ORDIN
Nr. 3215 din 31 ianuarie 2003
pentru aprobarea Metodologiei privind acordarea gradatiei de merit in
invatamantul preuniversitar
ACT EMIS DE: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 136 din 3 martie 2003
In baza prevederilor art. 50 alin. (3), (4), (5) si (6) din Legea nr.
128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificarile si
completarile ulterioare,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 23/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Educatiei si Cercetarii, cu modificarile si
completarile ulterioare,
ministrul educatiei si cercetarii emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba Metodologia privind acordarea gradatiei de merit in invatamantul
preuniversitar, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezentul
ordin.
Art. 2
Pe data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga orice alte
dispozitii contrare.
Art. 3
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 4
Directia generala pentru evaluare, prognoze si dezvoltare din cadrul
Ministerului Educatiei si Cercetarii si inspectoratele scolare vor duce la
indeplinire prevederile prezentului ordin.
Ministrul educatiei si cercetarii,
Ecaterina Andronescu
ANEXA 1
METODOLOGIE
privind acordarea gradatiei de merit in invatamantul preuniversitar
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
In conformitate cu prevederile art. 50 alin. (3) din Legea nr. 128/1997
privind Statutul personalului didactic, cu modificarile si completarile
ulterioare, personalul didactic de predare, didactic auxiliar si cel de
conducere din unitatile de invatamant pot beneficia de gradatia de merit,
acordata prin concurs.
Art. 2
(1) Aceasta gradatie se acorda pentru 10% din posturile didactice existente
la nivelul inspectoratului scolar si reprezinta 20% din salariul de baza al
functiei sau postului persoanei in cauza.
(2) Gradatia de merit se include in salariul de baza.
Art. 3
Gradatia de merit se atribuie pe o perioada de 4 ani.
Art. 4
(1) Personalul didactic care a beneficiat de gradatie de merit poate
participa din nou la concurs.
(2) Un cadru didactic nu poate beneficia simultan de gradatie de merit si
de salariu de merit.
CAP. 2
Inscrierea pentru acordarea gradatiei de merit
Art. 5
La concursul pentru acordarea gradatiei de merit pot participa:
a) personalul didactic titular de predare, didactic auxiliar cu contract de
munca pe perioada nedeterminata si cel de conducere din unitatile de invatamant
si din inspectoratele scolare, cu o vechime in invatamantul preuniversitar de
peste 3 ani;
b) personalul didactic titular in invatamantul preuniversitar care isi
desfasoara activitatea de formare continua a cadrelor didactice din
invatamantul preuniversitar la casa corpului didactic (C.C.D.), cu conditia sa
faca dovada unui numar minim de doua ore/saptamana de formare, respectiv 72 de
ore anual de formare, in ultimii 4 ani; acelasi regim se aplica si personalului
didactic titular de la C.J.A.P.;
c) personalul didactic titular de la cluburile scolare, cluburile si
palatele copiilor cu statut de unitati de invatamant subordonate
inspectoratului scolar, precum si cel de la Palatul Copiilor din Bucuresti;
d) personalul didactic auxiliar din unitatile conexe invatamantului si de
la cluburile si palatele copiilor.
CAP. 3
Criterii pentru acordarea gradatiei de merit
Art. 6
Activitatea candidatilor inscrisi pentru acordarea gradatiei de merit se
evalueaza pe baza fisei elaborate de inspectoratul scolar, tinandu-se seama de
urmatoarele criterii care trebuie indeplinite de candidat, in perioada ultimilor
4 ani de activitate:
1. Activitati complexe cu valoare instructiv-educativa, cum sunt:
a) rezultate deosebite obtinute in pregatirea prescolarilor si elevilor in
raport cu standardele curriculare de performanta, materializate in rezultate
ale elevilor la clasa, la testari si examene nationale de sfarsit de ciclu,
rezultatele obtinute cu clasa (de exemplu, ponderea elevilor cu performante in
clasa urmatoare);
b) performante in pregatirea elevilor distinsi la concursurile si
olimpiadele scolare, materializate in obtinerea locurilor I, II si III la faza
internationala, faza nationala sau faza judeteana;
c) pregatirea loturilor olimpice, participarea, in calitate de membru al
juriului, al comitetului de organizare si de insotitor al elevilor, la
concursurile si olimpiadele judetene, interjudetene, nationale si
internationale;
d) activitati educative organizate in scoala;
e) comunicarea cu parintii si cu autoritatile locale;
f) realizarile de proiecte extracurriculare cu finantare extrabugetara;
g) rezultate obtinute in centrele de excelenta;
h) dezvoltarea unor activitati practice, educative pentru formarea de
abilitati de comunicare, antreprenoriale si tehnice;
i) rezultate obtinute in proiectele de parteneriat educational.
2. Performante deosebite in inovarea didactica, materializate in:
a) contributia la elaborarea de programe scolare, regulamente, metodologii,
indrumatoare metodice, manuale scolare, auxiliare didactice, avizate de
Ministerul Educatiei si Cercetarii (M.E.C.), reviste scolare avizate de
inspectoratul scolar sau de M.E.C.;
b) activitatea de mentorat, participarea cu comunicari la simpozioane
judetene, regionale (zonale), nationale si/sau internationale, participarea la
formarea personalului didactic prin C.C.D., in calitate de formator,
contributia la cercetari stiintifice fundamentale in domeniul problematicii
invatamantului si educatiei sau in domeniul specializarii.
3. Activitati educative desfasurate in institutii, participarea la programe
sau proiecte recunoscute la nivel judetean si national, cu cerinte educative
speciale
4. Participarea la proiecte validate si confirmate de rezultatele obtinute
in cadrul programelor de reforma educationala coordonate de inspectoratul
scolar judetean (I.S.J.) sau de directiile generale din M.E.C. prin contributie
personala
5. Cresterea prestigiului si a calitatii activitatii unitatii de
invatamant, prin pozitia unitatii de invatamant in ierarhia stabilita prin
concursul de admitere 2001, 2002 (astfel ierarhizarea liceelor dupa media celor
admisi in 2001, 2002, iar ierarhizarea scolilor generale dupa ponderea elevilor
admisi in licee pe transe de medii), a inspectoratului scolar si a unitatilor
conexe, evaluate pe baza nivelului de dezvoltare institutionala, a rezultatelor
elevilor, in raport cu dezvoltarea economica si sociala a localitatii/regiunii;
in acest caz vor fi luate in considerare:
a) contributiile independente si in echipa la dezvoltarea teoriei si
practicii managementului educational si institutional, in contextul reformei
invatamantului;
b) realizarea unor proiecte cu finantare din surse extrabugetare;
c) o foarte buna comunicare si colaborare cu reprezentantii comunitatii
locale si regionale.
6. Rezultatele obtinute prin participare la examenele de capacitate,
bacalaureat si de absolvire
Art. 7
Pentru personalul didactic auxiliar criteriile pentru acordarea gradatiei
de merit sunt stabilite in fisa de evaluare a activitatii, elaborata de
inspectoratul scolar, pe baza fisei postului.
Art. 8
Nu poate beneficia de acordarea gradatiei de merit:
- personalul didactic incadrat prin: plata cu ora, contract de munca pe
perioada determinata (suplinitor), cumul la pensie, cumul din alte domenii de
activitate decat invatamantul preuniversitar.
CAP. 4
Procedura de acordare a gradatiei de merit
Art. 9
Inspectorul scolar general numeste prin decizie comisia de coordonare a
lucrarilor in vederea obtinerii gradatiei de merit si conditiile in care aceasta
isi desfasoara activitatea. Aceasta comisie este formata din:
a) presedinte - inspector scolar general adjunct;
b) secretar - referent de la compartimentul salarizare, normare;
c) membri - inspectori scolari de specialitate.
Art. 10
In conformitate cu prevederile art. 50 alin. (5) din Legea nr. 128/1997, cu
modificarile si completarile ulterioare, procedura de atribuire a gradatiei de
merit prin concurs se desfasoara in urmatoarele faze:
1. Candidatul intocmeste si depune la conducerea unitatii de invatamant
raportul de autoevaluare a activitatii desfasurate, insotit de documente
doveditoare, realizat in conformitate cu fisa de evaluare (elaborata de
inspectoratul scolar).
2. Consiliul profesoral al unitatii de invatamant, pe baza dezbaterilor
asupra modului in care raportul reflecta realizarile candidatului potrivit
fisei de evaluare, formuleaza o apreciere sintetica asupra candidatului.
3. Directorul unitatii scolare transmite inspectorului scolar de
specialitate de la inspectoratul scolar raportul de autoevaluare, aprecierea
consiliului profesoral, precum si propria apreciere obiectiva, cu referire si
la deontologia profesionala, la abilitatile de comunicare ale candidatului in
cadrul organizatiei educationale. Aprecierea directorului coordonator al
unitatii scolare va fi facuta de inspectorul de management si evaluare
institutionala.
4. In urma consultarii consiliului consultativ de specialitate inspectorul
de specialitate intocmeste un raport motivat referitor la activitatea
candidatului in specialitate.
5. Comisia de coordonare a lucrarilor in vederea obtinerii gradatiei de
merit primeste raportul de autoevaluare, aprecierea consiliului profesoral si a
directorului unitatii, precum si raportul motivat al inspectorului scolar de
specialitate, pe care le examineaza, stabileste lista candidatilor in ordinea
punctajului acordat si o afiseaza la I.S.J./Inspectoratul Scolar al
Municipiului Bucuresti (I.S.M.B.)
6. Cadrele didactice au drept de contestatie la I.S.J./I.S.M.B., in
conformitate cu graficul din anexa nr. 1 la prezenta metodologie. Contestatiile
se rezolva de o comisie de solutionare a contestatiilor, condusa de inspectorul
scolar general, iar rezultatul ramane definitiv.
7. Dupa rezolvarea contestatiilor consiliul de administratie al
I.S.J./I.S.M.B. primeste lista candidatilor pe care ii discuta.
8. Hotararea asupra rezultatului concursului, precum si stabilirea ponderii
pe diferite specialitati si unitati de invatamant apartin inspectorului scolar
general.
9. Consiliul de administratie al inspectoratului scolar inainteaza lista
candidatilor admisi, dupa rezolvarea contestatiilor, la Directia generala
pentru evaluare, prognoze si dezvoltare din M.E.C., pentru emiterea ordinului
ministrului educatiei si cercetarii.
10. Lista transmisa la M.E.C. cu adresa de inaintare contine:
a) numarul total si modul de calcul al numarului de gradatii acordate la
nivelul judetului;
b) avizul liderilor de sindicat desemnati de federatiile sindicale din
invatamant recunoscute la nivel national, care au participat la procedura de
acordare a gradatiei de merit, cu statut de observator;
c) tabelul nominal cu candidatii admisi, conform anexei nr. 2 la prezenta
metodologie.
Art. 11
Directia generala pentru evaluare, prognoze si dezvoltare din M.E.C.
verifica incadrarea in numarul de locuri si corectitudinea aplicarii procedurii
si elaboreaza ordinul ministrului educatiei si cercetarii pentru acordarea
gradatiei de merit cadrelor didactice de pe listele primite de la
inspectoratele scolare.
Art. 12
(1) Inspectorii scolari generali, inspectorii scolari generali adjuncti si
directorii C.C.D. (numiti prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii)
depun dosarele pentru gradatia de merit la M.E.C.
(2) Dosarul cuprinde:
a) raportul de autoevaluare;
b) avizul consiliului de administratie al inspectoratului scolar.
(3) Raportul de autoevaluare include doua componente:
a) activitatea in functia didactica si de conducere la nivelul unitatii de
invatamant unde a functionat, daca este cazul;
b) activitatea in functia de inspector scolar general, inspector scolar
general adjunct, director C.C.D., de la data numirii in functie.
(4) Inspectorii scolari generali, inspectorii scolari generali adjuncti si
directorii C.C.D. (numiti prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii)
vor fi inclusi in listele inspectoratelor scolare, inaintate la M.E.C.
(5) Numarul gradatiilor de merit pentru inspectorii scolari generali,
inspectorii scolari generali adjuncti si directorii C.C.D. (numiti prin ordin
al ministrului educatiei si cercetarii) face parte din numarul total de
gradatii de merit aprobate judetului/municipiului Bucuresti.
Art. 13
Pentru evaluarea raportului de autoevaluare a inspectorului scolar general,
a inspectorului scolar general adjunct si a directorului C.C.D. se vor avea in
vedere urmatoarele criterii:
a) contributia concreta pentru punerea in aplicare a documentelor
manageriale elaborate, pentru cresterea calitatii procesului de invatamant in
unitatile scolare din judet/municipiul Bucuresti (10 puncte);
b) rezultatele obtinute in recrutarea, selectia si pregatirea in timp optim
a resurselor umane, din unitatile de invatamant ale judetului/municipiului
Bucuresti (10 puncte);
c) eficienta activitatii personalului didactic si nedidactic care lucreaza
in subordine (8 puncte);
d) rezultatele obtinute in ameliorarea si modernizarea bazei materiale din
teritoriu, precum si operationalizarea deciziilor luate in identificarea de noi
resurse materiale pentru unitatile de invatamant din reteaua scolara (8
puncte);
e) rezultatele obtinute in restructurarea retelei scolare (8 puncte);
f) rezultatele obtinute in proiectarea, organizarea, monitorizarea si
evaluarea activitatii de formare a personalului didactic auxiliar, realizate la
nivelul judetului (8 puncte);
g) modul concret de coordonare si implicare in relatiile comunitare si de
parteneriat social (8 puncte);
h) activitati concrete cu relevanta manageriala, didactica si stiintifica
realizate in afara fisei postului, cu referire la domeniul invatamantului (10
puncte);
i) realizarea performantelor scontate, pe fondul initiativelor si al
creativitatii probate in activitatile solicitate de M.E.C. (10 puncte);
j) rezultatele diferitelor evaluari realizate de M.E.C. la nivelul
inspectoratului scolar (10 puncte);
k) realizarea unei comunicari operative si eficiente intre M.E.C. si
scolile din teritoriu, precum si in sens invers, cu relevanta in progresul si
randamentul scolar, in perfectionarea procesului de invatamant pe plan local si
national (10 puncte).
ANEXA 1
la metodologie
GRAFICUL
desfasurarii concursului pentru acordarea gradatiilor de merit - sesiunea 2003
20 ianuarie - 17 februarie 2003: depunerea dosarelor la registratura
I.S.J.;
18 februarie - 5 martie 2003: verificarea dosarelor de catre inspectorii de
specialitate;
18 februarie - 5 martie 2003: verificarea dosarelor de catre reprezentantii
federatiilor sindicale si refacerea punctajelor, in situatia in care
observatiile sunt juste, impreuna cu inspectorul de specialitate;
6 martie 2003: Consiliul de administratie al I.S.J. va valida dosarele
propuse si va intocmi tabelul nominal final;
7 martie 2003: afisarea listei la avizierul I.S.J.;
10 martie - 11 martie 2003: depunerea contestatiilor;
12 martie 2003: rezolvarea contestatiilor si validarea rezultatului
concursului;
20 martie 2003: inaintarea la M.E.C., in vederea emiterii ordinului
ministrului educatiei si cercetarii, a tabelului nominal cu personalul
didactic, de indrumare si control si de conducere reusit la concurs.
ANEXA 2
la metodologie
TABEL NOMINAL
cu candidatii admisi
________________________________________________________________________________
Nr. Numele Functia Specialitatea Vechimea Unitatea
Punctajul
crt. si prenumele in invatamant de invatamant obtinut
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
NOTA:
In cazul personalului didactic de indrumare si control, in rubrica
"Unitatea de invatamant" se va preciza unitatea de invatamant unde
are obligatia de predare.
Adeverintele emise de unitatile de invatamant respective se vor anexa la
lista transmisa.