ORDIN Nr. 284
din 22 iunie 2009
pentru aprobarea
Metodologiei de acordare a subventiilor de la bugetul de stat, prin bugetul
Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap, pentru organizatiile
prevazute la art. 98 din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea
drepturilor persoanelor cu handicap
ACT EMIS DE:
AUTORITATEA NATIONALA PENTRU PERSOANELE CU HANDICAP
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 464 din 6 iulie 2009
Având în vedere prevederile art. 98 din Legea nr.
448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, coroborate cu
prevederile art. 54 din Hotărârea Guvernului nr. 268/2007 pentru aprobarea
Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 448/2006 privind
protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap,
în temeiul prevederilor art. 5 alin. (4) din Ordonanţa
Guvernului nr. 14/2003 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea
Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr.239/2003, cu modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Persoanele
cu Handicap emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Metodologia de acordare a
subvenţiilor de la bugetul de stat, prin bugetul Autorităţii Naţionale pentru
Persoanele cu Handicap, pentru organizaţiile prevăzute la art. 98 din Legea nr.
448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap,
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Direcţiile de specialitate din cadrul
Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap vor duce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu
Handicap,
Doina Micşunica Dreţcanu
ANEXA
METODOLOGIE
de acordare a subvenţiilor de la bugetul de stat,
prin bugetul Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, pentru organizaţiile prevăzute la art. 98 din Legea nr.
448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu
handicap
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezenta metodologie stabileşte
modalitatea de acordare a subvenţiilor de la bugetul de stat, prin bugetul
Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, denumită în continuare Autoritate,
următoarelor organizaţii neguvernamentale, denumite în continuare organizaţii:
Asociaţia Nevăzătorilor din România, Asociaţia Invalizilor de Război
Nevăzători din România, Asociaţia Naţională a Surzilor din România, Liga
Naţională a Organizaţiilor cu Personal Handicapat din Cooperaţia
Meşteşugărească, Consiliul Naţional al Dizabilităţii din România.
(2) Subvenţiile se acordă exclusiv în completarea
veniturilor proprii ale organizaţiilor respective.
Art. 2. - Sumele provenite din subvenţii de la bugetul
de stat se utilizează pentru următoarele cheltuieli:
a) cheltuieli de administrare, respectiv cheltuieli de
personal şi de întreţinere, cu excepţia chiriilor;
b) cheltuieli pentru activităţi specifice de interes
general ale organizaţiei.
Art. 3. - (1) In vederea obţinerii subvenţiilor,
organizaţiile depun la registratura Autorităţii, în fiecare an, după aprobarea
bugetului acesteia, un dosar care cuprinde, obligatoriu, următoarele documente:
a) statutul organizaţiei, însoţit de actele adiţionale;
b) raportul de activitate pe anul anterior, aprobat de
adunarea generală a membrilor organizaţiei;
c) statul de funcţii;
d) executarea bugetului de venituri şi cheltuieli;
e) bilanţul contabil, avizat de administraţia
financiară;
f) proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli
pentru anul în curs;
g) cererea de obţinere a subvenţiei, adresată
preşedintelui Autorităţii;
h) proiectul programelor organizaţiei, care cuprinde o
descriere detaliată a activităţilor specifice de interes general ale acesteia,
propuse a fi subvenţionate, denumit în continuare proiectul;
i) centralizator cu privire la repartizarea
cheltuielilor aprobate prin buget pe cheltuieli administrative şi cheltuieli cu
activităţile specifice de interes general.
(2) Fac excepţie de la prevederile alin. (1)
documentele menţionate la lit. b) şi e), care trebuie depuse la registratura
Autorităţii până la data de 15 mai a anului pentru care s-a solicitat
subvenţia.
(3) Documentele enunţate la alin. (1) lit. a)-f) se
depun în copii certificate, iar cele menţionate la lit. g)-h) se depun în
original.
(4) In vederea planificării bugetare, organizaţiile
depun proiectul şi estimarea cheltuielilor de administrare pentru anul următor,
până la data de 31 iulie a fiecărui an, la sediul Autorităţii.
(5) Descrierea activităţilor specifice de interes
general cuprinde obligatoriu următoarele puncte, pentru fiecare activitate:
a) denumirea activităţii;
b) obiectivele urmărite;
c) o scurtă motivaţie a organizării/derulării
activităţii respective;
d) rezultatele aşteptate;
e) costurile implicate de activitatea respectivă, atât
cele suportate de organizaţie, cât şi cele solicitate din subvenţie, defalcate
pe tipuri de cheltuieli;
f) perioada de desfăşurare a activităţii;
g) statul de funcţii pentru fiecare dintre activităţile
specifice de interes general, după caz.
CAPITOLUL II
Acordarea subvenţiilor
SECŢIUNEA 1
Cheltuieli de administrare
Art. 4. - Acordarea subvenţiilor pentru cheltuieli de
administrare se face pentru următoarele cheltuieli eligibile:
1. cheltuieli de personal - cheltuieli cu salariile
pentru 5 persoane la nivel central şi două persoane la nivel de filială; nu
este permisă cumularea funcţiilor subvenţionate de către Autoritate;
2. cheltuieli de întreţinere - cheltuieli cu
utilităţi: energie electrică, apă, canal, salubrizare, energie termică, cablu
TV şi internet, două abonamente de telefonie la nivel central şi câte unul
pentru fiecare filială.
SECŢIUNEA a 2-a
Cheltuieli pentru activităţi specifice de interes
general
Art. 5. - (1) Cheltuielile pentru activităţi specifice
de interes general sunt aprobate prin ordin al preşedintelui Autorităţii, la
solicitarea motivată a organizaţiei.
(2) Ordinul este aprobat în baza evaluării proiectului
de către direcţiile de specialitate din cadrul Autorităţii.
Art. 6. - (1) Evaluarea cuprinde două etape distincte:
evaluarea din punct de vedere metodologic a conţinutului şi relevanţei activităţilor
specifice de interes general propuse de organizaţii şi evaluarea din punct de
vedere economico-financiar a tipurilor de cheltuieli şi sumelor solicitate
pentru subvenţionare.
(2) In urma evaluării se poate decide subvenţionarea
tuturor activităţilor propuse de organizaţii, a unora dintre ele sau se poate
decide să nu fie subvenţionată niciuna.
Art. 7. - (1) Evaluarea din punct de vedere metodologic
foloseşte ca reper definiţia activităţii specifice de interes general.
(2) In sensul prezentei metodologii, termenul activităţi
specifice de interes general are următoarea semnificaţie:
„activitatea de importanţă socială sau utilă unei
colectivităţi/unui grup, desfăşurată în conformitate cu misiunea, scopul şi
obiectivele stabilite prin statutul organizaţiei sau în interesul membrilor pe
care aceasta îi reprezintă."
(3) Caracteristicile activităţii specifice de interes
general sunt următoarele:
- este definitorie pentru organizaţia care solicită
subvenţia, conform statutului său;
- concură la îndeplinirea obiectivelor proprii;
- se adresează unui anumit tip de beneficiari
reprezentativi pentru grupul-ţintă specificat în statutul organizaţiei care
solicită subvenţia;
- satisface nevoile şi interesele acestor beneficiari,
este utilă celor cărora îi este destinată;
- diminuează riscul de excludere socială a acestora şi
creşte gradul de incluziune socială;
- implică beneficiarii direcţi şi membrii comunităţii
în organizare şi derulare, facilitând coeziunea şi solidaritatea socială;
- nu urmăreşte obţinerea unui profit.
Art. 8. - (1) Evaluarea din punct de vedere
economico-financiar urmăreşte corelarea tipurilor de cheltuieli propuse pentru
derularea activităţilor specifice cu cheltuielile menţionate în prevederile
legale în vigoare.
(2) Fiecare dintre cele două etape ale evaluării este
eliminatorie în vederea decontării cheltuielilor prevăzute la art. 5 alin. (1).
(3) In urma evaluării se vor deconta următoarele
cheltuieli pentru activităţile specifice de interes general, în funcţie de
tipul activităţii, astfel:
1. pentru activităţi educative, culturale, sportive,
concursuri şi seminarii:
a) transport şi cazare numai pentru persoanele cu
handicap şi însoţitorii acestora, în conformitate cu limitele stabilite pentru
personalul bugetar;
b) taxe de participare, pentru persoanele cu handicap;
c) taxe de intrare la muzee şi săli de spectacol,
pentru persoanele cu handicap şi însoţitorii acestora, în străinătate;
d) plata arbitrului, instructorului sau contravaloarea
închirierii sălii, amenajării şi sonorizării;
e) mediatizarea activităţii - afişe, pliante şi
anunţuri;
f) materiale consumabile necesare desfăşurării
activităţii;
g) combustibilul pentru transportul persoanelor şi/sau
al materialelor necesare desfăşurării activităţii, cu autoturismul aflat în
dotarea organizaţiei, conform limitelor de consum stabilite potrivit
legislaţiei în vigoare;
2. pentru activităţi de informare şi creştere a
gradului de accesibilizare la mediul informaţional şi comunicaţional -
publicaţii, interpreţi de limbaj mimico-gestual şi surdocecitate:
a) materiale consumabile necesare realizării
obiectivelor activităţii - hârtie, carton, cleiuri, hârtie specială Braille,
sisteme de legătorie, casete video, casete audio, CD-uri, DVD-uri, cerneluri;
b) servicii şi materiale de întreţinere pentru
aparatura de tipografie;
c) taxe poştale în vederea transmiterii publicaţiilor
către membrii organizaţiei;
d) servicii prestate de către persoane fizice sau
juridice autorizate, în scopul realizării obiectivelor acestor activităţi;
e) salarii pentru persoanele care participă la
realizarea obiectivelor acestor activităţi, precum şi pentru interpreţii de
limbaj mimico-gestual, cu condiţia ca aceştia să fie autorizaţi sau calificaţi.
(4) Achiziţia bunurilor şi serviciilor trebuie să
îndeplinească următoarele criterii:
a) să fie indispensabilă desfăşurării activităţilor
respective;
b) să aibă o valoare în conformitate cu preţul de pe
piaţă al bunului/serviciului respectiv;
c) să respecte prevederile legale în vigoare pentru sistemul
bugetar.
CAPITOLUL III
Decontarea cheltuielilor
Art. 9. - (1) Decontarea cheltuielilor de administrare
se face lunar, iar decontarea cheltuielilor pentru activităţile specifice de
interes general ale organizaţiei se face pe măsura realizării lor, conform
anexei la ordinul menţionat la art. 5 alin. (1).
(2) Acordarea subvenţiilor se face pe bază de decont,
în luna următoare depunerii documentelor justificative, în funcţie de
deschiderile de credite aprobate de ordonatorul principal de credite.
(3) Solicitările pentru decontare se vor depune până la
data de 14 a lunii în curs pentru luna precedentă.
(4) Pentru cheltuielile de personal, decontarea se
face pe baza copiilor statelor de plată şi a centralizatorului acestora. Atât
statele de plată, cât şi centralizatorul trebuie să fie semnate şi ştampilate
„conform cu originalul".
(5) Pentru cheltuielile de întreţinere, decontarea se
face pe baza unui centralizator al documentelor justificative, semnat şi
ştampilat de conducerea organizaţiei, la care se anexează copii ale
documentelor justificative, semnate şi ştampilate „conform cu originalul".
(6) Pentru cheltuielile privind activităţile specifice
de interes general, decontul se întocmeşte pe baza unui centralizator pentru
fiecare dintre activităţile desfăşurate, semnat şi ştampilat de conducerea
organizaţiei, la care se anexează copii ale documentelor justificative semnate
şi parafate „conform cu originalul", precum şi copie de pe tabelul
participanţilor.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 10. -Autoritatea îşi rezervă dreptul de a executa
misiuni de audit şi control referitoare la modul în care sunt cheltuite sumele
obţinute din subvenţii.