ORDIN Nr. 2599
din 13 noiembrie 2007
privind aprobarea Programei
pentru concursul de ocupare a posturilor didactice declarate vacante in
invatamantul preuniversitar pentru profesori documentaristi
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 832 din 5 decembrie 2007
In conformitate cu prevederile art. 154 alin. (1) din
Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, şi în baza prevederilor art. 5, 7, art. 9 alin. (2) şi art. 10
alin. (3) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu
modificările şi completările ulterioare,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 366/2007 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului,
cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul educaţiei,
cercetării şi tineretului emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Programa pentru concursul de
ocupare a posturilor didactice declarate vacante în învăţământul preuniversitar
pentru profesori documentarişti.
Art. 2. - Programa este cuprinsă în anexa care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 4. - Direcţia generală managementul resurselor
umane, inspectoratele şcolare judeţene/Inspectoratul Şcolar al Municipiului
Bucureşti, precum şi unităţile de învăţământ în care funcţionează centre de
documentare şi informare duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului,
Cristian Mihai Adomniţei
ANEXĂ
PROGRAMA
pentru concursul de
ocupare a posturilor didactice declarate vacante în învăţământul preuniversitar pentru profesori documentarişti
Notă de prezentare
Prezenta programă se adresează cadrelor didactice care
se prezintă la concursul de ocupare a posturilor vacante de profesor
documentarist din învăţământul preuniversitar, în condiţiile prevăzute de
reglementările legale în vigoare.
Examenul este centrat pe evaluarea cunoştinţelor
generale în domeniul ştiinţelor informării şi documentării, metodelor de
căutare şi exploatare a informaţiei, precum şi a concepţiei didactice şi a
modalităţilor concrete prin care profesorul documentarist pune elevii în
situaţii de învăţare eficiente, apte de a conduce la formarea capacităţilor şi
competenţelor în domeniul infodocumentar. Această orientare este cu atât mai
necesară cu cât se solicită din partea profesorului documetarist efortul de a
concepe demersuri şi parcursuri didactice flexibile, adaptate nivelului de
vârstă şi pregătire al elevilor.
Conţinuturile şi structura programei sunt organizate în
aşa fel încât să răspundă cerinţelor europene legate de integrarea ştiinţelor
informării în procesul cunoaşterii şi educaţiei. De asemenea, se au în vedere
valorizarea schimbărilor aduse de modernizarea structurilor infodocumentare din
sistemul de învăţământ preuniversitar, de apariţia unei noi funcţii didactice,
cea de profesor documentarist, precum şi favorizarea accesului întregii
comunităţi educative la informaţie şi documentare prin intermediul centrelor de
documentare şi informare (CDI). In acest sens se are în vedere apropierea domeniilor informaţionale
de programele didactice din şcoli, prin facilitarea accesului la resursele
internet şi la alte forme de integrare a noilor tehnologii informaţionale, cu
scopul de a contribui la formarea elevilor conform
standardelor europene.
Apariţia noii profesii de profesor documentarist are în
vedere integrarea activităţii elevilor în structura infodocumentară şi
familiarizarea lor cu tehnicile de cercetare documentară. Aceasta va determina
modificarea conceptului de bibliotecă şcolară spre cel de structură
infodocumentară prin prelucrarea şi valorificarea superioară a conţinutului
publicaţiilor, biblioteca devenind astfel din auxiliar al învăţământului parte
integrantă a acestuia, cu consecinţe pozitive în întregul proces de formare a
elevilor.
Astfel, plecând de la o concepţie care
operaţionalizează definirea şi evaluarea competenţelor specifice cadrului
didactic, programa vizează:
- cunoaşterea de către profesorul documentarist a
principalelor tendinţe în evoluţia ştiinţelor documentării şi informării;
- cunoaşterea funcţiilor şi misiunilor profesorului
documentarist;
- cunoaşterea particularităţilor de organizare fizică
şi intelectuală a unei structuri infodocumentare de tip CDI;
- cunoaşterea diferitelor
suporturi informaţionale şi a instrumentelor de acces la informaţie;
- demonstrarea capacităţii de a gestiona, organiza şi
de a pune la dispoziţia utilizatorilor resursele documentare ale CDI;
- dovedirea capacităţilor necesare pentru proiectarea,
organizarea, desfăşurarea şi evaluarea activităţilor din CDI;
- demonstrarea abilităţilor de comunicare, empatie şi
cooperare necesare realizării actului educaţional.
In consecinţă, pe lângă conţinuturile ştiinţifice şi
cele de didactică generală, programa defineşte un număr de competenţe specifice
profesorului documentarist, competenţe pe care acesta trebuie să şi le dezvolte şi să le dovedească pe
parcursul desfăşurării activităţii în cadrul CDI.
Intr-o formulă sintetică aceste
competenţe sunt în următoarele domenii:
- amenajarea, organizarea şi gestionarea unui CDI în
vederea punerii informaţiei şi resurselor documentare la dispoziţia
utilizatorilor;
- proiectarea şi organizarea în CDI de activităţi
pedagogice disciplinare şi inter-/trans-/pluridisciplinare;
- construirea unor demersuri didactice interactive
prin adecvarea strategiilor didactice la conţinuturi;
- adecvarea demersurilor didactice la
particularităţile de vârstă ale elevilor;
- evaluarea cunoştinţelor şi competenţelor dobândite de elevi în domeniul infodocumentar;
- organizarea în CDI de activităţi de formare şi dezvoltare
a gustului pentru lectură, precum şi animaţii culturale;
- gestionarea CDI în vederea punerii informaţiei la
dispoziţia utilizatorilor;
- construirea unui climat
educativ stimulativ şi eficient. Date fiind particularităţile domeniilor de
competenţă ale profesorului
documentarist şi influenţa sa în definirea unei politici documentare la nivel
local, în organizarea resurselor documentare şi materiale în cadrul CDI, dar şi
influenţa pe care o exercită atât asupra formării elevilor, precum şi asupra întregului
climat educaţional al şcolii, profesorul documentarist trebuie să demonstreze
că are capacitatea de:
- a amenaja, organiza şi gestiona CDI, în vederea
asigurării exploatării şi valorificării cât mai eficiente a informaţiilor şi
documentelor pluridisciplinare multimedia şi multisuport de către utilizatori,
din perspectiva egalizării şanselor elevilor din medii culturale şi sociale
diferite;
- a favoriza accesul la
informaţie şi la integrarea „pedagogiei reuşitei şcolare" în vederea
formării autonomiei elevilor în instruire prin asigurarea funcţionării CDI;
- a planifica activitatea CDI pentru a răspunde
nevoilor utilizatorilor şi obiectivelor formulate în documentele de proiectare
managerială ale unităţii de învăţământ;
- a înţelege necesitatea de a sprijini elevii în
activitatea de documentare şi informare şi de a favoriza integrarea ei în
activitatea didactică curentă;
- a favoriza integrarea noilor tehnologii în
practicile pedagogice curente;
- a dezvolta activităţi didactice în cadrul
curriculumului la decizia şcolii (CDŞ), activităţi curriculare şi
extracurriculare inter-, pluri- şi transdisciplinare;
- a asigura accesul la informaţie şi a crea experienţe
de învăţare în domeniul infodocumentar prin organizarea de diferite tipuri de
activităţi (pedagogice, culturale, de informare şi comunicare) având drept
finalitate atât egalizarea şanselor elevilor din medii culturale şi sociale
diferite, cât şi dobândirea de către elev a autonomiei în instruire;
- a oferi oportunităţi de învăţare, adaptate
diferenţelor individuale de învăţare, care să sprijine dezvoltarea intelectuală
şi socială a elevilor;
- a stimula prin strategii didactice inovatoare şi
punerea în valoare a potenţialului de socializare al CDI, dezvoltarea
spiritului critic al elevilor, motivarea şi angajarea lor în propria formare,
dezvoltarea simţului civic şi integrarea elevilor în societate;
- a favoriza şi stimula munca în echipă în cadrul
activităţilor organizate în CDI;
- a cunoaşte şi a utiliza variate tipuri şi strategii
de comunicare pentru a sprijini colaborarea şi interacţiunea elevilor în
activităţile de învăţare şi colaborarea între cadrele didactice în cadrul
proiectelor inter-/trans-/pluridisciplinare;
- a căuta oportunităţi pentru propria perfecţionare
profesională continuă.
Domenii de competenţă
Partea I - Teme de
didactică generală şi metodică
a) Proiectarea, organizarea şi desfăşurarea
activităţii didactice:
1. componentele curriculumului
şcolar: curriculum naţional, planuri-cadru, arii curriculare, trunchi comun,
discipline, module, standarde de pregătire profesională, programe şcolare,
manuale şcolare, auxiliare curriculare;
2. proiectarea curriculumului în dezvoltare locală sau la decizia şcolii, de tipul: aprofundare/extindere/opţional
ca disciplină nouă;
2.1. repere/condiţionări în elaborarea CDŞ (resurse
umane, materiale, context local, interesele elevilor);
2.2. modalităţi de adecvare a unui CDŞ la grupuri-ţintă
diferite;
2.3. obiectivele predării-învăţării-evaluării la
disciplinele CDŞ din domeniul ştiinţei informării. Obiective-cadru, obiective
de referinţă, competenţe generale, competenţe specifice, unităţi de competenţă
şi competenţe. Elaborarea obiectivelor operaţionale;
3. proiectarea activităţii didactice: planificare
calendaristică, proiectarea unităţii de învăţare, proiecte de lecţie (pentru
diferite tipuri de lecţii), proiectarea de activităţi de învăţare intra-,
inter-, pluri- şi transdisciplinare.
b) Strategii didactice
utilizate în procesul de instruire. Strategii şi modalităţi de integrare în
lecţie a activităţilor cu caracter practic-aplicativ:
1. metode didactice specifice: clasificare, prezentare,
caracterizare;
2. utilizarea metodelor centrate pe elev, a tehnicilor de învăţare prin cooperare şi a tehnicilor de
cercetare documentară;
3. forme de organizare a activităţii didactice:
clasificare, caracterizare;
4. mijloacele de învăţământ şi integrarea lor în
procesul de predare-învăţare-evaluare;
4.1. funcţiile didactice ale mijloacelor de învăţământ;
4.2. tipuri de mijloace de învăţământ şi
caracteristicile lor;
5. selectarea metodelor optime în vederea formării
gândirii critice şi deprinderilor practice, formării gândirii tehnice şi a
dezvoltării simţului artistic/estetic;
6. mediul de instruire: mediul relaţional şi mediul
comunicaţional. Utilizarea tehnologiei informaţiei şi comunicării în
construirea unor medii active de instruire;
7. manifestarea unei conduite psihopedagogice inovative
în plan profesional/social;
8. evaluarea procesului instructiv-educativ, a
progresului şi rezultatelor şcolare. Valorizarea muncii elevului;
9. adoptarea de strategii didactice care să permită
utilizarea eficientă a mijloacelor şi a auxiliarelor didactice în procesul instructiv-educativ.
c) Managementul clasei:
1. rolurile profesorului în facilitarea experienţelor
care conduc la formarea autonomiei elevilor în învăţare (organizator,
participant, membru al unei echipe, persoană-resursă, facilitator, intermediar, evaluator etc);
2. organizarea activităţilor în CDI: crearea unui
climat adecvat, folosirea resurselor adecvate din CDI, folosirea resurselor
psihice ale profesorului şi elevilor (capacităţi, cunoştinţe, experienţe
individuale sau colective); folosirea eficientă a timpului; forme de instruire
(pe grupe, studiu individual, frontal etc.) şi alternarea acestora în cadrul
unei secvenţe didactice; antrenarea persoanelor-resursă din interiorul şi din afara unităţii de
învăţământ în activităţile din CDI; gestionarea situaţiilor conflictuale.
d) Evaluarea rezultatelor şcolare:
1. evaluarea, componentă fundamentală a procesului de
învăţământ: obiective, funcţii, tipuri de evaluări, caracterizare;
2. metode de evaluare: tradiţionale şi complementare
(tipuri şi caracterizare);
3. calităţile instrumentelor de evaluare: validitate,
fidelitate, obiectivitate şi aplicabilitate;
4. tipologia itemilor: definiţie, clasificări,
caracteristici, domenii de utilizare, reguli de proiectare, modalităţi de
corectare şi notare.
Partea a II-a - Teme de specialitate
a) Amenajarea, dotarea şi gestionarea unui CDI în
funcţie de rolul său pedagogic şi cultural:
1. centrul de cocumentare şi informare: organizare,
structură, funcţii;
2. gestionarea spaţiului, materialelor şi
echipamentelor specifice unui CDI: spaţii specifice, suprafeţe recomandate,
dotare cu materiale şi echipamente informatice şi audiovizuale; proiectul de
amenajare/reamenajare a unui CDI;
3. gestionarea fondului documentar: dezvoltarea,
evidenţa, prelucrarea, organizarea, automatizarea şi comunicarea fondului
documentar (documente clasice: cărţi, reviste şi documente moderne: CD, CD-ROM,
DVD, baze de date, documente electronice etc);
4. planificarea şi evaluarea activităţii CDI:
utilizarea programată şi neprogramată a CDI; proiectul pedagogic şi cultural al
CDI;
5. managementul în structuri infodocumentare;
6. proprietatea intelectuală şi dreptul de autor.
b) Activităţi specifice unui CDI:
1. activităţi de iniţiere şi formare a utilizatorilor
privind tehnicile de cercetare documentară;
2. activităţi de formare şi dezvoltare a gustului
pentru lectură;
3. activităţi de formare şi dezvoltare a capacităţii de
receptare a informaţiei culturale;
4. integrarea noilor tehnologii ale informării şi
comunicării în activitatea de informare şi documentare; asigurarea accesului la
resursele internet;
5. proiecte inter-/transdisciplinare;
6. implicarea profesorului documentarist în activităţi
de orientare şcolară şi profesională;
7. proiectarea şi organizarea activităţilor
instructiv-educative în colaborare cu comunitatea;
8. modalităţi de implicare a CDI şi a profesorului
documentarist în prevenirea şi recuperarea elevilor în situaţie de eşec şcolar.
c) Legislaţia românească de bibliotecă şi CDI
Bibliografie selectivă:
Partea I
Cristea, S., Studii de
pedagogie generală. Bucureşti: Editura Didactică
şi Pedagogică, 2004.
Cucoş, C., Pedagogie generală. Iaşi: Polirom,
2000.
Dragomir, Mariana., Managementul
activităţii didactice. Cluj-Napoca: Eurodidact,
2003.
Evaluarea curentă şi examenele: Ghid pentru profesori. Bucureşti: ProGnosis,
2001.
Ionescu, M., Didactica
modernă. Cluj: Editura Dacia, 1995.
Iucu, R., Managementul şi
gestiunea clasei de elevi. Iaşi: Polirom, 2000.
Landsheere, G.; Landsheere.V., Definirea obiectivelor educaţionale. Bucureşti:
Editura Didactică şi Pedagogică, 1979.
Landsheere, G., Evaluarea
continuă a elevilor şi examenele. Bucureşti:
Editura Didactică şi Pedagogică, 1975.
Neacşu, Ion, Instruire şi învăţare. Bucureşti:
Editura Ştiinţifică', 1990.
Pânişoară, O., Comunicarea eficientă. Metode de interacţiune eficientă. Iaşi: Polirom, 2003.
Păun, Emil, Şcoala: abordare sociopedagogică. laşi:
Polirom, 1999.
Pedagogie. Fundamentări teoretice şi demersuri
aplicative. Iaşi: Polirom, 2002.
Popovici, D., Elemente de psihopedagogia integrării. Bucureşti: Pro
Humanitate, 1999.
Potolea, D., Profesorul şi
conducerea strategiilor învăţării. In: Structuri, strategii, performanţe în învăţământ. Bucureşti: Editura Academiei, 1989.
Radu, Ion, Evaluarea procesului didactic. Bucureşti: Editura Didactică şi Pedagogică, 2000.
Roco, Mihaela, Creativitatea
şi inteligenţa emoţională, laşi: Polirom, 2001.
Stoica, Adrian, Evaluarea
progresului şcolar: de la teorie la practică. Bucureşti:
Humanitas Educaţional, 2003.
Stoica, Adrian, Reforma
evaluării în învăţământ. Bucureşti: Sigma,1999.
Şchiopu, U.; Verza, E., Psihologia vârstelor.
Ciclurile vieţii. Bucureşti: Editura Didactică şi Pedagogică, 1995.
Consiliere si orientare. Ghid metodologic. Bucureşti: MEC- CNC, 2001.
Ungureanu, D., Educaţie si
curriculum. Timişoara:
EUROSTAMPA, 1999.
Văideanu, G., Educaţia la frontiera dintre milenii. Bucureşti:
Editura Politică, 1988.
Şcoala la răscruce. Schimbare şi continuitate în
curriculum-ul învăţământului obligatoriu. Iaşi:
Polirom, 2002.
Partea a II-a
Atanasiu, Pia, Metode şi
tehnici de lucru pentru sistemele de informare ştiinţifică. Bucureşti: Editura Didactică si Pedagogică, 1976.
Bayard-Pierlot, Jacqueline; Birglin, Marie-Jose, Cles
pour le CDI. Paris: Hachette Litterature, 1994.
Bădău, Georgeta, Iniţiere în cercetarea documentară.
Alba Iulia: [s.n.j, 2004.
Bădău, Georgeta; Panait, Antonina, Amenajarea şi
gestionarea unui CDI: Ghid pentru personalul de conducere şi personalul din
centrele de documentare si informare. Alba Iulia:
[s.n.], 2006.
Brugnon, Albert, Activites autour des albums
„Premiere lecture Rouge et OR". MDI, 1994.
Biblioteconomie: Manual. Bucureşti: A.B.B.P.R., 1994.
Cassagnes, Paul; Garcia- Debanc, Claudine; Debanc,
Jean-Pierre, 50 activites pour apprivoiser les livres en Classe ou en B.C.D.
CRDP Midi-Pyrenees, [s.a.].
Centrul de Documentare şi Informare. Alba Iulia, 2002.
Chapron, Frangoise, Les CDI (Centres de documentation
et d'information) des lycees et colleges. Paris: Presses Universitaires de
France, 1999.
Ciubăncan, Lucia, Bibliotecarul şcolar. Ghid practic. Cluj-Napoca:
Eurodidact, 2002
Creer, renover l'espace C.D.I. Limoges: C.R.D.P. du Limousin, 1994.
Darrobers, M; Le Pottier, N., La recherche
documentaire. Paris: Nathan, 1999.
Enache, Ionel; Maftei, Mihaela, Marketingul în
bibliotecă. Bucureşti:
Editura Universităţii din Bucureşti, 2003.
Ghidul bibliotecarului şcolar pentru liceele
pedagogice. Bucureşti: Editura Bibliotecii
Pedagogice Naţionale „LC.Petrescu", 2004.
Horvat, Săluc, Introducere
în biblioteconomie. Bucureşti: Grafoart, 1996.
Lege privind modificarea şi completarea Legii nr.
128/1997 privind Statutul personalului didactic (art. 1-7).
Le Livre bleu des enseignants-documentalistes. Orleans: CRDP de l'Academie d'Orleans-Tours, 2002.
Management educaţional pentru instituţiile de învăţământ.
Bucureşti, 2001.
Moser, Alain; Moissonnier, Daniel; Fauchard, Joel, L'aide
au travail personnel de l'eleve. C.R.D.P. de Reims, Hachette Education,
1998.
Le multimedia au CDI pour s'informer, produire,
communiquer. CRDP de Basse-Normandie, 1999.
Ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi
tineretului nr. 4.961/28.08.2006 privind înfiinţarea şi susţinerea centrelor de
documentare şi informare, precum şi formarea continuă a personalului didactic,
de conducere, îndrumare şi control şi a personalului din centrele de
documentare şi informare.
Poupelin, Michel; Monthus, Mărie, Guide â l'usage des documentalistes et de leurs partenaires dans
l'etablissement. Paris: Hachette Education, 1995.
Poslaniec, Christian; Houyel, Christine, Activites de
lecture â partir de la litterature jeunesse. Paris: Hachette Education,
2000.
Projets-lecture au coeurdu C.D.I. C.R.D.P. de l'Academie de Creteil, 1999.
Recherche documentaire et maîtrise de I'information.
Formation des eleves par le professeur documentaliste de la sixieme â la
terminale. Rouen: C.R.D.P. de Haute-Normandie,
1999.
Regneală, Mircea., Studii de
biblioteconomie. Constanţa: Ex Ponto, 2001.
Regneală, Mircea, Dicţionar explicativ de
biblioteconomie şi ştiinţa informării. Constanţa: Exporta, 2002.
Regulamentul de
organizare şi funcţionare a bibliotecii şcolare: instrucţiuni metodologice:
aprobat prin Ordinul Ministerului Invăţământului nr. 6.566/17.06.1994. Bucureşti: Biblioteca Centrală Pedagogică, 1994.
Regulament de organizare şi funcţionare a Centrului
de documentare şi informare.
Regulamentul de organizare şi funcţionare a
centrului de documentare şi informare (C.D.I.), 2005.
Richter, Brigitte, Ghid de biblioteconomie. Bucureşti: Editura Grafoart, 1995.
Savoir faire avec le CDI: Guide pratique destine aux
enseignants. Creteil: CRDP, 1996.
Statutul profesorului documentarist.
Spirlet, Jean-Pierre; A.R.P.E.J., Utiliser la presse
au college et au lycee. Paris: Edition du Centre de formation et de
perfectionnement des journalistes, 1994.
Stoica, Ion, Criza în
structurile infodocumentare: sensuri şi semnificaţii contemporane. Constanta: Ex Ponto, 2001.
Stoica, Ioan, Structuri şi
relaţii informaţionale în dezvoltarea învăţământului şi a cercetării româneşti.
Bucureşti: Alternative, 1997.
Stueart, Robert; Moran, Barbara, Managementul pentru biblioteci şi centre de informare. Bucureşti: Biblioteca Naţională a României şi Asociaţia
Bibliotecarilor din Bibliotecile Publice - România, 1998.