ORDIN
Nr. 354 din 1 martie 2004
privind Procedura de aprobare a entitatilor care importa bunuri in baza
prevederilor art. 69 lit. a), b), c) si d) si ale art. 82 alin. (1) din
Ordonanta Guvernului nr. 59/2003 privind unele categorii de bunuri scutite de
la plata datoriei vamale, aprobata cu modificari prin Legea nr. 545/2003,
modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 29/2004 pentru
reglementarea unor masuri financiare
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 205 din 9 martie 2004
In baza art. 69 lit. a), b), c) si d) si a art. 82 alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr. 59/2003 privind unele categorii de bunuri scutite de la plata
datoriei vamale, aprobata cu modificari prin Legea nr. 545/2003, modificata si
completata prin Ordonanta Guvernului nr. 29/2004 pentru reglementarea unor
masuri financiare,
in temeiul art. 10 alin. (6) din Hotararea Guvernului nr. 1.574/2003
privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice si a
Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile
ulterioare,
ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se stabileste Procedura de aprobare a entitatilor care importa bunuri in
baza prevederilor art. 69 lit. a), b), c) si d) si ale art. 82 alin. (1) din
Ordonanta Guvernului nr. 59/2003 privind unele categorii de bunuri scutite de
la plata datoriei vamale, aprobata cu modificari prin Legea nr. 545/2003, modificata
si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 29/2004 pentru reglementarea unor
masuri financiare, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezentul
ordin.
Art. 2
Directia generala de politici si legislatie privind veniturile bugetului general
consolidat si organele fiscale teritoriale competente din subordinea
Ministerului Finantelor Publice vor lua masuri pentru ducerea la indeplinire a
prevederilor prezentului ordin.
Art. 3
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul
ministrului finantelor publice nr. 1.664/2003 privind aprobarea Procedurii de
desemnare a organizatiilor de stat si a organizatiilor cu caracter caritabil
sau filantropic care importa bunuri ce sunt destinate atat utilizarii exclusiv
pentru nevoile lor de functionare, cat si pentru realizarea obiectivelor
caritabile sau filantropice pe care le urmaresc, publicat in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 866 din 5 decembrie 2003.
Art. 4
Deciziile de desemnare eliberate pana la intrarea in vigoare a prezentului
ordin in baza Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1.664/2003 isi
pastreaza valabilitatea.
Art. 5
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
PROCEDURA
de aprobare a entitatilor care importa bunuri in baza prevederilor art. 69 lit.
a), b), c) si d) si ale art. 82 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 59/2003
privind unele categorii de bunuri scutite de la plata datoriei vamale, aprobata
cu modificari prin Legea nr. 545/2003, modificata si completata prin Ordonanta
Guvernului nr. 29/2004 pentru reglementarea unor masuri financiare
1. Potrivit prevederilor art. 69 lit. a), b), c) si d) si ale art. 82 alin.
(1) din Ordonanta Guvernului nr. 59/2003 privind unele categorii de bunuri
scutite de la plata datoriei vamale, aprobata cu modificari prin Legea nr.
545/2003, astfel cum au fost modificate si completate prin Ordonanta Guvernului
nr. 29/2004 pentru reglementarea unor masuri financiare, atat timp cat nu dau
ocazia unor abuzuri sau distorsiuni majore ale concurentei sunt scutite de la
plata drepturilor de import:
a) bunurile provenite din ajutoare si donatii cu caracter social, umanitar,
religios, cultural, didactic, sportiv, primite de unitati de cult recunoscute
legal, unitati si institutii scolare de stat si particulare, cabinete medicale
si unitati sanitare, ministere si alte institutii ale administratiei publice
centrale si locale, organizatii sindicale si patronale, organizatii cu caracter
caritabil sau filantropic ori de asociatii si fundatii, aprobate de Ministerul
Finantelor Publice;
b) bunurile de orice natura trimise cu titlu gratuit de o persoana sau de o
organizatie stabilita in afara Romaniei si fara scop comercial din partea
expeditorului, catre ministere si alte institutii ale administratiei publice
centrale si locale, organizatii sindicale si patronale, alte organizatii cu
caracter caritabil sau filantropic ori catre asociatii si fundatii, aprobate de
Ministerul Finantelor Publice, in vederea cresterii fondurilor colectate in
cursul manifestarilor caritabile ocazionale, organizate in beneficiul
persoanelor nevoiase;
c) echipamentele si materialele de birou trimise cu titlu gratuit de o
persoana sau de o organizatie stabilita in afara Romaniei si fara scop
comercial din partea expeditorului, catre organizatii sindicale si patronale,
organizatii cu caracter caritabil sau filantropic ori catre asociatii si
fundatii, aprobate de Ministerul Finantelor Publice, in vederea utilizarii
exclusiv pentru nevoile lor de functionare si realizare a obiectivelor
caritabile sau filantropice pe care le urmaresc;
d) bunurile trimise cu titlu gratuit, finantate de guverne straine in baza
unor tratate, intelegeri, protocoale semnate de Guvernul Romaniei, catre
organizatii stabilite de comun acord de catre comisii guvernamentale mixte prin
protocoale anuale si aprobate de Ministerul Finantelor Publice, in vederea
realizarii proiectelor specifice de asistenta economica, sociala, inclusiv
caritabila, umanitara si de promovare culturala si educationala;
e) bunurile importate de institutii publice, organizatii sindicale si
patronale, alte organizatii cu caracter caritabil sau filantropic ori de
asociatii si fundatii, aprobate de Ministerul Finantelor Publice, in vederea
distribuirii gratuite catre victimele dezastrelor care afecteaza teritoriul
Romaniei sau punerii, cu titlu gratuit, la dispozitia victimelor catastrofelor,
bunurile din urma ramanand in proprietatea organizatiilor in cauza.
2. - (1) In vederea solutionarii cererilor entitatilor si acordarii
aprobarilor prevazute de art. 69 lit. a), b), c) si d) si de art. 82 alin. (1)
din Ordonanta Guvernului nr. 59/2003, aprobata cu modificari prin Legea nr.
545/2003, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 29/2004, in
cadrul directiilor generale ale finantelor publice judetene si al
administratiilor finantelor publice ale sectoarelor municipiului Bucuresti se
constituie cate o comisie formata din:
- presedinte - director executiv al directiei generale a finantelor publice
judetene sau sef al administratiei finantelor publice de
sector;
- membru - director adjunct executiv cu atributii in colectarea si
administrarea veniturilor statului sau sef adjunct al
administratiei finantelor publice de sector;
- membru - sef serviciu/birou juridic.
(2) Secretariatul comisiei este asigurat de un expert din cadrul
serviciului cu atributii in colectarea si administrarea veniturilor statului.
3. - (1) Entitatea solicitanta va depune la directiile generale ale
finantelor publice judetene sau la administratiile finantelor publice ale
sectoarelor municipiului Bucuresti o cerere potrivit modelului prezentat in
anexa nr. 1, semnata de reprezentantul legal al solicitantului, in care se vor
mentiona denumirea, sediul social, obiectul de activitate, codul fiscal si
scopul concret pentru care se solicita aprobarea, insotita de urmatoarele
documente:
a) actul de infiintare (copie);
b) statutul, dupa caz (copie);
c) codul fiscal (copie);
d) referat al administratiei finantelor publice in a carei raza teritoriala
isi are sediul social solicitantul, din care sa rezulte ca acesta a respectat
disciplina financiara, respectiv ca a achitat obligatiile fiscale si ca a depus
declaratiile aferente. Exceptie fac ministerele si alte institutii ale
administratiei publice centrale si locale.
(2) Comisia va analiza documentele depuse si va decide asupra aprobarii.
Aprobarea, care se materializeaza intr-o decizie potrivit modelului prezentat
in anexa nr. 2, va fi semnata de presedintele comisiei si va fi comunicata
solicitantului in termen de maximum 10 zile lucratoare de la data inregistrarii
documentatiei la directiile generale ale finantelor publice judetene sau la
administratiile finantelor publice ale sectoarelor municipiului Bucuresti.
(3) In caz de respingere a cererilor prezentate se vor preciza motivele
care au stat la baza acestei decizii.
4. Aprobarea se acorda numai pentru urmatoarele domenii inscrise in actul
de infiintare al entitatii: servicii sociale, umanitar, religios, cultural,
didactic, sportiv, sanatate, filantropie si voluntariat, elaborarea si
implementarea strategiilor de guvernare, precum si pentru bunurile importate
potrivit scopurilor prevazute la art. 69 lit. c) si d), precum si la art. 82
alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 59/2003, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 545/2003, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr.
29/2004.
5. Entitatile care primesc aprobarea vor transmite la Ministerul Finantelor
Publice - Directia generala de politici si legislatie privind veniturile
bugetului general consolidat si la directia generala a finantelor publice
judeteana, respectiv administratia finantelor publice de sector care a dat
aprobarea, un raport anual privind activitatea desfasurata in baza aprobarii,
respectiv structura si cantitatea bunurilor importate si destinatia acestora.
6. In situatia nerespectarii de catre entitatile care au primit aprobare a
prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 59/2003, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 545/2003, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr.
29/2004, aprobarea se anuleaza de catre autoritatea publica emitenta a
aprobarii respective sau de catre autoritatea ierarhic superioara acesteia ori
de instanta de judecata, incasandu-se totodata drepturile de import aferente
operatiunilor care au fost efectuate cu incalcarea reglementarilor legale in
vigoare.
7. Organele teritoriale de control fiscal vor efectua verificari la
entitatile care au beneficiat de aprobare, cel putin o data pe an, asupra
modului in care sunt respectate prevederile legale in vigoare.
8. Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta procedura.
ANEXA 1
la procedura
Denumirea entitatii ........................
Codul fiscal ...............................
Adresa .....................................
Telefon ....................................
Nr. de inregistrare ........................
CERERE
In conformitate cu prevederile art. 69 lit. a), b), c) si d) si ale art. 82
alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 59/2003 privind unele categorii de
bunuri scutite de la plata datoriei vamale, aprobata cu modificari prin Legea
nr. 545/2003, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 29/2004,
ale Ordinului ministrului finantelor publice nr. 354/2004 si in baza
documentatiei anexate, solicitam aprobarea pentru desfasurarea activitatilor de
import in conditiile art. 69 lit. a), b), c) si d) si ale art. 82 alin. (1) din
Ordonanta Guvernului nr. 59/2003, aprobata cu modificari prin Legea nr.
545/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.
Reprezentantul legal al entitatii,
..................................
(nume si prenume)
.................................
(semnatura si stampila)
Data ....................
ANEXA 2
la procedura
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
Directia generala a finantelor publice a judetului ..................
Administratia finantelor publice a sectorului .......................
DECIZIA
Nr. ....... din ............
In conformitate cu prevederile art. 69 lit. a), b), c) si d) si ale art. 82
alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 59/2003 privind unele categorii de
bunuri scutite de la plata datoriei vamale, aprobata cu modificari prin Legea
nr. 545/2003, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 29/2004,
si ale Ordinului ministrului finantelor publice nr. 354/2004, pe baza
documentatiei depuse si inregistrate sub nr. ...................., se aproba
desfasurarea activitatii de import in conditiile art. 69 lit. a), b), c) si d)
si ale art. 82 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 59/2003, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 545/2003, cu modificarile si completarile ulterioare,
de catre entitatea ................................................, cu sediul
social in localitatea ..........................., str. ......................
nr. ......, codul fiscal ...................................., telefon
.............,
reprezentata legal de catre ...................................... .
(numele si prenumele)
Director executiv,
...........................