ORDIN Nr. 319
din 2 octombrie 2007
privind aprobarea Tematicii
instruirii asistentilor personali ai persoanelor cu handicap grav
ACT EMIS DE:
AUTORITATEA NATIONALA PENTRU PERSOANELE CU HANDICAP
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 693 din 12 octombrie 2007
In temeiul art. 5 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului
nr. 14/2003 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii
Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 239/2003, cu modificările şi completările ulterioare,
avand în vedere prevederile art. 37 lit. a) din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor
persoanelor cu handicap, cu modificările şi completările ulterioare, ale art.
27 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 448/2006
privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, aprobate
prin Hotărarea Guvernului nr. 268/2007,
preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Persoanele
cu Handicap emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Tematica instruirii asistenţilor
personali ai persoanelor cu handicap grav, prevăzută în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Furnizorii de formare profesională
autorizaţi/centrele de evaluare şi certificare a competenţelor profesionale
autorizate au obligaţia de a respecta tematica în desfăşurarea cursurilor de instruire.
Art. 3. - Direcţiile de specialitate din cadrul
Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap vor duce la îndeplinire
dispoziţiile prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu
Handicap,
Silviu George Didilescu
ANEXĂ
TEMATICA
instruirii asistenţilor personali ai persoanelor cu
handicap grav
Tema 1: Acordarea îngrijirilor primare
Obiectiv: Consolidarea/dezvoltarea
competenţei de a realiza corect îngrijirile primare
Obiectivele de referinţă
|
Conţinuturile de bază pe
capitole/secvenţe de pregătire teoretică sau practică
|
La sfarşitul acestei teme cursanţii vor
putea:
- să asiste beneficiarul în îngrijirile primare;
- să asigure condiţiile igienice ale spaţiului personalizat.
|
Ingrijire personală
Asigurarea/stimularea mobilităţii
Tehnica băii parţiale/totale
Tehnica schimbării lenjeriei
Tehnica îmbrăcării/dezbrăcării
Tehnica îngrijirii adultului, varstnicului, în funcţie de tipul de handicap
Tehnici de transfer şi mobilizare
Exemple de activităţi practice: asigurarea/stimularea
mobilităţii; baia parţială/totală; schimbarea lenjeriei;
îmbrăcarea/dezbrăcarea; transferul şi mobilizarea; dezinfecţia şi utilizarea
materialelor igienico-sanitare; igiena eliminării; îngrijirea escarelor;
îngrijiri în anumite tipuri de tulburări etc.
|
Tema 2: Asigurarea alimentaţiei şi hrănirii
beneficiarului
Obiectiv: Consolidarea/dezvoltarea competenţei
asistentului personal privind asistarea persoanei cu handicap grav în
alimentaţie şi hrănire
Obiectivele de referinţă
|
Conţinuturile de bază pe
capitole/secvenţe de pregătire teoretică sau practică
|
La sfarşitul acestei teme cursanţii vor
putea:
- să stabilească meniul zilnic al persoanei cu handicap;
- să monitorizeze respectarea meniului şi calitatea hranei;
- să asiste şi să sprijine beneficiarul la hrănire;
- să asigure confortul/starea de bine în timpul mesei.
|
Nevoile de hrană şi apă ale organismului uman
Stabilirea nevoilor de asistenţă în
alimentaţie
Dieta alimentară în funcţie de patologie
Tehnici de hrănire
Prepararea alimentelor/reţetelor alimentare
Intervenţia de urgenţă în cazul unor accidente produse în timpul
hrănirii
Exemple de activităţi practice: alimentarea artificială; hrănirea
persoanelor cu pareză spastică sau în comă; hrănirea persoanelor cu tulburări
de deglutiţie; reechilibrarea hidro-electrolitică; stabilirea meniului în
cazul diverselor afecţiuni etc.
|
Tema 3: Adaptarea mediului la nevoile beneficiarului
Obiectiv:
Consolidarea/dezvoltarea competenţei asistentului personal de a asigura un spaţiu
personalizat, în funcţie de necesităţile şi particularităţile beneficiarului
Obiectivele de referinţă
|
Conţinuturile de bază pe
capitole/secvenţe de pregătire teoretică sau practică
|
La sfarşitul acestei teme cursanţii vor
putea:
- să amenajeze corespunzător spaţiul de locuit al
beneficiarului;
- să asigure un spaţiu personalizat pentru persoana cu handicap
grav.
|
Nevoile fundamentale ale persoanei şi importanţa spaţiului/nişei de dezvoltare
Modalităţi de accesibilizare a spaţiului
Prevenirea accidentelor
Adaptarea spaţiului în funcţie de deficienţă-
incapacitate-handicap
Elemente de estetică a mediului ambiant
Exemple de activităţi practice: amenajarea spaţiului în funcţie
de necesităţile şi particularităţile beneficiarului; asigurarea unui spaţiu
personalizat; soluţii pentru accesibilizarea locuinţei şi eliminarea
obstacolelor
|
Tema 4: Supravegherea stării de sănătate a
beneficiarului
Obiectiv: Consolidarea/dezvoltarea competenţei asistentului personal de a supraveghea şi menţine starea de
sănătate a persoanei cu handicap grav
Obiectivele de referinţă
|
Conţinuturile de bază pe
capitole/secvenţe de pregătire teoretică sau practică
|
La sfarşitul acestei teme cursanţii vor
putea:
- să identifice schimbările stării de sănătate;
- să monitorizeze funcţiile vitale;
- să aplice măsurile care se impun în cazul abaterii de la
valorile normale ale parametrilor măsuraţi;
- să asiste persoana cu handicap grav în menţinerea sănătăţii.
|
Cunoaşterea simptomelor de ordin somatic
Tehnici de utilizare a termometrului, tensiometrului, de luare a
pulsului
Indicatori privind starea de dependenţă, mobilitate
Tehnici de îngrijire
Tehnici de prim ajutor
Administrarea medicamentelor
Exemple de activităţi practice: identificarea schimbărilor stării
de sănătate; măsurarea temperaturii, pulsului, tensiunii arteriale;
administrarea medicamentelor; acordarea primului ajutor
|
Tema 5: Comunicarea între asistentul personal şi
persoana cu handicap
Obiectiv: Consolidarea/dezvoltarea
competenţei asistentului personal de a comunica eficient cu persoana cu
handicap grav, în funcţie de particularităţile acesteia
Obiectivele de referinţă
|
Conţinuturile de bază pe
capitole/secvenţe de pregătire teoretică sau practică
|
La sfarşitul acestei teme cursanţii vor
putea:
- să identifice capacităţile de comunicare ale persoanei cu
handicap;
- să stabilească modul de comunicare;
- să realizeze comunicarea;
- să ofere şi să primească feedback.
|
Tipurile comunicării - comunicare verbală, paraverbală (tonul,
ritmul, intensitatea vocii), nonverbală (mimică, gesturi, mişcări, prin semne
olfactive sau cutanate, prin acţiuni, limbaj mimico-gestual, dactileme)
Specificul comunicării la diferite tipuri de persoane cu handicap
grav
Factorii care facilitează o comunicare
eficientă
Evitarea conflictelor
Distanţa intimă, personală şi socială în comunicarea cu
persoanele cu handicap grav (nevăzători şi persoane cu surdocecitate)
Exemple de activităţi practice: realizarea de materiale de
sprijin avand în vedere
deficienţa şi particularităţile persoanei cu handicap grav; sprijinirea şi
organizarea utilizării tehnologiilor informaţionale şi a tehnologiilor de
acces; activităţi practice de exersare a comunicării în funcţie de
particularităţile în comunicare ale persoanei cu handicap grav în serviciul
căreia este un anumit cursant (de exemplu: utilizarea pictogramelor, a
tehnologiilor informaţionale)
|
Tema 6: Asistarea activităţii şi participării persoanei
cu handicap grav în familie şi comunitate
Obiectiv: Consolidarea/dezvoltarea competenţei
asistentului personal de a antrena şi asista persoana cu handicap grav într-o
varietate de activităţi necesare dezvoltării personalităţii acesteia,
recuperării, integrării în comunitate, petrecerii timpului liber în acord cu
particularităţile şi preferinţele ei
Obiectivele de referinţă
|
Conţinuturile de bază pe
capitole/secvenţe de pregătire teoretică sau practică
|
La sfarşitul acestei teme cursanţii vor putea:
- să asiste/sprijine persoana cu handicap grav în activităţile
pe care le desfăşoară la domiciliu;
- să ajute la formarea deprinderilor şi obişnuinţelor de
autoservire şi autoîngrijire ale persoanei cu handicap grav;
- să asiste persoana cu handicap grav la activităţile cotidiene
şi la participarea în comunitate.
|
Importanţa activităţii ca mod de existenţă a omului; activităţile
umane fundamentale (comunicarea, învăţarea, jocul, munca)
Deprinderi şi obişnuinţe; etapele formării unei deprinderi
Nevoile de sprijin
Adaptarea uneltelor (gherghef, război de ţesut etc.) şi a
mediului activităţii în raport de deficienţă
Selectarea şi adaptarea jocului şi jucăriilor
Adaptarea spaţiului de joc (de exemplu: marcarea limitelor pentru
nevăzători)
Cunoştinţe privind educaţia în familie, cu accent pe obiectivele
specifice: dobandirea unor
informaţii minimale (de exemplu: privind identitatea, familia, mediul
înconjurător etc.)
Dezvoltarea limbajului
Orientare spaţială şi temporală
Realizarea învăţării perceptive (identificarea formelor,
mărimilor, culorilor în mediul casnic)
Dezvoltarea capacităţii de explorare
Invăţarea semnelor de circulaţie şi formarea deprinderilor
privind circulaţia
Educarea/antrenarea unor microoperaţii ale gandirii; însuşirea raportului
mulţime-număr-cifră; exerciţii aritmetice simple
Formarea unor deprinderi de comportament civilizat
Timpul liber şi funcţiile sale
Predispoziţii, aptitudini, talent, cultivarea lor la persoana cu
handicap
Exemple de persoane cu handicap grav care au reuşit în artă,
cultură, sport
Exemple de activităţi practice: stimularea şi sprijinirea
activităţii beneficiarului, formarea deprinderilor şi obişnuinţelor acestuia
în ceea ce priveşte antrenarea mobilităţii, autoîngrijirea, autogospodărirea,
activităţi utile cu realizarea unui produs final (ţesut, cusut, împletituri,
modelaj, utilizarea calculatorului etc); activităţi de timp liber etc.
|
Tema 7: Asistarea integrării şcolare şi a educaţiei
permanente
Obiectiv: Consolidarea/dezvoltarea competenţei
asistentului personal de a sprijini integrarea şcolară/educaţia permanentă a
persoanei cu handicap grav
Obiectivele de referinţă
|
Conţinuturile de bază pe
capitole/secvenţe de pregătire teoretică sau practică
|
La sfarşitul acestei teme cursanţii vor
putea:
- să asiste la înscrierea persoanei cu handicap grav într-o
alternativă educaţională adecvată;
- să asiste şcolarizarea şi pregătirea şcolară/permanentă a
persoanei cu handicap grav.
|
Legislaţie
Sistemul de orientare şcolară şi profesională
Importanţa educaţiei timpurii pentru recuperarea şi integrarea
socială a persoanei cu handicap grav
Cerinţe educative speciale; adaptarea metodelor şi mijloacelor de
învăţămant
Exemple de activităţi practice: înscrierea şi menţinerea în
instituţii de învăţămant;
însoţirea pentru accesarea serviciilor de educaţie; asigurarea spaţiului
personalizat şi a condiţiilor pentru pregătirea lecţiilor; colaborarea cu
şcoala şi familia pentru asigurarea dezvoltării personale a persoanei cu
handicap grav etc.
|
Tema 8: Asistarea integrării profesionale a persoanei cu handicap grav
Obiectiv: Consolidarea/dezvoltarea competenţei necesare
asistentului personal privind asistarea persoanei cu handicap grav în
orientarea profesională, ocuparea unui loc de muncă şi menţinerea acestuia
Obiectivele de referinţă
|
Conţinuturile de bază pe capitole/secvenţe
de pregătire teoretică sau practică
|
La sfarşitul acestei teme cursanţii vor
putea:
- să asiste persoana cu handicap grav în căutarea unui loc de
muncă;
- să pregătească persoana cu handicap grav pentru obţinerea
locului de muncă;
- să asiste relaţia persoanei cu handicap grav cu angajatorul şi
colegii de muncă;
- să sprijine persoana cu handicap grav pentru
menţinerea locului de muncă.
|
Legislaţie
Tipuri de suport la locul de muncă
Informaţii privind instituţiile implicate pe piaţa muncii şi
formele de sprijin pentru persoanele cu handicap
Informaţii privind sursele de prezentare a locurilor de muncă
Cunoştinţe referitoare la întocmirea unui CV (curriculum vitae),
a unei scrisori de intenţie
Exemple de activităţi practice: căutarea
unui loc de muncă; pregătirea persoanei cu handicap grav pentru obţinerea
locului de muncă/demararea propriei afaceri; asistarea persoanei cu handicap
grav în relaţia cu angajatorul şi colegii de muncă şi pentru menţinerea
locului de muncă; colaborarea cu agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă şi
autorităţile locale etc.
|
Tema 9: Supravegherea respectării drepturilor persoanei
cu handicap
Obiectiv: Dezvoltarea competenţei necesare sprijinirii
persoanei cu handicap grav în cunoaşterea şi exercitarea drepturilor şi
obligaţiilor ce îi revin în calitate de membru al comunităţii
Obiectivele de referinţă
|
Conţinuturile de bază pe
capitole/secvenţe de pregătire teoretică sau practică
|
La sfarşitul acestei teme cursanţii vor putea:
- să informeze persoana cu handicap grav cu privire la drepturile
şi obligaţiile sale legale;
- să asiste persoana cu handicap grav în relaţiile cu
autorităţile;
- să sprijine persoana cu handicap grav în protecţia şi
exercitarea drepturilor sale.
|
Legislaţie privind drepturile omului
Legislaţie internaţională şi europeană
Legislaţie naţională
Exemple de activităţi practice: informarea persoanei cu handicap
grav şi a familiei acesteia cu privire la drepturile şi obligaţiile sale
legale; asistarea persoanei cu handicap grav în relaţiile cu autorităţile;
sprijinirea persoanei cu handicap grav în protecţia şi exercitarea
drepturilor sale faţă de agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă şi
autorităţile locale etc.
|