DECRET -
LEGE Nr. 98 din 14 martie 1990
privind acordarea unor drepturi personalului din transporturile pe calea ferata
ACT EMIS DE: CONSILIUL PROVIZORIU DE UNIUNE NATIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 37 din 20 martie 1990
Consiliul Provizoriu de Uniune Nationala decreteaza:
Art. 1
Munca prestata in timpul noptii intre orele 22 - 6 de muncitorii si
personalul operativ si tehnic din unitatile de cai ferate se plateste cu un
spor de 25% din salariul tarifar, indiferent de numarul de ore efectuate.
Art. 2
Orele de munca prestate de personalul prevazut la art. 1, peste durata
normala a timpului de lucru, precum si cele efectuate in zilele de sarbatori
legale si in celelalte zile in care, potrivit dispozitiilor legale, nu se
lucreaza, care nu au putut fi compensate cu timp liber corespunzator in
urmatoarele 30 de zile, se platesc cu un spor de 100% din salariul tarifar,
indiferent de numarul de ore suplimentare efectuate.
Pentru personalul care lucreaza in tura, turnus sau program de exploatare
C.F.R., se considera munca suplimentara toate orele lucrate peste numarul total
de ore normale din luna respectiva, precum si cele efectuate in zilele de
sarbatori legale si in celelalte zile in care, potrivit dispozitiilor legale,
nu se lucreaza.
Zilele in care nu se lucreaza, in sensul prezentului decret-lege, sint
zilele de simbata si duminica sau alte zile libere acordate in cursul
saptaminii de lucru reduse.
Art. 3
Muncitorii din sectiile, atelierele, reviziile de vagoane si uzinale din
unitatile de cai ferate vor fi salarizati dupa reteaua constructii masini nivel
"A", respectiv energie electrica nivel "A", pentru munca in
regie, precum si pentru unitatile unde salariile tarifare nu sint diferentiate
pe acord si regie.
Art. 4
Anexa nr. IV, cap. V, pct. 1., A. lit. b) din Legea retribuirii dupa
cantitatea si calitatea muncii, nr. 57/1974, se modifica dupa cum urmeaza:
- pozitia de la nr. crt. 5 se completeaza si va avea urmatorul continut:
"Revizor de locomotive-automotoare, revizor tehnic vagoane";
- nivelul de salarizare al functiilor de sef tura revizie vagoane, operator
circulatie la vagoane, instructor la revizie de vagoane, prevazute la nr. crt.
2, 3 si 4, va fi egal cu cel al functiilor similare prevazute pentru ramura
tractiune;
- denumirea functiei de instructor la depou, prevazuta la nr. crt. 4, se
modifica in "mecanic instructor depou".
Art. 5
Sporul pentru vechimea neintrerupta in aceeasi unitate, prevazut la art. 66
(2) din Legea nr. 57/1974 se majoreaza cu cite 5 procente la fiecare transa de
vechime pentru personalul din unitatile de cai ferate, ajungind astfel pina la
20% din salariul tarifar la ultima transa, iar pentru mecanicii de locomotiva
si personalul operativ a caror activitate este legata direct de siguranta
circulatiei, cotele respective se majoreaza cu cite 7 procente, ajungindu-se
astfel la 25% din salariul tarifar pentru ultima transa.
Art. 6
Personalul din unitatile din subordinea Departamentului cailor ferate poate
primi o recompensa in bani echivalenta cu un salariu tarifar pentru munca
ireprosabila prestata in cursul unui an calendaristic, la expirarea acestuia.
Categoriile de personal si conditiile care trebuie sa fie indeplinite pentru a
beneficia de aceasta recompensa se stabilesc prin regulament aprobat de
ministrul transporturilor.
Fondul necesar pentru acordarea recompenselor anuale se constituie in
cadrul fondului de salarii planificat, prin aplicarea unei cote de 3% asupra
acestui fond, in locul cotei de 2% prevazuta de art. 59 din Legea nr. 57/1974.
Art. 7
Mecanicii de locomotiva de la calea ferata care lucreaza fara mecanic
ajutor beneficiaza de premii lunare pentru economii de forta de munca, la
obtinerea carora contribuie nemijlocit, de 50% din salariul tarifar la nivel de
baza al mecanicului ajutor de locomotiva, in conditiile art. 64 din Legea nr.
57/1974.
Art. 8
Muncitorii, personalul operativ si personalul tehnic productiv din unitatile
din subordinea Departamentului cailor ferate au dreptul, in fiecare an
calendaristic, la un concediu de odihna platit de 24 de zile lucratoare. In
functie de conditiile de munca, acest personal beneficiaza si de concedii
suplimentare, potrivit legii.
Art. 9
Personalul unitatilor din subordinea Departamentului cailor ferate va putea
beneficia pentru interese personale, in cazuri bine justificate, de concedii
fara plata de pina la 30 de zile anual, care nu afecteaza durata concediului de
odihna.
Art. 10
Personalul din unitatile de cai ferate care are o vechime de 20 de ani in
locuri care, potrivit legii, se incadreaza pina la data de 1 martie 1990 in
grupa a II-a de munca, poate fi pensionat la implinirea virstei de 52 ani
barbatii si 50 ani femeile si, la cerere, la implinirea virstei de 50 ani atit
pentru barbati, cit si pentru femei.
Art. 11
Cuantumul pensiei de urmas pentru personalul din unitatile de cai ferate se
stabileste in procent de 100% din pensia titularului, indiferent de numarul
urmasilor.
Art. 12
Ministerul Transporturilor va lua masuri pentru mai buna organizare a
muncii in vederea obtinerii unei eficiente economice sporite care sa permita
acoperirea unei parti cit mai mari din fondurile suplimentare necesare
aplicarii prevederilor prezentului decret-lege.
Art. 13
Ministerul Economiei Nationale si Ministerul Finantelor vor introduce
modificarile corespunzatoare in indicatorii economici si financiari pe anul
1990, care rezulta din aplicarea prezentului decret-lege.
Art. 14
Prevederile prezentului decret-lege se aplica incepind cu data de 1 martie
1990.
PRESEDINTELE
CONSILIULUI PROVIZORIU DE UNIUNE NATIONALA
ION ILIESCU