ORDIN
Nr. 357 din 14 septembrie 2001
pentru aprobarea Normei sanitare veterinare privind masurile de supraveghere si
control al unor substante si al reziduurilor acestora la animalele vii si la
produsele lor
ACT EMIS DE: MINISTERUL AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PADURILOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 750 din 23 noiembrie 2001
Ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor,
in temeiul prevederilor art. 31 alin. 1 din Legea sanitara veterinara nr.
60/1974, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale
Hotararii Guvernului nr. 12/2001 privind organizarea si functionarea
Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, cu modificarile
ulterioare,
pe baza Referatului de aprobare nr. 143.878 din 6 septembrie 2001, intocmit
de Agentia Nationala Sanitara Veterinara,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Norma sanitara veterinara privind masurile de supraveghere si
control al unor substante si al reziduurilor acestora la animalele vii si la
produsele lor, cuprinsa in anexa care face parte integranta din prezentul
ordin.
Art. 2
Directiile sanitare veterinare judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, vor aduce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3
Agentia Nationala Sanitara Veterinara va controla modul de aducere la
indeplinire a prezentului ordin.
Art. 4
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Norma sanitara
veterinara cuprinzand masurile de supraveghere si control al unor substante si
al reziduurilor acestora la animalele vii si produsele lor, aprobata prin
Ordinul ministrului agriculturii si alimentatiei nr. 45/1995, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 179 din 10 august 1995, precum si
orice alte prevederi contrare.
Art. 5
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
si va intra in vigoare in termen de 15 zile de la data publicarii lui.
Ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor,
Ilie Sarbu
ANEXA 1
NORMA SANITARA VETERINARA
privind masurile de supraveghere si control al unor substante si al
reziduurilor acestora la animalele vii si la produsele lor
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta norma sanitara veterinara stabileste masurile de supraveghere si
control al reziduurilor chimice din lichide biologice, produse de origine
animala, apa si furaje.
Art. 2
In sensul prezentei norme sanitare veterinare, prin urmatorii termeni se
intelege:
a) reziduu - orice substanta avand o actiune farmacologica, precum si alte
substante, inclusiv derivatii si metabolitii lor, care, in mod natural, nu se
gasesc in organismul animal sau in produsele de origine animala, dar care pot
fi regasite ca urmare a incorporarii lor in mod constient sau accidental in
produsele de origine animala si care, prin depasirea limitelor admise, pot
constitui un factor de risc pentru sanatatea umana;
b) substante sau produse neautorizate - substantele sau produsele a caror
administrare la animale este interzisa prin prevederile legale in vigoare;
c) tratament ilegal - utilizarea substantelor sau produselor neautorizate
ori utilizarea de substante sau produse autorizate de legislatia nationala in
alte scopuri ori in alte conditii decat cele prevazute de legislatie;
d) autoritate veterinara competenta - autoritatea veterinara centrala a
unui stat, competenta in materie de medicina veterinara, sau autoritatea careia
i-a fost delegata aceasta competenta;
e) proba (esantion) oficiala - proba recoltata de autoritatea veterinara
competenta pentru a fi supusa examenului in vederea determinarii unui/unor
anumit/anumite reziduu/reziduuri de catre un laborator autorizat si care se
identifica prin specia de la care provine, natura ei, cantitatea si metoda de
prelevare, originea animalului sau a produsului de la care provine;
f) laborator autorizat - laboratorul autorizat de autoritatea veterinara
competenta pentru executarea examenelor in vederea decelarii substantelor si
reziduurilor din produsele de origine animala, apa si furaje;
g) animale de exploatare - animale domestice din speciile: bovine, porcine,
ovine, caprine, cabaline, pasarile si iepurii de casa, precum si animalele
salbatice din speciile sus-mentionate si rumegatoarele salbatice, daca au fost
crescute intr-o ferma;
h) lot de animale - grup de animale din aceeasi specie si varsta, crescute
in aceeasi ferma si in conditii similare;
i) lot de produs - cantitate de produse din acelasi sortiment, cu aceeasi
origine si data de fabricatie;
j) stilbene, derivati de stilbene - substante anabolizante de sinteza de
tip fenolitic (de exemplu: dietilstilbestrol (DES), dienoestrol, hexoestrol);
k) substante antitiroidiene - compusi de sinteza, inhibitori ai activitatii
tiroidiene (de exemplu: metil-thiouracil, 2-thiouracil, propiltiouracil);
l) steroizi - substante anabolizante naturale sau de sinteza din grupa
steroizilor C18 (de exemplu: estradiol), C19 (de exemplu: nortestosteron,
trenbolon, testosteron) si C21 (de exemplu: progesteron, melengestrol);
m) betaagoniste - substante beta-adrenoreceptoare agoniste (de exemplu:
clenbuterol);
n) substante inhibitoare - substante antimicrobiene, antibiotice, sulfamide
si alte substante antimicrobiene, utilizate in practica veterinara si
zootehnica in scopuri terapeutice sau de stimulare a cresterii;
o) substante endo- si ectoparazitare - compusi de sinteza folositi in
terapia veterinara a ecto- si endoparazitozelor;
p) substante tranchilizante - substante de tip neuroleptic, cu rol
antistres;
r) substante betablocante - substante care blocheaza receptorii cardiaci;
s) contaminanti prezenti in furaje, apa si mediu - substante chimice cu
potential nociv ajunse in furaje, apa si mediu ca urmare a folosirii lor in
practica agricola si zooveterinara sau provenite din emanatiile industriale. In
aceasta categorie de contaminanti sunt cuprinse metalele grele, pesticidele si
PCB;
t) limita de detectie - cantitatea minima a unui reziduu dintr-o proba,
care poate fi pusa in evidenta cu un grad acceptabil de certitudine prin metoda
respectiva;
u) tratament terapeutic - administrarea unor substante autorizate in mod
individual unui animal de exploatare dupa examinarea animalului de catre
medicul veterinar.
CAP. 2
Planul de supraveghere pentru controlul reziduurilor sau substantelor
Art. 3
In vederea controlului reziduurilor si al substantelor enumerate in anexa
nr. I supravegherea trebuie sa fie efectuata in conformitate cu dispozitiile
prezentului capitol, pornind pe filiera de la cresterea animalelor la produsele
primare de origine animala, la animalele vii in excrementele si in lichidele
biologice, in tesuturile si produsele animale, in furajele si in apa de baut.
Art. 4
(1) Autoritatea veterinara, competenta are sarcina sa coordoneze pe
intregul teritoriu al tarii efectuarea depistarii reziduurilor si a
substantelor enumerate in anexa nr. I.
(2) Autoritatea veterinara competenta are urmatoarele obligatii:
a) sa elaboreze planul anual pentru controlul reziduurilor si sa solicite
serviciilor competente efectuarea cercetarilor prevazute;
b) sa coordoneze activitatile institutelor centrale si ale directiilor
sanitare veterinare judetene insarcinate cu efectuarea supravegherii
reziduurilor. Aceasta coordonare se extinde asupra tuturor serviciilor care
participa la combaterea utilizarii frauduloase de substante sau de produse
interzise in cresterea animalelor;
c) sa culeaga toate informatiile necesare pentru evaluarea rezultatelor
obtinute in urma aplicarii masurilor prevazute in prezenta norma sanitara
veterinara;
d) sa transmita anual Comisiei Europene planul, rezultatele si informatiile
prevazute la lit. c), precum si rezultatele anchetelor efectuate.
Art. 5
Planul mentionat la art. 4 trebuie:
a) sa prevada determinarea grupelor de reziduuri sau de substante pe specii
de animale, in conformitate cu anexa nr. II;
b) sa precizeze in particular modalitatile pentru depistarea prezentei:
- substantelor mentionate la lit. a) la animale, in apele utilizate pentru
adapare, in furaje, precum si in locurile unde sunt crescute sau intretinute;
- reziduurilor substantelor mentionate mai sus la animalele vii, in
excrementele si lichidele biologice, precum si in tesuturile si in produsele de
origine animala, cum ar fi: laptele, carnea, ouale si mierea.
Art. 6
(1) Planul pentru controlul reziduurilor trebuie sa respecte frecventa si
nivelurile de prelevare a probelor prevazute in anexele nr. III si IV.
(2) Examinarea grupelor de reziduuri care trebuie detectate in conformitate
cu prevederile anexei nr. II si fixarea frecventei de recoltare a probelor
referitoare la animalele si la produsele mentionate in anexele nr. III si IV.
Art. 7
Planul pentru controlul reziduurilor trebuie sa tina seama de prevederile
legale in vigoare si sa precizeze in mod special:
a) legislatia referitoare la utilizarea substantelor enumerate in anexa nr.
I, in particular reglementarile existente, referitoare la interzicerea,
autorizarea, distribuirea lor, punerea lor pe piata si modul de administrare;
b) infrastructura serviciilor (in special referitor la felul si la
importanta serviciilor participante la realizarea planului);
c) lista cuprinzand laboratoarele agreate, indicandu-se posibilitatile de
prelucrare a probelor;
d) limitele de toleranta nationale aprobate pentru substantele autorizate;
e) lista cuprinzand substantele care se identifica, metodele de analiza,
precum si normele pentru interpretarea rezultatelor, iar pentru substantele
cuprinse in anexa nr. I, numarul de prelevari efectuate si justificarea acestui
numar;
f) numarul esantioanelor oficiale care se recolteaza, corelat cu numarul
animalelor sacrificate din speciile care intereseaza in anii precedenti,
conform frecventelor prevazute in anexele nr. III si IV;
g) regulile care trebuie urmate la recoltarea esantioanelor oficiale si, in
special, cele care se refera la indicatiile care trebuie sa figureze pe
esantioanele oficiale;
h) natura masurilor prevazute de autoritatile veterinare competente in ceea
ce priveste animalele sau produsele la care au fost depistate reziduuri.
Art. 8
(1) Autoritatea veterinara competenta comunica Comisiei Europene Planul de
control al reziduurilor, aprobat pentru anul in curs, precum si rezultatele
planului si activitatilor desfasurate in anul precedent.
(2) Autoritatea veterinara competenta comunica directiilor sanitare
veterinare judetene Planul de control al reziduurilor, aprobat pe anul in curs
si primeste informatii despre rezultatele si actiunile desfasurate in anul
precedent.
CAP. 3
Autocontrolul si coresponsabilitatea operatorilor
Art. 9
(A) Autoritatea veterinara competenta vegheaza ca:
1. toate fermele care pun pe piata animale de exploatare si toate
persoanele fizice si juridice care comercializeaza aceste animale sa faca
obiectul inregistrarii pe langa autoritatea veterinara competenta si sa se
angajeze ca vor respecta reglementarile nationale existente;
2. proprietarii sau responsabilii unitatilor de prelucrare primara a
produselor de origine animala trebuie sa ia, in special prin autocontrol, toate
masurile necesare pentru ca:
a) sa nu accepte in cursul livrarilor directe sau prin intermediari decat
animale pentru care producatorul este in masura sa garanteze ca au fost
respectati timpii de asteptare;
b) sa se asigure ca animalele de exploatare sau produsele introduse in
unitate nu prezinta depasiri ale limitelor maxime de reziduuri admise si ca nu
prezinta nici o urma de substante sau de produse interzise;
3. a) producatorii sau responsabilii vizati la pct. 1 si 2 sa nu puna in
vanzare decat:
- animale la care nu s-au administrat substante sau produse neautorizate
ori care nu au facut obiectul unui tratament ilegal in sensul prezentei norme
sanitare veterinare;
- animale la care a fost respectat timpul de asteptare prescris in cazul
administrarii de produse sau de substante autorizate;
- produse care provin de la animalele mentionate la alineatele precedente;
b) in cazul in care un animal este dus la o unitate de transformare primara
de catre o persoana fizica sau juridica, alta decat proprietarul, obligatiile
enuntate la lit. a) revin acestuia din urma.
(B) In scopul aplicarii prevederilor mentionate la lit. (A) autoritatea
veterinara competenta vegheaza la respectarea reglementarilor prevazute in
legislatia referitoare la punerea pe piata a diferitelor produse prin:
a) stabilirea in legislatie a principiului supravegherii calitatii pe
filiera prin diferiti parteneri interesati;
b) intarirea masurilor de autosupraveghere, care se introduc in caietul de
sarcini pentru marci si etichete.
Art. 10
(1) Autoritatea veterinara competenta vegheaza ca responsabilitatea si
competentele medicilor veterinari care asigura supravegherea cresterii
animalelor sa fie intelese in sensul controlului conditiilor de crestere si de
tratament prevazute de prezenta norma sanitara veterinara.
(2) In acest cadru medicul veterinar mentioneaza intr-un registru tinut la
ferma data si felul tratamentelor prescrise sau administrate, identificarea
animalelor tratate, precum si timpii de asteptare corespunzatori.
(3) Crescatorul, in ceea ce il priveste, mentioneaza in acest registru data
si natura tratamentelor folosite. El se asigura de respectarea timpilor de
asteptare si pastreaza retetele timp de 5 ani.
(4) Crescatorii si medicii veterinari sunt obligati sa furnizeze
autoritatii veterinare competente, la cererea acesteia, si, in special,
medicului veterinar oficial din abatoare toate informatiile referitoare la
respectarea exigentelor in exploatare, conform prezentei norme sanitare
veterinare.
CAP. 4
Art. 11
(1) Fara a afecta controlul efectuat in cadrul planului de supraveghere a
reziduurilor si cel prevazut in normele specifice, autoritatile veterinare
competente pot proceda la controale oficiale prin sondaj:
a) in stadiul de fabricatie a substantelor prevazute in anexa nr. I, grupa
A, precum si in stadiul de manipulare, depozitare, transport, distributie,
vanzare sau achizitionare;
b) pe parcursul productiei si distributiei hranei pentru animale;
c) de-a lungul filierei productiei de animale si de produse primare de
origine animala, cuprinse in prezenta norma sanitara veterinara.
(2) Controlul prevazut la alin. (1) trebuie efectuat mai ales in vederea
decelarii, detinerii sau prezentei de substante ori de produse interzise, administrate
animalelor la sfarsitul ingrasarii sau in cadrul tratamentelor ilegale.
(3) In cazul suspiciunii de frauda sau in cazul rezultatelor pozitive in
urma unuia dintre controalele prevazute la alin. (1) se aplica prevederile art.
16 - 19, precum si masurile prevazute la cap. V.
Art. 12
(1) Controlul prevazut de prezenta norma sanitara veterinara trebuie
efectuat de autoritatea veterinara competenta fara a fi anuntat in prealabil.
(2) Proprietarul, persoana abilitata sa dispuna de animale sau
reprezentantul acestuia este obligat sa faciliteze operatiunile de inspectie
inaintea sacrificarii si sa asiste medicul veterinar sau personalul auxiliar la
toate operatiunile considerate utile.
Art. 13
Autoritatea veterinara competenta are obligatia ca:
a) in cazul in care exista suspiciunea ca s-a aplicat un tratament ilegal
sa solicite proprietarului sau detinatorului de animale ori medicului veterinar
insarcinat cu exploatarea sa ii furnizeze toate detaliile care sa justifice
natura tratamentului;
b) in cazul in care aceasta ancheta confirma un tratament ilegal sau in
cazul utilizarii ori al existentei unei suspiciuni motivate ca s-au utilizat
substante sau produse neautorizate, sa efectueze sau sa dispuna:
- controale prin sondaj pe animale in exploatarea de origine sau de
provenienta, in vederea detectarii modului de utilizare si, in special, a
eventualelor urme de implant. Aceste controale pot include prelevari oficiale
de probe;
- controale avand ca scop decelarea prezentei de substante a caror
utilizare este interzisa sau de substante ori de produse neautorizate in
exploatarile agricole in care animalele sunt crescute, detinute sau ingrasate
ori in exploatarile de origine sau de provenienta a acestor animale;
- controale prin sondaj ale furajelor si ale apei potabile in exploatarile
de origine sau de provenienta, precum si ale apei de captare, in cazul
animalelor de acvacultura;
- controalele prevazute la art. 11 alin. (1) lit. a);
- controalele necesare pentru clarificarea originii substantelor sau
produselor neautorizate.
Art. 14
(1) Autoritatea veterinara competenta desemneaza minimum un laborator
national de referinta, fiecare reziduu sau grupa de reziduuri fiind atribuita
unui singur laborator national de referinta.
(2) Aceste laboratoare sunt obligate:
a) sa coordoneze activitatea laboratoarelor nationale insarcinate cu
analizarea reziduurilor, in particular sa coordoneze normele si metodele de
analiza pentru fiecare reziduu sau grupa de reziduuri in cauza;
b) sa asiste autoritatea veterinara competenta la elaborarea planului de
supraveghere a reziduurilor;
c) sa organizeze periodic teste comparative pentru fiecare reziduu sau
grupa de reziduuri pentru care au fost desemnate;
d) sa asigure difuzarea de informatii furnizate de laboratoarele comunitare
de referinta;
e) sa asigure personalului posibilitatea de a participa la cursurile de
perfectionare organizate de laboratoarele comunitare de referinta.
Art. 15
(1) Prelevarea oficiala de probe, pentru a fi examinate in laboratoarele
autorizate, trebuie efectuata in conformitate cu prevederile cuprinse in anexa
nr. V.
(2) Modalitatile de prelevare a probelor oficiale sunt prevazute in anexa
nr. VI.
(3) Metodele uzuale sau de referinta pentru analizarea probelor oficiale
sunt cuprinse in anexa nr. VII.
(4) Laboratoarele autorizate pentru decelarea substantelor si reziduurilor
acestora la animalele vii si produsele lor, conditiile minimale de functionare,
sarcinile, raspunderile si competentele acestora sunt prevazute in anexa nr.
VIII.
(5) Arondarea judetelor la laboratoarele autorizate va fi stabilita prin
dispozitii ale autoritatii veterinare competente.
(6) Inaintea eliberarii unei autorizatii de valorificare pe piata pentru un
medicament veterinar destinat administrarii la o specie de la care carnea sau
produsele sunt destinate consumului uman, autoritatea veterinara competenta
transmite laboratoarelor nationale de referinta pentru depistarea reziduurilor
metodele de analiza uzuale.
(7) Pentru substantele cuprinse in grupa A toate rezultatele pozitive
obtinute in urma aplicarii unei metode uzuale in locul unei metode de referinta
trebuie confirmate cu ajutorul metodei de referinta stabilite de laboratorul
national de referinta agreat.
(8) Pentru toate substantele, in cazul contestarii pe baza unei analize
contradictorii, rezultatele trebuie confirmate de laboratorul national de
referinta desemnat pentru substanta sau reziduul in cauza. Aceasta ultima
confirmare trebuie efectuata pe cheltuiala reclamantului, in caz de confirmare.
(9) Atunci cand examinarea unei probe oficiale releva un tratament ilegal
se aplica prevederile art. 16 si 17, precum si masurile cuprinse in cap. V.
(10) Atunci cand examenul releva prezenta reziduurilor de substante
autorizate sau de contaminanti care depasesc nivelurile maxime admise de
reglementarile nationale se aplica prevederile art. 18 si 19.
Art. 16
(1) Autoritatea veterinara competenta vegheaza ca in momentul obtinerii de
rezultate pozitive, in conditiile prevazute la art. 15
1. sa obtina intr-un interval cat mai scurt:
a) toate elementele necesare in vederea identificarii animalului sau
crescatoriei de origine sau de provenienta;
b) datele necesare cu privire la examen si la rezultatele acestuia;
2. sa dispuna efectuarea sau sa efectueze:
a) o ancheta in crescatoria de origine sau de provenienta, in functie de
caz, pentru determinarea cauzei prezentei reziduurilor;
b) in cazul unui tratament ilegal, o ancheta referitoare la substantele sau
produsele in cauza, in functie de caz, la nivelul fabricarii, manipularii,
depozitarii, transportului, administrarii, distributiei sau vanzarii;
c) toate celelalte anchete care se estimeaza a fi necesare.
(2) Animalele la care au fost efectuate prelevari de probe trebuie
identificate cu precizie. Ele nu pot parasi in nici un caz crescatoria inaintea
eliberarii rezultatelor analizelor efectuate.
Art. 17
In cazul constatarii unui tratament ilegal autoritatea veterinara
competenta trebuie sa asigure punerea sub control oficial a crescatoriei in
cauza, anchetele vizate trebuie sa se asigure ca toate animalele in cauza sunt
prevazute cu o marca sau o identificare oficiala si ca prelevarea unei probe
oficiale este efectuata in primul rand pe un esantion statistic, respectiv
fondat pe baze stiintifice international recunoscute.
Art. 18
(1) In momentul punerii in evidenta a reziduurilor de substante sau de
produse autorizate la un nivel care depaseste limitele maxime admise de
reziduuri, autoritatea veterinara competenta efectueaza o ancheta in
crescatoria de origine sau de provenienta, in functie de caz, pentru
determinarea cauzelor care au condus la depasirea limitelor.
(2) In functie de rezultatele acestei anchete autoritatea veterinara
competenta ia toate masurile necesare in vederea asigurarii sanatatii publice,
avand competenta, dupa caz, de a interzice sacrificarea animalelor din
crescatoria in cauza sau valorificarea produselor provenite din crescatorie pe
o perioada determinata.
(3) In cazul infractiunilor repetate de depasire a limitelor maxime de
reziduuri, in momentul comercializarii pe piata a animalelor de catre un
crescator sau a produselor de catre un crescator ori de o fabrica de preparate,
autoritatea veterinara competenta va efectua un supracontrol al animalelor si
al produselor crescatoriei si (sau) al fabricii in cauza pe o perioada de
minimum 6 luni, cu interdictia valorificarii produselor sau a carcaselor pana
la obtinerea rezultatelor analizelor pentru probele prelevate.
(4) Toate rezultatele care pun in evidenta o depasire a limitelor maxime de
reziduuri conduc la retragerea din consumul uman a carcaselor sau a produselor
respective.
Art. 19
(1) Costul anchetelor si al controalelor prevazute la art. 16 intra in
sarcina proprietarului sau a detinatorului de animale.
(2) In cazul in care ancheta confirma suspiciunea costul analizelor
efectuate avand ca obiect prevederile art. 17 si 18 intra in sarcina
proprietarului sau a detinatorului de animale.
(3) Distrugerea animalelor depistate pozitive conform prevederilor art. 21
se face pe cheltuiala proprietarului de animale si fara indemnizatii sau
compensatii.
CAP. 5
Masurile ce trebuie luate in cazul constatarii unei infractiuni
Art. 20
In cazul descoperirii de substante sau de produse neautorizate ori de
substante care sunt cuprinse in anexa nr. I, grupele A, B1 si B2, la persoane
neautorizate, aceste substante sau produse neautorizate vor fi supuse
controlului oficial pana cand vor fi luate deciziile care se impun de catre
autoritatea veterinara competenta, fara a afecta eventualele sanctiuni fata de
contravenienti.
Art. 21
(1) In perioada de interdictie pentru animalele prevazute la art. 17
animalele din crescatoria in cauza nu pot parasi crescatoria de origine sau nu
pot fi cedate unei alte persoane, daca aceasta nu se afla sub control oficial.
Autoritatea veterinara competenta va lua aceste masuri restrictive in functie
de natura substantelor identificate.
(2) In urma recoltarii de probe efectuate conform art. 17, in cazul
confirmarii unui tratament ilegal, animalele depistate pozitive vor fi
sacrificate pe loc fara intarziere sau trimise la un abator dotat cu
instalatiile si echipamentele necesare in vederea ecarisarii, in baza unui
certificat veterinar oficial care sa justifice sacrificarea. In cazul in care
abatorul nu dispune de dotarile necesare animalele astfel sacrificate sunt
trimise unei fabrici de transformare cu grad inalt de siguranta. Recoltarea
probelor trebuie efectuata, pe cheltuiala cumparatorului, pe ansamblul
loturilor de animale apartinand crescatoriei controlate, care sunt suspecte.
(3) Totodata, daca jumatate sau mai mult din totalul recoltarilor efectuate
pe probe reprezentative, in conformitate cu art. 17, este pozitiva, crescatorul
poate opta fie pentru efectuarea unui control de ansamblu la animalele suspecte
din crescatorie, fie pentru ecarisarea acestora.
(4) Intr-o perioada ulterioara de minimum 20 de luni crescatoriile
apartinand aceluiasi proprietar vor face obiectul unui control amanuntit in
vederea depistarii reziduurilor descoperite initial.
(5) Crescatoriile sau intreprinderile care aprovizioneaza respectivele
crescatorii sunt supuse, tinand seama de infractiunea constatata la un control
suplimentar celui prevazut la art. 11 alin. (1), destinat decelarii substantei
in cauza. Acest lucru este valabil pentru toate crescatoriile sau
intreprinderile apartinand aceleiasi filiere de aprovizionare cu animale sau cu
hrana pentru animalele din crescatoria de origine sau de provenienta.
Art. 22
Medicul veterinar oficial dintr-un abator are urmatoarele obligatii:
1. in cazul in care suspecteaza sau detine dovezi ca animalele aduse spre
taiere au facut obiectul unui tratament ilegal sau ca le-au fost administrate
substante ori produse neautorizate:
a) sa dispuna ca animalele respective sa fie sacrificate separat de
celelalte loturi de animale;
b) sa retina carcasele si organele si sa procedeze la prelevarile de probe
necesare pentru punerea in evidenta a respectivelor substante;
c) in cazul obtinerii de rezultate pozitive sa trimita carnea si organele
la o fabrica de transformare cu grad inalt de siguranta, fara indemnizatie sau
compensatie;
2. in cazul in care suspecteaza sau detine dovezi ca animalele aduse spre
taiere au facut obiectul unui tratament autorizat, dar ca nu a fost respectata
perioada de asteptare, amana sacrificarea pana cand este sigur ca reziduurile
nu depasesc nivelurile maxime admise. Aceasta perioada nu poate in nici un caz
sa fie mai scurta decat termenul de asteptare prevazut pentru substantele in
cauza sau termenul de asteptare prevazut in autorizatia de punere in vanzare pe
piata a produsului respectiv. Cu toate acestea, in cazuri de urgenta sau daca
starea de sanatate a animalelor o cere ori daca infrastructurile sau
echipamentele din dotarea abatorului nu permit amanarea sacrificarii
animalelor, acestea pot fi sacrificate inaintea perioadei de interdictie sau de
amanare. Carnea si organele sunt retinute pana la sosirea rezultatelor
controalelor oficiale solicitate laboratorului de catre medicul veterinar.
Numai carnea si organele la care cantitatea de reziduuri nu depaseste nivelurile
maxime admise sunt oferite consumului public;
3. sa retraga din consumul uman carcasele si produsele pentru care nivelul
reziduurilor depaseste nivelurile maxime admise prin reglementarile nationale.
Art. 23
In cazul confirmarii detinerii, utilizarii sau fabricarii de substante ori
de produse neautorizate intr-o unitate de productie, autorizatiile oficiale de
care beneficiaza intreprinderea in cauza sunt suspendate pe perioada in care
intreprinderea face obiectul unui control amanuntit. In cazul recidivei aceste
autorizatii sau agreari sunt retrase definitiv.
Art. 24
Trebuie luate masuri administrative corespunzatoare in aceeasi masura fata
de toate persoanele care, in functie de caz, se fac responsabile de
distribuirea sau de administrarea de substante ori de produse autorizate care
au alta calitate decat cea prevazuta de legislatia existenta.
Art. 25
Toate formele de necooperare cu autoritatea veterinara competenta sau toate
formele de obstructionare din partea personalului ori a responsabilului unui
abator, chiar daca este vorba de o intreprindere privata, in momentul
executarii de inspectii si de recoltari de probe necesare aplicarii planurilor
nationale de supraveghere a reziduurilor, precum si in momentul derularii anchetelor
sau controalelor prevazute prin prezenta norma sanitara veterinara, atrag din
partea autoritatii veterinare competente sanctiuni penale si/sau administrative
corespunzatoare.
CAP. 6
Importuri provenind din alte tari
Art. 26
Admiterea sau mentinerea autorizatiei de import pentru animale, produse de
origine animala si furaje, provenind din alte tari, este conditionata de
aplicarea de catre tara respectiva a unui plan care sa precizeze garantiile
oferite, referitoare la supravegherea reziduurilor si substantelor enumerate in
anexa nr. I.
Art. 27
(1) In cazul in care controalele efectuate la animale, produse de origine
animala si furaje importate conduc la concluzia ca au fost utilizate produse
sau substante neautorizate pentru tratarea animalelor, autoritatea veterinara
competenta ia urmatoarele masuri:
a) informeaza tara de provenienta despre natura produselor utilizate si
despre lotul in cauza;
b) intareste controlul la toate loturile de animale, produse de origine
animala si furaje avand aceeasi origine;
c) in cazul in care aceste noi controale pun in evidenta prezenta
substantelor sau produselor neautorizate ori a reziduurilor acestor substante
sau produse:
- lotul sau partea de lot in cauza trebuie reexpediata in tara de origine
pe cheltuiala expeditorului sau mandatarului, cu inscrierea pe certificat a
motivelor respingerii lotului;
- in functie de natura infractiunii constatate si a riscurilor asociate
acestei infractiuni, alegerea trebuie lasata expeditorului in ceea ce priveste
reexpedierea lotului sau a partii de lot in cauza, distrugerea acesteia sau
utilizarea altor cai autorizate de legislatie, fara acordarea de indemnizatii
sau compensatii.
(2) In cazul in care controalele prevazute pun in evidenta depasirea
limitei maxime de reziduuri se recurge la masurile prevazute la alin. (1) lit.
b).
CAP. 7
Dispozitii finale
Art. 28
Anexele nr. I - VIII pot fi modificate sau completate, dupa caz, ori de
cate ori autoritatea veterinara competenta considera necesar.
In particular, aceste anexe pot fi modificate avandu-se in vedere evaluarea
riscurilor, ce va tine seama de urmatoarele aspecte:
- potentialul toxicologic al reziduurilor din produsele de origine animala;
- prezenta reziduurilor in produsele de origine animala.
Art. 29
Anexele nr. I - VIII fac parte integranta din prezenta norma sanitara
veterinara.
ANEXA 1
la norma sanitara veterinara
Grupa A: Substante cu efect anabolizant si substante neautorizate
1. Stilbene, derivati ai stilbenelor, precum si sarurile sau esterii lor,
de exemplu: Dietilstilbestrol (DES), Hexestrol, Dienoestrol
2. Antitiroidiene, de exemplu: Metil-thiouracil, 2-thiouracil
3. Steroizi, de exemplu: Estradiol, Nor-testosteron, Trenbolon,
Testosteron, Melengestrol acetat
4. Lactone ale acidului rezorcilic, de exemplu: Zeranol
5. beta-agoniste, de exemplu: Clenbuterol
6. Substante incluse in anexa nr. V privind limitele maxime stabilite
pentru reziduuri de pesticide, reziduuri de medicamente de uz veterinar si
pentru alti contaminanti in produsele de origine animala, de exemplu:
Cloramfenicol, Dimetridazol, Nitrofurani
Grupa B: Medicamente veterinare si contaminanti
1. Substante antimicrobiene, de exemplu: antibiotice, sulfamide, quinolone.
2. Alte medicamente veterinare:
a) antihelmitice, de exemplu: Ivermectin
b) anticoccidiene - nitroimidazoli, de exemplu: Nicarbazina
c) carbamati si piretroide;
d) tranchilizante, de exemplu: Azaperon, Propiopromazina
e) antiinflamatorii nesteroidine;
f) alte substante cu actiune farmacologica, de exemplu: beta-blocante -
Carazolol
3. Alte substante si contaminanti din mediul inconjurator:
a) organoclorurate - PCB, de exemplu: compusi organoclorurati (izomeri HCH,
izomeri si metaboliti DDT, Heptaclor, Aldrin, Dieldrin etc.),
bifenilipoliclorurati;
b) organofosforice, de exemplu: compusi organofosforici (Malation,
Paration, Metil paration, Diazinon, Etion etc.);
c) metale grele, de exemplu: mercur, plumb, cadmiu, arsen;
d) micotoxine, de exemplu: aflatoxine (Aflatoxina B1, B2, G1, G2, M1, M2);
e) coloranti;
f) alte substante.
ANEXA 2
la norma sanitara veterinara
GRUPELE DE REZIDUURI SAU SUBSTANTE
ce se determina pe specii de animale si tipuri de produse de origine animala
________________________________________________________________________________
Grupa de Specia de animale si tipul de produse de origine animala
substante ______________________________________________________________________
Bovine, Pasari Animale de Lapte Oua Carne de iepure
Miere
ovine, acvacultura de casa si vanat
caprine, de crescatorie,
porcine, vanat impuscat*)
cabaline
________________________________________________________________________________
A 1 X X X X
2 X X X
3 X X X X
4 X X X
5 X X X
6 X X X X X X
B 1 X X X X X X X
2 a X X X X X
b X X X X
c X X X X
d X
e X X X X
f
3 a X X X X X X X
b X X X
c X X X X X X
d X X X X
e X
f
________________________________________________________________________________
*) Pentru vanatul impuscat se fac numai determinari de elemente chimice.
ANEXA 3
la norma sanitara veterinara
NIVELURILE SI FRECVENTA
de recoltare a probelor de la animale
________________________________________________________________________________
Nr. Specia Frecventa de recoltare Locul de
recoltare
crt. de animale __________________________________________
Grupe si subgrupe
Total _______________________
probe Grupa % Subgrupa %
________________________________________________________________________________
1. BOVINE 0,4% din numarul A 0,25 - - 1/2 ferma
de animale taiate 1/2 abator
in anul anterior
Mentiuni:
Prin derogare 25% din probele analizate
pentru decelarea substantelor din grupa
A 5 pot fi recoltate din furaje si din apa
de adapat.
Fiecare subgrupa din grupa A trebuie sa
fie
verificata in fiecare an printr-un minim
de
5% din numarul total de probe recoltate
pentru grupa A.
B 0,15 B1 30 abator
B2 30 abator
B3 10 abator
Mentiuni:
Restul probelor trebuie atribuit in
functie
de situatia existenta in fiecare judet.
2. PORCINE 0,05% din numarul A 0,02 abator
de animale taiate
in anul anterior
Mentiuni:
Pentru cazul in care se efectueaza
prelevarea de probe din abatoare, analize
complementare de apa potabila, furaje,
fecale sau alti parametri potriviti
trebuie recoltate la nivelul fermelor.
In acest caz numarul minim de porci de
crescatorie examinat in fiecare an trebuie
sa reprezinte cel putin 1 la 100.000 din
numarul porcilor taiati in anul precedent.
Fiecare subgrupa din grupa A trebuie sa
fie verificata in fiecare an printr-un
minim de 5% din numarul total de probe
recoltate pentru grupa A.
B 0,03 B1 30 abator
B2 30 abator
B3 10 abator
Mentiuni:
Restul probelor trebuie atribuit in
functie
de situatia existenta in fiecare judet.
3. OVINE si 0,05% din numarul A 0,01 abator
CAPRINE de animale (mai
mari de 3 luni)
taiate in anul
anterior
Mentiuni:
Fiecare subgrupa din grupa A trebuie sa
fie verificata in fiecare an printr-un
minim de 5% din numarul total de probe
recoltate pentru grupa A.
B 0,04 B1 30 abator
B2 30 abator
B3 10 abator
Mentiuni:
Restul probelor trebuie atribuit in
functie
de situatia existenta in fiecare judet.
4. CABALINE
Mentiuni:
Numarul de probe trebuie sa fie determinat
de fiecare judet in functie de problemele
identificate.
5. PUI, GAINI 1 proba la 200 A 50 abator/ferma
REFORMA, tone de productie
CURCANI, anuala cu minimum
ALTE PASARI 100 de probe
pentru fiecare
grupa de
substante, daca
productia anuala
la fiecare
categorie de
pasari este
superioara
cantitatii
de 5.000 tone
Mentiuni:
Echivalentul unei cincimi din aceste probe
trebuie recoltat la nivelul fermei.
Fiecare subgrupa din grupa A trebuie sa
fie verificata in fiecare an printr-un
minim de 5% din numarul total de probe
recoltate pentru grupa A.
B 50 B1 30 abator
B2 30 abator
B3 10 abator
Mentiuni:
Restul probelor trebuie atribuit in
functie
de situatia existenta in fiecare judet.
6. IEPURI DE Numarul de probe A 30 A1 - A5 30 abator/ferma
CASA recoltate trebuie A6 70
sa fie egal cu 10
la 300 tone din
productia anuala
pentru primele
3.000 tone de
productie si
1 proba pentru
fiecare 300 tone
aditionale.
Mentiuni:
Orice probe suplimentare de apa de baut si
de furaje pot fi luate la nivelul fermei
pentru controlul utilizarii ilegale de
substante.
B 70 B1 30 abator
B2 30 abator
B3 10 abator
Mentiuni:
Restul probelor trebuie atribuit in
functie
de situatia existenta in fiecare judet.
7. VANAT DE Numarul de probe A 20 abator/ferma
CRESCATORIE recoltate anual
va trebui sa fie
de minimum 100.
Mentiuni:
Majoritatea probelor vor trebui sa fie
analizate pentru compusi din grupele A5 si
A6.
B 70 B1 30 abator
B2a - b 30 abator
B2c - e 10 abator
B3 30 abator
Mentiuni:
Restul probelor trebuie atribuit in
functie
de situatia existenta in fiecare judet.
8. VANAT Numarul de probe B3 100
IMPUSCAT recoltate trebuie
sa fie cel putin
egal cu 100.
Aceste probe
trebuie analizate
din punct de
vedere al
reziduurilor
chimice.
Mentiuni:
Probele vor trebui sa fie recoltate la
nivelul unitatii de procesare sau la locul
de vanatoare. Trebuie sa fie posibila
stabilirea originii si regiunii in care a
fost vanat animalul.
9. PESTE DE Numarul minim de A 1/3 ferma
CRESCATORIE probe recoltate
in fiecare an
trebuie sa fie
cel putin egal cu
1 la 100 tone de
productie anuala.
Mentiuni:
Probele se recolteaza in toate stadiile de
dezvoltare a pestelui de crescatorie,
inclusiv din pestii care urmeaza sa fie
pusi in vanzare pentru consum.
B 2/3 ferma, unitati de
prelucrare,
unitati de
comercializare
Mentiuni:
Recoltarea probelor trebuie facuta:
- de preferinta din ferme, de la pestii
care urmeaza sa fie pusi in vanzare
pentru consum;
- de la unitatea de prelucrare sau de la
nivelul vanzarii en gros de peste
proaspat, cu conditia, in cazul unui
rezultat pozitiv, sa se poata reveni la
ferma de origine a pestelui.
In toate cazurile probele recoltate la
nivelul fermei trebuie prelevate de la
minimum 10% din locurile de productie
inregistrate.
10. ALTE SPECII ferma
DE
ACVACULTURA
Mentiuni:
Daca sunt suspiciuni asupra utilizarii
produselor veterinare sau a produselor
chimice pentru alte specii acvatice sau
daca se incrimineaza o contaminare a
mediului inconjurator, aceste specii
trebuie sa fie incluse in planul de
recoltare, proportional cu productia, ca
probe suplimentare celor recoltate pentru
peste.
________________________________________________________________________________
ANEXA 4
la norma sanitara veterinara
NIVELURILE SI FRECVENTA
de recoltare a probelor de produse de origine animala
________________________________________________________________________________
Nr. Frecventa de recoltare Locul de
crt. Produsul _______________________________________________ recoltare
Grupe si subgrupe
Total __________________________
probe Grupa % Subgrupa %
________________________________________________________________________________
1. LAPTE Numarul anual de A6 70 - ferma
DE VACA probe este de 1 la B1 - industria
1.500 tone de B2(a) - (e) laptelui,
productie anuala de B3 15 inainte de
lapte, dar nu mai descarcare
putin de 300
de probe.
Mentiuni:
Fiecare proba va fi testata pentru cel
putin 4 compusi de la 3 grupe, printre
care grupele A6, B1, B2 (a) si B2 (e).
Diferenta (15%) va fi examinata in
conformitate cu situatia existenta si cu
informatiile de care dispune fiecare
judet.
2. LAPTE DE Numarul de probe - ferma
LA ALTE pentru aceste - industria
SPECII specii va fi laptelui,
(bubaline, determinat de inainte de
ovine, fiecare judet in descarcare
caprine, conformitate cu
ecvine) nivelul productiei
si in functie de
suspiciunile de
contaminare.
Mentiuni:
Probele de lapte de la aceste specii vor
fi incluse intr-un plan de recoltare ca
probe aditionale fata de cele recoltate
de la bovine.
3. OUA DE Numarul anual de A6 70 - ferma
GAINA probe trebuie sa B1 - centrul de
fie cel putin egal B2 b colectare
cu 1 la 1.000 tone B3 a 30 si ambalare
productie anuala de
oua de consum, dar
nu mai putin de 200
de probe.
Mentiuni:
Minimum 30% din numarul probelor va fi
recoltat din centrele de colectare si
ambalare, care reprezinta majoritatea
semnificativa din procentul de oua
pentru consumul uman.
4. OUA DE LA Numarul de probe
ALTE pentru aceste
SPECII DE specii este
PASARI determinat de
nivelul productiei
si de existenta
suspiciunilor de
contaminare.
Mentiuni:
Ouale de la aceste specii vor fi incluse
intr-un plan ca probe aditionale fata de
cele de la gaini.
5. MIERE Numarul anual B B1, 50 Probele pot
de probe trebuie B2 c fi luate in
sa fie cel putin de B3 a, 40 orice punct
al
10 la 300 tone din 3b, 3c procesului,
productia anuala astfel incat
pentru primele sa fie
3.000 tone si posibila
1 proba pentru urmarirea
fiecare 300 tone
producatorului
suplimentare. primar.
Mentiuni:
Diferenta de 10% va trebui alocata in
conformitate cu experienta si cu
informatiile de care dispune fiecare
judet. In particular o atentie speciala
trebuie acordata micotoxinelor.
________________________________________________________________________________
ANEXA 5
la norma sanitara veterinara
RECOLTAREA PROBELOR
Reguli generale si principii, mod de recoltare, identificare, proces-verbal
de recoltare si trimitere a probelor
Reguli privind procedurile oficiale de recoltare si tratamentul oficial al
probelor
1. Responsabilitati
1.1. Inspectorii
Inspectorii oficiali vor fi desemnati de autoritatea veterinara competenta
pentru prelevarea, inregistrarea, pregatirea si organizarea transportului
probelor oficiale pentru control in conditii adecvate.
1.2. Laboratoare autorizate
Analiza probelor va fi efectuata in mod exclusiv de catre laboratoare
autorizate pentru controlul oficial al reziduurilor de autoritatea veterinara
competenta.
Participarea la programe internationale pentru recunoasterea si evaluarea
controlului calitativ extern si pentru acreditare constituie o cerinta pentru
laboratoarele autorizate.
Aceste laboratoare isi vor demonstra competenta printr-o participare
regulata si cu rezultate bune in cadrul unor programe de testare a
capabilitatii, programe recunoscute si organizate de catre laboratoarele
nationale de referinta sau de laboratoarele comunitare de referinta.
2. Recoltarea probelor
2.1. Conditii de baza
In cazul prelevarii oficiale recoltarea se va face astfel incat sa nu fie fixata
o anumita data sau o anumita zi din saptamana. Autoritatile competente se vor
asigura ca de fiecare data recoltarea de probe sa fie efectuata inopinat.
Recoltarea va fi efectuata la intervale variabile de timp de-a lungul
intregului an, in cadrul unitatilor (intreprinderilor). In acest context se va
tine seama de faptul ca un anumit numar de substante este administrat doar in
anumite perioade ale anului (anotimpuri).
De asemenea, se va tine seama si de alte informatii interesante in cazul
prelevarii probelor, ca de exemplu folosirea unor substante necunoscute in
prezent, anumite boli aparute in mod neprevazut in anumite regiuni, informatii
asupra unor activitati frauduloase etc.
2.2. Strategia de recoltare a probelor
Planul de control al reziduurilor are scopul:
a) de a detecta tratamentele ilegale, dupa cum se defineste in art. 2 lit.
c) din norma sanitara veterinara;
b) de a controla incadrarea in limitele maxime admise pentru reziduurile
unor medicamente de uz veterinar, limite fixate in anexele nr. III si IV la
Norma sanitara veterinara privind limitele maxime stabilite pentru reziduuri de
pesticide, reziduuri de medicamente de uz veterinar si alti contaminanti in
produsele de origine animala si incadrarea in limitele maxime admise pentru
reziduurile unor contaminanti, limite fixate in anexele nr. II si VII la norma
sanitara veterinara;
c) de a supraveghea si de a descrie motivele aparitiei reziduurilor in
produsele de origine animala.
2.3. Colectarea probelor
2.3.1. Definitii
2.3.1.1. Probe tinta (probe de analizat)
O proba tinta reprezinta matricea sau substratul de analizat, prelevat in
conformitate cu strategia de recoltare, asa cum este definita la pct. 2.2.
2.3.1.2. Proba suspecta
O proba este considerata suspecta atunci cand este prelevata in urmatoarele
conditii:
- ca o consecinta a unor rezultate pozitive obtinute pentru o proba
prelevata in conformitate cu reglementarile art. 5 din prezenta norma sanitara
veterinara;
- ca o consecinta a art. 11;
- conform solicitarilor art. 22.
2.3.1.3. Proba statistica
Proba statistica reprezinta acea proba care este prelevata pe criterii
statistice in scopul furnizarii unor date reprezentative.
2.3.2. Recoltarea probelor tinta de la ferme
2.3.2.1. Criterii pentru selectarea probelor tinta
Fermele de la care se fac aceste recoltari pot fi alese folosindu-se
cunostinte (informatii) locale sau orice alta informatie relevanta, cum ar fi
tipul sistemului de ingrasare sau sexul animalului.
Medicul veterinar va face apoi o evaluare a intregului lot al fermei in
scopul selectarii animalelor care vor fi supuse verificarii (controlului). La
aceasta evaluare se vor aplica urmatoarele criterii:
- indicatii asupra folosirii unor substante farmacologic active;
- caracteristici sexuale secundare;
- schimbari (modificari) de comportament;
- acelasi nivel de dezvoltare intr-un grup de animale de diferite
categorii;
- animale cu conformatie buna si grasime putina.
2.3.2.2. Tipurile de probe tinta care vor fi recoltate
Pentru detectarea substantelor farmacologic active probele vor fi recoltate
in conformitate cu prevederile planului de control al reziduurilor.
2.4. Cantitatea de probe recoltate
Cantitatile minime de probe sunt specificate in anexa nr. VI pentru fiecare
grupa de reziduuri. Aceste cantitati trebuie sa fie suficiente pentru a permite
laboratoarelor autorizate sa efectueze determinarile analitice necesare, atat
prin metode screening, cat si de confirmare.
2.5. Ambalarea probelor
In scopul mentinerii integritatii probelor acestea vor fi ambalate
corespunzator (in anexa nr. VI sunt specificate modalitatile de ambalare pentru
fiecare tip de proba sau matrice). Proba se introduce in punga de polietilena
(sau recipiente din sticla ori din plastic, in cazul lichidelor) care, dupa
legarea la gura sau inchidere, se introduce in a doua punga. Intre cele doua
pungi se introduce o eticheta (autoadeziva) cu identificarea probei. Modul de
ambalare trebuie sa previna eventuala substituire, contaminare sau degradare a
probelor. Ambalajele vor fi sigilate.
2.6. Identificarea probelor
Fiecare proba se identifica printr-o eticheta pe care se inscriu
urmatoarele specificatii:
- pentru probele recoltate de la animalele vii: matricea recoltata, numele
si adresa fermei sau ale proprietarului, specia de animal, numarul matricol,
varsta si sexul animalului, data recoltarii;
- pentru probele recoltate de la animalele taiate: matricea recoltata,
numele si adresa fermei sau ale proprietarului, numarul lotului de taiere,
specia, numarul matricol, varsta si sexul animalului, data recoltarii;
- pentru probele de produse: numele si adresa fabricii producatoare,
denumirea produsului, lotul de fabricatie (numarul de ordine), data de
fabricatie si data recoltarii.
2.7. Procesul-verbal de recoltare
Dupa fiecare procedura de recoltare a probelor se va intocmi un
proces-verbal de recoltare (conform modelului de mai jos), in care medicul
veterinar va mentiona cel putin urmatoarele date:
- denumirea si adresa autoritatii veterinare competente care a efectuat
recoltarea;
- numele medicului veterinar sau codul de identificare;
- codul (numarul) oficial al probei;
- data recoltarii;
- numele si adresa proprietarului sau ale persoanei care are in pastrare
animalele ori produsele animale;
- numele si adresa fermei de origine a animalelor (cand recoltarea se face
de la ferma);
- numarul de inregistrare a unitatii/abatorului;
- identificarea animalului (numar matricol) sau a produsului respectiv
(numarul lotului/sarjei);
- specia si varsta animalului;
- proba (matrice/substrat) respectiva;
- medicatia folosita pe o perioada de 4 saptamani inaintea recoltarii
probelor (in cazul in care prelevarea se face de la ferma);
- substantele sau grupele de substante solicitate pentru analiza;
- mentiuni speciale - date suplimentare care ar putea fi utile
laboratorului ce executa analizele (ca de exemplu: destinatia produsului, conditiile
de pastrare a produsului pana la primirea buletinului de analiza).
Procesul-verbal de recoltare, precum si copiile de pe acesta vor fi semnate
si stampilate cel putin de catre medicul veterinar oficial. Fermierul sau
reprezentantul acestuia (in cazul recoltarii de probe din ferme) ori
proprietarul produselor supuse controlului poate fi solicitat sa semneze
procesul-verbal de recoltare.
Pentru probele recoltate in cadrul Programului de supraveghere sanitara
veterinara se va mentiona expres in procesul-verbal de recoltare "Probe
recoltate in cadrul Programului de supraveghere sanitara veterinara", sub
semnatura si stampila.
Un exemplar al procesului-verbal de recoltare ramane la autoritatea
veterinara competenta, care va trebui sa garanteze faptul ca persoanele
neautorizate nu pot avea acces la acesta.
Un exemplar al procesului-verbal de recoltare se trimite la laborator
impreuna cu probele respective.
2.8. Transportul si depozitarea probelor
In anexa nr. VII se specifica conditiile corespunzatoare de transport,
depozitare si timpul de trimitere la laboratorul autorizat pentru fiecare tip
de proba, in scopul asigurarii stabilitatii compusilor chimici ce urmeaza sa
fie determinati si a integritatii probei. O atentie deosebita se va acorda
transportului cutiilor, temperaturii si timpului de predare a probelor la
laborator pentru analize.
Gentile frigorifice sau cutiile in care se transporta probele vor fi
sigilate de medicul veterinar pentru a preveni substituirea sau atentarea la
integritatea probelor pe timpul transportului.
In cazul neconcordantei cu reglementarile din prezenta norma sanitara
veterinara laboratorul va refuza primirea probelor si va informa fara
intarziere autoritatea veterinara competenta.
______________________________________________________________________________
| Directia sanitara veterinara .......................
|
| Circumscriptia sanitara veterinara .................
|
| Nr. ........... /data ..................
|
|
|
| PROCES-VERBAL
|
| de recoltare a probelor de produse de origine animala pentru
|
| examen de laborator
|
|
|
| Astazi ...................., la ora .........., subsemnatul .............
|
| (data de mai sus)
|
| .................................., medic veterinar oficial, am prelevat, in
|
| conformitate cu Legea nr. 60/1974 si cu normele sanitare veterinare, de la
|
| ....................... din localitatea ...................................,
|
| (adresa)
|
| urmatoarele probe de produse de origine animala:
|
| ________________________________________________________________________
|
| | Natura probei | Cantitatea | Probele recoltate | Examenele de |
|
| | Matrice/substrat | totala a |_________________________| laborator |
|
| | | lotului | Nr. probei | Cantitatea | solicitate |
|
| |__________________|____________|____________|____________|______________|
|
| |__________________|____________|____________|____________|______________|
|
| |__________________|____________|____________|____________|______________|
|
|
|
| Probele au fost ambalate si etichetate (individualizate) si sigilate in
|
| fata noastra, conform instructiunilor in vigoare, si se vor expedia imediat
|
| Laboratorului sanitar veterinar ...........................................
|
| prin grija .............................................. .
|
|______________________________________________________________________________|
verso
______________________________________________________________________________
| |
| Contraprobe identice sigilate si un exemplar al prezentului proces-verbal
|
| s-au lasat in pastrare la ................................, care
indeplineste|
| functia de ........................., avand actul de identitate seria
.......|
| nr. ................, eliberat de politia ..................................
|
| cu nr. ................ din ...................... .
|
| Pana la sosirea rezultatelor examenelor de laborator lotul de alimente
din|
| care s-au recoltat probele mai susmentionate se supune urmatoarelor
|
| restrictii: ................................ .
|
| Prezentul proces-verbal s-a incheiat in 3 exemplare, dintre care unul
|
| insoteste probele ce se trimit la laborator, unul ramane la organul de
|
| control, iar un exemplar ramane la proprietar (unitate).
|
|
|
| Medic veterinar oficial, Martor, Gestionar,
|
| L.S. Semnatura si parafa (proprietar)
|
|______________________________________________________________________________|
ANEXA 6
la norma sanitara veterinara
MODUL DE RECOLTARE A PROBELOR
________________________________________________________________________________
Nr. Felul probei Locul de Grupa de Marimea Precizari tehnice
crt. (matricea) recoltare reziduuri probei
__________________________
Conditiile de
expediere la
laboratorul autorizat
______________________
Temperatura Timpul
________________________________________________________________________________
1. Sange (ser) ferma A3 50 ml refrigerare 48 de
ore
Modul de recoltare
Se recolteaza prin punctia venei jugulare sau,
in cazul porcilor, a venei auriculare
abator A3 50 ml refrigerare 48 de
ore
Modul de recoltare
Se recolteaza in timpul sangerarii
Se recolteaza 100 - 150 ml sange in flacoane de
sticla sterilizate sau, in cazul in care nu este
posibil, in flacoane bine spalate, clatite cu apa
distilata si complet uscate
Se va evita formarea spumei in timpul recoltarii.
In acest scop jetul de sange se va dirija pe
peretele flaconului. Flaconul de sange se asaza
imediat in pozitie inclinata la 45 grade, se
pastreaza la temperatura ambianta in timpul verii
sau, in anotimpurile reci, intr-o incapere
incalzita pana a doua zi, pentru coagularea si
exprimarea serului, in locuri ferite de lumina.
Serul exprimat se decanteaza in flacoane brune,
bine inchise (cu dop rodat sau dopuri din cauciuc).
Fiecare proba etichetata corespunzator se introduce
imediat la temperatura de refrigerare.
2. Urina ferma A1, A3, 50 - congelare 48 de
ore
A4, A5 100 ml
Modul de recoltare
Se recolteaza cu ajutorul sondelor sau in timpul
mictiunii in pungi ori in flacoane de polietilena
la prima folosire, se eticheteaza si se supun
congelarii
abator A1, A3, 50 - congelare 48 de
ore
A4, A5 100 ml
Modul de recoltare
Se recolteaza direct din vezica urinara in pungi
sau flacoane de polietilena la prima folosire,
se eticheteaza si se supun congelarii.
3. Bila abator A1, A3, 3 vezici congelare 48 de
ore
A4 (100 ml)
Modul de recoltare
O proba este constituita din 3 vezici biliare
(sau 100 ml continut biliar) de la animalele din
acelasi lot de taiere. Vezicile biliare se leaga
si se ambaleaza in pungi de polietilena la prima
folosire, se eticheteaza si se supun congelarii.
4. Glanda abator A2 5 - 19 congelare 48 de
ore
tiroida glande
Modul de recoltare
Glanda se recolteaza in intregime, fara sectionari.
Se introduce in punga de polietilena bine legata,
se eticheteaza si se congeleaza imediat. De la un lot
de animale o proba este compusa din 5 - 10 glande.
In cazul glandelor care depasesc greutatile normale,
de la acelasi animal se recolteaza si probe
complementare de tesut muscular. Proba se introduce
in punga de polietilena la prima folosire, care,
dupa legarea la gura, se introduce in a doua punga.
Intre cele doua pungi se introduce eticheta cu
identificarea probei. Proba se congeleaza imediat.
5. Tesut gras abator A3 100 g congelare 48 de
ore
B2a 100 g
B3a 250 g
B3b 250 g
Modul de recoltare
Se recolteaza de la acelasi animal tesut perirenal
si mezenteric (pe cat posibil in proportie de 1/1).
In cazul animalelor mici proba se constituie din
grasime de la mai multe animale din acelasi lot.
De la pasari se trimite o carcasa intreaga.
Proba se introduce in punga de polietilena la prima
folosire, care, dupa legarea la gura, se introduce
in a doua punga. Intre cele doua pungi se introduce
eticheta cu identificarea probei.
Proba se congeleaza imediat.
6. Tesut abator B1a 200 g congelare 48 de
ore
muscular,
tesut 200 g
hepatic,
tesut renal 1 buc.
de la
animalele
mici si
mijlocii
sau 1/2
buc. de la
animalele
mari
Modul de recoltare
Probele se recolteaza pe cat posibil in conditii
aseptice.
Probele de tesut muscular si de ficat se constituie
din bucati unitare, de forma cubica, in greutate de
200 grame, cea de rinichi dintr-un rinichi intreg
de la animalele mici si mijlocii sau 1/2 din
rinichi de la animalele mari, nesectionat si
nedecapsulat. Fiecare proba de tesut se introduce
separat in punga de polietilena la prima folosire,
care, dupa legarea la gura, se introduce intr-o
punga comuna impreuna cu eticheta de identificare
a probelor.
Probele se congeleaza imediat.
7. Tesut abator A2 100 g congelare 48 de
ore
muscular A6 3 x 150 g
B1b 150 g
B2b, 4 x 150 g
c, d, f
B3c 200 g
B3d 200 g
Modul de recoltare
Se recolteaza de la acelasi animal, in cazul
animalelor mari. In cazul animalelor mici proba se
constituie din tesut muscular de la mai multe
animale din acelasi lot. De la pasari se trimite o
carcasa intreaga.
Proba se introduce in punga de polietilena la prima
folosire, care, dupa legarea la gura, se introduce
in a doua punga. Intre cele doua pungi se introduce
eticheta cu identificarea probei. Proba se
congeleaza imediat.
8. Tesut abator A1 150 g congelare 48 de
ore
hepatic A5 150 g
A6 3 x 150 g
B1b 150 g
B2a, 5 x 150 g
b, c,
d, f
B3b 250 g
B3c 200 g
B3d 200 g
Modul de recoltare
Se recolteaza de la acelasi animal, in cazul
animalelor mari. In cazul animalelor mici se
recolteaza probe de la mai multe animale din acelasi
lot. Proba se introduce in punga de polietilena la
prima folosire, care, dupa legarea la gura, se
introduce in a doua punga. Intre cele doua pungi se
introduce eticheta cu identificarea probei. Proba
se congeleaza imediat.
9. Tesut renal abator A6 3 x 1 buc. congelare 48 de
ore
3 x 150 g
B1b 1 buc.
150 g
B2c, 3 x 1 buc.
d, f
3 x 150 g
B3c, d 2 x 1 buc.
2 x 200 g
Modul de recoltare
Proba va consta dintr-un rinichi intreg, de la
animalele mici si mijlocii, sau cantitatea
specificata pentru fiecare grupa de reziduuri de la
animalele mari, nesectionat si nedecapsulat. Proba
se introduce in punga de polietilena la prima
folosire, care, dupa legarea la gura, se introduce
in a doua punga.
Intre cele doua pungi se introduce eticheta cu
identificarea probei. Proba se congeleaza imediat.
10. Preparate unitatea B3a 500 g refrigerare 48 de
ore
din carne de productie B3b 500 g
B3c 200 g
B3d 200 g
Modul de recoltare
Din fiecare lot supus controlului se recolteaza
probe de produs in cantitatile specificate pentru
fiecare grupa de reziduuri solicitata. Proba se
introduce in punga de polietilena la prima folosire,
care, dupa legarea la gura, se introduce in a doua
punga.
Intre cele doua pungi se introduce eticheta cu
identificarea probei. Proba se pastreaza in
conditii de refrigerare.
11. Conserve unitatea B3a 3 depozitare 48 de
ore
alimentare de productie recipiente
in B3c 1
recipiente recipient
inchise B3d 1
ermetic recipient
Modul de recoltare
Din fiecare lot supus controlului se recolteaza
cantitatile specificate pentru fiecare grupa de
reziduuri solicitata (in cazul recipientelor de
pana la 500 g; in cazul recipientelor mai mari se
va avea in vedere cantitatea necesara, dar nu mai
putin de un recipient pentru o determinare). Proba
se introduce in punga de polietilena la prima
folosire, in care se introduce eticheta cu
identificarea probei. Proba se pastreaza in
conditii de depozitare.
12. Semiconserve unitatea B3a 500 g refrigerare 48 de
ore
de carne in de productie B3b 500 g
cutii sau in B3c 250 g
ambalaje B3d 250 g
vacuumate
Modul de recoltare
Din fiecare lot supus controlului se recolteaza
cantitatile specificate pentru fiecare grupa de
reziduuri solicitata (in cazul recipientelor de
pana la 500 g; in cazul recipientelor mai mari se
va avea in vedere cantitatea necesara).
Proba se introduce in punga de polietilena la prima
folosire, care, dupa legarea la gura, se introduce
in a doua punga. Intre cele doua pungi se introduce
eticheta cu identificarea probei. Proba se pastreaza
in conditii de refrigerare.
13. Peste ferma de A6 3 x 200 g congelare 48 de
ore
recoltare, B1a, b 2 x 200 g
unitatea de B2a 200 g
prelucrare sau B3a 500 g
unitatea de B3b 500 g
comercializare B3c 200 g
B3d 200 g
Modul de recoltare
In functie de marimea pestelui recoltat o proba
este compusa din unul sau mai multi pesti. Proba se
introduce in punga de polietilena la prima folosire,
care, dupa legarea la gura, se introduce in a doua
punga. Intre cele doua pungi se introduce eticheta
cu identificarea probei. Proba se congeleaza imediat.
14. Produse de unitatea de B3a 500 g depozitare 48 de
ore
pescarie prelucrare sau B3b 500 g
unitatea de B3c 200 g
comercializare B3d 200 g
Modul de recoltare
Proba se recolteaza pe lot de productie si
producator. Proba de produse din pescuit se
recolteaza in cantitatile specificate pentru
fiecare grupa de reziduuri solicitata.
Proba de conserve sau semiconserve este formata
din doua recipiente a 200 - 400 grame. Proba se
introduce in punga de polietilena la prima folosire,
care, dupa legarea la gura, se introduce in a doua
punga. Intre cele doua pungi se introduce eticheta
cu identificarea probei.
15. Lapte ferma sau A6 3 x 200 ml refrigerare 24 de
ore
la nivelul B1a, b 2 x 200 ml
unitatii de B2a 200 ml
prelucrare, B3a 1.000 ml
inainte de B3b 1.000 ml
descarcare B3c 200 ml
B3d 200 ml
Modul de recoltare
Proba se recolteaza in vase - la prima folosinta -
din sticla sau plastic, de capacitate adecvata.
Marimea probei va fi in functie de cantitatile
specificate pentru fiecare determinare solicitata.
Probele, ferite de lumina, se identifica si se
trimit la laborator.
16. Branzeturi unitatea de B3a 500 g refrigerare 48 de
ore
prelucrare a B3b 500 g
laptelui B3c 200 g
B3d 200 g
Modul de recoltare
Proba se recolteaza din loturile de produse
fabricate de un producator.
Proba se introduce in punga de polietilena la prima
folosire, care, dupa legarea la gura, se introduce
in a doua punga. Intre cele doua pungi se introduce
eticheta cu identificarea probei.
17. Oua in coaja ferma A6 3 x 5 buc. de 48 de
ore
(intregi) producatoare B1a, b 2 x 5 buc. depozitare
B3a 5 buc.
Modul de recoltare
Din fiecare lot se recolteaza cantitatile
specificate pentru fiecare determinare solicitata.
Se ambaleaza si se eticheteaza.
18. Produse unitatea B1a 200 g de 48 de
ore
lichide, de prelucrare B3a 200 g depozitare
congelate B3c 200 g
sau B3d 200 g
deshidratate
din oua
Modul de recoltare
Din lotul supus controlului se recolteaza
cantitatile specificate pentru fiecare determinare
solicitata si se introduc in punga de polietilena
la prima folosire, care, dupa legarea la gura, se
introduce in a doua punga. Intre cele doua pungi
se introduce eticheta cu identificarea probei.
19. Miere producator, B1a, b 2 x 100 g de 48 de
ore
unitatea de B2c 100 g depozitare
colectare sau B3a 250 g
prelucrare B3b 250 g
B3c 200 g
B3d 200 g
Modul de recoltare
Din lotul supus controlului se recolteaza o proba
medie in cantitatile specificate pentru fiecare
determinare solicitata si se introduce in borcane
cu capac sau in alte recipiente adecvate, la prima
folosire, care, dupa inchidere, se introduce intr-o
punga. In punga se introduce eticheta cu
identificarea probei. Eticheta autoadeziva poate fi
pusa si direct pe borcan.
20. Furaje ferma sau B3a 150 g de 48 de
ore
(care se unitatea de B3b 150 g depozitare
administreaza producere B3c 150 g
la speciile B3d 150 g
respective)
Modul de recoltare
Probele de furaje se recolteaza din fermele de unde
provin animalele supuse controlului. Daca se
suspecteaza introducerea in furaje a unor substante
sau medicamente veterinare interzise, se recolteaza
probe si pentru aceste reziduuri. Proba, in
cantitatile specificate pentru fiecare determinare
solicitata, omogenizata prin metoda sferturilor, se
constituie din vrac, din mai multe ambalaje sau din
jgheaburile de furaje.
Se introduce in punga de polietilena la prima
folosire, care, dupa legarea la gura, se introduce
in a doua punga. Intre cele doua pungi se introduce
eticheta cu identificarea probei. In fermele care
isi prepara singure nutretul combinat se recolteaza
probe si din materiile prime, in aceleasi conditii.
21. Apa potabila ferma B3a 500 ml ambianta 48 de
ore
B3b 500 ml
B3d 200 ml
Modul de recoltare
Probele se recolteaza din fermele de unde provin
animalele supuse controlului. Daca se suspecteaza
introducerea in apa a unor substante sau medicamente
veterinare interzise, se recolteaza probe si pentru
aceste reziduuri. Proba, in cantitatile specificate
pentru fiecare determinare solicitata, se recolteaza
in recipiente adecvate din sticla sau din plastic,
la prima folosire, care, dupa inchidere, se introduc
intr-o punga. In punga se introduce eticheta cu
identificarea probei. Eticheta autoadeziva poate fi
pusa si direct pe recipient.
________________________________________________________________________________
ANEXA 7
la norma sanitara veterinara
METODE DE ANALIZA
admise si limite de detectie
________________________________________________________________________________
Cod Grupa de reziduuri Compusii Metoda Limita
de
de analiza detectie
________________________________________________________________________________
A1 Stilbene, derivati ai DES ELISA 0,2
ppb
stilbenelor, precum si Hexestrol GLC-ECD 1
ppb
sarurile sau esterii lor Dienestrol GLC-MS 1
ppb
HPLC
A2 Antitiroidiene Metil-thiouracil Gravimetrica
2-thiouracil CSS 50
ppb
A3 Steroizi Estradiol ELISA 0,02
ppb
Testosteron GLC-ECD 1
ppb
GLC-MS 1
ppb
Nor-testosteron ELISA 0,8
ppb
GLC-ECD 1
ppb
GLC-MS 1
ppb
Trenbolon ELISA 0,1
ppb
GLC-ECD 1
ppb
GLC-MS 1
ppb
Melengestrol acetat ELISA 0,1
ppb
GLC-ECD 1
ppb
GLC-MS 1
ppb
A4 Lactone ale acidului Zeranol ELISA 0,2
ppb
rezorcilic GLC-ECD 1
ppb
GLC-MS 1
ppb
A5 Betaagoniste Clenbuterol ELISA 0,6
ppb
GLC-ECD 1
ppb
GLC-MS 0,5
ppb
A6 Substante incluse in Cloramfenicol GLC-ECD 5
ppb
anexa nr. V la GLC-MS 5
ppb
Norma sanitara veterinara Dimetridazol Spectrofotometrie 10
ppb
privind limitele maxime UV - 310 nm, HPLC
stabilite pentru
reziduuri de pesticide,
reziduuri de medicamente
de uz veterinar si pentru
alti contaminanti in
produsele de origine
animala
Nitrofurani Spectrofotometrie 50
ppb
UV; HPLC
B1 Substante antimicrobiene: Penicilina G Microtest (test 0,0125
ppm
a) Antibiotice, sulfamide, Streptomicina screening) 0,25
ppm
alti inhibitori (prin Dihidrostreptomicina identificare si 0,25
ppm
metode microbiologice) Tetraciclina determinare 0,025
ppm
Clortetraciclina cantitativa 0,01
ppm
Oxitetraciclina 0,025
ppm
Tilozina 0,10
ppm
Neomicina sulfat 0,10
ppm
Eritromicina 0,025
ppm
Streptomicina ELISA 0,020
ppm
HPLC 0,010
ppm
B1 b) Sulfamide (prin metode Sulfametazina CSS 0,05
ppm
fizico-chimice) Sulfametina HPLC 0,025
ppm
Sulfatiazol
Sulfaquinoxalina
Sulfametoxina
B2a Alte medicamente Substante
veterinare antihelmintice GLC-ECD 10
ppb
Ivermectin GLC-MS 5
ppb
HPLC
B2b Anticoccidiene CSS 50
ppb
HPLC 50
ppb
B2c Carbamati si
piretroizi GLC 50
ppb
HPLC 50
ppb
B2d Tranchilizante CSS 50
ppb
Azaperon HPLC 10
ppb
Propiopromazina
B2f Alte substante CSS 5
ppb
Betablocante HPLC 5
ppb
Carazolol
B3a Alte substante si Aldrin GLC-ECD 0,01
ppm
contaminanti din mediul alfa HCH 0,005
ppm
inconjurator beta HCH 0,01
ppm
Pesticide organoclorurate Clordan 0,04
ppm
si PCB Dieldrin 0,01
ppm
DDT total 0,04
ppm
Endrin 0,03
ppm
Heptaclor 0,04
ppm
HCB 0,04
ppm
Lindan 0,002
ppm
Metoxiclor 0,125
ppm
Mirex 0,04
ppm
Toxafen 0,50
ppm
PCB 0,05
ppm
B3b Pesticide organofosforice Cumafos GLC-NPD 0,05
ppm
Diclorfos 0,01
ppm
Diazinon 0,01
ppm
Disyston 0,01
ppm
Etion 0,01
ppm
Malation 0,01
ppm
Metil paration 0,01
ppm
Paration 0,01
ppm
Ronnel 0,01
ppm
B3c Metale grele - Pb Spectrofotometrie 0,20
ppm
- Cd de absorbtie
atomica 0,01
ppm
- Hg 0,02
ppm
- As 0,30
ppm
- Zn 0,02
ppm
- Cu 0,02
ppm
- Sn 0,5
ppm
B3d Micotoxine
aflatoxine CSS, ELISA 0,5
ppb
________________________________________________________________________________
ANEXA 8
la norma sanitara veterinara
LABORATOARELE AUTORIZATE
Conditii minime de functionare, sarcinile, raspunderile si competentele
1. Laboratoare autorizate:
- Institutul de Igiena si Sanatate Publica Veterinara, Bucuresti -
determinari de reziduuri de: substante hormonale, substante tireostatice,
substante betaagoniste, substante antimicrobiene, medicamente de uz veterinar
(cloramfenicol, dimetridazol, nitrofurani, sulfamide, ivermectin, substante
tranchilizante si betablocante), pesticide organoclorurate si
bifenilipoliclorurati (PCB), organofosforice, carbamice si piretroizi, metale
grele, arsen si micotoxine;
- Sectia sanitara veterinara zonala pentru controlul reziduurilor din
cadrul Directiei Sanitare Veterinare Constanta - determinari de reziduuri de:
substante hormonale (DES), substante tireostatice, substante antimicrobiene,
medicamente de uz veterinar (cloramfenicol, dimetridazol, sulfamide), pesticide
organoclorurate si bifenilipoliclorurati (PCB), organofosforice, metale grele,
arsen si micotoxine;
- Sectia sanitara veterinara zonala pentru controlul reziduurilor din
cadrul Directiei Sanitare Veterinare Dolj - determinari de reziduuri de:
substante hormonale (DES), substante tireostatice, substante antimicrobiene,
medicamente de uz veterinar (cloramfenicol, dimetridazol, sulfamide,
ivermectin), pesticide organoclorurate si bifenilipoliclorurati (PCB),
organofosforice si micotoxine;
- Sectia sanitara veterinara zonala pentru controlul reziduurilor din
cadrul Directiei Sanitare Veterinare Galati - determinari de reziduuri de:
substante hormonale (DES), substante tireostatice, substante antimicrobiene,
medicamente de uz veterinar (cloramfenicol, dimetridazol, sulfamide), pesticide
organoclorurate si bifenilipoliclorurati (PCB), organofosforice, metale grele,
arsen si micotoxine;
- Sectia sanitara veterinara zonala pentru controlul reziduurilor din
cadrul Directiei Sanitare Veterinare Iasi - determinari de reziduuri de:
substante hormonale (DES), substante tireostatice, substante betaagoniste,
substante antimicrobiene, medicamente de uz veterinar (cloramfenicol,
dimetridazol, sulfamide, ivermectin, substante tranchilizante si betablocante),
pesticide organoclorurate si bifenilipoliclorurati (PCB), organofosforice si
micotoxine;
- Sectia sanitara veterinara zonala pentru controlul reziduurilor din
cadrul Directiei Sanitare Veterinare Suceava - determinari de reziduuri de:
substante hormonale (DES), substante tireostatice, substante antimicrobiene,
medicamente de uz veterinar (cloramfenicol, dimetridazol, sulfamide), pesticide
organoclorurate si bifenilipoliclorurati (PCB), organofosforice, metale grele,
arsen si micotoxine;
- Sectia sanitara veterinara zonala pentru controlul reziduurilor din
cadrul Directiei Sanitare Veterinare Timis - determinari de reziduuri de:
substante hormonale, substante tireostatice, substante betaagoniste, substante
antimicrobiene, medicamente de uz veterinar (cloramfenicol, dimetridazol,
sulfamide, ivermectin, substante tranchilizante si betablocante), pesticide
organoclorurate si bifenilipoliclorurati (PCB), organofosforice, metale grele,
arsen si micotoxine.
2. Conditii minimale de functionare
Laboratoarele autorizate trebuie sa indeplineasca cel putin urmatoarele
conditii:
- sa dispuna de personal calificat care sa posede cunostinte teoretice si
tehnice aplicabile pentru analizele specifice;
- sa dispuna de dotarea necesara (aparatura, sticlarie, substante) pentru
efectuarea analizelor;
- sa dispuna de o infrastructura administrativa adecvata;
- sa dispuna de lista actualizata cuprinzand substantele de referinta,
substantele aprobate pentru utilizare in practica veterinara, zootehnica si
agricola, precum si fabricantii si comerciantii acestor substante, sa cunoasca
reglementarile actuale privind utilizarea lor;
- sa cunoasca normele si practicile internationale in domeniu.
Pentru cunoasterea si aplicarea corecta a metodelor si tehnicilor de lucru
si pentru asigurarea acuratetei rezultatelor analizelor personalul de
specialitate si laboratoarele autorizate sunt supuse periodic testarilor intra-
si interlaboratoare, conform metodologiei elaborate de autoritatea competenta.
3. Sarcini, raspunderi si competente
3.1. Institutul de Igiena si Sanatate Publica Veterinara Bucuresti este
laboratorul de referinta pentru cercetarea substantelor si reziduurilor
acestora si are urmatoarele competente:
- intocmeste programul anual de supraveghere si control al substantelor si
reziduurilor acestora, il supune spre aprobare autoritatii veterinare
competente, urmareste si informeaza periodic asupra realizarii acestuia;
- executa toata gama de analize pentru decelarea reziduurilor si
substantelor prevazute in reglementarile oficiale;
- asimileaza si promoveaza metode si tehnici noi de analiza;
- instruieste si atesta personalul din sectiile sanitare veterinare zonale
pentru controlul reziduurilor, in vederea insusirii si aplicarii corecte a
metodelor de analiza;
- efectueaza controale trimestriale si ori de cate ori este necesar in
sectiile sanitare veterinare zonale pentru controlul reziduurilor privind
organizarea, dotarea, incadrarea lor cu personal, aplicarea corecta a metodelor
si acuratetea rezultatelor;
- organizeaza si controleaza teste intra- si interlaboratoare;
- propune autoritatii veterinare competente organizarea de anchete si
participa la acestea pentru stabilirea surselor de contaminare cu substante si
reziduuri interzise la animale si la produsele acestora;
- consiliaza sectiile sanitare veterinare zonale pentru controlul
reziduurilor in domeniul aprovizionarii cu aparatura si materiale necesare
acestei activitati;
- colaboreaza cu laboratoarele nationale de referinta ale statelor membre
in domeniul specific de activitate.
3.2. Directiile sanitare veterinare judetene care dispun de sectii sanitare
veterinare zonale pentru controlul reziduurilor au urmatoarele competente:
- repartizeaza pe obiective numarul de probe din planul de probe al
judetului;
- urmaresc si asigura recoltarea si trimiterea probelor catre laboratoarele
autorizate;
- efectueaza anchete la obiectivele la care s-au constatat probe pozitive
si informeaza laboratorul autorizat asupra constatarilor si masurilor dispuse;
- executa gama de analize din prezenta norma sanitara veterinara, conform
competentei stabilite;
- in situatiile in care in probele de produse de origine animala si furaje
s-au depistat reziduuri chimice peste limitele maxime admise informeaza de
urgenta Institutul de Igiena si Sanatate Publica Veterinara Bucuresti cu date
referitoare la: natura produsului, lotul, originea, proprietarul (detinatorul)
si valoarea parametrului depasit;
- solicita judetelor arondate efectuarea de anchete in fermele de animale
si la obiectivele din judet si efectueaza anchete in fermele de animale si la
obiectivele din judetul propriu, la care s-au constatat probe pozitive,
informand autoritatea veterinara competenta si Institutul de Igiena si Sanatate
Publica Veterinara Bucuresti asupra constatarilor si masurilor dispuse;
- urmaresc executarea analizelor la timp si emiterea buletinelor de analiza
fara intarziere;
- organizeaza testele intralaborator pentru verificarea aplicarii corecte a
metodelor de analiza;
- in situatiile in care asimileaza sau promoveaza metode ori tehnici noi de
analiza inainteaza Institutului de Igiena si Sanatate Publica Veterinara
Bucuresti spre omologare, metoda de analiza care va cuprinde pe langa
descrierea completa a metodei si datele privind validarea acesteia (limita de
detectie a metodei, procentul de recuperare, liniaritatea, repetabilitatea si
reproductibilitatea);
- intocmesc si transmit periodic Institutului de Igiena si Sanatate Publica
Veterinara Bucuresti situatiile privind decelarea substantelor si reziduurilor
acestora la animale si produse;
- colaboreaza cu directiile sanitare veterinare din judetele arondate in
activitatea de decelare a substantelor si reziduurilor;
- executa orice alte activitati in aplicarea prezentei norme sanitare
veterinare.
3.3. Directiile sanitare veterinare judetene care nu dispun de sectii
sanitare veterinare zonale pentru controlul reziduurilor au urmatoarele
competente:
- repartizeaza pe obiective numarul de probe din planul cifric al
judetului;
- urmaresc si asigura recoltarea si trimiterea probelor catre laboratoarele
autorizate;
efectueaza anchete la obiectivele la care s au constatat probe pozitive
si informeaza autoritatea veterinara competenta si Institutul de Igiena si
Sanatate Publica Veterinara Bucuresti asupra constatarilor si masurilor
dispuse;
executa orice alte activitati in aplicarea prezentei norme sanitare
veterinare.