Ordinul Nr.3808 din 28.12.2012pentru aprobarea Planului sectorial de cercetare-dezvoltare al Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice pentru perioada 2013-2015 ACT EMIS DE: Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 28 din 14 ianuarie 2013
Având în vedere:
– Hotărârea Guvernului nr. 11/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, cu modificările şi completările ulterioare;
– Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare,în baza art. 12 din Hotărârea Guvernului nr. 11/2009, cu modificările şi completările ulterioare, ministrul muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice emite următorul ordin: Articolul 1Se aprobă Planul sectorial de cercetare-dezvoltare al Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice pentru perioada 2013-2015, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 2Atribuirea contractelor de finanţare pentru realizarea proiectelor cuprinse în planul sectorial de cercetare-dezvoltare se va face în conformitate cu prevederile Normelor metodologice privind contractarea, finanţarea, monitorizarea şi evaluarea proiectelor din planurile sectoriale de cercetare-dezvoltare, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.266/2004, cu modificările ulterioare. Articolul 3Planul sectorial de cercetare-dezvoltare prevăzut la art. 1 va fi dus la îndeplinire de direcţiile din cadrul Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, precum şi de instituţiile aflate în raporturi de subordonare sau sub autoritatea ministerului, care vor urmări modul de realizare şi implementare a rezultatelor planului sectorial de cercetare-dezvoltare. Articolul 4Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice, Mariana Câmpeanu
ANEXĂPLANUL SECTORIAL de cercetare-dezvoltare în domeniul muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice Perioada de aplicare: 2013-2015 Scopul general: Planul sectorial de cercetare-dezvoltare are rolul de a dezvolta produse şi servicii de cercetare specifice Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, în vederea fundamentării pe baze ştiinţifice a deciziei de politică la nivel naţional pe următoarele direcţii prioritare de acţiune: 1. politici de ocupare şi formare profesională a forţei de muncă; 2. dezvoltarea serviciilor şi măsurilor specifice de piaţa muncii orientate către populaţia tânără; 3. modernizarea permanentă, întărirea sustenabilităţii şi robusteţii sistemelor de protecţie socială; 4. îmbunătăţirea mecanismelor de absorbţie şi utilizare a resurselor din instrumentele structurale şi de coeziune ale Uniunii Europene pentru exerciţiul 2014-2020; 5. promovarea unor politici salariale, de impozitare şi taxare a muncii de tip anticiclic, orientate către creşterea productivităţii; 6. dezvoltarea unor politici familiale orientate către reconcilierea vieţii profesionale cu viaţa de familie; 7. promovarea îmbătrânirii active; 8. dezvoltarea unor mecanisme specifice de îmbinare a flexibilităţii întreprinderilor cu securitatea lucrătorilor şi anticipare a schimbărilor pe piaţa muncii, inclusiv şi mai ales în ceea ce priveşte nevoia de calificări şi formare profesională continuă; 9. încorporarea dimensiunilor de incluziune şi coeziune socială în ansamblul politicilor pieţei muncii şi protecţiei sociale, asigurând astfel coerenţa şi consistenţa acestora în planul naţional, precum şi convergenţa acestora cu politicile specifice promovate la nivelul Uniunii Europene; 10. asigurarea egalităţii de şansă şi tratament pe piaţa muncii; 11. asigurarea sănătăţii şi securităţii în muncă. Contextul este descris prin următoarele: 1. Economia şi piaţa românească a muncii au traversat deja o perioadă lungă de recesiune economică (2009-2012), cauzată de efectul de propagare prin mecanismele pieţelor internaţionale a depresiunii economice globale declanşate în toamna anului 2008; 2. Fenomenele de depresiune la nivel global şi mai ales european nu dau semne vizibile de atenuare; 3. Piaţa românească a muncii continuă să fie afectată de grave dezechilibre structurale; 4. Este necesară construirea la nivelul politicilor de piaţa muncii şi în domeniul gestiunii sistemelor de protecţie socială a unui demers consistent şi coerent cu puternică tentă anticiclică, capabil să contribuie nu doar la relansarea economiei, ci şi la re-dinamizarea pieţei muncii, care în viitor să evite sau să atenueze efectele negative ale variaţiilor ciclice inerente. Prezentul plan sectorial, luând în considerare: 1. elementele fundamentale specifice din Planul naţional de reformă; 2. priorităţile relevante din Programul de guvernare; 3. Iniţiativele emblematice de piaţa muncii cuprinse în Strategia Europa 2020, precum şi Recomandările de ţară ale Comisiei Europene, se structurează pe următoarele programe şi direcţii prioritare de cercetare, cuprinzând, la rândul lor, proiecte de cercetare, articulate subsecvent sub formă de studii şi cercetări cu obiective, termene, produse şi alocare financiară estimativă specifică, după cum urmează: Programul Piaţa muncii cuprinde următoarele direcţii prioritare: A. Dezvoltarea şi adecvarea politicilor din domeniul ocupării forţei de muncă şi formării profesionale continue la ciclicitatea economică B. Anticiparea schimbării pe piaţa muncii şi strategii de răspuns rapid la schimbare C. Promovarea şi consolidarea politicilor de reconciliere a vieţii profesionale cu viaţa de familie Programul Politici salariale cuprinde următoarea direcţie prioritară: D. Promovarea unor politici salariale, de impozitare şi taxare a muncii de tip anticiclic orientate către creşterea productivităţii Programul Pensii cuprinde următoarea direcţie prioritară: E. Sustenabilizarea şi creşterea robusteţii sistemelor/schemelor de protecţie socială, cu accent pe schemele administrate public Programul Incluziune socială cuprinde următoarele direcţii prioritare: F. Modernizarea sistemelor de asistenţă socială pentru promovarea incluziunii sociale în România G. Asigurarea egalităţii de şanse şi tratament pe piaţa muncii Programul Sănătate şi securitate în muncă cuprinde următoarea direcţie prioritară: H. Sănătate şi securitate în muncă Bugetul total prevăzut pentru perioada 2013-2015 este de 31.827 mii lei, repartizat pe ani astfel: – în 2013: 13.535 mii lei;
– în 2014: 11.822 mii lei;
– în 2015: 6.470 mii lei.PROGRAMUL PIAŢA MUNCII A. Direcţia Dezvoltarea şi adecvarea politicilor din domeniul ocupării forţei de muncă şi formării profesionale continue la ciclicitatea economică
Nr. crt. |
Denumirea proiectului |
Durata (luni) |
Valoarea totală/ Valoare 2013/ Valoare 2014/ Valoare 2015 (mii lei) |
Rezultate preconizate |
Rezumatul proiectului |
Modul de aplicare/ utilizare a rezultatelor obţinute |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Obiectiv specific: Creşterea capacităţii administrative generale a Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice (MMFPSPV) şi a instituţiilor aflate în subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea MMFPSPV de a dezvolta şi de a aplica strategii şi planuri de acţiune integrate destinate creşterii nivelului de ocupare a forţei de muncă în plan naţional, regional şi local |
Acţiunea: Efectuarea de studii aplicate privind dezvoltarea şi adecvarea politicilor din domeniul ocupării forţei de muncă şi formării profesionale continue la ciclicitatea economică |
1. |
Strategii si politici inovative pentru stimularea participării forţei de muncă la activitatea economică |
8 |
422 mii lei TOTAL 422 mii lei în 2013 |
1. Studiu privind identificarea potenţialului de preluare a bunelor practici privind politicile inovative de stimulare a participării forţei de muncă la activitatea economică 2. Propuneri de politici inovative pentru stimularea participării forţei de muncă la activitatea economică |
- Identificarea potenţialului de preluare a bunelor practici privind politicile inovative de stimulare a participării forţei de muncă la activitatea economică - Formularea de politici inovative pentru stimularea participării forţei de muncă la activitatea economică |
Fundamentarea strategiilor şi politicilor în domeniul ocupării forţei de muncă |
2. |
Evaluarea impactului ex-ante a impactului politicilor inovative pentru stimularea participării forţei de muncă la activitatea economică |
10 |
389 mii lei TOTAL 389 mii lei în 2014 |
1. Evaluare de impact al politicilor inovative pentru stimularea participării forţei de muncă la activitatea economică |
- Se va elabora metodologia de evaluare a impactului şi se va aplica în evaluarea ex-ante a impactului politicilor inovative pentru stimularea participării forţei de muncă la activitatea economică. |
Fundamentarea strategiilor şi politicilor în domeniul ocupării forţei de muncă |
3. |
Modele de încurajare a investiţiei în formarea profesională continuă la nivel de firmă |
12 |
850 mii lei TOTAL 850 mii lei în 2013 |
1. Studiu privind evaluarea dimensiunii şi caracteristicilor formării continue 2. Propunerea de măsuri şi modele de încurajare a formării profesionale continue 3. Studiu privind evaluarea ex-ante a efectelor măsurilor de încurajare a formării profesionale continue |
- Evaluarea dimensiunii şi caracteristicilor formării continue - Propunerea de măsuri şi modele de încurajare a formării profesionale continue - Evaluarea ex-ante a efectelor măsurilor de încurajare a formării profesionale continue |
Fundamentarea strategiilor şi politicilor în domeniul ocupării forţei de muncă şi formării profesionale continue |
4. |
Evaluarea efectelor politicilor de formare profesională continuă asupra creşterii capacităţii de adaptare a personalului la schimbările pieţei |
12 |
420 mii lei TOTAL, din care 420 mii lei în 2014 |
1. Evaluarea ex-post a efectelor politicilor de formare continuă 2. Analiza factorilor care au determinat efecte maxime ale formării continue 3. Măsuri de îmbunătăţire a efectelor formării continue pentru creşterea adaptabilităţii lucrătorilor la schimbările pieţei |
- Evaluare ex-post a politicilor de formare continuă - Analiza factorială cu evidenţierea factorilor de succes în formarea continuă - Formularea de măsuri de creştere a efectelor formării continue |
|
5. |
Sistem de măsuri de creştere a ocupării orientate către populaţia din mediul rural |
24 |
1.270 mii lei TOTAL 378 mii lei în 2013 453 mii lei în 2014 439 mii lei în 2015 |
1. Studiu privind evaluarea caracteristicilor ocupării în mediul rural 2. Analiză factorială privind factorii frenatori în creşterea ocupării în mediul rural 3. Propunere de măsuri pentru reducerea şomajului orientate către populaţia din mediul rural 4. Evaluarea ex-ante a efectelor măsurilor propuse pentru creşterea ocupării din mediul rural |
- Evaluarea caracteristicilor populaţiei ocupate din mediul rural - Analiza factorilor frenatori în creşterea ocupării în mediul rural - Propunere de măsuri de creştere a ocupării în mediul rural - Evaluarea ex-ante a efectelor măsurilor de creştere a ocupării din mediul rural |
Fundamentarea strategiilor şi politicilor în domeniul ocupării forţei de muncă |
6. |
Evaluarea efectelor măsurilor active asupra reducerii şomajului şi creşterii ocupării |
12 |
1.100 mii lei TOTAL, din care 1.100 mii lei în 2013 |
1. Elaborarea metodologiei de evaluare a efectelor măsurilor active 2. Evaluarea efectelor măsurilor active 3. Analiza factorială cu privire la măsurile active de succes |
- Proiectarea metodologiei de evaluare a impactului măsurilor active asupra creşterii ocupării şi reducerii şomajului - Evaluarea impactului măsurilor active asupra creşterii ocupării şi reducerii şomajului |
Fundamentarea strategiilor şi politicilor în domeniul ocupării forţei de muncă |
7. |
Evaluarea politicilor şi măsuri de încurajare a îmbătrânirii active |
27 |
1.014 mii lei TOTAL 118 mii lei în 2013 456 mii lei în 2014 440 mii lei în 2015 |
1. Studiu privind evaluarea impactului măsurilor privind îmbătrânirea activă asupra ocupării şi productivităţii muncii 2. Propunerea unor noi măsuri de încurajare a îmbătrânirii active 3. Evaluarea ex-ante a impactului măsurilor de încurajare a îmbătrânirii active |
- Evaluarea impactului măsurilor privind îmbătrânirea activă asupra ocupării şi productivităţii muncii - Propunerea unor noi măsuri de încurajare a îmbătrânirii active - Evaluarea ex-ante a efectului noilor măsuri de încurajare a îmbătrânirii active - Evaluarea ex-post a impactului măsurilor de încurajare a îmbătrânirii active |
Fundamentarea strategiilor şi politicilor în domeniul îmbătrânirii active |
8. |
Sistem de măsuri pentru creşterea ocupării tinerilor şi evaluarea ex-ante a impactului lor |
27 |
1.288 mii lei TOTAL 387 mii lei în 2013 521 mii lei în 2014 380 mii lei în 2015 |
1. Studiu privind caracteristicile tranziţiei şcoală-muncă a tinerilor din România 2. Propunere de măsuri pentru ocuparea tinerilor 3. Evaluarea ex-ante a impactului măsurilor propuse pentru ocuparea tinerilor 4. Evaluarea ex-post a măsurilor de creştere a ocupării tinerilor |
- Cunoaşterea caracteristicilor tranziţiei şcoală-muncă a tinerilor din România - Propunerea de măsuri pentru ocuparea tinerilor - Evaluarea ex-ante a impactului măsurilor pentru ocuparea tinerilor; - Evaluarea ex-ante a măsurilor de creştere a ocupării tinerilor |
Fundamentarea strategiilor şi politicilor în domeniul ocupării tinerilor |
9. |
Metode de creştere a ocupării tinerilor în ţări europene |
4 |
44 mii lei TOTAL 44 mii lei în 2013 |
1. Studiu privind potenţialul de valorificare în România a bunelor practici pentru ocuparea tinerilor la nivel european |
- Identificarea potenţialului de valorificare a bunelor practici pentru ocuparea tinerilor |
Fundamentarea strategiilor şi politicilor în domeniul ocupării tinerilor |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
10. |
Diagnoză privind forţa de muncă din sistemul de asistenţă socială |
8 |
205 mii lei TOTAL 205 mii lei în 2013 |
1. Studiu privind caracteristicile forţei de muncă în sectorul de asistenţă socială din România 2. Identificarea rolului şi importanţei sectorului nonprofit în crearea de locuri de muncă în cadrul sistemului |
- Estimarea şi analiza principalelor caracteristici ale forţei de muncă ocupate în sectorul de asistenţă socială - Evidenţierea rolului sectorului non-profit în crearea de locuri de muncă în cadrul sistemului - Aplicarea metodologiei, analiza rezultatelor - Propunerea de mecanisme de creştere a capacităţii sistemului de asistenţă socială din România de atragere şi menţinere a forţei de muncă, în contextul politicilor de ocupare a forţei de muncă, formare profesională şi incluziune socială actuale - Evaluare ex-ante a impactului aplicării lor |
Fundamentarea politicilor în domeniul ocupării forţei de muncă din sistemul de asistenţă socială Diseminarea rezultatelor în rândul factorilor decizionali din cadrul MMFPSPV profesioniştilor ce activează în instituţii publice sau care aparţin sectorului non-profit |
11. |
Evaluarea gradului de adecvare şi a potenţialului serviciilor sociale de creare de noi locuri de muncă |
12 |
450 mii lei TOTAL 450 mii lei în 2014 |
1. Studiu cu privire la gradul de adecvare a resurselor umane din sistemul de asistenţă socială din România 2. Set de propuneri pentru valorificarea potenţialului serviciilor sociale de creare de noi locuri de muncă 3. Evaluare ex-ante a valorificării potenţialului serviciilor sociale de creare de noi locuri de muncă |
- Elaborarea metodologiei de investigare a gradului de adecvare şi a potenţialului serviciilor sociale de a crea noi locuri de muncă - Aplicarea metodologiei, interpretarea rezultatelor - studiu privind gradul de adecvare şi potenţialul serviciilor sociale de a crea noi locuri de muncă - Propuneri de valorificare a potenţialului serviciilor sociale de creare de noi locuri de muncă - Evaluare ex-ante |
Fundamentarea politicilor în domeniul ocupării forţei de muncă din sistemul de asistenţă socială |
12. |
Politici de mobilitate geografică destinate tinerilor în vederea îmbunătăţirii participării la sistemul de educaţie şi integrării pe piaţa muncii |
12 |
1.118 mii lei TOTAL 1.118 mii lei în 2013 |
1. Studiu asupra mobilităţii geografice a tinerilor din România: incidenţă, determinanţi şi modele de decizie 2. Analiza relaţiei dintre mobilitatea geografică, participarea la educaţie şi ocuparea populaţiei tinere din România 3. Diagnoza fenomenului mobilităţii geografice de revenire în rândul tinerilor: între vulnerabilitate şi oportunitate 4. Set de recomandări de politică pentru încurajarea mobilităţii tinerilor şi integrarea lor socioprofesională |
- Estimarea fenomenului de mobilitate geografică în rândul populaţiei tinere din România şi investigarea procesului de decizie asupra mobilităţii interne şi externe - Evaluarea relaţiei dintre mobilitatea geografică, educaţie şi ocuparea la destinaţie - Cunoaşterea magnitudinii şi caracteristicilor mobilităţii de revenire a tinerilor din România - Capacitarea instituţiilor de decizie în domeniul muncii şi formării profesionale de a stimula mobilitatea tinerilor în vederea creşterii integrării socio-profesionale a acestora |
Fundamentarea strategiilor şi politicilor în privinţa tinerilor: mobilitate, ocupare, educaţie, integrare socioprofesională |
13. |
Evaluarea influenţei educaţiei şi a apartenenţei sociale asupra participării tinerilor pe piaţa muncii şi beneficiilor obţinute din ocupare |
12 |
285 mii lei TOTAL 285 mii lei în 2013 |
1. Studiu privind efectele educaţiei şi apartenenţei sociale asupra statutului şi beneficiilor obţinute de tineri pe piaţa muncii |
- Investigarea relaţiei dintre educaţie, origine socială şi ocupare în rândul tinerilor |
Fundamentarea strategiilor şi politicilor în privinţa ocupării în rândul tinerilor |
14. |
Politici şi programe destinate tinerilor din medii sociale defavorizate pentru îmbunătăţirea participării lor pe piaţa muncii |
12 |
910 mii lei TOTAL 910 mii lei în 2013 |
1. Evaluarea impactului politicilor şi programelor destinate tinerilor din medii sociale defavorizate asupra creşterii ocupării 2. Dezvoltarea unor mecanisme de suport pentru tinerii din medii sociale defavorizate pentru participarea la educaţie şi integrare profesională |
- Evaluarea impactului politicilor destinate tinerilor asupra creşterii ocupării acestora - Dezvoltarea de mecanisme de suport pentru tinerii din medii sociale defavorizate pentru participarea la educaţie şi integrare profesională |
Fundamentarea strategiilor şi politicilor în privinţa ocupării în rândul tinerilor |
15. |
Propunere de programe destinate tinerilor din medii sociale defavorizate pentru îmbunătăţirea participării pe piaţa muncii |
6 |
44 mii lei TOTAL 44 mii lei în 2013 |
1. Analiza efectelor unor măsuri destinate tinerilor din medii sociale defavorizate pentru îmbunătăţirea participării lor pe piaţa muncii |
- Identificarea programelor existente destinate tinerilor aflaţi în medii sociale defavorizate - Analiza efectelor măsurilor destinate tinerilor defavorizaţi pentru îmbunătăţirea participării pe piaţa muncii - Evaluarea ex-ante a pachetelor de măsuri destinate tinerilor pentru facilitarea accesului pe piaţa muncii |
Fundamentarea strategiilor şi politicilor în privinţa îmbunătăţirii participării tinerilor pe piaţa muncii |
16. |
Mecanisme de suport a comportamentului de căutare a unui loc de muncă în rândul tinerilor şomeri |
29 |
1.215 mii lei TOTAL 410 mii lei în 2013 420 mii lei în 2014 385 mii lei în 2015 |
1. Studiu privind durata, factorii şi metodele de căutare a unui loc de muncă pentru tinerii şomeri 2. Studiu asupra fenomenului de descurajare a tinerilor şomeri: factori determinanţi, forme de manifestare şi efecte 3. Programe şi recomandări pentru susţinerea comportamentului de căutare a unui loc de muncă şi reducerea descurajării în rândul tinerilor şomeri 4. Evaluare ex-ante a programelor de susţinere a comportamentului de căutare |
- Cunoaşterea caracteristicilor comportamentului de căutare a unui loc de muncă în rândul şomerilor tineri - Analizarea fenomenului de descurajare în rândul tinerilor şomeri - Creşterea şanselor de ocupare în rândul tinerilor şomeri |
Fundamentarea strategiilor şi politicilor în privinţa ocupării în rândul tinerilor |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
17. |
Politici de susţinere a inserţiei profesionale şi carierei tinerilor |
12 |
907 mii lei TOTAL 907 mii lei în 2014 |
1. Diagnoza ocupării la primul loc de muncă şi a traseului profesional în primii ani de carieră 2. Set de recomandări de politică pentru sprijinirea inserţiei profesionale şi carierei tinerilor 3. Evaluare ex-ante a măsurilor de susţinere a inserţiei profesionale a tinerilor |
- Cunoaşterea caracteristicilor inserţiei profesionale a tinerilor şi a carierei tinerilor şi înţelegerea traseelor profesionale ale tinerilor şi dificultăţilor experimentate de aceştia în primii ani de la intrarea pe piaţa muncii - Formularea de recomandări pentru instituţiile responsabile în domeniul pieţei muncii pentru creşterea stabilităţii tinerilor la primul loc de muncă şi stimularea mobilităţii ascendente |
Fundamentarea strategiilor şi politicilor de susţinere a inserţiei profesionale şi carierei tinerilor |
18. |
Mecanisme de suport ale autoocupării populaţiei din mediul rural în sectoarele nonagricole |
12 |
661 mii lei TOTAL 661 mii lei în 2014 |
1. Studiu asupra diversităţii şi caracteristicilor autoocupării în sectoare non-agricole şi diagnoza lanţurilor de valoare adăugată specifice pe pieţele naţionale şi internaţionale 2. Mecanisme de suport pentru auto-ocuparea rurală în sectoare nonagricole 3. Evaluare ex-ante a măsurilor de susţinere a autoocupării în mediul rural |
- Estimarea autoocupării în sectoarele nonagricole şi analiza diversităţii acesteia - Creşterea capacităţii instituţiilor decizionale din domeniul pieţei muncii pentru a stimula auto-ocuparea rurală în sectoare nonagricole şi de a îmbunătăţi beneficiile asociate acesteia prin mecanisme suport - Evaluarea ex-ante a aplicării măsurilor de susţinere a auto-ocupării |
Fundamentarea strategiilor şi politicilor de ocupare a forţei de muncă |
19. |
Măsuri pentru flexibilizarea contractuală pe piaţa muncii în contextul stimulării spiritului antreprenorial |
12 |
351 mii lei TOTAL 82 mii lei în 2013 269 mii lei în 2014 |
1. Studiu comparativ privind diversitatea de contracte de muncă şi implicaţiile acestora asupra calităţii locurilor de muncă pe care le reprezintă 2. Propunerea de măsuri pentru creşterea aplicării flexibilizării contractuale 3. Estimarea efectelor ex-ante ale măsurilor de creştere a aplicării flexibilizării contractuale |
- Identificarea de metode şi măsuri care să permită valorificarea şi diversificarea formelor contractuale de ocupare şi creştere a ocupării prin forme de ocupare atipice, în sensul stimulării tranziţiilor pozitive pe piaţa muncii - Propunerea de măsuri de creştere a aplicării flexibilizării contractuale - Evaluarea efectelor ex-ante ale unor astfel de măsuri |
Fundamentarea strategiilor şi politicilor de ocupare a forţei de muncă - spiritul antreprenorial |
20. |
Metode de diversificare a formelor contractuale de ocupare şi creştere a ocupării atipice |
4 |
44 mii lei TOTAL 44 mii lei în 2013 |
1. Studiu comparativ cu privire la metodele de diversificare a formelor contractuale de ocupare şi creşterea ocupării atipice |
- Cunoaşterea experienţei europene cu privire la diversificarea formelor contractuale de ocupare şi la creşterea ocupării atipice |
Fundamentarea strategiilor şi politicilor de ocupare a forţei de muncă - forme contractuale de ocupare şi creşterea ocupării atipice |
21. |
Identificarea oportunităţilor de dezvoltare economică în mediul rural în contextul politicilor comunitare, scenarii de dezvoltare în vederea creării de noi locuri de muncă |
12 |
260 mii lei TOTAL 120 mii lei în 2013 140 mii lei în 2014 |
1. Studiu de identificare a oportunităţilor de dezvoltare economică în mediul rural 2. Scenarii de dezvoltare în vederea creării de noi locuri de muncă în mediul rural |
- Identificarea oportunităţilor de dezvoltare în mediul rural - Scenarii de dezvoltare şi creare de noi locuri de muncă în mediul rural |
Fundamentarea strategiilor pentru stimularea creării de locuri de muncă în mediul rural |
Buget total: 13.247 mii lei, din care în: |
2013 - 6.517 mii lei |
|
2014 - 5.086 mii lei |
|
2015 - 1.644 mii lei |
|
B. Direcţia Anticiparea schimbării pe piaţa muncii şi Strategii de răspuns rapid la schimbare
Nr. crt. |
Denumirea proiectului |
Durata (luni) |
Valoarea totală/ Valoare 2013/ Valoare 2014/ Valoare 2015 (mii lei) |
Rezultate preconizate |
Rezumatul proiectului |
Modul de aplicare/ utilizare a rezultatelor obţinute |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Obiectiv specific: Creşterea capacităţii administrative generale a MMFPSPV şi a instituţiilor aflate în subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea MMFPSPV de a dezvolta şi de a aplica strategii şi planuri de acţiune integrate destinate creşterii nivelului de ocupare a forţei de muncă în plan naţional, regional şi local |
Acţiunea: Efectuarea de studii aplicate cu privire la anticiparea schimbărilor pe piaţa muncii şi Strategii de răspuns rapid la criză |
1. |
Anticiparea evoluţiilor pieţei muncii pentru intervalul 2013-2020, scenarii alternative şi strategii de răspuns rapid în planul politicilor de piaţa muncii |
34 |
1.147 mii lei TOTAL 335 mii lei în 2013 377 mii lei în 2014 435 mii lei în 2015 |
1. Studiu de prognoză cu privire la dinamica pieţei muncii pentru orizontul 2013-2020 2. Scenarii de evoluţie a pieţei muncii la orizontul 2013-2020 3. Strategie de răspuns la schimbările de pe piaţa muncii |
- Studiul de prognoză cu privire la dinamica pieţei muncii pentru orizontul 2013-2020 în vederea creşterii capacităţii de anticipare a evoluţiilor pieţei muncii pe termen mediu - Elaborarea de scenarii alternative de evoluţie - Strategii de răspuns rapid la schimbări |
Fundamentarea strategiilor şi politicilor în domeniul pieţei muncii |
2. |
Evaluarea calitativă a efectelor utilizării instrumentelor structurale şi de coeziune asupra funcţionării şi dinamicii pieţei muncii |
8 |
274 mii lei TOTAL 274 mii lei în 2014 |
1. Studiu privind evaluarea calitativă a efectelor utilizării instrumentelor structurale şi de coeziune asupra funcţionării şi dinamicii pieţei muncii |
- Cunoaşterea efectelor utilizării instrumentelor structurale şi de coeziune asupra funcţionării şi dinamicii pieţei muncii |
Fundamentarea strategiilor şi politicilor în domeniul pieţei muncii |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
3. |
Mecanisme de încurajare a formelor flexibile de ocupare în întreprinderile româneşti |
14 |
574 mii lei TOTAL 184 mii lei în 2013 390 mii lei în 2014 |
1. Studiu privind evaluarea impactului macroeconomic al măsurilor de flexibilizare a ocupării asupra creşterii acesteia la nivel naţional 2. Evaluarea măsurilor de flexibilizare a ocupării în firmele româneşti |
- Cunoaşterea impactului măsurilor de flexibilizare a ocupării asupra creşterii acesteia la nivel naţional - Cunoaşterea şi evaluarea măsurilor de flexibilizare a ocupării în firmele româneşti |
Fundamentarea strategiilor şi politicilor în domeniul pieţei muncii, din perspectiva flexibilizării ocupării |
4. |
Estimări şi scenarii alternative de evoluţie ale cererii de forţă de muncă pe sectoare economice şi ocupaţii |
36 |
1.170 mii lei TOTAL 447 mii lei în 2013 367 mii lei în 2014 356 mii lei în 2015 |
1. Studiu de previziune a cererii de forţă de muncă pe sectoare economice şi ocupaţii 2. Scenarii de evoluţie a cererii de forţă de muncă pe sectoare economice şi ocupaţii |
- Previziuni asupra cererii de forţă de muncă în vederea creşterii capacităţii de anticipare a evoluţiilor cererii de forţă de muncă pe sectoare economice şi ocupaţii |
Fundamentarea strategiilor şi politicilor în domeniul pieţei muncii, din perspectiva cererii de forţă de muncă Previzionarea cererii de forţă de muncă |
5. |
Evaluarea periodică a gradului şi modului în care politicile de piaţa muncii şi din domeniul sistemelor de protecţie şi asigurări sociale contribuie la menţinerea incluziunii şi coeziunii sociale în România |
31 |
1.110 mii lei TOTAL 240 mii lei în 2013 435 mii lei în 2014 435 mii lei în 2015 |
1. Elaborarea de studii cu privire la gradul şi modul în care politicile de piaţa muncii şi din domeniul sistemelor de protecţie şi asigurări sociale contribuie la menţinerea incluziunii şi coeziunii sociale în România |
- Cunoaşterea gradului şi modului în care politicile de piaţa muncii şi din domeniul sistemelor de protecţie şi asigurări sociale contribuie la menţinerea incluziunii şi coeziunii sociale în România |
Fundamentarea strategiilor şi politicilor în domeniul sistemelor de protecţie şi asigurări sociale, din perspectiva incluziunii sociale |
6. |
Tendinţe de evoluţie a pieţei muncii din România în contextul creării de noi locuri de muncă pentru noi sectoare de activitate economică. Analiză dinamică şi prognoză de evoluţie în perspectiva dezvoltării locurilor de muncă verzi |
17 |
235 mii lei TOTAL 110 mii lei în 2013 125 mii lei în 2014 |
1. Studiu prospectiv privind potenţialul de creare de noi locuri de muncă pentru noi sectoare de activitate economică - cu privire specială asupra potenţialului de creare de locuri de muncă verzi 2. Evaluarea impactului valorificării potenţialului de creare de locuri de muncă verzi |
- Estimarea potenţialului de dezvoltare în viitor de noi locuri de muncă pentru noi sectoare de activitate economică - cu privire specială pentru locuri de muncă verzi - Evaluarea impactului asupra valorificării potenţialului de creare de locuri de muncă verzi |
Fundamentarea strategiilor şi politicilor în domeniul pieţei muncii, din perspectiva creării de noi locuri de muncă, pentru noi sectoare de activitate economică; din perspectiva dezvoltării locurilor de muncă verzi |
7. |
Evaluarea potenţialului de creare de locuri de muncă pentru sectoare noi de activitate economică |
4 |
44 mii lei TOTAL 44 mii lei în 2013 |
1. Studiu privind potenţialul de creare de noi locuri de muncă corelat cu dezvoltarea de noi sectoare de activitate |
- Cunoaşterea potenţialului economiei de a crea locuri de muncă în sectoare noi |
Fundamentarea strategiilor şi politicilor în domeniul pieţei muncii, din perspectiva creării de noi locuri de muncă, pentru noi sectoare de activitate economică |
Buget total: 4.554 mii lei, din care: |
2013 - 1.360 mii lei |
|
2014 - 1.968 mii lei |
|
2015 - 1.226 mii lei |
C. Direcţia Promovarea şi consolidarea politicilor de reconciliere a vieţii profesionale cu viaţa de familie
Nr. crt. |
Denumirea proiectului |
Durata (luni) |
Valoarea totală/ Valoare 2013/ Valoare 2014/ Valoare 2015 (mii lei) |
Rezultate preconizate |
Rezumatul proiectului |
Modul de aplicare/ utilizare a rezultatelor obţinute |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Obiectiv specific: Creşterea capacităţii administrative generale a MMFPSPV şi a instituţiilor aflate în subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea MMFPSPV de a dezvolta şi de a aplica strategii şi planuri de acţiune integrate destinate creşterii nivelului de ocupare a forţei de muncă în plan naţional, regional şi local şi reconcilierii vieţii profesionale cu viaţa de familie |
Acţiunea: Efectuarea de studii aplicate cu privire la promovarea şi consolidarea politicilor de reconciliere a vieţii profesionale cu viaţa de familie |
1. |
Mecanisme de monitorizare continuă a politicilor de încurajare şi sprijinire a familiilor tinere |
6 |
43 mii lei TOTAL 43 mii lei în 2013 |
1. Sistem de indicatori de monitorizare continuă a politicilor de încurajare şi sprijinire a familiilor tinere 2. Studiu privind politicile de încurajare şi sprijinire a familiilor tinere din România (analiză pe baza indicatorilor construiţi) |
- Elaborarea unui sistem de indicatori de monitorizare continuă a politicilor de încurajare şi sprijinire a familiilor tinere - Analiza evoluţiei indicatorilor de monitorizare continuă a politicilor de încurajare şi sprijinire a familiilor tinere |
Instrumente de monitorizare continuă a politicilor de încurajare şi sprijinire a familiilor tinere Fundamentarea politicilor familiale destinate familiilor tinere |
2. |
Măsuri publice de stimulare a angajatorilor în vederea promovării tehnicilor „family friendly“ în cadrul întreprinderilor |
34 |
680 mii lei TOTAL 180 mii lei în 2013 270 mii lei în 2014 230 mii lei în 2015 |
1. Studiu privind tipologia tehnicilor de tip „family friendly“ promovate în cadrul întreprinderilor 2. Metodologie de evaluare a gradului de implementare a tehnicilor de tip „family friendly“ în cadrul întreprinderilor din România (anchetă pe bază de chestionar în întreprinderi); 3. Studiu privind gradul de implementare a tehnicilor de tip „family friendly“ în cadrul întreprinderilor din România 4. Set de măsuri publice necesare stimulării angajatorilor în vederea promovării tehnicilor „family friendly“ în cadrul întreprinderilor 5. Evaluare ex-ante a măsurilor de stimulare a angajatorilor în vederea promovării politicilor „familly friendly“ |
- Identificarea principalelor tehnici de tip „family friendly“ promovate în cadrul întreprinderilor la nivel european - Elaborarea şi aplicarea unei metodologii de evaluare a gradului de implementare a tehnicilor de tip „family friendly“ în cadrul întreprinderilor din România |
Fundamentarea politicilor de stimulare a angajatorilor în vederea promovării tehnicilor „family friendly“ în cadrul întreprinderilor Îmbunătăţirea măsurilor publice de stimulare a angajatorilor în vederea promovării tehnicilor „family friendly“ în cadrul întreprinderilor |
3. |
Serviciile de îngrijire a copiilor şi rolul lor în asigurarea echilibrului între viaţa de familie şi viaţa profesională pentru părinţii din România |
14 |
295 mii lei TOTAL 85 mii lei în 2013 210 mii lei în 2014 |
1. Set de indicatori de măsurare a calităţii serviciilor de îngrijire a copiilor 2. Studiu privind rolul serviciilor de îngrijire a copiilor în asigurarea echilibrului între viaţa de familie şi viaţa profesională pentru părinţii din România |
- Elaborarea unui set de indicatori de măsurare a calităţii serviciilor de îngrijire a copiilor - Evaluarea rolului serviciilor de îngrijire a copiilor în asigurarea echilibrului între viaţa de familie şi viaţa profesională pentru părinţii din România |
Fundamentarea politicilor de sprijinire a familiilor în vederea concilierii vieţii profesionale cu viaţa de familie Instrumente de măsurarea a calităţii serviciilor de îngrijire a copiilor |
Buget total: 1.018 mii lei, din care în: |
2013 - 308 mii lei |
|
2014 - 480 mii lei |
|
2015 - 230 mii lei |
Programul Politici salariale D. Direcţia Promovarea unor politici salariale, de impozitare şi taxare a muncii de tip anticiclic orientate către creşterea productivităţii
Nr. crt. |
Denumirea proiectului |
Durata (luni) |
Valoarea totală/ Valoare 2013/ Valoare 2014/ Valoare 2015 (mii lei) |
Rezultate preconizate |
Rezumatul proiectului |
Modul de aplicare/ utilizare a rezultatelor obţinute |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Obiectiv specific: Creşterea capacităţii administrative generale a MMFPSPV şi a instituţiilor aflate în subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea MMFPSPV de a dezvolta şi de a aplica strategii şi planuri de acţiune integrate destinate promovării politicilor salariale |
Acţiunea: Efectuarea de studii aplicate cu privire la promovarea unor politici salariale, de impozitare şi de taxare a muncii de tip anticiclic orientate către creşterea productivităţii |
1. |
Analiza periodică a sistemului de salarizare şi motivare a muncii în funcţia publică în vederea creşterii eficienţei actului de administraţie în România |
33 |
1.171 mii lei TOTAL 208 mii lei în 2013 523 mii lei în 2014 440 mii lei în 2015 |
1. Studiu cu privire la nivelul motivării funcţionarului public în România (evaluare multianuală) 2. Studiu privind relaţia dintre sistemul de salarizare şi motivarea în muncă a funcţionarilor publici 3. Propuneri pentru creşterea gradului de motivare a funcţionarului public 4. Evaluare ex-ante a măsurilor de creştere a motivării funcţionarului public 5. Evaluare ex-post a măsurilor de creştere a motivării funcţionarului public |
Studiul cu privire la nivelul motivării funcţionarului public în România necesită o monitorizare continuă, anuală, timp de 6 luni în fiecare an. Proiectul se va axa asupra următoarelor: - testarea nivelului de motivare a funcţionarului public prin analiza de sondaj; - analiza sistemului de salarizare în corelaţie cu nivelul motivării în muncă a funcţionarilor publici; - propuneri de măsuri de motivare şi stimulare cu scopul eficientizării serviciului administrativ; - evaluare ex-ante a măsurilor de motivare; - evaluare ex-post |
Fundamentarea strategiilor şi politicilor în domeniul politicilor salariale |
2. |
Politici de stabilire a salariului minim brut garantat la nivel naţional - efecte asupra nivelului ocupării şi a puterii de cumpărare a populaţiei |
24 |
490 mii lei TOTAL 50 mii lei în 2013 120 mii lei în 2014 320 mii lei în 2015 |
1. Studiu cu privire la evoluţia salariului minim şi a efectelor acestuia asupra pieţei forţei de muncă; 2. Evaluarea influenţei salariului minim asupra creşterii ocupării în vederea atingerii ţintei intermediare din 2015; 3. Model de analiză pe scenarii şi simulări numerice |
- Analiza salariului minim brut garantat la nivel naţional în corelaţie cu alţi indicatori macroeconomici ai pieţei forţei de muncă - Evaluarea influenţei salariului minim asupra nivelului ocupării, din perspectiva Strategiei Europa 2020 - Scenarii şi simulări numerice pe piaţa forţei de muncă din România |
Fundamentarea strategiilor şi politicilor în domeniul politicilor salariale |
3. |
Impactul dinamicii schimbărilor în structura ocupaţională asupra politicilor salariale |
8 |
280 mii lei TOTAL 280 mii lei în 2013 |
1. Studiu privind dinamica ocupaţională 2. Studiu privind efectele schimbării structurii ocupaţionale asupra politicilor salariale |
- Analiza evoluţiei structurii ocupaţionale din România - Impactul modificărilor în structura ocupaţională asupra politicilor salariale |
Fundamentarea strategiilor şi politicilor în domeniul politicilor salariale |
4. |
Evaluări privind efectele salariului minim pe piaţa muncii |
10 |
320 mii lei TOTAL 320 mii lei în 2014 |
1. Studiu privind funcţiile şi efectele salariului minim pe piaţa muncii în România 2. Evaluări privind efectele salariului minim pe piaţa muncii |
- Investigarea funcţiilor salariului minim pe piaţa muncii din România - Evaluări privind efectele salariului minim pe piaţa muncii |
Fundamentarea strategiilor şi politicilor în domeniul politicilor salariale |
5. |
Analiza relaţiei dintre ocupare şi productivitatea muncii în România |
3 |
44 mii lei TOTAL 44 mii lei în 2013 |
1. Studiu privind relaţia ocupare -productivitate pe piaţa forţei de muncă din România 2. Model econometric privind dependenţa ocupare - productivitate |
- Analiza evoluţiei şi a dependenţelor dintre ocupare şi productivitatea muncii în România |
Fundamentarea strategiilor şi politicilor în domeniul politicilor salariale |
6. |
Poziţionarea României în spaţiul UE din perspectiva productivităţii muncii |
3 |
43 mii lei TOTAL 0 mii lei în 2013 43 mii lei în 2014 |
1. Repartizarea ţărilor UE pe clustere 2. Recomandări privind creşterea ocupării şi a productivităţii muncii |
- Analiza de tip cluster a ţărilor membre UE pe baza indicatorilor de productivitate şi performanţă economică şi identificarea apartenenţei României la unul din clustere |
Fundamentarea strategiilor şi politicilor în domeniul politicilor salariale |
7. |
Dialogul social - instrument pentru redresare şi creştere economică |
15 |
139 mii lei TOTAL 67 mii lei în 2013 72 mii lei în 2014 |
1. Studiu privind implicaţiile reformei recente a pieţei muncii româneşti şi consolidarea dialogului social în acest context 2. Studiu privind identificarea de mecanisme şi metode de stimulare a cooperării dintre diferiţi actori în vederea stimulării şi accelerării redresării şi a creşterii economice |
- Evaluarea capacităţii şi a potenţialului de acţiune a dialogului social în România ca instrument pentru redresare şi creştere economică - Antrenarea şi implicarea partenerilor sociali în procesul de redresare şi creştere economică prin dezvoltarea de mecanisme participative şi metode de cooperare în noul context |
Fundamentarea strategiilor şi politicilor în domeniul politicilor salariale |
Buget total: 2.487 mii lei, din care: |
2013 - 649 mii lei |
|
2014 - 1.078 mii lei |
|
2015 - 760 mii lei |
Programul Pensii E. Direcţia Sustenabilizarea şi creşterea robusteţii sistemelor/schemelor de protecţie socială, cu accent pe schemele administrate public
Nr. crt. |
Denumirea proiectului |
Durata (luni) |
Valoarea totală/ Valoare 2013/ Valoare 2014/ Valoare 2015 (mii lei) |
Rezultate preconizate |
Rezumatul proiectului |
Modul de aplicare/ utilizare a rezultatelor obţinute |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Obiectiv specific: Creşterea capacităţii administrative generale a MMFPSPV şi a instituţiilor aflate în subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea MMFPSPV de a dezvolta şi de a aplica strategii şi planuri de acţiune integrate destinate sistemului public de pensii |
Acţiunea: Efectuarea de studii aplicate cu privire la sustenabilizarea şi creşterea robusteţii sistemelor/schemelor de protecţie socială, cu accent pe schemele administrate public |
1. |
Ajustarea modului de indexare a beneficiilor din sistemul românesc de asigurări sociale în funcţie de variaţiile ciclului economic |
5 |
42 mii lei TOTAL 42 mii lei în 2013 |
1. Studiu cu dimensiune comparativă privind ajustarea în funcţie de ciclicitatea economică a modului de indexare a beneficiilor de asigurări sociale 2. Analiza celor mai bune practici în materie şi a posibilităţilor de aplicare a acestora în context românesc |
- Studierea principalelor modalităţi de ajustare a metodelor şi modalităţilor de indexare a beneficiilor de asigurări sociale în funcţie de variaţiile ciclului economic - Analiza unor cazuri de bună practică şi a posibilităţilor de aplicare a acestora în context românesc |
Fundamentarea strategiilor şi politicilor în domeniul sistemului de asigurări sociale |
2. |
Modele şi strategii alternative de consolidare a rezistenţei la şocuri economice şi extra-economice a sistemelor publice de asigurări sociale |
6 |
44 mii lei TOTAL 44 mii lei în 2013 |
1. Studiu de analiză prospectivă privind potenţialul de producere a unor noi şocuri în următorii ani 2. Analiza efectelor unor potenţiale şocuri asupra principalilor parametri ai sistemelor publice româneşti de asigurări sociale |
- Analiza potenţialului de producere a unor noi şocuri în următorii ani - Estimarea efectului şocurilor din următoarea jumătate de secol asupra sistemelor publice româneşti de asigurări sociale |
Fundamentarea strategiilor şi politicilor în domeniul sistemelor publice de asigurări sociale |
3. |
Modele de ajustare a indemnizaţiei de şomaj în vederea încurajării participării la măsurile active şi a revenirii rapide pe piaţa muncii |
6 |
43 mii lei TOTAL 43 mii lei în 2013 |
1. Studiu privind modalităţile alternative de stabilire şi calcul ale indemnizaţiei de şomaj în vederea promovării unui comportament proactiv al populaţiei în vârstă de muncă 2. Analiza privind capacitatea indemnizaţiei de şomaj de asigurare a unui venit de decent în condiţiile aplicării diferitelor modalităţi de redefinire a modului de stabilire şi calcul |
- Redefinirea modului de stabilire a indemnizaţiei de şomaj în vederea încurajării unui comportament proactiv al populaţiei în vârstă de muncă - Analiza efectelor unui demers de redefinire asupra capacităţii indemnizaţiei de şomaj de a asigura un venit decent pe perioada de acordare |
Fundamentarea strategiilor şi politicilor în domeniul sistemului asigurărilor pentru şomaj - încurajarea unui comportament proactiv de revenire pe piaţa muncii |
4. |
Analiza şi anticiparea efectelor schimbărilor în structura ocupaţională a populaţiei asupra sustenabilităţii şi robusteţii schemei publice de pensii |
17 |
712 mii lei TOTAL 218 mii lei în 2013 494 mii lei în 2014 0 mii lei în 2015 |
1. Studiu privind mutaţiile anticipate în structura ocupaţională a populaţiei României în următorii 25-30 de ani 2. Model de analiză a efectelor mutaţiilor anticipate ale structurii ocupaţionale asupra structurii veniturilor 3. Model de analiză a efectelor mutaţiilor anticipate ale structurii ocupaţionale asupra duratei medii a stagiilor de cotizare 4. Strategie de răspuns la schimbarea structurii ocupaţionale a populaţiei în vederea asigurării adecvării pensiilor plătite din sistemul public, a sustenabilităţii şi robusteţii sistemului public de pensii |
- Analiza mutaţiilor anticipate ale structurii ocupaţionale a populaţiei României în următorii 25-30 de ani - Modelarea efectelor mutaţiilor în structura ocupaţională asupra structurii şi veniturilor populaţiei şi bazelor de contribuţii - Modelarea efectelor mutaţiilor în structura ocupaţională asupra duratei medii a perioadelor/ stagiilor de contribuţie - Elaborarea de scenarii şi strategii de răspuns la schimbarea structurii ocupaţionale în vederea asigurării unui nivel adecvat al pensiilor plătite din sistemul public şi a sustenabilităţii şi robusteţii sistemului public de pensii |
Fundamentarea strategiilor şi politicilor în domeniul sistemelor publice de asigurări sociale - sistemul public de pensii |
Buget total: 841 mii lei, din care în: |
2013 - 347 mii lei |
|
2014 - 494 mii lei |
|
2015 - 0 mii lei |
Programul Incluziune socială F. Direcţia Modernizarea sistemelor de asistenţă socială pentru promovarea incluziunii sociale în România
Nr. crt. |
Denumirea proiectului |
Durata (luni) |
Valoarea totală/ Valoare 2013/ Valoare 2014/ Valoare 2015 (mii lei) |
Rezultate preconizate |
Rezumatul proiectului |
Modul de aplicare/ utilizare a rezultatelor obţinute |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Obiectiv specific: Creşterea capacităţii administrative generale a MMFPSPV şi a instituţiilor aflate în subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea MMFPSPV de a dezvolta şi de a aplica strategii şi planuri de acţiune integrate destinate sistemelor de asistenţă socială şi de promovare a incluziunii sociale |
Acţiunea: Efectuarea de studii aplicate cu privire la modernizarea sistemelor de asistenţă socială pentru promovarea incluziunii sociale |
1. |
Eficienţa şi eficacitatea sistemului de prestaţii sociale din România în vederea perfecţionării şi modernizării, prin utilizarea modelului de microsimulare Evaluări şi monitorizări continue/anuale |
36 |
1.032 mii lei TOTAL 475 mii lei în 2013 90 mii lei în 2014 467 mii lei în 2015 |
1. Analize-diagnostic privind sistemul de prestaţii sociale din România 2. Analize cantitative rezultate din modelul de microsimulare 3. Raport cu principalele direcţii de acţiune privind configurarea/reconfigurarea prestaţiilor sociale pentru eficientizarea sistemului şi pentru creşterea calităţii vieţii |
- Analiza-diagnostic a sistemului de prestaţii sociale din România - Stabilirea modului de măsurare - indicatori ai sistemului de prestaţii sociale care intră în modelul de evaluare, principalele coordonate ale sistemului de prestaţii sociale solicitate de modelul de evaluare, modelul de microsimulare |
Fundamentarea strategiilor şi politicilor în domeniul social, în privinţa prestaţiilor sociale |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
|
|
4. Direcţii de acţiune pentru modernizarea sistemului de prestaţii sociale din România 5. Evaluare ex-ante a măsurilor de modernizare a sistemului de prestaţii sociale |
Modele de configurare/reconfigurare a prestaţiilor sociale pentru eficientizarea sistemului şi pentru creşterea calităţii vieţii - Analize cantitative şi calitative privind sistemul de prestaţii sociale - Direcţii de acţiune pentru un sistem modern, robust, echitabil şi eficient |
|
2. |
Evaluarea impactului politicilor de reducere a sărăciei în muncă |
19 |
570 mii lei TOTAL 245 mii lei în 2013 325 mii lei în 2014 0 mii lei în 2015 |
1. Analize internaţionale comparative 2. Studiu privind sărăcia în muncă în România; 3. Raport cu principalele direcţii de acţiune privind reducerea sărăciei în muncă 4. Evaluare ex-ante a efectelor introducerii direcţiilor de acţiune privind reducerea sărăciei în muncă |
- Experienţa internaţională privind sărăcia în muncă - Analiza indicatorilor relevanţi pentru sărăcia în muncă - Analize cauzale privind sărăcia în muncă - Evaluarea impactului politicilor de reducere a sărăciei în muncă - Măsuri de reducere a sărăciei în muncă |
Fundamentarea acţiunilor MMFPSPV în domeniul politicilor sociale |
3. |
Impactul salariului minim asupra distribuţiei veniturilor, incidenţei sărăciei şi inegalităţilor şi bugetelor de asigurări sociale |
6 |
44 mii lei TOTAL 44 mii lei în 2013 |
1. Analize privind impactul salariului minim în distribuţia veniturilor, în ratele de sărăcie şi în inegalităţi, în bugetele de asigurări sociale |
- Prezentarea modelului de microsimulare în vederea evaluării de impact - Analiza indicatorilor relevanţi din cadrul modelului de microsimulare - Efectele creşterii salariului minim asupra distribuţiei veniturilor, incidenţei sărăciei, inegalităţilor sociale şi bugetelor de asigurări sociale |
Fundamentarea acţiunilor MMFPSPV în domeniul politicilor sociale/salariale |
4. |
Analiza sistemelor de impozitare şi taxare a muncii şi impactul în distribuţia veniturilor, în ratele de sărăcie şi în inegalităţi |
8 |
43 mii lei TOTAL 43 mii lei în 2013 |
1. Analize de impact ale sistemelor de impozitare şi taxare a muncii, utilizând modelul de microsimulare |
- Evaluarea impactului sistemelor de impozitare şi taxare a muncii în distribuţia veniturilor, în ratele de sărăcie şi în inegalităţi |
Fundamentarea acţiunilor MMFPSPV în domeniul politicilor sociale/salariale |
5. |
Metodologie de măsurare şi evaluare a influenţei stresului la locul de muncă asupra calităţii îngrijirii persoanelor vârstnice din instituţiile de tip rezidenţial |
30 |
325 mii lei TOTAL 180 mii lei în 2013 105 mii lei în 2014 40 mii lei în 2015 |
1. Studiu privind reglementările naţionale şi europene în domeniul măsurării influenţei stresului la locul de muncă 2. Metodologie de evaluare şi măsurare a influenţei stresului asupra calităţii îngrijirii în instituţiile de tip rezidenţial (anchetă pe bază de chestionar) |
- Analiza reglementărilor legale naţionale şi europene în acest domeniu, inclusiv a celor care au în vedere reducerea stresului la locul de muncă pentru personalul ce lucrează direct cu persoanele vârstnice |
Fundamentarea strategiilor şi politicilor în domeniul resurselor umane din sistemul de asistenţă socială Diseminarea rezultatelor proiectului în rândul furnizorilor publici şi privaţi de servicii sociale de tip rezidenţial |
|
|
|
|
3. Studiu privind caracteristicile şi factorii generatori de stres în instituţiile ce furnizează servicii sociomedicale pentru vârstnici în România 4. Ghid de aplicare a metodologiei construite; 5. Set de propuneri pentru diminuarea influenţei pe care factorii de stres o au asupra calităţii îngrijirii în instituţiile de tip rezidenţial |
- Identificarea de modele de bună practică de gestionare a stresului în instituţiile ce furnizează servicii sociomedicale pentru vârstnici - Identificarea principalilor factori generatori de stres în instituţiile furnizoare de servicii socio-medicale - Dezvoltarea şi aplicarea unei metodologii de măsurare şi evaluare a stresului pentru angajaţii ce lucrează direct cu persoanele vârstnice în instituţiile de tip rezidenţial - Formularea de propuneri pentru diminuarea influenţei negative pe care factorii de stres o au asupra calităţii îngrijirii în instituţiile de tip rezidenţial |
Sprijin acordat furnizorilor publici şi privaţi prin oferirea de soluţii cu privire la contracararea influenţei pe care factorii de stres o au asupra calităţii îngrijirii, dar şi satisfacţiei personalului din cadrul instituţiilor de tip rezidenţial |
6. |
Cercetare privind violenţa domestică asupra copiilor din România |
7 |
44 mii lei TOTAL 0 mii lei în 2013 44 mii lei în 2014 |
1. Studiu privind tipologia actelor de violenţă domestică asupra copiilor, cu accent pe legăturile dintre diferitele tipuri de violenţă şi familiile în care acest fenomen se manifestă 2. Metodologie de măsurare a actelor de violenţă domestică asupra copiilor din România (anchetă pe bază de chestionar: studiu-pilot Bucureşti) |
- Evaluarea fenomenului violenţei domestice asupra copiilor din România pe baza datelor statistice oficiale - Dezvoltarea unei metodologii de măsurare a actelor de violenţă domestică asupra copiilor, cu scopul unei mai bune înţelegeri a fenomenului şi formulării de acţiuni mai bine ţintite în vederea combaterii şi prevenirii violenţei domestice asupra copiilor din România |
Fundamentarea acţiunilor MMFPSPV în vederea combaterii şi prevenirii violenţei domestice asupra copiilor Ajustarea metodelor de intervenţie utilizate în prezent cu scopul combaterii şi prevenirii violenţei domestice asupra copiilor din România |
7. |
Evaluarea impactului măsurilor pentru diminuarea efectelor crizei economice (pachetul măsurilor anticriză implementate în perioada 2009-2012) |
18 |
600 mii lei TOTAL 300 mii lei în 2013 300 mii lei în 2014 0 mii lei în 2015 |
1. Analize-diagnostic privind pachetele de măsuri anticriză, analize internaţionale comparative 2. Evaluarea impactului măsurilor economice şi sociale pentru diminuarea efectelor crizei |
- Analiza comparativă a pachetelor de măsuri anticriză în plan internaţional - Utilizarea modelului de microsimulare: condiţionalităţi, indicatori - Analiza impactului măsurilor economice şi sociale pentru diminuarea efectelor crizei |
Fundamentarea strategiilor, politicilor şi programelor în domeniul politicilor sociale |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
8. |
Calitatea vieţii din perspectiva persoanelor vârstnice din România |
18 |
230 mii lei TOTAL 0 mii lei în 2013 90 mii lei în 2014 140 mii lei în 2015 |
1. Studiu privind principalii indicatori ce definesc calitatea vieţii persoanelor vârstnice din România 2. Metodologie de evaluare a calităţii vieţii din perspectiva persoanelor vârstnice (anchetă pe bază de chestionar) 3. Studiu privind evaluarea calităţii vieţii persoanelor vârstnice din România |
- Identificarea principalilor indicatori ce definesc calitatea vieţii persoanelor vârstnice - Dezvoltarea unei metodologii de evaluare a calităţii vieţii persoanelor vârstnice din România, ţinând cont de orientările actuale europene în domeniul serviciilor sociale destinate acestora - Aplicarea metodologiei de cercetare şi analiza rezultatelor |
Fundamentarea politicilor publice de creştere a incluziunii sociale pentru persoanele vârstnice Diseminarea rezultatelor în rândul profesioniştilor din MMFPSPV, din Consiliul Naţional al Persoanelor Vârstnice, din cadrul direcţiilor generale pentru asistenţa socială şi protecţia copilului, din cadrul furnizorilor publici de servicii sociale şi organizaţiilor neguvernamentale de profil care vor să vină în sprijinul persoanelor vârstnice |
9. |
Monitorizarea unor politici sociale cu impact asupra grupurilor vulnerabile |
6 |
43 mii lei TOTAL 0 mii lei în 2013 43 mii lei în 2014 |
1. Analiza impactului unor politici economice şi sociale asupra unor grupuri vulnerabile ale populaţiei, din prisma incidenţei sărăciei |
- Evaluarea în dinamică a impactului unor politici economice şi sociale care privesc unele grupuri vulnerabile ale populaţiei, în sărăcie şi în distribuţia veniturilor |
Fundamentarea strategiilor şi politicilor în domeniul social şi promovarea incluziunii sociale |
10. |
Măsuri de combatere a marginalizării sociale în rândul familiilor din România care au în îngrijire copii cu dizabilităţi |
30 |
360 mii lei TOTAL 210 mii lei în 2013 105 mii lei în 2014 45 mii lei în 2015 |
1. Tipologia nevoilor copiilor cu dizabilităţi şi metode de măsurare a acestora 2. Metodologie de măsurare a nevoilor familiilor din România care au în îngrijire copii cu dizabilităţi - COMPONENTĂ CALITATIVĂ (3 focus-grupuri: reprezentanţi ai comisiilor judeţene pentru protecţia copilului, cadre, didactice din instituţiile de învăţământ special, asistenţi sociali) şi - COMPONENTĂ CANTITATIVĂ (anchetă în rândul familiilor care au în îngrijire copii cu dizabilităţi) 4. Analiza nevoilor familiilor din România care au în îngrijire copii cu dizabilităţi pe baza datelor culese utilizând metodologia elaborată 5. Ghid de aplicare a metodologiei construite 6. Set de propuneri de măsuri de creştere a incluziunii sociale a copiilor cu dizabilităţi şi a familiilor acestora |
- Elaborarea unei metodologii de măsurare a nevoilor familiilor din România care au în îngrijire copii cu dizabilităţi - Set de propuneri de măsuri de creştere a incluziunii sociale a copiilor cu dizabilităţi şi a familiilor acestora |
Fundamentarea politicilor în vederea sprijinirii familiilor care au în îngrijire copii cu dizabilităţi Îmbunătăţirea măsurilor de sprijinire a familiilor din România care au în îngrijire copii cu dizabilităţi în vederea creşterii gradului lor de incluziune socială Transferul rezultatelor cercetării către parteneri implicaţi în domeniul incluziunii sociale |
11. |
Modele de reconfigurare a sistemelor de prestaţii sociale şi evaluarea impactului asupra reducerii sărăciei şi distribuţiei veniturilor |
22 |
800 mii lei TOTAL 100 mii lei în 2013 255 mii lei în 2014 445 mii lei în 2015 |
1. Analiza principalelor forme de prestaţii sociale din sistemul de securitate socială supuse remodelării 2. Studiu privind evaluarea ex-ante a impactului prestaţiilor sociale reconfigurate asupra distribuţiei veniturilor, incidenţei sărăciei şi inegalităţilor sociale, utilizând modelul de microsimulare |
- Analiza principalelor forme de prestaţii sociale din sistemul de securitate socială avute în vedere pentru reformarea sistemului - Analiza unor mecanisme feedback de ajustare a prestaţiilor sociale la dinamica mediului economic şi social - Modele de configurare/reconfigurare a prestaţiilor sociale pentru eficientizarea sistemului şi pentru creşterea calităţii vieţii (unificarea unor grupuri de prestaţii sociale într-o singură prestaţie socială) - Evaluarea impactului prestaţiilor sociale reconfigurate asupra distribuţiei veniturilor, incidenţei sărăciei şi inegalităţilor sociale, utilizând modelul de microsimulare |
Fundamentarea strategiilor, politicilor şi programelor în domeniul politicilor sociale |
12. |
Evaluarea şi monitorizarea impactului unor politici sociale asupra distribuţiei veniturilor, incidenţei sărăciei şi inegalităţilor sociale |
21 |
835 mii lei TOTAL 245 mii lei în 2013 325 mii lei în 2014 265 mii lei în 2015 |
1. Analize diagnostic privind sistemul de politici sociale cuprinse în modelul de microsimulare 2. Analize rezultate din modelul de microsimulare 3. Studiu privind evaluarea impactului politicilor sociale asupra distribuţiei veniturilor, asupra ratelor de sărăcie şi asupra inegalităţilor sociale |
- Analiza diagnostic a politicilor sociale cuprinse în model: indicatori, condiţii de eligibilitate, sume alocate, beneficiari, efort bugetar - Analiza impactului politicilor sociale, prin simulările din cadrul modelului agreat la nivelul EU27 - Evaluarea impactului politicilor sociale asupra distribuţiei veniturilor, asupra ratelor de sărăcie şi asupra inegalităţilor sociale |
Fundamentarea strategiilor, politicilor şi programelor în domeniul politicilor sociale |
13. |
Evaluări ex-ante ale impactului unor prestaţii sociale asupra distribuţiei veniturilor, incidenţei sărăciei, inegalităţilor sociale şi bugetelor de asigurări sociale |
18 |
395 mii lei TOTAL 130 mii lei în 2013 132 mii lei în 2014 133 mii lei în 2015 |
1. Studii privind evaluări ex-ante ale prestaţiilor sociale şi a impactului unor prestaţii sociale asupra distribuţiei veniturilor, incidenţei sărăciei, inegalităţilor sociale şi bugetelor de asigurări sociale |
- Simulări ale unor noi cuantumuri şi condiţionări ale politicilor sociale înainte de implementare - Estimarea efortului bugetar - Evaluarea ex-ante a impactului unor prestaţii sociale asupra distribuţiei veniturilor, incidenţei sărăciei, inegalităţilor sociale şi bugetelor de asigurări sociale |
Fundamentarea strategiilor, politicilor şi programelor în domeniul politicilor sociale |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
14. |
Evaluări privind riscul de sărăcie în cazul unor grupuri vulnerabile - tineri, copii, familii numeroase, vârstnici, persoane cu dizabilităţi etc. |
10 |
525 mii lei TOTAL 100 mii lei în 2013 200 mii lei în 2014 225 mii lei în 2015 |
1. Studiu privind riscul sărăciei la principalele grupuri vulnerabile la sărăcie 2. Raport cu direcţii de acţiune pentru creşterea calităţii vieţii şi a incluziunii sociale |
- Cunoaşterea dinamicii principalelor grupuri sociale care se confruntă cu riscul sărăciei - Analiza în dinamică a ratelor de sărăcie absolută şi relativă pentru grupurile vulnerabile - Soluţii pentru îmbunătăţirea calităţii vieţii grupurilor vulnerabile şi creşterea incluziunii sociale |
Fundamentarea strategiilor şi politicilor în domeniul social şi promovarea incluziunii sociale |
15. |
Promovarea economiei sociale – sistem inovator al creşterii incluziunii sociale a grupurilor vulnerabile |
10 |
591 mii lei TOTAL 100 mii lei în 2013 191 mii lei în 2014 300 mii lei în 2015 |
1. Studiu privind cadrul legislativ şi instituţional privind economia socială în plan naţional, bune practici la nivel internaţional 2. Recomandări de politici pentru promovarea economiei sociale 3. Evaluări ex-ante a programelor de promovare a economiei sociale |
- Cunoaşterea cadrului legislativ şi instituţional privind economia socială în plan naţional; - Analize comparative la nivel internaţional privind economia socială - Participarea grupurilor vulnerabile în economia socială; - Implicarea actorilor sociali în economia socială, facilitarea parteneriatului public-privat - Recomandări, politici de promovare pentru o strategie integrată în vederea dezvoltării sectorului de economie socială |
Fundamentarea strategiilor şi politicilor în domeniul social şi promovarea incluziunii sociale |
Buget total: 6.437 mii lei, din care în: |
2013 - 2.172 mii lei |
|
2014 - 2.205 mii lei |
|
2015 - 2.060 mii lei |
|
G. Direcţia Asigurarea egalităţii de şanse şi tratament pe piaţa muncii
Nr. crt. |
Denumirea proiectului |
Durata (luni) |
Valoarea totală/ Valoare 2013/ Valoare 2014/ Valoare 2015 (mii lei) |
Rezultate preconizate |
Rezumatul proiectului |
Modul de aplicare/ utilizare a rezultatelor obţinute |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Obiectiv specific: Creşterea capacităţii administrative generale a MMFPSPV şi a instituţiilor aflate în subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea MMFPSPV de a dezvolta şi de a aplica strategii şi planuri de acţiune integrate destinate asigurării egalităţii de şanse şi tratament pe piaţa muncii |
Acţiunea: Efectuarea de studii aplicate cu privire la asigurarea egalităţii de şanse şi tratament pe piaţa muncii |
1. |
Bune practici europene de reducere a diferenţelor salariale între bărbaţi şi femei |
4 |
44 mii lei TOTAL 44 mii lei în 2013 |
1. Studiu privind potenţialul de implementare în România a bunelor practici pentru reducerea diferenţelor salariale între femei şi bărbaţi, de la nivel european |
- Identificarea celor mai adecvate măsuri de reducere a diferenţelor salariale între cele două sexe - bune practici la nivel european şi potenţial de implementare în România |
Fundamentarea strategiilor şi politicilor în domeniul politicilor salariale, care privesc diferenţele salariale între femei şi bărbaţi |
2. |
Educaţie, ocupare şi perspective de carieră: determinanţii diferenţelor salariale dintre femei şi bărbaţi |
9 |
252 mii lei TOTAL 210 mii lei în 2013 42 mii lei în 2014 0 mii lei în 2015 |
1. Studiu cu privire la estimarea factorilor determinanţi ai diferenţelor salariale între cele două sexe în România, pe baza modelelor econometrice (estimarea se va face atât pentru mediul public, cât şi pentru cel privat) 2. Propuneri de măsuri de reducere a diferenţelor salariale între bărbaţi şi femei în România, prin luarea în considerare a rezultatelor modelelor econometrice |
- Estimarea factorilor determinanţi ai diferenţelor salariale între cele două sexe în România, pe baza modelelor econometrice - Măsuri de reducere a diferenţelor salariale între bărbaţi şi femei |
Fundamentarea strategiilor şi politicilor în domeniul politicilor salariale, care privesc diferenţele salariale între femei şi bărbaţi |
3. |
Bune practici europene cu privire la creşterea participării femeilor pe piaţa muncii |
3 |
43 mii lei TOTAL 43 mii lei în 2013 |
1. Studiu cu privire la bune practici de promovare a creşterii ocupării femeilor la nivelul ţărilor membre UE (inclusiv politici de măsuri active) şi evaluarea modului de preluare în practica românească a acestora |
- Propunerea unor modele de politici de încurajare a participării femeilor pe piaţa muncii |
Fundamentarea strategiilor şi politicilor în domeniul asigurării egalităţii de şanse şi tratament pe piaţa muncii, din perspectiva creşterii participării femeilor pe piaţa muncii |
4. |
Analiza impactului de gen al crizei economice asupra participării pe piaţa muncii |
18 |
267 mii lei TOTAL 135 mii lei în 2013 132 mii lei în 2014 0 mii lei în 2015 |
1. Analiza diferenţelor de gen cu privire la participarea pe piaţa muncii formală (ocupare, şomaj, şomaj de lungă durată, şomaj în rândul persoanelor înalt calificate) şi informală, evaluarea segregării pieţei muncii din perspectiva de gen, precum şi a evoluţiilor acestora în funcţie de ciclul economic (de creştere sau de recesiune) 2. Impactul măsurilor de austeritate asupra participării femeilor şi bărbaţilor pe piaţa muncii 3. Analiza dimensiunii de gen a măsurilor de stimulare economică şi evaluarea consecinţelor acestora asupra participării femeilor şi bărbaţilor pe piaţa muncii |
- Cunoaşterea impactului crizei economice şi financiare din perspectiva de gen; - Evaluarea impactului de gen al măsurilor anticriză şi de redresare economică |
Fundamentarea strategiilor şi politicilor în domeniul asigurării egalităţii de şanse şi tratament pe piaţa muncii (participarea pe piaţa muncii) |
5. |
Măsuri de promovare a ocupării formale în rândul romilor şi a femeilor rome |
4 |
44 mii lei TOTAL 0 mii lei în 2013 44 mii lei în 2014 0 mii lei în 2015 |
1. Analiză comparativă 2002 şi 2012 cu privire la ocuparea romilor şi a femeilor rome: analiză în profil sectorial şi ocupaţional. Identificarea sectoarelor şi ocupaţiilor la nivelul cărora a crescut ocuparea romilor şi a femeilor rome (se poate realiza doar după prezentarea datelor pe etnie din Recensământul 2011) |
- Evaluarea progresului în ceea ce priveşte ocuparea romilor şi a femeilor rome pe piaţa muncii |
Fundamentarea strategiilor şi politicilor în domeniul asigurării egalităţii de şanse şi tratament pe piaţa muncii, din perspectiva promovării ocupării formale în rândul romilor şi a femeilor rome |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
6. |
Evaluarea contribuţiei Fondului social european la incluziunea socială a romilor prin procese de ocupare |
9 |
350 mii lei TOTAL 0 mii lei în 2013 0 mii lei în 2014 350 mii lei în 2015 |
1. Evaluarea contribuţiei Fondului social european la creşterea gradului de participare a romilor şi femeilor rome la piaţa muncii 2. Set de recomandări cu privire la importanţa rolului Fondului social european în creşterea gradului de participare a romilor şi femeilor rome la piaţa muncii |
- Evaluarea contribuţiei Fondului social european la incluziunea socială a romilor prin procese de ocupare |
Fundamentarea strategiilor şi politicilor în domeniul asigurării egalităţii de şanse şi tratament pe piaţa muncii, din perspectiva incluziunii sociale a romilor şi a contribuţiei Fondului social european la incluziunea lor socială, prin ocupare |
7. |
Bune practici de promovare a ocupării romilor la nivelul statelor membre |
4 |
43 mii lei TOTAL 0 mii lei în 2013 43 mii lei în 2014 0 mii lei în 2015 |
1. Analiza măsurilor de creştere a gradului de participare a romilor şi femeilor rome pe piaţa muncii, existente la nivelul statelor membre, cu accent pe ţările cu comunităţi semnificative de romi. Evaluarea potenţialului de transfer a acestor bune practici la nivelul comunităţilor de romi din România |
- Formularea de măsuri şi instrumente de creştere a ocupării în rândul romilor |
Fundamentarea strategiilor şi politicilor în domeniul asigurării egalităţii de şanse şi tratament pe piaţa muncii, din perspectiva ocupării romilor |
8. |
Creşterea nivelului de participare pe piaţa muncii a persoanelor cu dizabilităţi prin reabilitare vocaţională şi inserţie/reinserţie profesională |
33 |
600 mii lei TOTAL 150 mii lei în 2013 250 mii lei în 2014 200 mii lei în 2015 |
1. Definirea unui model multidimensional de analiză a factorilor care determină nivelul de activitate pe piaţa muncii a persoanelor cu dizabilităţi (factori individuali, factori de mediu, familie, comunitate, societate) 2. Elaborarea unui sistem criterial de evaluare vocaţională a persoanelor cu dizabilităţi. Metodologie şi instrumente standardizate pentru evaluarea şi monitorizarea cazurilor 3. Propunerea unor norme de procedură care să reglementeze circuitul cazurilor, în scopul facilitării accesului şi reducerea timpului de aşteptare (instituţii implicate - atribuţii, relaţii funcţionale între acestea) 4. Alcătuirea unor cataloage de locuri de muncă accesibile persoanelor cu diferite dizabilităţi. Proiectarea şi implementarea unor adaptări specifice a locurilor de muncă pentru persoane cu dizabilităţi |
- Definirea şi aplicarea unui model multidimensional de analiză factorială care determină nivelul de activitate pe piaţa muncii a persoanelor cu dizabilităţi - Elaborarea unui sistem criterial de evaluare vocaţională a persoanelor cu dizabilităţi în vederea facilitării accesului pe piaţa muncii - Elaborarea metodologiei de evaluare şi monitorizare a cazurilor persoanelor cu dizabilităţi - Propuneri de măsuri care să reglementeze facilitarea accesului persoanelor cu dizabilităţi pe piaţa muncii - Oportunităţi de creare de locuri de muncă adaptate persoanelor cu dizabilităţi - Propuneri de modalităţi de sprijin pentru persoanele cu dizabilităţi prin adaptarea specifică a locurilor de muncă pentru acestea |
Fundamentarea strategiilor şi politicilor în domeniul asigurării egalităţii de şanse şi acces, din perspectiva promovării ocupării în rândul persoanelor cu dizabilităţi |
Buget total: 1.643 mii lei, din care în: |
2013 - 582 mii lei |
|
2014 - 511 mii lei |
|
2015 - 550 mii lei |
Programul Sănătate şi securitate în muncă H. Direcţia Sănătate şi Securitate în Muncă (SSM)
Nr. crt. |
Denumirea proiectului |
Durata (luni) |
Valoarea totală/ Valoare 2013/ Valoare 2014/ Valoare 2015 (mii lei) |
Rezultate preconizate |
Rezumatul proiectului |
Modul de aplicare/ utilizare a rezultatelor obţinute |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Obiectiv specific: Sprijinirea angajatorilor din punct de vedere metodologic în vederea realizării activităţilor de prevenire şi protecţie în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă |
Acţiunea: Elaborarea unor măsuri suplimentare în scopul creşterii nivelului de securitate şi sănătate în muncă |
1. |
Elaborare de instrumente pentru realizarea activităţilor de prevenire şi protecţie prevăzute în legislaţia de SSM la art. 15 din Normele metodologice de aplicare a Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006, cu modificările şi completările ulterioare |
10 |
200 mii lei TOTAL 200 mii lei în 2013 |
Elaborarea metodologiilor necesare pentru desfăşurarea corespunzătoare a activităţilor de prevenire şi protecţie în aplicarea prevederilor art. 15 din Normele metodologice de aplicare a Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006, cu modificările şi completările ulterioare |
- Analiza legislaţiei şi a altor documente existente la nivel naţional şi european şi identificarea modelelor de bună practică în domeniu - Dezvoltarea unor metodologii pentru desfăşurarea corespunzătoare a activităţilor de prevenire şi protecţie în aplicarea prevederilor art. 15 din Normele metodologice de aplicare a Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006, cu modificările şi completările ulterioare |
- Transferul rezultatelor cercetărilor către beneficiari - Publicarea şi diseminarea rezultatelor |
2. |
Sprijinirea angajatorilor pentru conformarea cu cerinţele legale referitoare la grupuri sensibile la riscuri specifice |
10 |
225 mii lei TOTAL 225 mii lei în 2013 |
Ghiduri pentru aplicarea cerinţelor referitoare la grupuri sensibile la riscuri specifice: femeile gravide, lăuzele sau femeile care alăptează, tinerii, persoanele cu dizabilităţi şi persoanele vârstnice |
- Analiza legislaţiei şi a altor documente existente la nivel naţional şi european şi identificarea modelelor de bună practică în domeniu - Dezvoltarea de ghiduri de bune practici în scopul îmbunătăţirii securităţii şi sănătăţii în muncă a grupurilor sensibile la riscuri specifice |
- Transferul rezultatelor cercetărilor către beneficiari - Publicarea şi diseminarea rezultatelor |
Obiectiv specific: Îmbunătăţirea continuă a nivelului de securitate şi sănătate în muncă |
Acţiunea: Evaluarea provocărilor şi propunerea unor instrumente de consolidare a SSM în etapa de restructurare a companiilor |
3. |
Abordarea securităţii şi sănătăţii în muncă în etapa de restructurare a companiilor |
10 |
225 mii lei TOTAL 225 mii lei în 2013 |
Studiu privind abordarea de către companii a securităţii şi sănătăţii în muncă în procesul de restructurare Mijloace, instrumente şi bune practici aplicabile |
- Analiza practicilor dezvoltate la nivel european - Analiza evoluţiei structurilor de SSM în procesul de restructurare - Rolul dialogului social în procesul de restructurare - Responsabilitatea socială a companiilor şi procesul de restructurare |
- Transferul rezultatelor cercetărilor către beneficiari - Fundamentarea elaborării politicilor în domeniul SSM - Publicarea şi diseminarea rezultatelor |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Acţiunea: Crearea de competenţe necesare evaluării corecte a riscurilor în sistemul de muncă |
4. |
Studiu privind necesitatea introducerii unor programe de formare în domeniul ergonomiei |
10 |
100 mii lei TOTAL 100 mii lei în 2013 |
Studiu privind abordarea ergonomiei la nivel internaţional şi necesitatea introducerii unor programe de formare în domeniul ergonomiei |
- Analiza legislaţiei existente la nivel internaţional şi a necesităţii de introducere a ocupaţiei de ergonom în România |
Transferul rezultatelor cercetărilor către beneficiari - Publicarea şi diseminarea rezultatelor |
Acţiunea: Evaluarea performanţelor companiilor din punct de vedere al securităţii şi sănătăţii în muncă |
5. |
Securitatea şi sănătatea în muncă - planificare inteligentă: instrument beneficiu- cost pentru locul de muncă |
10 |
225 mii lei TOTAL 225 mii lei în 2013 |
Metodologie de calcul beneficiu-cost pentru locul de muncă |
- Analiza legislaţiei existente şi a costurilor generate de accidentele de muncă şi de îmbolnăvirile profesionale - Identificarea modelelor de calcul în domeniu - Dezvoltarea metodologiei de calcul cost-beneficiu ca instrument de planificare inteligentă a performanţei de SSM - element principal în cadrul raportului anual al CSSM |
- Transferul rezultatelor cercetărilor către beneficiari - Fundamentarea elaborării politicilor în domeniul SSM |
Acţiunea: Analizarea necesităţii elaborării unor măsuri suplimentare în scopul creşterii nivelului de securitate şi sănătate în muncă |
6. |
Elaborare de măsuri şi instrumente în scopul îmbunătăţirii securităţii şi sănătăţii în muncă a lucrătorilor independenţi |
10 |
200 mii lei TOTAL 200 mii lei în 2013 |
Cerinţe în vederea fundamentării modului de reglementare în domeniul specific |
- Analiza legislaţiei şi a altor documente existente la nivel naţional şi european - Identificarea modelelor de bună practică în domeniu - Dezvoltarea de măsuri şi instrumente în scopul îmbunătăţirii securităţii şi sănătăţii în muncă pentru lucrătorii independenţi |
- Transferul rezultatelor cercetărilor către beneficiari - Fundamentarea elaborării politicilor în domeniul SSM |
7. |
Instrumente pentru aplicarea la nivel naţional a Directivei 2010/32/UE a Consiliului din 10 mai 2010 de punere în aplicare a Acordului-cadru privind prevenirea rănirilor provocate de obiecte ascuţite în sectorul spitalicesc şi în cel al asistenţei medicale, încheiat între HOSPEEM şi EPSU |
10 |
200 mii lei TOTAL 200 mii lei în 2013 |
Aplicarea unor instrumente de informare şi formare a lucrătorilor din sectorul sanitar în vederea aplicării Acordului-cadru privind prevenirea rănirilor provocate de obiecte ascuţite în sectorul spitalicesc şi în cel al asistenţei medicale |
- Analiza legislaţiei şi a altor documente existente la nivel european - Identificarea şi analiza modelelor de bună practică în domeniu ce pot fi aplicate la nivel naţional - Dezvoltarea unui ghid de bune practici în scopul îmbunătăţirii securităţii şi sănătăţii în muncă a lucrătorilor din domeniul sanitar |
- Transferul rezultatelor cercetărilor către beneficiari - Fundamentarea elaborării politicilor în domeniul SSM |
Obiectiv specific: Promovarea integrării managementului riscului şi a responsabilităţii sociale în organizaţii |
Acţiunea: Dezvoltarea de instrumente în sprijinul implementării managementului riscului şi a responsabilităţii sociale |
8. |
Dezvoltarea de instrumente pentru implementarea managementului riscului şi implementarea responsabilităţii sociale, luând în considerare principiile generale de prevenire şi celelalte prevederi din Legea securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006, cu modificările ulterioare |
10 |
225 mii lei TOTAL 225 mii lei în 2013 |
Elaborarea unui modul de curs pentru implementarea managementului riscului Elaborarea unui modul de curs pentru implementarea responsabilităţii sociale |
- Analiza standardelor ISO 31000 şi ISO 26000 şi a documentelor strategice în domeniu - Elaborarea modulelor de curs |
Transferul rezultatelor cercetărilor către beneficiari |
Buget total: 1.600 mii lei, din care în 2013 - 1.600 mii lei
|