 1/11 (c) din Convenţia SOLAS 74, privind notificarea
administraţiei statului pavilionului, surveiorului nominat sau organizaţiei
recunoscute, responsabilă pentru eliberarea certificatului relevant;
b) înainte de intrarea navei în port, comandantul sau proprietarul navei a transmis ANR detalii despre
circumstanţele în care a avut loc accidentul, avariile suferite, precum şi
informaţii despre dovada notificării administraţiei statului pavilionului;
c) nava a întreprins acţiunile necesare remedierii
avariilor, iar acestea au fost acceptate de ANR; şi
d) având în vedere notificarea privind finalizarea
acţiunii de remediere a avariilor, autoritatea statului de pavilion s-a
asigurat că deficienţele care erau în mod clar periculoase pentru siguranţă,
sănătate sau mediu au fost remediate.
Secţiunea 1. Criterii principale
Când îşi exercită judecata profesională pentru a decide
dacă reţine sau nu o navă, inspectorul PSC trebuie să aplice următoarele
criterii principale:
a) navele care sunt nesigure
pentru a pleca pe mare trebuie reţinute indiferent cât de mult timp vor sta în
port pentru remedierea deficienţelor;
b) o navă va fi reţinută dacă deficienţele sunt
suficient de serioase ca să ducă la o reinspecţie în urma căreia inspectorul
PSC să constate că acestea au fost remediate înainte de plecarea navei din
port. Necesitatea de reîntoarcere a inspectorului PSC la navă este măsura gravităţii deficienţelor constatate.
Totuşi acest lucru nu implică o astfel de obligaţie pentru fiecare caz. ANR
trebuie să verifice într-un fel sau altul, de preferat printr-o vizită
ulterioară, dacă deficienţele au fost remediate înainte de plecarea navei.
Secţiunea a 2-a. Aplicarea criteriilor principale
Când decide dacă deficienţele constatate sunt suficient
de serioase pentru a determina reţinerea navei, inspectorul PSC trebuie să
evalueze dacă:
1. nava are documentele relevante valabile;
2. nava are echipajul minim de siguranţă cerut de
Certificatul de echipaj minim de siguranţă.
In timpul inspecţiei inspectorul PSC trebuie să
evalueze dacă nava şi/sau echipajul sunt apte pentru:
1. a naviga în siguranţă în voiajul următor;
2. a manipula în siguranţă, a transporta şi a
monitoriza starea mărfii pe durata voiajului următor;
3. a asigura funcţionarea în siguranţă a
echipamentelor din sala maşinilor pe durata voiajului următor;
4. menţinerea propulsiei şi a guvernării în condiţii
optime;
5. lupta efectivă contra incendiilor în orice loc de
pe navă, dacă acest lucru este necesar, în cursul voiajului următor;
6. abandonarea navei cu
rapiditate şi în siguranţă, salvarea efectivă, în caz de necesitate, în voiajul
următor;
7. prevenirea poluării mediului în voiajul următor;
8. menţinerea unei stabilităţi adecvate în timpul
voiajului următor;
9. menţinerea unei etanşeităţi adecvate în voiajul
următor;
10. comunicarea în situaţii de pericol, dacă este
necesar, în voiajul următor;
11. asigurarea condiţiilor de siguranţă şi sănătate
pentru voiajul următor;
12. furnizarea unui volum maxim de informaţii în caz
de accident.
Luându-se în considerare deficienţele descoperite, dacă
răspunsul la oricare dintre aceste evaluări este negativ,nava trebuie reţinută.
O combinaţie de deficienţe mai puţin serioase poate conduce la reţinerea navei.
Secţiunea a 3-a
Pentru a asista inspectorul PSC
la folosirea acestor linii directoare, urmează o listă cu deficienţe grupate
după convenţii şi/sau coduri relevante, care sunt considerate atât de serioase
încât pot conduce la reţinerea navei implicate. Această listă nu este
exhaustivă. Oricum, deficienţele datorate nerespectării prevederilor Convenţiei
STCW 1978, prevăzute la pct. 3.8 de mai jos, sunt singurele motive pentru
reţinere în conformitate cu această convenţie.
3.1. Generalităţi
Lipsa unor certificate sau documente valabile, aşa cum sunt cerute de instrumentele relevante. Oricum, navele
care arborează pavilionul unor state care nu sunt parte la o convenţie
(instrument relevant) sau care nu au implementat un alt instrument relevant nu
sunt în drept să deţină certificatele cerute de acea convenţie sau alt
instrument relevant.
Din acest motiv simpla lipsă a unor certificate nu
trebuie să constituie un motiv de reţinere a navelor; totuşi inspectorul PSC
trebuie să se asigure că nava corespunde în mod substanţial acelor cerinţe,
înainte de plecarea din port, fără a aplica navei un tratament mai favorabil
decât cel aplicat unei nave ce arborează pavilionul unui stat care este parte
la convenţiile relevante.
3.2. Deficienţe sub incidenţa SOLAS 74 (Referirile
sunt date între paranteze):
1. exploatarea improprie a propulsiei, a altor
mecanisme esenţiale sau a instalaţiei electrice;
2. curăţenie insuficientă în sala maşinilor,
cantităţi excesive de amestec ulei/apă din santine, izolaţia tubulaturilor, inclusiv
a eşapamentelor din sala maşinilor contaminată cu hidrocarburi, funcţionarea
improprie a pompei de santină şi a accesoriilor acesteia;
3. funcţionarea improprie a generatorului de avarie,
a iluminatului, bateriilor de acumulatori şi comutatoarelor;
4. funcţionarea defectuoasă a instalaţiei principale
de guvernare şi a guvernării de avarie;
5. absenţa, capacitatea insuficientă sau deteriorarea
serioasă a echipamentului individual de salvare, a bărcilor de salvare, precum
şi a mijloacelor de lansare;
6. absenţa, neconformitatea sau deteriorarea
substanţială a sistemului de detectare a incendiilor, alarmelor de incendiu,
echipamentului de stingere a incendiilor, instalaţiei fixe de stins incendiul,
valvulelor de la ventilaţie, obturatoarelor de incendiu, dispozitivelor rapide
de închidere de la distanţă, pentru a vedea dacă ele corespund scopului pentru
care au fost destinate;
7. absenţa, deteriorarea substanţială, funcţionarea
necorespunzatoare a protecţiei împotriva incendiilor în zona de operare a
încărcăturii la navele-tanc;
8. absenţa, neconformitatea sau deteriorarea serioasă
a dispozitivelor de iluminat, semnalizare optică şi sonoră;
9. absenţa sau funcţionarea necorespunzătoare a
echipamentelor de radiocomunicaţii pentru situaţiile de pericol şi comunicaţii
de siguranţă;
10. absenţa sau funcţionarea necorespunzătoare a
echipamentului de navigaţie, tinându-se cont de prevederile cap. V/12(o) din
Convenţia SOLAS 74;
11. absenţa hărţilor de navigaţie corectate la zi şi/sau
a tuturor celorlalte publicaţii nautice relevante pentru voiajul intenţionat,
avându-se în vedere faptul că hărţile electronice pot substitui hărţile
normale;
12. absenţa sitelor antiscânteie de la sistemul de
ventilaţie al camerei pompelor (Regula 11-2/59.3.1 din Convenţia SOLAS 74);
13. deficienţe serioase
privind cerinţele operaţionale, aşa cum sunt descrise în secţiunea 5.5 din
anexa nr. 1 la MOU;
14. numărul, compunerea şi certificarea echipajului
nu corespund cu documentul de echipaj minim de siguranţă;
15. neefectuarea programului de inspecţii intensificate în conformitate cu prevederile cap. XI, Regula 2 din Convenţia SOLAS 74;
16. absenţa, funcţionarea necorespunzătoare a
înregistratorului parametrilor de navigaţie (VDR), când utilizarea acestuia
este obligatorie.
3.3. Deficienţe sub
incidenţa Codului internaţional pentru transportul
mărfurilor în vrac
(Codul IBC) (Referirile sunt date între paranteze):
1. transportul unei substanţe care nu este menţionată
în Certificatul de conformitate sau lipsa informaţiei despre marfă (16.2);
2. lipsa sau avarierea dispozitivelor de siguranţă de
înaltă presiune (8.2.3);
3. instalaţii electrice nesigure sau care nu
corespund cerinţelor Codului (10.2.3);
4. surse de aprindere în locaţii periculoase la care
se face referire la pct. 10.2 (11.3.15)';
5. contravenţii la cerinţele speciale (15);
6. depăşirea cantităţii maxime de marfă admise pentru
fiecare tanc (16.1);
7. insuficientă protecţie la căldură pentru produsele
sensibile (16.6).
3.4. Deficienţe sub incidenţa Codului internaţional
pentru transportul gazelor lichefiate în vrac (Codul IGC) (Referirile sunt date
între paranteze):
1. transportul unei substanţe care nu este menţionată
în Certificatul de conformitate sau lipsa informaţiei despre marfă (18.1);
2. lipsa dispozitivelor de
închidere pentru spaţiile de locuit sau de lucru (3.2.6);
3. pereţii transversali neetanşi la gaze (3.3.2);
4. închizătoarele de aer defecte (3.6);
5. valvule de închidere rapidă lipsă sau defecte (5.6);
6. valvule de siguranţă lipsă sau defecte (8.2);
7. instalaţii electrice care nu corespund cerinţelor
Codului (10.2.4);
8. ventilatoarele din zona mărfii nu funcţionează
(12.1);
9. alarma de presiune pentru tancuri nu funcţionează
(13.4.1);
10. instalaţia de detectare a gazelor toxice defectă
(13.6);
11. transportul substanţelor care trebuie inhibate
fără un certificat valabil pentru inhibitor (17/19);
3.5. Deficienţe sub incidenţa Convenţiei LL 66:
1. zone semnificative avariate sau corodate, găuri în
punţi ori la corp, asociate cu dispozitive blocate, care să afecteze buna stare
de navigabilitate sau rezistenţa la sarcinile încărcate local, dacă nu cumva au
fost efectuate lucrări de reparaţii provizorii pentru un voiaj spre un port unde
vor fi efectuate reparaţii definitive;
2. un caz identificat de
stabilitate insuficientă;
3. lipsa unei informaţii complete şi credibile, sub o
formă aprobată, care prin căi rapide şi simple să dea posibilitatea
comandantului să încarce şi să balasteze nava într-o asemenea manieră încât
limitele stabilităţii să fie menţinute în toate fazele voiajului, în funcţie de
condiţiile variabile ale acestuia, pentru a evita orice suprasolicitare a
structurii navei;
4. deteriorarea substanţială sau lipsa dispozitivelor
de închidere, uşi etanşe, dispozitive de închidere a
capacelor de magazie;
5. încărcarea peste limita maximă admisă;
6. lipsa scărilor de pescaj sau imposibilitatea
citirii pescajelor.
3.6. Deficienţe sub incidenţa MARPOL 73/78, anexa
nr. I (Referirile
sunt date între paranteze):
1. absenţa, deteriorarea serioasă sau funcţionarea
incorectă a echipamentului de filtrare a amestecurilor de apă/hidrocarburi, a
sistemului de monitorizare şi control al deversării de hidrocarburi sau a
alarmei de 15 ppm;
2. capacitatea de stocare a tancurilor de reziduuri este insuficientă pentru voiajul intenţionat;
3. registrul de înregistrare a hidrocarburilor (ORB)
nu este disponibil [20 (5)];
4. existenţa unui baipas pentru deversare
neautorizat;
5. lipsa dosarului cu rapoartele de inspecţie sau
neconformitatea acestuia cu Regula 13G(3) (b) din
MARPOL 73/78.
3.7. Deficienţe sub incidenţa MARPOL 73/78, anexa
nr. II (Referirile
sunt date între paranteze.):
1. absenţa Manualului P & A;
2. marfa nu este clasificată [3 (4)];
3. registrul de înregistrare a
mărfii (Cargo Record Book) nu este disponibil [9 (6)];
4. transportul unei substanţe asemănătoare
hidrocarburilor fără satisfacerea cerinţelor sau fără a avea un certificat
amendat corespunzător (14);
5. existenţa unui baipas pentru deversare neautorizat.
3.8. Deficienţe sub incidenţa Convenţiei STCW 1978:
1. lipsa unui certificat ori deţinerea unui
certificat necorespunzător al membrilor echipajului sau lipsa unei dispense
valabile ori lipsa unei dovezi că s-a înaintat administraţiei statului pavilionului o solicitare pentru atestat (endorsement);
2. neîndeplinirea cerinţelor
aplicabile pentru certificatul de echipaj minim de siguranţă emis de
administraţia statului pavilionului;
3. neîndeplinirea cerinţelor
administraţiei statului pavilionului privind efectuarea
serviciului de caft;
4. lipsa din cart a unei persoane calificate pentru
exploatarea echipamentului vital pentru siguranţa navigaţiei, siguranţa
radiocomunicaţiilor sau pentru prevenirea poluării marine;
5. lipsa dovezii experienţei profesionale pentru
sarcinile repartizate privind siguranţa navei şi prevenirea poluării;
6. imposibilitatea de a avea pentru primul cart de la
începutul voiajului şi pentru carturile următoare persoane odihnite suficient
şi apte pentru serviciu.
3.9. Deficienţe sub
incidenţa convenţiilor ILO:
1. hrană insuficientă pentru voiajul până în
următorul port;
2. apă potabilă insuficientă pentru voiajul până în
următorul port;
3. condiţii de igienă excesiv de nesatisfăcătoare;
4. lipsa încălzirii în spaţiile de locuit la o navă
care operează în zone unde temperaturile pot fi excesiv de scăzute;
5. cantităţi excesive de gunoi, blocaje ale căilor de
acces din cauza echipamentelor sau încărcăturii, care fac nesigur accesul
înspre/dinspre spaţiile de locuit.
3.10. Deficienţe care nu conduc la reţinere, dar
care, de exemplu, pot conduce la suspendarea operaţiunilor
Funcţionarea (întreţinerea) defectuoasă a instalaţiei
de gaz inert sau a echipamentelor şi dispozitivelor de încărcare/descărcare
este considerată motiv suficient pentru stoparea operaţiunilor.
ANEXA Nr. 7
CRITERII MINIME PENTRU INSPECTORI
[menţionate la art. 15 alin. (1) din ordin]
1. Inspectorul trebuie să fie o persoană autorizată
de ANR pentru a desfăşura activitatea de control al
statului portului.
2. Fie:
- inspectorul trebuie să fi lucrat cel puţin un an ca
inspector al controlului statului pavilionului angajat în efectuarea
inspecţiilor şi certificarea navelor potrivit convenţiilor; şi
a) să fie posesorul unui brevet de comandant, care îi
dă dreptul să preia comanda unei nave de 1.600 GT ori mai mult (Regula M/2,
Convenţia STCW 1978); sau
b) să fie posesorul unui brevet de şef mecanic, care
îi dă dreptul sa deţină funcţia la bordul unei nave al cărei motor principal are o putere egală ori mai mare
de 3.000 kW (Regula Ml/2, Convenţia STCW 1978); sau
c) să fie posesorul unei diplome de arhitect naval,
inginer mecanic sau inginer în domeniul maritim şi să aibă o experienţă
adecvată la bordul navelor de cel puţin 5 ani în una dintre aceste funcţii;
- inspectorii menţionaţi la lit. a) şi b) trebuie să
aibă o experienţă mai mare de 5 ani ca ofiţeri maritimi punte sau mecanici';
fie
- inspectorul trebuie:
- să posede o diplomă universitară de profil sau să fi
efectuat un stagiu echivalent de pregătire; şi
- să fi fost instruit şi calificat ca inspector; şi
- să fi fost cel puţin 2 ani inspector la controlul
statului pavilionului privind supravegherea şi certificarea navelor în
conformitate cu convenţiile internaţionale.
3. Inspectorul trebuie să
aibă abilitatea de a comunica oral şi scris în limba engleză cu echipajul.
4. Inspectorul trebuie să aibă cunoştinţe suficiente
privind prevederile convenţiilor internaţionale şi procedurile relevante pentru
controlul statului portului.
5. Inspectorii care nu îndeplinesc criteriile
menţionate mai sus pot fi acceptaţi dacă la data adoptării acestei reglementări
erau folosiţi de ANR în activitatea de control al statului portului.
ANEXA Nr. 8
INFORMAŢII
privind reţinerile şi inspecţiile în porturile româneşti, pe care
ANR trebuie să le publice (menţionate la art. 18 din ordin)
I. Informaţiile publicate
în conformitate cu prevederile art. 18 alin. (1) trebuie să includă
următoarele:
a) numele navei;
b) numărul IMO;
c) tipul navei;
d) tonajul brut (GT);
e) anul de construcţie determinat pe baza datei
indicate în certificatele de siguranţă ale navei;
f) numele şi adresa proprietarului sau operatorului
navei;
g) în cazul navelor care transportă mărfuri solide
sau lichide în vrac, numele şi adresa navlositorului responsabil pentru
navlosirea navei, precum şi tipul de navlosire;
h) pavilionul navei;
i) societatea/societăţile de clasificare care a/au
eliberat navei certificatele de clasă, după caz;
j) societatea/societăţile de clasificare şi/sau orice
altă organizaţie care a/au eliberat în numele statului pavilionului certificate
în conformitate cu prevederile convenţiilor aplicabile;
k) data şi portul ultimei inspecţii extinse, care să
ateste dacă nava a fost reţinută;
I) data şi portul ultimei
inspecţii speciale, precum şi numele organizaţiei care a efectuat inspecţia;
m) numărul reţinerilor în ultimele 24 de luni;
n) statul şi portul unde a fost reţinută nava;
o) data când a fost ridicată reţinerea;
p) durata reţinerii, în zile;
g) numărul de deficienţe
constatate şi motivele reţinerii exprimate în termeni expliciţi;
r) descrierea măsurilor întreprinse de ANR şi, acolo
unde este relevant, măsurile întreprinse de societatea de clasificare ca urmare
a reţinerii;
s) dacă navei i s-a refuzat accesul în porturile
româneşti, motivul unei astfel de măsuri exprimat în termeni expliciţi;
t) indicarea, acolo unde este relevant, dacă societatea
de clasificare ori altă organizaţie privată care a efectuat inspecţiile are
responsabilitate în legătură cu deficienţele care, singure sau combinate, au
condus la reţinerea navei;
u) descrierea măsurilor luate în cazul în care unei
nave i s-a permis să plece către cel mai apropiat şantier naval de reparaţii
sau în cazul în care i s-a interzis accesul în porturile româneşti.
II. Informaţiile privind
navele inspectate, care sunt făcute publice potrivit prevederilor art. 18 alin.
(2), trebuie să includă următoarele:
a) numele navei;
b) numărul IMO;
c) tipul navei;
d) tonajul brut (GT);
e) anul de construcţie;
f) numele şi adresa proprietarului sau operatorului
navei;
g) în cazul navelor care transportă mărfuri solide sau
lichide în vrac, numele şi adresa navlositorului navei, precum şi tipul de
navlosire;
h) pavilionul navei;
i) societatea/societăţile de clasificare, după caz,
care a/au eliberat navei certificatele de clasă;
j) societatea/societăţile de clasificare şi/sau orice
altă organizaţie care a/au eliberat în numele statului pavilionului certificate
în conformitate cu prevederile convenţiilor aplicabile;
k) statul, portul şi data de inspecţie;
I) numărul şi natura
deficienţelor. '
ANEXA Nr. 9
RAPORTUL DE INSPECŢIE
întocmit în conformitate cu prevederile art. 10 din
ordin
Raportul de inspecţie trebuie să conţină cel puţin
următoarele informaţii:
I. Informaţii generale:
1. autoritatea competentă care a întocmit raportul;
2. data şi locul inspecţiei;
3. numele navei inspectate;
4. pavilionul;
5. tipul navei;
6. numărul IMO;
7. indicativul radio;
8. tonajul brut (GT);
9. tonajul deadweight (acolo unde este relevant);
10. anul de construcţie, aşa cum a fost determinat pe
baza datei indicate în certificatele de siguranţă ale navei;
11. societatea/societăţile de clasificare care a/au
eliberat navei certificatele de clasă, după caz;
12. societatea/societăţile de
clasificare şi/sau orice altă organizaţie care a/au eliberat în numele statului
pavilionului certificatele în conformitate cu prevederile convenţiilor
aplicabile;
13. numele şi adresa proprietarului sau operatorului;
14. în cazul navelor care
transportă mărfuri solide sau lichide în vrac, numele şi adresa navlositorului
navei, precum şi tipul de navlosire;
15. data întocmirii raportului final;
16. indicarea faptului că informaţiile detaliate în
legătură cu inspecţia şi/sau reţinerea pot face obiectul publicării.
II. Informaţii în legătură
cu inspecţia:
1. certificatele eliberate în conformitate cu
prevederile convenţiilor internaţionale relevante, autoritatea sau organizaţia
care a eliberat certificatele, precum şi data eliberării/expirării;
2. partea sau elementele care au fost inspectate la
navă (în cazul unei inspecţii mai detaliate);
3. tipul inspecţiei (inspecţie, inspecţie mai
detaliată, inspecţie extinsă);
4. natura deficienţelor;
5. măsuri întreprinse.
III. Informaţii
adiţionale în cazul reţinerii:
1. data notei de reţinere;
2. data încetării reţinerii;
3. natura deficienţelor care au condus la emiterea
notei de reţinere (referiri la convenţii, dacă este relevant);
4. informaţii privind ultima inspecţie anuală
intermediară;
5. indicarea, acolo unde este relevant, dacă
societatea de clasificare ori altă organizaţie privată care a efectuat
inspecţiile are responsabilitate în legătură cu deficienţele care, singure sau
combinate, au condus la reţinerea navei;
6. măsuri întreprinse.
ANEXA Nr. 10
INFORMAŢII
furnizate în contextul monitorizării implementării
(menţionate la art. 20 din ordin)
1. ANR trebuie să furnizeze anual Comisiei Europene
informaţii din anul precedent până la 1 aprilie cel târziu.
1.1. Numărul de inspectori PSC
din cadrul ANR
Informaţia trebuie comunicată folosindu-se următorul
model de tabel:
Portul/zona
|
Numărul de inspectori PSC cu normă întreagă
|
Numărul de inspectori PSC cu normă parţială1)
|
Conversia în normă întreagă
|
Portul X ...
|
|
|
|
Portul Y ...
|
|
|
|
TOTAL:
|
|
|
|
1) Când inspecţiile efectuate în contextul controlului
statului portului reprezintă doar o parte din munca inspectorilor PSC, numărul
total de inspectori PSC trebuie convertit la un număr echivalent de inspectori
cu normă întreagă.
Aceste informaţii trebuie să fie furnizate la nivel naţional
pentru fiecare port românesc în care se fac inspecţii.
In înţelesul prezentei anexe port
înseamnă un port individual şi zona geografică
cuprinzând mai multe porturi individuale, acoperită de un inspector PSC sau de
o echipă de inspectori PSC, după caz.
Acelaşi inspector PSC poate lucra în mai mult de un
port/o zonă geografică.
1.2. Numărul total individual de nave care au intrat în
porturile româneşti, la nivel naţional
2. ANR trebuie:
a) la fiecare 6 luni să furnizeze Comisiei Europene o
listă a mişcărilor navelor individuale care intră în porturile româneşti, altele decât cele angajate în
serviciu ferry regulat, conţinând numărul IMO al navelor şi data sosirii; sau
alternativ
b) să transmită la Sirenac numerele IMO şi data sosirii
navelor, altele decât cele angajate în serviciul ferry regulat, care au intrat
zilnic în porturile româneşti.
3. Nu mai târziu de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentului ordin, ANR trebuie să transmită lista liniilor
regulate de ferry la care fac referire lit. a) şi b), precum şi de fiecare dată
când apar schimbări în programul acestor linii.
ANEXA Nr. 11
A. Categoriile de nave
cărora li se refuză accesul în porturile româneşti
[menţionate la art. 9 alin. (1)
din ordin]
1. tancuri de transport gaze şi tancuri chimice;
2. vrachiere;
3. tancuri petroliere;
4. nave de pasageri;
5. nave de transport mărfuri generale.
B. Proceduri în legătură cu
refuzul accesului navelor în porturile româneşti
[menţionate la art. 9 alin. (3)
din ordin]
1. Dacă sunt întrunite condiţiile prevăzute la art. 9
din ordin si nava a fost reţinută a doua sau a treia oară, după caz, ANR
trebuie să informeze în scris comandantul, proprietarul sau operatorul despre decizia interzicerii accesului
navei în port. De asemenea, ANR trebuie să informeze administraţia statului
pavilionului navei, societatea de clasificare implicată, statele membre ale
Uniunii Europene, Comisia Europeană, Centrul administrativ al afacerilor
maritime şi secretariatul MOU. Nota de interzicere a accesului în porturile româneşti
va avea efect de îndată ce nava a fost autorizată să plece din port ca urmare a
remedierii deficienţelor care au condus la reţinerea navei.
2. Pentru ca interdicţia să fie ridicată proprietarul
sau operatorul navei trebuie să adreseze ANR o cerere oficială. Cererea trebuie
să fie însoţită de un certificat semnat de autoritatea statului pavilionului,
care să certifice că nava se conformează prevederilor aplicabile ale
convenţiilor internaţionale. Cererea de ridicare a interdicţiei de acces în porturile
româneşti trebuie, de asemenea, să fie însoţită, după caz, şi de un certificat
eliberat de societatea de
clasificare a cărei clasă o deţine nava, certificat în care să se arate că nava
se conformează cu standardele de clasă cerute de acea societate.
3. Decizia de interzicere a accesului în porturile
româneşti poate înceta numai ca urmare a unei reinspecţii a navei, într-un port
agreat de inspectorii PSC ai ANR care au emis nota de interzicere, şi dacă au
fost furnizate dovezi că nava se conformează în totalitate cerinţelor
aplicabile ale convenţiilor internaţionale. Dacă portul agreat pentru inspecţie
se află într-un stat membru al MOU, autoritatea competentă a statului acelui
port, împreună cu ANR care a impus interdicţia, poate autoriza nava să procedeze
către acel port, dar numai pentru un singur scop, acela de a verifica dacă nava
întruneşte condiţiile prevăzute la pct. 2. Reinspecţia va consta într-o
inspecţie extinsă care trebuie să acopere cel puţin prevederile relevante din
anexa nr. 5, secţiunea C. Toate costurile în legătură cu această inspecţie
extinsă vor fi suportate de proprietarul sau operatorul navei.
4. Dacă rezultatul inspecţiei extinse îndeplineşte
cerinţele ANR în conformitate cu prevederile pct. 2, nota de interzicere a
accesului în porturile româneşti va înceta. Proprietarul şi/sau operatorul
trebuie informaţi în scris în legătură cu decizia luată. ANR trebuie, de
asemenea, să notifice în scris decizia luată autorităţii statului pavilionului,
societăţii de clasificare implicate, statelor membre ale Uniunii Europene,
Comisiei Europene, Centrului administrativ al afacerilor maritime şi
secretariatului MOU.
5. Informaţiile privind navele cărora li s-a interzis
accesul în porturile româneşti trebuie făcute disponibile pentru Sistemul informaţional
Sirenac şi publicate în conformitate cu prevederile art. 18 din ordin şi ale
anexei nr. 8.
ANEXA Nr. 12
CERINŢE INTERNAŢIONALE Şl NAŢIONALE
privind sistemele de înregistrare a parametrilor de
navigaţie (VDR)
(1) Navele din următoarele categorii trebuie, în
situaţia în care fac escală în porturile româneşti, să fie dotate cu un sistem
de înregistrare a parametrilor de navigaţie (VDR), care să întrunească
standarele de performanţă prevăzute de Rezoluţia IMO A.861 (20) şi standardele
de testare stabilite de Standardul Comisiei Internaţionale pentru Electronică
nr. 61996 (IEC):
a) navele de pasageri construite la sau după 1 iulie 2002;
b) navele Ro-Ro care transportă şi pasageri,
construite înainte de 1 iulie 2002, nu mai târziu de date primei inspecţii
efectuate la sau după 1 iulie 2002;
c) navele de pasageri, altele decât navele Ro-Ro care
transportă şi pasageri, construite înainte de 1 iulie
2002, nu mai târziu de 1 ianuarie 2004;
d) navele cu un tonaj brut de 3.000 sau mai mare,
altele decât navele de pasageri, construite la sau după 1 iulie 2002.
(2) Următoarele nave de transport marfă, construite
înainte de 1 iulie 2002, în măsura în care fac escală în porturile româneşti,
trebuie să fie dotate cu un sistem de înregistrare a parametrilor de navigaţie
(VDR), care să întrunească standardele relevante ale IMO astfel:
a) cele cu un tonaj brut de 20.000 sau mai mare, nu
mai târziu de data fixată de IMO sau, în absenţa unei
decizii a IMO, nu mai târziu de 1 ianuarie 2007;
b) cele cu un tonaj brut de 3.000 sau mai mare, dar
mai mic de 20.000, nu mai târziu de data fixată de IMO sau, în absenţa unei
decizii a IMO, nu mai târziu de 1 ianuarie 2008.
ANEXA Nr. 13
MODELUL SI CONŢINUTUL CARDULUI DE
IDENTITATE
