ORDIN
Nr. 275 din 11 aprilie 1997
ACT EMIS DE: MINISTERUL APELOR, PADURILOR SI PROTECTIEI MEDIULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 100 bis din 26 mai 1997
Avand in vedere necesitatea reglementarii privind instituirea regimului de
supraveghere speciala in caz de nerespectare a masurilor stabilite pentru
asigurarea conditiilor inscrise in autorizatia de gospodarire a apelor,
vazand referatul Directiei strategii si reglementarea resurselor de apa,
in temeiul prevederilor Legii apelor 107/25 septembrie 1996, art. 58 alin.
(3) si art. 61 lit. e), precum si a Hotararii Guvernului nr. 457/1994 privind
organizarea si functionarea Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei
Mediului,
ministrul apelor, padurilor si protectiei mediului,
emite urmatorul ordin:
1. Se aproba Normele metodologice privind instituirea regimului de
supraveghere speciala in caz de nerespectare a masurilor stabilite pentru
asigurarea conditiilor inscrise in autorizatia de gospodarire a apelor,
prevazute in anexa nr. 1 ce face parte integranta din prezentul ordin.
2. Prezentul ordin se aplica de la data publicarii in Monitorul Oficial al
Romaniei. Incepand cu aceeasi data se abroga Ordinul ministrului apelor, padurilor
si protectiei mediului nr. 797/20.11.1996.
3. Inspectia de Stat a Apelor, Directia strategii si reglementarea
resurselor de apa din cadrul Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei
Mediului si Regia Autonoma "Apele Romane" vor lua masuri pentru
aducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Ministrul apelor, padurilor
si protectiei mediului,
Ioan Oltean
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
privind instituirea regimului de supraveghere speciala in caz de nerespectare a
masurilor stabilite pentru asigurarea conditiilor in scrise in autorizatia de
gospodarire a apelor
I. Dispozitii generale
Art. 1
Principiile si obiectivele generale ale gospodaririi apelor, care stau la
baza Legii apelor nr. 107/1996, urmaresc refacerea si mentinerea integritatii
fizice, chimice si biologice a resurselor de apa, asigurarea alimentarii cu apa
potabila a populatiei si a salubritatii publice, satisfacerea cerintelor de apa
ale celorlalti utilizatori.
Pentru aceasta, in lege, sunt stipulate masurile ce pot fi luate de
Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului in caz de nerespectare a
prevederilor autorizatiei de gospodarire a apelor. Astfel, ministrul apelor,
padurilor si protectiei mediului poate institui un regim de supraveghere
speciala. Pe durata acestui regim, utilizarea si epurarea apelor se face sub
controlul direct al personalului anume desemnat de minister, iar cheltuielile
suplimentare determinate de aplicarea regimului de supraveghere speciala se
suporta de titularul autorizatiei de gospodarire a apelor.
Art. 2
Activitatea ocazionata de instituirea regimului de supraveghere speciala
constituie un proces flexibil si complex care asigura partilor interesate
accesul la informatiile utile, implicarea acestora in aducerea la indeplinire a
conditiilor inscrise in autorizatia de gospodarire a apelor, precum si
posibilitatea autoritatilor de gospodarire a apelor de a rezolva si imbunatati
situatia existenta in momentul instituirii regimului de supraveghere speciala.
Art. 3
Regimul de supraveghere speciala se instituie atunci cand exista conditii
de continuare a activitatii de productie si posibilitati, prin preluarea de
catre persoanele anume desemnate de Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei
Mediului a controlului direct al utilizarii apei si al exploatarii
instalatiilor de epurare, sa se poata remedia situatia existenta. Astfel, pana
la sfarsitul perioadei de regim de supraveghere speciala trebuie sa se
realizeze conditiile impuse prin autorizatie, prin instituirea unor masuri de
retehnologizare a instalatiilor de epurare, prin unele imbunatatiri sau
inlocuiri ale instalatiilor existente, prin asigurarea masurarii debitelor si volumelor
de apa prelevate si evacuate, prin exploatarea corecta si prin controlul
riguros si permanent al instalatiilor de epurare.
II. Procedura de instituire a regimului de supraveghere speciala
Art. 4
Solicitarea instituirii regimului de supraveghere speciala este de
competenta Regiei Autonome "Apele Romane" la propunerea filialei sale
teritoriale in a carei zona de activitate se gaseste utilizatorul de apa, din
considerente proprii, sau la sesizarea altor institutii.
Propunerile de instituire a regimului de supraveghere speciala, facute de
filiala teritoriala a regiei, se supun avizarii Comitetului de bazin respectiv.
Art. 5
Cererea de instituire a regimului de supraveghere speciala, semnata de
conducerea Regiei Autonome "Apele Romane" si contrasemnata de
Inspectia de Stat a Apelor, se supune aprobarii conducerii Ministerului Apelor,
Padurilor si Protectiei Mediului.
Art. 6
De buna aplicare a regimului de supraveghere speciala raspunde Regia
Autonoma "Apele Romane", verificarea si controlul acestei activitati
realizandu-se de Inspectia de Stat a Apelor.
Art. 7
Solicitarea incetarii regimului de supraveghere speciala este de competenta
Regiei Autonome "Apele Romane", la propunerea filialei sale
teritoriale, cu avizul Comitetului de bazin si cu acordul Inspectiei de Stat a
Apelor, iar aprobarea incetarii regimului de supraveghere speciala este de
competenta conducerii Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului.
Art. 8
Procedura de instituire a regimului de supraveghere speciala implica:
a) Analiza situatiei existente la folosinta de apa, ce este strict necesara
pentru justificarea solicitarii de instituire a regimului de supraveghere
speciala. Aceasta sarcina revine filialei teritoriale a Regiei Autonome
"Apele Romane". Prezentarea situatiei existente se realizeaza in
cadrul unei documentatii care se intocmeste astfel incat sa raspunda tematicii
prezentate in anexa nr. 1 a) si care se incheie cu propunerea de instituire a
regimului de supraveghere speciala.
b) Documentatiile prevazute la lit. a) se transmit cu adresa la Comitetul
de bazin pentru analiza si aviz. In termen de 30 zile Comitetul de bazin
avizeaza favorabil (anexa nr. 1. b) sau nu propunerea facuta.
c) In caz de aviz favorabil Comitetul de bazin transmite Regiei Autonome
"Apele Romane" documentatia justificativa insotita de aviz. In termen
de 15 zile Regia Autonoma "Apele Romane" analizeaza documentatia si
intocmeste cererea de instituire a regimului de supraveghere speciala [anexa
nr. 1. c], pe care o semneaza si o inainteaza impreuna cu intreaga documentatie
Inspectiei de Stat a Apelor pentru verificare si contrasemnare.
d) Inspectia de Stat a Apelor, in termen de 15 zile, o analizeaza, o
contrasemneaza si o supune aprobarii conducerii Ministerului Apelor, Padurilor
si Protectiei Mediului.
Secretarul de Stat aproba cererea de instituire a regimului de supraveghere
speciala si o remite Inspectiei de Stat a Apelor pentru distribuire la cei
interesati, inclusiv la folosinta de apa respectiva.
e) In cazul in care la una din etape nu se accepta avizul, acordul sau
aprobarea instituirii regimului de supraveghere speciala, documentatia se
inapoiaza expeditorului cu justificarea in scris a refuzului sau a eventualelor
solicitari pentru completarea documentatiei.
Art. 9
Dupa primirea aprobarii de instituire a regimului de supraveghere speciala
filiala teritoriala a Regiei Autonome "Apele Romane", pe raza careia
se situeaza utilizatorul de apa respectiv, actioneaza astfel:
a) Initiaza si finalizeaza demersurile necesare in vederea stabilirii
nominale a membrilor comisiei de supraveghere speciala, ce se constituie cu
aceasta ocazie, in conformitate cu prevederile anexei nr. 1 d), comisie a carei
componenta va fi supusa aprobarii Inspectiei de Stat a Apelor.
b) Analizeaza si aproba propunerea agentului economic cu privire la
proiectantul ce va elabora "studiul de solutie" pentru
retehnologizarea instalatiilor si tehnologiei de epurare a apelor uzate care sa
asigure incadrarea in prevederile de calitate din autorizatie. Acest studiu se
va intocmi pe baza unei teme de proiectare, intocmita de beneficiar, dupa
modelul din anexa nr. 1 e). Tema de proiectare va fi analizata, completata si
insusita de comisia de supraveghere speciala.
c) Initiaza si definitiveaza impreuna cu utilizatorul de apa in cauza un
program de realizare a unor verificari si instruiri ale personalului unitatii
supravegheate, legat de gospodarirea apelor si exploatarea corecta a
instalatiilor de epurare, de prevenire si combatere a poluarilor accidentale
inclusiv trimiterea unor cadre la specializare sau cursuri de pregatire de
scurta durata in cadrul unor institutii specializate. Acest program se va
supune analizei si aprobarii comisiei de supraveghere speciala si se va pune in
aplicare incepand din prima perioada de desfasurare a regimului de supraveghere
speciala.
d) Stabileste, din randul personalului sau, responsabilul cu controlul
direct al activitatii de exploatare a intregului sistem de alimentare cu apa si
epurare de la folosinta de apa aflata in supraveghere speciala.
e) Stabileste programul de prelevari de probe si analize de laborator
suplimentare, atat pentru folosinta de apa, cat si pentru laboratorul propriu,
pentru a-l supune aprobarii Comisiei de supraveghere speciala. Acest program
poate fi modificat pe parcurs, in functie de situatia concreta existenta in
diverse etape de aplicare a regimului de supraveghere speciala, o data cu
realizarea si punerea in functiune a unor instalatii noi, modificate sau
reparate, din cadrul fluxului de epurare a apelor uzate, dar nu la mai putin de
sase luni.
f) Convoaca membrii Comisiei de supraveghere speciala ce se constituie cu
aceasta ocazie, pentru prima intalnire tehnica de analiza.
g) Periodic, in functie de conditiile concrete ale fiecarui utilizator de
apa aflat in regim de supraveghere speciala, dar nu mai mult de trei luni,
convoaca intalnirea membrilor Comisiei de supraveghere speciala pentru a
analiza: stadiul realizarii programelor stabilite, stadiul realizarii studiului
de solutie, programul de actiune pentru etapa urmatoare, inclusiv propuneri noi
de imbunatatire a situatiei existente pe fluxul tehnologic al apei, de la
captare pana la epurare.
h) La toate intalnirile Comisiei de supraveghere speciala se incheie
proces-verbal.
i) Pe durata regimului de supraveghere speciala conducerea agentului
economic supravegheat are obligatia de a participa activ la actiunile
intreprinse, in cadrul supravegherii speciale, de a asigura, cu prioritate,
resursele materiale, mijloacele si personalul de conceptie si executie necesar
pentru realizarea obiectivelor regimului de supraveghere speciala, de reducere
la parametrii autorizati ai apelor uzate evacuate in emisar.
j) In perioada de regim de supraveghere speciala se vor realiza proiectele
solicitate in studiul de solutie si programele stabilite la intalnirile tehnice
de analiza ale Comisiei de supraveghere speciala realizate anterior.
Art. 10
Prima intalnire tehnica de analiza va avea loc la sediul utilizatorului de
apa supravegheat si va avea urmatorul program de desfasurare:
a) prezentarea membrilor Comisiei de supraveghere speciala;
b) deplasare in teren de-a lungul intregului flux tehnologic al apei;
c) prezentarea de catre filiala teritoriala a R.A.A.R. a documentelor ce au
stat la baza instituirii regimului de supraveghere speciala, precum si a
programului de prelevari de probe si de analize de laborator suplimentare,
inclusiv a unui program de actiune pentru viitor;
d) discutii si analize tehnice pe marginea materialelor prezentate si
propuneri la prima vedere pentru imbunatatirea materialelor si a situatiei
existente;
e) aprobarea programelor si a responsabilitatilor.
Art. 11
La intrunirea comisiei, aprobarea documentelor si hotararilor se accepta
numai cu acordul a cel putin 2/3 din numarul celor prezenti si numai atunci
cand participa cel putin 2/3 din numarul total de membri. Aceste date trebuie
sa apara obligatoriu in procesul-verbal al intrunirii de analiza. Documentele
si documentatiile se pastreaza la filiala teritoriala a R.A.A.R.
Art. 12
Semestrial se va intocmi un raport al activitatii de supraveghere speciala
elaborat de comisie, raport care va fi aprobat in plen de catre comisie si
transmis la Comitetul de bazin, la Regia Autonoma "Apele Romane" si
la Inspectia de Stat a Apelor, pentru a fi adus la cunostinta secretarului de
stat de resort din Ministerul Apelor Padurilor si Protectiei Mediului.
Art. 13
Presedintele Comisiei de supraveghere speciala conduce intalnirile de
analiza de pe pozitia de moderator.
Vicepresedintele detine prerogativele presedintelui, in lipsa acestuia, iar
cand presedintele este prezent participa la dezbateri de pe pozitia oricarui
membru. Directorul filialei teritoriale poate suplini pe vicepresedinte in
lipsa acestuia.
Art. 14
Membrii Comisiei de supraveghere speciala au urmatoarele atributii:
a) prezinta propuneri oficiale ale institutiilor pe care le reprezinta;
b) prezinta propuneri tehnice personale cu privire la situatia existenta si
de viitor a agentului economic supravegheat;
c) analizeaza si aproba programul propus de proiectant in cadrul
"studiului de solutie" si propune masuri de imbunatatire, daca este
cazul, in vederea aplicarii acestuia in cele mai bune conditii. Se va avea in
vedere urmarirea pe parcurs a realizarii la timp si in bune conditii a acestui
program aprobat;
d) analizeaza propunerile proiectantului tehnolog privind gospodarirea
cantitativa si calitativa a apelor;
e) participa la verificarea in teren a situatiei existente si a punerii in
aplicare a programelor stabilite, in comun, pe etape;
f) avizeaza documentatiile ce se analizeaza in cadrul comisiei;
g) semneaza procesul-verbal intocmit cu ocazia fiecarei intruniri.
III. Procedura de incetare a regimului de supraveghere speciala
Art. 15
In momentul in care s-a realizat si pus in functiune intregul proces
tehnologic proiectat in studiul de solutie definitiva, iar indicatorii de
calitate ai apelor uzate evacuate in emisar se incadreaza in limitele prevazute
in autorizatia de gospodarire a apelor pe o perioada de cel putin 30 de zile,
filiala teritoriala a Regiei Autonome "Apele Romane" propune comisiei
de supraveghere speciala incetarea regimului de supraveghere speciala. La
analiza acestei propuneri comisia de supraveghere speciala incheie un
proces-verbal, din care rezulta aprobarea si justificarea necesara.
Art. 16
Pentru incetarea regimului de supraveghere speciala, propunerea de incetare
impreuna cu un program de obiective pe care trebuie sa le aiba in vedere
utilizatorul de apa supravegheat dupa incetarea regimului de supraveghere
speciala si cu procesul-verbal se inainteaza Comitetului de bazin pentru analiza
si aviz. Acesta trebuie sa-si dea avizul in termen de 30 de zile. In cazul in
care nu se avizeaza favorabil, Comitetul de bazin inapoiaza, in termenul
mentionat, documentele primite si cu solicitarea mentinerii regimului de
supraveghere speciala, pe o perioada anume stabilita, inclusiv cu justificarea
acestei solicitari.
Art. 17
In cazul avizului favorabil, Comitetul de bazin, transmite Regiei Autonome
"Apele Romane" propunerea de incetare a regimului de supraveghere
speciala, impreuna cu obiectivele ce trebuie avute in vedere de catre
utilizatorul de apa supravegheat dupa incetarea supravegherii speciale si
procesul-verbal al Comisiei de supraveghere speciala avizate favorabil.
R.A.A.R. intocmeste cererea de incetare a regimului de supraveghere speciala pe
care o semneaza si o inainteaza in termen de 15 zile de la primirea propunerii,
Inspectiei de Stat a Apelor pentru contrasemnare (vezi anexa nr. 1.f) impreuna
cu programul de obiective mentionat mai sus.
Inspectia de Stat a Apelor, in termen de 15 zile de la primirea cererii,
verifica documentele si ultimele rezultate ale analizelor de calitate a apelor
uzate, dupa care supune aprobarii conducerii Ministerului Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului, cererea de incetare a regimului de supraveghere speciala
si programul cu obiective de viitor pentru utilizatorul de apa supravegheat.
Art. 18
Dupa aprobarea cererii de incetare a regimului de supraveghere speciala,
Inspectia de Stat a Apelor aduce la cunostinta Regiei Autonome "Apele Romane",
utilizatorului de apa supravegheat si Comitetului de bazin "Incetarea
regimului de supraveghere speciala", transmitand cu aceasta ocazie si
obiectivele ce trebuie avute in vedere in continuare de catre utilizatorul de
apa in cauza, dupa incetarea supravegherii speciale.
Cu aceeasi ocazie se face cunoscut tuturor partilor ca activitatea de
gospodarire cantitativa si calitativa a apelor la unitatea in cauza continua sa
fie urmarita de catre autoritatile de gospodarire a apelor, in mod obisnuit, in
conformitate cu reglementarile in vigoare, inclusiv modul de realizare a
obiectivelor de viitor dupa incetarea regimului de supraveghere speciala.
ANEXA 1 a)
TEMATICA
pentru prezentarea situatiei existente din punct de vedere al gospodaririi
cantitative si calitative a apelor la agentul economic, in scopul justificarii
necesitatii si oportunitatii instituirii regimului de supraveghere speciala
1. Denumirea unitatii.
2. Adresa si date de identificare a unitatii.
3. Ramura economica de care apartine unitatea.
4. Reglementarea folosintei din punct de vedere al gospodaririi apelor,
indicatorii de calitate prevazuti si conditii suplimentare impuse prin
autorizatie.
5. Capacitati de productie:
a) instalate;
b) in functiune.
6. Regimul de functionare a complexului de instalatii pentru productia de
baza.
7. Sistemul de alimentare cu apa:
CAPTARE
a) pentru apa potabila;
b) pentru apa industriala, inclusiv sistemul de recirculare a apei.
ADUCTIUNE SI DISTRIBUTIE
8. Modul de folosire a apei:
a) volume de apa contractate;
b) volume de apa efectiv folosite;
c) functionarea retelei de aductiune si distributie;
d) gradul de recirculare a apei, prevazut prin proiect si realizat efectiv
in ultimii ani;
e) debitmetria de exploatare.
EPURARE
9. Epurarea apelor uzate in statii si instalatii de epurare:
a) colectarea si transportul apelor reziduale pana la statia de epurare;
b) capacitate de epurare pe trepte de epurare (l/s);
c) trepte de epurare, existenta si starea instalatiilor existente in aceste
trepte de epurare, vechimea acestora si gradul de uzura;
d) eficienta globala a epurarii, realizata efectiv si pe trepte de epurare;
e) colectarea si evacuarea apelor pluviale;
f) deficiente constatate in exploatarea instalatiilor existente de epurare,
inclusiv pierderi pe la armaturi si conducte, a barajelor, digurilor si
sistemelor de drenaj;
g) existenta iazurilor de avarii, vechimea si starea acestora, existenta
programelor de urmarire a comportarii acestora in timp;
h) foraje de observatie existente si functionarea acestora, puturi
piezometrice existente si aflate in functiune;
10. Depozitarea deseurilor, slamurilor, cenusilor:
a) capacitatea totala a depozitelor de deseuri, din care ocupata si ramasa
in functiune;
b) pozitia depozitelor fata de cursurile naturale de apa;
c) starea depozitelor, inclusiv solutia de impermeabilizare existenta;
d) modul de exploatare a acestora;
e) deficiente constatate in exploatarea depozitelor de deseuri;
f) existenta programului de urmarire in timp a impactului acestora asupra
mediului.
EVACUARE
11. Sistemul de evacuare a apelor uzate in receptori, indicatorii de calitate
a apelor uzate evacuate efectiv, pentru fiecare descarcare in parte in
receptori, inclusiv indicatorii de calitate nespecificati in autorizatie si
care se vor compara cu indicatorii prevazuti in actele normative in vigoare.
12. Realizarea conditiilor impuse suplimentar prin autorizatie.
13. Existenta programului de prevenire si combatere a poluarilor
accidentale, analiza critica a acestuia, dotarea prevazuta si cea existenta
pentru depoluare sau pentru retinerea poluantului in caz de avarii, situatia
poluarilor accidentale care au avut loc in ultimii 3-5 ani, caracteristicile
acestora si modul de rezolvare, inclusiv pagubele inregistrate.
14. Laboratoare proprii ale agentului economic:
a) existenta si dotarea acestora;
b) modul de tinere a evidentei rezultatelor analizelor si al interpretarii
acestora.
15. Influenta apelor uzate evacuate de agentul economic asupra calitatii
apei din cursul de apa receptor.
16. Necesitatea si oportunitatea instituirii regimului de supraveghere
speciala.
ANEXA 1 b)
Comitetul de bazin
..................
(denumire)
AVIZ Nr.
In baza solicitarii Regiei Autonome "Apele Romane",
filiala teritoriala ................. transmisa cu adresa
nr. ...... din .......... de a se institui regim de
supraveghere speciala, privind gospodarirea cantitativa si
calitativa a apelor, la folosinta de apa ...................
ce apartine utilizatorului de apa ...................... din
(denumire)
localitatea ...................... judetul .................
(adresa)
in temeiul art. 58(3) din Legea apelor nr. 107/1996,
Comitetul de bazin ............. analizand documentatia care
a stat la baza solicitarii a hotarat in sedinta din ziua
de ............... sa acorde
AVIZ FAVORABIL
pentru instituirea regimului de supraveghere speciala
cu urmatoarele conditii:
..........................................................
..........................................................
..........................................................
Director executiv, Secretar,
...................... .............
ANEXA 1 c)
REGIA AUTONOMA Se aproba
"Apele Romane" SECRETAR DE STAT M.A.P.P.M.
CERERE
de instituire a regimului de supraveghere
speciala la utilizatorul de apa .............
pentru folosinta de apa ........... din
localitatea ......... jud. .........
Urmare a solicitarii filialei teritoriale ..............
din cadrul Regiei Autonome "Apele Romane" nr. .......... din
.............. si analizand documentatia de justificare a
necesitatii si oportunitatii instituirii regimului de
supraveghere speciala a folosintei de apa ..................
de la utilizatorul de apa ............. din localitatea ....
(denumire)
jud. ............. si pe care o anexam, va rugam sa aprobati
INSTITUIREA REGIMULUI DE
SUPRAVEGHERE SPECIALA DIN PUNCT DE VEDERE AL
GOSPODARIRII CANTITATIVE SI CALITATIVE A APELOR
incepand cu data de ...........
Director general, Director tehnic,
....................... .......................
De acord
Inspector de stat sef,
...........................
ANEXA 1 d)
COMPONENTA
Comisiei de supraveghere speciala
1. PRESEDINTE - Inspector de specialitate delegat din
partea Inspectiei de Stat a Apelor
2. VICEPRESEDINTE - Expert delegat din partea R.A.A.R.
3. MEMBRI:
a) Delegatul conducerii filialei bazinale a R.A.A.R.
care este si delegatul Comitetului de bazin;
b) un delegat al filialei teritoriale a R.A.A.R.
responsabil cu supravegherea speciala a
utilizatorului de apa respectiv, avand si calitatea
de secretar al comisiei;
c) un delegat al consiliului judetean;
d) un delegat al administratiei publice locale;
e) un delegat al Agentiei de protectie a mediului;
f) un delegat al proiectantului de specialitate pentru
productia de baza a utilizatorului de apa
supravegheat;
g) un delegat al proiectantului tehnolog ce va realiza
studiul de solutie;
i) trei delegati ai utilizatorului de apa supravegheat
din care directorul sau seful sectorului de
protectia mediului, seful statiei de epurare si
seful laboratorului de analize al utilizatorului de
apa supravegheat.
ANEXA 1 e)
TEMA PENTRU STUDIUL DE SOLUTIE
necesar pentru perioada de regim de supraveghere
speciala
CONTINUTUL STUDIULUI
Studiile vor fi intocmite separat pentru fiecare obiectiv poluator si vor
cuprinde elementele expuse in continuare.
1. Necesitatea si oportunitatea studiului. Date generale de identificare.
2. Prezentarea generala a obiectivului.
a) Denumire, adresa, ramura de activitate.
b) Capacitati de productie instalate si in functiune si regimul de
functionare.
c) Indicatorii cadastrali de identificare.
d) Reglementarile activitatii, din punct de vedere al gospodaririi apelor
(aviz si autorizatie de gospodarirea apelor).
e) Sistemul de alimentare cu apa, gradul de recirculare estimat si
realizat, volumul contractat.
f) Sistemul de canalizare si epurare a apelor uzate, ca si acela de
depozitare a deseurilor (debite, trepte de epurare, capacitati de depozitare a
reziduurilor si deseurilor).
g) Sistemul de evacuare a apelor uzate, indicatorii de calitate a apelor
uzate (epurate sau brute) evacuate in receptori si eficienta globala
(proiectata si realizata) cu ajutorul indicatorilor de calitate a apei din
receptori.
h) Deficiente constatate in exploatarea instalatiilor de epurare si
depozitare a reziduurilor.
i) Foraje piezometrice de observatie si functionarea lor.
j) Efectul apelor uzate (epurate sau nu) asupra receptorilor.
k) Posibilitatile de producere a deversarilor accidentale poluante, efecte
in aval, frecventa lor si evaluarea pagubelor inregistrate, in concordanta cu
"metodologia de intocmire a planurilor de prevenire si combatere a
poluarilor accidentale la folosintele de apa".
l) Programul existent de prevenire si neutralizare a poluarilor
accidentale, dotari si eficienta.
Aceste date sunt prezentate succint, fiind preluate din documentatia de justificare
a instituirii regimului de supraveghere speciala.
3. Solutii de reabilitare sau crestere a eficientei instalatiilor de
epurare, reparatii, retehnologizari, completari pe fluxul de epurare), corelate
cu procesul tehnologic de fabricatie.
In studiu se vor prezenta:
a) masuri preliminare pentru imbunatatirea parametrilor de calitate a apei
pe fluxul de epurare existent, estimate in corelatie cu nivelul potentialului
economic propriu al poluatorului, ce isi are rolul pana la realizarea si
punerea in functiune a solutiei tehnologice de baza, numita solutie provizorie;
b) solutia de baza cu masuri si investitii de retehnologizare pentru
asigurarea incadrarii in standarde a calitatii apelor epurate, numita solutie
finala.
3.1 Masurile preliminare din cadrul solutiei provizorii se definesc prin:
a) interventii de completare si reparare sau inlocuire a unor parti a
echipamentului existent, atat in circuitul apei curate (potabila sau
industriala), cat si in cel de canalizare si la statia de epurare, in functie
de posibilitatile financiare ale agentului economic;
b) utilizarea de reactivi noi cu eficienta sporita;
c) propuneri pentru realizarea exploatarii corecte a instalatiilor;
d) propuneri de organizare, dotare si amplasare a unor instalatii in
vederea combaterii poluarilor accidentale.
3.2 Solutia de baza, finala, va contine:
a) propunerile privind imbunatatirile necesare in circuitul apei curate
(inlocuiri de conducte si echipamente inclusiv pe traseul de recirculare);
b) propuneri privind optimizarea epurarii prin completarea sau modificarea
fluxului de epurare, cu inlocuirea unor utilaje si dispozitive de conceptie
moderna si cu fiabilitate marita;
c) estimarea indicatorilor pentru apele uzate epurate, dupa aplicarea
solutiei propuse, care sa se incadreze in indicatorii reglementati;
d) propuneri de organizare, dotare si de amplasare a instalatiilor in
vederea combaterii efectelor accidentale.
3.3 Concluzii si recomandari
Acest capitol va contine evaluarile privind subcapitolele 3.1 si 3.2 si
estimarea indicatorilor apei uzate epurate in noua solutie.
4. Propuneri de program pentru realizarea masurilor preliminare si a
solutiei finale.
Aceste propuneri trebuie luate in considerare in "programul de
conformare".
Programul de actiuni pe etape va contine:
a) urmarirea realizarii masurilor preliminare;
b) urmarirea posibilitatilor de proiectare si executie pentru solutia
finala;
c) alte masuri si responsabilitati.
ANEXA 1 f)
REGIA AUTONOMA Se aproba,
"APELE ROMANE" Secretar de stat M.A.P.P.M.
CERERE
de incetare a regimului de supraveghere speciala
la utilizatorul de apa ............../
la folosinta de apa ........ din localitatea ........
judetul ...............
Urmare a solicitarii Comisiei de supraveghere speciala,
la propunerea filialei RAAR ........ si cu avizul Comitetului
de bazin ............ de incetare a regimului de supraveghere
speciala la folosinta de apa .................... ce apartine
utilizatorului de apa ......... din localitatea .............
jud. ............., justificata in procesul-verbal anexat, va
rugam sa aprobati
INCETAREA SUPRAVEGHERII SPECIALE
------------------------------------------------------------
din punct de vedere al gospodaririi cantitative si
calitative a apelor la utilizatorul de apa ................/
folosinta de apa................ jud. ............, incepand
cu data de ............... .
Director general, Director tehnic,
....................... .......................
De acord
Inspector de stat sef,
...........................