ORDIN Nr. 3689
din 17 decembrie 2008
privind modificarea
Instructiunilor pentru stabilirea procedurii privind efectuarea operatiunilor
necesare pentru finantarea de la bugetul de stat in cazul indisponibilitatii
temporare a contributiei financiare a Comunitatii Europene si in cazul compensarilor
efectuate de Comisia Europeana, precum si pentru tratamentul dobanzii acumulate
in conturile bancare ale Fondului National in cadrul programelor ISPA, aprobate
prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 296/2007
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 864 din 22 decembrie 2008
Având în vedere dispoziţiile:
- art. 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
63/1999 cu privire la gestionarea fondurilor nerambursabile alocate României de
către Comunitatea Europeană, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente
acestora, aprobată prin Legea nr. 22/2000, cu modificările şi completările
ulterioare;
- Memorandumului de înţelegere privind utilizarea
Fondului Naţional pentru ISPA dintre Guvernul României şi Comunitatea
Europeană, semnat la Bucureşti la 20 octombrie 2000, aprobat prin Hotărârea
Guvernului nr. 1.328/2000;
- memorandumurilor de finanţare ISPA dintre Guvernul
României şi Comisia Europeană,
în temeiul art. 11 alin. (4) din Hotărârea Guvernului
nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei şi
Finanţelor, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul economiei şi finanţelor emite următorul ordin:
Art. I. - Instrucţiunile pentru
stabilirea procedurii privind efectuarea operaţiunilor necesare pentru
finanţarea de la bugetul de stat în cazul indisponibilităţii temporare a
contribuţiei financiare a Comunităţii Europene şi în cazul compensărilor
efectuate de Comisia Europeană, precum şi pentru tratamentul dobânzii acumulate
în conturile bancare ale Fondului Naţional în cadrul programelor ISPA, aprobate
prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 296/2007, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 199 din 22 decembrie 2007, cu modificările ulterioare, se
modifică şi se completează după cum urmează:
1. Punctul 2.2 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„2.2. In situaţia în care, din cauza indisponibilităţii
fondurilor ex-ISPA, Oficiul de Plăţi şi Contractare PHARE (OPCP)/ Agenţia de
implementare se află în imposibilitate de a onora obligaţiile de plată către
contractori, poate accesa fondul de indisponibilităţi temporare ISPA în baza
unor solicitări exprese care trebuie să respecte formatul stabilit de
Autoritatea de Certificare şi Plată şi să cuprindă: notă explicativă, tabelul
„Situaţie privind plăţile efectuate şi de efectuat de către Agenţia de
implementare" şi documente-suport: certificat interimar de plată/factură,
reconciliere bancară, extrase de cont. Aceste solicitări exprese pot fi
transmise Autorităţii de Certificare şi Plată de către Autoritatea de
Management Ex-ISPA (AM Ex-ISPA)/ agenţiile de implementare pentru o anumită măsură numai o singură
dată pe lună. In mod excepţional, în cadrul unei luni, pot fi transmise
Autorităţii de Certificare şi Plată două solicitări exprese pentru o singură
măsură, în cazul în care neonorarea plăţii de către beneficiar poate avea drept
consecinţă rezilierea contractelor.
2.2.1. Ca urmare a primirii cererilor de avans şi a
cererilor intermediare de fonduri/declaraţii de cheltuieli, Autoritatea de
Certificare şi Plată stabileşte şi transferă OPCP/agenţiilor de implementare
sumele de la bugetul de stat din fondul de indisponibilităţi temporare în
limita contribuţiei comunitare solicitate de AM Ex-ISPA/agenţiile de
implementare în cererile pentru avans, respectiv în cererile intermediare de
fonduri/ declaraţiile de cheltuieli.
Autoritatea de Certificare şi Plată va transfera aceste
sume în termen de 10 zile lucrătoare de la primirea unei solicitări exprese de
la AM Ex-ISPA/agenţiile de implementare, în completarea informaţiilor din
ultimul raport lunar de progres, în scopul efectuării de plăţi urgente la contractori.
2.2.2. AM Ex-ISPA/Agenţia de implementare poate
solicita Autorităţii de Certificare şi Plată, în mod excepţional faţă de
prevederile subpct. 2.2.1, sume din fondul de indisponibilităţi temporare, în
situaţia în care trebuie să onoreze plata către contractori a unei facturi cu
scadenţă imediată, iar această operaţiune ar presupune depăşirea sumei
solicitate prin cererea intermediară de fonduri/declaraţia de cheltuieli.
Autoritatea de Certificare şi Plată va stabili şi transfera, în termen de 10 zile
lucrătoare de la primirea respectivei solicitări, sumele de la bugetul de stat
din fondul de indisponibilităţi temporare.
In situaţia în care AM Ex-ISPA/agenţiile de
implementare accesează fondul de indisponibilităţi temporare conform
prevederilor paragrafului 1 al prezentului subpct., acestea se obligă ca în
termen de 45 de zile lucrătoare de la momentul transmiterii către Autoritatea
de Certificare şi Plată a dovezii privind utilizarea sumelor solicitate din
fondul de indisponibilităţi temporare (maximum 10 zile lucrătoare de la data
alimentării subconturilor ISPA), să înainteze acesteia o cerere intermediară de
fonduri/declaraţie de cheltuieli, însoţită de rapoartele de verificare la faţa
locului ale AM Ex-ISPA/Ministerul Transporturilor, în vederea transmiterii
acesteia Comisiei Europene.
In cazul în care, în acest interval de timp de 45 de
zile lucrătoare, AM Ex-ISPA/Agenţia de implementare nu va transmite Autorităţii
de Certificare şi Plată o cerere intermediară de fonduri/ declaraţie de
cheltuieli, pentru măsura respectivă Autoritatea de Certificare şi Plată nu va
mai efectua transferuri din fondul de indisponibilităţi temporare în baza
prevederilor prezentului subpunct, situaţie în care responsabilitatea pentru
eventualele penalităţi rezultate în urma efectuării cu întârziere a plăţilor
către contractori revine AM Ex-ISPA/agenţiilor de implementare.
2.2.3. In cazul măsurilor ex-ISPA pentru care nu
există o cerere intermediară de fonduri/declaraţie de cheltuieli, ulterior notificării Autorităţii de Certificare şi
Plată de către AM Ex-ISPA cu privire la:
- primirea proiectului cererii intermediare de
fonduri/ declaraţiei de cheltuieli în scopul efectuării misiunilor de
verificare la faţa locului;
- suma solicitată de către beneficiarii finali/agenţiile
de implementare, aceasta
transferă OPCP/agenţiilor de implementare, în baza unor solicitări exprese
primite de la acestea, sume de la bugetul de stat din fondul de
indisponibilităţi temporare, aferente unui procent de 85% din contribuţia
comunitară solicitată de AM Ex-ISPA/agenţiile de implementare în proiectul
cererilor intermediare de fonduri/declaraţiilor de cheltuieli, fără a
condiţiona această operaţiune de transmiterea aplicaţiei de plată la Comisia
Europeană. Astfel, ulterior transmiterii de către AM Ex-ISPA/agenţiile de
implementare a unor solicitări exprese, în completarea informaţiilor din
ultimul raport lunar de progres, Autoritatea de Certificare şi Plată va stabili
şi transfera, în termen de 10 zile lucrătoare de la primirea acestor solicitări,
sumele de la bugetul de stat din fondul de indisponibilităţi temporare.
Diferenţa dintre suma solicitată de AM
Ex-ISPA/agenţiile de implementare în cererile intermediare de
fonduri/declaraţiile de cheltuieli transmise Autorităţii de Certificare şi
Plată ulterior efectuării misiunilor de verificare la faţa locului ale AM
Ex-ISPA şi Ministerului Transporturilor şi suma stabilită ca reprezentând 85%
din contribuţia comunitară solicitată de AM Ex-ISPA/ agenţiile de implementare
în proiectul cererilor intermediare de fonduri/declaraţiilor de cheltuieli va
fi transferată de Autoritatea de Certificare şi Plată OPCP/agenţiilor de
implementare în baza unor solicitări exprese, ulterior primirii cererilor
intermediare de fonduri/declaraţiilor de cheltuieli.
Verificarea de către AM Ex-ISPA şi Ministerul
Transporturilor a proiectului cererii intermediare de fonduri/declaraţiei de
cheltuieli în baza căruia se accesează fondul de indisponibilităţi temporare şi
transmiterea către Autoritatea de Certificare şi Plată a cererii intermediare
de fonduri/declaraţiei de cheltuieli, însoţită de rapoartele de verificare la
faţa locului, vor trebui să respecte termenele stabilite în acest sens prin
Protocolul de colaborare privind implementarea măsurilor ex-ISPAîn domeniul mediului/Acordul
privind implementarea măsurilor ex-ISPA în domeniul transporturilor. In
situaţia în care AM Ex-ISPA/Agenţia de implementare nu va transmite cererea
intermediară de fonduri/declaraţia de cheltuieli în termenul stabilit prin
documentele precizate anterior, Autoritatea de Certificare şi Plată nu va mai
efectua transferuri din fondul de indisponibilităţi temporare decât în baza
prevederilor subpct. 2.2.1.
2.2.4. In cadrul solicitărilor exprese specificate la
subpct. 2.2.1, 2.2.2 şi 2.2.3, trebuie să apară justificate cauzele care au
generat imposibilitatea AM Ex-ISPA/agenţiilor de implementare de a efectua
plăţile la contractori din fonduri primite de la Comisia Europeană.
2.2.5. Ulterior efectuării transferului de către
Autoritatea de Certificare şi Plată al sumelor solicitate din fondul de
indisponibilităţi temporare, AM Ex-ISPA/Agenţia de implementare trebuie să
transmită acesteia, în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data
alimentării subconturilor ISPA, extrasul de cont care atestă utilizarea acestor
sume.
Dacă fondul de indisponibilităţi temporare este accesat
pe baza de factură/certificat interimar de plată neverificat de
beneficiar/Agenţie de implementare, extrasul de cont care atestă utilizarea
sumelor din fondul de indisponibilităţi temporare se va transmite Autorităţii
de Certificare şi Plată în termen de 10 zile lucrătoare de la momentul
autorizării la plată a facturii. In situaţia în care autorizarea la plată a facturii are loc anterior efectuării
de către Autoritatea de Certificare şi Plată a transferului sumelor solicitate
din fondul de indisponibilităţi temporare, extrasul de cont care atestă
utilizarea acestor sume se va transmite Autorităţii de Certificare şi Plată
conform prevederilor primului paragraf.
In situaţia în care AM Ex-ISPA/Agenţia de implementare
nu va transmite extrasul de cont în termenul anterior menţionat, Autoritatea de
Certificare şi Plată va onora următoarea solicitare din fondul de
indisponibilităţi temporare, pentru măsura respectivă, cu condiţia ca aceasta
să fie însoţită de facturi autorizate la plată.
2.2.6. In cazul măsurilor pentru care Comisia Europeană
a suspendat temporar plăţile din cauza unor suspiciuni de fraudă şi în perioada
derulării investigaţiilor de către organismele de control, AM Ex-ISPA poate
solicita Autorităţii de Certificare şi Plată sume din fondul de
indisponibilităţi temporare numai cu obţinerea prealabilă a acordului
Guvernului, în sensul continuării finanţării măsurii în cauză cu fonduri de la
bugetul de stat.
In situaţia în care ministrul economiei şi finanţelor
aprobă accesarea fondului de indisponibilităţi temporare pentru măsura în
cauză, Autoritatea de Certificare şi Plată va transfera, în termen de 10 zile
lucrătoare de la primirea unei solicitări exprese, sumele solicitate de AM
Ex-ISPA în scopul efectuării de plăţi urgente la contractori. In această
situaţie, solicitările exprese trebuie să fie întocmite pe bază de facturi
autorizate la plată.
Ulterior efectuării transferului de către Autoritatea
de Certificare şi Plată al sumelor solicitate din fondul de indisponibilităţi
temporare, se vor aplica prevederile paragrafului 1 al subpct. 2.2.5.
2.2.7. In cazul măsurilor pentru care Comisia Europeană
a suspendat temporar plăţile din alte cauze decât cea prevăzută la subpct. 2.2.6,
Autoritatea de Certificare şi Plată stabileşte şi transferă OPCP/agenţiilor de
implementare sumele de la bugetul de stat din fondul de indisponibilităţi
temporare în termen de 10 zile de la primirea unei solicitări exprese de la
acestea, în completarea informaţiilor din ultimul raport lunar de progres, în
scopul efectuării de plăţi la contractori.
Ulterior efectuării
transferului de către Autoritatea de Certificare şi Plată al sumelor solicitate
din fondul de indisponibilităţi temporare, se vor aplica prevederile subpct.
2.2.5."
2. Subpunctele 2.3.1
b) şi 2.3.1 c) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,b) Totuşi, în situaţia în
care, ulterior notificării Autorităţii de Certificare şi Plată de către AM
Ex-ISPA, conform prevederilor subpct. 2.2.3, OPCP/agenţiile de implementare se
află în imposibilitate de a-şi onora obligaţiile de plată către contractori din
cauza indisponibilităţii temporare a fondurilor ex-ISPA, acestea pot transmite
Autorităţii de Certificare şi Plată solicitări exprese de sume din fondul de
indisponibilităţi temporare în limita a 85% din contribuţia comunitară pe care
Autoritatea de Certificare şi Plată o poate solicita Comisiei Europene, până la
atingerea pragului de rambursare stabilit în memorandumul de finanţare.
Autoritatea de Certificare şi Plată va stabili şi transfera sumele necesare
fără a condiţiona această operaţiune de transmiterea aplicaţiei de plată
Comisiei Europene. Diferenţa până la suma solicitată de AM Ex-ISPA/agenţiile de
implementare în cererea intermediară de fonduri/declaraţia de cheltuieli
înaintată Autorităţii de Certificare şi Plată ulterior efectuării misiunilor de
verificare la faţa locului ale AM Ex-ISPA şi Ministerului Transporturilor poate
fi transferată de Autoritatea de Certificare şi Plată din fondul de
indisponibilităţi temporare, în baza unor solicitări exprese ale AM Ex-ISPA/agenţiilor de
implementare.
c) Ulterior efectuării
transferului de către Autoritatea de Certificare şi Plată al sumelor solicitate
din fondul de indisponibilităţi temporare, se vor aplica prevederile subpct.
2.2.5."
3. La subpunctul
2.3.2, paragraful 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Ulterior efectuării transferului de către Autoritatea
de Certificare şi Plată al sumelor solicitate din fondul de indisponibilităţi
temporare, se vor aplica prevederile subpct. 2.2.5."
4. La punctul 2.4,
paragraful 2 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Ulterior efectuării transferului de către Autoritatea
de Certificare şi Plată al sumelor solicitate din fondul de indisponibilităţi
temporare, se vor aplica prevederile subpct. 2.2.5."
5. La punctul 2.5,
situaţia 1 din cadrul paragrafului 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Autoritatea de Certificare şi Plată stabileşte şi
transferă OPCP/agenţiilor de implementare, în baza unor solicitări exprese ale
AM Ex-ISPA/agenţiilor de implementare, sume de la bugetul de stat din fondul de
indisponibilităţi temporare şi în următoarele situaţii:
1. în cazul neîndeplinirii condiţionalităţilor
prevăzute la art. 8 din memorandumul de finanţare, cu condiţia ca, ulterior
îndeplinirii condiţionalităţilor prevăzute la art. 8 din memorandumul de
finanţare, AM Ex-ISPA/agenţiile de implementare să transmită Autorităţii de
Certificare şi Plată, în termen de 10 zile lucrătoare, cererea de avans şi, în
termen de 45 de zile lucrătoare, cererea intermediară de fonduri/declaraţia de
cheltuieli; accesarea fondului de indisponibilităţi temporare în situaţia
neîndeplinirii condiţionalităţilor aferente cererilor pentru a doua tranşă de
avans şi pentru prima cerere intermediară de fonduri, stabilite în cadrul
memorandumurilor de finanţare, este posibilă până la sfârşitul lunii martie
2009. Ulterior acestei date, AM Ex-ISPA poate solicita sume din fondul de
indisponibilităţi temporare în baza acestei prevederi numai cu obţinerea
prealabilă a acordului Guvernului, în sensul continuării finanţării măsurii în
cauză cu fonduri de la bugetul de stat;".
6. La punctul 2.5,
paragraful 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Ulterior efectuării transferului de către Autoritatea
de Certificare şi Plată al sumelor solicitate din fondul de indisponibilităţi
temporare, se vor aplica prevederile subpct.
2.2.5."
7. Punctul 2.9 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„2.9. Rambursarea în avans de către Autoritatea de Certificare şi Plată a sumelor declarate
în (proiectul) cererii intermediare de fonduri/declaraţiei de cheltuieli
(conform prevederilor pct. 2.2)/certificate ca eligibile în aplicaţiile de
plată transmise Comisiei Europene, din sume de la bugetul de stat aferente
fondului pentru indisponibilităţi temporare, se va realiza astfel încât totalul
sumelor transferate OPCP/agenţiilor de implementare pentru măsura respectivă
atât din sume provenite de la CE (avansuri şi cereri intermediare), cât şi din
fondul de indisponibilităţi temporare să nu depăşească contribuţia comunitară
contractată, aferentă fiecărei măsuri ex-ISPA."
8. La subpunctul
3.1.1, paragraful 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„3.1.1. Autoritatea de Certificare şi Plată întocmeşte
cererea de deschidere de credite bugetare necesare din fondul pentru
indisponibilităţi temporare pentru programul ex-ISPA
pentru plata integrală a obligaţiilor OPCP/agenţiilor
de implementare către beneficiarii de proiecte ex-ISPA, cu încadrarea în
limitele alocaţiilor bugetare anuale/trimestriale aprobate.
De asemenea, Autoritatea de Certificare şi Plată, până
la data de 25 a lunii anterioare trimestrului pentru care se stabilesc
necesităţile de finanţare în cazul indisponibilităţii temporare a fondurilor
europene, întocmeşte Nota de fundamentare pe baza:
- estimării sumelor în lei necesare pentru finanţarea
contravalorii sumelor în euro care trebuie transferate OPCP/agenţiilor de
implementare. Estimarea se construieşte pornind de la sumele în euro declarate
în previziunile de plăţi aferente fondurilor ex-ISPA incluse în rapoartele
lunare de progres sau în solicitările exprese transmise de AM Ex-ISPA/ agenţia
de implementare, la care se adaugă 5% pentru eventuale diferenţe ce pot rezulta
din modificarea cursului de schimb lei/euro al societăţii bancare la data
efectuării schimbului valutar faţă de cursul de la data întocmirii ordinului de
plată;
- soldului contului RO18TREZ7005029XXX000289
«Disponibil din sume de la bugetul de stat pentru finanţare proiecte în cazul
indisponibilităţii temporare de fonduri ISPA»;
- soldului subconturilor ISPA ale OPCP/agenţiilor de
implementare;
- estimării sumelor de primit de la Comisia
Europeană."
9. Subpunctul 3.3.2
se modifică şi va avea următorul cuprins:
„3.3.2. Sumele înscrise în ordinele de plată se
determină prin estimarea sumelor în lei, necesare pentru finanţarea
contravalorii sumelor în euro care trebuie transferate OPCP/agenţiilor de
implementare. Estimarea se construieşte pornind de la sumele în euro autorizate
la plată, la care se adaugă 5% pentru eventuale diferenţe ce pot rezulta din
modificarea cursului de schimb lei/euro al societăţii bancare la data
efectuării schimbului valutar faţă de cursul de la data întocmirii ordinului de
plată. In calcularea sumei pentru care se solicită transferul se ţine cont de
soldul conturilor deschise la societatea bancară. Ordinele de plată, întocmite
pe baza autorizărilor de plată supuse vizei de control financiar preventiv, se
depun de Autoritatea de Certificare şi Plată la Direcţia Generală a Finanţelor
Publice a Municipiului Bucureşti - Direcţia de trezorerie şi contabilitate
publică. Eventualele costuri bancare aferente operaţiunilor prin intermediul
TRANSFOND se reţin direct din sumele supuse transferului."
10. La subpunctul
5.1.1, paragraful 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Sumele solicitate prin deschiderea de credite se determină prin estimarea sumelor în lei necesare pentru finanţarea
contravalorii sumelor în euro aferente off-setului. Estimarea se construieşte
pornind de la sumele în euro reprezentând off-seturi, la care se adaugă un
procent de 5% pentru eventuale diferenţe ce pot rezulta din modificarea
cursului de schimb lei/euro al societăţii bancare la data efectuării schimbului
valutar faţă de cursul la data întocmirii ordinului de plată."
Art. II. - Prezentul ordin se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian