ORDIN
Nr. 3342 din 11 martie 2002
pentru aprobarea Metodologiei privind incadrarea personalului didactic din
invatamantul preuniversitar incepand din anul scolar 2002 - 2003, ca urmare a
aplicarii Planului-cadru de invatamant
ACT EMIS DE: MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 287 din 29 aprilie 2002
Ministrul educatiei si cercetarii,
in temeiul prevederilor art. 127 si 128 din Legea invatamantului nr.
84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale art.
7, 9, 10, 44 si 45 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului
didactic, cu modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul prevederilor Hotararii Guvernului nr. 23/2001 privind
organizarea si functionarea Ministerului Educatiei si Cercetarii, cu
modificarile si completarile ulterioare,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Metodologia privind incadrarea personalului didactic din
invatamantul preuniversitar incepand din anul scolar 2002 - 2003, ca urmare a
aplicarii Planului-cadru de invatamant, cuprinsa in anexa care face parte
integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Incepand cu data intrarii in vigoare a acestui ordin se abroga orice
dispozitie contrara metodologiei prevazute la art. 1.
Art. 3
Directia generala pentru evaluare, prognoze si dezvoltare din cadrul
Ministerului Educatiei si Cercetarii si inspectoratele scolare vor aduce la
indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul educatiei si cercetarii,
Ecaterina Andronescu
ANEXA 1
METODOLOGIE
privind incadrarea personalului didactic din invatamantul preuniversitar
incepand din anul scolar 2002 - 2003, ca urmare a aplicarii Planului-cadru de
invatamant
Art. 1
In invatamantul preuniversitar normele didactice se stabilesc in
concordanta cu Planul-cadru de invatamant aprobat prin ordinele ministrului
educatiei si cercetarii nr. 3.638/2001, nr. 3.670/2001 si nr. 3.680/2001,
formatiunile de studii/clasele de elevi urmand sa fie organizate astfel incat
sa se inscrie spre limita maxima prevazuta de Legea nr. 84/1995, republicata.
Art. 2
Norma didactica cuprinde ore prevazute in planul de invatamant la
disciplinele corespunzatoare specializarii sau specializarilor inscrise pe
diploma de licenta, de absolvire sau pe diploma/certificatul de absolvire a
unor cursuri postuniversitare cu durata de cel putin un an si jumatate,
aprobate de Ministerul Educatiei si Cercetarii, in conformitate cu prevederile
art. 1 lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 103/1998, aprobata si modificata
prin Legea nr. 109/1999, precum si ale art. 7 si 44 din Legea nr. 128/1997
privind Statutul personalului didactic.
Art. 3
(1) Completarea normei didactice cu ore de alta specialitate pentru
personalul didactic titular din invatamantul preuniversitar se face pentru
situatiile in care cadrul didactic respectiv are asigurata cel putin jumatate
de norma in specialitate si numai daca nu exista posibilitatea completarii cu
ore de specialitate la doua sau trei unitati de invatamant apropiate din
aceeasi localitate.
(2) Completarea normei didactice se face numai dupa incadrarea tuturor
titularilor din localitatea respectiva, in conformitate cu
specializarea/specializarile acestora inscrise pe diploma, pentru un an scolar,
prin decizie a inspectorului scolar general si cu acordul scris al cadrului
didactic respectiv.
(3) Completarea normei didactice se face cu prioritate pentru personalul
didactic titular care face dovada ca a participat la cursuri postuniversitare
in domeniul respectiv sau ca a absolvit cursuri de perfectionare conform art.
32 din Legea nr. 128/1997. Personalul didactic caruia i se completeaza norma
didactica in acest mod beneficiaza de mentinerea drepturilor salariale.
(4) Completarea normei didactice pentru personalul didactic titular se
poate face cu ore de la alte discipline, cadrul didactic fiind considerat
calificat.
Art. 4
(1) In unitatile de invatamant in care functioneaza un singur rand de clase
I - VIII sau in care functioneaza clase simultane norma didactica cuprinde ore
prevazute in planul-cadru din aria curriculara, care corespund specializarii
sau specializarilor inscrise pe diploma de licenta sau de absolvire. Personalul
didactic caruia i se completeaza norma didactica in acest mod beneficiaza de
mentinerea drepturilor salariale.
(2) In situatiile prevazute la alin. (1) norma didactica a unui
invatator/institutor se constituie, conform art. 43 lit. b) din Legea nr.
128/1997, din orele aferente clasei pe care o conduce.
Art. 5
In invatamantul gimnazial din mediul rural, in mod exceptional, norma
didactica de predare se poate completa cu ore la orice disciplina din planul de
invatamant, pana la reducerea totala a orelor in specialitate in
unitatea/unitatile de invatamant in care functioneaza ca titular, fara
diminuarea salariului.
Art. 6
(1) In invatamantul primar limbile moderne pot fi predate de invatatorul
clasei, conform art. 44 alin. (4) din Legea nr. 128/1997, daca face dovada
calificarii prin diploma de studii sau prin atestat.
(2) In cazul in care in unitatea de invatamant nu exista personal de
specialitate, consiliul de administratie al scolii poate decide ca invatatorii
care detin atestat pentru predarea unei limbi moderne sa predea si la alte
clase din ciclul primar, ai caror invatatori nu fac dovada calificarii prin diploma
de studii sau prin atestat.
Art. 7
Limbile moderne la clasele cu predare intensiva se predau cu clasa
intreaga.
Art. 8
(1) La clasele V - VIII orele din trunchiul comun din cadrul ariei
curriculare "Consiliere si orientare" reprezinta orele saptamanale de
dirigentie. Ele nu fac parte din norma de predare a profesorilor-diriginti, in
conformitate cu art. 45 alin. (3) din Legea nr. 128/1997, fiind remunerate
conform art. 51 alin. (4) din aceeasi lege.
(2) Conform Ordinului ministrului educatiei nationale nr. 4.409/1998,
personalul didactic de conducere, indrumare si control nu poate avea incluse in
norma de predare ore de consiliere si orientare.
(3) La liceu - filiera tehnologica, la clasele IX - XII/XIII ora de
"Consiliere si orientare" prevazuta in trunchiul comun reprezinta ora
de dirigentie si face parte din norma cadrului didactic, in conformitate cu
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 103/1998, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 109/1999.
(4) La formele de invatamant seral si fara frecventa dirigentia nu intra in
norma didactica, in conformitate cu Ordinul ministrului educatiei nationale nr.
3.269/2000, cu exceptia claselor de invatamant seral cuprinse in programul
"A doua sansa", aprobate prin Ordinul ministrului educatiei si
cercetarii nr. 4.473/2001 privind modificarea si completarea Ordinului
ministrului educatiei nationale nr. 4.231/1999 si Ordinul ministrului educatiei
nationale nr. 3.269/2000.
Art. 9
Institutorii care fac dovada ca sunt calificati pentru a preda disciplinele
limbi straine, muzica, desen sau educatie fizica pot fi incadrati, prin
concurs, in invatamantul gimnazial pe posturi/catedre corespunzatoare
specializarii obtinute prin studii, fiind salarizati ca institutori.
Art. 10
(1) Disciplinele "Informatica", "Tehnologia
informatiei", "Informatica - tehnologii asistate de calculator"
si "Tehnologia prelucrarii informatiei" pot fi predate de absolventi
ai invatamantului superior de profil, si anume: informatica,
matematica-informatica, automatica si calculatoare, cibernetica, tehnologia
informatiei, conducere cu calculatorul, informatica economica, automatica si
informatica economica, calculatoare, informatica aplicata, cibernetica si
previziune economica, cibernetica si informatica economica, roboti industriali,
mecatronica, inginerie electrica si calculatoare, informatizarea si conducerea
proceselor energetice etc.
(2) Disciplina "Informatica - tehnologii asistate de calculator"
din cadrul profilului servicii poate fi predata numai de absolventi ai
specializarilor "Informatica economica", "Informatica
manageriala", "Contabilitate si informatica de gestiune",
"Automatica si informatica economica", "Cibernetica si
informatica economica".
Art. 11
Disciplina "Cultura civica" poate fi predata de absolventii
facultatilor de stiinte politice si administrative, filozofie-istorie,
filozofie, istorie, drept, pedagogie, pedagogie/psihologie, sociologie,
psihosociologie, psihosociopedagogie, comunicare si relatii publice.
Art. 12
(1) La clasa a XI-a, la liceele, grupurile scolare si colegiile cu profil
servicii, specializarile turism si alimentatie publica, economic,
administrativ, disciplina "Economia intreprinderilor si elemente de
legislatie" se preda, cu prioritate, dupa cum urmeaza:
a) capitolele de drept si legislatie - de catre absolventi ai
invatamantului superior cu specializarea drept;
b) capitolele de economia intreprinderii - de catre absolventi ai
invatamantului superior economic.
(2) Pentru catedrele astfel alcatuite nu se organizeaza concurs de
titularizare.
Art. 13
(1) Disciplina "Educatie tehnologica" poate fi predata la clasele
V - VIII si la clasele IX - XII/XIII, filiera teoretica si vocationala, de
absolventi ai invatamantului superior tehnic, agricol sau de absolventi ai
cursurilor postuniversitare cu durata de minimum 3 semestre in specializarea
"Educatie tehnologica", cu indeplinirea conditiilor prevazute la art.
68 din Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata.
(2) La clasele V - VIII disciplina "Educatie tehnologica" mai
poate fi predata de absolventi ai invatamantului superior tehnic de scurta
durata sau de absolventi cu studii aprofundate, masterat, doctorat, cursuri
postuniversitare in specializarea "Educatie tehnologica", organizate
in baza Ordinului ministrului educatiei nationale nr. 5.051/1999.
(3) Cadrele didactice titularizate pana la data de 1 septembrie 2000 pe o
catedra de "Educatie tehnologica" sunt obligate ca in termen de 3 ani
de la data intrarii in vigoare a prezentului ordin sa urmeze cursuri de
abilitare curriculara pentru "Educatie tehnologica", organizate de
Casa Corpului Didactic in colaborare cu specialisti din universitati, conform
prevederilor art. 33 alin. (2) din Legea nr. 128/1997, in toata aceasta perioada
fiind considerate cadre didactice calificate.
Art. 14
Disciplina "Educatie tehnologica", precum si disciplinele
tehnologice de la filiera tehnologica din structura invatamantului liceal pot
fi predate de absolventi ai invatamantului superior tehnic de lunga durata,
precum si de absolventii cursurilor postuniversitare din domeniul stiintelor
tehnice de studii aprofundate, masterat, doctorat cursuri postuniversitare de
specializare cu durata de cel putin un an si jumatate, cu indeplinirea conditiilor
prevazute la art. 68 din Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata.
Art. 15
In invatamantul postliceal incadrarea pe discipline/module se face, in
conformitate cu dispozitiile art. 7 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 128/1997,
cu cadre didactice care au cel putin gradul didactic II.
Art. 16
(1) Instruirea practica poate fi predata de:
a) cadre didactice care indeplinesc conditia prevazuta la art. 7 alin. (1)
lit. f) din Legea nr. 128/1997;
b) cadre didactice care indeplinesc conditia prevazuta la art. 7 alin. (1)
lit. d) si e) din Legea nr. 128/1997 in conditiile efectuarii unui stagiu de
cel putin 3 ani in domeniu (productie, invatamant). Cadrele didactice care se
incadreaza in aceasta categorie vor fi considerate personal didactic calificat,
daca profilul clasei la care sunt incadrate cu ore de instruire practica
coincide cu profilul cursurilor universitare absolvite.
(2) Categoriile de cadre didactice prevazute la alin. (1) trebuie sa
indeplineasca conditia prevazuta la art. 68 din Legea invatamantului nr.
84/1995, republicata.
Art. 17
(1) Incadrarea cadrelor didactice la disciplina "Instruire
practica" se face in functie de modul de organizare a acestei activitati
pe niveluri de invatamant. In invatamantul liceal - filiera tehnologica,
invatamantul profesional - scoala profesionala si de ucenici instruirea
practica in saptamani comasate si instruirea practica in laboratorul tehnologic
se vor efectua cu clasa intreaga, cu conditia asigurarii unui loc de munca echipat
corespunzator pentru fiecare elev.
(2) Instruirea practica in saptamani comasate pentru anii terminali se
efectueaza, acolo unde este posibil, la agenti economici.
Art. 18
Personalul didactic aflat la varsta standard de pensionare, potrivit art.
128 din Legea nr. 128/1997, poate fi mentinut ca titular. Aceasta prevedere se
va aplica numai daca au fost solutionate restrangerile de activitate la nivel
de localitate, judet, respectiv la nivelul municipiului Bucuresti.
Art. 19
Nu se constituie norme didactice vacante din discipline optionale in
vederea ocuparii prin concurs.
Art. 20
Liderul de sindicat participa, conform legii, la sedintele consiliului de
administratie al unitatii de invatamant si are dreptul sa solicite consemnarea
observatiilor proprii in procesul-verbal.
Art. 21
Pe data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul
ministrului educatiei nationale nr. 5.360/2000 privind incadrarea personalului
didactic din invatamantul preuniversitar in anul scolar 2001 2002, ca urmare
a aplicarii Planului cadru de invatamant, precum si Ordinul ministrului
educatiei si cercetarii nr. 3.835/2001 cu privire la unele modificari la
Metodologia de incadrare a personalului didactic din invatamantul preuniversitar
in anul scolar 2001 2002, ca urmare a aplicarii Planului cadru de invatamant.