ORDIN Nr. 280
din 11 aprilie 2006
privind aprobarea Procedurii
de lucru in vederea constituirii, actualizarii si accesarii Registrului
electronic unic al serviciilor sociale
ACT EMIS DE:
MINISTERUL MUNCII, SOLIDARITATII SOCIALE SI FAMILIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 330 din 12 aprilie 2006
Având în vedere prevederile
art. 16 din Hotărârea Guvernului nr. 412/2005 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, cu
modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 11 din Normele
metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 68/2003
privind serviciile sociale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 539/2005
pentru aprobarea Nomenclatorului instituţiilor de asistenţă socială şi a
structurii orientative de personal, a Regulamentului-cadru de organizare şi
funcţionare a instituţiilor de asistenţă socială, precum şi a Normelor
metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 68/2003
privind serviciile sociale, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul muncii, solidarităţii sociale şi familiei emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Procedura de lucru în vederea
constituirii, actualizării şi accesării Registrului electronic unic al
serviciilor sociale înfiinţat la nivelul Ministerului Muncii, Solidarităţii
Sociale şi Familiei, denumit în continuare e-Registru.
Art. 2. - (1) In scopul realizării evidenţei
furnizorilor de servicii sociale şi a serviciilor acordate de aceştia, la nivelul
Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei este creată o aplicaţie
informatică ce poate fi accesată direct de pe pagina de Internet a Ministerului
Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, respectiv a Departamentului de
Asistenţă Socială şi Incluziune Socială.
(2) Aplicaţia informatică prevăzută la alin. (1) este
construită modular astfel:
a) modulul de administrare - oferă posibilitatea
administratorului să deţină o imagine completă asupra întregului proces de
colectare a datelor;
b) modulul de utilizare - oferă posibilitatea
utilizatorului de a accesa aplicaţia şi de a introduce informaţiile în baza de
date;
c) modulul de raportare - furnizează informaţiile şi
statisticile generale şi este accesibil tuturor celor interesaţi.
Art. 3. - (1) Registrul electronic are următoarele
câmpuri:
a) informaţii generale despre furnizor:
(i) denumirea furnizorului
(numele, codul fiscal, tipul organizaţiei);
(ii) actul de înfiinţare (tipul actului, data
constituirii, instituţia emitentă);
(iii) adresa furnizorului (strada, numărul,
localitatea, judeţul, codul poştal);
(iv) datele de contract (codul
fiscal, numărul de înregistrare, contul bancar, adresa băncii unde este înscris
contul);
(v) persoana de contact (numele, prenumele,
funcţia, telefonul, e-mail);
b) informaţii despre serviciile sociale oferite de
furnizor:
(i) criteriile de încadrare a
serviciilor sociale în diverse categorii (tipuri de beneficiari, situaţia în
care aceştia se află, tipuri de servicii acordate, forma de organizare şi locul
în care se acordă serviciile);
(ii) datele de identificare privind forma de organizare
şi locul unde se acordă serviciile sociale (strada, numărul, oraşul, judeţul,
codul poştal);
(iii) categoriile de personal implicate în acordarea
serviciilor sociale.
(2) Pentru facilitarea colectării şi accesării datelor
se codifică serviciile acordate; codurile şi criteriile prevăzute la alin. (1)
lit. b) pct. (i) sunt prevăzute în anexa la prezentul ordin.
Art. 4. - (1) In cadrul Direcţiei generale politici
asistenţă socială se nominalizează două persoane pentru administrarea
e-Registrului, denumite în continuare administratori
e-Registru.
(2) Atribuţiile administratorilor e-Registrului sunt:
a) monitorizarea şi evaluarea datelor introduse în
e-Registru;
b) asigurarea bunei funcţionări a aplicaţiei
informatice;
c) coordonarea activităţii de actualizare şi accesare
a e-Registrului;
d) acordarea avizului asupra realizării unor operaţii
ce revin direcţiilor de muncă, solidaritate socială şi familie judeţene,
respectiv a municipiului Bucureşti, denumite în continuare direcţii
teritoriale, cum ar fi ştergerea datelor, furnizarea informaţiilor şi
altele asemenea;
e) prelucrarea datelor din e-Registru şi întocmirea
de rapoarte în conformitate cu solicitările departamentului de specialitate;
f) colaborarea permanentă cu Direcţia strategie şi
sinteze din cadrul Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei
pentru funcţionarea e-Registrului din punct de vedere tehnic.
Art. 5. - (1) Pentru constituirea şi actualizarea bazei
de date a e-Registrului, directorul executiv al direcţiei teritoriale va
desemna prin decizie două persoane din cadrul secretariatului tehnic al
Comisiei de acreditare a furnizorilor de servicii sociale.
(2) Persoanele nominalizate, denumite în continuare responsabili
e-Registru, au următoarele atribuţii:
a) introducerea datelor referitoare
la furnizorii de servicii sociale şi serviciile acordate de aceştia în
conformitate cu aplicaţia informatică realizată la nivelul Ministerului Muncii,
Solidarităţii Sociale şi Familiei;
b) actualizarea şi modificarea datelor prevăzute la
lit. a);
c) notificarea solicitării de ştergere a datelor
referitoare la un anume furnizor sau serviciu social;
d) verificarea periodică a veridicităţii datelor
înscrise în e-Registru;
e) relaţionarea permanentă cu administratorul
e-Registrului de la nivelul Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi
Familiei;
f) păstrarea confidenţialităţii datelor introduse în
e-Registru.
Art. 6. - Pentru actualizarea/reactualizarea cu date a
e-Registrului, direcţiile teritoriale au următoarele atribuţii:
a) pun la dispoziţie
responsabililor e-Registrului un calculator cu conectare permanentă la
Internet;
b) creează o adresă de e-mail utilizată de cei doi
responsabili e-Registru pentru comunicarea permanentă cu administratorii
e-Registrului şi cu furnizorii de servicii sociale.
Art. 7. - Pentru accesarea şi constituirea bazei de
date a e-Registrului şi pentru asigurarea confidenţialităţii unor date
referitoare la furnizorii de servicii sociale şi la serviciile acordate de
aceştia, administratorii e-Registrului furnizează responsabililor e-Registrului
un nume de utilizator şi o parolă.
Art. 8. - (1) Datele de interes public referitoare la
furnizori şi la serviciile sociale acordate de aceştia sunt disponibile pe
pagina de Internet a Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei,
respectiv a Departamentului de asistenţă socială şi incluziune socială.
(2) Responsabilii e-Registrului au obligaţia de a
informa furnizorii de servicii sociale asupra datelor care sunt colectate în
vederea publicării acestora pe pagina de Internet menţionată la alin. (1),
precum şi de a solicita acordul acestora pentru publicare.
(3) In condiţiile în care furnizorii nu sunt de acord
cu publicarea datelor prelucrate de e-Registru, acestea se consemnează doar pe
suport hârtie şi se vor utiliza nepersonalizat pentru realizarea de rapoarte,
analize şi studii de specialitate.
Art. 9. - (1) Introducerea datelor de către
responsabilii e-Registrului se realizează doar pentru furnizorii de servicii
sociale acreditaţi.
(2) Pentru facilitarea realizării e-Registrului şi
pentru asigurarea corectitudinii datelor, secretariatul tehnic al Comisiei de
acreditare emite certificatul de acreditare numai după ce responsabilii
e-Registrului, în baza deciziei emise de Comisia de acreditare, au introdus
datele referitoare la furnizorii acreditaţi şi la serviciile acordate de
aceştia.
Art. 10. - (1) Alimentarea cu date a e-Registrului
reprezintă un proces continuu şi dinamic.
(2) Pentru realizarea unei
baze de date cu privire la furnizorii acreditaţi de servicii sociale şi la
serviciile acordate de aceştia, responsabilii e-Registrului colectează datele
disponibile şi le introduc în aplicaţia informatică până la sfârşitul
trimestrului III al anului 2006.
(3) Incepând cu trimestrul IV al
anului 2006, e-Registrul va fi alimentat cu date referitoare la furnizorii ce
vor fi acreditaţi după această dată, precum şi cu noi informaţii destinate
actualizării datelor existente.
Art. 11. - Direcţia generală politici asistenţă
socială, Direcţia generală economică şi financiară, Direcţia politici,
strategii, programe de incluziune socială, Direcţia management resurse umane,
Direcţia strategie şi sinteze şi direcţiile de muncă, solidaritate socială şi
familie judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, vor duce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Ministrul muncii, solidarităţii sociale şi familiei,
Gheorghe Barbu
ANEXA*)
BENEFICIARI
|
SITUAŢII
|
TIPURI DE SERVICII SOCIALE
|
FORMA DE ORGANIZARE ŞI LOCUL DE ACORDARE
|
B.1. Copii
B.1.1. 0-6 ani
B.1.2. 7-16 ani
B.1.3. 17-18 ani
B.2. Adulţi
B.2.1 Tineri 18-26
B.2.2 Adulţi
B.3. Bătrâni
B. 4. Familie
B. 5. Grupuri
B. 6. Comunităţi
|
S.1 Dependenţă datorată:
S. 1.1 Vârstă
S. 1.2 Handicap
S.1.3 Boală cronică
S.1.4 Boală incurabilă
S.2 Handicap
S.2.1 Mintal
S.2.2 Psihic
S.2.3 Senzorial: vizual, auditiv,
S.2.4 Fizic( somatic)
S.2.5 Neuromotor
S.2.6 Boli rare
S.2.7 HIV/SIDA
S.3 Izolare socială
S.4 Dependenţă de consum de substanţe de tip:
S.4.1 Droguri
S.4.2 Alcool
S.4.3 Alte substanţe toxice
S.5 Abuz (Violenţă) şi neglijare
S.5.1 Abuz fizic
S.5.2 Abuz psihic
S.5.3 Alte forme de violenţă şi abuz
S.5.4 Neglijare
S.6. Situaţie de dificultate în Familie
S.6.1 Risc de separare de părinţi
S.6.2 Separare de părinţi
S.6.3 Abandon
S.6.4 Situaţie conflictuală
S.6.5 Violenţă în familie
S.6.6 Altele
S.7 Sărăcie
|
T.1 Identificare şi evaluare
T.2 Informare în domeniu
T.3 Orientare
T.3.1 Profesională
T.3.2 Psihologică
T.3.3 Socială
T.4 Consiliere
T.4.1 Juridică
T.4.2 Psihologică
T.4.3 Socială
T.5 Mediere socială
T.5.1 Persoane
T.5.2 Familie
T.5.3 Grupuri
T.5.4 Comunitate
T.6 Sprijin
de urgenţă în vederea
reducerii efectelor situaţiilor de criză
T.7 Reintegrare
T.7.1 Familie
T.7.2 Comunitate
T.7.3 Profesională, pe piaţa muncii
T.8 Servicii de îngrijire
T.8.1 Servicii de bază pentru
activităţile
zilnice
T.8.2 Servicii de suport pentru
activităţile
instrumentale ale vieţii de zi cu zi
T.8.3 Servicii de reabilitare şi amenajare a mediului de viaţă
-ambientului
T.9 Servicii de îngrijire de natură medicală
T.10 Servicii de îngrijire paleativă
T.11 Servicii de recuperare şi
reabilitare
T. 11.1 Kinetoterapie
T. 11.2 Fizioterapie
T. 11.3 Ergoterapie sau terapie ocupaţională
|
L.1. Servicii publice specializate
L.2. Birouri particulare Autorizate
L.3 La domiciliu
L.4. Centre sociale
(denumite, sub categoria specifică, respectiv 4.1, 4.2, 4.3, în
conformitate cu Nomenclatorul Instituţiilor de
asistenţă socială)
L.4.1 Centre de zi, publice sau
private
L.4.2 Centre rezidenţiale,
publice sau private
L.4.3 Altele
L.5. Alte locaţii
L.5.1 Stradă
L.5.2 Penitenciare
L.5.3 Spitale şi centre medicale
L.5.4 Şcoli
L.5.5 Centre de recrutare
L.5.6 Altele
|
*) Anexa este reprodusă în facsimil.
|
S.7.1 Sărăcie extremă
S.7.2 Sărăcie
S.8 Exploatare
S.8.1 Trafic de persoane
S.8.2 Exploatare prin muncă
S.8.3 Exploatare sexuală
S.9 Discriminare
S.9.1 Etnică
S.9.2Degen
S.9.3 De orientare sexuală
S.9.4 Religioasă
S.9.5 De vârstă
S.9.6 Alte situaţii
S.10 Şomaj de lungă durată
S.11 Condiţii de muncă sub standardele legale
S.12 Lipsa unei locuinţe
S.13 Persoane care trăiesc în stradă
S.14 Delincventă
S.15 Urgenţă socială
S.16 Lipsa de acces la drepturile sociale
S.17 Imigrare
S.18 Repatriere
|
T. 11.4 Psihoterapie
T.11.5.Logopedie
T. 11.6 Hidroterapie
T. 11.7 Termo terapie
T. 11.8 Masaj
T. 11.9 Altele
T.12 Suport şi acompaniament T.13 Găzduire
T. 13.1 Găzduire pe timp de zi
T. 13.2 Găzduire pe timp de noapte
T. 13.3 Găzduire pe perioada determinată
T. 13.4 Găzduire pe perioadă nedeterminată
T. 14 Educaţie
T. 14.1 Educaţie socială
T. 14.2 Educaţie specială
T.15 Dinamizarea grupurilor şi
comunităţilor
T.16 Promovare si cooperare socială
T.17 Promovare relaţii sociale
(Socializare)
T. 17.1 Timp liber
T. 17.2 Activităţi socio-culturale
T.18 Servicii de asigurare a hranei şi
suplimentelor nutritive
( prepararea, servirea şi distribuirea hranei)
T.19 Alte servicii de suport pentru diferite situaţii de dificultate
|
|