ORDIN Nr. 287
din 6 martie 2008
privind aprobarea Schemei de
ajutor de stat pentru dezvoltare regionala prin crearea si dezvoltarea
structurilor de sprijinire a afacerilor din cadrul Programului operational
regional 2007-2013
ACT EMIS DE:
MINISTERUL DEZVOLTARII, LUCRARILOR PUBLICE SI LOCUINTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 249 din 31 martie 2008
Având în vedere prevederile art. 3 alin. (3) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în
domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 137/2007,
în temeiul art. 10 alin. (5) din Hotărârea Guvernului
nr. 361/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Dezvoltării,
Lucrărilor Publice şi Locuinţelor,
ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi locuinţelor emite următorul ordin:
Art. 1. - La data intrării în
vigoare a prezentului ordin, se aprobă Schema de ajutor de stat pentru
dezvoltare regională prin crearea şi dezvoltarea structurilor de sprijinire a
afacerilor din cadrul Programului operaţional regional 2007-2013,
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial
al României, Partea I, şi
intră în vigoare în termen de 10 zile lucrătoare de la data publicării.
p. Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi
locuinţelor,
Anna Horvath,
secretar de stat
ANEXA
SCHEMĂ DE AJUTOR DE STAT
pentru dezvoltare regională prin crearea şi
dezvoltarea structurilor de sprijinire a afacerilor din cadrul Programului operaţional
regional 2007-2013
CAPITOLUL I
Baza legală
Art. 1. -Acordarea ajutoarelor de stat pentru
investiţii în structuri de sprijinire a afacerilor, în cadrul prezentei scheme,
se face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de stat, stipulate în
Regulamentul Comisiei Europene nr. 1.628/2006 pentru aplicarea art. 87 şi 88
din Tratatul CE privind ajutorul naţional regional pentru investiţii, publicat
în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 302 din 1 noiembrie 2006, denumit
în continuare Regulament.
Art. 2. - Prezenta schemă este elaborată în
conformitate cu prevederile următoarelor acte normative:
a) Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi
dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 681 din 29 iulie 2004, cu modificările şi completările ulterioare;
b) Recomandarea Comisiei Europene 361 din 6 mai 2003
privind definirea microîntreprinderilor şi a întreprinderilor mici şi mijlocii,
publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 124 din 20 mai 2003;
c) Decizia Comisiei Europene C
(2007) nr. 3.470 din 12 iulie 2007 privind adoptarea Programului operaţional
regional 2007-2013 (POR).
Art. 3. - Prezenta schemă de ajutor de stat este
exceptată de la obligaţia de notificare către Comisia Europeană, în
conformitate cu prevederile art. 3 din Regulament.
CAPITOLUL II
Necesitatea implementării schemei
Art. 4. - (1) Structurile de sprijinire a afacerilor
reprezintă un factor vital pentru creşterea atractivitătii regiunilor ca
locaţii pentru investiţii în activităţi economice şi sociale şi un instrument
cheie pentru impulsionarea mediului de afaceri regional şi local.
(2) Structurile de sprijinire a afacerilor contribuie
la dezvoltarea economică a localităţilor, întrucât oferă condiţii adecvate
pentru localizarea întreprinderilor, în special a IMM-urilor productive şi a
serviciilor de sprijinire a acestora. Ele contribuie în acest fel la crearea de
noi locuri de muncă, diversificarea activităţilor economice din zonă şi, prin
urmare, la creşterea PIB-ului regional.
(3) Structurile moderne de
sprijinire a afacerilor permit regiunilor să beneficieze de avantaje
competitive prin utilizarea resurselor lor specifice, neutilizate sau
subutilizate până în prezent, şi mobilizarea întregului potenţial productiv, în
special pentru regiunile rămase în urmă, contribuind astfel la convergenţa
regiunilor din punct de vedere economic şi social.
(4) Condiţiile pentru localizarea afacerilor sunt
insuficient dezvoltate în cele mai multe regiuni, numărul structurilor de
sprijinire a afacerilor fiind insuficient, iar acolo unde există, lipsesc
echipamentele, utilităţile şi chiar spaţiul necesar desfăşurării în bune
condiţii a activităţilor economice. In acelaşi timp, unele structuri de afaceri
nu funcţionează la capacitate maximă şi necesită asistenţă pentru îmbunătăţirea
serviciilor oferite IMM-urilor.
Art. 5. - Obiectivul schemei de ajutor de stat constă
în stimularea unei dezvoltări locale şi regionale durabile, prin sprijinirea
creării şi dezvoltării unor structuri moderne de sprijinire a afacerilor de
interes local şi/sau regional.
CAPITOLUL III
Definiţii
Art. 6. - In sensul prezentei scheme, următorii termeni
se definesc astfel:
1. structurile de sprijinire a afacerilor de importanţă regională/locală - reprezintă structuri clar
delimitate, care asigură o serie de facilităţi şi/sau spaţii pentru operatorii
economici care desfăşoară activităţi economice de producţie şi de prestare
servicii în structura de afaceri: parcuri industriale, tehnologice, de afaceri,
logistice, incubatoare de afaceri;
2. întreprindere reprezintă
orice entitate implicată într-o activitate economică, indiferent de forma
juridică a acesteia, inclusiv persoane fizice care desfăşoară activităţi
economice în mod independent, asociaţii familiale, parteneriate sau asociaţii
care desfăşoară activităţi economice, în conformitate cu prevederile
Recomandării CE 361/2003 privind definirea microîntreprinderilor şi a
întreprinderilor mici şi mijlocii, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene L 124 din 20 mai 2003, denumită în continuare Recomandarea CE 361/2003;
3. categoria microîntreprinderi,
întreprinderi mici şi mijlocii (IMM) este formată
din întreprinderi care au sub 250 de angajaţi şi a căror cifră anuală de
afaceri nu depăşeşte 50 milioane euro şi/sau al căror rezultat al bilanţului
anual nu depăşeşte 43 milioane euro (echivalent în lei), în conformitate cu
prevederile Recomandării CE 361/2003;
4. microîntreprinderea este
definită ca fiind o întreprindere care are sub 10 angajaţi şi a cărei cifră de
afaceri anuală şi/sau al cărei rezultat al bilanţului anual nu depăşeşte 2 milioane
euro (echivalent în lei), în conformitate cu prevederile Recomandării CE
361/2003;
5. întreprinderea mică este definită ca fiind o întreprindere care are sub 50 de angajaţi
şi a cărei cifră de afaceri anuală şi/sau al cărei rezultat al bilanţului anual
nu depăşeşte 10 milioane euro (echivalent în lei), în conformitate cu
prevederile Recomandării CE 361/2003;
6. întreprinderea mijlocie este definită ca fiind o întreprindere care are sub 250 angajaţi şi
a cărei cifră anuală de afaceri nu depăşeşte 50 milioane euro şi/sau al cărei
rezultat al bilanţului anual nu depăşeşte 43 milioane euro (echivalent în lei),
în conformitate cu prevederile Recomandării CE 361/2003;
7. unităţi administrativ-teritoriale reprezintă
consiliile locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor, sectoarelor
municipiului Bucureşti, ca autorităţi deliberative, primarii ca autorităţi
executive, consiliile judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti,
ca autorităţi ale administraţiei publice locale, pentru coordonarea activităţii
consiliilor comunale, orăşeneşti şi municipale, în vederea realizării
serviciilor publice de interes judeţean, în conformitate cu prevederile Legii
administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 123 din 20 februarie 2007;
8. investiţia iniţială este definită ca fiind:
a) o investiţie în active corporale şi/sau
necorporale referitoare la înfiinţarea unei noi unităţi, la extinderea unei
unităţi existente, la diversificarea producţiei unei unităţi prin realizarea de
produse noi, suplimentare, sau la o schimbare fundamentală a procesului global
de producţie a unei unităţi existente; sau
b) achiziţionarea unor active, în corelaţie directă cu
un amplasament de producţie, în cazul în care amplasamentul respectiv este
închis sau ar fi fost închis în condiţiile în care nu ar fi fost cumpărat, iar
activele au fost achiziţionate de către un investitor independent.
Achiziţionarea de acţiuni sau părţi sociale emise de
către o întreprindere nu constituie investiţie iniţială. Investiţia de
înlocuire nu este considerată investiţie iniţială;
9. activele corporale sunt
terenuri, clădiri şi instalaţii/ echipamente/utilaje;
10. activele necorporale sunt activele care rezultă dintr-un transfer de tehnologie sub
forma achiziţiei de drepturi de brevet, licenţe, know-how sau cunoştinţe
tehnice nebrevetate;
11. costuri eligibile sunt
costurile legate de investiţia iniţială, respectiv costurile cu active
corporale şi active necorporale;
12. începerea lucrărilor
înseamnă fie începerea lucrărilor de construcţie,
fie prima comandă fermă de echipamente, excluzând studiile de fezabilitate
preliminare;
13. intensitatea ajutorului reprezintă valoarea actualizată a ajutorului exprimată ca procent
din valoarea actualizată a costurilor eligibile ale investiţiei;
14. contribuţia proprie a
beneficiarului la valoarea eligibilă a proiectului reprezintă diferenţa dintre totalul costurilor eligibile ale
proiectului şi totalul finanţării nerambursabile acordate;
15. rata de actualizare este
rata de referinţă stabilită de către Comisia Europeană pentru România pe baza
unor criterii obiective şi publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi
pe internet;
16. regiunile de dezvoltare sunt entităţi teritoriale specifice, fără statut administrativ şi
fără personalitate juridică, şi corespunzătoare diviziunilor de nivel NUTS 2 în
Nomenclatorul unităţilor statistice teritoriale ale Uniunii Europene,
constituite în conformitate cu prevederile Legii privind dezvoltarea regională
în România nr. 315/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 577 din 29 iunie 2004, cu
modificările şi completările ulterioare;
17. autoritatea
responsabilă pentru implementarea acestei scheme
este Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi
Locuinţelor (MDLPL), prin
intermediul Autorităţii de management, creată la nivelul acestuia pentru
gestionarea Programului operaţional regional (AMPOR);
18. Programul' operaţional
regional 2007-2013 (POR) reprezintă un document strategic de programare elaborat de România,
în calitate de stat membru, şi aprobat de Comisia Europeană, care
implementează, printr-un set de priorităţi coerente, strategia naţională de
dezvoltare regională a Cadrului naţional strategic de referinţă.
CAPITOLUL IV
Domeniul de aplicare
Art. 7. - (1) Prezenta schemă se aplică tuturor celor 8
regiuni de dezvoltare ale României.
(2) Prezenta schemă se aplică structurilor de
sprijinire a afacerilor finanţate în cadrul următoarelor axe prioritare şi
domenii de intervenţie din POR:
a) axa prioritară 1: Sprijinirea dezvoltării durabile a
oraşelor-poli urbani de creştere: Domeniul major de intervenţie 1.1.: Planuri
integrate de dezvoltare;
b) axa prioritară 4: Sprijinirea dezvoltării mediului
de afaceri regional şi local:
Domeniul major de intervenţie 4.1.: Dezvoltarea
durabilă a structurilor de sprijinire a afacerilor de importanţă regională şi
locală;
Domeniul major de intervenţie 4.2.: Reabilitarea
siturilor industriale poluate şi neutilizate şi pregătirea pentru noi
activităţi.
CAPITOLUL V
Beneficiarii ajutorului de stat
Art. 8. - (1) Beneficiarii acestei scheme de ajutor de
stat sunt:
- unităţi administrativ-teritoriale (autorităţi ale
administraţiei publice locale), definite conform Legii nr. 215/2001, cu
modificările şi completările ulterioare;
- operatori economici: operatori economici
înregistraţi conform Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau în baza Legii nr.
1/2005 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei, care se încadrează în
categoria întreprinderilor mici şi mijlocii;
- camere de comerţ şi industrie înfiinţate în
conformitate cu Legea camerelor de comerţ din România nr. 335/2007, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 836 din
6 decembrie 2007;
- asociaţii care reprezintă mediul de afaceri,
constituite în baza Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii
şi fundaţii aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 246/2005, şi a
Legii patronatelor nr. 356/2001, cu modificările ulterioare;
- parteneriate între unităţi administrativ-teritoriale
(autorităţi ale administraţiei publice locale).
(2) Pentru a demonstra calitatea de IMM, solicitanţii
trebuie să completeze modelul de declaraţie cuprinzând informaţii cu privire la
încadrarea unei întreprinderi în categoria IMM, prevăzut în anexa nr. 1 la
Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării
întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare,
care a preluat prevederile Comunicării CE, publicată în Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene C 118 din 20 mai 2003.
(3) Pentru a beneficia de ajutor de stat, solicitanţii
trebuie să respecte următoarele condiţii:
a) să dovedească calitatea de
proprietar sau să aibă în concesiune infrastructura şi/sau terenul care fac
obiectul proiectului, pe o perioadă de 5 ani de la încheierea operaţiunii sau
de 3 ani în cazul IMM-urilor, în conformitate cu prevederile art. 57 paragraful
1 din Regulamentul Consiliului nr. 1.083/2006 care stabileşte reglementările
generale privind Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social
European şi Fondul de Coeziune; în cazul parteneriatelor, acest criteriu se
aplică şi partenerilor. In cazul unităţilor administrativ-teritoriale
(autorităţi ale administraţiei publice locale), acestea au calitatea de
proprietar sau de administrator ori au în concesiune infrastructura şi/sau
terenul care fac obiectul proiectului;
b) să facă dovada capacităţii de finanţare şi a
capacităţii de a implementa proiectul; în cazul parteneriatelor, acest criteriu
se aplică şi partenerilor;
c) indiferent de forma juridică de organizare, să nu se
afle în procedură de executare silită, reorganizare judiciară, închidere
operaţională, dizolvare şi să nu aibă activităţile suspendate sau alte situaţii
similare reglementate de lege;
d) indiferent de forma juridică de organizare, să
îndeplinească condiţiile de eligibilitate stabilite prin Regulamentul financiar
aplicabil bugetului general al Comunităţilor Europene nr. 1.605/2002 în art.
93, respectiv:
- nu se află în stare de faliment sau nu fac obiectul
unei proceduri de lichidare ori de administrare specială, nu au încheiat
concordate, nu şi-au suspendat activitatea economică sau nu fac obiectul unei
proceduri în urma acestor situaţii ori nu se află în situaţii similare în urma
unei proceduri de aceeaşi natură prevăzute de legislaţia sau de reglementările
naţionale;
- nu au fost condamnaţi printr-o hotărâre cu valoare de res judicata pentru un delict
legat de conduita lor profesională;
- nu au comis în conduita lor profesională greşeli
grave, demonstrate prin orice mijloace pe care autoritatea contractantă le
poate justifica;
- şi-au îndeplinit obligaţiile de plată a
contribuţiilor la fondul asigurărilor sociale sau de achitare a impozitelor în
conformitate cu prevederile legale ale ţării în care este stabilit ori ale
ţării autorităţii contractante sau ale ţării unde se execută contractul;
- nu au fost condamnaţi printr-o hotărâre cu valoare de
res judicata pentru
fraudă, corupţie, participare la o organizaţie criminală sau la orice alte
activităţi ilegale în detrimentul intereselor financiare ale Comunităţilor
Europene;
- în urma altei proceduri de achiziţionare sau în urma
unei proceduri de alocare a unei subvenţii finanţate de la bugetul comunitar,
nu au fost găsiţi vinovaţi de încălcarea gravă a contractului datorită
nerespectării obligaţiilor contractuale;
e) să nu poată fi considerat ca fiind firmă în
dificultate, în conformitate cu Liniile directoare comunitare cu privire la
ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor în
dificultate, publicate în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene C 244 din 1 octombrie 2004;
f) la data depunerii cererii de finanţare, să-şi fi
îndeplinit obligaţiile de plată a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor de
asigurări sociale către bugetele componente ale bugetului general consolidat,
în conformitate cu prevederile legale în vigoare în
România;
g) solicitantul îndeplineşte şi alte condiţii
specificate în Ghidul solicitantului, care nu aduc atingere prevederilor în
materie de ajutor de stat.
Art. 9. - Solicitanţii care sunt subiectul unei
proceduri de recuperare a unor ajutoare de stat declarate ilegale şi
incompatibile sau utilizate abuziv nu sunt eligibili pentru a primi finanţare
în cadrul schemei, cu excepţia cazului în care acestea au fost restituite în
integralitate, împreună cu dobânzile aferente.
Art. 10. -In cadrul prezentei
scheme, nu se acordă ajutor de stat pentru următoarele domenii de activitate:
a) pescuit şi acvacultura;
b) construcţii de nave;
c) industria carbonieră;
d) industria siderurgică;
e) sectorul fibre sintetice;
f) activităţile legate de producţia primară a produselor
agricole enumerate în anexa nr. 1 la Tratatul instituind Comunitatea Europeană;
g) procesarea şi marketingul produselor care imită sau
substituie laptele ori a produselor din lapte, în conformitate cu Regulamentul
(CEE) nr. 1.898/1987;
h) ajutoarele în favoarea activităţilor legate de
export către state terţe sau statele membre, şi anume ajutoarele legate direct
de cantităţile exportate, de crearea şi funcţionarea unei reţele de distribuţie
sau pentru alte cheltuieli curente legate de
activitatea de export;
i) ajutoarele subordonate utilizării produselor
naţionale în detrimentul celor importate.
Art. 11. - Pentru a fi eligibile, proiectele trebuie să
îndeplinească următoarele condiţii:
1. investiţia iniţială să fie realizată pe teritoriul
României;
2. să aibă plan de afaceri;
3. activităţile propuse spre finanţare în cadrul
proiectului să nu fi fost finanţate din fonduri publice în ultimii 5 ani şi să
nu beneficieze de fonduri publice din alte surse de finanţare;
4. valoarea totală a
proiectului să se încadreze între 1.700.000 şi 85.000.000 lei (echivalentul a
aproximativ 500.000 şi 25.000.000 euro);
5. durata de implementare a proiectului să nu
depăşească data de 31 iulie 2012;
6. investiţia iniţială trebuie să fie menţinută pe o
durată de minimum 5 ani, cu excepţia beneficiarilor care se încadrează în
categoria IMM-urilor - minimum 3 ani de la finalizarea proiectului de
investiţie;
7. să respecte legislaţia în domeniul egalităţii de
şanse, protecţiei mediului, eficienţei energetice, ajutorului de stat şi
achiziţiilor publice.
CAPITOLUL VI
Modalităţi de acordare a ajutorului de stat
Art. 12. - (1) In cadrul prezentei scheme, ajutorul de
stat se acordă sub formă de finanţare nerambursabilă, eşalonat, pe etape de
implementare a proiectului. Valoarea ajutorului va fi actualizată folosindu-se
o rată egală cu rata de referinţă stabilită de Comisia Europeană la momentul
acordării ajutorului de stat.
(2) Finanţarea proiectelor va fi diferenţiată pe
categorii de beneficiari, după cum urmează:
1. Unităţi administrativ-teritoriale (autorităţi ale
administraţiei publice locale); parteneriate între unităţi
administrativ-teritoriale (autorităţi ale administraţiei publice locale):
a) finanţare nerambursabilă, în proporţie de maximum
50% din cheltuielile eligibile ale proiectului, pentru toate regiunile de
dezvoltare, cu excepţia Regiunii Bucureşti-Ilfov, care beneficiază de o
intensitate maximă de 40% din cheltuielile eligibile ale proiectului;
b) contribuţia proprie a beneficiarului la cheltuielile eligibile ale proiectului este de minimum 50%,
respectiv 60%.
In conformitate cu prevederile Recomandării CE
361/2003, „o întreprindere nu poate fi considerată IMM dacă 25% sau mai mult
din capitalul sau drepturile de vot ale acesteia sunt controlate direct sau indirect,
individual sau în comun, de una sau mai multe organisme publice, cu excepţia
autorităţilor locale care au un buget anual mai mic de 10 milioane euro şi mai
puţin de 5.000 locuitori".
2. Operatori economici, camere de comerţ şi industrie, asociaţii care reprezintă mediul de afaceri, în
funcţie de categoria de întreprinderi în care se încadrează:
- întreprinderi mijlocii:
a) finanţare nerambursabilă, în proporţie de maximum
60% din cheltuielile eligibile ale proiectului, pentru toate regiunile de
dezvoltare, cu excepţia Regiunii Bucureşti-Ilfov, care beneficiază de o
intensitate maximă de 50% din cheltuielile eligibile ale proiectului;
b) contribuţia proprie a beneficiarului la
cheltuielile eligibile ale proiectului este de minimum
40%, respectiv 50%.
- întreprinderi mici şi microîntreprinderi:
a) finanţare nerambursabilă, în proporţie de maximum
70% din cheltuielile eligibile ale proiectului, pentru toate regiunile de
dezvoltare, cu excepţia Regiunii Bucureşti-Ilfov, care beneficiază de o
intensitate maximă de 60% din cheltuielile eligibile ale proiectului;
b) contribuţia proprie a beneficiarului la cheltuielile
eligibile ale proiectului este de minimum 30%, respectiv 40%.
(3) In sectorul transporturilor, finanţarea
nerambursabilă este de maximum 50% din valoarea eligibilă a proiectului, pentru
toate regiunile de dezvoltare, cu excepţia Regiunii Bucureşti- Ilfov, care
beneficiază de o intensitate maximă de 40% din valoarea eligibilă a
proiectului.
Art. 13. - Contribuţia proprie a beneficiarului poate
proveni din surse proprii, credite bancare negarantate de stat, aport al
acţionarilor, alţii decât organisme ale statului, sau din alte surse private.
Nu sunt considerate contribuţie proprie fondurile obţinute din măsuri de
sprijin financiar din partea statului sau care sunt obţinute ca efect al unor
astfel de măsuri.
CAPITOLUL VII
Activităţi şi cheltuielii eligible
Art. 14. -Activităţile eligibile pentru această schemă
sunt:
a) construirea/modernizarea/extinderea de clădiri şi
anexe aferente, care vor fi utilizate de operatori economici, cu precădere
IMM-uri, pentru activităţi de producţie şi/sau servicii;
b) construirea/modernizarea/extinderea infrastructurii
rutiere/ feroviare din interiorul structurii de sprijinire a afacerilor şi a drumurilor de acces - aceste activităţi sunt eligibile
numai în cazul în care se poate argumenta că valorificarea proiectului care
face obiectul investiţiei este afectată de infrastructura de acces deficitară;
c) crearea/ modernizarea/ extinderea utilităţilor de bază din interiorul structurii de sprijinire a
afacerilor: staţiile de tratare a apei, unităţile de furnizare a energiei şi a
gazului, sistemul de canalizare, cablarea clădirii, conectarea la reţele
broadband (internet);
d) dotarea cu echipamente a structurilor de sprijinire
a afacerilor construite/ modernizate/ extinse.
Art. 15. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
legate de terenuri, clădiri, echipamente/instalaţii şi active necorporale numai
dacă sunt incluse în valoarea activului şi se regăsesc înregistrate în
contabilitatea beneficiarului în conturile de imobilizări corporale şi
necorporale respective. Pentru unităţile administrativ-teritoriale (autorităţi
ale administraţiei publice locale) şi, respectiv, parteneriatele între unităţi
administrativ-teritoriale (autorităţi ale administraţiei publice locale),
cheltuielile eligibile sunt determinate luând în considerare şi taxa pe
valoarea adăugată aferentă acestora.
(2) In cadrul schemei se finanţează exclusiv proiecte
care prevăd realizarea de investiţii iniţiale. Nu sunt eligibile proiectele
care reprezintă, în fapt, simple investiţii de înlocuire sau reabilitare a unor
active fixe existente, iar lucrările de modernizare trebuie să conducă la
creşterea valorii adăugate a acestora.
(3) Nu se finanţează acele proiecte a căror
implementare a fost deja demarată de către beneficiar înainte de semnarea
contractului de finanţare.
(4) Activele achiziţionate trebuie să fie noi. Pentru
întreprinderile mari, aceste costuri sunt eligibile numai în limita a 50% din
totalul cheltuielilor de investiţii eligibile ale proiectului.
(5) Pentru a fi incluse în investiţia iniţială,
activele necorporale trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a) să fie utilizate în exclusivitate în cadrul
obiectivului de investiţie care a beneficiat de ajutor de stat naţional
regional;
b) să fie considerate active amortizabile;
c) să fi fost achiziţionate de la terţi, în condiţii de
piaţă;
d) să fie incluse în categoria activelor proprii ale
beneficiarului şi să rămână în cadrul obiectivului de investiţie care a
beneficiat de ajutor de stat naţional regional, pentru o perioadă de cel puţin 5 ani, calculată
din momentul în care investiţia a fost finalizată, cu excepţia IMM-urilor -
minimum 3 ani, şi să fie utilizate pentru derularea operaţiunii finanţate.
CAPITOLUL VIII
Durata de aplicare a schemei
Art. 16. - Schema de ajutor de stat este valabilă
pentru perioda 2008-2010.
CAPITOLUL IX
Bugetul schemei
Art. 17. - (1) Valoarea maximă estimată a ajutorului de
stat care va fi acordat în cadrul prezentei scheme, pe întreaga durată de
aplicare a acesteia, este de 833,99 milioane lei, din care 602,89 milioane lei
din Fondul European pentru Dezvoltare Regională (FEDR)
şi 231,10 milioane lei de la bugetul de stat.
(2) Repartizarea anuală, orientativă, a sumelor
acordate se prezintă astfel:
Ani
|
Sume alocate din FEDR
(milioane lei)
|
Sume alocate de la bugetul de stat
(milioane lei)
|
2008
|
182,65
|
70,03
|
2009
|
195,26
|
74,82
|
2010
|
224,98
|
86,25
|
TOTAL:
|
602,89
|
231,10
|
Art. 18. - Numărul estimat al
beneficiarilor acestei scheme de ajutor de stat este de 15.
CAPITOLUL X
Regula de cumul
Art. 19. -Ajutoarele de stat acordate prin prezenta
schemă nu se cumulează cu alte ajutoare de stat, în sensul art. 87 alin. (1)
din Tratatul instituind Comunitatea Europeană, şi nici cu ajutoarele de minimis, acordate pentru aceleaşi
costuri eligibile, în cazul în care acest cumul duce la o intensitate a
ajutorului care depăşeşte nivelul stabilit în prezenta schemă de ajutor de
stat. Plafonul maxim al intensităţii ajutorului de stat stabilit în prezenta
schemă trebuie respectat, indiferent dacă finanţarea provine din surse locale,
regionale, naţionale sau comunitare.
Art. 20. - Pentru respectarea regulilor de cumul,
beneficiarul de ajutor de stat prezintă o declaraţie
pe propria răspundere, din care să reiasă dacă a mai beneficiat sau este în
curs de solicitare a altor ajutoare de stat sau ajutoare de minimis pentru aceleaşi costuri
eligibile. Autoritatea responsabilă va monitoriza sumele pentru a nu depăşi
intensitatea maximă admisă.
Art. 21. -Ajutorul de stat se calculează pe baza
investiţiilor în active corporale sau necorporale, cu respectarea intensităţii
maxime stabilite pentru regiunea respectivă.
CAPITOLUL XI
Procedura de implementare a schemei
Art. 22. - MDLPL, în calitate de autoritate
responsabilă cu implementarea prezentei scheme de ajutor de stat, va asigura
respectarea procedurilor prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007.
Art. 23. - Pentru a beneficia de ajutorul de stat
prevăzut de această schemă, solicitanţii depun la sediul organismului intermediar din cadrul agenţiei pentru
dezvoltare regională din regiunea în care se va implementa proiectul o cerere
de finanţare, împreună cu documentele stabilite în Ghidul solicitantului, în
vederea parcurgerii etapelor procesului de evaluare şi selecţie, după cum
urmează:
a) verificarea conformităţii
administrative;
b) verificarea eligibilităţii beneficiarilor şi
proiectelor;
c) evaluarea tehnică şi financiară.
Art. 24. - Ajutorul de stat se acordă numai după
parcurgerea etapelor prevăzute la art. 23 şi după constatarea îndeplinirii
condiţiilor de eligibilitate. In situaţia în care lucrările au început anterior
semnării contractului de finanţare, întregul proiect nu este eligibil.
Art. 25. - MDLPL, în calitate de autoritate
responsabilă cu implementarea prezentei scheme de ajutor de stat, furnizează
Consiliului Concurenţei o fişă de informare completată potrivit anexei nr.1 la
Regulament, în vederea transmiterii la Comisia Europeană, în maximum 20 de zile
lucrătoare de la aprobarea schemei prin ordin al ministrului.
CAPITOLUL XII
Reguli privind transparenţa,
monitorizarea şi raportarea
Art. 26. - In vederea asigurării transparenţei şi a
monitorizării ajutoarelor de stat, la nivel european şi naţional, MDLPL, în
calitate de autoritate responsabilă cu implementarea prezentei scheme, are
obligaţia să păstreze evidenţe detaliate referitoare la alocările individuale
acordate către beneficiari, pe o perioadă de minimum 10 ani de la acordarea
ultimului ajutor în cadrul schemei. Aceste evidenţe trebuie să includă toate
informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de
legislaţia comunitară în domeniul ajutorului de stat.
Art. 27. - MDLPL, în calitate de autoritate
responsabilă cu implementarea prezentei scheme de ajutor de stat, are obligaţia
să furnizeze informaţii necesare pentru verificarea respectării prevederilor
comunitare în domeniul ajutorului de stat, la solicitarea scrisă a Comisiei Europene
sau a Consiliului Concurenţei, în maximum 20 de zile lucrătoare.
Art. 28. - MDLPL, în calitate de autoritate
responsabilă cu implementarea prezentei scheme de ajutor de stat, transmite
Consiliului Concurenţei raportarea anuală privind implementarea schemei, în
conformitate cu Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor
de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr.
175/2007, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 28 iunie 2007, precum şi cu
Regulamentul CE nr. 794/2004.
Art. 29. - MDLPL monitorizează respectarea condiţiilor
şi a criteriilor de eligibilitate pe toată durata de derulare a schemei şi pe o
perioadă de 5 ani de la finalizarea acesteia, iar în situaţia în care constată
nerespectarea acestor criterii, MDLPL întreprinde toate demersurile necesare
pentru recuperarea ajutorului acordat, inclusiv a dobânzilor aferente, calculate conform prevederilor comunitare în vigoare.
CAPITOLUL XIII
Dispoziţii finale
Art. 30. - Schema aprobată se trimite spre informare
Comisiei Europene prin Sistemul interactiv de notificare a ajutoarelor de stat (SANI). Textul schemei şi Ghidul
solicitantului se publică integral pe pagina de internet a Programului
operaţional regional 2007-2013, la adresele:
http://www.inforegio.ro/index.php?page=STATE_AID
http://www.inforegio.ro/indexphp?page=PUBLICATIONS_GUIDE_
DOC