ORDIN
Nr. 264 din 4 septembrie 2002
privind aprobarea Instructiunilor de acordare si anulare a titlului de parc
industrial
ACT EMIS DE: MINISTERUL DEZVOLTARII SI PROGNOZEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 684 din 17 septembrie 2002
Ministrul dezvoltarii si prognozei,
avand in vedere dispozitiile art. 3 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr.
65/2001 privind constituirea si functionarea parcurilor industriale, aprobata
si modificata prin Legea nr. 490/2002,
in temeiul prevederilor art. 6 alin. (6) din Hotararea Guvernului nr.
758/2002 privind organizarea si functionarea Ministerului Dezvoltarii si
Prognozei,
emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba Instructiunile de acordare si anulare a titlului de parc
industrial, cuprinse in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Ordinul ministrului dezvoltarii si prognozei nr. 305/2001 pentru aprobarea
Instructiunilor de acordare a titlului de parc industrial, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 712 din 8 noiembrie 2001, cu
modificarile ulterioare, se abroga.
Ministrul dezvoltarii si prognozei,
Gheorghe Romeo Leonard Cazan
ANEXA 1
INSTRUCTIUNI
de acordare si anulare a titlului de parc industrial
CAP. 1
Acordarea si anularea titlului de parc industrial
Art. 1
Obiectivele parcurilor industriale
(1) Titlul de parc industrial se acorda, in conformitate cu prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 65/2001 privind constituirea si functionarea
parcurilor industriale, aprobata si modificata prin Legea nr. 490/2002,
denumita in continuare ordonanta, in vederea realizarii urmatoarelor obiective:
a) cresterea numarului locurilor de munca;
b) sporirea volumului investitiilor straine directe;
c) crearea si dezvoltarea unor industrii de inalta tehnologie;
d) dezvoltarea de activitati care sa determine angajarea personalului inalt
calificat;
e) cresterea capacitatii de satisfacere a pietei interne, de majorare a
exportului si reducere a importurilor de produse industriale;
f) producerea de bunuri si servicii competitive pe pietele interne si
internationale;
g) desfasurarea de activitati in concordanta cu obiectivele de dezvoltare
regionala.
(2) In sensul prevederilor art. 1 alin. (2) din ordonanta, prin productie
industriala si servicii se intelege industrii producatoare de bunuri si
industrii producatoare de servicii.
(3) In temeiul precizarilor de la alin. (2) si in raport cu oportunitatile
de dezvoltare specifice fiecarei locatii de parc industrial se pot promova
domenii variate de specializare ale acestora, care se bazeaza pe industrii
producatoare de bunuri si industrii producatoare de servicii.
(4) Principalele domenii de specializare ale parcurilor industriale sunt
urmatoarele:
a) industrie prelucratoare, in care predomina activitatile de prelucrare
si/sau restabilire a valorilor de intrebuintare pentru bunuri, cu posibilitatea
concentrarii pe diverse industrii de varf;
b) afaceri, in care predomina activitatile financiar-bancare, de
consultanta, proiectare, cercetare-dezvoltare, precum si activitati de
administrare a afacerilor;
c) distributie, in care predomina activitatile de depozitare marfuri si
logistica, desfasurate in apropierea terminalelor de containere, a
infrastructurii de transport (sosele, cai ferate, aeriene, maritime, fluviale)
si a punctelor vamale;
d) servicii, in care predomina industriile producatoare de servicii, astfel
cum sunt definite de Clasificarea Activitatilor din Economia Nationala.
(5) In cadrul parcului industrial, pe langa activitatile care predomina si
care confera domeniul de specializare al parcului industrial, in vederea
sprijinirii dezvoltarii acestor activitati, se pot desfasura o serie de
servicii conexe: furnizare de utilitati, curatenie si paza, servicii comerciale
si de alimentatie publica, activitati hoteliere, servicii de evidenta
contabila, asistenta in afaceri, servicii de asigurare si altele similare
acestora sau in legatura directa cu acestea.
Art. 2
Asocierea
(1) Constituirea parcului industrial se bazeaza pe asocierea in
participatiune, denumita in continuare asociere, dintre persoane fizice si/sau
juridice romane si/sau straine, care incheie in acest sens un contract de
asociere.
(2) Initiatorii parcului industrial dovedesc asocierea prin contractul de
asociere prevazut la alin. (1) sau prin actul constitutiv al societatii ce administreaza
parcul industrial si care are in proprietate sau folosinta, pe cel putin 30 de
ani, terenul si cladirile aferente parcului industrial, situatie in care
societatea-administrator depune cererea si obtine titlul de parc industrial.
(3) In cererea pentru acordarea titlului de parc industrial sunt mentionate
partile contractului de asociere, precum si contributia fiecarei parti in
asociere.
Art. 3
Societatea-administrator
(1) Administrarea parcului industrial se realizeaza pe baza contractului de
administrare incheiat intre membrii asocierii si o societate comerciala,
denumita in continuare societate-administrator.
(2) Intinderea, conditiile, drepturile si obligatiile partilor contractului
de administrare a parcului industrial sunt stabilite prin acordul partilor.
Contractul de administrare a parcului industrial poate sa cuprinda clauze cu
privire la obligatiile partilor privind reprezentarea, subcontractarea,
proiectarea, finantarea, constructia, exploatarea, intretinerea, inchirierea si
subinchirierea.
(3) Pentru recuperarea investitiei, acoperirea costurilor de intretinere si
realizarea unui profit se percep tarife de utilizare si exploatare a parcului
de catre societatea-administrator. Valoarea tarifelor de utilizare si exploatare
a parcului este stabilita de catre societatea-administrator de comun acord cu
membrii asocierii.
Art. 4
Cererea de acordare a titlului de parc industrial
(1) In vederea obtinerii titlului de parc industrial reprezentantul
asocierii sau, dupa caz, al societatii-administrator depune la Ministerul
Dezvoltarii si Prognozei o cerere insotita de urmatoarele documente:
a) contractul de asociere, dupa caz;
b) contractul de administrare a parcului industrial, dupa caz;
c) copii de pe actul constitutiv si certificatul de inregistrare la camera
de comert si industrie ale societatii-administrator;
d) dovada accesului terenului aferent parcului industrial la un drum
national sau european, precum si existenta sau posibilitatea dezvoltarii racordurilor
la infrastructura de utilitati, in conformitate cu art. 2 lit. a) din
ordonanta;
e) titlul de proprietate, in copie, sau orice alte documente, in copie,
prin care se face dovada indeplinirii de catre terenul aferent a conditiilor
prevazute la art. 2 lit. b) si c) din ordonanta;
f) certificat de sarcini sau declaratie a proprietarului terenului prin
care se certifica indeplinirea de catre terenul aferent a conditiei prevazute
la art. 2 lit. d) din ordonanta;
g) declaratie a proprietarului terenului privind indeplinirea conditiei
prevazute la art. 2 lit. e) din ordonanta; in cazul in care exista o cerere de
retrocedare a terenului aferent parcului industrial sau asupra unei parti din
acesta, conditia nu este indeplinita;
h) studiul de fezabilitate, potrivit art. 6 lit. b) din ordonanta;
i) acordul autoritatii administratiei publice locale privind realizarea
infrastructurii aferente parcului industrial si a conexiunii utilitatilor, sub
forma avizului compartimentului de specialitate al consiliului local din
unitatea administrativ-teritoriala in care se realizeaza parcul industrial;
j) piese desenate privind incadrarea in teritoriu, in Planul de amenajare a
teritoriului judetean, in Planul urbanistic general si/sau alte documentatii de
urbanism; corelarea cu sectiunile Planului de amenajare a teritoriului
national;
k) lista prevazuta la art. 6 lit. d) din ordonanta, continand datele de
identificare ale agentilor economici care si-au manifestat intentia de a-si
desfasura activitatile in parcul industrial.
(2) In situatia in care in zona destinata parcului industrial exista
cladiri si lucrari de infrastructura, se adauga la lista prevazuta la alin. (1)
documente, in copie, privind drepturile reale asupra acestora, precum si declaratii
ale proprietarului prin care se certifica indeplinirea conditiilor prevazute la
art. 2 lit. d), e) si f) din ordonanta.
(3) Ministerul Dezvoltarii si Prognozei realizeaza si publica pe pagina sa
de Internet modelul cererii pentru eliberarea titlului de parc industrial.
Art. 5
Analiza si evaluarea cererii
(1) Cererea pentru acordarea titlului de parc industrial si documentele
prevazute la art. 4 alin. (1) si (2) se depun la sediul Ministerului
Dezvoltarii si Prognozei, in vederea analizei si evaluarii.
(2) Ministerul Dezvoltarii si Prognozei accepta sau respinge cererea de
acordare a titlului de parc industrial, in termen de 30 de zile de la depunerea
acesteia.
(3) In situatia in care documentatia nu este completa, Ministerul
Dezvoltarii si Prognozei solicita reprezentantului asocierii sau, dupa caz, al
societatii-administrator prezentarea documentelor si a declaratiilor necesare.
Termenul prevazut la alin. (2) se suspenda in mod corespunzator perioadei
dintre solicitarea Ministerului Dezvoltarii si Prognozei si raspunsul primit,
insotit de documentele si declaratiile solicitate.
(4) Termenul prevazut la alin. (2) nu poate fi suspendat mai mult de 20 de
zile.
(5) Reprezentantii Ministerului Dezvoltarii si Prognozei pot efectua o
verificare la fata locului a zonei delimitate care face obiectul cererii de
acordare a titlului de parc industrial.
Art. 6
Titlul de parc industrial
(1) Titlul de parc industrial se acorda asocierii sau
societatii-administrator, daca aceasta indeplineste conditiile prevazute la
art. 2 alin. (2).
(2) In situatia acceptarii cererii prevazute la art. 4 Ministerul
Dezvoltarii si Prognozei notifica Consiliului Concurentei autorizarea parcului
industrial din punct de vedere al efectelor asupra concurentei.
(3) Ulterior autorizarii de catre Consiliul Concurentei, in conformitate cu
art. 4 alin. (2) din ordonanta, titlul de parc industrial se acorda prin ordin
al ministrului dezvoltarii si prognozei, care se publica in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I. Ordinul contine:
a) datele de identificare ale asociatilor sau, dupa caz, ale
societatii-administrator;
b) amplasarea zonei delimitate in care se constituie parcul industrial;
c) conditiile de valabilitate a titlului de parc industrial.
Art. 7
Respingerea cererii
(1) Ministerul Dezvoltarii si Prognozei aduce la cunostinta solicitantilor
motivele care au determinat respingerea cererii de acordare a titlului de parc
industrial.
(2) Se poate depune o noua cerere dupa cel putin 3 luni de la respingere,
daca sunt realizate conditiile neindeplinite la prima solicitare.
Art. 8
Anularea titlului
Anularea titlului de parc industrial se dispune prin ordin al ministrului
dezvoltarii si prognozei, in conformitate cu prevederile art. 10 din ordonanta.
CAP. 2
Dispozitii finale
Art. 9
Raport semestrial
Ministerul Dezvoltarii si Prognozei analizeaza evolutia dezvoltarii
parcurilor industriale, pe baza rapoartelor depuse semestrial de catre
societatile-administrator. Principalele date care trebuie continute de rapoarte
vor fi publicate pe pagina de Internet a Ministerului Dezvoltarii si Prognozei.
Art. 10
Interdictii
(1) Nu poate fi societate-administrator societatea comerciala care este in
procedura de dizolvare voluntara sau de drept, de lichidare, de reorganizare
judiciara sau de faliment.
(2) In sensul prevederilor art. 1 alin. (4) din ordonanta, nici un agent
economic care detine cel putin jumatate din capitalul societatii-administrator
nu poate desfasura in interiorul parcului industrial activitati economice
dintre cele care predomina si care confera domeniul de specializare al parcului
industrial, cu exceptia serviciilor conexe prevazute la art. 1 alin. (5).
Art. 11
Facilitati
(1) Facilitatile prevazute la art. 7 din ordonanta se acorda in limita
intensitatii maxime admise care rezulta din Harta intensitatii maxime a
ajutoarelor de stat cu finalitate regionala in Romania.
(2) Membrii asocierii sau, dupa caz, societatea-administrator beneficiaza
de toate facilitatile prevazute la art. 7 din ordonanta.
(3) In sensul prevederilor art. 7 lit. c) din ordonanta, prin punerea in
functiune a parcului industrial se intelege punerea in functiune a investitiei
care este dedicata realizarii si dezvoltarii parcului industrial.
(4) Reducerile de impozite si facilitatile acordate de autoritatile
administratiei publice locale potrivit art. 7 lit. d) si e) din ordonanta se
comunica semestrial, prin raportarea prevazuta la art. 9, la Ministerul
Dezvoltarii si Prognozei de catre societatile-administrator.
Art. 12
Valabilitate
Titlurile de parc industrial acordate pana la data publicarii Legii nr.
490/2002 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 65/2001 privind
constituirea si functionarea parcurilor industriale raman valabile si dupa
aceasta data, iar societatile-administrator carora li s-au acordat respectivele
titluri de parc industrial beneficiaza de toate facilitatile prevazute la art.
7 din ordonanta.
Art. 13
Platforme industriale
Parcurile industriale, constituite prin hotarari ale Guvernului pe
terenurile platformelor industriale existente, sunt monitorizate pe baza
raportarilor efectuate conform art. 9, pe toata durata de existenta a acestora.