ORDIN Nr. 3410
din 16 martie 2009
privind aprobarea
planurilor-cadru de învatamant pentru clasele a IX-a-a XII-a, filierele
teoretica si vocationala, cursuri de zi
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI INOVARII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 545 din 5 august 2009
In conformitate cu prevederile Legii învăţământului nr.
84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 51/2009 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării,
ministrul educaţiei, cercetării şi inovării emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Planurile-cadru de învăţământ
pentru clasele a IX-a şi a X-a, ciclul inferior al liceului, filierele
teoretică şi vocaţională, cursuri de zi. Aceste planuri-cadru sunt cuprinse în
anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Se aprobă Planurile-cadru de învăţământ
pentru clasele a XI-a şi a XII-a, ciclul superior al liceului, filierele
teoretică şi vocaţională, cursuri de zi. Aceste planuri-cadru sunt cuprinse în
anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 3. - Incepând cu anul şcolar 2009-2010, la clasele
a IX-a-a XII-a, ciclurile inferior şi superior ale liceului, filierele
teoretică şi vocaţională, se aplică planurile-cadru de învăţământ aprobate în
anexele nr. 1 şi 2*).
Art. 4. - Planurile-cadru pentru clasele a IX-a-a
XII-a, ciclurile inferior şi superior ale liceului, filierele teoretică şi
vocaţională, sunt structurate pe următoarele componente: trunchi comun - TC,
curriculum diferenţiat - CD, curriculum la decizia şcolii - CDŞ. In trunchiul
comun şi în curriculumul diferenţiat sunt cuprinse alocările orare corespunzătoare
tuturor disciplinelor de învăţământ care se studiază în mod obligatoriu în
cadrul unei specializări. Curriculumul la decizia şcolii cuprinde orele alocate
pentru dezvoltarea ofertei curriculare proprii fiecărei unităţi de învăţământ.
Art. 5. - (1) In cazul profilurilor şi specializărilor
din cadrul filierelor teoretică şi vocaţională pentru care se organizează
învăţământ în limbile minorităţilor naţionale, în planurile-cadru de învăţământ
pentru clasele a IX-a-a XII-a de liceu se include, în cadrul ariei curriculare
„Limbă şi comunicare", disciplina Limba şi literatura maternă.
(2) Disciplinelor Limba şi literatura maternă şi Limba
şi literatura română li se alocă acelaşi număr de ore, cu aceeaşi poziţie în
planul-cadru de învăţământ - în trunchiul comun sau în curriculumul
diferenţiat.
(3) Pentru învăţământul în limbile minorităţilor
naţionale, studiul disciplinei Limba modernă 2 este la decizia şcolii.
Art. 6. - (1) Planurile-cadru ale învăţământului liceal
includ Religia ca disciplină şcolară, parte a trunchiului comun; elevul, cu
acordul părinţilor sau al tutorelui legal instituit, alege pentru studiu
religia şi confesiunea.
(2) La solicitarea scrisă a părinţilor sau a tutorelui
legal instituit, elevul poate să nu frecventeze orele disciplinei Religie. In
acest caz, situaţia şcolară se încheie fără această disciplină.
Art. 7. - (1) In învăţământul liceal se pot organiza
clase cu program de studiu intensiv al unei limbi moderne. La aceste clase se
alocă 4 ore pe săptămână pentru studierea disciplinei Limba modernă 1, ore în
care se includ şi cele prevăzute în trunchiul comun (TC) si, după caz, în
curriculumul diferenţiat (CD).
(2) Pentru clasele cu program de studiu intensiv al
unei limbi moderne, predarea disciplinei Limba modernă 1 se organizează pe
grupe, cu respectarea prevederilor legale.
Art. 8. - (1) In învăţământul liceal se pot organiza
clase cu program de studiu în regim bilingv. La aceste clase se alocă, pentru
disciplina Limba modernă 1, câte 5 ore pe săptămână, ore în care se includ şi
cele prevăzute în trunchiul comun (TC) şi, după caz, în curriculumul
diferenţiat (CD).
(2) La clasele cu program de studiu în regim bilingv se
alocă, de asemenea, câte o (una) oră pe săptămână în fiecare an de studiu,
pentru studierea disciplinelor Geografie - în clasa a IX-a, Istorie - în clasa
a X-a şi Elemente de cultură şi civilizaţie - în clasele a XI-a şi a XII-a,
specifice spaţiului lingvistic respectiv. Aceste discipline sunt incluse în
aria curriculară „Om şi societate" şi sunt predate în Limba modernă 1.
Orele pentru studiul disciplinelor menţionate se alocă din curriculumul la
decizia şcolii (CDŞ).
(3) Pentru clasele cu program de studiu în regim
bilingv, predarea disciplinei Limba modernă 1 se organizează pe grupe, cu
respectarea prevederilor legale.
Art. 9. - In învăţământul liceal se pot organiza clase
de matematică-informatică, intensiv informatică. La aceste clase, pentru
disciplina Informatică se alocă 3 ore pe săptămână din cadrul curriculumului la
decizia şcolii. Cele 3 ore alocate pentru studiu se realizează în laboratorul
de informatică, pe grupe, cu respectarea prevederilor legale.
Art. 10. - (1) In situaţia în care orele alocate
disciplinelor specifice menţionate la art. 7-9 şi la clasele cu predare în limbile
minorităţilor naţionale nu pot fi asigurate integral din trunchiul comun (TC),
curriculumul diferenţiat (CD) şi prin alocarea de ore din curriculumul la
decizia şcolii (CDŞ), diferenţa de ore necesare se alocă prin depăşirea
numărului maxim de ore prevăzute în planul-cadru pentru specializările
respective.
(2) Pentru buna funcţionare a claselor prevăzute la
art. 7-9, conducerile unităţilor de învăţământ şi ale inspectoratelor şcolare
răspund direct de asigurarea condiţiilor necesare desfăşurării activităţii
didactice pentru aceste clase, fără a afecta procesul instructiv-educativ
pentru celelalte clase din unitatea de învăţământ respectivă.
Art. 11. - (1) Pentru constituirea şi pregătirea
formaţiilor sportive şi/sau artistice ale şcolilor, participante la
competiţiile interşcolare, se alocă, în afara orarului zilnic, în funcţie de
resursele materiale şi umane ale unităţii de învăţământ, un număr de câte două
ore pe săptămână pentru o formaţie sportivă şi/sau artistică. Aceste ore intră
în norma didactică de predare a profesorului şi se înregistrează în condică.
(2) La solicitarea scrisă a elevilor, în învăţământul
liceal, exceptând specializările din cadrul profilului sportiv, se pot organiza
ansambluri sportive. Ansamblurile sportive se desfăşoară cu câte o (una) oră pe
săptămână, în afara orarului zilnic, cu elevi proveniţi de la mai multe clase.
Orele alocate ansamblurilor sportive intră în norma didactică de predare a
profesorului şi se înregistrează în condică.
(3) Numărul ansamblurilor sportive, al formaţiilor
sportive şi/sau artistice ale şcolii, precum şi criteriile de constituire a
acestora se aprobă de către consiliul de administraţie al unităţii de
învăţământ, la propunerea catedrelor de specialitate.
Art. 12. -Activitatea cuprinsă în aria curriculară
„Consiliere şi orientare" intră în atribuţiile personalului didactic care
îndeplineşte funcţia de diriginte. Activitatea dirigintelui urmează să fie
reglementată printr-un ordin separat.
Art. 13. - (1) Planurile-cadru de învăţământ cuprinse
în anexele nr. 1 şi 2 sunt parte integrantă a curriculumului naţional şi
reprezintă ofertă centrală obligatorie - în cazul tuturor profilurilor şi
specializărilor din cadrul filierelor teoretică şi vocaţională.
(2) Inspectoratele şcolare şi conducerile unităţilor de
învăţământ răspund de aplicarea integrală şi corectă la clasă a planului-cadru
de învăţământ în vigoare, corespunzător filierei, profilului şi specializării.
Art. 14. - (1) Pentru învăţământul seral, filiera
teoretică, clasele a IX-a-a XIII-a, rămân în vigoare prevederile Ordinului
ministrului educaţiei şi cercetării cu privire la aprobarea planurilor-cadru de
învăţământ pentru învăţământul seral.
(2) Pentru învăţământul seral, filiera tehnologică a
liceului, şcoala de arte şi meserii şi anul de completare, prevederile
Ordinului ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4.051/2006 rămân valabile
până la finalizarea studiilor pentru elevii care în anul şcolar 2009-2010 se
află în:
a) clasa a X-a, şcoala de arte şi meserii;
b) clasa a Xl-a, anul de completare;
c) clasele a X-a, a XI-a şi a XII-a, liceu tehnologic,
ruta directă de calificare profesională;
d) clasele a XII-a şi a XIII-a, liceu tehnologic, ruta
progresivă de calificare profesională.
*) Anexele nr. 1 şi
2 se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 545 bis, care se
poate achiziţiona de la Centrul pentru relaţii cu publicul al Regiei Autonome
„Monitorul Oficial", Bucureşti, şos. Panduri nr. 1.
Art. 15. - (1) Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
(2) La data intrării în vigoare a prezentului ordin,
orice dispoziţie contrară se abrogă.
Art. 16. - Secretariatul de Stat pentru Invăţământul
Preuniversitar, Direcţia generală educaţie timpurie, şcoli, performanţă şi
programe, Direcţia generală învăţământ în limbile minorităţilor şi relaţia cu
Parlamentul, Direcţia generală buget-finanţe, patrimoniu şi investiţii, Centrul
Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Invăţământul Preuniversitar,
inspectoratele şcolare judeţene şi al municipiului Bucureşti, conducerile
unităţilor de învăţământ duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Ministrul educaţiei, cercetarii şi inovarii,
Ecaterina Andronescu