ORDIN
Nr. 382 din 12 octombrie 2004
pentru aprobarea Ghidului de aplicare a ajutoarelor de stat acordate in temeiul
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 24/1998 privind regimul zonelor
defavorizate, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 988 din 27 octombrie 2004
Avand in vedere prevederile art. 5 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 64/2003 pentru stabilirea unor masuri privind infiintarea,
organizarea, reorganizarea sau functionarea unor structuri din cadrul
aparatului de lucru al Guvernului, a ministerelor, a altor organe de
specialitate ale administratiei publice centrale si a unor institutii publice,
ale art. 10 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/1998 privind regimul
zonelor defavorizate, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul prevederilor art. 9 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 63/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Administratiei si
Internelor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 604/2003, cu
modificarile ulterioare,
ministrul de stat, ministrul administratiei si internelor, emite urmatorul
ordin:
Art. 1
Se aproba Ghidul de aplicare a ajutoarelor de stat acordate in temeiul
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 24/1998 privind regimul zonelor
defavorizate, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prevazut
in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Ministrul de stat,
ministrul administratiei si internelor,
Toma Zaharia,
secretar de stat
Ministrul delegat
pentru administratia publica,
Gheorghe Emacu
ANEXA 1
GHID
de aplicare a ajutoarelor de stat acordate in temeiul Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 24/1998 privind regimul zonelor defavorizate, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare
1. Ajutorul de stat reprezinta orice masura de sprijin acordata de stat sau
de unitatile administrativ-teritoriale, din resurse de stat sau resurse ale
unitatilor administrativ-teritoriale, ori de alte organisme care administreaza
surse ale statului sau ale colectivitatilor locale, indiferent de forma, care
distorsioneaza sau ameninta sa distorsioneze concurenta prin favorizarea
anumitor intreprinderi, a productiei anumitor bunuri, a prestarii anumitor
servicii sau care afecteaza comertul dintre Romania si statele membre ale
Uniunii Europene, fiind considerat incompatibil cu un mediu concurential
normal.
Ca atare, orice ajutor de stat este considerat un factor care
distorsioneaza concurenta, iar acordarea cu titlu de exceptie a ajutoarelor de
stat trebuie sa faca obiectul unor proceduri severe de control din partea
Consiliului Concurentei.
2. Obiectivul ajutoarelor de stat regionale il constituie dezvoltarea
durabila a regiunilor slab dezvoltate prin incurajarea efectuarii de investitii
in aceste zone. Ajutoarele de stat regionale favorizeaza extinderea,
modernizarea si diversificarea activitatilor agentilor economici localizati in
aceste regiuni si determina crearea de intreprinderi noi. In scopul favorizarii
acestei dezvoltari si al reducerii potentialelor efecte negative ale unor
eventuale relocalizari, este necesar ca acordarea acestor ajutoare de stat sa
fie subordonata mentinerii pentru o perioada minima a investitiilor realizate
in regiunea respectiva.
In zonele declarate defavorizate prin hotarari ale Guvernului agentii
economici cu certificat de investitor beneficiaza de facilitatile fiscale
prevazute de legislatia in vigoare.
3. Scopul ajutoarelor de stat regionale este de a asigura agentilor
economici din zona avuta in vedere aceleasi sanse de dezvoltare ca si celor din
alte zone ale tarii, fara a determina cresterea capacitatii de productie in
sectoarele in care exista deja probleme legate de supracapacitate.
4. Ajutoarele regionale cuprind ajutoarele de stat acordate:
- zonelor pentru care au fost elaborate programe nationale de dezvoltare
regionala, respectiv celor pentru care se acorda ajutor de stat in vederea
facilitarii dezvoltarii anumitor activitati economice, in conditiile in care un
astfel de ajutor de stat nu afecteaza climatul concurential;
- zonelor defavorizate, respectiv zonelor declarate defavorizate prin acte
normative, ca urmare a incadrarii in criteriile stabilite prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 24/1998 privind regimul zonelor defavorizate,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
5. Modalitati de acordare a ajutorului de stat regional
Ajutorul de stat regional acordat agentilor economici cu certificat de
investitor din zonele defavorizate consta in scutirea de la plata impozitului
pe profit pe durata de existenta a zonei defavorizate. Aceasta scutire de la
plata unei obligatii fiscale este legata direct de investitia nou-creata.
6. Conditii de acordare a ajutorului de stat regional
6.1. Ajutor de stat pentru investitia initiala
6.1.1. Investitia initiala reprezinta o investitie in capital fix in
legatura cu crearea unei noi unitati, extinderea unei unitati existente sau
demararea unei activitati care implica o schimbare fundamentala in produsul sau
procesul de fabricatie al unei unitati existente, prin rationalizare,
diversificare sau modernizare.
Sunt excluse din categoria investitiilor initiale:
a) investitia de inlocuire destinata conservarii potentialului de
productie, care nu aduce un spor de venit, ci are functia economica de a-l
mentine;
b) masurile destinate restructurarii financiare a unei intreprinderi aflate
in dificultate.
O investitie in capital fix realizata sub forma achizitionarii unei unitati
care a fost inchisa sau ar fi fost inchisa daca nu ar fi fost cumparata poate
fi, de asemenea, considerata investitie initiala.
6.1.2. Ajutorul de stat pentru investitia initiala este calculat ca puncte
procentuale din valoarea investitiei. Aceasta valoare este stabilita pe baza
unui ansamblu uniform de cheltuieli, corespunzatoare elementelor investitiei,
respectiv terenuri, cladiri si echipamente ce formeaza baza standard.
In cazul unei achizitii trebuie luate in considerare exclusiv costurile de
achizitie a celor trei elemente de activ din baza standard, cu conditia ca tranzactia
sa aiba loc in conditiile pietei. Valoarea activelor pentru a caror
achizitionare s-a beneficiat deja de un ajutor inaintea cumpararii va fi
dedusa. Aceasta valoare este stabilita pe baza unui ansamblu uniform de
cheltuieli, corespunzator elementelor investitiei, respectiv terenuri, cladiri
si echipamente ce formeaza baza standard prevazuta in anexa nr. 2 la
Regulamentul privind ajutorul de stat regional, pus in aplicare prin Ordinului
presedintelui Consiliului Concurentei nr. 55/2004. In sectorul transporturilor,
cu exceptia costurilor materialului feroviar rulant, cheltuielile destinate
achizitionarii mijloacelor si a materialului de transport, bunuri mobile, nu
sunt incluse in ansamblul de cheltuieli ce formeaza baza standard si, deci, nu
sunt eligibile pentru ajutoare de stat referitoare la o investitie initiala.
6.1.3. Costurile eligibile pot sa includa anumite categorii de investitii
in imobilizari necorporale, cu conditia sa nu depaseasca 25% din baza standard
pentru intreprinderile mari. Aceste cheltuieli sunt cheltuielile legate de
transferul de tehnologie sub forma achizitionarii de brevete, licente de
exploatare sau cunostinte brevetate, cunostinte tehnice nebrevetate.
Imobilizarile necorporale eligibile trebuie sa satisfaca cu prioritate
conditiile urmatoare:
a) sa fie exploatate exclusiv in intreprinderea beneficiara de ajutor de
stat regional;
b) sa fie considerate elemente de activ amortizabile;
c) sa fie achizitionate de la un tert in conditiile pietei;
d) sa figureze in activele firmei si sa ramana in patrimoniul
intreprinderii beneficiare de ajutor de stat regional pe o perioada de cel
putin 5 ani.
6.1.4. Contributia beneficiarului de ajutor de stat regional trebuie sa fie
de cel putin 25% din valoarea costurilor eligibile ale proiectului de
investitii si nu poate face obiectul unui ajutor de stat.
6.1.5. Intensitatea bruta a ajutorului de stat regional nu trebuie sa
depaseasca plafonul de 50% din echivalentul subventiei nete.
In cazul intreprinderilor mici si mijlocii, plafonul maxim al intensitatii
brute a ajutorului poate fi suplimentat cu 15% (intensitatea totala neta a
ajutorului de stat este de maximum 75% din costurile eligibile). Prevederile de
mai sus nu sunt aplicabile intreprinderilor din sectorul transporturilor.
6.1.6. Acordarea ajutorului de stat pentru investitia initiala este
conditionata de mentinerea investitiei in cauza pentru o perioada minima de 5
ani. Aceasta perioada nu poate fi mai mica decat dublul perioadei in care a
beneficiat de facilitati, in caz contrar investitorul fiind obligat sa
restituie sumele aferente facilitatilor acordate conform prevederilor
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 24/1998, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare.
6.2. Ajutor de stat pentru crearea de locuri de munca
6.2.1. Prin crearea de locuri de munca se intelege cresterea reala a
numarului de locuri de munca din intreprinderea beneficiara a unui ajutor de
stat, raportata la media perioadei de referinta, respectiv media ultimelor 12
luni. Orice loc de munca pierdut de-a lungul perioadei de referinta trebuie sa
fie dedus din numarul de locuri de munca create de-a lungul aceleiasi perioade.
Un loc de munca este legat de realizarea unei investitii din momentul in
care el vizeaza activitatea la care se raporteaza investitia si daca a fost
creat intr-o perioada de 3 ani de la finalizarea investitiei.
6.2.2. Ajutorul de stat pentru crearea de locuri de munca este calculat ca
procent din nivelul costurilor salariale cu personalul angajat, pe o perioada
de 2 ani. Acest procent este egal cu intensitatea admisa pentru ajutoarele de
investitii regionale.
6.2.3. Locurile de munca trebuie sa fie mentinute pe o perioada minima de 5
ani.
6.3. Reguli privind cumulul ajutoarelor de stat
6.3.1. Ajutorul de stat pentru investitia initiala prevazut la pct. 6.1 si
ajutorul de stat pentru crearea de locuri de munca prevazut la pct. 6.2 pot fi
cumulate in limita plafonului intensitatii brute de 50% pentru intreprinderi
mari si 65% pentru intreprinderi mici si mijlocii. Conditia este indeplinita
daca suma ajutorului de stat pentru investitia initiala, exprimata ca procent
din valoarea investitiei, si cea a ajutorului de stat pentru crearea de locuri
de munca, exprimata ca procent din costurile salariale, nu depasesc valoarea
cea mai favorabila ce rezulta din aplicarea plafoanelor prevazute la pct. 6.1.5
sau 6.2.2.
6.3.2. Atunci cand cheltuielile eligibile pentru ajutoare cu finalitate
regionala sunt total sau partial eligibile pentru ajutoare cu alta finalitate,
partea comuna este supusa plafonului cel mai favorabil in cadrul schemelor
respective.
6.3.3. Plafoanele intensitatii ajutorului de stat prevazute la pct. 6.1.5
se aplica la totalul ajutorului de stat pentru acelasi obiectiv de investitii,
in cazul ajutoarelor acordate concomitent in cadrul mai multor scheme
regionale, indiferent daca fondurile provin din surse locale, regionale,
nationale sau comunitare.
7. Cuantumul ajutorului de stat
In cazul ajutoarelor de stat indirecte - ajutoare de stat acordate prin
sistemul fiscal, valoarea ajutorului se determina dupa cum urmeaza:
a) in cazul exceptarilor, reducerilor si/sau scutirilor de la plata taxelor
vamale, dimensiunea ajutorului de stat consta in cuantumul taxelor vamale
exceptate de la obligatia de plata, respectiv valoarea reducerii si/sau
scutirii de la plata taxelor vamale care au fost acordate, la care se adauga si
influentele rezultate din alte taxe si impozite dependente de baza de calcul;
b) in cazul reducerilor si/sau scutirilor de la plata impozitelor, taxelor
si a altor obligatii bugetare, dimensiunea ajutorului de stat este data de
valoarea reducerii si/sau a scutirii acordate.
8. Dispozitii finale
8.1. Nu sunt eligibile sa primeasca ajutor de stat regional intreprinderile
aflate in dificultate financiara, precum si cele din sectorul industriei
carbonifere, al industriei siderurgice si al fibrelor sintetice. Pentru
sectorul constructiilor navale se aplica reguli specifice stabilite prin
regulamentul in domeniu, iar pentru industria autovehiculelor sunt aplicabile
dispozitiile Regulamentului multisectorial privind ajutorul de stat regional
pentru proiecte mari de investitii, pus in aplicare prin Ordinul presedintelui
Consiliului Concurentei nr. 252/2002, cu modificarile ulterioare.
8.2. In cazul in care proiectele de investitii initiale depasesc 50
milioane euro, ajutorul de stat acordat firmelor ce intentioneaza realizarea
unor astfel de proiecte va fi notificat individual de catre Ministerul
Administratiei si Internelor, in calitate de initiator, impreuna cu Ministerul
Finantelor Publice, in vederea stabilirii compatibilitatii cu prevederile Legii
nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificarile si completarile
ulterioare, si ale Regulamentului multisectorial privind ajutorul de stat
regional pentru proiecte mari de investitii.
8.3. Agentilor economici ce desfasoara activitati legate de productia,
prelucrarea si comercializarea produselor agricole cuprinse in anexa nr. 1 la
Regulamentul privind ajutorul de stat regional nu le sunt aplicabile
dispozitiile acestui regulament.
8.4. In situatia in care se constata, ca urmare a controlului efectuat de
catre Consiliul Concurentei, nerespectarea conditiilor prevazute in Regulamentul
privind ajutorul de stat regional, respectiv atingerea plafonului maxim
prevazut al intensitatii, nerealizarea investitiilor ori a locurilor de munca
sau orice alta conditie, pentru eliminarea incompatibilitatii ajutorului
existent, Consiliul Concurentei solicita furnizorului anularea sau modificarea
ajutorului existent, conform prevederilor art. 13 alin. (1) din Legea nr.
143/1999, cu modificarile si completarile ulterioare.
8.5. Daca furnizorul nu ia masurile solicitate de Consiliul Concurentei in
perioada de timp indicata in solicitare, Consiliul Concurentei poate decide,
conform art. 13 alin. (2) din Legea nr. 143/1999, cu modificarile si
completarile ulterioare, oprirea acordarii ajutorului de stat existent sau
poate impune conditii si obligatii pentru a se asigura compatibilitatea
ajutorului cu dispozitiile Legii nr. 143/1999, cu modificarile si completarile
ulterioare.
8.6. In cazul in care se depaseste nivelul intensitatii peste limita maxima
prevazuta in Regulamentul privind ajutorul de stat regional, Consiliul
Concurentei va aplica prevederile art. 18 alin. (3) din Legea nr. 143/1999, cu
modificarile si completarile ulterioare, respectiv va cere curtii de apel sa
dispuna recuperarea sau rambursarea ajutorului de stat corespunzator depasirii
intensitatii.