ORDIN
Nr. 4703/349/5016 din 20 noiembrie 2002
privind intensificarea activitatilor de ordine publica si cresterea sigurantei
civice in zona unitatilor de invatamant
ACT EMIS DE: MINISTERUL ADMINISTRATIEI PUBLICE - Nr. 4.703
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
MINISTERUL DE INTERNE - Nr. 349
MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII - Nr. 5.016
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 885 din 7 decembrie 2002
Avand in vedere Planul de masuri pentru intarirea sigurantei civice in zona
unitatilor de invatamant, analizat in sedinta Guvernului din 13 octombrie 2002,
in temeiul:
- art. 9 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 8/2001 privind infiintarea,
organizarea si functionarea Ministerului Administratiei Publice, cu
modificarile ulterioare;
- art. 13 alin. 2 din Legea nr. 40/1990 privind organizarea si functionarea
Ministerului de Interne, cu modificarile si completarile ulterioare;
- art. 9 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 23/2001 privind organizarea
si functionarea Ministerului Educatiei si Cercetarii, cu modificarile si
completarile ulterioare,
ministrul administratiei publice, ministrul de interne si ministrul
educatiei si cercetarii emit urmatorul ordin:
Art. 1
Prefecturile si autoritatile administratiei publice locale, inspectoratele
scolare si inspectoratele de politie judetene sunt responsabile de indeplinirea
prevederilor Planului de masuri pentru intarirea sigurantei civice in zona
unitatilor de invatamant, prevazut in anexa care face parte integranta din
prezentul ordin.
Art. 2
(1) La nivelul fiecarui judet, precum si al municipiului Bucuresti, sub
coordonarea prefectului, se va elabora pana la sfarsitul anului 2002 un
regulament-cadru de ordine interioara al unitatilor de invatamant de catre
specialistii inspectoratului scolar judetean, inspectoratului de politie
judetean si ai autoritatilor administratiei publice locale.
(2) In functie de specificul fiecarei unitati scolare se va elabora si se
va aproba, in cursul lunii ianuarie 2003, de catre consiliul profesoral, cu
consultarea comitetului de parinti, un regulament de ordine interioara, cu
respectarea criteriilor prevazute in regulamentul-cadru de ordine interioara si
in Planul de masuri pentru intarirea sigurantei civice in zona unitatilor de
invatamant.
(3) Consiliile profesorale, cu consultarea comitetelor de parinti, vor
stabili semnele distinctive pentru elevii unitatii de invatamant respective,
uniforma sau ecuson, dupa caz.
Art. 3
(1) Autoritatile administratiei publice locale impreuna cu inspectoratele
scolare si inspectoratele de politie judetene vor stabili modelul ecusonului de
vizitator sau de invitat in incinta unitatilor de invatamant.
(2) Consiliile judetene vor stabili pana la sfarsitul anului 2002, prin
hotarare, in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata si modificata prin Legea
nr. 180/2002, sanctiunile pentru faptele care nu prezinta pericolul social al
unei infractiuni, dar care tulbura grav activitatea educativa, ordinea publica
sau bunele moravuri.
Art. 4
(1) Prefectii vor analiza lunar, impreuna cu inspectoratele scolare si
inspectoratele de politie judetene, precum si cu autoritatile administratiei publice
locale, modul si stadiul de indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
(2) Prefectii vor inainta lunar cate un exemplar din raportul prevazut la
alin. (1) la Ministerul Administratiei Publice, Ministerul de Interne si la
Ministerul Educatiei si Cercetarii.
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
p. Ministrul de interne,
Toma Zaharia,
secretar de stat
Ministrul educatiei si cercetarii,
Ecaterina Andronescu
ANEXA 1
PLAN DE MASURI
pentru intarirea sigurantei civice in zona unitatilor de invatamant
I. Sinteza fenomenelor care impun regandirea sistemului de paza si ordine
in unitatile de invatamant
Din analiza situatiei operative a evenimentelor inregistrate, semnalarilor
mass-media si a altor sesizari se evidentiaza faptul ca in zona unitatilor de
invatamant si pe traseele de deplasare a elevilor se produc fapte care
afecteaza buna desfasurare a procesului de invatamant, siguranta personalului
didactic si a elevilor, constand in patrunderea fara drept in incinta scolilor,
terenurilor de sport sau a anexelor, tulburarea ordinii publice, agresarea,
acostarea ori talharirea elevilor sau profesorilor, distrugeri de bunuri din
patrimoniul scolar, poluarea climatului civic si de moralitate, prin
obscenitati si trivialitati verbale, alte fapte de natura penala sau
contraventionala, unele dintre acestea fiind savarsite cu violenta.
De asemenea, se mentine riscul producerii unor accidente de circulatie cu
implicarea elevilor, ca urmare a deteriorarii ori a lipsei marcajelor si
semnalizarii rutiere, a neatentiei elevilor si indisciplinei conducatorilor
auto.
Cazuistica existenta, precum si faptele ce se reclama demonstreaza ca,
preponderent, autorii faptelor de mai sus sunt fosti elevi care au abandonat
scoala, grupuri de minori sau alte persoane cu comportament deviant,
domiciliate in zona scolilor ori in cartierele invecinate, persoane cu tulburari
psihice evidente sau aflate sub influenta consumului exagerat de alcool.
II. Necesitatea adoptarii unor masuri speciale in unitatile de invatamant
1. in vederea prevenirii, descoperirii si combaterii faptelor care:
a) afecteaza ordinea publica si desfasurarea normala a procesului de
invatamant;
b) aduc atingere integritatii si demnitatii persoanei, avutului privat si
public;
2. in scopul descurajarii si dispersarii grupurilor de persoane cu
comportament turbulent sau violent, al aplanarii in faza incipienta a
situatiilor conflictuale locale, pentru redresarea echilibrului civic general
si un climat de ordine corespunzator in zona unitatilor de invatamant,
Ministerul Administratiei Publice, Ministerul Educatiei si Cercetarii si Ministerul
de Interne vor intreprinde urmatoarele actiuni:
III. Masuri comune
1. Intarirea colaborarii dintre politie, jandarmerie, administratia publica
locala si unitatile de invatamant in vederea evaluarii periodice si a
cunoasterii starii infractionale si contraventionale in mediul scolar,
identificarea elevilor "problema", a altor persoane predispuse la
comiterea de fapte antisociale in apropierea unitatilor scolare sau care
perturba procesul instructiv-educativ
2. Stabilirea unor actiuni concrete cu conducerile unitatilor de invatamant
si comitetele de parinti, referitoare la organizarea supravegherii elevilor, la
venire si plecare, precum si in interiorul unitatilor de invatamant
3. Analiza periodica, in comun, la nivel local, a activitatilor
desfasurate, a rezultatelor obtinute si stabilirea modalitatilor concrete de
eficientizare a actiunilor necesare asigurarii ordinii si linistii publice. La
analiza vor participa cadrele de conducere ale politiei si jandarmeriei locale,
directorii de scoli si reprezentantii administratiei publice locale.
Pe aceeasi tema se vor realiza in comun analize, la nivelul Ministerului
Administratiei Publice, Ministerului Educatiei si Cercetarii si al Ministerului
de Interne
4. Unitatile teritoriale ale ministerelor cosemnatare isi vor actualiza
permanent planurile de masuri comune cu sarcinile concrete ce le revin din
prezentul document si dinamica fenomenului, pentru gestionarea cu eficienta a
acestei problematici
5. Desfasurarea periodica a unor campanii publicitare cu continut
educativ-preventiv pe linie de circulatie, droguri, consum de alcool, acte
normative nou-aparute si masuri de prevenire a victimizarii.
IV. Masuri specifice Ministerului Administratiei Publice
1. Realizarea, sub coordonarea prefectului, de catre autoritatile
administratiei publice locale si inspectoratele scolare, impreuna cu unitatile
Ministerului de Interne, a unei evaluari privind siguranta civica in zona
unitatilor de invatamant, a bazelor sportive si caminelor de pe raza lor de
competenta si clasificarea acestora, in functie de gradul de risc, pe
urmatoarele criterii:
a) categoria unitatilor de invatamant, numarul elevilor;
b) dispunerea unitatilor de invatamant;
c) situatia operativa din unitatea de invatamant si dinamica acesteia;
d) starea infractionala si contraventionala constatata;
e) vulnerabilitatile zonei privind climatul de ordine publica.
2. Pe baza acestor evaluari autoritatile administratiei publice,
reprezentantii in teritoriu ai ministerelor semnatare vor stabili planuri
comune, in spiritul prezentelor masuri.
3. Consiliile judetene si consiliile locale vor asigura paza, in
conformitate cu prevederile Legii nr. 18/1996 privind paza persoanelor,
obiectivelor, bunurilor si valorilor, la intrarea in cladirile unitatilor de
invatamant, prin personal propriu, contracte cu firme de paza, repartizarea de
gardieni publici etc.
4. Consiliile judetene, respectiv Consiliul General al Municipiului
Bucuresti, si consiliile locale vor asigura alocarea resurselor financiare
necesare pentru realizarea imprejmuirilor si securizarea cladirilor ce apartin
unitatilor de invatamant si pentru asigurarea iluminatului in jurul acestora.
5. Prefecturile si consiliile judetene vor analiza periodic, in cadrul
comisiilor judetene consultative, impreuna cu primarii, modul de indeplinire a
masurilor de siguranta civica in zona unitatilor de invatamant.
V. Masuri specifice Ministerului Educatiei si Cercetarii
1. Asigurarea supravegherii elevilor, a ordinii si disciplinei in incinta
unitatilor de invatamant de catre Ministerul Educatiei si Cercetarii, prin
inspectoratele scolare judetene si prin conducerile scolilor
2. Organizarea de catre directorii unitatilor de invatamant a serviciului
pe scoala al cadrelor didactice, precum si a pazei la intrarea in unitatile de
invatamant, astfel incat persoanele straine de scoala sa nu patrunda in cladire
decat cu acordul acestora sau al profesorului de serviciu
3. Organizarea in fiecare unitate scolara a unui loc de asteptare la
intrarea in cladire, unde persoanele straine vor stationa pana la primirea
avizului de intrare
4. Informarea imediata a politiei de catre directorii unitatilor de
invatamant, precum si de oricare alt cadru didactic care ia cunostinta despre
producerea unor evenimente de natura sa afecteze ordinea publica, precum si
despre prezenta nejustificata a unor persoane in scoli sau in apropierea
acestora
5. Conducerile unitatilor de invatamant vor asigura impreuna cu dirigintii
si comitetele de parinti analize cu privire la starea disciplinara si masurile
educative si administrative necesare.
VI. Masuri specifice Ministerului de Interne
1. Reanalizarea dispozitivelor de ordine publica realizate de catre
Jandarmerie si adaptarea permanenta a acestora, in functie de clasificarea
unitatilor de invatamant dupa gradul de risc si evolutia situatiei operative
2. Constituirea dispozitivelor de ordine publica va fi realizata printr-un
sistem de patrule pedestre, posturi de supraveghere fixe si mobile, care sa fie
in masura sa intervina operativ pentru rezolvarea unor situatii care afecteaza
siguranta civica in zona unitatilor de invatamant.
3. Mentinerea ordinii publice in unitatile de invatamant si in zona
adiacenta a acestora se realizeaza de catre Jandarmerie, numai pe timpul
desfasurarii activitatilor cu elevii
4. Suplimentarea efectivelor de jandarmi cu prilejul desfasurarii
examenelor de admitere, a examenului de bacalaureat si a celui de capacitate,
pentru a fi in masura sa asigure desfasurarea corespunzatoare a acestor
activitati in conditiile participarii unui public numeros
5. Evaluarea periodica a fortelor si mijloacelor puse la dispozitie de
catre unitatile de jandarmi in vederea realizarii dispozitivelor specifice
adaptate situatiei operative si stabilirii modului de actiune pentru executarea
misiunilor
6. Includerea unitatilor de invatamant in itinerarele de patrulare auto si
pedestre ale politiei, ca punct obligatoriu de stationare si trecere, in special
pe timpul sosirii si plecarii elevilor
7. Descoperirea si aplicarea masurilor legale fata de persoanele ori
grupurile de persoane care tulbura procesul de invatamant, agreseaza cadrele
didactice sau elevii, produc distrugeri de bunuri.
8. Destructurarea si dispersarea grupurilor de persoane cu comportament
deviant care frecventeaza zonele unitatilor scolare si aduc atingere climatului
de normalitate si siguranta civica
9. Reglementarea si fluidizarea traficului rutier si pietonal in zonele
situate in apropierea scolilor si asigurarea traversarii grupurilor de elevi la
venirea si plecarea de la scoala
10. Informarea cadrelor didactice asupra masurilor de autoprotectie
impotriva victimizarii elevilor si stabilirea unor modalitati de conlucrare
pentru cresterea gradului de siguranta in scoli
11. Intocmirea, la nivelul unitatilor de politie, a unor mape de obiectiv
pentru fiecare institutie de invatamant, care sa cuprinda documente de lucru
specifice pentru monitorizarea situatiei operative din zona adiacenta acestora
12. Pregatirea profesorilor, personalului si elevilor sa semnaleze prezente
straine si sa ia masuri interne de verificare a localurilor la deschidere si la
inchidere
13. Asigurarea de catre Politie a sprijinului de specialitate in
organizarea pazei, securizarea perimetrului si a cladirilor, verificarea si
controlul personalului destinat acestei activitati, in mod special cu privire
la interzicerea accesului persoanelor straine, altele decat parintii elevilor,
in perimetrul si incinta scolilor
14. Monitorizarea si descurajarea gastilor de cartier prin avertizarea,
sanctionarea sau, dupa caz, cercetarea penala a persoanelor majore si minore
care, prin intentiile si faptele lor, pericliteaza siguranta publica din zona
unitatilor scolare, in vederea anihilarii acestora
15. Intensificarea activitatilor de culegere a informatiilor in vederea
cunoasterii metodelor folosite de delincventi pentru agresarea elevilor,
identificarea celor atrasi in grupuri infractionale, a persoanelor care
incearca in randul minorilor crearea de prozeliti ai curentelor sataniste,
difuzeaza materiale cu caracter obscen ori atrag elevii la practici sexuale si
prostitutie, precum si a celor care comercializeaza sau consuma droguri
16. Intensificarea masurilor de control pe mijloacele de transport in comun
pe traseele de deplasare a elevilor, in vederea prevenirii si combaterii
actelor de violenta, acostarilor si furturilor din buzunare si din gentile
acestora
18. Identificarea, luarea in atentie si organizarea de actiuni la agentii
economici care comercializeaza bauturi alcoolice, tutun si publicatii cu
caracter obscen, situati in imediata apropiere a unitatilor scolare, in vederea
aplicarii prevederilor legale in domeniu
18. Arondarea unitatilor scolare in responsabilitatea unui politist, in
scopul desfasurarii activitatilor educativ preventive prin participarea la
sedintele comitetului de parinti, la consiliile profesorale si la orele de
dirigentie, in vederea cunoasterii problemelor cu care se confrunta unitatea
scolara pe linia ordinii publice, prevenirea violentei in scoli si a
victimizarii elevilor si cadrelor didactice
19. Efectuarea unor controale de prevenire a incendiilor si actualizarea
planurilor de interventie in unitatile de invatamant.