ORDIN Nr. 2602
din 14 noiembrie 2007
privind aprobarea Programei
pentru concursul de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante din
invatamantul preuniversitar la disciplina Religie ortodoxa
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 864 din 18 decembrie 2007
In baza prevederilor art. 9, 127, 128 şi 141 din Legea
învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, şi ale art. 7, 9, 10, 13, 14, 15, 16, 43, 44 şi 45 din Legea nr.
128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificările şi
completările ulterioare,
în baza Hotărârii Guvernului nr. 366/2007 privind organizarea
şi funcţionarea Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, cu
modificările şi completările ulterioare,
ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Programa pentru concursul de
ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante din învăţământul
preuniversitar la disciplina Religie ortodoxă, cuprinsă în anexa care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Direcţia generală managementul resurselor
umane şi Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Invăţământul Preuniversitar din cadrul
Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului şi inspectoratele şcolare vor
duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului,
Cristian Mihai Adomniţei
ANEXA
PROGRAMA
pentru concursul de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante din învăţământul preuniversitar la disciplina Religie ortodoxă
NOTĂ DE PREZENTARE
Prezenta programă se adresează cadrelor didactice care
se prezintă la concursul de ocupare a posturilor didactice/ catedrelor vacante
din învăţământul preuniversitar, disciplina Religie ortodoxă, şi care au
absolvit facultăţi de acest profil.
Argument
Plecând de la specificul disciplinei Religie, precum şi
de la influenţa acesteia asupra dezvoltării personalităţii elevului, structura
şi conţinutul noii programe pentru concursul de ocupare a posturilor
didactice/catedrelor vacante din învăţământul preuniversitar sunt elaborate în
concordanţă cu noua abordare curriculară a proiectării şi a realizării
activităţilor didactice, specifice disciplinei.
Competenţe vizate:
• cunoaşterea de către profesor a adevărurilor
fundamentale de credinţă şi a elementelor de didactica religiei;
• cunoaşterea şi utilizarea competentă a
principalelor documente şcolare reglatoare: planuri-cadru, programe şcolare,
programe pentru examene naţionale;
• capacitatea de a adecva conţinuturile şi demersurile
didactice la particularităţile de vârstă ale elevilor;
• capacitatea de a construi demersuri didactice
interactive prin adecvarea strategiilor didactice la conţinuturi, precum şi
capacitatea de a construi un climat educativ stimulativ şi eficient;
• probarea capacităţilor necesare pentru proiectarea,
realizarea si evaluarea activităţilor didactice;
• elaborarea de teste iniţiale, formative şi sumative,
în funcţie de obiectivele sau competenţele vizate;
• însuşirea abilităţilor de comunicare, empatice şi de
cooperare necesare realizării activităţilor didactice specifice disciplinei
Religie;
• realizarea unor conexiuni inter-şi transdisciplinare;
• folosirea şi contextualizarea tehnicilor comunicării
eficiente cu grupul de elevi, conform principiilor şi metodelor interacţiunii
educaţionale şi ale unor elemente de retorică didactică;
• evaluarea capacităţilor cognitive, comprehensive şi
de aplicare a acumulărilor, în scopul reglării competenţelor, a stilului
didactic, precum şi a abordării strategiilor didactice moderne.
In realizarea Programei pentru concursul de ocupare a
posturilor didactice/catedrelor vacante din învăţământul preuniversitar s-a
avut în vedere necesitatea ca profesorii de Religie să aibă cunoştinţe
temeinice despre conţinuturile tematice ale programei şcolare în vigoare,
folosite în procesul de predare-învăţare a disciplinei Religie.
Programa pentru concursul de ocupare a posturilor
didactice/catedrelor vacante din învăţământul
preuniversitar a fost structurată astfel încât să abordeze conţinuturi din
următoarele domenii teologice: Dogmatică, Teologie biblică, Morală şi
spiritualitate creştină, Istorie bisericească universală, Istoria Bisericii
Ortodoxe Române, Liturgică, Misiune creştină şi catehetică, precum şi din
domeniul Didacticii religiei.
CONCURSUL
de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante
din învăţământul preuniversitar la disciplina Religie ortodoxă
TEME PENTRU STUDIUL INDIVIDUAL, CURSURI, SEMINARII ŞI APLICAŢII
I. Didactica religiei
II. Conţinuturi de specialitate:
1. Dogmatică;
2. Teologie biblică;
3. Morală şi spiritualitate creştină;
4. Istorie bisericească universală;
5. Istoria Bisericii Ortodoxe Române;
6. Liturgică;
7. Misiune creştină şi catehetică.
III. Bibliografie/Bibliografie facultativă
I. Didactica religiei
I. Religia ca disciplină de
învăţământ:
1. Baza legislativă a predării religiei în şcoală;
2. Programa şcolară: structură, importanţă.
II. Principii didactice specifice predării religiei:
principiul hristologic şi principiul eclesiologic.
III. Forme de organizare a educaţiei religioase:
1. Lecţia de religie: Tipuri de lecţie;
2. Proiectarea calendaristică şi proiectarea lecţiei de
religie. Etapele proiectării. Obiectivele operaţionale si contextualizarea lor;
3. Forme de activitate extraşcolară specifice în educaţia
moral-religioasă a elevilor şi proiectarea acestora: cateheza, serbarea
religioasă, vizitele şi pelerinajele, expoziţiile, participare la slujbele
Bisericii.
IV. Metode de învăţământ:
1. Metode de comunicare orală: metode expozitive
(povestirea, descrierea, explicaţia) şi interogative (conversaţia);
2. Metode de comunicare scrisă (compunerea, referatul
şi eseul).
V. Mijloace de învăţământ:
textul biblic, literatura religioasă, icoana, portretul, harta, mijloacele
audiovizuale, calculatorul etc.
VI. Evaluarea - factor de
optimizare a educaţiei religioase:
1. Principiile, obiectivele şi funcţiile evaluării;
2. Metode şi instrumente complementare de evaluare.
VII. Profilul profesorului de
religie. Dinamica relaţiei profesor-elev în cadrul educaţiei religioase.
Consilierea şi îndrumarea duhovnicească în cadrul educaţiei religioase.
Bibliografie
1. Bolocan, Carmen-Maria, Catehetică
şi didactica religiei. Interferenţe şi deosebiri, Performantica,
laşi, 2005.
2. Cucoş, Constantin, Educaţia religioasă. Repere
teoretice şi metodice, Polirom, laşi, 1999.
3. Gordon, Vasile, Invăţământul
religios românesc la cumpăna dintre milenii. Repere ale unui scurt excurs
istorico-pedagogic, Ortodoxia,
nr. 3-4, 2000.
4. Şebu, Sebastian, Opriş Dorin, Opriş Monica, Metodica
predării religiei, Reîntregirea, Alba Iulia, 2000.
5. Timiş, Vasile, Religia în şcoală. Valenţe
eclesiale, educaţionale şi sociale, Presa Universitară Clujeană, Cluj-Napoca, 2004.
Bibliografie facultativă
1. Băncilă, Vasile, Iniţierea religioasă a
copilului, Editura Anastasia, 1996.
2. Erdei, Miron, Preocupări
privind predarea Religiei în şcoală, în Revista
Teologică, Sibiu, 2-3/1998.
3. Timiş Vasile, Evaluarea - factor de reglare şi optimizare a
educaţiei religioase, Renaşterea, Cluj-Napoca,
2003.
4. Maica Magdalena, Sfaturi
pentru o educaţie ortodoxă a copiilor de azi, Deisis,
Sibiu, 2000.
5. Programă analitică
ajutătoare pentru orele de religie creştină ortodoxă, clasele I-XII, traducere şi adaptare de
Arhim. Bartolomeu Anania, editura Arhidiecezană, Cluj, 1996.
6. Programele şcolare în
vigoare. Se pot consulta la adresa http://www.edu.ro
7. Ghid de proiectare
didactică. Religie crestin-ortodoxă, vol. I-III, ed. Sfântul Mina, laşi, 2002-2004
II. Conţinuturi de
specialitate
1. Dogmatică
I. Revelaţia dumnezeiască:
1. Revelaţia naturală şi supranaturală;
2. Sfânta Scriptură şi Sfânta Tradiţie - căi de
transmitere a Revelaţiei [fără deosebiri interconfesionale*)];
3. Biserica, locul de păstrare şi transmitere a
Revelaţiei.
II. Dumnezeu Creatorul:
1. Crearea lumii nevăzute;
2. Crearea lumii văzute;
3. Omul, chip şi asemănare a lui Dumnezeu.
III. Dogma Sfintei Treimi:
1. Persoanele Sfintei Treimi:
însuşiri specifice şi distincţii.
IV. Dumnezeu Mântuitorul:
1. Dumnezeirea şi umanitatea Mântuitorului Iisus
Hristos;
2. Intreita slujire a Mântuitorului Iisus Hristos.
V. Dumnezeu Sfinţitorul:
1. Persoana şi lucrarea Duhului Sfânt.
VI. Sfânta Biserică:
1. Intemeierea Bisericii;
2. Insuşirile Bisericii.
VII. Dumnezeu Judecătorul:
1. Invăţătura creştină despre moarte, judecată şi viaţa
după moarte.
Bibliografie
1. Biblia sau Sfânta
Scriptură, tipărită sub îndrumarea şi cu purtarea de grijă a Preafericitului
Teoctist, cu aprobarea Sfântului Sinod, EIBMBOR, Bucureşti, 1990.
2. Chiţescu, N., Todoran, I., Petreuţă, I., Teologia
dogmatică şi simbolică, vol. I-II, Renaşterea, Cluj Napoca, 2005.
3. *** Credinţa ortodoxă, tipărită cu binecuvântarea Î.P.S. Dr. Daniel, mitropolitul Moldovei
si Bucovinei, Trinitas, laşi, 2007.
Bibliografie facultativă
1. Stăniloae, Dumitru, Teologia dogmatică ortodoxă, vol. I-III, Bucureşti, 1978 şi ediţiile
ulterioare.
2. PS. Dr. Irineu Slătineanul, Iisus Hristos sau Logosul înomenit, ed.
România Creştină, Bucureşti, 2000.
3. Bria, Ioan, Tratat de
Teologie dogmatică şi ecumenică, ed. România
Creştină, Bucureşti, 1999.
4. Evdochimov, Paul, Ortodoxia, EIBMBOR, Bucureşti, 1997.
5. Felmy, Karl Christian, Dogmatica experienţei ecleziale. Innoirea teologiei ortodoxe contemporane,
traducere de prof. dr. Ioan Ică, Deisis, Sibiu,
1999.
2. Teologie biblică
A. Vechiul Testament
1. Pentateuhul - structură şi prezentare generală
2. Persoana Mântuitorului Iisus Hristos după profeţiile mesianice
B. Noul Testament
1. Sfintele evanghelii şi faptele Apostolilor - prezentare
generală (autori şi destinatari)
2. Pildele Mântuitorului Iisus Hristos şi exegeza lor:
pilda semănătorului, pilda vameşului şi fariseului, pilda fiului risipitor,
pilda talanţilor, pilda samarineanului milostiv.
*) Pentru fiecare temă tratată este necesară
argumentarea scripturistică şi patristică.
Bibliografie
1. Biblia sau Sfânta Scriptură,
tipărită sub îndrumarea şi cu purtarea de grijă a
Preafericitului Teoctist, cu aprobarea Sfântului
Sinod, EIBMBOR, Bucureşti 1990.
2. Biblia sau Sfânta Scriptură, ediţie jubiliară a
Sfântului Sinod, versiune diortosită după Septuaginta, redactată şi adnotată de
Bartolomeu Valeriu Anania, sprijinit pe numeroase alte osteneli, EIBMBOR,
Bucureşti 2001.
3. Nicolăescu, N.; Marcu, G.; Vlad, Sofron; Munteanu,
L., Studiul Noului Testament, EIBMBOR, Bucureşti, 1983.
4. Corniţescu, Emilian; Abrudan, Dumitru, Arheologia
biblică, ElBMBOR.Bucureşti, 1996.
5. Mihoc, Vasile; Mihoc, Daniel; Mihoc, Ioan, Introducere
în studiul Noului Testament, Teofania, Sibiu, 2001.
Bibliografie facultativă
1. Preda, Constantin, Credinţa
şi viaţa Bisericii primare - o analiză a Faptelor Apostolilor, Bucureşti,
2002.
2. Ieremias, Ioachim, Parabolele Iui Iisus, traducere de RS. Calinic Dumitriu, pr. Vasile Mihoc şi dr. Ştefan
Matei, cuvânt introductiv de pr. Galeriu, Anastasia, Bucureşti, 2000.
3. Mihoc, Vasile, Predici exegetice la duminicile de
peste an, Teofania, Sibiu, 2001.
4. Semen, Petre; Melniciuc-Puică,
Ilie, Aşteptând mântuirea, Trinitas, laşi, 1999.
3. Morală şi
spiritualitate creştină
I. Legea morală a Vechiului
Testament
1. Decalogul: structură şi interpretare
II. Legea morală a Noului Testament
1. Predica de pe Munte şi tâlcuirea ei: Fericirile,
raportul între Legea Veche şi Noua Lege, despre milostenie, despre rugăciune,
despre post, despre judecata semenilor
III. Virtuţile teologice - credinţa, nădejdea,
dragostea
IV Familia creştină şi
provocările societăţii contemporane
Bibliografie
1. P.F. dr. Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe
Române, Comori ale Ortodoxiei, Trinitas, laşi,
2007.
2. Breck, John, Darul sacru
al vieţii, Patmos, Alba Iulia, 2001.
3. Mladin N., Bucevschi, O., teologie morală ortodoxă, vol. I-II,
Reîntregirea, Alba Iulia, 2003.
Bibliografie facultativă
1. Răducă, Vasile, Căsătoria, taină a comuniunii
şi desăvârşirii persoanei, în ST, nr. 3-4/1992.
2. Larchet, Jean-Claude, Terapeutica bolilor
spirituale, Sofia, Bucureşti, 2001.
3. Moldovan, Ilie, Iubirea - taina căsătoriei, Alba Iulia, 1996.
4. Resceanu, Ştefan, Atitudinea Bisericii faţă de
avort, divorţ, abandonul de copii, droguri etc, în
vol. colectiv Pastoraţie şi misiune în Biserica
Ortodoxă, Editura Episcopiei Dunării de Jos,
Galaţi, 2001.
5. Mantzaridis, Georgios, Morala
creştină. Omul şi Dumnezeu. Omul şi semenul. Poziţionări şi perspective
existenţiale şi bioetice, Editura Bizantină,
Bucureşti, 2006.
4. Istoria
bisericească universală
I. Intemeierea Bisericii şi
răspândirea Creştinismului prin predica Sfinţilor
Apostoli
II. Creştinismul în timpul Sfântului Impărat Constantin
cel Mare. Sinodul I Ecumenic
III. Schisma cea mare:
- cauzele politice şi religioase;
- etapele schismei;
- consecinţele.
IV. Reforma protestantă:
- cauzele reformei;
- reformatorii: Martin Lutherşi
J. Calvin;
- urmările reformei.
V. Ortodoxia azi. Relaţiile
interortodoxe şi dialogurile ecumenice
Bibliografie
1. Rămureanu, I, Bodogae, T, Şesan, M., Istoria
bisericească universală, vol. I, ed. III, EIBMBOR, Bucureşti, 1987, vol. II, EIBMBOR, Bucureşti,
1993.
2. Chifăr, Nicolae, Istoria Creştinismului, vol. I-IV, Trinitas, laşi, 2001-2004.
Bibliografie facultativă
1. Popescu, Teodor M., Geneza
şi evoluţia schismei, în Ortodoxia, XI, nr. 2-3,
Bucureşti, 1954.
2. David, Petru I., Ecumenismul. Factor de stabilitate în lumea de astăzi, Gnosis, Bucureşti, 1998.
3. Moraru, Alexandru, Biserica
Ortodoxă Română între anii 1885-2000. Dialog
teologic si ecumenic, vol. III, tom. 2, EIBMBOR,
Bucureşti, 2006.
5. Istoria Bisericii Ortodoxe Române
I. Inceputurile vieţii creştine
pe teritoriul ţării noastre: dovezi arheologice, lingvistice, martiri. Primele
forme de organizare bisericească: Episcopia Tomisului
II. Intemeierea mitropoliilor din Ţara Românească şi
Moldova:
1. Contextul politic al întemeierii mitropoliilor;
2. Activitatea Mitropoliţilor Iachint de Vicina şi
Iosif Musat.
III. Contribuţia Bisericii Ortodoxe Române la
dezvoltarea culturii şi apărarea identităţii naţionale: Sfinţii mitropoliţi
Dosoftei, Varlaam, Antim Ivireanul şi Mitropolitul Andrei Şaguna.
IV. Biserica Ortodoxă Română
azi:
- Revirimentul învăţământului teologic;
- Religia în şcoală;
- Presa bisericească.
Bibliografie
1. Păcurariu, pr. prof. dr.
Mircea, Istoria Bisericii Ortodoxe Române, EIBMBOR, vol. I-III, Bucureşti,
1991,1994,1997 si ediţia revizuită, vol. I-II, Trinitas, laşi, 2004-2006.
2. Moraru, Alexandru, Biserica
Ortodoxă Română între anii 1885-2000. Biserică. Naţiune. Cultură, vol. III, tom. 1, EIBMBOR, Bucureşti, 2006.
3. http://www. patriarhia, ro/
Bibliografie facultativă
1. *** Mărturisitori după
gratii. Slujitori ai Bisericii în temniţele comuniste, Editura Arhiepiscopiei Vadului, Feleacului si Clujului, Cluj-Napoca,
1996.
2. Popescu Emilian, Izvoarele
apostolice ale Creştinismului românesc. Sfântul
Apostol Andrei, în ST, nr. 1-3/1994.
3. Idem, Creştinismul
timpuriu pe teritoriul României. 1. Originile. 2. Bizanţul sau Roma?, în vol. Priveghind şi lucrând pentru
mântuire, Trinitas, laşi, 2000.
4. Manea, Vasile, Preoţi
ortodocşi în închisorile comuniste, Patmos, Alba Iulia, 2000.
6. Liturgică
I. Sfânta Liturghie: prezentare
istorică şi rânduială
II. Sfintele Taine: instituirea şi importanţa lor în
viaţa creştină
III. Ierurgiile în viaţa credincioşilor
1. Ierurgii legate de viaţă
2. Ierurgii legate de moarte
Bibliografie
1. Branişte, Ene, Liturgica specială, EIBMBOR,
Bucureşti, 1980.
2. Î.P.S. dr. Laurentiu Streza, Tainele de iniţiere creştină, Trinitas,
laşi, 2002.
3. Necula, Nicolae, Tradiţie
şi înnoire în slujirea liturgică, vol. I, Editura Episcopiei Dunării de Jos, Galaţi, 1996; vol. II, Galaţi
2001.
7. Misiune creştină
şi catehetică
I. Mântuitorul Iisus Hristos -
catehet şi pedagog desăvârşit
II. Scopuri şi obiective în cadrul catehezei şi
educaţiei religioase
III. Rolul profesorului de
religie în păstrarea, transmiterea şi apărarea dreptei credinţe
IV. Valenţele educative ale
cultului divin
V. Insuşirea şi trăirea
deprinderilor religioase în cadrul orei de religie
VI. Participarea tinerilor la
viaţa liturgică şi la activităţile catehetice
VII. Implicaţiile pastoral-misionare şi educative ale
colaborării profesorului de religie cu preotul paroh.
Bibliografie
1. Î.P.S. dr. Daniel,
mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, Dăruire şi dăinuire. Raze şi chipuri de
lumină din istoria şi spiritualitatea românilor,
ed. a II-a, Trinitas, laşi, 2005.
2. Bel, Vaier, Misiunea
Bisericii în lumea contemporană, P.U.C.,
Cluj-Napoca, 2002.
3. Călugăr, Dumitru, Catehetica,
Renaşterea, Cluj-Napoca, 2007.
4. Gordon, Vasile, Biserica
şi şcoala. Analize omiletice, catehetice si
pastorale, Christiana, Bucureşti, 2003.
5. Timiş, Vasile, Religia în şcoală. Valenţe
eclesiale, educaţionale si sociale, Presa Universitară Clujeană,
Cluj-Napoca, 2004.
Bibliografie facultativă
1. Clement Alexandrinul, Pedagogul, în col. Părinţi si Scriitori Bisericeşti, vol.
5, traducere, introducere şi note de pr. prof. dr. D. Fecioru, Bucureşti, 1982.
2. Irineu, Episcop de Ekaterinburg şi Irbit, Educaţia
religioasă. Invăţături pentru copii si tineri, Sophia, Bucureşti, 2002.
3. Bria, Ion, Credinţa pe
care o mărturisim, EIBMBOR, Buc, 1989.
4. Chirilă, Ioan (coord.), Misiunea Bisericii în
Sfânta Sciptură şi în istorie, Renaşterea, Cluj-Napoca, 2006.
5. Cucoş, Constantin, Educaţia religioasă. Repere
teoretice şi metodice, Polirom, laşi, 1999.
6. Jurca, Eugen, Experienţa
duhovnicească şi cultivarea puterilor sufleteşti - Contribuţii de metodologie şi pedagogie creştină, Marineasa, Timişoara, 2001.
7. Necula, Constantin, Sarea
pământului, vol. I, Tehnopress,
laşi, 2002.
8. Timiş, Vasile, Misiunea Bisericii şi educaţia. Atitudini, interferenţe,
perspective, Presa universitară clujeană,
Cluj-Napoca, 2004.
9. Şanta Gheorghe, Valorile creştine în educaţia
morală a adolescentului, Casa Cărţii de Ştiinţă, Cluj-Napoca, 2004.
10. *** Pastoraţie şi
misiune în Biserica Ortodoxă, Editura Episcopiei
Dunării de Jos, Galaţi, 2001.