ORDIN Nr. 2827
din 29 septembrie 2008
pentru aprobarea Procedurii
de atestare tehnico-profesionala a specialistilor in activitatea de inchidere
si reconstructie ecologica a minelor/carierelor
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 892 din 29 decembrie 2008
Având în vedere dispoziţiile
Legii minelor nr. 85/2003, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale
Hotărârii Guvernului nr. 1.208/2003 privind aprobarea Normelor pentru aplicarea
Legii minelor nr. 85/2003, cu modificările ulterioare,
în temeiul art. 11 din Hotărârea Guvernului nr.
386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei şi Finanţelor,
cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul economiei si finanţelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Procedura de atestare
tehnico-profesională a specialiştilor în activitatea de închidere şi
reconstrucţie ecologică a minelor/carierelor (proiectarea şi verificarea
planurilor de închidere a obiectivelor miniere şi a proiectelor tehnice de
execuţie a lucrărilor miniere, activitatea de execuţie a lucrărilor de
închidere de mine şi activitatea de asistenţă tehnică - dirigenţie de şantier
pentru lucrări de închidere a minelor), prevăzută în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Componenţa corpului de lectori, precum şi a
Comisiei de examinare va fi nominalizată prin decizie de directorul Unităţii de
management al proiectului din Ministerul Economiei şi Finanţelor.
Art. 3. - (1) Secretariatul Comisiei de atestare este
asigurat de Centrul de Pregătire pentru Personalul din Industrie Buşteni.
(2) Centrul de Pregătire pentru Personalul din
Industrie Buşteni are responsabilitatea de a organiza cursurile de atestare, în
conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 129/2000 privind formarea
profesională a adulţilor, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, şi de a emite atestatele profesionale.
Art. 4. - Valabilitatea atestatelor profesionale emise
de Centrul de Pregătire pentru Personalul din Industrie Buşteni este de 3 ani,
extinderea valabilităţii fiind posibilă prin cursuri de reinstruire.
Art. 5. - Eliberarea atestatului, conform prevederilor
art. 1, 3 şi 4, pentru persoanele fizice şi juridice din Uniunea Europeană care
pot proba cu certificate absolvirea unui program de formare profesională echivalent cu cel organizat la Centrul de
Pregătire pentru Personalul din Industrie Buşteni, se face imediat de către
Secretariatul Comisiei de atestare, în baza certificatelor menţionate anterior.
Art. 6. - Direcţia generală resurse minerale, prin
Societatea Comercială CONVERSMIN - S.A. Bucureşti, va solicita prin
documentaţiile de achiziţie publică a serviciilor şi lucrărilor de închidere a
minelor ca una dintre condiţiile de eligibilitate să fie materializată prin
personal de conducere/coordonare atestat în condiţiile prezentului ordin.
Art. 7. - Direcţia generală resurse minerale, Unitatea
de management al proiectului şi Centrul de Pregătire pentru Personalul din
Industrie Buşteni vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 8. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul ministrului de stat, ministrul economiei şi comerţului,
nr. 782/2004 pentru aprobarea Regulamentului privind procedura de atestare
tehnico-profesională a specialiştilor în activitatea de proiectare şi
verificare a planurilor de închidere a obiectivelor miniere şi a proiectelor
tehnice de execuţie a lucrărilor miniere, a specialiştilor în activitatea de
asistenţă tehnică - dirigenţie de şantier pentru lucrări miniere şi a
specialiştilor în activitatea de execuţie a lucrărilor miniere, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 56 din 18
ianuarie 2005.
Art. 9. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXĂ
PROCEDURĂ
de atestare tehnico-profesională a specialiştilor în
activitatea de închidere şi reconstrucţie ecologică a minelor/carierelor (proiectarea şi verificarea
planurilor de încetare a activităţii obiectivelor miniere şi a proiectelor
tehnice de execuţie a lucrărilor miniere, asistenţă tehnică - dirigenţie de şantier
pentru lucrări miniere şi activităţi de execuţie a lucrărilor miniere)
CAPITOLUL I
SECŢIUNEA 1
Prevederi generale
Art. 1. - (1) Prezenta procedură stabileşte metodologia
de atestare tehnico-profesională a specialiştilor în activitatea de închidere
şi reconstrucţie ecologică a minelor/carierelor (proiectarea şi verificarea
planurilor de încetare a activităţii obiectivelor miniere şi a proiectelor
tehnice de execuţie a lucrărilor miniere, asistenţă tehnică - dirigenţie de
şantier pentru lucrări miniere şi activităţi de execuţie a lucrărilor miniere).
(2) Activităţile prevăzute la alin. (1) se efectuează
de către specialişti, atestaţi tehnico-profesional de comisia nominalizată prin
decizie de către directorul Unităţii de management al proiectului din
Ministerul Economiei şi Finanţelor.
(3) Fac excepţie de la prevederile alin. (2) persoanele
fizice cetăţeni ai Uniunii Europene care pot proba absolvirea unui program de
formare profesională echivalent cu cel organizat la Centrul de Pregătire pentru
Personalul din Industrie Buşteni.
Art. 2. - Persoanele fizice care doresc să îşi
desfăşoare activitatea în domeniul lucrărilor de închidere a minelor pe
teritoriul României sunt obligate să fie atestate tehnico-profesional
în conformitate cu prevederile prezentei proceduri.
Art. 3. - Prezenta procedură stabileşte modalităţile,
tehnicile şi domeniile de atestare, precum şi condiţiile de participare la
examenele de atestare a specialiştilor care îşi desfăşoară activitatea în
domeniul lucrărilor de închidere şi reconstrucţie ecologică a minelor/carierelor,
în calitate de proiectanţi, diriginţi de şantier şi executanţi ai lucrărilor de
închidere a minelor, cu excepţia persoanelor prevăzute la art. 1 alin. (3).
SECŢIUNEA a 2-a
Termenii utilizaţi
Art. 4. -In contextul prezentei proceduri, termenii
referitori la activitatea procedurală sunt definiţi după cum urmează:
a) lucrări miniere - lucrări de proiectare, conservare, închidere, ecologizare şi
monitorizare postînchidere a obiectivelor miniere;
b) proiectant - persoana
juridică responsabilă, în condiţiile legii, cu activitatea de proiectare şi
verificare a soluţiilor tehnice de execuţie a lucrărilor miniere, în
conformitate cu exigenţele cuprinse în prevederile legale, care îndeplineşte
următoarele atribuţii:
1. elaborează conţinutul planului de încetare a
activităţii obiectivelor miniere şi al documentaţiilor aferente;
2. elaborează proiectul tehnic de închidere a
obiectivelor miniere şi al documentaţiilor aferente;
3. verifică respectarea conţinutului documentaţiei, pe
faze de proiectare;
4. asigură încadrarea soluţiilor tehnico-economice
prevăzute în documentaţii în prevederile legale, inclusiv în normele PSI şi de
sănătate şi securitate în muncă;
5. asigură respectarea prevederilor legale cu privire
la sistematizare şi urbanism;
6. răspunde de conformitatea documentaţiei de execuţie
a lucrărilor miniere cu reglementările legale şi tehnice specifice;
c) responsabil cu execuţia
lucrărilor miniere - persoana juridică responsabilă, în condiţiile legii, cu implementarea
sistemului de calitate în realizarea lucrărilor miniere, având disponibilităţi
de personal calificat şi de echipamente specifice, care să dea garanţia
respectării exigenţelor de calitate stabilite în prevederile legale şi în
documentaţia aferentă executării lucrărilor miniere, verificată şi aprobată;
d) diriginte de şantier
pentru lucrări miniere - persoana juridică
însărcinată de către investitor cu verificarea calităţii/cantităţii
materialelor şi produselor puse în operă şi/sau cu verificarea execuţiei
corecte a lucrărilor miniere;
e) diriginte de şantier
rezident- persoana fizică însărcinată de către
firma de dirigenţie să asigure verificarea permanentă în şantier pe durata
desfăşurării lucrărilor;
f) diriginte de şantier
coordonator - persoana fizică însărcinată de către
firma de dirigenţie să asigure coordonarea între mai multe şantiere, în cazul
proiectelor complexe;
g) procedură - mod specific de a efectua o activitate;
h) verificare - confirmarea
prin examinare şi prezentare de probe obiective a faptului că cerinţele
specifice de calitate a lucrărilor miniere au fost satisfăcute.
CAPITOLUL II
Cadrul legal
Art. 5. - La baza prevederilor prezentei proceduri au
stat următoarele acte normative:
- Legea minelor nr. 85/2003, cu modificările şi
completările ulterioare;
- Hotărârea Guvernului nr. 1.208/2003 privind aprobarea
Normelor pentru aplicarea Legii minelor nr. 85/2003, cu modificările şi
completările ulterioare;
- Ordinul ministrului industriei
şi resurselor nr. 273/2001 pentru aprobarea Manualului de închidere a minelor;
- Ordinul ministrului economiei şi comerţului nr.
172/2003 privind aprobarea formei contractului de execuţie de lucrări de
închidere a minelor şi refacere a mediului/conservare;
- Ordinul ministrului economiei şi finanţelor, al
ministrului transporturilor şi al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice
şi locuinţelor nr. 915/465/415/2008 pentru aprobarea condiţiilor contractuale
generale şi speciale la încheierea contractelor de lucrări.
CAPITOLUL III
Obiectivele atestării tehnico-profesionale a specialiştilor în activitatea de închidere şi
reconstrucţie ecologică a minelor/carierelor
Art. 6. - (1) Obiectivele principale urmărite prin
atestarea specialiştilor în activitatea de închidere şi reconstrucţie ecologică
a minelor (proiectarea şi verificarea planurilor de încetare a activităţii
obiectivelor miniere şi a proiectelor tehnice de execuţie a lucrărilor miniere,
asistenţă tehnică - dirigenţie de şantier pentru lucrări miniere şi activităţi
de execuţie a lucrărilor miniere), denumiţi în continuare specialişti, sunt:
a) creşterea nivelului calitativ al lucrărilor;
b) folosirea corectă a resurselor bugetare alocate
lucrărilor de închidere a minelor/carierelor şi de refacere a mediului;
c) aplicarea celor mai bune practici internaţionale în
domeniul conservării şi închiderii minelor/carierelor la proiectarea şi
execuţia lucrărilor fizice;
d) asigurarea respectării normativelor tehnice şi a
prevederilor legale în proiectare, încredinţarea contractelor şi execuţia
lucrărilor miniere;
e) garanţia că închiderea şi reconstrucţia ecologică
respectă principiul dezvoltării durabile.
(2) Aplicarea prezentei proceduri are drept scop
realizarea, în mod unitar şi în conformitate cu prevederile legale, a
activităţilor specialiştilor pentru lucrările de închidere şi reconstrucţie
ecologică a minelor/carierelor.
Art. 7. - (1) Atestarea tehnico-profesională a
specialiştilor prevăzuţi la art. 6 alin. (2) de către comisia numită prin ordin
al ministrului economiei şi finanţelor nu conduce la transferul de
responsabilităţi de la persoana autorizată la organul de autorizare şi nici nu
îi exonerează pe aceştia de obligaţiile ce le revin.
(2) Autorizarea tehnico-profesională a specialiştilor
prevăzuţi la art. 6 alin. (2) nu acoperă şi autorizările necesare legiferate
pentru activităţile specifice în domeniile reglementate de alte acte normative
în vigoare şi a căror respectare este obligatorie.
CAPITOLUL IV
Domeniul de aplicare
Art. 8. - (1) Prezenta
procedură se aplică pentru atestarea persoanelor fizice care solicită aceasta,
ca specialişti în domeniul închiderii şi reconstrucţiei ecologice a
minelor/carierelor (proiectarea şi execuţia lucrărilor miniere şi asistenţa
tehnică pentru monitorizarea în timpul execuţiei lucrărilor şi monitorizarea
postînchidere).
(2) Atestarea recunoaşte capacitatea tehnică şi
experienţa profesională a specialiştilor în vederea exercitării unor funcţii în
domeniul închiderii şi reconstrucţiei ecologice a minelor/carierelor.
Art. 9. -Atestarea specialiştilor care exercită funcţii
conform art. 7 este obligatorie.
CAPITOLUL V
Domenii de autorizare
Art. 10. - Domeniile din activitatea de conservare,
închidere, ecologizare şi monitorizare postînchidere a obiectivelor miniere
pentru care se atestă specialişti pentru proiectarea, execuţia şi urmărirea
realizării lucrărilor sunt următoarele:
Nr. crt.
|
Clasificare CAEN
|
Domeniul de atestare
|
Direcţia de specialitate
din Ministerul Economiei
şi Finanţelor
|
Secţiunea/ Subsecţiunea
|
Grupa
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
1.
|
F/45
|
4511
|
Demolarea construcţiilor, terasamente şi organizare de şantier
|
Direcţia generală resurse minerale (DGRM)
|
2.
|
KA/74
|
7420
|
Activităţi de arhitectură, inginerie şi servicii de consultanţă
tehnică legată de aceasta
|
DGRM
|
3.
|
O/90
|
9001
|
Colectarea şi tratarea apelor uzate
|
DGRM
|
4.
|
G/51
|
5157
|
Comerţ cu ridicata al deşeurilor şi resturilor
|
DGRM
|
Art. 11. - (1) Un specialist poate fi atestat, la
cererea sa, în unul sau mai multe dintre domeniile prevăzute la art. 10.
(2) Pot fi atestaţi, la cerere,
numai absolvenţii de studii superioare tehnice de lungă sau scurtă durată, cu
diplomă de licenţă sau echivalent.
Art. 12. - Domeniile de activitate cuprinse la art. 10
sunt în conformitate cu Clasificarea activităţilor din economia naţională -
CAEN, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 656/1997, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 301 şi 301 bis din 5 noiembrie 1997, actualizată prin Ordinul
preşedintelui Institutului Naţional de Statistică nr. 337/2007, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 293 din 3 mai 2007.
CAPITOLUL VI
Procedura atestării
Art. 13. -Atestarea tehnico-profesională a
specialiştilor se realizează de către Comisia de examinare, numită prin decizie
a directorului Unităţii de management al proiectului din Ministerul Economiei
şi Finanţelor.
Art. 14. - (1) Comisia de examinare în vederea
atestării, numită prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor, va avea în
componenţă un număr de 7 membri:
1. preşedinte - directorul Unităţii de management al
proiectului - Ministerul Economiei şi Finanţelor;
2. membru - reprezentant al Direcţiei generale resurse
minerale - Ministerul Economiei şi Finanţelor;
3. membru - reprezentant al Direcţiei generale resurse
minerale - Ministerul Economiei şi Finanţelor;
4. membru - reprezentant al Şcolii de Finanţe Publice
şi Vamă - Ministerul Economiei şi Finanţelor;
5. membru - specialist financiar din cadrul Unităţii de
management al proiectului - Ministerul Economiei şi Finanţelor;
6. membru - specialist tehnic
din cadrul Unităţii de management al Proiectului - Ministerul Economiei şi
Finanţelor;
7. membru - reprezentant al Direcţiei generale juridice
- Ministerul Economiei şi Finanţelor.
(2) In termen de 10 zile de la intrarea în vigoare a prezentei proceduri se înfiinţează, prin ordin al ministrului
economiei şi finanţelor, Comisia de examinare.
(3) Componenţa Comisiei de examinare se poate
modifica/completa, după caz, în baza unei motivaţii justificate, prin ordin al
ministrului economiei şi finanţelor.
Art. 15. - Pentru atestarea tehnico-profesională a
specialiştilor, persoanele fizice interesate trebuie să îndeplinească cumulativ
următoarele condiţii:
1. să aibă studii superioare tehnice de lungă sau
scurtă durată în domeniul în care se solicită atestarea;
2. să aibă vechimea în activitatea de specializare
(minieră, construcţii industriale, protecţia mediului, geologie/hidrogeologie
etc.) de minimum un an;
3. să se înscrie şi să frecventeze cursurile de
atestare tehnico-profesională a specialiştilor în activitatea de închidere şi
ecologizare a obiectivelor miniere, organizate de Ministerul Economiei şi
Finanţelor prin Centrul de Pregătire pentru Personalul din Industrie Buşteni;
4. să susţină şi să promoveze examenul scris şi oral în
faţa Comisiei de atestare numite prin ordin al ministrului economiei şi
finanţelor;
5. să obţină la examen media notelor minimum 7 (şapte).
Art. 16. - (1) Inscrierea la examenul de atestare şi susţinerea examenului în faţa Comisiei de
atestare sunt gratuite.
(2) Celelalte cheltuieli legate
de derularea procesului de instruire, în vederea însuşirii cunoştinţelor
teoretice şi practice, conform programei de specialitate aprobate, se suportă
de partea interesată.
Art. 17. - Direcţia generală resurse minerale din cadrul
Ministerului Economiei şi Finanţelor, prin Unitatea de management al
proiectului, are obligaţia:
a) să facă propuneri de specialitate pentru întocmirea
programei de pregătire a personalului propus pentru autorizare;
b) să reactualizeze şi să promoveze spre aprobare, ori
de câte ori este nevoie, programa de pregătire a personalului propus spre
atestare.
Art. 18. - (1) In temeiul ordinului ministrului
economiei şi finanţelor de aprobare a programei de pregătire a candidaţilor
pentru atestare tehnico-profesională a specialiştilor şi de numire a Comisiei
de atestare, Centrul de Pregătire pentru Personalul din Industrie Buşteni
organizează activităţile aferente pregătirii profesionale şi desfăşurării
examenelor de atestare tehnico-profesională a specialiştilor.
(2) Activitatea de secretariat privind procedura de
atestare tehnico-profesională a specialiştilor în activitatea de închidere şi
reconstrucţie ecologică a obiectivelor miniere va fi asigurată de Centrul de
Pregătire pentru Personalul din Industrie Buşteni.
(3) Atribuţiile secretariatului sunt următoarele:
- primeşte şi înregistrează cererile de înscriere la
cursul de atestare tehnico-profesională;
- primeşte şi verifică dosarele solicitanţilor;
- comunică persoanelor care au depus cereri şi dosare
pentru înscriere dacă în urma verificării au fost admise sau respinse;
- primeşte şi înregistrează cererile de eliberare a
atestatelor tehnico-profesionale;
- după admiterea la curs, asigură fiecărui cursant
suportul de curs, conform programei aprobate.
CAPITOLUL VII
Documentele solicitate în vederea atestării
Art. 19. - (1) Inscrierea la cursul pentru atestarea
tehnico-profesională a specialiştilor se face pe baza:
a) cererii, conform modelului prezentat în anexa nr.
1, care face parte integrantă din prezenta procedură;
b) dosarului candidatului, care conţine obligatoriu
următoarele documente:
1. Curriculum vitae, conform modelului comun european
aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.021/2004 pentru aprobarea modelului
comun european de Curriculum vitae, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 633 din 13 iulie 2004;
2. diploma de absolvire a instituţiei de învăţământ
superior sau, după caz, de licenţă, în copie legalizată;
3. copie de pe carnetul de muncă;
4. 3fotografii 3x4 cm;
5. memoriu de activitate,
conform modelului prezentat în aneza nr. 6, care face parte integrantă din
prezenta procedură.
(2) Dosarul se depune la Centrul de Pregătire pentru
Personalul din Industrie Buşteni, care analizează şi comunică în termen de 15
zile solicitantului:
a) dacă dosarul este acceptat;
b) dacă documentele sunt complete;
c) domeniul (după caz, domeniile) pentru care este
admis să participe la procedura de atestare.
(3) Dosarele care nu corespund se restituie
solicitanţilor, la cerere.
Art. 20. -Inscrierea la
cursurile de atestare se face numai pentru persoanele al căror dosar este
complet, în conformitate cu prevederile art. 19.
Art. 21. - Emiterea atestatului pentru persoanele care
au absolvit cursul se face la cererea acestora.
CAPITOLUL VIII
Desfăşurarea examenului de atestare
Art. 22. - Examenul de atestare tehnico-profesională se
desfăşoară după absolvirea cursului de pregătire, conform programei specifice
fiecărei categorii de specialişti, şi constă în două probe: scris şi oral.
Art. 23. - Examenul este
precedat de o dezbatere organizată de membrii comisiei în vederea clarificării
tuturor problemelor ridicate de cursanţi.
Art. 24. - (1) Se consideră atestaţi candidaţii care au
obţinut la examen media notelor minimum 7.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1),
lectorii care asigură instruirea prin predarea cursului de instruire şi
consultanţă „Reglementări şi proceduri specifice de conservare, închidere şi
ecologizare a minelor" şi membrii Comisiei de examinare, la absolvirea
cursului, se consideră atestaţi şi li se eliberează certificate de atestare.
(3) Eliberarea certificatului de atestare pentru
persoanele menţionate la alin. (2) se face la cererea celor interesaţi, după
depunerea dosarului cuprinzând documentele prevăzute la art. 19 alin. (1)lit.
b) pct. 1,2 şi 4.
Art. 25. - (1) Rezultatul obţinut la examenul de
atestare se comunică oficial de către Secretariatul Centrului de Pregătire
pentru Personalul din Industrie Buşteni, în termen de maximum 15 zile de la susţinerea
examenului de către candidaţi. Certificatul de atestare se eliberează personal
candidaţilor de către Centrul de Pregătire pentru Personalul din Industrie
Buşteni.
(2) Modelul certificatului de atestare este prevăzut în
anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezenta procedură.
(3) Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin
Secretariatul Centrului de Pregătire pentru Personalul din Industrie Buşteni şi
în temeiul procesului-verbal de examinare, al cărui model este prezentat în
anexa nr. 3, care face parte integrantă din prezenta procedură, eliberează
certificatele de atestare emise şi le înregistrează în Registrul de eliberare a
certificatelor de atestare.
Art. 26. - (1) Evidenţa certificatelor de atestare, pe
categorii de specialişti, de domenii de activitate, precum şi a eventualelor
sancţiuni se ţine într-un registru de evidenţă la Centrul de Pregătire pentru
Personalul din Industrie Buşteni.
(2) Lista specialiştilor atestaţi, precum şi lista
celor cu atestare anulată sau suspendată temporar se vor publica pe site-ul www.minind.ro.
Art. 27. - Certificatul de atestare are un termen de
valabilitate de 3 ani.
CAPITOLUL IX
Drepturile şi obligaţiile titularilor de certificate
de atestare
A. In domeniul proiectării
Art. 28. - Proiectarea şi verificarea
conţinutului planurilor de încetare a activităţii obiectivelor miniere şi al
proiectelor tehnice de execuţie a lucrărilor miniere se fac pentru cerinţele
stabilite în Ordinul ministrului industriei şi resurselor nr. 273/2001 şi în
Ordinul ministrului economiei şi comerţului nr. 172/2003.
Art. 29. - (1) Sunt supuse verificării următoarele
documente:
a) documentaţia tehnică de proiectare necesară pentru
obţinerea autorizaţiei de construire-demolare şi a avizelor prevăzute la art.
14 din anexa la Ordinul ministrului industriei şi resurselor nr. 273/2003;
b) documentaţiile tehnice şi detaliile de realizare a
lucrărilor miniere sub formă de planşe, breviare de calcul, caiete de sarcini,
necesare pentru constatarea cerinţelor impuse de lege.
(2) Persoana atestată verifică orice alte modificări
sau completări ale planului de încetare a activităţii şi ale proiectelor
tehnice de execuţie a lucrărilor miniere, survenite pe durata execuţiei
lucrărilor miniere.
(3) Persoana atestată efectuează verificări numai pentru
domeniile în care a fost atestată.
Art. 30. - Persoana atestată are obligaţia ca în cadrul
verificărilor pe care le efectuează să urmărească:
a) condiţiile specifice de pe amplasamentul lucrărilor
miniere din punct de vedere calitativ şi cantitativ;
b) modul de respectare a reglementărilor tehnice în
vigoare, referitor la cerinţele legale privind planul de încetare a activităţii
şi proiectele tehnice de execuţie a lucrărilor miniere.
Art. 31. - Persoana atestată semnează şi ştampilează
piesele scrise şi desenate numai în condiţiile în care documentaţia transmisă
de proiectant este corespunzătoare din punctul de vedere al cerinţelor
stabilite prin prevederile legale.
Art. 32. - Pentru încadrarea într-o formă unitară,
ştampila este confecţionată conform detaliilor prevăzute în anexa nr. 4, care
face parte integrantă din prezenta procedură.
Art. 33. - Persoana atestată întocmeşte şi ţine la zi
un registru de evidenţă a proiectelor verificate.
Art. 34. - Persoana atestată nu poate verifica, semna
şi ştampila, în această calitate, proiectele întocmite de ea sau la a căror
elaborare a participat.
Art. 35. - Eventualele litigii dintre proiectantul
verificator şi proiectant pot fi rezolvate de către un expert tehnic atestat,
angajat de investitor. Decizia expertului este obligatorie pentru ambele părţi,
iar răspunderea pentru soluţiile date îi revine acestuia.
B. In domeniul
execuţiei lucrărilor de închidere şi ecologizare a minelor
Art. 36. -Asigurarea calităţii execuţiei lucrărilor
miniere se face în mod diferenţiat în funcţie de domeniile de activitate
prevăzute la art. 10, printr-un sistem propriu de calitate, conform
reglementărilor legale în vigoare.
Art. 37. - Persoana atestată are în principal
drepturile şi obligaţiile prevăzute în Ordinul ministrului economiei şi
comerţului nr. 172/2003, precum şi alte drepturi şi obligaţii specifice, aşa
cum sunt precizate în contractul de execuţie a lucrărilor miniere.
C. In domeniul
dirigenţiei de şantier
Art. 38. - (1) Persoana atestată are dreptul să ocupe o
funcţie de diriginte de şantier pentru asigurarea asistenţei tehnice pe durata
execuţiei lucrărilor de închidere şi reconstrucţie ecologică a minei/carierei.
(2) Diriginţii de şantier răspund faţă de
investitor/beneficiar, conform legii, pentru verificarea realizării corecte a
obligaţiei de a urmări realizarea prevederilor din contract privind execuţia
lucrărilor de închidere şi reconstrucţie ecologică a minei/carierei şi au în
principal drepturile şi obligaţiile prevăzute în Ordinul ministrului economiei şi comerţului nr.
172/2003, precum şi alte drepturi şi obligaţii specifice, aşa cum sunt
precizate în contractul de asistenţă tehnică pe durata execuţiei lucrărilor.
Art. 39. - Dacă persoana atestată, în mod justificat,
ajunge la concluzia că se impune luarea de măsuri imediate pentru prevenirea
producerii de accidente cu urmări grave - victime omeneşti sau pagube materiale
-, le aduce la cunoştinţă, în scris, investitorilor sau beneficiarilor
lucrărilor şi, după caz, investitorului, care sunt obligaţi să le pună în
aplicare.
CAPITOLUL X
Dispoziţii finale
Art. 40. - (1) Certificatul unui specialist atestat
poate fi suspendat pe o perioadă de 6 luni sau anulat prin ordin al ministrului
economiei şi finanţelor.
(2) Comisia de atestare decide suspendarea sau anularea temporară a certificatului de atestare
tehnico-profesională, în baza unui raport de constatare, întocmit de Direcţia
generală resurse minerale, ca urmare a unor sesizări din partea unor organe cu
atribuţii de control stabilite prin lege.
Art. 41. - (1) Pe durata suspendării certificatului de
atestare, persoana fizică nu mai poate îndeplini activităţile pentru care a
fost atestată.
(2) Suspendarea certificatului de atestare se anulează
de către emitent la propunerea Comisiei de atestare, în baza următoarelor
documente:
a) cerere întocmită de persoana căreia i s-a suspendat
certificatul de atestare;
b) actul organului administrativ de control care a
întocmit procesul-verbal de constatare a abaterilor, prin care se certifică
îndeplinirea măsurilor înscrise în procesul-verbal de
constatare.
Art. 42. - (1) Anularea certificatului de atestare se
face atunci când se produc accidente tehnice la lucrările miniere:
- în cazul antreprenorului, pentru nerespectarea
soluţiilor din proiectul tehnic de execuţie;
- în cazul dirigintelui de şantier, pentru neurmărirea
modului de respectare a soluţiilor tehnice din perimetrul tehnic de execuţie;
- în cazul proiectanţilor, pentru soluţiile tehnice
dovedite neviabile la punerea în operă.
(2) Certificatul de atestare,
ştampila şi legitimaţia, prezentate în anexele nr. 4 şi 5, care fac parte
integrantă din prezenta procedură, se vor depune de către titular la
Secretariatul Comisiei de atestare, pe bază de proces-verbal, în termen de 72
de ore de la data primirii ordinului ministrului economiei şi finanţelor pentru
anularea certificatului de atestare.
Art. 43. - (1) In cazul în care abaterile pentru care
s-a suspendat sau s-a anulat certificatul de atestare constituie contravenţie
sau infracţiune privind calitatea lucrărilor miniere, în afara sancţiunilor
menţionate mai sus se vor aplica şi sancţiunile prevăzute de legea penală.
(2) Persoana căreia i s-a anulat certificatul de
atestare tehnico-profesională nu se mai poate prezenta la Comisia de atestare
pentru obţinerea unui nou certificat de atestare.
Art. 44. - (1) Contestaţia la decizia de suspendare sau
de anulare a certificatului de atestare se depune de către persoana în cauză la
Ministerul Economiei şi Finanţelor - Secretariatului Comisiei de examinare, în
termen de 15 zile de la data luării la cunoştinţă de raportul în scris al
organelor de control.
(2) In cazul în care contestaţia nu este fondată,
cheltuielile generate de rezolvarea acesteia se suportă de către persoana care
a făcut contestaţia.
(3) Soluţionarea contestaţiei se face de către
Ministerul Economiei şi Finanţelor prin Comisia de examinare. Decizia este
definitivă şi poate fi atacată în justiţie.
ANEXA Nr. 1 la procedură
Domnule director,
Subsemnatul ..........................................................................,
de profesie......................................................., domiciliat
în.............................................................................................................................................................,
posesor al buletinului/cărţii de identitate
seria............nr......................, cod numeric
personal....................................................., în conformitate cu prevederile Procedurii
de atestare tehnico-profesională a specialiştilor în activitatea de închidere
şi reconstrucţie ecologică a minelor/carierelor, solicit înscrierea la examenul
de atestare pentru .................................................... în domeniul ....................................................................................................................
Anexez la prezenta dosarul aferent candidatului la
atestare, care conţine următoarele documente:
• Curriculum vitae;
• diploma de absolvire (copie);
• memoriu de activitate profesională;
• copie de pe carnetul de muncă;
• 3 fotografii 3 x 4 cm;
• memoriu de activitate.
Data.......................................................
Semnătura,
..............................................................
Domnului director al Centrului
de Pregătire pentru Personalul din Industrie Buşteni
ANEXA Nr. 2 la procedură
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANŢELOR
|
|
Fotografie 3x4
|
CERTIFICAT DE ATESTARE
Seria A nr........din..........
|
M I N
I
S
T E R U
L
E C O N O M
I
E
I
S
I
F
I
N A
N
T E
L O R
|
Se atestă domnul
(doamna).........................................................................................................
născut(ă)în anul............, luna................,
ziua.........., în localitatea ........................................................,
judeţul
(sectorul).........................................,
tara.................................., de profesie..........................., domiciliat(ă)în
localitatea.......................................................,
str..........................................nr..........,
bl......., sc........, ap........, judeţul
(sectorul).............................................., să desfăşoare
activitatea de
SPECIALIST ACTIVITĂŢI ÎNCHIDERI DE
MINE
pentru lucrări miniere:
....................................
....................................
.......................................
Atestarea se acordă în concordanţă
cu prevederile Legii minelor nr. 85/2003, cu modificările ulterioare, ale
Hotărârii Guvernului nr. 1.208/2003 privind aprobarea Normelor pentru
aplicarea Legii minelor nr. 85/2003, cu modificările ulterioare, şi ale
Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr. 2.827/2008 pentru aprobarea
Procedurii de atestare tehnico-profesională a specialiştilor în activitatea
de închidere şi reconstrucţie ecologică a minelor/carierelor (proiectarea şi
verificarea planurilor de încetare a activităţii obiectivelor miniere şi a
proiectelor tehnice de execuţie a lucrărilor miniere, asistenţă tehnică -
dirigenţie de şantier pentru lucrări miniere şi activităţi de execuţie a
lucrărilor miniere), ca urmare a îndeplinirii condiţiilor de atestare, şi dă
dreptul de exercitare a activităţii pentru care s-a eliberat prezentul
certificat, cu respectarea prevederilor legale.
Valabil până la data de...........................
Secretar general,
..............................................................
Directorul general al Centrului de Pregătire pentru
Personalul din Industrie Buşteni,
..............................................................
(Notă - pe hârtie fond albastru-deschis)
|
ANEXA Nr. 3 la procedură
PROCES-VERBAL DE EXAMINARE
pentru atestarea tehnico-profesională
a...........................................
din data de.................................
Comisia de atestare, numită prin Ordinul ministrului
economiei şi finanţelor nr................, având următoarea componenţă:
1.................................................................
preşedinte;
2.................................................................
membru;
3.................................................................
membru;
4.................................................................
membru;
5.................................................................
membru;
6.................................................................
membru;
7.................................................................
membru,
a supus examinării candidaţii înscrişi pentru atestarea
tehnico-profesională în domeniul ................................................ pentru titlul de................................................................................
Examinarea din data
de.....................................s-a desfăşurat
în...................................................................................... şi a constat în următoarele probe:
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
Candidaţii înscrişi la examenul de atestare în domeniul
...................................................................................................
pentru funcţia
de.................................................au obţinut următoarele
rezultate:
Nr. crt.
|
Numele şi prenumele candidaţilor
|
Titlul pentru care au fost examinaţi
|
Media la examen
|
Observaţii
|
Proba scrisă
|
Proba orală
|
Media
|
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
In urma rezultatelor obţinute la examen, următorii
specialişti sunt declaraţi atestaţi de către comisie:
Nr. crt.
|
Numele şi prenumele specialiştilor
atestaţi
|
Titlul pentru care au fost examinaţi
|
Media la examen
|
Observaţii
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
|
|
|
|
|
In conformitate cu prevederile procedurii de atestare
aprobate prin Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 2.827/2008, nu au
obţinut atestarea următorii candidaţi:
Nr. crt.
|
Numele
şi prenumele candidaţilor care nu au obţinut atestarea
|
Titlul pentru care s-au înscris la
examen
|
Motivul pentru care nu au fost
atestaţi
|
Observaţii
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
|
|
|
|
|
Data........................
Comisia de atestare,
..............................
ANEXA Nr. 4*) la
procedură
FORMA ŞI DIMENSIUNILE ŞTAMPILELOR
aferente specialiştilor atestaţi tehnico-profesional
Ştampila specialiştilor atestaţi tehnico-profesional
care desfăşoară activitatea de închidere şi reconstrucţie ecologică a
minelor/carierelor
*) Modelul ştampilei este reprodus în facsimil.
ANEXA Nr. 5*) la procedură
FORMA ŞI CONŢINUTUL LEGITIMAŢIILOR
aferente specialiştilor atestaţi tehnico-profesional
Legitimaţia are copertă pânzată, culoare închisă,
lungime de 90 mm, lăţime de 60 mm, serie, număr şi domeniul din certificatul de
atestare.
Forma şi conţinutul legitimaţiei aferente
specialiştilor pentru lucrări de închidere şi reconstrucţie ecologică a
minelor/carierelor, atestaţi tehnico-profesional
*) Modelul legitimaţiei este
reprodus în facsimil.
ANEXA Nr. 6 la procedură
MEMORIU DE ACTIVITATE
Numele............................................................
Prenumele........................................................
Data naşterii.....................................................
I. Studii superioare
Facultatea........................................................
Specialitatea....................................................
Data
absolvirii..................................................
II. Activitatea
profesională
A. Locuri de muncă şi funcţii
deţinute
Nr. crt.
|
Unitatea (instituţia)
|
Anul
|
Funcţia
|
Descrierea sumară a atribuţiilor de
serviciu
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
|
|
|
|
|
B. Lucrări
elaborate/executate
Nr. crt.
|
Denumirea lucrării
|
Anul, luna
|
Beneficiarul
|
Precizarea principalelor caracteristici tehnico-economice ale lucrării
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
|
|
|
|
|
III. Activitatea
ştiinţifică
a) lucrări publicate (titlul lucrării, editura, anul);
b) activităţi didactice în învăţământul superior
(instituţia de învăţământ superior, facultatea, catedra, disciplina, funcţia
didactică);
c) doctorat (data înmatriculării ca doctorand, teza de
doctorat, data susţinerii).
Semnătura,
.............................................