ORDIN
Nr. 116/153/358 din 17 februarie 2005
pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Comisiei
Nationale de Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor
ACT EMIS DE: MINISTERUL AGRICULTURII, PADURILOR SI DEZVOLTARII
RURALE
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Nr. 116 din 17 februarie 2005
MINISTERUL SANATATII
Nr. 153 din 3 martie 2005
MINISTERUL MEDIULUI SI GOSPODARIRII APELOR
Nr. 358 din 25 aprilie 2005
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 436 din 24 mai 2005
Avand in vedere prevederile art. 6 din Hotararea Guvernului nr. 1.559/2004
privind procedura de omologare a produselor de protectie a plantelor in vederea
plasarii pe piata si a utilizarii lor pe teritoriul Romaniei,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 409/2004 privind organizarea si
functionarea Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, cu
modificarile si completarile ulterioare, al Hotararii Guvernului nr. 743/2003
privind organizarea si functionarea Ministerului Sanatatii si al Hotararii
Guvernului nr. 408/2004 privind organizarea si functionarea Ministerului
Mediului si Gospodaririi Apelor,
ministrul agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale, ministrul sanatatii
si ministrul mediului si gospodaririi apelor emit urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare a Comisiei Nationale de
Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor, cuprins in anexa care face
parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin va intra in vigoare la data de 1 octombrie 2005 si va fi
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul agriculturii,
padurilor si dezvoltarii rurale,
Gheorghe Flutur
Ministrul sanatatii,
Mircea Cinteza
Ministrul mediului
si gospodaririi apelor,
Sulfina Barbu
ANEXA 1
REGULAMENT
de organizare si functionare a Comisiei Nationale de Omologare a Produselor de
Protectie a Plantelor
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Conform art. 5 din Hotararea Guvernului nr. 1.559/2004 privind procedura
de omologare a produselor de protectie a plantelor in vederea plasarii pe piata
si a utilizarii lor pe teritoriul Romaniei se infiinteaza Comisia Nationala de
Omologare a Produselor de Protectie a Plantelor, denumita in continuare
Comisie, organism independent, fara personalitate juridica, care functioneaza
in cadrul Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale si care
reprezinta autoritatea desemnata pentru omologarea produselor de protectie a
plantelor pe teritoriul Romaniei.
(2) Raspunderea ministeriala se limiteaza la functionarea generala a
Comisiei si nu are nici o legatura cu deciziile individuale pe care le ia
Comisia pe baza Hotararii Guvernului nr. 1.559/2004.
Art. 2
(1) Comisia are ca organism executiv un secretariat tehnic care
functioneaza in cadrul Serviciului de omologare a produselor de protectie a
plantelor din cadrul Directiei fitosanitare din Ministerul Agriculturii,
Padurilor si Dezvoltarii Rurale.
(2) Seful Serviciului de omologare a produselor de protectie a plantelor
este si secretarul Comisiei.
Art. 3
(1) Comisia se compune din reprezentanti ai autoritatilor publice centrale
cu atributii in domeniul protectiei plantelor, reprezentanti ai institutelor de
cercetare si universitatilor, persoane cu pregatire in domeniul produselor de
protectie a plantelor pentru specialitatile proprietati fizico-chimice si
metode analitice, toxicologie, reziduuri, ecotoxicologie, comportarea in mediu
si eficacitate.
(2) Pentru fiecare specialitate vor fi nominalizati, de catre ministerele
si institutiile implicate, dupa caz, cate 2 reprezentanti pentru a face parte
din Comisie, respectiv un membru titular si un membru supleant.
(3) Comisia este condusa de catre un presedinte si 3 vicepresedinti.
Presedintele Comisiei este directorul Directiei fitosanitare din Ministerul
Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, iar vicepresedintii sunt
desemnati de Ministerul Sanatatii, Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor
si de Academia de Stiinte Agricole si Silvice "Gheorghe
Ionescu-Sisesti".
(4) Vicepresedintii si membrii Comisiei sunt desemnati pentru o perioada de
4 ani, dupa care pot fi redesemnati.
(5) La inceputul fiecarui mandat membrii Comisiei sunt obligati sa
completeze o declaratie de confidentialitate si obiectivitate conform modelului
prezentat in anexa la prezentul regulament.
Art. 4
(1) Sedintele Comisiei au loc de 6 - 11 ori pe an.
(2) Sedintele sunt convocate de catre Secretariatul Comisiei, care va
transmite tuturor membrilor ordinea de zi si propunerea pentru documentul de
decizie, cu 10 zile lucratoare inainte de desfasurarea acestora.
(3) In cazuri exceptionale presedintele poate convoca o sedinta
extraordinara.
(4) Sedintele Comisiei sunt conduse de catre presedinte sau
vicepresedintele imputernicit de catre acesta.
(5) Comisia se considera legal intrunita daca presedintele sau unul dintre
vicepresedinti este prezent si daca cel putin 4 dintre specialitatile
mentionate la art. 3 alin. (1) sunt acoperite, prin participarea membrilor
titulari sau a membrilor supleanti desemnati.
(6) Daca unul dintre membrii titulari nu poate lua parte la o sedinta,
atunci el este obligat sa il anunte din timp pe secretar.
(7) In acest caz, persoana care inlocuieste membrul titular primeste
ordinea de zi si are toate drepturile membrului titular pe care il inlocuieste.
(8) In cazul in care secretarul nu poate participa la sedinta, va desemna
persoana din secretariatul tehnic care sa participe in locul sau. Participarea
persoanei desemnate de catre secretar trebuie sa fie aprobata de catre
presedinte.
(9) Pentru a lua parte la sedinta si la luarea deciziilor este obligatoriu
ca participantii sa semneze lista de prezenta.
(10) Deciziile Comisiei sunt valabile daca se iau cu majoritate de voturi.
In cazuri de egalitate de voturi decizia va fi luata de catre presedinte.
(11) Toti membrii supleanti au dreptul sa participe la sedintele Comisiei.
Ei primesc agenda de lucru, dar nu au drept de vot.
(12) La invitatia presedintelui, la sedintele Comisiei pot participa
specialisti din compartimentele de specialitate ale ministerelor implicate in
procesul de omologare, din unitatile de cercetare, invatamant si productie
agricola.
(13) Intalnirile de lucru ale Comisiei se desfasoara la sediul Ministerului
Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, bd. Carol I nr. 24, sectorul 3,
Bucuresti. La solicitarea presedintelui, intalnirile Comisiei pot avea loc si
la sediul altor institutii.
Art. 5
Atributiile Comisiei sunt urmatoarele:
1. omologarea produselor de protectie a plantelor, reevaluarea omologarii,
retragerea, modificarea, suspendarea sau anularea acesteia, conform
prevederilor art. 10 - 15 din Hotararea Guvernului nr. 1.559/2004;
2. eliberarea certificatelor de omologare pentru produsele care au fost
omologate, acestea constituind documentul oficial care atesta ca produsul a
fost omologat pentru utilizare in Romania. Certificatele de omologare se
semneaza de catre presedintele Comisiei;
3. aprobarea experimentelor si/sau testelor cu produse de protectie a
plantelor efectuate in scopuri de cercetare-dezvoltare, conform prevederilor
art. 26 din Hotararea Guvernului nr. 1.559/2004;
4. aprobarea, pe baza unei cereri si a unor documente, a modificarii
compozitiei unui produs de protectie a plantelor deja omologat;
5. actualizarea si publicarea la fiecare 2 ani, pe masura ce noi produse
sunt omologate, a Codexului produselor de protectie a plantelor omologate
pentru utilizare in Romania;
6. publicarea, dupa fiecare sedinta de omologare, a listei cu deciziile de
omologare sau retragere a produselor de protectie a plantelor, pe site-ul
Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale.
Art. 6
Dezbaterile si hotararile luate in cadrul sedintelor de omologare se
consemneaza intr-un registru de procese-verbale al Comisiei, fiecare
proces-verbal fiind contrasemnat de presedinte si secretar.
Art. 7
Comisia poate delega sarcini administrative secretariatului tehnic.
Art. 8
Atributiile secretariatului tehnic sunt urmatoarele:
1. primirea, inregistrarea si verificarea cererilor de omologare, a
dosarelor si actelor insotitoare depuse de catre solicitanti;
2. coordonarea activitatilor privind evaluarea dosarelor necesare pentru
omologarea produselor de protectie a plantelor, pe baza unui protocol elaborat
de catre secretariat si aprobat de catre Comisie;
3. verificarea rapoartelor de evaluare a produselor de protectie a
plantelor, elaborarea si inaintarea spre aprobare Comisiei a propunerilor
pentru documentele de decizie;
4. convocarea membrilor Comisiei la sedintele acesteia;
5. intocmirea si difuzarea materialelor de lucru pentru fiecare sedinta;
6. redactarea procesului-verbal al fiecarei sedinte;
7. asigurarea legaturii dintre membrii Comisiei, schimbului de informatii
si documente necesare pentru indeplinirea obiectivelor propuse, in perioada
dintre doua reuniuni ale Comisiei;
8. participarea la sedintele Comisiei;
9. comunicarea, in scris, catre solicitantii si detinatorii omologarii a
informatiilor cu privire la omologarea produselor de protectie a plantelor;
10. primirea dovezilor de achitare a taxelor si tarifelor necesare pentru
procedura de omologare a produselor de protectie a plantelor;
11. gestionarea si arhivarea datelor cu privire la activitatea de omologare
a produselor de protectie a plantelor;
12. comunicarea si realizarea schimbului de informatii cu Comisia
Europeana;
13. participarea la sedintele si activitatile Comisiei Europene referitoare
la evaluarea, reevaluarea substantelor active si omologarea produselor de
protectie a plantelor;
14. indeplinirea altor activitati stabilite de catre presedinte sau de
plenul Comisiei, legate de omologarea produselor de protectie a plantelor.
CAP. 2
Procedura de omologare
Art. 9
(1) Cererile de omologare a produselor de protectie a plantelor, cererile
pentru reinnoirea omologarilor, pentru schimbarea compozitiei produselor de
protectie a plantelor sau pentru extinderea utilizarii acestora sunt depuse la
Secretariatul Comisiei, utilizandu-se modelele de cerere aprobate si eliberate
de Comisie.
(2) Toate modelele de cereri sunt aprobate de catre Comisie si sunt
gestionate de Secretariatul Comisiei.
(3) Solicitantul omologarii unui produs de protectie a plantelor va depune
la Secretariatul Comisiei urmatoarele documente:
- formular - tip de cerere de omologare;
- un dosar pentru produsul de protectie a plantelor, care sa cuprinda rezultatele
tuturor testelor necesare pentru evaluarea in vederea omologarii;
- un dosar pentru substanta activa continuta in produsul de protectie a
plantelor, care sa cuprinda rezultatele tuturor testelor necesare pentru
evaluarea in vederea omologarii;
- o propunere de eticheta privind instructiunile de utilizare a produsului
de protectie a plantelor;
- o propunere pentru clasificarea si etichetarea produsului de protectie a
plantelor;
- dovada achitarii tarifelor pentru depunerea cererilor de omologare.
(4) O cerere de omologare a unui produs de protectie a plantelor care
contine o substanta activa noua trebuie sa fie insotita de o cerere pentru
includerea substantei active respective in Lista cu substante active autorizate
pentru utilizare in Uniunea Europeana. Cererea trebuie depusa la Secretariatul
Comisiei, utilizandu-se modelul de cerere aprobat de Comisie.
(5) O cerere de reinnoire a omologarii trebuie adresata Comisiei cu 12 luni
inainte de expirarea termenului de valabilitate a omologarii. Cererea de
reinnoire a omologarii poate fi luata in considerare numai in cazul in care
compozitia produsului respectiv de protectie a plantelor nu a suferit
modificari, iar domeniul de utilizare este acelasi cu omologarea existenta. In
cazul in care cererea de reinnoire a omologarii nu este adresata Comisiei cu 12
luni inainte de expirarea termenului de valabilitate a omologarii, cererea nu
va fi luata in considerare ca o cerere pentru reinnoire.
(6) Daca decizia privind reinnoirea omologarii unui produs de protectie a
plantelor nu poate fi luata in termenul prevazut la alin. (5), Comisia poate
prelungi perioada necesara pentru finalizarea deciziei.
(7) Autoritatile sau institutele stiintifice de cercetare care actioneaza
in domeniul agricol, organizatiile agricole si utilizatorii profesionali pot
cere o extindere a domeniului de aplicare a unui produs de protectie a
plantelor deja omologat in Romania, in cazul in care utilizarea vizata are un
caracter minor in natura.
(8) Solicitantul unei omologari poate modifica cererea de omologare in
timpul evaluarii acesteia de catre Comisie. Daca este vorba de o schimbare
semnificativa in compozitia produsului, in domeniul de utilizare sau in modul
de aplicare a acestuia, modificarea respectiva poate fi considerata o noua
omologare.
(9) Comisia poate opri procedura de omologare a unui produs de protectie a
plantelor atunci cand se asteapta o decizie a Comisiei Europene referitoare la
produsul respectiv. Comisia informeaza solicitantul omologarii despre aceasta,
reluand procedura de omologare dupa ce Comisia Europeana a luat o decizie.
Art. 10
(1) In termen de doua saptamani de la primirea documentelor si a dovezii de
achitare a tarifelor pentru inceperea controlului administrativ si stiintific,
Secretariatul Comisiei va confirma in scris solicitantului primirea
documentelor, precum si numarul cererii de omologare a produsului respectiv.
(2) In termen de 12 saptamani de la confirmarea primirii documentelor se
efectueaza controlul administrativ al acestora.
(3) In termenul prevazut la alin. (2) Secretariatul Comisiei informeaza in
scris solicitantii despre integralitatea dosarelor din punct de vedere
administrativ si stiintific.
(4) In cazul in care dosarele nu sunt complete, sunt solicitate in scris
toate informatiile care lipsesc. Daca acestea nu sunt furnizate in termen de 8
saptamani de la incheierea controlului administrativ si stiintific, cererea de
omologare nu va mai fi luata in considerare, iar dosarele vor fi returnate catre
solicitanti.
(5) In cazul in care dosarele respective sunt complete si se face dovada
achitarii tarifelor necesare pentru inceperea procesului de evaluare,
Secretariatul Comisiei va trimite dosarele expertilor, pentru evaluare, pe
fiecare domeniu de expertiza: eficacitate, proprietati fizico-chimice si metode
analitice, toxicologie, ecotoxicologie, comportarea in mediu si reziduuri.
(6) In urma evaluarilor efectuate de catre experti pe fiecare domeniu de
expertiza, rapoartele de evaluare sunt trimise Secretariatului Comisiei.
(7) Secretarul Comisiei are obligatia ca, pe baza acestor rapoarte, sa
pregateasca propunerea pentru documentul de decizie pe baza caruia Comisia va
decide, in maximum 40 de saptamani de la confirmarea integralitatii administrative
si stiintifice a dosarelor, omologarea sau neomologarea produsului respectiv de
protectie a plantelor.
(8) Daca pe parcursul evaluarii rezulta necesitatea transmiterii de
informatii suplimentare, solicitantul omologarii va fi informat in scris de
catre Secretariatul Comisiei. In acest caz se percep tarife suplimentare pentru
evaluare.
(9) Comisia va decide asupra perioadei necesare pentru depunerea
informatiilor sau studiilor suplimentare prevazute la alin. (8), perioada in
care procedura de evaluare va fi suspendata.
(10) In termen de doua saptamani de la primirea informatiilor solicitate si
a dovezii de achitare a tarifelor necesare continuarii procesului de evaluare,
Secretariatul Comisiei confirma reluarea procedurii de evaluare, decizia
privind omologarea sau neomologarea produsului respectiv fiind luata in termen
de maximum 20 de saptamani.
(11) Daca datele solicitate conform alin. (8) nu sunt depuse sau sunt
incomplete, Secretariatul Comisiei va informa solicitantul, iar Comisia va lua
o decizie, continuand procesul de evaluare pe baza informatiilor disponibile.
(12) Pentru fiecare produs omologat Comisia elibereaza certificatul de
omologare in doua exemplare, unul pentru detinatorul omologarii si unul pentru
Comisie, care este pastrat in arhiva secretariatului tehnic.
(13) In cazul in care produsul nu este omologat, solicitantul omologarii
primeste raspunsul motivat, in scris, in termen de maximum o luna de la decizia
Comisiei.
ANEXA 1
la regulament
DECLARATIE DE CONFIDENTIALITATE SI OBIECTIVITATE
Numele:
Adresa:
- Declar pe propria raspundere ca nu am nici o legatura (personala sau de
afaceri) cu industria pesticidelor, calitatea de presedinte, vicepresedinte,
secretar si, respectiv, membru al Comisiei Nationale de Omologare a Produselor
de Protectie a Plantelor fiind incompatibila cu calitatea de membru in organele
de administratie si de conducere sau de actionar la societati cu capital de
stat, privat ori mixt, care au ca obiect de activitate fabricarea, importul si
comercializarea produselor de protectie a plantelor.
- Ma angajez:
- sa raportez imediat oricare circumstante care ar putea modifica
situatia de mai sus;
- sa nu comunic tertilor*) nici un fel de informatii despre continutul
dosarelor sau orice fel de relatii in legatura cu activitatea pe care o
desfasor in cadrul Comisiei;
- sa pastrez confidentialitatea rapoartelor nepublicate sau a altor
informatii necesare evaluarii.
- Sunt de acord cu toate cele stipulate si cu tot ceea ce decurge din
aceasta declaratie.
------------
*) Prin terti se intelege orice persoana care nu este membru al Comisiei
sau al Secretariatului Comisiei si care nu a semnat o declaratie de
confidentialitate.
Localitatea:
Data:
Semnatura:
Presedintele Comisiei,
......................
(semnatura)