ORDIN Nr. 264
din 5 martie 2008
pentru modificarea si
completarea Ordinului ministrului sanatatii publice nr. 112/2007 privind
criteriile de performanta in baza carora contractul de management poate fi
prelungit sau poate inceta inainte de termen
ACT EMIS DE:
MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 176 din 7 martie 2008
Având în vedere Referatul de aprobare al Direcţiei
generale organizare, resurse umane, dezvoltare profesională şi salarizare nr.
E.N. 2.203 din 5 martie 2008,
în conformitate cu prevederile art. 178 alin. (3) din
Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul
sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul dispoziţiilor Hotărârii Guvernului nr. 862/2006
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii Publice, cu
modificările şi completările ulterioare,
ministrul sănătăţii publice emite prezentul ordin.
Art. I. - Ordinul ministrului
sănătăţii publice nr. 112/2007 privind criteriile de performanţă în baza cărora
contractul de management poate fi prelungit sau poate înceta înainte de termen,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 101 din 9 februarie 2007, se modifica şi se
completează după cum urmează:
1. La articolul 1, după
alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:
„(2) Evaluarea activităţii managerului spitalului
public pentru anul calendaristic precedent se face până la data de 31 martie a
anului următor. Sunt evaluaţi managerii care au contractul de management în
perioada de valabilitate şi au condus spitalul public respectiv pe o perioadă
de cel puţin 6 luni în anul evaluat."
2. Articolul 3 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 3. - Evaluarea anuală efectuată pe baza criteriilor
de performanţă prevăzute în
anexa nr. 2 se face prin acordarea de către evaluator a unui punctaj de la 0 la
5 puncte pentru fiecare criteriu de performanţă menţionat, ţinând cont de
dimensiunile specifice fiecărui criteriu, conform îndrumărilor metodologice
elaborate de Şcoala Naţională de Sănătate Publică şi Management Sanitar."
3. Articolul 4 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 4. - (1) Rezultatele evaluării se apreciază după
cum urmează:
a) Foarte bine - dacă sunt îndeplinite simultan
următoarele condiţii:
1. în cazul indicatorilor C.1 - C.7 a obţinut la
fiecare 5 puncte;
2. în cazul a cel puţin 80%
dintre indicatorii şi criteriile de performanţă prevăzute în anexele nr. 1 şi 2
managerul a obţinut la fiecare 5 puncte;
3. în cazul restului indicatorilor cuprinşi în anexele
nr. 1 şi 2, alţii decât cei menţionaţi la pct. 1 şi 2, a obţinut la fiecare cel
puţin 4 puncte.
b) Bine - dacă sunt îndeplinite simultan următoarele
condiţii:
1. în cazul indicatorilor C.1 - C.7 a obţinut la fiecare
cel puţin 4 puncte;
2. în cazul a cel puţin 70% dintre indicatorii şi
criteriile de performanţă prevăzute în anexele nr. 1 şi 2 managerul a obţinut
la fiecare cel puţin 4 puncte;
3. în cazul restului indicatorilor cuprinşi în anexele
nr. 1 şi 2, alţii decât cei menţionaţi la pct. 1 şi 2, a obţinut la fiecare cel
puţin 3 puncte.
c) Satisfăcător - dacă sunt îndeplinite simultan
următoarele condiţii:
1. în cazul indicatorilor C.1 - C.7 a obţinut la
fiecare cel puţin 3 puncte;
2. în cazul a cel puţin 70% dintre indicatorii şi
criteriile de performanţă prevăzute în anexele nr. 1 şi 2 managerul a obţinut
la fiecare cel puţin 4 puncte;
3. în cazul restului indicatorilor cuprinşi în anexele
nr. 1 şi 2, alţii decât cei menţionaţi la pct. 1 şi 2, a obţinut cel puţin două
puncte.
d) Nesatisfăcător - dacă nu sunt îndeplinite
condiţiile minime necesare pentru a obţine cel puţin calificativul
Satisfăcător.
(2) Contractul de management se menţine, în perioada
de valabilitate a acestuia, pentru managerii spitalelor publice care au obţinut
calificativele Foarte bine, Bine şi Satisfăcător. Pentru managerii care au
obţinut calificativul Satisfăcător, activitatea acestora se reevaluează după 6
luni. Dacă la reevaluare obţin aceIaşi calificativ sau unul inferior, contractul
de management al acestora încetează înainte de termen.
(3) Contractul de management încetează înainte de
termen pentru managerii spitalelor publice care au obţinut calificativul
Nesatisfăcător."
4. După articolul 4
se introduce un nou articol, articolul 41, cu următorul cuprins:
„Art. 41. - (1)
Evaluarea anuală a activităţii managerului de spital public şi/sau reevaluarea
în condiţiile art. 4 alin. (2) se fac de o comisie de evaluare formată din
preşedinte, vicepreşedinte, 3-5 membri şi un secretariat format din 1-2
persoane, numită prin ordin al ministrului sănătăţii publice, astfel:
a) pentru spitalele publice din subordinea autorităţilor de sănătate publică judeţene/a
municipiului Bucureşti, membrii comisiei de evaluare se propun de către
directorii executivi ai acestora. Preşedintele comisiei de evaluare este
directorul executiv adjunct financiar-contabil al autorităţii de sănătate
publică judeţene/a municipiului Bucureşti, iar vicepreşedinte este şeful
compartimentului audit intern din aceeaşi instituţie. In situaţia în care la
nivelul unei autorităţi de sănătate publică nu este încadrat postul de auditor
intern, vicepreşedintele este nominalizat din cadrul altei autorităţi de
sănătate publică, prin ordin al ministrului sănătăţii publice;
b) pentru spitalele publice din subordinea Ministerului
Sănătăţii Publice, preşedinte este directorul general adjunct al Direcţiei generale buget şi credite
externe din Ministerul Sănătăţii Publice, iar vicepreşedinte este un
reprezentant al Direcţiei audit din aceeaşi instituţie.
(2) Comisia de evaluare menţionată la alin. (1)
întocmeşte, pe baza rezultatelor obţinute de fiecare manager de spital, fişa de
evaluare prevăzută în anexa nr. 3. Fişa de evaluare se înaintează comisiei
centrale de evaluare, însoţită de dosarul de evaluare, care cuprinde
obligatoriu următoarele documente:
a) copia contractului de management şi a actelor
adiţionale la acesta;
b) documentele care susţin punctajul acordat la fiecare
indicator de performanţă, după cum urmează:
- statul de funcţii pe anul evaluat, aprobat conform
legii;
- situaţia financiară încheiată la data de 31 decembrie
a anului evaluat;
- darea de seamă statistică
pentru anul evaluat (cod MS 60.4.4A, cap. 2; cod MS 60.4.4, cap. 3; cod MS
60.4.4.A, cap. 14), centralizatorul - cod MS 60.4.4, cap. 15 „Personalul mediu
şi superior sanitar pe tipuri de unităţi", centralizatorul activităţii
spitalului - cod 19.15, darea de seamă statistică pentru anul evaluat (cod MS
60.4.2, cap. 1 „Principalii indicatori ai cunoaşterii sănătăţii, pe anul
evaluat, pentru fiecare spital", câte un document semnat şi ştampilat,
completat numai cu pct. 10 „Infecţii interioare din
spital");
c) copii de pe actele de control ale tuturor
organismelor abilitate;
d) raportul de autoevaluare al managerului spitalului
public (în cuprinsul acestuia se au în vedere acţiunile organizate şi
desfăşurate pe parcursul anului evaluat privind: modul de îndeplinire
indicatorilor şi criteriilor de performanţă, proceduri interne de evaluare şi
control, elaborare de acte normative cu caracter intern, măsuri întreprinse
pentru eficientizarea activităţii unităţii şi creşterea calităţii actului
medical, gestionarea eventualelor situaţii de criză apărute la nivelul
spitalului public etc); managerul spitalului public răspunde pentru realitatea
şi corectitudinea datelor puse la dispoziţia comisiei de evaluare, conform
legii;
e) alte documente care pot
constitui bază pentru evaluarea îndeplinirii criteriilor de performanţă
prevăzute în anexa nr. 2.
(3) Comisia de evaluare menţionată la alin. (1) are
următoarele atribuţii:
a) să înregistreze dosarul de evaluare depus de către
managerul spitalului public numai dacă acesta conţine toate documentele
prevăzute la alin. (2);
b) să verifice concordanţa dintre indicatorii asumaţi
prin contract/act adiţional şi cei înscrişi în fişa de evaluare, precum şi
dintre valorile indicatorilor realizaţi menţionaţi în fişa de evaluare şi cei
transmişi de Şcoala Naţională de Sănătate Publică şi Management Sanitar şi
Centrul Naţional pentru Organizarea şi Asigurarea Sistemului Informaţional şi
Informatic în Domeniul Sănătăţii;
c) să valideze, sub semnătură, în funcţie de
calificativul obţinut în urma evaluării, propunerea de menţinere/încetare a
contractului de management al managerului spitalului public evaluat;
d) să înregistreze şi să transmită comisiei centrale
de evaluare numai dosarele care conţin toate documentele prevăzute la alin.
(2);
e) să respingă motivat dosarele incomplete şi să
comunice managerului spitalului public documentele lipsă care au determinat
această situaţie;
f) să întocmească şi să valideze, sub semnătura
preşedintelui comisiei de evaluare şi a managerului
spitalului public respectiv, un opis cuprinzând toate documentele existente în
dosarul de evaluare depus de fiecare manager.
(4) La nivelul Ministerului Sănătăţii Publice se
constituie, prin ordin al ministrului sănătăţii publice, comisia centrală de
evaluare, formată din preşedinte, vicepreşedinte, 3-5 membri şi un secretariat
format din 1-2 persoane. Comisia centrală de evaluare are misiunea de a
verifica şi de a urmări modul de desfăşurare a evaluării, modul de întocmire a
fişelor de evaluare şi de a soluţiona eventualele contestaţii apărute în cadrul
evaluării anuale a activităţii managerilor din spitalele publice. Preşedinte al
comisiei centrale de evaluare este directorul general al Direcţiei generale
buget şi credite externe din Ministerul Sănătăţii Publice, iar vicepreşedinte
este directorul Direcţiei audit din aceeaşi instituţie.
(5) In baza calificativelor acordate de comisiile de
evaluare menţionate la alin. (1), după soluţionarea eventualelor contestaţii,
comisia centrală de evaluare propune ministrului sănătăţii publice, după caz:
a) menţinerea contractului de management pentru
managerii spitalelor publice care au obţinut calificativele Foarte bine şi
Bine;
b) emiterea actului administrativ de reevaluare, pentru
managerii spitalelor publice care au obţinut
calificativul Satisfăcător;
c) emiterea actului administrativ de încetare înainte
de termen a contractului de management, pentru managerii spitalelor publice
care au obţinut calificativul Nesatisfăcător."
5. După articolul 5
se introduce un nou articol, articolul 51, cu următorul cuprins:
„Art. 51. - (1) In
termen de 3 zile de la data publicării prezentului ordin, Şcoala Naţională de
Sănătate Publică şi Management Sanitar şi Centrul Naţional pentru Organizarea
şi Asigurarea Sistemului Informaţional şi Informatic în Domeniul Sănătăţii
transmit Ministerului Sănătăţii Publice şi comisiilor de evaluare prevăzute la art.
41 alin. (1)
valorile indicatorilor de performanţă ai managementului spitalului public care
intră în sfera lor de competenţă, realizate de fiecare spital public în anul
evaluat.
(2) Datele menţionate la alin. (1), validate de Şcoala
Naţională de Sănătate Publică şi Management Sanitar şi Centrul Naţional pentru
Organizarea şi Asigurarea Sistemului Informaţional şi Informatic în Domeniul
Sănătăţii, sunt consemnate în fişa de evaluare prevăzută în anexa nr. 3, la
rubrica «Valoare indicator realizată», şi stau la baza evaluării anuale a
activităţii managerului spitalului public."
6. La articolul 6,
după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul
cuprins:
„(2) Evaluarea anuală a activităţii managerilor
spitalelor publice aflate în subordinea ministerelor şi instituţiilor cu reţea
sanitară proprie se face în conformitate cu dispoziţiile prezentului
ordin."
7. La punctul C.2
din anexa nr. 1 se introduce o notă cu următorul
cuprins:
„NOTĂ: Valoarea acestui indicator exprimat în procente
se determină ca raport între suma prevederilor cheltuielilor bugetare aferente
structurilor: servicii de urgenţă, servicii paraclinice, servicii spitalizare
continuă, servicii spitalizare de zi, servicii din ambulatoriul de specialitate
al spitalului şi suma surselor de venit din care sunt finanţate aceste
cheltuieli. In fişa de evaluare se trece valoarea indicatorilor per total, în
anexă se detaliază pe tipurile de servicii mai sus menţionate."
8. Punctul C.4 din
anexa nr. 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„4. Procentul cheltuielilor de personal din totalul
cheltuielilor spitalului
Gradul de realizare
faţă de indicatorii
asumaţi prin contract
|
Punctajul acordat
|
Peste 100%
|
0 puncte
|
71-100%
|
5 puncte
|
61-70%
|
4 puncte
|
51-60%
|
3 puncte
|
41-50%
|
2 puncte
|
30-40%
|
1 punct
|
sub 30%
|
0 puncte"
|
9. Punctul C.5 din
anexa nr. 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„5. Procentul cheltuielilor cu medicamentele din totalul
cheltuielilor spitalului
Gradul de realizare
faţă de indicatorii
asumaţi prin contract
|
Punctajul acordat
|
Peste 110%
|
0 puncte
|
81-110%
|
5 puncte
|
71-80%
|
4 puncte
|
61-70%
|
3 puncte
|
51-60%
|
2 puncte
|
40-50%
|
1 punct
|
sub 40%
|
0 puncte"
|
10. Punctul D.2 din
anexa nr. 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„2. Rata infecţiilor nozocomiale pe total spitalul şi
pe fiecare secţie
Gradul de realizare
faţă de indicatorii
asumaţi prin contract
|
Punctajul acordat
|
Peste 130%
|
0 puncte
|
121-130%
|
1 punct
|
111-120%
|
2 puncte
|
91-110%
|
3 puncte
|
70-90%
|
4 puncte
|
sub 70%
|
5 puncte"
|
11. Punctul D.4 din anexa nr. 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„4. Numărul de reclamaţii/plângeri ale pacienţilor
analizate şi rezolvate
Gradul de realizare
faţă de indicatorii
asumaţi prin contract
|
Punctajul acordat
|
Peste 130%
|
0 puncte
|
121-130%
|
1 punct
|
111-120%
|
2 puncte
|
91-110%
|
3 puncte
|
60-90%
|
4 puncte
|
sub 60%
|
5 puncte"
|
12. Anexa nr. 2 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„ANEXA Nr. 2
CRITERII GENERALE DE MANAGEMENT
Nr. crt.
|
Criteriul de performanţă
|
Dimensiuni specifice criteriului
analizat
|
Punctajul acordat
|
1.
|
Planificare
|
a) stabilirea unei viziuni şi misiuni realiste;
b) elaborarea unor obiective generale şi specifice conform
planului de management;
c) respectarea etapelor stabilite în planul de management.
|
|
2.
|
Organizare
|
a) stabilirea şi comunicarea priorităţilor organizationale şi
monitorizarea implementării soluţiilor adecvate;
b) capacitatea de a identifica, prioritiza şi rezolva problemele
spitalului public;
c) capacitatea de relaţionare cu autorităţile locale şi centrale,
comunitatea locală şi mass media în scopul promovării interesului spitalului;
d) capacitatea de a accepta erorile sau, după caz, deficienţele
propriei activităţi, de a răspunde pentru acestea şi de a le îndrepta;
e) capacitatea de buna comunicare şi relaţionare cu personalul
angajat al spitalului, colaboratori, pacienţi şi aparţinători etc;
f) elaborarea de norme şi metodologii de organizare (ROF,
regulament intern etc), proceduri interne de evaluare şi control, protocoale
interne, delegare de atribuţii etc.
|
|
3.
|
Coordonare
|
a) stabilirea încadrării eficiente în
timp a activităţilor şi respectarea termenelor asumate;
b) capacitatea de mediere şi negociere către o soluţie comună
acceptată în interesul spitalului;
c) evaluarea efectelor deciziilor asupra întregului spital şi
operarea de modificări, dacă sunt necesare;
d) luarea deciziilor în mod participativ prin implicarea tuturor
membrilor echipei manageriale a spitalului şi a şefilor de structuri
(aprecieri din partea acestora).
|
|
Nr. crt.
|
Criteriul de performanţă
|
Dimensiuni specifice criteriului
analizat
|
Punctajul acordat
|
4.
|
Control
|
a) monitorizarea şi implicarea în buna derulare a activităţii
spitalului;
b) controlul activităţii la nivel strategic şi al realizării
obiectivelor;
c) capacitatea de depistare a deficienţilor şi a modalităţilor de
îndreptare a acestora în timp util;
d) urmărirea utilizării raţionale a tuturor resurselor financiare
ale spitalului, indiferent de sursa de finanţare.
|
|
Punctaj de evaluare a criteriilor de performanţă:
- 0 = deloc;
- 1 = în foarte mică măsură;
- 2 = în mică măsură;
- 3 = satisfăcător;
- 4 = în mare măsură;
- 5 = în foarte mare măsură."
13. După anexa nr. 2
la ordin se introduce o nouă anexă, anexa nr. 3, al cărei conţinut este
prevăzut în anexa care face parte integrantă din pezentul ordin.
Art. II. - Prezentul ordin se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
ANEXĂ (Anexa nr. 3 la Ordinul nr. 112/2007)
MINISTERUL SĂNĂTĂŢII PUBLICE
AUTORITATEA DE SĂNĂTATE PUBLICĂ
........................................................................
COMISIA DE EVALUARE
FIŞA DE EVALUARE
a activităţii desfăşurate de..............................................................
(numele şi prenumele)
managerul
........................................................................................
(denumirea
spitalului public)
în anul.....................
Nr. crt.
|
Indicatori/Criterii de performanţă
|
Valoare indicator
|
Grad de realizare1)
|
Punctajul acordat
|
Concluzii/ Termene
de reevaluare
|
asumată
prin contract
|
realizată
|
A. Indicatori de management al
resurselor umane
|
1.
|
Proporţia medicilor din totalul
personalului
|
|
|
|
|
|
2.
|
Proporţia personalului medical din totalul personalului angajat
al spitalului
|
|
|
|
|
3.
|
Proporţia personalului medical cu studii superioare din totalul
personalului medical
|
|
|
|
|
4.
|
Numărul mediu de consultaţii/ medic în ambulatoriu
|
|
|
|
|
B. Indicatori de utilizare a
serviciilor
|
1.
|
Durata medie de spitalizare pe spital şi pe fiecare secţie2)
|
|
|
|
|
|
2.
|
Rata de utilizare a paturilor pe spital şi pe fiecare secţie2)
|
|
|
|
|
3.
|
Indicele de complexitate al cazurilor pe
spital şi pe fiecare secţie2)
|
|
|
|
|
4.
|
Procentul pacienţilor cu intervenţii chirurgicale din totalul
pacienţilor externaţi din secţiile chirurgicale
|
|
|
|
|
C. Indicatori economico-financiari
|
1.
|
Execuţia bugetară faţă de bugetul de cheltuieli aprobat
|
|
|
|
|
|
2.
|
Structura cheltuielilor pe tipuri de servicii şi în funcţie de
sursele de venit
|
|
|
|
|
3.
|
Procentul veniturilor proprii din totalul veniturilor spitalului
|
|
|
|
|
4.
|
Procentul cheltuielilor de personal din totalul cheltuielilor
spitalului
|
|
|
|
|
5.
|
Procentul cheltuielilor cu medicamentele din totalul cheltuielilor
spitalului
|
|
|
|
|
6.
|
Procentul cheltuielilor de capital din totalul cheltuielilor
|
|
|
|
|
7.
|
Costul mediu/zi de spitalizare pe fiecare secţie2)
|
|
|
|
|
Nr. crt.
|
Indicatori/Criterii de performanţă
|
Valoare indicator
|
Grad de realizare1)
|
Punctajul acordat
|
Concluzii/ Termene de reevaluare
|
asumată
prin contract
|
realizată
|
D. Indicatori de calitate
|
1.
|
Rata mortalităţii intraspitaliceşti pe total spital şi pe fiecare
secţie2)
|
|
|
|
|
|
2.
|
Rata infecţiilor nozocomiale pe total spital şi pe fiecare secţie2)
|
|
|
|
|
3.
|
Indicele de concordanţă dintre diagnosticul la
internare şi diagnosticul la externare
|
|
|
|
|
4.
|
Număr de reclamaţii/plângeri ale pacienţilor
|
|
|
|
|
E. Criterii generale de management
|
Punctajul acordat de:
|
Evaluator 1 (nume,prenume)
|
Evaluator 2 (nume,prenume)
|
Evaluator 3 (nume,prenume)
|
Evaluator.........
(nume,prenume)
|
Punctajul final3)
|
|
1.
|
Planificare
|
|
|
|
|
|
2.
|
Organizare
|
|
|
|
|
|
3.
|
Coordonare
|
|
|
|
|
|
4.
|
Control
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1) In situaţia în
care gradul de realizare are cifră cu zecimale, rotunjirea se face la întreg,
astfel: 0,50 - 0,99 devine 1, iar 0,01 - 0,49 devine 0.
2) Se trece valoarea
indicatorului la nivel de spital.
3) In situaţia în
care punctajul final are cifră cu zecimale, rotunjirea se face la întreg,
astfel: 0,50 - 0,99 devine 1, iar 0,01 - 0,49 devine 0.
Comisia de evaluare numită prin Ordinul ministrului
sănătăţii publice
nr...............din..........................................., în baza rezultatelor obţinute, apreciază că
dl/dna(numele şi prenumele)
................................................................................................................................
managerul(denumirea spitalului public)..............................................................................................................................,
a obţinut calificativul
|_| Foarte bine
|_| Bine
|_|
Satisfăcător
|_| Nesatisfăcător
Prezenta fişă de evaluare a fost întocmită în două
exemplare, dintre care exemplarul nr. 1 s-a înaintat comisiei centrale de
evaluare constituite la nivelul Ministerului Sănătăţii Publice, iar exemplarul
nr. 2 a rămas la preşedintele comisiei de evaluare, în evidenţa autorităţii de
coordonare a spitalului public respectiv.
Comisia de evaluare
Certificăm concordanţa datelor înscrise în
contractul/actul adiţional la contractul de management cu documentele
menţionate la art. 41 alin. (2), precum şi concordanţa valorilor indicatorilor calculate
de spital cu cele menţionate în documentele prevăzute la art. 41 alin. (2).
Preşedinte:.................................................................
Vicepreşedinte:..........................................................
Membri: .....................................................................
...................................................................................
...................................................................................
(numele, prenumele şi semnătura)
Am luat cunoştinţă
...................................................................................
(numele, prenumele şi semnătura managerului)
.....................................
(data)
Notă: Managerul spitalului public poate contesta la
comisia centrală de evaluare, în termen de 24 ore de la data luării la
cunoştinţă a conţinutului fişei de evaluare, calificativul acordat de comisia
de evaluare. Comisia centrală de evaluare rezolvă contestaţia în termen de 5
zile lucrătoare de la data luării în evidenţă a acesteia.